Vloerverwarming of toch niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:57
We zijn bezig onze woning flink te verbouwen, maar het budget begint ook aardig snel op te gaan. Wat begon met een kleine modernisatie van een jaren 70 woning is uitgelopen naar een complete gestripte woning.

We hebben ervoor gekozen om van het gas af te gaan, en een warmtepomp te installeren. Deze heeft voldoende capaciteit voor de beneden verdieping en met normaal gebruik ook voor de 1e. Vermogen is voldoende.

Nu het dillema, we hebben op de etage orgineel gepland om iedere kamer te voorzien van een airco. Dit om meer flexibiliteit te krijgen om op vraag te stoken (je verwarmd zelden op je slaapkamer) en in een warme zomerdag wel het plezier te hebben van een goede nachtrust. Nu lopen we er tegenaan dat het buizennetwerk complex wordt, de installatie kosten best hoog (7200 euro voor 1x 5kw, 1x 2kw, 4 binnenunits van Mitsubishi) en eigenlijk niet goed hebben nagedacht over het geluidsniveau met drie buitenunits.

We overwegen daarom om misschien toch maar vloerverwarming te plaatsen op de etage. Probleem is alleen dat ze in deze woningen geen cementdekvloer hebben gelegd maar massief beton van 15 cm.

Opbouw:
1. Wapening op 1 a 2 centimeter diep
2. Vloerverwarmingsbuizen van staal op 5 a 6 cm diepte
3. Wapening op 13 a 14 cm diepte.

Het is extreem sterk, maar ons werd niet aangeraden om over de gehele verdieping te slijpen in de plaat. Daarom onze vraag:

1. Zijn er ervaringen met het leggen van vloerverwarming op beton op de etage, met minimale opbouw hoogte en wat is deze geweest? We gaan afwerken met een pvc vloer.
1a. Kan je bijvoorbeeld met 2 a 3 cm uitkomen?
2. Waarom is het risicovol om in de vloer te slijpen? Ik neem aan dat het eerste net er ligt om de oude vloerverwarming te beschermen? Er zijn helaas geen constructeurs beschikbaar die op korte termijn kunnen schakelen.
3. Iemand ervaringen met lage opbouw en een firma die in de regio van Eindhoven werkt? Graag een PM :D.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzanc_Fx_A0X1G9GItBz5P00vIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgcyhNBCUyHoJ9YdtNcxhKEZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door J_star op 26-01-2025 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Wapening bovenin de vloer ligt er i.i.g. niet in om de vloerverwarming te beschermen.
Die ligt bij de opleggingen en steunpunten om resp. het inklemmingsmoment en het steunpuntmoment op te nemen. Want op die plaatsen is trekspanning bovenin de vloer.

Wat vloerverwarming met lage opbouwhoogte betreft zou je ook kunnen kijken naar droogbouw systemen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_star
JukeboxBill schreef op maandag 27 januari 2025 @ 00:01:
Wapening bovenin de vloer ligt er i.i.g. niet in om de vloerverwarming te beschermen.
Die ligt bij de opleggingen en steunpunten om resp. het inklemmingsmoment en het steunpuntmoment op te nemen. Want op die plaatsen is trekspanning bovenin de vloer.

Wat vloerverwarming met lage opbouwhoogte betreft zou je ook kunnen kijken naar droogbouw systemen.
Oei, die 1e laag wapening hebben we wel moeten onderbreken voor de toekomstige waterleiding (zoals je kan zien op de foto). Ik weet nu niet of dit ernstig is.

Bedankt voor de tip voor droogbouw. Heb je hier ervaring mee? Kan je die delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-09 07:55
Hier is een heel topic over droogbouw ;) Droogbouw vloerverwarming.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22
Zoek de bouwdocumentatie maar op en bel een constructeur.

