Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-04 19:25
Wat ga je met je laptop doen?
Word gebruikt voor professionele teken/render programma's , opleiding bouwkunde/architectuur . Totaal niet gamen
[i]Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken?
Revit -sketchup pro - autocad 3d , Lumion Indesign Illustrator Photoshop windows en office
Wat is je budget?
ik denk zelf aan €2500
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal zeker veel onderweg zijn , dus goede behuizing is een vereiste
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb nu een laptop van Skikk maar deze zit tegen zijn max aan , lijkt wel een helicopter tijdens gebruik. Eigenlijk nooit echt 100% tevreden over geweest.
]
Ik ben niet merk gebonden maar ga wel voor kwaliteit en duurzaamheid
Ik zat zelf naar deze te kijken maar weet het eerlijk gezegd niet wat nu goed is of niet.
Je zou zeggen hoe duurder hoe beter maar dat gaat niet altijd op denk ik , en het moet ook wel een beetje binnen de perken blijven.
Wat me eigenlijk tegenvalt bij Hp is de 1 jaar garantie die ze geven.

https://www.hp.com/nl-nl/...orkstation-pc-a3yx0et-abh
Is het raadzaam om 2 ssd schijven te nemen zodat data en programma's gescheiden zijn?
Zijn er andere laptops die voor dit doel geschikt zijn?
Of denken jullie deze een beetje "overkill" is ?
Alvast bedankt voor jullie input.
Geef het even aan als jullie meer willen weten aub.

[ Voor 26% gewijzigd door mooiemeneer op 28-01-2025 22:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
Waar ga je die opleiding doen? Soms hebben opleidingsinstituten (met name universiteiten) eigen laptopprogramma's, die vaak redelijk voordelig zijn.

Ik denk dat je door kan met een normale GPU, en dus niet per se een dure Quadro nodig heeft. Alleen SolidWorks doet een beetje moeilijk, maar volgens mij gebruik je dat niet en verder valt er dan ook wel gewoon mee te werken. Maar kijk de software requirements even goed.

Ik heb hier vier opties. Elk hebben ze een moderne RTX 4050 of 4060 GPU, een Core Ultra- of Ryzen AI-processor, minimaal 24GB werkgeheugen en een uitstekend scherm.

Ik denk dat ze alle vier goed aan je eisen voldoen, ben benieuwd of er wat tussen zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Hoi Balance
Bedankt voor je input.
Wat ik inmiddels wel heb gelezen is dat je voor dit gebruik beter geen AMD kunt nemen maar nvidia blijkbaar. Opleiding word gedaan op TU eindhoven. Even nog ter aanvulling op mijn begin post een paar programma's bij geplaatst. Ik ga ze alle 4 eens even bekijken . Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:32

Nutral

gamer/hardware freak

Ik zou de asus proart p16 pakken met de amd cpu. Vrij zuinige computer met veel single threaded performance, hetgene wat je nodig hebt voor autocad of sketchup.
uitvoering: ASUS Proart P16 H7606WI-ME046X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04 10:42
Ik ben opzoek naar een gelijk soort laptop. Ik twijfel tussen deze 2 modellen:

Lenovo Yoga pro 9

https://www.bol.com/nl/nl...119775/?s2a=#productTitle

Asus Rog zephyrus

https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Qua design lijkt de Asus wat degelijker gebouwd en oogt wat mooier, ik twijfel echter sterk aan het koelvermogen van deze laptop. Ik lees veel over zeer luide ventilatoren en ben een beetje bang dat ik straks met een erg luidruchtige laptop zit.

Voordeel van de Leonovo is dat hij een ultra 9 processor heeft.

Ik ben benieuwd wat jullie advies/ervaring hierin is. Wat is de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:04
mooiemeneer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:25:
Hoi Balance
Bedankt voor je input.
Wat ik inmiddels wel heb gelezen is dat je voor dit gebruik beter geen AMD kunt nemen maar nvidia blijkbaar. Opleiding word gedaan op TU eindhoven. Even nog ter aanvulling op mijn begin post een paar programma's bij geplaatst. Ik ga ze alle 4 eens even bekijken . Thanks
Dan kun je toch niet om de notebookregeling van de TU/e heen? Voor veel minder dan de marktprijs een degelijke Zbook, met uitgebreide garantie en support.

