LTV vloerverwarming: koude kamer, hoe oorzaak vinden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:24
We hebben hier een NIBE warmtepomp en vloerverwarming met pomploze verdelers in een woning uit 2022. We merken dat in een van de slaapkamers de temperatuur van de vloer een stuk minder lijkt dan in de andere kamers. We weten alleen niet welke van de 5 groepen (zie foto onder) van deze kamer is.

Dus 2 vragen:
  1. Is er een manier om makkelijk te achterhalen welke groep bij welke vloer hoort zonder de verwarming de hele dag uit te moeten zetten?
  2. Hoe kunnen we goed de oorzaak achterhalen? Ik vermoed dat de flow niet goed is, maar geen idee hoe dat goed vast te stellen.
Wat feiten:
  • De verwarming in de warmtepomp is op dit moment 26 graden uit en 21 retour.
  • Alle 5 de aanvoerleidingen voelen warm-ish en de retourleidingen voelen koeler.
  • De kamer is op de 2e verdieping met een plat dak en op de Noordwestelijke hoek van de woning. Zonlicht is veelal indirect, dus sowieso minder opwarming dan de meeste andere kamers die allemaal ook wel een of meer ramen op het zuiden hebben.
Wat ik gevonden heb is om een warmtebeeldcamera te regelen om zo de flow in de kamer vast te stellen. Dit lijkt me handig, omdat ik dan niet de hele verdieping een langere tijd hoef uit te schakelen. Alleen is de temperatuurverschil van de leidingen voldoende met LTV om daadwerkelijk te meten?

Mijn plan tot nu is dus een warmtebeeldcamera regelen en vervolgens alle groepen uitdraaien (avond vooraf?) om daarna een voor een open te draaien en te kijken waar warmer water doorheen stroomt. Na vaststellen van de betreffende groep, de flow verhogen van die kamer of van de andere kamers verlagen. Denk ik in de juiste richting?

[ Voor 10% gewijzigd door millerman_sf op 27-01-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@millerman_sf Wat je in de laatse alinea schets is de manier hoe ik het zou doen.
Met een IR-camera kan je vrij snel zien waar de lussen van de vvw warm worden en welke temperatuur hoe snel bereikt wordt. Suc6

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Bedankt! Intussen in oude foto's gezocht en foto's gevonden van de bouw, waarbij de ik leidingen kan volgen en kan zien welke groep de juiste is. Dat maakt het een stuk eenvoudiger.

De vraag is nu: de andere groepen verlagen qua flow of deze groep verhogen. Maakt dat nog wat uit? Ik neig naar die ene verhogen. Ten eerste simpeler, ten tweede wil ik de andere kamers niet verder knijpen ivm de koeling in de zomer.

[ Voor 19% gewijzigd door millerman_sf op 28-01-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een thermocamera kan je ook op jacht naar warmtelekken/bouwfouten. Met de isolatie die je bij 2022 verwacht zou zelfs zonder verwarming de kamer op temperatuur moeten blijven. Al meld je geen koude kamer, alleen een koude vloer.

Je foto is niet mee gekomen, zitten er flowmeters op de verdeler?
Sowieso wil je minimale weerstand, maximale flow.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
De kamer is iets kouder, niet extreem ofzo. In de winter voel je simpelweg dat de vloer iets koeler is, al is dat met LTV niet heel sterk te merken. In de zomer blijft de kamer als enige in huis goed koel, dus dat geeft wel aan dat de stralingswarmte van buiten echt veel verschilt met andere ruimtes.

Hierbij de foto, het is trouwens de 2e groep van links.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3VulY8hKc54aRo7jO6joSDpDfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmacEPw3LoOgrtFsZxAtY39r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dubbel instelbaar met flowmeters dus.
Kijk in de handleiding of Nibe topic hoe je de pomp op max zet en kijk dan of alle flowmeters hetzelfde aanwijzen of dat die groep achterblijft.
Je kan zowel de blauwe knop open draaien als de rode (eerst de mantel omhoog klikken).

Als je besluit de rest te knijpen: de blauwe zijn voor open/dicht, de rode zijn voor vaste inregeling.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1