Berekening benodigd gewicht filament.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:35
Goedenavond, ik heb een bepaald type items wat ik graag geprint zou hebben omdat ik geen alternatief te koop kan vinden maar ik kan nergens uitvinden hoeveel filament een bepaald idee zou gebruiken en of het het wel waard zou zijn.

Een idee voor wat het is :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5vDbdvpMtoNqmpC7XeJl4VaMUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NkBFjt3XQvILfhFY3pY2AW7P.png?f=fotoalbum_large

Excuse my very ugly quick drawing hehe. Dit is een basis optie maar er zijn wat fijnere designs die ik in gedachten heb afhankelijk van de applicatie.

Even uitleg over wat het is. Ik heb planten potten die hoger zijn dan de inzet potten en dit is dus een verhoging voor de inzet pot die in de buiten pot geplaatst word. Dit geeft beide drainage ruimte voor de aarde en zorgt dat het geheel beter past en vooral bij hangplanten is een verhoging noodzakelijk.

De hoogte en diameter hiervan zal dus variëren van 8.5 cm tot 28.5 cm afhankelijk van de pot en plant met een hoogte van 1.5-2mm afhankelijk van de sterkte van het matje (gewoon een basis drain matje voor eventueel op een perliet basis) tot 2.5-3.5 cm voor een stevigere basis voor de grotere potten met perliet in de gaten.

Een alternatief is een frame van houten latjes maar dat is ook niet goedkoop en bovendien erg bewerkelijk.

Ik heb nog geen printer maar het jeukt al wel heel lang. ik heb alleen net als een gewone printer nooit een use case gehad en ben niet iemand die wat doet als hobby. het moet nut hebben en dat nut heb ik nu.

Heeft iemand een idee hoe ik uit kan vinden hoeveel een design aan filament gebruikt (dit kan de allergoedkoopste filament zijn omdat het een onzichtbaar item is dat er niet mooi uit hoeft te zien al moet het wel de pot kunnen dragen.

Is er design software waar ik wat in kan maken die dan ongeveer kan aangeven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zodra je je 3D ontwerp hebt gemaakt, en deze in de slicer gaat laden (prusa, orca, bambu, whatever) gaat hij op de gram(+/- wat marge) aangeven hoeveel filament er in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:13

de Peer

under peer review

Tsja voor de kosten van het filament hoef je het niet te doen hoor. Dat zal minder dan 1 euro zijn.

Of gaat het je niet om de kosten? Wat is de achtergrond van je vraag?

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 25-01-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
de Peer schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:41:
Tsja voor de kosten van het filament hoef je het niet te doen hoor. Dat zal minder dan 1 euro zijn.

Of gaat het je niet om de kosten? Wat is de achtergrond van je vraag?
Kosten zijn altijd een factor. Gezien ik filament rollen best prijzig vind en totaal geen idee heb hoeveel ik ervan kan maken vroeg ik me dus af of er een manier was om dit uit te vinden.

Ik heb simpelweg de items die ik wil maken nodig en er is geen vergelijkbaar product beschikbaar dat ik kan gebruiken en dat is het voordeel van een 3d printer. je kan dingen maken die er niet zijn. Ik heb verder NUL ervaring met 3d tekenen of printen dus het is me allemaal een raadsel.

Ik heb zelfs geen idee hoe flexibel dit materiaal is op bepaalde diktes dus zelfs geen idee hoe dik en breed de lijnen moeten zijn om stevig genoeg te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door computerjunky op 25-01-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
_ferry_ schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:38:
Zodra je je 3D ontwerp hebt gemaakt, en deze in de slicer gaat laden (prusa, orca, bambu, whatever) gaat hij op de gram(+/- wat marge) aangeven hoeveel filament er in gaat.
Voor de duidelijkheid de slicer is de software van de printer ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

computerjunky schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Voor de duidelijkheid de slicer is de software van de printer ?
Een slicer zet 3d-modellen om in laagjes die een 3d printer velvolgens kan printen. (Als je googled naar 'slicer tutorial', is dit een van de eerste resultaten ;) )

Afhankelijk van welke instellingen je een model mee sliced, van volledig solide, tot helemaal hol, en alles er tussen in, kan er voor eenzelfde object dus een verschillende hoeveelheid materiaal (=kosten) aan verbonden zitten. Welke instellingen het beste zijn verschilt per toepassing.

Als je een model om te printen hebt, kan je gewoon een van de slicers die door bijv. @_ferry_ genoemd zijn downloaden om te kijken wat er uit komt rollen qua materiaal verbruik. Verschillende slicers hebben verschillende voordelen/nadelen, maar in de basis geven ze allemaal op een paar gram na wel hetzelfde antwoord qua gebruikt filament.

Heb je nog geen 3d-model en/of ervering met het modeleren is een programma als Tinkercad heel laagdrempelig om eens wat te proberen. Genoeg tutorials over te vinden op youtube. Alternatief kan je in dit topic rondneuzen om te kijken of evt een ander programma je misschien :) aanspreekt.

Verkijk je er ook niet op dat het best wel een paar pogingen kan kosten om tot een goede/beste resultaat print te komen als je zelf wat modeleert. Het kan best wel eens zijn dat wat je denkt 'dat moet wel werken' enorm tegen valt in de praktijk. (Zeker in de onervarenheid) Dat zelfs solide printen niet sterk genoeg is, dan is het terug naar de tekentafel en revisie 2 maken en printen. En dat eet allemaal van hoeveel "goede" versies je uiteindelijk kan printen van een rol. (Om nog maar niet te spreken over er potentieel na een halve rol PLA achter te komen dat je beter af bent door het in PETG of ABS te printen)

Kortom, er is geen simpel antwoord op de vraag "hoeveel kan ik met een rol filament printen".

Mijn tip zou zijn: Verdiep je eerst eens in hoe een 3d-printer daadwerkelijk werkt, kijk wat youtube beginner tutorials, download een slicer, en wat willekeurige modellen van bijv. Printables of thingyverse, ga spelen met wat instellingen om te kijken wat wat doet. Heb je geen printer voor nodig om te proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ischium op 26-01-2025 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

En staar je vooral niet blind op de kosten en/of hoe lang het duurt om iets te printen.

Het eerste wat mensen doen is sliders naar beneden trekken en vinkjes uit zetten om die print tijd maar korter te krijgen. Wat alleen maar resulteerd in slechte slappe of zelfs gefaalde prints, en dan ben je meer materaal aan het verspillen dan je in eerste instantie bespaard zou hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Ik verveelde me even, heb het 's gebouwd in openscad:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
$fn=200;
$hoog=50;
$dia=200;
$wand=2;
difference(){
  cylinder(d=20,h=$hoog);
  cylinder(d=(20-$wand*2),h=$hoog+1);
};
difference(){
  cylinder(d=$dia*0.3,h=$hoog);
  cylinder(d=($dia*0.3-$wand*2),h=$hoog+1);
};
difference(){
  cylinder(d=$dia*0.7,h=$hoog);
  cylinder(d=($dia*0.7-$wand*2),h=$hoog+1);
};
for($r=[0:30:360]) {
  rotate([0,0,$r])
    translate([0-($wand/2),10-($wand/2),0])
      cube([$wand,($dia/2)-10,$hoog]);
}

Dus 5cm hoog en 20cm diameter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLZSZYSOnY50ZzxFyst1nZyG3yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hqg80xDe5wndoen3PGtUsm0w.png?f=fotoalbum_large

Dit zou in bambuslicer op de standaardinstellingen met petg-hf 201g kosten en 4 uur om te printen.

Die standaard is:
Laaghoogte: 0.2mm
Wanddikte: 2 lagen
Infill 15%
Geen support

[ Voor 4% gewijzigd door SA007 op 26-01-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Nou daar kan ik weer even mee door.
Zoon grote kost qua filament best wat dan.

Al kan je misschien de kern eruit laten om filament te besparen al wordt de inzet dan minder breed inzetbaar.

Bedankt voor de moeite in ieder geval. Dit geeft een beeld van wat het ongeveer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het aantal ribben kun je reduceren, maar soms kan het ook sterker en tevens zuiniger zijn om een "massief" geheel te maken in plaats van allemaal openingen in je werkstuk te gebruiken. En het printen kan dan ook nog eens sneller zijn in bepaalde gevallen, omdat een infill vaak sneller gaat dan de walls/perimeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
_ferry_ schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:31:
Het aantal ribben kun je reduceren, maar soms kan het ook sterker en tevens zuiniger zijn om een "massief" geheel te maken in plaats van allemaal openingen in je werkstuk te gebruiken. En het printen kan dan ook nog eens sneller zijn in bepaalde gevallen, omdat een infill vaak sneller gaat dan de walls/perimeters.
Het aantal ribben is gekozen door de bodem van sommige potten. Sommige zijn vlak aan de onderkant maar sommige staan op een verhoogde rand aan de buitenzijde met onderbrekingen. Met minder ribben heb je de kans dat de pot gaat wankelen.

Wel zou het midden er eventueel uit kunnen en aan de buitenzijde van de laatste cirkel maar 3 ribs. Die binnenkant zijn eigenlijk niet nodig bij grotere versies omdat die op de buitenkant van de pot staan en de buitenste zijn eigenlijk alleen om in de buitenpot te centreren/fixeren.

Misschien kunnen ze op elke 45 graden maar daar zou ik even voor naar alle potten moeten kijken en zien of ze allemaal identiek zijn of afwijkingen hebben. En als er maar een paar afwijken kan ik die natuurlijk ook vervangen dat is minder werk en geld als 5 verschillende prints.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:04

dragonhaertt

@_'.'

computerjunky schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:08:
Nou daar kan ik weer even mee door.
Zoon grote kost qua filament best wat dan.
Dat model was 5 cm hoog. Je had het zelf over 2.5-3.5 cm

Dat is 2-3 euro aan filament. Dat is toch geen geld in verhouding tot de kosten van de printer (of de kosten om iemand half een uur in te huren om dit voor je te maken)?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:25
Hoeveel heb je er nodig, en wil je het gaan verkopen?
Je kunt dit ook laten lasersnijden uit kunststof, op schaal is dat veel goedkoper. En je kunt het plat verzenden, maar dan moet je het wel in elkaar zetten.

Het idee van tjalle en jasper lampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:13

de Peer

under peer review

100 Euro voor het laten ontwerpen, 100 euro afschrijving voor de 3d printer, 50 cent stroomkosten, 2 euro filamentkosten, en dan de filamentkosten aan de hoge kant vinden? :D
Pagina: 1