Extra zonnepanelen goede investering (in mijn situatie) ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broera
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-03 09:07
Beste Tweakers,

Omdat het me nog niet gelukt is om een duidelijk, onafhankelijk advies te krijgen, post ik mijn situatie hier en ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Huidige situatie:
Zonnepalen: Sunpower 27 x E20 327wp. (totaal 9.000 Wp)
Omvormer: Sunny Tripower SMA STP 9000TL 20 (3-fase)
De zonnepanelen hebben geen mini-omvormers (dat hoefde niet bij deze SMA omvormer) en liggen allemaal op een schuin dak in de richting Zuid / Zuid-West. Mijn zonne-opbrengst heb ik dan ook tussen 08.00 - 09.00 in de ochtend tot een uur of 16.00 - 17.00, afhankelijk van het jaargetijde.

Mijn huis heeft ook nog een plat dak waar zo’n 10-15 panelen zouden kunnen komen op het westen. Heeft dan gedeeltelijk overlap met de andere panelen qua opbrengst. Op de andere kant van het schuine dak, Noord / Noord-West is er ook nog alle ruimte.

Stroomverbruik en teruglevering in 2024:
Totaal opgewekt: 8.000 kWh, waarvan de helft verbruikt is in huis en de andere helft teruggeleverd is aan het net.
Totaal verbruik op jaarbasis: 12.000 kWh, waarvan dus 4.000 kWh van mijn zonnepanelen komt en de rest, zo’n 8.000 kWh heb ik moeten kopen.
Het verbruik is zo hoog, vanwege een kantoor aan huis, warmtepomp en 2 EV’s (geen gasaansluiting meer). De twee EV’s samen is zo’n 3.000 kWh verbruik per jaar.

Stroomcontract: dynamisch via Tibber en aan deze mensen heb ik het afgelopen jaar zo’n 2.000 euro afgedragen voor de gekochte energie minus de terugleververgoeding. 

Doordat ik de meeste zonnestroom heb op de goedkoopste uren en geen zonnestroom heb op de duurste uren, valt het totaalplaatje nogal negatief uit. Ik wil absoluut bij een dynamisch contract blijven, maar mijn stroomkosten wil ik minstens naar nul krijgen.

De opties in mijn ogen:
1. Extra panelen op de westelijke richting, eventueel noord-west voor de avondstroom;
2. Batterij om gebruik te maken van dag-nacht prijsverschil op de day-ahead markt van Tibber. Eventueel een onbalansmogelijkheid, maar niet mijn primaire doel
3. Combinatie van beiden, maar is qua investering te hoog denk ik

Afgelopen zomer heb ik wel alvast de meterkast helemaal om laten bouwen met extra krachtstroomgroepen voor zonnepanelen en batterij. Ook de interne bedrading is zwaarder gemaakt. Het werkt allemaal naar behoren op dit moment. Bij een batterij zou ik willen gaan voor een 12kW omvormer, omdat de batterij dan sneller kan laden/ontladen, past beter bij de uren met hogen en lage tarieven op de day-ahead markt.

Ik heb dit hele verhaal al eens aan een paar verschillende installateurs verteld, maar krijg steeds andere en soms tegenstrijdige adviezen. Dus ik zou wel eens willen weten van de knappe koppen hier wat jullie zouden doen in mijn situatie. Ik ga in ieder geval niet terug naar een vast contract, want ik vind dit veel te leuk :-)

Alvast dank voor het lezen en de reacties. Wordt op prijs gesteld! _/-\o_ :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:24
oost-west zoals op mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
jep je kunt wat verdelen over de dag, en dat is zeker prettig met dynamische tarieven.

andere truk die ook wel leuk is.
plat versus stijl.
plast beter in zomer stijl beter in winter.
(deze niet te veel gebruiken, want winter opbrengst is best bagger te noemen.
maar 1 of 2 of als je leuk vind iets meer panelen, ach het helpt en panelen zijn goedkoop)

tegenstrijdige adviezen, dat zal wel mee vallen, heeft meer met je zelf te maken, er zijn gewoon meer wegen naar rome, welke jij het leuks vind moet je er uit kiezen.

tja uitbreiden of niet, is eigenlijk simpel, heb je het geld er voor over dan ga er voor.
ik zelf, leg een setje, kijk het een tijdje aan, houw bij hoeveel ik er aan verdiend/bespaart heb.
wil geen winst maken, dus heb ik weer geld voor de volgende set.
(dit jaar heb ik een accu besteld, vond het wel leuk om daar eens mee te gaan spelen.
een hobby die geen geld kost, dat is veel minder een probleem als 1 die heel veel geld kost)
maar verder wil ik er geen grote bedragen in investeren om eerlijk te zijn.

ik heb geprobeerd een systeem met HA te draaien, waar in ik dynamische (zoals tibber) tarieven schaduw draai tegen over mijn gebruik, en vind het eigenlijk voor mijn huis niet echt wow interessant.
valt mij allemaal vies tegen om eerlijk te zijn.
maar ik heb geen auto, en dat is er wel 1 die je naar de goedkope uren kunt schuiven en dan kan het misschien wat beter uit.