Zie ook [TU Delft + TU/e + UTwente] Laptopproject 2024-2025

[ Voor 6% gewijzigd door guido66 op 31-01-2025 16:32 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
guido66 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:22:
[...]

Dan kun je toch niet om de notebookregeling van de TU/e heen? Voor veel minder dan de marktprijs een degelijke Zbook, met uitgebreide garantie en support.

Zie ook [TU Delft + TU/e + UTwente] Laptopproject 2024-2025
Dat zou idd kunnen ,ik wil alleen een slag beter dan dat. Is wel een superregeling . Ik kan de laptop met een WKR-regeling kopen dus dat is ook een prima regeling😀.
Wat ik nog wel graag wil weten is of ik beter AMD of nvidia kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:58

Major_ton

Shoot!

beffin schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:23:
Ik ben opzoek naar een gelijk soort laptop. Ik twijfel tussen deze 2 modellen:

Lenovo Yoga pro 9

https://www.bol.com/nl/nl...119775/?s2a=#productTitle

Asus Rog zephyrus

https://www.bol.com/nl/nl...OptionButton#productTitle

Qua design lijkt de Asus wat degelijker gebouwd en oogt wat mooier, ik twijfel echter sterk aan het koelvermogen van deze laptop. Ik lees veel over zeer luide ventilatoren en ben een beetje bang dat ik straks met een erg luidruchtige laptop zit.

Voordeel van de Leonovo is dat hij een ultra 9 processor heeft.

Ik ben benieuwd wat jullie advies/ervaring hierin is. Wat is de beste keuze?
toon volledige bericht
Voor wat wilt je gaan doen, zou ik zeker voor de Lenovo gaan boven de Asus. De Lenovo heeft een sterkere CPU (Core Ultra 9 185h ipv Core Ultra 7 155h) en de mobile RTX 4060 zit op 90 - 95% van wat een mobile RTX 4070 kan. Sterker nog, de RTX 4070 in de Zephyrus wordt geknepen vanwege de dunne behuizing. Ook het scherm van de Lenovo is wat beter. Beide zijn van aluminium gemaakt, waarbij de Lenovo misschien nog wel iets degelijker in elkaar zit én je krijgt een numpad. Iets waar ik zelf altijd erg blij van wordt.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
Nutral schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:19:
Ik zou de asus proart p16 pakken met de amd cpu. Vrij zuinige computer met veel single threaded performance, hetgene wat je nodig hebt voor autocad of sketchup.
uitvoering: ASUS Proart P16 H7606WI-ME046X
Deze laptop is niet beschikbaar en heeft geen nummeriek toetsenbord wat wel vereist is.
En deze is op amd gebaseerd , wat ik zo snel gevonden krijg is dat Nvidia beter is voor mijn gebruik.
Maar uiteraard verbeter me als ik het verkeerd heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:32

Nutral

gamer/hardware freak

mooiemeneer schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:48:
[...]

Deze laptop is niet beschikbaar en heeft geen nummeriek toetsenbord wat wel vereist is.
En deze is op amd gebaseerd , wat ik zo snel gevonden krijg is dat Nvidia beter is voor mijn gebruik.
Maar uiteraard verbeter me als ik het verkeerd heb. :)
Je bedoelt dat de videokaart nvidia moet zijn, en de videokaart is ook een nvidia 4060 of 4070. de processor kan amd of intel zijn, in deze generatie is amd sneller en efficienter (voor bepaalde berekeningen met avx512 is dit verschil nog groter)

De laptop was beschikbaar toen ik hem linkte. dit is een andere versie: uitvoering: ASUS Proart P16 H7606WI-ME006X .

