Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:42
Je leest heel veel over aandelen en indexfondsen, maar ik mis een topic voor kunst!
Zijn er hier mensen die kunst gebruiken als investering?

Om zelf af te trappen:
Ik bezit zelf nóg geen kunst. Maar ik ben me wel erg aan het inlezen om dit te gebruiken om mijn portfolio te diversifiëren. En het is ook wel leuk om wat unieks in huis te hebben hangen wat stiekem toch wel een behoorlijke waarde kan hebben.

Hoe denken jullie er over? Het is natuurlijk een hoog risico en niet voor iedereen weggelegd, maar hopelijk zijn er ook gelijkgestemden hier.

Disclaimer: dit topic is niet bedoeld om belasting te vermijden. Ik hoor graag van jullie (succes of pech) verhalen en ervaringen hierover.

[ Voor 11% gewijzigd door empowerfreedom op 25-01-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:38
Ik denk dat hoe meer mensen hierin willen gaan handelen, hoe lastiger het wordt. In tegenstelling tot aandelen en indexfondsen.

Los daarvan zit je in tegenstelling met aandelen en indexfondsen ook met zaken zoals diefstal, maar ook brand en/of schade. En een schilderij van schilder X is nu bijvoorbeeld op 20k getaxeerd, maar geen idee of dat in waarde blijft stijgen zoals aandelen? Zeker omdat je voor 20k absoluut geen topstuk hebt.

Bij tussen kunst en kitsch zie je natuurlijk van alles langs komen. Leuk dat een setje servies getaxeerd wordt op 5000 euro, maar zie het maar eens te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 10:46
Ik zou er niet aan beginnen. Alleen als je een echt voorkeur hebt voor een artiest en het werk ook in jouw huis wil hebben hangen.

Het is moeilijk snel je geld er weer uit te halen en als je het wel wil verkopen moet je veel kosten maken, bijvoorbeeld verkopen aan een kunsthandel (die ook marge wil hebben) of veilen waarbij het veilinghuis een percentage wil.

Je kan uiteraard proberen opkomende talenten te vinden maar dit lijkt mij een enorme uitdaging. Als je het een leuke wereld vindt kan dat natuurlijk een fijne hobby zijn maar ik verwacht dat dat niet echt weggelegd is voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:43

Herman

FP ProMod
Kunst is fiscaal een heel 'spannend' beleggingsobject omdat er een groot grijs gebied is of je het ook moet opgeven in de aangifte Inkomstenbelasting bij box III 'sparen en beleggen'. In de basis is kunst vrijgesteld, tenzij deze voor beleggingsdoeleinden wordt gebruikt. Maar als je een aantal Andy Warhol's in de woonkamer hebt hangen, is het dan ter decoratie? Lastig punt. Ethiek is hierin lastig.

Er zitten m.i. veel nadelen aan kunst waardoor het m.i. niet erg geschikt is voor (kleine) particuliere beleggers:
• Je moet kunst (zeker om het te de waarde te laten behouden) conserveren. Daar is soms expertise voor nodig die een gewone sterveling niet heeft.
• Kunst kan gestolen worden of beschadigd raken
• Kunst kan uit de gratie raken. Bijvoorbeeld door vergrijzing kan de 'smaak' van kunstverzamelaars veranderen waardoor de vraag naar bepaalde kunst kan verschuiven wat een waardevermindering tot gevolg kan hebben.
• Je kunt je kunst verzekeren, maar hier staan kosten tegenover.
• Kunst is vaak niet eenvoudig liquide te maken, ofwel in geld om te zetten. Dat is lastig mocht je ooit in geldnood komen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:23

sebasd

loopt op espresso

Ik begrijp dat je het kunstobject zelf ook in huis wil hebben? Dan zit je inderdaad wel met de uitdagingen die hier al genoemd zijn.

Als je het niet per se aan de muur hoeft te hebben zou je ook nog kunnen kijken naar een platform als https://www.masterworks.com/ (zelf nooit gebruikt).