Bij bepaalde (systeem)vloeren mag je er maar een paar doorzagen waarbij locatie en richting ook nog uitmaakt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
De vraag is waarom moet er perse vloerverwarming op de 1e verdieping
Voor die 2 dagen per jaar dat het wat frisjes is?
Koude kamers slapen veel gezonder
Ik kom nog uit de tijd ( 70er jaren)
Dat verwarming boven een echte uitzondering was
Nooit onder geleden dat er ‘s winters ijsbloemen op de ruiten zaten, en het op de bovenverdieping maar ietsje minder koud was als buiten
Gewoon benden vloerverwarming en de rest laten zoals het is
Bewapening doorslijpen is nooit verstandig, die zit er niet voor de sier in verwerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:58
Op de eerste verdieping vloerverwarming zou ik nooit doen. Op de begane grond uiteraard wel. Wat Hunegaart zegt. Je gebruikt het wellicht toch amper en als je het wel gebruikt is het niet uit te houden in bed zo warm. Wellicht is een airco handiger, dan kun je in de zomer ook nog koelen. Meestal wil je boven ook een temperatuur handhanven van zo'n 18 graden, beneden wil je het wel wat warmer hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:36
een paar LTV radiatoren is ook nog een optie, met de juiste warmtepomp kun je dan volgens mij ook nog (een beetje) koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-09 12:02
Zoals hierboven ook al aangegeven zou ik boven zeker geen vloerverwarming aanbrengen in deze situatie, mijn ervaring is dat het ook amper gebruikt zal worden.
Inderdaad in de slaapkamers een LTV verwarming of anders een elektrische radiator voor die paar dagen.

Als er boven nog een badkamer zit kan je daar eventueel elektrische vloerverwarming toepassen, aangevuld met een eventuele elektrische handdoekradiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
Ik zou nooit vloerverwarming leggen op de eerste verdieping in een bestaand huis. Als je het huis voor de rest gewoon goed isoleert, heb je uberhaupt zelden verwarming nodig op de verdieping.
Een Airco is dan vaak meer dan voldoende, en heb je in de warme zomers veel meer aan.
Die kan zelfs bijvoorbeeld centraal op de overloop gehangen worden om zo de slaapkamers in te blazen.

Wel HEEL vreemd dat je noemt dat er al vloerverwarming met stalen leidingen aanwezig is op de verdieping????
Daar heb ik nog nooit van gehoord… lijkt me ook bizar onpraktisch om een vloerverwarmingspatroon te gaan leggen met stalen leidingen (lees: er moet wel een idioot aan het werk zijn geweest om zelfs maar een meander-patroon te gaan aanleggen met stalen leidingen… of iemand moet veel teveel tijd en geld hebben gehad)
Weet je zeker dat dit niet gewoon de ingestorte stalen toevoer- en retourleidingen zijn van alle radiatoren in huis?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

De eerste verdieping zou ik alleen doen als het weinig moeite kost of als er ook een grote wens is om te koelen. Zoals anderen ook al schrijven, in een goed geïsoleerd huis heb je daar zelden tot nooit verwarming nodig.

Wat ik wél zelf zou doen is een enkele 'groep' (lus) in de badkamer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:24
Ik zou op de 1e verdieping ook geen vloerverwarming leggen, waarschijnlijk zul je die zelden gebruiken.
Mitsu. heeft splitairco's (1 buiten unit) waar 4 binnen units op kunnen worden aangesloten en ook splitairco's waar er 3 op kunnen.
1 airco op de overloop is in ieder geval voldoende om de hele bovenverdieping op een acceptabele nachttemperatuur te brengen mits het geen al te groot huis is. Op de badkamer zou ik wel een IR paneel of lamp hangen of anders IR vloerverwarming.
Ik spreek uit ervaring maar ik gebruik de airco boven eigenlijk alleen om te koelen op warme zomerse dagen. Beneden gebruik ik 1 airco voor een grote huiskamer en 1 in de aanbouw, beide voor verwarmen en koelen.
De airco's van Mitsu. hebben een nacht fluisterstand en zijn dan werkelijk fluisterstil, ook buiten.
Ik ben nog niet van het gas. De airco's hangen nu 2 jaar en qua verwarming kunnen ze het goed aan. Het huis is van 1988 waarvan alleen de kozijnen en ramen zijn vervangen door HR++ glas. Na plaatsen van een boiler zou het gas afgesloten kunnen worden (wij koken al op inductie).

