Wifi / AP advies voor nieuwe thuissituatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-08 17:41
Hi allemaal,

Ik wil graag jullie advies vragen bij het uitdenken van een nieuw wifi netwerk thuis. We wonen in een appartement met twee verdiepingen: begane grond en souterrain. Lan netwerk werkt perfect, wifi is so-so (uitgebreide beschrijving van netwerk volgt hieronder). Drie redenen waarom ik graag de wifi setup wil herzien:
  • Doordat vrouw en ik beiden een nieuwe baan hebben gaan we vaker thuis werken (dus ook tegelijkertijd), en we zitten veel op zoom / teams etc via wifi
  • We gaan waarschijnlijk een kantoortje / studio achterin de tuin laten bouwen als extra werkplek, maar daar hebben we nu überhaupt geen bereik (ben wel van plan een kabel te trekken)
  • Huidige mesh netwerk is niet mega stabiel en sommige apparaten verbreken de verbinding wel eens
Omschrijving van huidige situatie
Ik heb een plattegrond gemaakt van de begane grond en tuin, en waar de belangrijkste apparatuur zich bevindt (zie onderaan de post). Souterrain ligt er onder, en daar bevinden zich alleen slaapkamers en badkamer - niet mega relevant om daar super wifi te hebben maar we kijken er wel eens tv via chromecast en gebruiken onze telefoons natuurlijk.

Op de plattegrond:
  • Groene vakje: glasvezel van KPN komt binnen in de meterkast. KPN box 12, wifi staat uit, 1gbps verbinding (maar ik overweeg eigenlijk het terug te schroeven naar 200mbps, in elk geval zal het niet meer dan 1gb worden
  • Blauwe vakje: dit is een inbouwkast in de woonkamer waar de meeste apparatuur staat. Er loopt een cat6 sftp kabel (gele lijn) vanaf de KPN box 12 naar deze kast, en bevat het volgende:
    • Netgear GS108E switch (deze specifiek uitgekozen vanwege IGMP snooping voor iPTV, de tp-link versie had ik eerst maar werkte niet goed)
    • Asus ZenWifi AX Mini (Aimesh, staat op AP mode)
    • KPN TV+ box (bedraad)
    • Apple TV 4k (bedraad)
    • Synology NAS (bedraad)
    • Nintendo Switch (bedraad)
    • Denon AVR (bedraad)
    • Philips Hue bridge (bedraad)
  • Oranje vakje: de belangrijkste grote apparaten zijn vaak via wifi verbonden in het kantoor - laptops van werk / privé. Hier is de stabiele wifi eigenlijk het meest belangrijk, en soms ook bij de keukentafel. Hier loopt geen ethernet kabel naartoe
  • Paars/roze vakje: hier staat in het souterrain een mesh node van de Asus ZenWifi, via wireless backhaul
  • Rode vak in de tuin: hier komt mogelijk de thuiswerkstudio, ligt ongeveer 10 meter achterin de tuin. We zijn wel van plan hier een ethernet kabel naartoe te trekken, hier is nu in elk geval geen wifi bereik
We hebben denk ik zo'n 10 apparaten op WiFi in totaal, waarvan dus 2-3 laptops en 2 iphones als belangrijkste. Verder nog een thermostaat, 3 sonos speakers, chromecast. We gebruiken voornamelijk 5ghz netwerk voor laptops / iphones, en 2.4ghz voor 'kleine verbruikers' zoals thermostaat, sonos, en chromecast.

Overwegingen
Aangezien we een kabel gaan trekken naar de tuin en het ook best mogelijk is een kabel naar beneden te trekken, is mijn eerste overweging nu voor 3 bedrade APs te gaan ipv een wireless mesh netwerk. Dus 1 AP op begane grond (waarschijnlijk dan in de inbouwkast bij het blauwe vakje), 1 in souterrain (ongeveer recht onder de inbouwkast) en 1 in de tuin studio. In de tuin studio zal ik dan ook nog een switch neerzetten zodat als het nodig is een pc of laptop een netwerkkabel kan gebruiken.