Kunst is wel iets waar ik zelf ook wat meer over wil leren (niet per se schilderijen trouwens), mede om dezelfde reden: beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
Herman schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:32:
Kunst is fiscaal een heel 'spannend' beleggingsobject omdat er een groot grijs gebied is of je het ook moet opgeven in de aangifte Inkomstenbelasting bij box III 'sparen en beleggen'. In de basis is kunst vrijgesteld, tenzij deze voor beleggingsdoeleinden wordt gebruikt. Maar als je een aantal Andy Warhol's in de woonkamer hebt hangen, is het dan ter decoratie? Lastig punt. Ethiek is hierin lastig.

Er zitten m.i. veel nadelen aan kunst waardoor het m.i. niet erg geschikt is voor (kleine) particuliere beleggers:
• Je moet kunst (zeker om het te de waarde te laten behouden) conserveren. Daar is soms expertise voor nodig die een gewone sterveling niet heeft.
• Kunst kan gestolen worden of beschadigd raken
• Kunst kan uit de gratie raken. Bijvoorbeeld door vergrijzing kan de 'smaak' van kunstverzamelaars veranderen waardoor de vraag naar bepaalde kunst kan verschuiven wat een waardevermindering tot gevolg kan hebben.
• Je kunt je kunst verzekeren, maar hier staan kosten tegenover.
• Kunst is vaak niet eenvoudig liquide te maken, ofwel in geld om te zetten. Dat is lastig mocht je ooit in geldnood komen.
Er zitten inderdaad een hoop nadelen aan. En dan is er nog het stukje ethiek wat je zegt, maar ik vind de nieuwe rendementregels in box 3 ook schofterig, dus ik zie het meer als koekje van eigen deeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:49
empowerfreedom schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:16:
[...]

Er zitten inderdaad een hoop nadelen aan. En dan is er nog het stukje ethiek wat je zegt, maar ik vind de nieuwe rendementregels in box 3 ook schofterig, dus ik zie het meer als koekje van eigen deeg.
Je bent nu aan het informeren hoe je de vermogensbelasting kunt ontduiken door vermogen in de vorm van kunst buiten het zicht van de fiscus te houden. Ook over beleggingen in kunst moet rendementsheffing worden betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:05
Grappig! Vandaag had ik naar een kunstveiling willen gaan omdat daar schilderijen van Herman Brood worden geveild (en ook lithografieen). Ik heb als 16 jarige een lithografie (oplage van 10 stuks) heb gewonnen!

Geen idee hoeveel het waard is. Toen destijds was het ongeveer. 500€ - 1000€ waard. Herman leefde nog. Geen idee wat het nu waard zou kunnen zijn.

Hangt nu 10 jaar in mijn woonkamer (voorheen bij mijn ouders). Slechts één iemand die het ooit heeft gezien dat het een Herman brood is ;)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sebasd schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:42:
Ik begrijp dat je het kunstobject zelf ook in huis wil hebben? Dan zit je inderdaad wel met de uitdagingen die hier al genoemd zijn.

Als je het niet per se aan de muur hoeft te hebben zou je ook nog kunnen kijken naar een platform als https://www.masterworks.com/ (zelf nooit gebruikt).

Kunst is wel iets waar ik zelf ook wat meer over wil leren (niet per se schilderijen trouwens), mede om dezelfde reden: beleggen.
Aan die master works zitten inderdaad nog de nodige haken en ogen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
YakuzA schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Hoe weet je dit? Heb je het zelf onderzocht of geprobeerd? (niet om je in twijfel te trekken, ben gewoon benieuwd naar de context)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

empowerfreedom schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:17:
[...]
Hoe weet je dit? Heb je het zelf onderzocht of geprobeerd? (niet om je in twijfel te trekken, ben gewoon benieuwd naar de context)
Hun ge-adverteerde rendement is op basis van verkochte stukken, waarvan de sample size zo klein is dat die niet betrouwbaar is.
+ de verliesgevende stukken worden niet meegenomen in alle voorbeeld berekeningen. (En stukken met negatieve boekwaarde verkopen ze niet ivm hun gerealiseerde rendement dat dan omlaag gaat)

Dat was de strekking van de laatste analyses die ik er over had gelezen.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2025 21:07 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:23

sebasd

loopt op espresso

YakuzA schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:14:
[...]

Ongetwijfeld, bedankt voor het onderzoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dit topic was even gesloten geweest voor overleg en is nu weer open.

[ Voor 97% gewijzigd door Zr40 op 25-01-2025 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:35
Gewoon kopen wat je mooi vind en dan aan de muur hangen of bewaren. Beetje zoals een speciale whisky denk ik. Een investering, waardevast ook maar echt extreme prijsstijging niet voor het eerst denk ik?

Ik heb 1 litho van Pierre Alechinsky. Vind ik echt een geweldig mooie stijl. Is de laatste kunstenaar nog in leven van de COBRA beweging als ik het goed heb.

Van mijn broertje gekregen die is wat meer thuis in dat wereldje, is zelf ook Kunstenaar, leraar kunst en kunstacademie .
Ik kende eerst alleen Brood. Zijn leuke litho’s voor eens rond te kijken, Appel en Corneille ook.

Panamerenko is tof net als Dahli (wel meer kans op fake als ik hem moet geloven)

Schilderijen is wel echt een aparte wereld. Heb daar geen verstand van. Een leuke litho is in ieder geval nooit weg, makkelijk in te lijsten en betaalbaar.

En op lange termijn waardevast denk ik als dat de bedoeling van dit topic is ;)

Moet er uiteraard wel weer een andere koper of liefhebber voor zijn…

Maar neem eens een kijkje naar Pierre Alechinsky hele gave stijl vind ik zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
Persoonlijk zie ik het soortgelijk als andere materiële zaken als investering, zoals bijvoorbeeld auto's, wijn, sealed collectors editions, etc. In zekere zin een prima vorm van diversificatie.

Maar eigenlijk alleen zinnig indien je er ook zelf van weet te genieten om het te bezitten. Dit soort zaken primair als investeringsobject, puur met als doelstelling rendement, is in mijn optiek weinig zinnig. Zat andere manieren om diversificatie te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:35
psychodude schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:00:
Persoonlijk zie ik het soortgelijk als andere materiële zaken als investering, zoals bijvoorbeeld auto's, wijn, sealed collectors editions, etc. In zekere zin een prima vorm van diversificatie.

Maar eigenlijk alleen zinnig indien je er ook zelf van weet te genieten om het te bezitten. Dit soort zaken primair als investeringsobject, puur met als doelstelling rendement, is in mijn optiek weinig zinnig. Zat andere manieren om diversificatie te verkrijgen.
Eens. Categorie Porsche 911 oldtimer, oude whisky, oude Rolex etc. etc. Echt wel van waarde hoor maar meer voor de liefhebber die er zelf jaren van gaat genieten of gaat doorgeven aan de volgende generatie.

Niet echt als aanvulling op aandelen om maar iets te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorg
  • Laatst online: 20:05
Precies, misschien meer een investering met emotie? Zegt niks over de financiële waarde en ja het kan meer waard worden maar das vaak niet de reden van aanschaf? Een verzamelaar koopt het vanuit liefde? Denk dat investeringen meer door de pros worden gedaan

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben wel schilderijen in huis hangen, niet als investering, maar omdat we het mooi vinden.
Zijn volgens mij ook niet heel veel meer waard dan 'wat de gek ervoor geeft'.

Ik heb laatst een documentaire gezien over kunstveilingen en daar bleek dat een behoorlijk deel nep is. Dat wordt ook een beetje in stand gehouden door de veilinghuizen zelf omdat ze geld verdienen aan ieder kunstwerk, of het nou echt of nep is.. (slager keurt zijn eigen vlees).

Dus je loopt best een risico dat je heel veel geld betaalt voor een nep schilderij.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2025 22:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-10 05:10
Daar kan je veel kanten mee op. In Nederland is naar schatting 7 á 9 miljard euro aan particuliere kunst in bezit.
https://www.groene.nl/artikel/ferrari-s-horloges-en-monets

Als je bij nul begint zijn Young Collectors Circle of Avant Arte mogelijk goeie startpunten. Beide zijn Nederlandse initiatieven.
https://youngcollectorscircle.nl/
https://avantarte.com/

[ Voor 0% gewijzigd door Nadinarama op 26-01-2025 07:43 . Reden: Euro toegevoegd ]

Pagina: 1