(erg grofweg verteld dus pasop er zijn grenzen die ik je nu niet kan vertellen, maar wel alvast dit.
een 9kW omvormer zoals je SMA, daar kan vaak gewoon 18kWp aan zonnepanelen aan gehangen worden.
vaak geen probleem.
voordeel is dan, als het zomer is en je panelen leveren vol vermogen, de omvormer maakt er dan gewoon max 9kW van, dat is op de dure dynamische prijzen.
allen als je 18kWp hebt dan heb je ook meer opbrengst op momenten dat er bewolking is en dat zijn dan weer de duurdere momenten met de dynamische prijzen.
dus misschien kun je gewoon alles op je 9kW omvormer hangen.
maak het een stuk goedkoper in ieder geval. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zijn er mogelijkheden het eigenverbruik te verhogen door het laden te vertragen, te sturen en/of te plannen? Je hebt al twee vrij grote accu's, dus die doelmatiger inzetten is goedkoper dan een nieuwe kopen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:24
oke even echt tijd voor je vraag.

ik draai al een jaar een schaduw administratie in home assistent voor dynamische tarieven.
het is soms mooi soms is het verschrikkelijk.
(grootste problemen is toch nog de software, het systeem is zo vaak niet operationeel, maar ach ik heb wel een stabiel kwartaal er aan over gehouden. vandaar alleen oktober t/m december.)
oktober t/m december gebruik in huis = +/- 2038.9kWh.
oktober t/m december zon opbrengst = +/- 461.6kWh.

de meter standen (*):
oktober t/m december zon opbrengst die mijn huis heeft verlaten = +/- 49.1kWh.
oktober t/m december stroom die mijn huis in kwam = +/- 1626.4kWh.
de kosten per uur berekend volgens het systeem dynamische prijzen (via de epex markt of te wel ook tibber)
€ 454.47

neem ik mijn vast contract:
1626.4 x 0,32 - 49.1 x 0,15 =€ 513.10.

dus grofweg 60€ goedkoper met dynamische prijs.
en dan heb ik toch best mijn best gedaan.
(ik neem niet mee dat veel dynamische prijs aan bieders een grove 2ct extra kosten hebben als je stroom afneemt, en 2ct extra kosten als je stroom levert, dan ben je al weer een aardig stuk van het verschil weer teniet.)

maar er is wel een groot verschil tussen mij en jouw.
3000kWh die de auto in gaat.
kun je daar mee schuiven, dan veranderen dingen wel een stuk.
laden op goedkope momenten, dat geeft meer gewicht in het goed kopen stuk van de dynamische prijzen.
(zoals @Proton_ je ook verteld, dat aan pakken heeft het meeste zin als je echt dynamisch wil blijven. :Y )

dingen waar je ook nog naar kunt kijken en niet zo heel bekend zijn.
het PAP/SAP systeem die de netbeheerder je tegenwoordig aanbied.
simpel gezegd, je krijgt dan 2 "slimme" meters in huis. (maar je huis kan dan niet 2x meer vermogen trekken)
daar kun je trukjes mee uitvoeren.
1. auto op laden, en met die rekening kun je naar de baas stappen en is mogenlijk te verrekenen.
(voor sommige mensen ideaal, andere hebben er geen bal aan, zie dit meer als de moderne tankpas.)
2. de PAP een vast contract, en op de SAP een dynamisch contract.
dan mag je op de PAP zonnestroom leveren voor 0,15€/kWh met vast contract.
en die stroom via je SAP weer terug kopen voor minder geld.
in een accu stoppen en later weer verkopen voor meer geld als je bij je PAP er voor kreeg.
(netbeheerder heeft hier geen problemen mee, hun transporteren stroom, over kilometers of over centimeters dat boeit hun niet. transport is transport.)

een PAP/SAP kost wel geld (+/- 650€ aanleg + 140€ per jaar) dus of het echt leuk is moet je zelf uit zoeken.
(je kunt punt 1 en 2 niet combineren, maar een PAP/SAP/SAP kan ook. lol gekker moet het niet worden in nederland.)

*)
er zit een klein verschil in mijn meterstanden en het echte gebruik van het huis.
dit komt doordat de logging van mijn 0,5kW schuur omvormer er even uit heeft gelegen in dit kwartaal.
dit zal niet echt schokkend veel zijn met panelen die op noord liggen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 24-01-2025 16:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:26

timpel_800

Amber 65

Plat dak is makkelijk zelf te doen wat mij betreft dus gooi je winkelwagentje eens vol en kijk wat het je kost. Panelen zijn goedkoop. Arbeid is het duurste dus of je het zelf kunt doen scheelt veel denk ik.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal