Nieuwbouw woning, keuken voor of achter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andredewaard
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-06 13:20
Wij hebben zojuist een nieuwbouw woning gekocht en zijn erg in conclaaf over de positie van de keuken.
Mijn argumenten zijn vooral dat de keuken + eettafel de meeste ruimte in beslag nemen en dus het best in de grootste ruimte kunnen staan. Ook hoef ik niet per se de woonkamer in het grootste deel aangezien je dan alleen maar 5 meter van de TV af zit.
Mijn SO's argumenten zijn juist precies het tegen over gestelde, veel ruimte om te zitten in het woongedeelte en keuken kan dan wat krapper zijn.
Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AelQX42xQA7UEZOnZLr7oP7Fkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AozhafwJ74b12WYw9GDmfaJO.png?f=fotoalbum_large
Ons huis is alleen precies gespiegeld van de plattegrond hierboven.

Hoe zij de keuken als voorbeeld hebben ingetekend staat de tafel ook verstopt en dit lijkt mij helemaal ongezellig.
Ik zou ervoor kiezen om de keuken achter te plaatsen en dan een kasten wand tegen de muur van de hal te zetten.
Daarvoor haaks een groot keuken eiland en de tafel dan langs de lange wand.
Nadeel ook is dat alle ramen die je ziet van vloer tot plafond zijn. dus de keuken voor langs de wand van het raam kan niet (dit raam mogen wij ook niet aanpassen helaas).

EDIT: Ter aanvulling, wij mogen de deur naar de berging niet verplaatsen ivm vergunningen etc. Hoe moeilijk is het om deze optie niet te nemen en zelf hier een deur later te plaatsen op een locatie naar keuze?

[ Voor 7% gewijzigd door andredewaard op 24-01-2025 11:42 . Reden: aanvulling locatie bergingsdeur ]

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:36
Ons huis is nagenoeg hetzelfde, wij kiezen er voor de keuken en eettafel in de grootste ruimte te plaatsen, maar voornaamste reden dat we keuken achter doen is omdat je vanuit de keuken dan snel naar buiten kan lopen als je in de tuin zit te barbequen. Anders moet je continu heel je huis door banjeren (voor de pilsjes) terwijl je lekker in de tuin zit met zijn allen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Keuken aan de kant waar je de berging in kan (bierkoelkast! :P ). Ook handiger qua tuin access.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
Dat is toch echt een persoonlijk smaak/mening.

Wij hebben de woonkamer liever tuingericht, de straat loopt aan de voorzijde van onze woning.
De keuken zit bij ons dus aan de voorzijde van de woning, zodat je de rust in de woonkamer hebt.

Ik loop liever vanuit de woonkamer direct de tuin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 11:13
Ik zou liever van de woonkamer de tuin* inlopen, dus de keuken voor maken. Dan zou ik de deur naar garage niet laten maken.
Aan de andere kant heb ik liever mijn keuken vast aan de garage/berging/opslag, dus de keuken achter maken (en de deur).

Oftewel, van beide is iets te zeggen en het is echt persoonlijke smaak. Daar zal je zelf uit moeten komen.

Bij de keuken voor is de tafel wel wat meer 'verstopt', maar wil je contact maken met een lege woonkamer als je aan tafel zit? Kunt altijd nog overwegen het keukenblok links te zetten en de tafel rechts. Ook dat heeft weer voor- en nadelen.

Succes en gefeliciteerd met de aankoop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is inderdaad persoonlijk maar wij zijn meer van het tafelen met vrienden dus de eettafel heeft de ruimte. De woonkamer is voor ons meer voor de familie dus krapper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Sincere1983 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:51:
Ons huis is nagenoeg hetzelfde, wij kiezen er voor de keuken en eettafel in de grootste ruimte te plaatsen, maar voornaamste reden dat we keuken achter doen is omdat je vanuit de keuken dan snel naar buiten kan lopen als je in de tuin zit te barbequen. Anders moet je continu heel je huis door banjeren (voor de pilsjes) terwijl je lekker in de tuin zit met zijn allen.
Ook mijn idee. Keuken centraal in huis voor goede BIER-Gigahertz coverage. :+

