Jimmy P schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:45:
Situatie schets
14 zonnepanelen 327Wp op
1 omvormer sunny boy sb 4000tl-20 max 4578Wp
We weten dat we mss van mei tot sep de max Wp bereiken en dus de omvormer niet overbelasten.
maar tussen okt tot apr bereik ik met moeite 300Wp, mijn idee is als ik nu eens 4 zonnepanelen op deze sombere maanden zou kunnen bijschakelen. Heeft er iemand een idee hoe ik mijn rendement kan verhogen zonder dat ik mijn omvormer moet vervangen. Ik heb wel al gehoord van Tigo en Solar Edge, maar die doen niet wat ik beoog.
geen enkele omvormer heeft een max Wp.
leveren de panelen meer W als de omvormer aan kan dan zullen de panelen iets uit hun optimum gehaald worden door de mpp en zo minder leveren tot aan de max die de omvormer aan kan.
maar wel heeft elke omvormer een max Voc.
(en pas op, de Voc gaat omhoog als de temperatuur omlaag gaat en omlaag als de temperatuur van de panelen omhoog gaat. voor simpelheid reken 10% + en - bij de totale Voc en je zit al aardig correct, kom je dan erg op de grens dan even preciezer uitrekenen.)
check het volgende of het ook zo is:
(of vraag hoe dat te doen.)
erg grote kan dat je nu 2x7x327Wp op dak hebt liggen.
dus per mpp zijn er 7 panelen aangesloten.
7 X de Voc moet lager zijn als max omvormer.
check het volgende of het ook zo is:
(of vraag hoe dat te doen.)
max omvormer:
ik gok dat jouw omvormer max een 600V aan kan dus 7xVoc+10% moet lager zijn als dat.
alleen je hebt het over een SMA sunnyboy sb 4000tl-20.
daar heb je verschillende type van gehad, soms 500V soms 600V en soms 750V.
en ja dit is belangrijk en gokken doe ik liever niet.
(ook al heb je een 750V omvormer, dan nog zou ik niet hoger gaan als 600V.
stel de omvormer gaat kapot en je wil hem vervangen, dan is dat voor een 600V veel makkelijker op dit moment als voor een model dat 750V kan. de standaard is meer 600V geworden.)
en ja, grote kans dat je 2x7x327Wp gewoon op mpp1 kunt aansluiten.
en zo mpp2 vrij te spelen voor een extra set.
dus zeker een leuke om uit te zoeken of dat kan.
(word door sma wel eens polystring genoemd, maar is eigenlijk gewoon 2 x een serieel string parallel aansluiten. maar goed de marketing mannen van sma willen ook wat te doen hebben.)
helaas heb je ook een ondergrens.
je hebt een minimale Voc nodig om de mpp te laten starten.
met maar 4 panelen heb je ook maar 4x de Voc.
dit is niet veel om de mpp te laten starten sommige type sunnyboy sb 4000tl-20 kunnen daar wel mee werken.
moet je wel wat dingen instellen op de omvormer.
liever heb je dan een hogere Voc, dit kan door "speciale" panelen te gebruiken de een hogere Voc hebben.
of door meer panelen serieel aan te sluiten.
te veel Wp op een omvormer.
tja is een beetje persoonlijk, mijn grenzen zijn:
30% meer Wp als W omvormer, dus voor jouw grofweg 5200Wp.
daar merk je amper verschil, verlies is zo laag dat de winst dat meer als goed maakt.
100% meer Wp als W omvormer, dus grofweg voor jouw 8000Wp.
o het kan, geen probleem, maar ik zou kijken naar een andere omvormer er bij.
ergens heeft iedereen zijn eigen omslag punt.
klein probleempje:
veel installateurs hebben hier de kennis niet van, en verkopen je liever een nieuwe omvormer.
dus komen met smoesjes "kan niet" "te moeilijk" garantie" etc etc....
beetje jammer dat het zo is, dus als je wit wil dan moet je al snel het zelf aanleggen.
of geluk hebben dat je een goede installateur vind die het wil doen.
dit zal je grootste probleem worden gok ik zo.
zo heb je een overzicht wat er in kleine stapjes al is verteld en aangevuld met extra info, laat maar weten wat je wil.
(ik heb zelf 5770Wp op 3300W omvormer gehad.
6420Wp op 4000W omvormer gehad.
nu heb ik 6420Wp op 4600W omvormer, wou een andere omvormer en ik koop geen kleinere omvormer als ik al heb.
etc etc... dus ja er kan meer als veel mensen denken, maar sommige piepen te veel als het een klein % te veel is na hun eigen inzicht. veel dingen zijn heel relatief en dat is lastig uit te leggen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)