Ik ben nu op zoek naar wifi 6 APs, 1gbps is ruim voldoende denk ik. Ongeveer 100 euro per AP lijkt me redelijk, het is ok als het een klein beetje afwijkt. Uitgebreide instellingen niet nodig, ik wil optimaliseren voor stabiliteit over hippe features / mega snelheid.

Hierdoor kwam ik uit op twee opties:
  • TP-Link Omada EAP650 - te koop voor 102 per stuk. Reviews zijn positief maar heb verder 0 ervaring met TP-Link (en in mijn beleving was dit nooit heel betrouwbaar spul?) uitvoering: TP-Link EAP650
  • Ubiquiti Unifi 6 Lite - hiervan lees ik overal dat het goed werkt, maar eigenlijk overkill is voor thuis. 115 euro uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Lite
Ik heb ook gelezen dat een superwifi punt van KPN best prima werkt, maar ik wil mijn thuisnetwerk graag provider-agnostic houden want we willen nog wel eens switchen.

Verder nog wellicht relevante overweging: ik kan evt. nog een extra kabel trekken naar het souterrain, maar dan kom je al vrij snel uit in een kast of aan een muur. De APs lijken allemaal ceiling mounted te zijn. Maakt het nog uit of je hem op plafond of muur monteert? Zo ja, moet dat misschien ook meegenomen worden in het advies.

Concrete vraag
Wat adviseren jullie qua access points voor beste, stabiele wifi coverage in huis en tuinstudio gegeven de situatie?

Hoor graag als jullie nog meer info nodig hebben voor een goed advies.

Veel dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6vGGKoMhO20uoX293e2HjqtEE4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GznjQdBFqRggXT7t4W75Lm7P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dherre65 op 24-01-2025 11:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:32
Ik weet niet hoe de kwaliteit van die asus dingen is maar je zou kunnen beginnen die bedraad aan te sluiten.
Bevalt dat? Dan kun je een ZenWifi bijkopen voor in de thuiswerk studio.

Als je alles wilt vervangen voor een ander type dan kan dat ook. Grofweg heb je dan keuze tussen de wat meer geavenceerde tweaker apparatuur waar je ook zaken als vlans in kan doen (Unifi/Omada), iets ertussenin (Aruba instant On) of consumer lijn (TPlink Deco, Linksys Velop).

Als je geen tweaker achtige dingen wilt doen zou ik kijken naar Aruba instant on of Deco. Persoonlijk ben ik fan van de Deco lijn omdat ze genoeg instelmogelijkheden hebben en naar mijn ervaring rete stabiel/compatibel zijn. Ook is de lijn erg compleet met PoE en outdoor modellen. En helemaal voor de prijs.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
laurens0619 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:58:
Ik weet niet hoe de kwaliteit van die asus dingen is maar je zou kunnen beginnen die bedraad aan te sluiten.
Bevalt dat? Dan kun je een ZenWifi bijkopen voor in de thuiswerk studio.

Als je alles wilt vervangen voor een ander type dan kan dat ook. Grofweg heb je dan keuze tussen de wat meer geavenceerde tweaker apparatuur waar je ook zaken als vlans in kan doen (Unifi/Omada), iets ertussenin (Aruba instant On) of consumer lijn (TPlink Deco, Linksys Velop).

Als je geen tweaker achtige dingen wilt doen zou ik kijken naar Aruba instant on of Deco. Persoonlijk ben ik fan van de Deco lijn omdat ze genoeg instelmogelijkheden hebben en naar mijn ervaring rete stabiel/compatibel zijn. Ook is de lijn erg compleet met PoE en outdoor modellen. En helemaal voor de prijs.
Dank laurens, de asus dingen kan ik alleen rechtsstreeks op elkaar bedraad aansluiten, niet ergens anders op het netwerk. Dan zou ik dus rechtstreeks vanaf die poort een kabel moeten trekken ipv vanuit de meterkast. Daarnaast is het netwerk nu niet erg stabiel dus ik heb niet veel vertrouwen in dit asus zenwifi ding.