Woonkamer is een rust ruimte, dus die juist afgezonderd en niet in het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het hangt ook een beetje af van hoe groot je tuin is, ben je vervend buitenzitter? Zie je het als verlengde van je woonkamer of is er bijv ruimte voor een buitenkeuken zodat je zoals Sincere1983 aangeeft niet je huis door moet vanuit je tuin. Ligt je voorgevel aan de openbare weg of is er een buffer (inkijk) en houd je überhaupt wel/niet van inkijk. Allemaal persoonlijke vragen die je zonder jou te kennen eigenlijk niet kan beantwoorden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
Overduidelijk kamp keuken voorzijde en woonkamer achterzijde. Mooi naar buiten kijken tijdens het koken. En op de bank lekker achter zitten, zonder dat jan en alleman je ziet liggen/zitten. Al zal dat ook afhankelijk zijn van of je aan een drukke straat woont of niet.

Het feit dat je met een bbq een paar keer in de zomer 10 meter verder moet lopen naar de koelkast, tja..
Wij hebben sowieso een koelkast in de schuur staan voor dergelijke gevallen.

Ik zie bij veel woningen de keuken in het grootste deel, maar vervolgens extreem veel loze ruimte. Want wat plaats je nou nog meer in de keuken dan de keuken zelf en de eettafel?

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 23-01-2025 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43
Ik zie nergens wandlampen. Voor sfeer zou ik wandlampen kiezen en de plafondlampen (vooral in je woonkamer) gewoon centraal houden. Die doe je toch nooit aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 23:18
Wij hebben de keuken achter omdat ik na werkdagen de enige paar uur licht gedurende het hele jaar kan vangen terwijl ik sta te koken. Vooral in de herfst en lente is dat erg prettig. Verder is onze achterkant op het zuiden.

Wij hebben ooit een woning gehad die omgedraaid was (woonkamer aan de achterkant, zuid) en dan zat je op een zonnige dag met alles dicht om normaal TV te kunnen kijken.

We hebben dan nu de woonkamer aan de voorkant en op de noordkant, helemaal top

[ Voor 3% gewijzigd door Aurum op 23-01-2025 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 12:41
Zelfde keus gehad met ons nieuwe huis en absoluut keuken aan de straatkant. Hoe groot wil je de keukenkasten en/of eiland en eethoek hebben dat het al die ruimte opvult?
Als ik zit te relaxen op de bank, kijk ik liever in mijn eigen tuin ipv op de straat en auto’s, en je hebt ook meer privacy als je de zithoek achter hebt.

Wij hebben in ons huidige huis ook de keuken voor en zithoek achter en dat bevalt heel goed, dus nieuwe huis straks weer!

[ Voor 16% gewijzigd door NatalieF op 23-01-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 16:33
Als je de woonkamer achter doet, zou ik de toegang naar de garage dicht laten. Mijn zus heeft zo'n deur dicht laten maken en de hal aan de voorkant laten vergroten. Zij kunnen dan binnendoor de garage bereiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hoe ligt de tuin, waar komt de zon op de momenten dat je thuis bent?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andredewaard
Volgens mij zijn bijna alle nieuwbouw 2 onder 1 kap woningen qua indeling zo goed als hetzelfde met die hal in het midden, eigenlijk heel onhandig en ondanks dat het qua oppervlak groter is dan we nu hebben win je er qua ruimte niet eens heel veel mee.
Maar inderdaad wat je zegt, het lijkt mij ook lekkerder om de keuken bij de tuin te doen als je in de zomer staat te bbq'en.
Krijnemans schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:27:
Ik zou liever van de woonkamer de tuin* inlopen, dus de keuken voor maken. Dan zou ik de deur naar garage niet laten maken.
Aan de andere kant heb ik liever mijn keuken vast aan de garage/berging/opslag, dus de keuken achter maken (en de deur).

Oftewel, van beide is iets te zeggen en het is echt persoonlijke smaak. Daar zal je zelf uit moeten komen.

Bij de keuken voor is de tafel wel wat meer 'verstopt', maar wil je contact maken met een lege woonkamer als je aan tafel zit? Kunt altijd nog overwegen het keukenblok links te zetten en de tafel rechts. Ook dat heeft weer voor- en nadelen.

Succes en gefeliciteerd met de aankoop!
Thanks! Wij zouden de keuken ook niet op deze plaats zetten als we hem toch voor doen. maar doordat de ramen van vloer tot plafond lopen houd je weinig kast ruimte over om de keuken tegen de muur te plaatsen. Hierdoor + dat de berging deur achter zit zou ik hem liever achter hebben.
Septillion schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:41:
Het is inderdaad persoonlijk maar wij zijn meer van het tafelen met vrienden dus de eettafel heeft de ruimte. De woonkamer is voor ons meer voor de familie dus krapper.
Dit inderdaad, als de keuken meer ruimte heeft zit je veel lekkerder als je bijv met vrienden zit of met kerst met de hele familie, je zit dan eigenlijk toch altijd in de keuken. anders zit je erg opgepropt aan de voorkant.
Draakje5 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:38:
Overduidelijk kamp keuken voorzijde en woonkamer achterzijde. Mooi naar buiten kijken tijdens het koken. En op de bank lekker achter zitten, zonder dat jan en alleman je ziet liggen/zitten. Al zal dat ook afhankelijk zijn van of je aan een drukke straat woont of niet.

Het feit dat je met een bbq een paar keer in de zomer 10 meter verder moet lopen naar de koelkast, tja..
Wij hebben sowieso een koelkast in de schuur staan voor dergelijke gevallen.

Ik zie bij veel woningen de keuken in het grootste deel, maar vervolgens extreem veel loze ruimte. Want wat plaats je nou nog meer in de keuken dan de keuken zelf en de eettafel?
Qua straat is het een erg auto luwe wijk en is het zeker geen doorgaande weg. Nu wonen we wel aan een doorgaande weg en zitten we ook voor (ook omdat het nu qua indeling gewoon niet anders kan) en stoor ik mij er ook niet heel erg aan.
Qua lampen moeten we alles nog zien, dit is gewoon de optie tekening die wij gekregen hebben. Hier is vooral duidelijk te zien hoe de aanbouw gaat zijn. Maar qua andere opties en elektra punten moeten wij alles nog uitzoeken.
DukeBox schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:52:
Het hangt ook een beetje af van hoe groot je tuin is, ben je vervend buitenzitter? Zie je het als verlengde van je woonkamer of is er bijv ruimte voor een buitenkeuken zodat je zoals Sincere1983 aangeeft niet je huis door moet vanuit je tuin. Ligt je voorgevel aan de openbare weg of is er een buffer (inkijk) en houd je überhaupt wel/niet van inkijk. Allemaal persoonlijke vragen die je zonder jou te kennen eigenlijk niet kan beantwoorden.
In de zomer vind ik het wel lekker om in de tuin te zitten, al doe ik dat nu minder omdat er appartementen voor ouderen naast ons gebouwd is en die altijd bij ons in de tuin kijken. Straks is dat dus niet meer het geval. Voor hebben wij een voortuin van ongeveer 3 meter diep en dan een weg waar vooral wat fiets verkeer over zal fietsen uit de wijk zelf want verder heb je er niks te zoeken. en daarvoor komt er een sloot met een parkje waar een speeltuin gemaakt worden. Kunnen we mooi naar de kleine kijken die dan wat ouder is (nu 6 weken).
NatalieF schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:02:
Zelfde keus gehad met ons nieuwe huis en absoluut keuken aan de straatkant. Hoe groot wil je de keukenkasten en/of eiland en eethoek hebben dat het al die ruimte opvult?
Als ik zit te relaxen op de bank, kijk ik liever in mijn eigen tuin ipv op de straat en auto’s, en je hebt ook meer privacy als je de zithoek achter hebt.

Wij hebben in ons huidige huis ook de keuken voor en zithoek achter en dat bevalt heel goed, dus nieuwe huis straks weer!
Het is vooral omdat de ramen dus van vloer tot plafond lopen dat je maar weinig ruimte tegen de muur hebt voor de keuken en ik niet zoals op de tekening weggestopt wil zitten in dat hoekje. Ook als er vrienden/familie over de vloer zijn is het lekker om de ruimte te hebben bij het eten. De woonkamer mag van mij juist wel wat knus aanvoelen. Al vind de vrouw dat dus andersom. Voor kijken wij straks een parkje met speeltuin in waar onze kleine straks gaat spelen wat mij juist ook wel gezellig lijkt.
Catanan schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:28:
Als je de woonkamer achter doet, zou ik de toegang naar de garage dicht laten. Mijn zus heeft zo'n deur dicht laten maken en de hal aan de voorkant laten vergroten. Zij kunnen dan binnendoor de garage bereiken.
Hier zit ik soms ook over na te denken maar de enige oplossing is dan of de berging voor wat langer te maken en dan de voordeur te verplaatsen wat ik ons niet zo snel zal zien doen. Maar dat die deur in de weg zit is zeker waar! Alleen hij is ook wel erg handig dus ik denk dat wij hem wel laten plaatsen.
Merk nu namelijk, omdat onze schuur achterin de tuin staat, dat ik vaak dingen die ik in de schuur wil zetten bij de achterdeur neer zet tot dat ik zin heb om naar achter te lopen en het dus vaak een rommeltje word in die hoek.
bombadil schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:35:
Hoe ligt de tuin, waar komt de zon op de momenten dat je thuis bent?
De tuin ligt op het Oost/Noord Oosten, dus daar komt de zon op.

Hartstikke bedankt voor alle suggesties, had niet verwacht zoveel respons te krijgen. Al is het me er niet makkelijker op geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 19:30
Deur naar de garage laten vervallen, tenzij je daar een kantoor van wil maken. Garage is enkel muurs, daar komt veel kou uit die onder die deur door komt. Ga je last van krijgen, zou deze gelijk dichtzetten.

Verder kom je dan op onze indeling uit, zou de woonkamer lekker daar laten en de keuken zoals deze nu is ingetekend. Wij hebben geen eiland maar aan de linker kant aan de muur met het raam een blok met aanrecht, koken en spoelen, aan de rechter kant een wand van 5 kasten waarvan kast 3 en 4 een eigen aanrechtblad heeft (Next125 oplossing) en nummer 5 de koelkast is. Tafel staat er tussen, 90 graden gedraait tov jou tekening. Vinden wij ideaal, de keukenboer vond het raar maar zelf nog 0 spijt van deze oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
+1 voor "Team keuken tuinzijde & woonkamer straatzijde"

Voordelen zoals al genoemd:
• Keuken en koelkast dichterbij de hand als je veel in de tuin zit / leeft, barbecueën, etc.
• Openslaande deuren / schuifpui maakt de opstelling voor de zitkamer imo onhandig
• Looproute van keuken naar (eventuele) bijkeuken c.q. garage is korter
• Met uitbouw heb je ruimte voor een enorme tafel, lekker voor een groot gezin / vrienden, etc.

De keuken en eettafel is bij ons het hart van het huis en tuin, die is altijd dichtbij. Of je nu in de woonkamer zit in de avond, of lekker in de tuin.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:36
Ter aanvulling, wij krijgen een behoorlijke voortuin met ook nog wat natuurlijke scheiding met een autoluwe straat (auto's parkeren achter). Dat maakte de beslissing nog makkelijker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Waarom geen keuken aan beide kanten? Best of both worlds.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Of minder burgerlijk of ge-eikte keuzen: Schuifdeur maken in het middenstuk, of deur verplaatsen? Naar waar nu de keuken staat afgebeeld.

Lange eettafel in het middenstuk. Zo ben je daar altijd verbonden met de 2 woonruimtes al dan niet keuken of zit gedeelte. Dan heb je altijd ruimte genoeg. Zeker als je een uitschuifbaar model neemt.

Ik persoonlijk vind een bank tegen de muur en de tv aan de andere kant van de muur heel treurig. Zo als het nu staat, met een loopje achter de bank voelt heel knus. Voor die paar verjaardagen/feestjes kun altijd nog schuiven indien ruimte te kort.

Woonkamer bij de tuin zou mijn voorkeur hebben, met vaak een extra koelkast in de garage hoef je je echt niet druk te maken dat je ver moet lopen voor je biertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andredewaard
Holk schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:18:
Deur naar de garage laten vervallen, tenzij je daar een kantoor van wil maken. Garage is enkel muurs, daar komt veel kou uit die onder die deur door komt. Ga je last van krijgen, zou deze gelijk dichtzetten.

Verder kom je dan op onze indeling uit, zou de woonkamer lekker daar laten en de keuken zoals deze nu is ingetekend. Wij hebben geen eiland maar aan de linker kant aan de muur met het raam een blok met aanrecht, koken en spoelen, aan de rechter kant een wand van 5 kasten waarvan kast 3 en 4 een eigen aanrechtblad heeft (Next125 oplossing) en nummer 5 de koelkast is. Tafel staat er tussen, 90 graden gedraait tov jou tekening. Vinden wij ideaal, de keukenboer vond het raar maar zelf nog 0 spijt van deze oplossing
Deze deur wordt een buitendeur met dorpel waardoor er geen tocht naar binnenkomt, ook wordt het dak van de berging geïsoleerd en gaan wij zelf de wanden isoleren.

Aan deze indeling heb ik ook gedacht en dan dus het werkblad tegen de muur van de hal en een kastenwand tegen de lange wand, alleen de vrouw vind dit niet ideaal omdat je dan als je iets wilt pakken uit de koelkast terwijl je aan het koken bent je dan dat stuk moet lopen.
Sincere1983 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:28:
Ter aanvulling, wij krijgen een behoorlijke voortuin met ook nog wat natuurlijke scheiding met een autoluwe straat (auto's parkeren achter). Dat maakte de beslissing nog makkelijker.
Wij krijgen een voortuin van ongeveer 3 meter diep en inderdaad ook een erg auto luwe straat, iedereen parkeert wel bij ons in de voortuin maar er zijn maar weinig huizen waarvoor ze bij ons voor langs moeten rijden. Er komt naast onze woning wel een openbare parkeerplaats.
Millie-ano schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:46:
Of minder burgerlijk of ge-eikte keuzen: Schuifdeur maken in het middenstuk, of deur verplaatsen? Naar waar nu de keuken staat afgebeeld.

Lange eettafel in het middenstuk. Zo ben je daar altijd verbonden met de 2 woonruimtes al dan niet keuken of zit gedeelte. Dan heb je altijd ruimte genoeg. Zeker als je een uitschuifbaar model neemt.

Ik persoonlijk vind een bank tegen de muur en de tv aan de andere kant van de muur heel treurig. Zo als het nu staat, met een loopje achter de bank voelt heel knus. Voor die paar verjaardagen/feestjes kun altijd nog schuiven indien ruimte te kort.

Woonkamer bij de tuin zou mijn voorkeur hebben, met vaak een extra koelkast in de garage hoef je je echt niet druk te maken dat je ver moet lopen voor je biertje.
Hier heb ik inderdaad ook aan gedacht, niet de schuifdeur of deur verplaatsen maar wel de eettafel in het midden stuk aan de achterkant zodat hij niet pal voor de deur staat. groot eiland dwars door het achterdeel voor de openslaande deuren en kastenwand tegen de muur.

Inderdaad de bank gewoon tegen de muur schuiven en de tv aan de andere kant vind ik ook erg treurig, je zit dan 5,5 meter van de TV en voelt vooral als de hele veilige keuze waarbij je juist heel veel ruimte onbenut laat. (deze indeling hebben mijn schoonouders, en die zeggen dat dit ideaal is tegen de vrouw). I
k zou veel liever een wat knussere woonkamer creëren, al is wat zij hebben getekend op de de plattegrond wel een heel karig bankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andredewaard
Ter aanvulling, wij mogen de deur naar de berging niet verplaatsen ivm vergunningen etc. Hoe moeilijk is het om deze optie niet te nemen en zelf hier een deur later te plaatsen op een locatie naar keuze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
Millie-ano schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:46:
als dat vanuit de aannemer mogelijk is, is het een optie. Het blijft natuurlijk een burgelijk huis en daar is niets mis mee.
Top. met een tafel van 90 breed hou je aan weerzijde 75 cm over. Met aangeschoven stoelen 60 cm en als een stoel is iets uitgeschoven is nog minder. dat is absoluut te weinig ruimte voor een doorgang. Ik snap jouw streven naar minder burgerlijkheid, maar hey, het moet ook nog enigzins praktisch blijven.
Hoezo treurig? oh jah, jouw drang om niet burgerlijk te zijn.
ja, want de gemiddelde nederlander haalt continue bier uit de koelkast :)

Ik zit natuurlijk een beetje te sarren, maar heel veel van dit soort huizen (heb er zelf ook een) leent zich niet voor heel veel variatie. Ook al niet vanwege de onmogelijkheden van de aannemer. Bij ons speelt het leven zich af in de keuken, en daarom hebben wij de grootste ruimte aan de achterzijde (6m breed en 5,80 diep) voor de keuken gebruikt. Dat maakt een doorgang naar de garage veel praktischer dan een doorgang in de woonkamer. De woonkamer wordt voornamelijk als TV ruimte en hangkamer gebruikt. Lekker op het noorden en geen invallend zonlicht op de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andredewaard
107mb schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:44:

Ik zit natuurlijk een beetje te sarren, maar heel veel van dit soort huizen (heb er zelf ook een) leent zich niet voor heel veel variatie. Ook al niet vanwege de onmogelijkheden van de aannemer. Bij ons speelt het leven zich af in de keuken, en daarom hebben wij de grootste ruimte aan de achterzijde (6m breed en 5,80 diep) voor de keuken gebruikt. Dat maakt een doorgang naar de garage veel praktischer dan een doorgang in de woonkamer. De woonkamer wordt voornamelijk als TV ruimte en hangkamer gebruikt. Lekker op het noorden en geen invallend zonlicht op de TV.
Haha ik snap jullie helemaal, ik probeer ook echt te zoeken naar de "niet burgerlijke" oplossing als alles maar tegen de muur schuiven maar hoe meer ik blijf puzzelen hoe meer ik er achter kom dat het vrij logisch is dat de meeste toch tot die oplossing komen.
Deze huizen en inderdaad de opties die je krijgt van de aannemer lenen zich niet heel erg om out of the box te denken.
Maar inderdaad ik neig ook erg naar de keuken in de grootste ruimte dichtbij de berging zodat je boodschappen makkelijk kan uitpakken en ook andere dingen vanuit de keuken snel kan opbergen in de berging. Vanuit de woonkamer hoef je dit toch minder. Met verjaardagen lijkt het mij ook dat je dan sneller in de keuken gaat zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 17:15
Nog maar een mening erbij kan ook geen kwaad. En ik heb ooit nog een blauwe maandag een cursus binnenhuisarchitectuur gedaan.

Woonkamer aan de achterkant. Daar zit je minder te kijk voor langslopende mensen. Ik vind het althans minder erg als mensen langs lopen terwijl ik zit te koken, dan terwijl ik ongegeneerd languit op de bank lig met m'n vriendin tegen me aan en naar een film zit te kijken.

Dat je het achterin leuker vindt met eten als er vrienden/familie komen eten snap ik helemaal. Maar doe je dit ook vaak. Als het alleen met kerst is en daarna nog een of twee keer per jaar, kun je voor die zeldzame gelegenheden ook je meubels even verplaatsen.

Wat ook al is gezegd, een bank hoeft niet tegen een muur. Zeker niet met een brede kamer zoals in jouw situatie. Door een kast/dressoir tegen de muur te zetten, wat loopruimte en dan pas de bank creëer je juist ruimte. Je brengt dan verdieping aan in de kamer waardoor het groter lijkt. Anders krijg je alleen een lege ruimte tussen tv en bank.

Je kan er ook voor kiezen om 2 banken tegen over elkaar te zetten, maar dan moet de tv hoog genoeg staan zodat je over de bank heen kan kijken. Of een bank en 2 stoelen die je ook makkelijk kan verschuiven als je met meer dan 2 tv wil kijken.

Deur naar de berging zou ik laten vervallen. Of ga voor mijn ultieme droom, de deur wegwerken in een boekenkast.