Een andere optie is de XMG fusion 15, deze laptop heb ik ook en ik gebruik hem voor 3d cad en berekeningen en heeft een numpad.
Ik had liever de proart p16 gehad en de betere accu duur ten opzichte van de missende numpad zeker als ik nog naar technische school zou gaan, maar ik had minimaal 64gb geheugen nodig voor rekensoftware.
https://www.xmg.gg/en/xmg-fusion-15-e24/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camperen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-02 15:59
Voor prof. programma's kan je eens opzoeken wat de leverancier daarover te melden heeft. Dat valt ergens reuze mee. T.o.v. werk situaties is een wat snellere machine wat prettiger. Gaat dan net wat soepeler. Tijdens het leer proces zit je toch meer te zoeken/uit te vinden hoe iets gaat. En later als ervaren CAD tekenaar, merk je er van die 'snelheid' ook weinig van. Rekenkracht is enkel van belang i.g.v. FEM (eindige elementen methode). Je zal hoe dan ook even moeten wachten. Ook bij een razend snelle machine.

Wat erg prettig is, is een 3D muis, met zo'n grote knop. Je linker hand krijgt daardoor een functie. Het is dan niet meer nodig om steeds naar het toetsenbord over te schakelen. Zoek naar een tweedehandsje. Stuk goedkoper

Is het raadzaam om 2 ssd schijven te nemen zodat data en programma's gescheiden zijn?

Dit heb ik al jaren zo. Nu een M2 exemplaar voor de programma's en een ssd voor de data die ik genereer. Gedachte daarachter is dat IK bepaal waar de bestanden staan. En ALS er wat aan de hand is, haal ik de 2e hd eruit en loop naar een andere computer om de laatste data over te zetten. Uiteraard wel een backup ervan maken. Een losse 2e hd vind ik maar niks. Vind dat net ff te fragiel. En kwa opslag hoeft het niet eens een 'joekel' te zijn. Een 160GB of groter is al groot genoeg. Die zal je vast wel ergens hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
camperen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:30:
Voor prof. programma's kan je eens opzoeken wat de leverancier daarover te melden heeft. Dat valt ergens reuze mee. T.o.v. werk situaties is een wat snellere machine wat prettiger. Gaat dan net wat soepeler. Tijdens het leer proces zit je toch meer te zoeken/uit te vinden hoe iets gaat. En later als ervaren CAD tekenaar, merk je er van die 'snelheid' ook weinig van. Rekenkracht is enkel van belang i.g.v. FEM (eindige elementen methode). Je zal hoe dan ook even moeten wachten. Ook bij een razend snelle machine.

Wat erg prettig is, is een 3D muis, met zo'n grote knop. Je linker hand krijgt daardoor een functie. Het is dan niet meer nodig om steeds naar het toetsenbord over te schakelen. Zoek naar een tweedehandsje. Stuk goedkoper

Dit heb ik al jaren zo. Nu een M2 exemplaar voor de programma's en een ssd voor de data die ik genereer. Gedachte daarachter is dat IK bepaal waar de bestanden staan. En ALS er wat aan de hand is, haal ik de 2e hd eruit en loop naar een andere computer om de laatste data over te zetten. Uiteraard wel een backup ervan maken. Een losse 2e hd vind ik maar niks. Vind dat net ff te fragiel. En kwa opslag hoeft het niet eens een 'joekel' te zijn. Een 160GB of groter is al groot genoeg. Die zal je vast wel ergens hebben liggen.
Ik heb vandaag 4 offertes binnen gekregen .
Naar alle dezelfde vraag/gegevens gestuurd mbt de programma's die gebruikt gaan worden.
De prijzen lopen nogal uiteen , wat is nu het juiste zullen we maar denken.
€5000 valt uiteraard af , dat is veel te gek 8)7
Ik hoef geen super laptop te hebben met het nieuwste van het nieuwste erin maar moet wel goed zijn.
Ik word er een beetje tureluurs van eerlijk gezegd.

wbt die 2 ssd schijven zijn de meningen ook verdeeld , de 1 zegt dat het beter is en de ander zegt dat het niets uitmaakt , en dan niet voor het gemak maar goed werken van het systeem.
een 2e schijf van 160GB lijkt me wel wat weinig wellicht,
Die 3d muis is idd een optie.
Wat is jullie oordeel over de offertes?

Offerte 1
HP ZBook Studio 16 G11 (16"), Intel Ultra
9, 32 GB, 1 TB SSD, RTX 4070, Wi-Fi 7
Voorinstallatie bevat:
- Afmaken basis installatie;
- Uitvoeren Microsoft Update;
- Software voorbereiden waar mogelijk;
- Systeem klaarmaken voor uitlevering;
€ 4921

Offerte 2
15 inch scherm
QUAD HD 240Hz WVA scherm
Stevige metalen behuizing
CPU: snelste actuele i7
RAM: 32GB DDR5 4800 Mhz
RTX 4070 VR compatible
SSD: 1TB (1000GB) BTO Selected NVMe SSD PCIe 4.0 7000MB/s 5500MB/s
Intel® Gig+ AX201 Wi-Fi 6 (802.11ax 2.4/5GHz, 2.4Gbps) + Bluetooth 5
HDMI aansluiting voor extra scherm
3 jaar garantie
Windows PRO inclusief updates geïnstalleerd €2541

Offerte 3
HP ZBook Power G11 - A3YX2ET#ABH
16 inch WQXGA beeldscherm 2560 x 1600 Pixels
• Intel® Core™ Ultra 9 185H processor
• 32 GB werkgeheugen DDR5-SDRAM5600 MHz
• 2 TB SSD
• NVIDIA® Quadro® RTX 3000 - 8 GB
€3507

Offerte 4

BTO X•BOOK 15X1486
Beeldscherm | Beeldscherm 15 inch
Processor + Videokaart | i9 + 4070
Keyboard | Verlicht LED-per-key QWERTY-toetsenbord (US-International)
DDR5 Slot 1 | 16GB DDR5 (SO-DIMM) (4800MHz) BTO Selected
DDR5 Slot 2 | 16GB DDR5 (SO-DIMM) (4800MHz) BTO Selected
NVMe Slot 1 | NVMe M.2 SSD BTO Selected Pro 500GB (PCIe 4.0) R4700/W1700
NVMe Slot 2 | NVMe M.2 SSD Crucial P5 Plus 2TB (PCIe 4.0) R6600/W5000
Wireless | Intel® Killer™ AX1675X Wi-Fi 6E (802.11ax, 2.4/5/6GHz, 2.4 Gbps) +
Bluetooth 5.3
Windows 11 Home Installatietaal | Nederlandse installatie
Bootstick | Bootstick toevoegen
Garantie | 3 Jaar Pick up & Return
€2483

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:58

Major_ton

Shoot!

HP valt, kijkend naar de concurrentie, eigenlijk altijd af. Ze zijn vrijwel altijd (veel) te duur voor wat je ervoor krijgt. Kijkend naar offerte 1 is bijna € 5.000,- debiel veel geld voor die specs. Ga je minder betalen dan krijg je bij HP midrange componenten of de cpu is ineens van 3 generaties terug. Vaak weten ze ook op het display te besparen en ook hun meer concurrerende Omen lijn is het allemaal net niet in vergelijking met wat Asus en Lenovo leveren.

Heel veel laptops zijn de afgelopen week in de aanbieding geweest, maar ondertussen alweer flink in prijs gestegen. Er zullen wel weer meer aanbiedingen gaan komen, de vraag is natuurlijk altijd, wanneer? Daarnaast zijn veel interessante laptops uit 2024 alweer uitverkocht en is het wachten op de 2025 modellen.

Op CPU gebied is het lastig kiezen op het moment. De Ci9 14900HX is nog altijd de snelste, maar ook een heethoofd die slecht te koelen is. Je vindt de CPU eigenlijk alleen in dikkere laptops. De Core Ultra 9 185h is een jaartje nieuwer en veel meer efficiënt, maar ook minder krachtig. De AMD Ryzen AI 9 370HX zit mooi tussen beide Intel CPU's in en weet kracht en efficiëntie goed te combineren. Helaas zijn er maar weinig laptops te vinden met deze CPU.

Kijkend naar de specs, dan is een Asus Zephyrus G16 met de AMD 370HX, RTX 4070, 32GB ram en 1TB ssd erg interessant.

uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G16 GA605WI-QP055W

Helaas heeft het toetsenbord geen numpad en is de prijs deze week met € 200,- omhoog gegaan. Verder is het een hele goede laptop.