[ Voor 29% gewijzigd door vogelmans op 27-01-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Team (droogbouw) vloerverwarming!

Ik heb boven wel vloerverwarming gelegd en ben daar erg blij mee. Hier ligt het in gefreest fermacell. Platen zijn 25mm dik, met PVC blijf je dan net onder de 3cm. Zie verder het droogbouwtopic dat eerder al is genoemd.
Kosten vielen mee, het was goedkoper dan LTV radiatoren een en fractie van een split airco met binnenunits op alle kamers maar dan heb ik het wel zelf gedaan. Met voorgefreesd fermacell is dat nog gemakkelijker.

In het fermacell ligt het dicht aan de oppervlakte en zelfs met een aanvoer van 28 graden zijn de kamers vrij snel opgewarmd van de standaard 17 naar 19 graden. Pak hem beet in een uurtje of 2. Dat vond ik wel belangrijk ivm het niet-continue gebruik van de kamers: slapen en spelen door de kinderen, werkkamer die 2 van de 5 werkdagen gebruikt wordt etc. Als je in het bestaand beton gaat frezen (als dat al kan) heb je kans op een traag systeem die je veel langer van te voren moet aanzetten. Voor een woonruimte prima, voor boven vond ik dat minder handig.

Of je het veel gebruikt, hangt nogal af van de situatie. Vroeger stond hier de verwarming boven ook zelden aan omdat de warmte door de vloer heen trok en het boven zonder al snel 16/17 graden werd zonder te stoken. Voor slapen prima. Maar nu a) wel geisoleerde tussenvloeren waardoor het boven kouder blijft b) met kinderen die ook wel eens boven spelen en straks huiswerk gaan maken en c) thuiswerken op bepaalde dagen vind ik het wel erg fijn.

De koelende mogelijkheden van de vloer zijn echter beperkt. Zelfs met de vloer op 15 graden (zelfs onder de aanbevolen minimum van 18 graden) krijgen we de boel niet gekoeld gekoeld in een hittegolf met veel zoninstraling. Hopelijk is het straks wel genoeg met buitenzonwering. Ik ben echter al aan het voorsorteren op 1 overloop airco om de ergste hitte er uit te halen, mocht zonwering en vloerkoeling toch niet voldoende zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 27-01-2025 22:04 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-09 20:21
Ik sluit mijzelf aan bij @Wuursj, of de vloerverwarming nodig is hangt af van de situatie.
Persoonlijk vind ik verwarmen op de begane grond, en de rest van de woning niet, een ouderwetse situatie. Er wordt niet alleen meer geslapen op de bovenverdiepingen, maar echt geleefd. Thuiskantoor, kinderen die huiswerk maken/spelen op de kamers etc.
Koelen gaat zonder airco echter niet (genoeg) gebeuren. Met een hittegolf in de zomer is het binnen ook gewoon 28 graden, elk zonnestraaltje blijft binnen en daar koel je niet tegenop via de vloer.

In mijn woning (jaren 80, volledig gestript bij aanschaf en omgebouwd naar NOM) heb ik op elke verdieping vloerverwarming liggen, begane grond, 1e verdieping én de zolder gezien wij op elke verdieping leven.

De begane grond was geen enkel probleem om te frezen, maar wij zijn op de 1e verdieping in een ware elektra-hel gekomen. De cement deklaag was nog geen centimeter dik en bij het frezen is de volledige elektra doorgefreesd. Gelukkig heb ik een kennis die elektriciën is, hij is vervolgens een week bezig geweest met repareren. Gelukkig is alles nu goed, maar er zijn echt wel hele prijzige risico's!

Op onze zolder heb ik daarom jaren later bij de renovatie gekozen om elektrische matten neer te leggen, dit kostte ~1cm aan hoogte bovenop de zoldervloer met egaline. Natuurlijk een COP=1 maar tot nu toe heeft het nog nooit aangestaan gezien isolatie top is en het ruim boven de 20 graden blijft in de winter door het verwarmen van onderliggende woonlagen. Deze verwarming is puur als nood ingericht. Gezien het maar 900 euro extra was om het er in te leggen was het voor mij een gemakkelijke keuze/risicoafweging.

In jouw geval zou je moeten overleggen met wat er nog meer mogelijk is, je zou bijvoorbeeld ondiep kunnen frezen zodat je niet door de bewapening gaat, de buizen er in laten leggen en vervolgens een paar centimeter cemetdekvloer eroverheen storten om je hoogte niet teveel kwijt te raken. Dit is echter puur theoretisch, geen idee of er bedrijven zijn die dit kunnen/doen en of het constructietechnisch mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Op de vraag over 2 a 3 cm hoogte: Warp adverteert met 15mm hoogte natbouw en ik kan uit ervaring zeggen dat 20mm + tegels al uitstekend werkt. Geen warm-koud zones. Ik denk dat je die slangen ook in droogbouw kunt toepassen, als je het toch gaat aangieten met mortel.

Daarnaast sluit ik me aan bij de rest: Bedenk goed of je überhaupt vvw boven wilt.
Ervarinkje: mijn huis het hr++ glas en buitenmuren zijn Rc 2,5 geïsoleerd, jaren 90 bouw. Niet te meten met de huidige voorschriften dus. In de praktijk gaat de verwarming enkel op de kinderkamer aan onder de 18'C (anders worden ze te pas en te onpas wakker) en op overige kamers niet. En die 18'C is ook niet vaak onderschreven; enkel als het buiten vriest.

Hier hangen een paar Jaga Hybrid radiatoren, die stoken in de winter de boel comfortabel naar 21'C (of hoger als dat moet) met een CV water temperatuur van 40'C dus bekijk dat ook eens als optie :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-09 12:00
Elektrische matten zou ik zoveel mogelijk links laten liggen. Hooguit voor een badkamer die je op bekende tijden gebruikt en met een timer kunt aansturen.
Elektrische mat is COP 1 en gebruikt heel veel stroom. Formeel zelfs verboden als hoofdverwarming.
Vloerverwarming op de bovenverdiepingen is vaak wat overkill waardoor het algauw te warm wordt. Ander verhaal natuurlijk als daar gewerkt en/of gestudeerd wordt.
Maar dat kun je ook doen met grotere radiatoren of (duurdere) LTV radiatoren.
Het is wel verstandig boven wat verwarming te behouden om zo vochtproblemen te voorkomen.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballistique!
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-02 11:41
Als je tegen financiele limieten aan loopt, waarom dan een warmtepomp installeren? Dit is een grote hap uit je budget terwijl je hierdoor financieel voorlopig er niet op vooruit gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:13

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ballistique! schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:35:
Als je tegen financiele limieten aan loopt, waarom dan een warmtepomp installeren? Dit is een grote hap uit je budget terwijl je hierdoor financieel voorlopig er niet op vooruit gaat.
Omdat een goede installatie met de huidige tarieven gewoon goed rendeert en de renovatie voor wat langere periode is dan de komende 5 jaar ? Ik zeg maar wat

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Ik ben ook van team geen vloerverwarming boven maar dan moet je ook niet je verdiepingsvloer gaan isoleren.

Als je je buitenschil goed isoleert blijft alle warmte in je huis hangen en zal het boven prima zijn om te slapen of te verblijven. Toch koud, klein elektrisch kacheltje heeft het zo warm, want goed geïsoleerd.
Met goede isolatie en zonwering zal ook de warmte lang wegblijven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier team vloerverwarming en dan infrezen.

Zo'n freesmachine stel je in op de mm qua diepte, dus als je 16mm buis wilt infrezen kom je (met wat gevloek) waarschijnlijk weg met 10-12mm, daarna plak je ze vast en egaliseer je de boel.
Alternatief is egaliseren en daarna infrezen en opnieuw egaliseren.

Het grote voordeel van de verdiepingsvloer activeren is dat je veel warmte kwijt kunt en lang kunt koelen. Droogbouw op beton is net jammer.

