Meer zonnepanelen dan de omvormer aankan.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy P
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-02 20:20
Situatie schets
14 zonnepanelen 327Wp op
1 omvormer sunny boy sb 4000tl-20 max 4578Wp

We weten dat we mss van mei tot sep de max Wp bereiken en dus de omvormer niet overbelasten.
maar tussen okt tot apr bereik ik met moeite 300Wp, mijn idee is als ik nu eens 4 zonnepanelen op deze sombere maanden zou kunnen bijschakelen. Heeft er iemand een idee hoe ik mijn rendement kan verhogen zonder dat ik mijn omvormer moet vervangen. Ik heb wel al gehoord van Tigo en Solar Edge, maar die doen niet wat ik beoog.

Beste antwoord (via Jimmy P op 28-01-2025 18:37)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:48
oke, de Vdc max, dat is de Voc uit de panelen + en -10% voor de temperatuur.
je hebt dus de speciale omvormer van 750Voc.

ik zelf raad aan om gewoon de 600Voc aan te houden, gewoon omdat nieuwe SMA en vrijwel alle omvormers nu tegenwoordig de 600Voc aan houden.
en ja eens gaat de omvormer kapot of wil je ene hybride omvormer.

maar goed een 600Voc betekend met gemak een 12x450Wp op 1 mpp (en die heb je 2).
(een beetje afhankelijk welk type paneel je kost, panelen met meer Voc bestaan en met minder Voc.)
en dit geeft grofweg een 5000Wp per mpp, dus een 10.000Wp en daar ergens zit de technische max van de omvormer (niet helemaal weet nog wel meer trukjes). meer als genoeg dus.

dan is er nog wel punt 2.
heb je echt 2x7x327Wp of heb je 1x6x327Wp + 1x8x327Wp?
2x7x327Wp dat kan omgezet worden naar 1 mpp.
1x6x327Wp + 1x8x327Wp dat kan niet op 1 mpp en heb je dus 2 voor nodig.

en dan nog de vraag, ga je zelf even het dak op en leg je het aan, of wil je dat iemand dat komt doen?
(zelf doen is niet moeilijk, laten doen is een stuk lastiger. klinkt vreemd maar zul je snel genoeg merken.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:46

E.P

E.P.
Als er door meer zonnepanelen ( meer wattpiek) op de omvormer worden aan gesloten dan de omvormer kan verwerken, dan schakelt die uit. Ik zelf heb indertijd het zelfde gedaan.
Het voor deel is dat je bij tijden dat je de opbrengst verhoog als er minder zon is.
Ik zou het niet alte veel uitbereiden.
Het is erg interessant voor een Oost West ligging van de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
E.P schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:00:
E.P.
Als er door meer zonnepanelen ( meer wattpiek) op de omvormer worden aan gesloten dan de omvormer kan verwerken, dan schakelt die uit. Ik zelf heb indertijd het zelfde gedaan.
Het voor deel is dat je bij tijden dat je de opbrengst verhoog als er minder zon is.
Ik zou het niet alte veel uitberijden.
Het is erg interessant voor een Oost West ligging van de installatie.
Normaal topt die gewoon af. Sowieso moet je eerst berekenen wat er nu daadwerkelijk aan piek op komt, aangezien panelen zelden optimaal liggen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:08
Uitbreiden van een string kan alleen met vergelijkbare panelen.

Nu zijn er bar weinig 327Wp gelabelde panelen... Dus SunPower E20-327 is waar we het over hebben.
Dit paneel doet 65V Voc en moet dus op de SunnyBoy in 2 strings aangesloten zijn.

7 stuks zit ook wel dichtbij de maximale ingangsspanning van de omvormer bij koud weer. dus even een paar erbij gaat hem niet worden.

7 stuks SunPower E20-327 erbij in Polystring zou kunnen... :D

@E.P Dan is je omvormer aan het oververhitten ofzo... normaal gedrag is doordraaien op max AC vermogen en dus aftoppen... Ik zou dus eens op onderzoek uit gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als @Ronald hierboven gelijk heeft kunnen de twee huidige strings van 7 panelen parallel gezet worden op 1 mppt (polystring).
Dan speel je één mppt vrij voor panelen naar keuze. Het enige waar je dan op moet letten is de minimale spanning.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:08
Gaat lastig worden.

SMA... hoge minimum Vmpp. Hoge start spanning... Minimaal 5 moderne panelen voor starten. meer dan 6 voor enig schaduwmanagement. https://files.sma.de/down...L_40TL_50TL-IEN103630.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 25-01-2025 08:58 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:22
Dus als er ruimte is naar 6-10 panelen erbij

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Jimmy P schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:45:
Situatie schets
14 zonnepanelen 327Wp op
1 omvormer sunny boy sb 4000tl-20 max 4578Wp

We weten dat we mss van mei tot sep de max Wp bereiken en dus de omvormer niet overbelasten.
maar tussen okt tot apr bereik ik met moeite 300Wp, mijn idee is als ik nu eens 4 zonnepanelen op deze sombere maanden zou kunnen bijschakelen. Heeft er iemand een idee hoe ik mijn rendement kan verhogen zonder dat ik mijn omvormer moet vervangen. Ik heb wel al gehoord van Tigo en Solar Edge, maar die doen niet wat ik beoog.
geen enkele omvormer heeft een max Wp.
leveren de panelen meer W als de omvormer aan kan dan zullen de panelen iets uit hun optimum gehaald worden door de mpp en zo minder leveren tot aan de max die de omvormer aan kan.

maar wel heeft elke omvormer een max Voc.
(en pas op, de Voc gaat omhoog als de temperatuur omlaag gaat en omlaag als de temperatuur van de panelen omhoog gaat. voor simpelheid reken 10% + en - bij de totale Voc en je zit al aardig correct, kom je dan erg op de grens dan even preciezer uitrekenen.)

check het volgende of het ook zo is:
(of vraag hoe dat te doen.)
erg grote kan dat je nu 2x7x327Wp op dak hebt liggen.
dus per mpp zijn er 7 panelen aangesloten.
7 X de Voc moet lager zijn als max omvormer.

max omvormer:
ik gok dat jouw omvormer max een 600V aan kan dus 7xVoc+10% moet lager zijn als dat.
alleen je hebt het over een SMA sunnyboy sb 4000tl-20.
daar heb je verschillende type van gehad, soms 500V soms 600V en soms 750V.
en ja dit is belangrijk en gokken doe ik liever niet.
(ook al heb je een 750V omvormer, dan nog zou ik niet hoger gaan als 600V.
stel de omvormer gaat kapot en je wil hem vervangen, dan is dat voor een 600V veel makkelijker op dit moment als voor een model dat 750V kan. de standaard is meer 600V geworden.)

en ja, grote kans dat je 2x7x327Wp gewoon op mpp1 kunt aansluiten.
en zo mpp2 vrij te spelen voor een extra set.
dus zeker een leuke om uit te zoeken of dat kan.
(word door sma wel eens polystring genoemd, maar is eigenlijk gewoon 2 x een serieel string parallel aansluiten. maar goed de marketing mannen van sma willen ook wat te doen hebben.)

helaas heb je ook een ondergrens.
je hebt een minimale Voc nodig om de mpp te laten starten.
met maar 4 panelen heb je ook maar 4x de Voc.
dit is niet veel om de mpp te laten starten sommige type sunnyboy sb 4000tl-20 kunnen daar wel mee werken.
moet je wel wat dingen instellen op de omvormer.
liever heb je dan een hogere Voc, dit kan door "speciale" panelen te gebruiken de een hogere Voc hebben.
of door meer panelen serieel aan te sluiten.

te veel Wp op een omvormer.
tja is een beetje persoonlijk, mijn grenzen zijn:
30% meer Wp als W omvormer, dus voor jouw grofweg 5200Wp.
daar merk je amper verschil, verlies is zo laag dat de winst dat meer als goed maakt.
100% meer Wp als W omvormer, dus grofweg voor jouw 8000Wp.
o het kan, geen probleem, maar ik zou kijken naar een andere omvormer er bij.
ergens heeft iedereen zijn eigen omslag punt.

klein probleempje:
veel installateurs hebben hier de kennis niet van, en verkopen je liever een nieuwe omvormer.
dus komen met smoesjes "kan niet" "te moeilijk" garantie" etc etc....
beetje jammer dat het zo is, dus als je wit wil dan moet je al snel het zelf aanleggen.
of geluk hebben dat je een goede installateur vind die het wil doen.
dit zal je grootste probleem worden gok ik zo. ;)

zo heb je een overzicht wat er in kleine stapjes al is verteld en aangevuld met extra info, laat maar weten wat je wil.

(ik heb zelf 5770Wp op 3300W omvormer gehad.
6420Wp op 4000W omvormer gehad.
nu heb ik 6420Wp op 4600W omvormer, wou een andere omvormer en ik koop geen kleinere omvormer als ik al heb.
etc etc... dus ja er kan meer als veel mensen denken, maar sommige piepen te veel als het een klein % te veel is na hun eigen inzicht. veel dingen zijn heel relatief en dat is lastig uit te leggen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy P
migjes schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:01:
[...]

geen enkele omvormer heeft een max Wp.
leveren de panelen meer W als de omvormer aan kan dan zullen de panelen iets uit hun optimum gehaald worden door de mpp en zo minder leveren tot aan de max die de omvormer aan kan.

maar wel heeft elke omvormer een max Voc.
(en pas op, de Voc gaat omhoog als de temperatuur omlaag gaat en omlaag als de temperatuur van de panelen omhoog gaat. voor simpelheid reken 10% + en - bij de totale Voc en je zit al aardig correct, kom je dan erg op de grens dan even preciezer uitrekenen.)

erg grote kan dat je nu 2x7x327Wp op dak hebt liggen.
dus per mpp zijn er 7 panelen aangesloten.
7 X de Voc moet lager zijn als max omvormer.

max omvormer:
ik gok dat jouw omvormer max een 600V aan kan dus 7xVoc+10% moet lager zijn als dat.
alleen je hebt het over een SMA sunnyboy sb 4000tl-20.
daar heb je verschillende type van gehad, soms 500V soms 600V en soms 750V.
en ja dit is belangrijk en gokken doe ik liever niet.
(ook al heb je een 750V omvormer, dan nog zou ik niet hoger gaan als 600V.
stel de omvormer gaat kapot en je wil hem vervangen, dan is dat voor een 600V veel makkelijker op dit moment als voor een model dat 750V kan. de standaard is meer 600V geworden.)

en ja, grote kans dat je 2x7x327Wp gewoon op mpp1 kunt aansluiten.
en zo mpp2 vrij te spelen voor een extra set.
dus zeker een leuke om uit te zoeken of dat kan.
(word door sma wel eens polystring genoemd, maar is eigenlijk gewoon 2 x een serieel string parallel aansluiten. maar goed de marketing mannen van sma willen ook wat te doen hebben.)

helaas heb je ook een ondergrens.
je hebt een minimale Voc nodig om de mpp te laten starten.
met maar 4 panelen heb je ook maar 4x de Voc.
dit is niet veel om de mpp te laten starten sommige type sunnyboy sb 4000tl-20 kunnen daar wel mee werken.
moet je wel wat dingen instellen op de omvormer.
liever heb je dan een hogere Voc, dit kan door "speciale" panelen te gebruiken de een hogere Voc hebben.
of door meer panelen serieel aan te sluiten.

te veel Wp op een omvormer.
tja is een beetje persoonlijk, mijn grenzen zijn:
30% meer Wp als W omvormer, dus voor jouw grofweg 5200Wp.
daar merk je amper verschil, verlies is zo laag dat de winst dat meer als goed maakt.
100% meer Wp als W omvormer, dus grofweg voor jouw 8000Wp.
o het kan, geen probleem, maar ik zou kijken naar een andere omvormer er bij.
ergens heeft iedereen zijn eigen omslag punt.

klein probleempje:
veel installateurs hebben hier de kennis niet van, en verkopen je liever een nieuwe omvormer.
dus komen met smoesjes "kan niet" "te moeilijk" garantie" etc etc....
beetje jammer dat het zo is, dus als je wit wil dan moet je al snel het zelf aanleggen.
of geluk hebben dat je een goede installateur vind die het wil doen.
dit zal je grootste probleem worden gok ik zo. ;)

zo heb je een overzicht wat er in kleine stapjes al is verteld en aangevuld met extra info, laat maar weten wat je wil.

(ik heb zelf 5770Wp op 3300W omvormer gehad.
6420Wp op 4000W omvormer gehad.
nu heb ik 6420Wp op 4600W omvormer, wou een andere omvormer en ik koop geen kleinere omvormer als ik al heb.
etc etc... dus ja er kan meer als veel mensen denken, maar sommige piepen te veel als het een klein % te veel is na hun eigen inzicht. veel dingen zijn heel relatief en dat is lastig uit te leggen.)
Dat is duidelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEWNBNT8Rwufw_PewaupCRCJ40Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rP2ZLYhu50oKTEOds4D0JSvP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes
oke, de Vdc max, dat is de Voc uit de panelen + en -10% voor de temperatuur.
je hebt dus de speciale omvormer van 750Voc.

ik zelf raad aan om gewoon de 600Voc aan te houden, gewoon omdat nieuwe SMA en vrijwel alle omvormers nu tegenwoordig de 600Voc aan houden.
en ja eens gaat de omvormer kapot of wil je ene hybride omvormer.

maar goed een 600Voc betekend met gemak een 12x450Wp op 1 mpp (en die heb je 2).
(een beetje afhankelijk welk type paneel je kost, panelen met meer Voc bestaan en met minder Voc.)
en dit geeft grofweg een 5000Wp per mpp, dus een 10.000Wp en daar ergens zit de technische max van de omvormer (niet helemaal weet nog wel meer trukjes). meer als genoeg dus.

dan is er nog wel punt 2.
heb je echt 2x7x327Wp of heb je 1x6x327Wp + 1x8x327Wp?
2x7x327Wp dat kan omgezet worden naar 1 mpp.
1x6x327Wp + 1x8x327Wp dat kan niet op 1 mpp en heb je dus 2 voor nodig.

en dan nog de vraag, ga je zelf even het dak op en leg je het aan, of wil je dat iemand dat komt doen?
(zelf doen is niet moeilijk, laten doen is een stuk lastiger. klinkt vreemd maar zul je snel genoeg merken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy P
Ik ben mee als mijn zonnepanelen 2x7x327Wp dat kan ik ze op 1 mppt zetten,
dan kan ik 4 zonnepanelen bij legen, kan ik dan gelijk welke zonnepanelen leggen of moet dit dan ook Sunpower 327Wp zijn?

dus volgens chatgpt
Laten we nu de berekeningen maken met de gegeven specificaties van het zonnepaneel:

Vmp (Voltage bij maximaal vermogen): 54.7 V
Imp (Stroom bij maximaal vermogen): 5.98 A
Voc (Open klemspanning): 64.9 V
Isc (Kortsluitstroom): 6.46 A
Per string (7 panelen in serie):
1. Spanning (Vmp):
7×54.7V=382.9V

2.Stroom (Imp):
Stroom blijft gelijk in serie: 5.98A

3.Vermogen per string:
382.9V×5.98A=2,290.94W

Voor 2 strings parallel:
1.Spanning (Vmp):
Spanning blijft gelijk in parallel:382.9V

2.Stroom (Imp):
Stroom verdubbelt in parallel: 5.98A×2=11.96A

3.Totaal vermogen:2,290.94W×2=4,581.88W

Resultaat:
Spanning (Vmp)382.9V
Stroom (Imp): 11.96A
Totaal vermogen:4,581.88W

Voc en Isc controle (voor open klemspanning en kortsluitstroom):
Voc per string:7×64.9V=454.3V.
Isc per parallel systeem:6.46A×2=12.92A.

Controleer MPPT specificaties:
Maximale spanning: Zorg dat 454.3V (Voc) niet hoger is dan de maximale ingangsspanning van de MPPT.
Maximale stroom: Controleer of 11.96A (Imp) en 12.92A (Isc) binnen de stroomlimieten vallen.

[ Voor 95% gewijzigd door Jimmy P op 28-01-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jimmy P schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:22:
Ik ben mee als mijn zonnepanelen 2x7x327Wp dat kan ik ze op 1 mppt zetten,
dan kan ik 4 zonnepanelen bij legen, kan ik dan gelijk welke zonnepanelen leggen of moet dit dan ook Sunpower 327Wp zijn?
ik gok dat je 2x7x327Wp hebt, maar of dat ook zo is, geen idee. :?
dat heb je niet gecontroleerd en aan mij verteld, dus ik kan dat nog niet aan nemen met de gegevens die ik heb. dit moet je eerst nog even opzoeken of nameten.
(ik weet een hoop meer dingen van jouw setup niet, dus dan is het gokken en gokken is brokken. sorry geen 100% het kan van mijn kant.)
dus volgens chatgpt

Maximale spanning: Zorg dat 454.3V (Voc) niet hoger is dan de maximale ingangsspanning van de MPPT.
en hier gaat chatgdp niet helemaal correct of volledig.
het is 7x65Voc + temperatuurcoëfficiënt voor +25 tot -10 graden, grofweg 10% dus +/- 500Voc waar je rekening mee moet houden, maar dit is wel onder de 600V dus oke.

per mpp kun je verschillende soorten/type etc etc panelen aan een omvormer hangen.
dus nee, het hoeft geen sunpower te zijn.

er is wel een maar.
4 panelen geeft je ook maar 4x de Voc, en moderne panelen leveren soms maar 40Voc.
en dan zit je wel erg laag op de omvormer, die wil liever 150Vmpp (of software matig die grens verlagen).
dus liever 6+ panelen, of speciale panelen met hogere Vmpp/Voc (zoals de sunpowers b.v.).

maar goed ik heb het idee, dat je het wil laten doen en niet zelf doet.
dan is het een beetje hopen op een slimme installateur die dit snapt en dan komt het wel goed. ;)
Isc per parallel systeem:6.46A×2=12.92A.
deze klopt ook niet helemaal, te minste er zijn al meerdere tweakers geweest die dit al meerdere jaren ruim er over zijn gegaan en die rapporteren geen problemen als je er ruim over heen gaat.
de Isc is dus niet zo heel hard als word beweerd. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 28-01-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy P
Ik heb een schets gemaakt wat ik denk dat je bedoeld.
Er is wel een maar, aan de rechterkant is een schoorsteen waar toch de 2 rechtse panelen last van zouden hebben. Of kan ik gaan voor 2x6 en 2x4 of 2x7 en 2x3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLia6GnJxWzGh4SYf0EsMhqwjak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0pXfXIojCyHygWZLFHuct9rU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jimmy P op 01-02-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jimmy P schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:13:
Ik heb een schets gemaakt wat ik denk dat je bedoeld.
Er is wel een maar, aan de rechterkant is een schoorsteen waar toch de 2 rechtse panelen last van zouden hebben. Of kan ik gaan voor 2x6 en 2x4 of 2x7 en 2x3
[Afbeelding]
de schets is niet wat ik bedoel.
die geeft aan dat je 4x5x4??Wp gebruikt en dat verdeeld over 2 mpp's, dus per mpp 2x5x4??Wp.

dit is alleen nodig voor je oude panelen!
die moet je aansluiten als 2x5x327Wp op 1 mpp.
de nieuwe panelen hebben een lagere Vmpp en kunnen gewoon 1x10x4??Wp. ;)
(ach is maar een klein verschilletje, maar goed laten we duidelijk zijn voordat je fouten maakt.)

de schaduw, oke die is er, no prob.
maar kun je me duidelijk maken of dat de nieuwe of de oude panelen worden?
(maakt voor mij wat simpeler vertellen welk verhaal ik moet type.)
misschien een foto hoe die schaduw er uit ziet evt een lucht foto(google).
dan kan ik je wel helpen of het misschien handiger is om maar 8 panelen of iets anders te doen.
nu ben ik nog een beetje blind voor het echte probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy P
Ik heb nu 14 zonnepanelen SUNPOWER SPR-E20-327 die ik wil hergebruiken en zou max tot 6 panelen er bij willen leggen liefst met het hoogste rendement op bestaande 1 omvormer SMA SB 4000TL-21 (750V) wel rekening houden met max 600V.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5u9xSHQqYhEVjC_nxLMa05Fp0x0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ADPayqVbdo6wdowxzKHk9KEE.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5zZHnAajBww07RUbeScLTtXzEY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ef36QD6nZgexSGi1CTWaegXw.png?f=user_large[URL="https://tweakers.net/i/6kWTzcC3_vwZrk6AOI7QchS94ag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jBmR5g6pDnIUTB89anh3wkfd.png?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxmD3PgVj1O7bu30tKabQf4-h1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l8lSj7rBSn0XvL2AoTuYcXZR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Jimmy P op 03-02-2025 19:22 ]

Pagina: 1