Deco is mesh toch? Wat is de overweging van deco ten opzichte van omada?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deco is qua configuratie en opties de meest eenvoudige consumentenlijn. Het is op sommige vlakken technisch ronduit dom te noemen (het pakt altijd dezelfde kanaal, ongeacht de omgeving, om maar eens wat te noemen), maar installatie is uiterate eenvoudig en voor de meeste mensen werkt het goed genoeg.

Omada is TP-Link's prosumer-lijn. In beginsel exact zelfde hardware als Deco, maar totaal andere software. Zeer uitgebreide instelmogelijkheden, degelijke automatische kanaalselectie. Maar om het beste eruit te halen moet je wel enig idee hebben waar je mee bezig bent en installatie is iets bewerkelijker (je moet eerst een controller installeren). Het is erg goed te vergelijken met Ubiquiti's UniFI-reeks waar je regelmatig wat over leest.

Iets als ZenWiFi of Fritz zit tussen Deco en Omada in qua afweging makkelijk <-> features, Mikrotik is nog iets extremer (zeer veel features, zeer steile learning curve, maar ook zeer aantrekkelijk geprijsd voor functionaliteit).

HPE Aruba InstantOn is een ander compromis: even makkelijk installeren als Deco, meer features en intelligentie onder de motorkap dan Omada - maar je betaalt iets meer ervoor.

Overigens, als ik je tekening bekijk hebben je slechte WiFi-prestaties waarschijnlijk weinig te maken met de kwaliteiten van ZenWiFi en alles met obstakels tussen je AP's en je laptops - en met de nadelen van wireless backhaul. Doe wat je van plan bent - voor goede bedrade aansluitingen zorgen voor je AP's - en grote kans dat het wel prima gaat werken. In dat geval hoef je geen nieuwe hardware te kopen. Ik zou daarom eerst je bekabeling op orde krijgen, dan kijken hoe huidige AP's het goed aangesloten doen en pas als dat ook niet doet wat je wilt overwegen om nieuwe aan te schaffen.

Een enkele AP hoog opgehangen op de overloop zou wel eens de hele afgebeelde verdieping kunnen dekken, dan kun je je tweede in tuinhuis plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 24-01-2025 12:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
dherre65 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:14:
Dank laurens, de asus dingen kan ik alleen rechtsstreeks op elkaar bedraad aansluiten, niet ergens anders op het netwerk. Dan zou ik dus rechtstreeks vanaf die poort een kabel moeten trekken ipv vanuit de meterkast. Daarnaast is het netwerk nu niet erg stabiel dus ik heb niet veel vertrouwen in dit asus zenwifi ding.
Aangenomen dat het "Asus Zen Wifi ding" in AP mode staat moet je deze toch gewoon op elke plek in je LAN kunnen aansluiten?
Zie misschien ook:

Wat is de beste optie asus of kpn superwifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dherre65 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Deco is mesh toch? Wat is de overweging van deco ten opzichte van omada?

Thanks!
Hmm ik dacht dat ze dat tegenwoordig wel konden in AP mode.
Mesh moet je beetje afpellen qua begrip. Het is eigenlijk niets anders dat je accesspoint in staat is om niet allleen bedraad maar ook draadloos (wireless mesh) een uplink met je netwerk te maken.

Ik beschrijf de systemen liever als multi-ap sytemen. Dus dat je op 1 centrale plek beheer kunt doen en de verschillende accesspoints de juiste config overneemt + centraal inzicht.