En dit is ook prima zelf aan te nemen op korte termijn. Egaliseren & infrezen kun je zo op Werkspot knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:46

Punkrocker

Mostly harmless

Hunegaart schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:14:
De vraag is waarom moet er perse vloerverwarming op de 1e verdieping
Voor die 2 dagen per jaar dat het wat frisjes is?
Koude kamers slapen veel gezonder
Ik kom nog uit de tijd ( 70er jaren)
Dat verwarming boven een echte uitzondering was
Nooit onder geleden dat er ‘s winters ijsbloemen op de ruiten zaten, en het op de bovenverdieping maar ietsje minder koud was als buiten
Gewoon benden vloerverwarming en de rest laten zoals het is
Bewapening doorslijpen is nooit verstandig, die zit er niet voor de sier in verwerkt
Omdat mijn vrouw een koukleum is...... :-(

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 22:40
Wellicht zijn ventilo's een optie bij jullie? Wij doen Innova Airleafs in alle slaapkamers om mee te koelen en verwarmen. Die draaien op het water wat ook door de vloerverwarming/koeling gaat, en ben je dus geen extra buitenunits voor nodig. Aansluiten is met geïsoleerde cv buizen en een elektrapunt. Wellicht dat dat makkelijker door de spouw of buitenmuren te leiden is in jullie geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Punkrocker schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:05:
[...]

Omdat mijn vrouw een koukleum is...... :-(
Dat is een kwestie van wennen, het menselijk lichaam doet er ongeveer twee weken over om aan een temperatuursverandering te wennen.
Ook, beweging houdt je warm :) Een warme trui ook, pantoffels, etc.

is allemaal minder ingrijpend en duur dan vloerverwarming leggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ballistique!
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-02 11:41
silverball schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Omdat een goede installatie met de huidige tarieven gewoon goed rendeert en de renovatie voor wat langere periode is dan de komende 5 jaar ? Ik zeg maar wat
Een WP bespaart hier (los van een herrie apparaat, een machinekamer vol apparatuur, een grote maar matig rendabele investering, etc) best case scenario, zo'n 400 euro per jaar t.o.v. gas en de komende jaren zakt deze besparing nog verder i.v.m. afschaffen saldering. Niet echt een mega besparing dus, en lijkt mij daarom niet echt een prioriteit wanneer je bezig bent met zo'n grote renovatie en op de centjes moet letten.

Ook staan de huidige werkzaamheden los van het feit dat de woning met CV of WP wordt verwarmd. M.a.w. als perse een warmtepomp "wappie" :D bent, dan kan deze later alsnog gemonteerd worden zonder structurele aanpassingen aan het werk dat nu gedaan wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ballistique! op 27-01-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:13

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ballistique! schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Een WP bespaart hier (los van een herrie apparaat, een machinekamer vol apparatuur, een grote maar matig rendabele investering, etc) best case scenario, zo'n 400 euro per jaar t.o.v. gas en de komende jaren zakt deze besparing nog verder i.v.m. afschaffen saldering. Niet echt een mega besparing dus, en lijkt mij daarom niet echt een prioriteit wanneer je bezig bent met zo'n grote renovatie en op de centjes moet letten.

Ook staan de huidige werkzaamheden los van het feit dat de woning met CV of WP wordt verwarmd. M.a.w. als perse een warmtepomp "wappie" :D bent, dan kan deze later alsnog gemonteerd worden zonder structurele aanpassingen aan het werk dat nu gedaan wordt.
Dat ligt volledig aan de situatie natuurlijk.
Herrie heb ik geen last van en verder binnen alleen een boilertje op de plaats van de oude CV.

Ik ga van 1200m2 (x 1,30 = €1440) naar pakweg 2400kwh (x0,33 = €792). Investering van 5000 euro, immers, als je gaat verbouwen kan je mooi al het leidingwerk voorbereiden dus dan zit je niet meer aan de €20k + bedragen.

Dat is nog exclusief het vervallen van het vastrecht gas (hoewel dat weer naar 0 trekt vanwege missende welkomstbeloningen in sommige gevallen) en dat ik nu nog alles richting 0 saldeer. Plus kunnen mensen meer hypotheek krijgen voor je woning, dus de waarde zal netto wat omhoog gaan bij de verkoop.

