Hi allemaal,
Ik wil graag jullie advies vragen bij het uitdenken van een nieuw wifi netwerk thuis. We wonen in een appartement met twee verdiepingen: begane grond en souterrain. Lan netwerk werkt perfect, wifi is so-so (uitgebreide beschrijving van netwerk volgt hieronder). Drie redenen waarom ik graag de wifi setup wil herzien:
Ik heb een plattegrond gemaakt van de begane grond en tuin, en waar de belangrijkste apparatuur zich bevindt (zie onderaan de post). Souterrain ligt er onder, en daar bevinden zich alleen slaapkamers en badkamer - niet mega relevant om daar super wifi te hebben maar we kijken er wel eens tv via chromecast en gebruiken onze telefoons natuurlijk.
Op de plattegrond:
Overwegingen
Aangezien we een kabel gaan trekken naar de tuin en het ook best mogelijk is een kabel naar beneden te trekken, is mijn eerste overweging nu voor 3 bedrade APs te gaan ipv een wireless mesh netwerk. Dus 1 AP op begane grond (waarschijnlijk dan in de inbouwkast bij het blauwe vakje), 1 in souterrain (ongeveer recht onder de inbouwkast) en 1 in de tuin studio. In de tuin studio zal ik dan ook nog een switch neerzetten zodat als het nodig is een pc of laptop een netwerkkabel kan gebruiken.
Ik ben nu op zoek naar wifi 6 APs, 1gbps is ruim voldoende denk ik. Ongeveer 100 euro per AP lijkt me redelijk, het is ok als het een klein beetje afwijkt. Uitgebreide instellingen niet nodig, ik wil optimaliseren voor stabiliteit over hippe features / mega snelheid.
Hierdoor kwam ik uit op twee opties:
Verder nog wellicht relevante overweging: ik kan evt. nog een extra kabel trekken naar het souterrain, maar dan kom je al vrij snel uit in een kast of aan een muur. De APs lijken allemaal ceiling mounted te zijn. Maakt het nog uit of je hem op plafond of muur monteert? Zo ja, moet dat misschien ook meegenomen worden in het advies.
Concrete vraag
Wat adviseren jullie qua access points voor beste, stabiele wifi coverage in huis en tuinstudio gegeven de situatie?
Hoor graag als jullie nog meer info nodig hebben voor een goed advies.
Veel dank!
Ik wil graag jullie advies vragen bij het uitdenken van een nieuw wifi netwerk thuis. We wonen in een appartement met twee verdiepingen: begane grond en souterrain. Lan netwerk werkt perfect, wifi is so-so (uitgebreide beschrijving van netwerk volgt hieronder). Drie redenen waarom ik graag de wifi setup wil herzien:
- Doordat vrouw en ik beiden een nieuwe baan hebben gaan we vaker thuis werken (dus ook tegelijkertijd), en we zitten veel op zoom / teams etc via wifi
- We gaan waarschijnlijk een kantoortje / studio achterin de tuin laten bouwen als extra werkplek, maar daar hebben we nu überhaupt geen bereik (ben wel van plan een kabel te trekken)
- Huidige mesh netwerk is niet mega stabiel en sommige apparaten verbreken de verbinding wel eens
Ik heb een plattegrond gemaakt van de begane grond en tuin, en waar de belangrijkste apparatuur zich bevindt (zie onderaan de post). Souterrain ligt er onder, en daar bevinden zich alleen slaapkamers en badkamer - niet mega relevant om daar super wifi te hebben maar we kijken er wel eens tv via chromecast en gebruiken onze telefoons natuurlijk.
Op de plattegrond:
- Groene vakje: glasvezel van KPN komt binnen in de meterkast. KPN box 12, wifi staat uit, 1gbps verbinding (maar ik overweeg eigenlijk het terug te schroeven naar 200mbps, in elk geval zal het niet meer dan 1gb worden
- Blauwe vakje: dit is een inbouwkast in de woonkamer waar de meeste apparatuur staat. Er loopt een cat6 sftp kabel (gele lijn) vanaf de KPN box 12 naar deze kast, en bevat het volgende:
- Netgear GS108E switch (deze specifiek uitgekozen vanwege IGMP snooping voor iPTV, de tp-link versie had ik eerst maar werkte niet goed)
- Asus ZenWifi AX Mini (Aimesh, staat op AP mode)
- KPN TV+ box (bedraad)
- Apple TV 4k (bedraad)
- Synology NAS (bedraad)
- Nintendo Switch (bedraad)
- Denon AVR (bedraad)
- Philips Hue bridge (bedraad)
- Oranje vakje: de belangrijkste grote apparaten zijn vaak via wifi verbonden in het kantoor - laptops van werk / privé. Hier is de stabiele wifi eigenlijk het meest belangrijk, en soms ook bij de keukentafel. Hier loopt geen ethernet kabel naartoe
- Paars/roze vakje: hier staat in het souterrain een mesh node van de Asus ZenWifi, via wireless backhaul
- Rode vak in de tuin: hier komt mogelijk de thuiswerkstudio, ligt ongeveer 10 meter achterin de tuin. We zijn wel van plan hier een ethernet kabel naartoe te trekken, hier is nu in elk geval geen wifi bereik
Overwegingen
Aangezien we een kabel gaan trekken naar de tuin en het ook best mogelijk is een kabel naar beneden te trekken, is mijn eerste overweging nu voor 3 bedrade APs te gaan ipv een wireless mesh netwerk. Dus 1 AP op begane grond (waarschijnlijk dan in de inbouwkast bij het blauwe vakje), 1 in souterrain (ongeveer recht onder de inbouwkast) en 1 in de tuin studio. In de tuin studio zal ik dan ook nog een switch neerzetten zodat als het nodig is een pc of laptop een netwerkkabel kan gebruiken.
Ik ben nu op zoek naar wifi 6 APs, 1gbps is ruim voldoende denk ik. Ongeveer 100 euro per AP lijkt me redelijk, het is ok als het een klein beetje afwijkt. Uitgebreide instellingen niet nodig, ik wil optimaliseren voor stabiliteit over hippe features / mega snelheid.
Hierdoor kwam ik uit op twee opties:
- TP-Link Omada EAP650 - te koop voor 102 per stuk. Reviews zijn positief maar heb verder 0 ervaring met TP-Link (en in mijn beleving was dit nooit heel betrouwbaar spul?) uitvoering: TP-Link EAP650
- Ubiquiti Unifi 6 Lite - hiervan lees ik overal dat het goed werkt, maar eigenlijk overkill is voor thuis. 115 euro uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Lite
Verder nog wellicht relevante overweging: ik kan evt. nog een extra kabel trekken naar het souterrain, maar dan kom je al vrij snel uit in een kast of aan een muur. De APs lijken allemaal ceiling mounted te zijn. Maakt het nog uit of je hem op plafond of muur monteert? Zo ja, moet dat misschien ook meegenomen worden in het advies.
Concrete vraag
Wat adviseren jullie qua access points voor beste, stabiele wifi coverage in huis en tuinstudio gegeven de situatie?
Hoor graag als jullie nog meer info nodig hebben voor een goed advies.
Veel dank!
/f/image/GznjQdBFqRggXT7t4W75Lm7P.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door dherre65 op 24-01-2025 11:21 ]