Deco is echt consument gericht. Het is goedkoper, je hoeft geen aparte router of mesh controller te kopen en het is minder geavenceerd/complex.
Omada zou ik kopen als je geavenceerde dingen wilt doen zoals vlans/kanaal tuning.Een beter/stabieler wifi netwerk krijg je er doorgaans niet van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Aangenomen dat het "Asus Zen Wifi ding" in AP mode staat moet je deze toch gewoon op elke plek in je LAN kunnen aansluiten?
Zie misschien ook:

Wat is de beste optie asus of kpn superwifi
Mbt het 'rechtstreeks aan moeten sluiten' - dat is een van de nadelen van al die geintegreerde systemen die doen alsof ze een grote switch/AP zijn. Ze communiceren onderling met IEEE1905.1, en dat moet door evt tussenliggende apparaten ondersteund worden. Dit speelt zeker bij Deco, waarschijnlijk (ik vind nergens eenduidige documentatie) ook bij ZenWiFi. Het speelt nadrukkelijk niet bij Omada, UniFi, MikroTik of InstatOn.

Grootste uitdaging is gebrek aan informatie, zowel van de kant van de systeembouwers over wat vereist is (Asus die nergens IEEE1905.1 noemt, bijvoorbeeld; TP-Link is verfrissende uitzondering dat ze het mbt Deco wel expliciet noemen), maar ook van switchleveranciers. TP-Link weet je wel te vertellen dat je het voor Deco nodig hebt, maar support ervoor staat niet bij hun eigen switches 8)7 en je kunt er allerminst vanuit gaan, status kan zelfs per revisie van zelfde model verschillen

Maar... itt Deco kun je Asus routers/AP's ook standalone gebruiken. Als het niet goed gaat met een switch ertussen zet dan ZenWiFi uit en stel ze handmatig in met zelfde SSID, password, beveiliging en encryptie, en met andere, niet-overlappende WiFi kanalen (altijd 20MHz breed 1, 6 of 11 in 2.4GHz, in de 5GHz is 80MHz optimaal en dan moet je kanalen pakken die minstens 16 uit elkaar liggen, dus bijv 64 en 100 is prima, 36 en 48 nadrukkelijk niet)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dherre65
Dank. De huidige Asus Zenwifi wil ik sowieso vervangen. Het is me te instabiel, de verbinding van de satelliet valt soms willekeurig uit en bedraad aansluiten door om te zetten naar AP modus op de satelliet heb ik eerder geprobeerd maar niet succesvol gelukt. De firmware is up to date maar de config van de satelliet reset af en toe en de admin portal is soms niet te gebruiken.

Al met al - geen goede ervaringen, en als ik het dan wil gaan uitbreiden richting de tuin wil ik liever investeren in iets wat gewoon goed werkt.

Ik ga me eens verdiepen in de deco's. Ik heb wel al gezien dat je bij de omada geen aparte controller nodig hebt. Dat kan wel, maar als je het niet doet kun je alsnog via de app besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dherre65
Dan heb je het denk ik over standalone mode. Dan moet je geloof ik ieder AP los, standalone beheren en zorgen dat je daar de settings goedzet etc..

Schiet imho beetje het doel voorbij van een accesspoint wat centraal beheerd kan worden :)
Wat is de reden dat je omada overweegt? Bepaalde features?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
laurens0619 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:36:
@dherre65
Dan heb je het denk ik over standalone mode. Dan moet je geloof ik ieder AP los, standalone beheren en zorgen dat je daar de settings goedzet etc..

Schiet imho beetje het doel voorbij van een accesspoint wat centraal beheerd kan worden :)
Wat is de reden dat je omada overweegt? Bepaalde features?
Omdat je bij de Asus Zenwifi XD4 die ik nu heb alleen de mesh nodes kan 'daisy chainen' met ethernet backhaul, was mijn aanname dat dit bij alle mesh sets zo is (zo ook bij TP-Link Deco). Ik wil graag gewoon vanaf een switch of een router een ethernet kabel kunnen trekken en zo een extra AP / node erbij kunnen pluggen.