Er zijn beroerdere investeringen IMO, zeker aangezien CV ketels ook niet gratis zijn. Als je toch een nieuwe warmteopwekker nodig hebt lijkt mij het een prima idee.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:09
Ik ben team-droogbouw vloerverwaming. Wel met laminaat, niet met pvc overigens.

Ik heb sinds 2 jaar een droogbouw verwarming op mijn (nieuw opgebouwde) zolder. Ondanks dat de kamertemperatuur hetzelfde is als op de tussenverdieping (18 graden) is het op zolder een stuk aangenamer werken en spelen omdat de vloer wel warm is.

Mocht het ooit tijd zijn om een WP te installeren dan overweeg ik om op de 1e de radiatoren te verwijderen en droogbouw vloerverwarming te leggen.

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_star
Bedankt voor alle goede feedback.

Wellicht voor de verduidelijking, we zijn al even bezig met de verbouwing en hebben alles al verwijderd voor gas. We kunnen dus niet meer terug. Achteraf niet handig maar met de renovaties keuzes gemaakt.

Als ik het even samenvat:
1. doorzetten en op iedere kamer een airco.
2. doorzetten en een airco op de hal.
3. nieuw leidingwerk maken voor LTV (wat nu nog niet aanwezig is)
4. Droogbouw vloerverwarming
5. Elektrische kacheltje :D

Nu vind ik LTV een mooie optie, maar dan moeten we een compleet netwerk maken door de gehele etage, inclusief het naar boven brengen van de garage naar de etage. Nu denk ik wel zo dat je dan weer van die 'lelijke leidingen' overal krijgt. Waar dit bij een airco natuurlijk ook is, maar dan weer buiten.

Droogbouw klinkt ook goed, alleen net een offerte ontvangen van Warp voor 45m2 van bijna 7000 euro exclusief verdeler. Dat is naar mijn idee absurt. Dat is evenveel als de airco op iedere kamer.

[ Voor 11% gewijzigd door J_star op 27-01-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
Ik zou vooral mijn geld steken in verbetering van gevel- en dakisolatie. Dat levert het hoogste rendement op.

Installaties kunnen daardoor eenvoudiger blijven, want energie die je niet verliest hoef je ook niet aan te vullen.
Verder sluit ik me aan bij veel anderen: begane grond vloerverwarming en op de verdieping radiatoren (eventueel lage temperatuur).

Oh ja, blijf van wapening in vloeren af. Vooral als je geen constructeur bent en dus niet weet wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
Begaande grond is al gerenoveerd, we hebben daar rd6 isolatie opgebouwd, met nieuwe vloerverwarming. We hebben echter geen netwerk op dit moment meer voor verwarming op de etages.

Als je LTV adviseert op de begaande grond, zou je dus aanraden om nieuwe leidingen te leggen tegen de muur naar alle kamers, lees opbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15
Als je het echt goed wilt doen: hele vloer 2cm ophogen met egaline, en hier de vloerverwarming infrezen. Dit is alleen absoluut geen goedkope optie, maar gezien de warmtebuffer wel het mooiste.

De vraag is ook een beetje wat je doel is: bewust kunnen verwarmen als je er bent: airco's voldoen ook.
Wil je gewoon je hele huis behaaglijk hebben, dan zou ik vvw doen.

Onthou wel: als je boven niet verwarmt dan lekt de warmte van beneden vanzelf naar boven. Je zal dus harder moeten stoken beneden.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

J_star schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:42:

Als ik het even samenvat:
1. doorzetten en op iedere kamer een airco.
Alleen op 1 zetten als je het ook echt een keer ergens ervaren hebt. Ik vind verwarmen met een airco niet comfortabel met bewegende warme lucht en geluid, zeker in kleine ruimtes. Maar dat vind niet iedereen een probleem.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
Dit (1) heeft niet direct de voorkeur, maar meer installatie gemak en comfort in de zomer heeft ons orgineel hiertoe bewogen.

We gaan over 2 weken starten met stucen boven, dus alles omgooien is nogal een ding. Maar ik proef wel eventueel verstandig. Het leggen van droogbouw kan nog naderhand, LTV moeten we helemaal nadenken over de routes en heb je die lelijke buizen ook door heel je huis.

[ Voor 5% gewijzigd door J_star op 27-01-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 22:45
Ik zou zelf beginnen met vloerverwarming en zeker als je WP ook kan koelen. Je kan ook al wat voorbereidingen doen voor airco, maar je kan dat ook doen als het een jaar hebt aangekeken of je het met de WP+vloerverwarming aangenaam kan houden.

Zit nu in de US en dat verwarmen met Airco's en hete lucht is echt kut. Lekker droge lucht en ook nog alsof er een haardroger op je staat gericht staat.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:51
aegis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:29:
Zit nu in de US en dat verwarmen met Airco's en hete lucht is echt kut. Lekker droge lucht en ook nog alsof er een haardroger op je staat gericht staat.
Dat is nogal situationeel. Een goed geisoleerde woning met ongeisoleerde verdiepingsvloer blijft de verdieping zonder verwarming ook al 16-18 graden (mijn ervaring).

Voor slaapkamers warm genoeg. In geval van thuiswerk/huiswerk hoef je maar van 16 naar 20 graden. Dat is met een airco een heel andere ervaring dan de lucht in een koude ruimte op temperatuur houden.

Verder; niet condenserend kunnen koelen kost je meer comfort dan moeten verwarmen met een airco.

Mijn 2 cents*:
  • Airco's op de verdieping ga je hoe dan ook toch wel willen
  • Als de Airco's er toch al hangen heb je die vloerverwarming ook niet meer nodig
*aanname goed geisoleerde buitenschil en niet geisoleerde verdiepingsvloer

Ik heb 1 multisplit met 4 binnenunits. Leidingwerk weggewerkt onder knieschotten op zolder.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 27-01-2025 23:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:24
Een airco maakt lucht alleen droger tijdens (sterk) koelen niet bij verwarmen.
Luchtstroom kun je regelen qua sterkte en richting: omhoog/omlaag, links/midden/rechts.
Airco verwarmt snel en is heel goed te regelen terwijl vvw 24/7 bijna op dezelfde temperatuur draait (ook als je overdag niet thuis bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

vogelmans schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:09:
.. terwijl vvw 24/7 bijna op dezelfde temperatuur draait (ook als je overdag niet thuis bent).
Dat is echt achterhaald bij goed geïsoleerde huizen en sterk afhankelijk van type vloer e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 28-01-2025 08:16 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Hier ook droogbouw vloerverwarming op de bovenverdieping (en WP met actieve koeling) en absoluut geen spijt van. Wij slapen wel niet bij 16 graden.
Dat je boven geen verwarming nodig hebt kan kloppen als je beneden verwarmt met radiatoren met 50-70 graden maar minder als je met lage temperaturen werkt beneden. Convectie vs straling?
Lijkt me een no brainer om te kiezen voor onderhoudsvrije leidingen waardoor je flexibel bent naar de toekomst toe. Studeren of spelen bij 16 graden?
Bij ons is de HoH boven groter dan beneden en wordt het nooit te warm boven. Er zit een slimme regeling op de groepen boven en die heeft nog nooit gewerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
vogelmans schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:09:
....Airco verwarmt snel en is heel goed te regelen terwijl vvw 24/7 bijna op dezelfde temperatuur draait (ook als je overdag niet thuis bent).
Opwarmen is altijd droger maken, en warme lucht met koude muren is erg onaangenaam.
Goed aangelegde vloerverwarming, dus isolatie tussen betonnen constructievloer en het zandcement
of anhydriet met vloerverwarming, is vlot comfortabel (stilstaande lucht met warmtestraling uit vloer voelt snel warm) en kan perfect regelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 21:16
Indien je de keuze hebt zou ik voor vloerverwarming gaan. Het is erg comfortabel. Wij hebben het hier tussen kinderen krijgen en verbouwen geleidelijk elke verdieping voorzien van vv. Dit kon hier ingefreesd worden. Alleen de hal beneden heeft het niet en de kou hier, helpt ons herinneren hoe koud het anders had aangevoeld.
Pagina: 1