Wil je echt een numpad, dan heeft Lenove de Yoga Pro 9 in meerdere uitvoeringen, maar vrijwel altijd met de Intel Core Ultra 9 185h CPU.

uitvoering: Lenovo Yoga Pro 9 16IMH9 (83DN006WMH)

Dit is prijstechnisch gezien de meest interessante, maar ook helaas alweer € 130,- in prijs gestegen en zelfs € 330,- als je kijkt naar eind vorig jaar.

Nu een vlotte laptop kiezen is niet makkelijk, maar met goed zoeken en wat compromissen afwegen is er best nog wel wat moois te vinden. Je kan ook even wachten (als je die tijd hebt) tot maart, wanneer de 2025 modellen met nieuwe Intel CPU's verschijnen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mooiemeneer schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:39:
[...]
Wat ik nog wel graag wil weten is of ik beter AMD of nvidia kan nemen?
mooiemeneer schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt.

Je hebt Intel <-> AMD en Nvidia <-> AMD.
Aan de CPU kant heb je óf een AMD Ryzen CPU, óf een Intel i5-i7 CPU. AMD is hier op het moment gewoon een betere prijs/performance dan Intel.
Aan de videokaart kant heb je bij AMD bijvoorbeeld de Radeon RX 7900, bij Nvidia de RTX 4090. Ook bij videokaarten heb je tegenwoordig de Intel Arc-lijn, maar die zal nog niet veel in dit soort laptops zitten.

Voor jouw doeleinden kan ik me niet voorstellen dat er veel verschil in zit, maar als er specifiek Nvidia genoemd wordt dan zal het sowieso om de videokaart gaan en niet de processor, want Nvidia maakt geen processors. Vrijwel alle software draait op beiden, maar sommige tools kunnen in het renderen wat sneller met een Nvidia GPU werken omdat het vaak een flinke investering is vanuit de leverancier om óf voor Nvidia videokaarten óf voor AMD videokaarten te optimaliseren en Nvidia daarin nog net wat populairder is dan AMD.

Die ASUS Proart heeft bijvoorbeeld een AMD CPU (Ryzen AI 9 HX 370), en een Nvidia GPU (GeForce RTX 4070). Die zou prima moeten matchen met jouw eisen en compatibel moeten zijn met alle software die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camperen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-02 15:59
je zou ook eens naar een tweedehands/refurbished kunnnen kijken. De reden voor een 2e disk is dat ik de systemen niet vertrouw. Hoevaak ik data ben kwijtgeraakt, ondanks het backuppen. Als het goed functioneerd, maakt het ook niks uit. Het gaat (mij) erom dat je je zelf gemaakte zaken niet kwijtraakt ALS er iets mis gaat.

Over de aanbiedingen, bekijk de meningen op youtube over bepaalde merken. Ja, die meningen zijn 'gekleurd' en uiteindelijk zie je door het bos de bomen niet.

Wat mij opviel en opvalt bij HP exemplaren is dat na het 'in slaap vallen' het scherm vaak op zwart blijft. Dat is bij mijn huidige machine ook (hp zbook fury 17.3", tweedehands heb ik er iets van 1000 a 1200 euro voor betaald) Nu klap ik het scherm bij een zwart scherm dicht, als die geen teken van leven geeft, en doe het scherm weer open. Meestal werkt het dan wel.

Ik vind het erg lastig om een oordeel te vellen. Ik zou weer voor een tweedehandsie gaan. Met de kennis van nu, zou ik geen 4K scherm meer nemen.

Welk laptop je ook neemt, probeer de constructie te testen door het scherm iets te torderen. De ene machine doet het meer dan de ander. Bij HP zit dat wel goed. Probeer ook de basis te torderen. Je merkt gauw genoeg of het jou goed voelt of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooiemeneer
De keus is gemaakt , en of we er goed aan hebben gedaan weten we later pas 😎
Ik weet wel dat het voor een leek een mooie zoektocht is/was .
Het is i9-14900HX met een rtx4070 48gb {was kleine meerprijs tov 32 gb) en 2tb opslag geworden .
Iedereen bedankt voor advies en reactie's
Pagina: 1