Als bij TP-link Deco dit dus gewoon mogelijk is dan lijkt me dat een goede oplossing. Al suggereert het plaatje op hun eigen FAQ dat de Deco's typically ook gedaisy-chained zijn https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt maar het kan wel mits de switch compatible is zoals dion uitlegde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Starten met je huidige setup te bekabelen, met wat geluk is het dan stabiel.

Zo niet, kun je altijd nog apparatuur vervangen. Zelf gebruik ik omada ap's, bevallen goed.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
laurens0619 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:46:
Klopt maar het kan wel mits de switch compatible is zoals dion uitlegde

[Afbeelding]
Yes dat begrijp ik nu, top. Behalve dan dat het onmogelijk is uit te vinden welke switches dat ondersteunen :'( ik heb nu contact opgenomen met Netgear support om uit te vinden of de GS108Ev4 het ondersteunt, in de datasheets of op internet staat het in elk geval niet. En dan moet de KPN box het ook nog ondersteunen denk ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:31
Wikipedia: IEEE 1905
1905.1 devices run an abstraction layer (AL) hiding the diversity of media access control technologies. This sub-layer exchanges Control Message Data Unit (CMDU) with 1905.1 neighbors. The CMDUs are communicated directly over Layer 2 of the different supported technologies without the need to have an IP stack. The standard does not require any changes to the specifications of the underlying technologies.
Niet al te moeilijk over doen dus, volgens de specs zou het nagenoeg op elke switch voor huis-tuin-en-keuken gebruik moeten werken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dherre65 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Yes dat begrijp ik nu, top. Behalve dan dat het onmogelijk is uit te vinden welke switches dat ondersteunen :'( ik heb nu contact opgenomen met Netgear support om uit te vinden of de GS108Ev4 het ondersteunt, in de datasheets of op internet staat het in elk geval niet. En dan moet de KPN box het ook nog ondersteunen denk ik...
Als je bij voorbaat weet dat je iets wilt doen dat lastig gaat met 'mesh' sets en je vastberaden bent iets nieuws te kopen, dan zou ik toch echt aanraden om gewoon iets te kopen dat ontworpen is om probleemloos zo ingezet te worden, dus in dit geval TP-Link Omada, Ubiquiti UniFi of HPE Aruba InstantOn - waarbij die laatste het meest de ervaring van Deco benadert zonder de nadelen ervan. Je betaalt wel iets meer per AP, maar zoveel duurder is een InstantOn AP22 vs een Deco X50 (nagenoeg identieke hardware) ook niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dherre65 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:12:
[...]

In de regel doen alle switches dat. het is gewoon OSI Layer 2(.5) en dat zouden switches gewoon moeten doorgeven zonder dat ze de inhoud kennen.
Er zijn een paar switches die ik ken die lastig doen:
- sommige dlink switches
- Ingebouwde switch ziggo modem (sommige versies)
- Ingebouwde switch zyxel modem odido

De action switch van een tientje doet het iig sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dion_b schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Als je bij voorbaat weet dat je iets wilt doen dat lastig gaat met 'mesh' sets en je vastberaden bent iets nieuws te kopen, dan zou ik toch echt aanraden om gewoon iets te kopen dat ontworpen is om probleemloos zo ingezet te worden, dus in dit geval TP-Link Omada, Ubiquiti UniFi of HPE Aruba InstantOn - waarbij die laatste het meest de ervaring van Deco benadert zonder de nadelen ervan. Je betaalt wel iets meer per AP, maar zoveel duurder is een InstantOn AP22 vs een Deco X50 (nagenoeg identieke hardware) ook niet.
Ik vind het een serieus minpunt dat deco moeilijk kan doen qua ethernet backhaul. Tegelijk komt dat zeer weinig voor als je gewoon apart switchje inzet.

