We hebben hier een NIBE warmtepomp en vloerverwarming met pomploze verdelers in een woning uit 2022. We merken dat in een van de slaapkamers de temperatuur van de vloer een stuk minder lijkt dan in de andere kamers. We weten alleen niet welke van de 5 groepen (zie foto onder) van deze kamer is.
Dus 2 vragen:
Mijn plan tot nu is dus een warmtebeeldcamera regelen en vervolgens alle groepen uitdraaien (avond vooraf?) om daarna een voor een open te draaien en te kijken waar warmer water doorheen stroomt. Na vaststellen van de betreffende groep, de flow verhogen van die kamer of van de andere kamers verlagen. Denk ik in de juiste richting?
Dus 2 vragen:
- Is er een manier om makkelijk te achterhalen welke groep bij welke vloer hoort zonder de verwarming de hele dag uit te moeten zetten?
- Hoe kunnen we goed de oorzaak achterhalen? Ik vermoed dat de flow niet goed is, maar geen idee hoe dat goed vast te stellen.
- De verwarming in de warmtepomp is op dit moment 26 graden uit en 21 retour.
- Alle 5 de aanvoerleidingen voelen warm-ish en de retourleidingen voelen koeler.
- De kamer is op de 2e verdieping met een plat dak en op de Noordwestelijke hoek van de woning. Zonlicht is veelal indirect, dus sowieso minder opwarming dan de meeste andere kamers die allemaal ook wel een of meer ramen op het zuiden hebben.
Mijn plan tot nu is dus een warmtebeeldcamera regelen en vervolgens alle groepen uitdraaien (avond vooraf?) om daarna een voor een open te draaien en te kijken waar warmer water doorheen stroomt. Na vaststellen van de betreffende groep, de flow verhogen van die kamer of van de andere kamers verlagen. Denk ik in de juiste richting?
[ Voor 10% gewijzigd door millerman_sf op 27-01-2025 17:13 ]