Wil je geen gedoe dan zou ik iets als HPE Aruba instant on overwegen (of Omada).
Unifi en probleemloos in 1 zin heb ik wat moeite mee...

Wel vergat ik even de Fritzbox die je noemde. Die heeft imho ook een mooi portfolio wat niet die switch issues heeft maar wel goed stabiel netwerk kan uitrollen met meer beheer dan Deco

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 24-01-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
Dank iedereen voor alle input. Ik denk dat ik toch voor "echte" APs ga, aangezien die bedoeld zijn om via ethernet waar dan ook in te pluggen. Iets meer in de prosumer hoek bevalt me toch wel aangezien ik het wel leuk vind om een beetje te klussen, en het geeft me meer vertrouwen dat het goed zal werken.

Ubiquiti zie ik van af. Nu overweeg ik nog de TP-Link Omada en de HPE Aruba Instant On.

Ik ga beginnen met 1 AP op de overloop aan het plafond en kijken hoe dat bereik gaat, evt. een extra punt plaatsen beneden als nodig. Zodra het kantoortje in de tuin is gebouwd ga ik daar de tweede plaatsen.

@dion_b jij lijkt een voorkeur te hebben voor HPE Aruba Instant On - heb je enig idee hoe dit zich verhoudt tot de Omada? Omada is bijv wel wat goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:30
Instant On kan je alleen via de online portal instellen, die is gratis. Omada kan beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Aangezien die Asus dingen momenteel blijkbaar al niet goed functioneren zou ik ze in ieder geval in (bedraad) standalone/ AP mode zetten om mee te beginnen?

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 24-01-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dherre65 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:32:
Dank iedereen voor alle input. Ik denk dat ik toch voor "echte" APs ga, aangezien die bedoeld zijn om via ethernet waar dan ook in te pluggen. Iets meer in de prosumer hoek bevalt me toch wel aangezien ik het wel leuk vind om een beetje te klussen, en het geeft me meer vertrouwen dat het goed zal werken.
Goed plan. Ik blijf erbij dat je dit met je bestaande Asus apparaten kunt proberen voordat je andere dingen gaat kopen. Het is nu rot, maar dat heeft weinig met je hardware (of de software ervan) te maken maar puur met slechte plaatsing/topologie.
Ubiquiti zie ik van af. Nu overweeg ik nog de TP-Link Omada en de HPE Aruba Instant On.

Ik ga beginnen met 1 AP op de overloop aan het plafond en kijken hoe dat bereik gaat, evt. een extra punt plaatsen beneden als nodig. Zodra het kantoortje in de tuin is gebouwd ga ik daar de tweede plaatsen.

@dion_b jij lijkt een voorkeur te hebben voor HPE Aruba Instant On - heb je enig idee hoe dit zich verhoudt tot de Omada? Omada is bijv wel wat goedkoper
Zelf ben ik juist van plan om van InstantOn naar Mikrotik te migreren - maar dat komt omdat ik juist wel graag zelf al die instellingen doe en al een Mikrotik router heb. Oh, en via werk ook nog een Mikrotik MTCNA training heb gehad. En dan nog is het soms uitdagend. Ik zou jou niet snel Mikrotik aanraden :P

Clou is dat al deze systemen 'goed' te noemen zijn, maar elk heeft een eigen toepassingsgebied. Jij lijkt ontzorgd te willen worden, maar ook losse AP's te willen die bedraad niets raars doen. Dan vallen de 'mesh' stes als Deco af, maar als je UniFi uitsluit heeft Omada ook weinig zin, die zijn zeer vergelijkbaar. Als je iets makkelijkers wilt qua centraal beheer, maar dus geen gedoe wilt met IEEE1905.1, kom je al snel richting InstantOn. Het is niet zozeer beter, maar geschikter voor jouw specifieke eisen/situatie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
dion_b schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 01:26:
[...]

Goed plan. Ik blijf erbij dat je dit met je bestaande Asus apparaten kunt proberen voordat je andere dingen gaat kopen. Het is nu rot, maar dat heeft weinig met je hardware (of de software ervan) te maken maar puur met slechte plaatsing/topologie.

[...]

Zelf ben ik juist van plan om van InstantOn naar Mikrotik te migreren - maar dat komt omdat ik juist wel graag zelf al die instellingen doe en al een Mikrotik router heb. Oh, en via werk ook nog een Mikrotik MTCNA training heb gehad. En dan nog is het soms uitdagend. Ik zou jou niet snel Mikrotik aanraden :P

Clou is dat al deze systemen 'goed' te noemen zijn, maar elk heeft een eigen toepassingsgebied. Jij lijkt ontzorgd te willen worden, maar ook losse AP's te willen die bedraad niets raars doen. Dan vallen de 'mesh' stes als Deco af, maar als je UniFi uitsluit heeft Omada ook weinig zin, die zijn zeer vergelijkbaar. Als je iets makkelijkers wilt qua centraal beheer, maar dus geen gedoe wilt met IEEE1905.1, kom je al snel richting InstantOn. Het is niet zozeer beter, maar geschikter voor jouw specifieke eisen/situatie.
toon volledige bericht
Reden voor ubiquiti afvallen is vooral dat ik er gemixte ervaringen van lees (en zo ook mensen in deze thread), het ziet er verder best goed uit qua prijs / hoeveelheid instellingen en ik vind het er ook fysiek beter uitzien.

Thanks voor al je advies in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:08
Ik had altijd TP-Link (EA265) en ben recentelijk overgestapt op HP Aruba Instant on.
Ik had extra netwerk aansluitingen nodig en POE dus heb ik voor twee stuks AP22D gekozen met een 1830 switch.
Een in de huiskamer bij de tv en een op de overloop op de eerste verdieping.
Hiermee dek ik het hele huis op de 5Ghz band dus ook de zolder en ik heb geen extra switches nodig vanaf plekken waar maar een kabel beschikbaar is.

Wel iets duurder dan simpele TP-Link AP's maar werk als een trein, is simpel in te stellen en te beheren.

Heb de wifi van het Ziggo modem maar uitgezet, want die werd overbodig maar toen die nog aanstond werkte alles ook prima.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 27-01-2025 11:44 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dherre65
Ben(V) schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:41:
Ik had altijd TP-Link (EA265) en ben recentelijk overgestapt op HP Aruba Instant on.
Ik had extra netwerk aansluitingen nodig en POE dus heb ik voor twee stuks AP22D gekozen met een 1830 switch.
Een in de huiskamer bij de tv en een op de overloop op de eerste verdieping.
Hiermee dek ik het hele huis op de 5Ghz band dus ook de zolder en ik heb geen extra switches nodig vanaf plekken waar maar een kabel beschikbaar is.

Wel iets duurder dan simpele TP-Link AP's maar werk als een trein, is simpel in te stellen en te beheren.

Heb de wifi van het Ziggo modem maar uitgezet, want die werd overbodig maar toen die nog aanstond werkte alles ook prima.
De AP22D is de staande variant toch? Waarom die gekozen ipv zo'n rondje? De AP22 kan ook aan de muur toch?

Bevalt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:08
De ene staat bij de TV en de andere hangt aan de muur.

Ik heb voor dit model gekozen omdat er een switch in zit met meerdere aansluitingen, zodat ik daar de tv, de geluidsinstallatie en mediaplayer er op kan aansluiten.
Die op de overloop hangt aan de muur en vandaaruit heb ik een kabel aangesloten om op werkplek op zolder ook een vaste aansluiting te hebben en eventueel kan ik in de toekomst vandaaruit ook nog een vaste aansluiting naar een of meer slaapkamers maken.

Het scheelt dus weer extra switches te plaatsen die ook voeding nodig hebben en de AP22D's worden met POE gevoed.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1