Kookeiland - of dat nou echt handig is. Kan wel leuk staan, en je hebt er op zich ruimte voor. Maar als je dan met vrienden om tafel wil gaan zitten, hebben sommigen wel dat eiland in hun nek. Ik zou dan eerder gaan voor een grotere eettafel (meer diepte, misschien zelfs vierkant) zodat je ook echt uit kan pakken als je een tafel opmaakt.

ps - zie nu pas je aanvullingen over autoluwe straat enzo. Dus nog wat zaken waar ik aan denk als je de keuken achter plaatst. Een soort U-vorm, met kook/watergedeelte tegen de hal. Ondiepe kast tegen de muur van de berging (want hoe lastig is het om iets te pakken dat helemaal achterin een 60cm diepe kast staat). Schiereiland richting waar nu de bank staat, met evt ontbijtkrukjes. Eettafel kan dan op de plek waar ze nu een bank hebben ingetekend.

In dat geval dus ook de bergingsdeur laten zitten, want daar kan je dan mooi de vriezer kwijt en inderdaad je boodschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
107mb schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:44:
[...]

als dat vanuit de aannemer mogelijk is, is het een optie. Het blijft natuurlijk een burgelijk huis en daar is niets mis mee.

[...]

Top. met een tafel van 90 breed hou je aan weerzijde 75 cm over. Met aangeschoven stoelen 60 cm en als een stoel is iets uitgeschoven is nog minder. dat is absoluut te weinig ruimte voor een doorgang. Ik snap jouw streven naar minder burgerlijkheid, maar hey, het moet ook nog enigzins praktisch blijven.

[...]

Hoezo treurig? oh jah, jouw drang om niet burgerlijk te zijn.

[...]

ja, want de gemiddelde nederlander haalt continue bier uit de koelkast :)

Luchtte het op? Misschien getriggerd over je reflectie naar je eigen woonkamer... Sorry hoor, wilde je niet kwetsen :>

Niks mis met burgerlijkheid. Als je burgerlijkheid opzoekt, kom je waarschijnlijk een foto van mij tegen.
Het biertje was vooral spiegelend uit eerdere comments. Over het wel/niet naar je tuin. Vul hier elk random droogje natje in, die je moet halen als je keuken wat verder weg is, waar meestal toch die dingen liggen. Wat prima is. Onze keuken is aan de voorkant, tuin achter en ja, als je wat wil hebben zomers moet je even lopen, niet boeiend.

Tafel kun je oplossen met een bankje, je hoeft helemaal rondom te lopen. 1 pad van links naar rechts is prima. Het ging meer om de opties te verkennen, zonde om dat te beperken tot slechts 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
In deze post vind je onze bouwtekeningen: https://gathering.tweaker...message/79505446#79505446

Wij doen de keuken aan de tuin kant, ivm de ruimte voor een ruim kookeiland omdat we veel in de keuken te vinden zijn. De buren doen het andersom, die houden de keuken kleiner en kiezen een andere indeling van de hal. Wat wij heel bewust gedaan hebben is om de keuken aan de berging kant te maken, zodat je een extra tafel kwijt kunt zonder heel het huis te verbouwen voor verjaardagen en feestjes. Moet zonder problemen met 12 tot 16 man aan tafel kunnen. We hebben de meterkast en wc in de berging gedaan, zodat de hal zo klein mogelijk is, en je alsnog een goeie woonkamer overhoud. De hal in het midden is niet de meest mooie oplossing, maar we kunnen niet breder bouwen, en dan zit je vrij snel in deze indeling vast omdat je op de verdieping ook fatsoenlijk wilt uitkomen. We zijn dan ook vrij praktisch ingesteld, het moet voornamelijk functioneel zijn, dus geen ruimte verliezen om iets mooi te maken. De keuken bij de tuin is ook handig, dan ga je makkelijker even buiten zitten met eten. En voor visite en feestjes is dat ook erg handig. Het huis is aan een doodlopend hofje, dus we hebben geen verkeer aan de voorkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
ik ben weer helemaal zen! Zonder gekheid, ik zat echt een beetje te sarren. Zo veel mensen, zo veel meningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 16:10

aap

Pat911 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:52:
Deur naar de berging zou ik laten vervallen. Of ga voor mijn ultieme droom, de deur wegwerken in een boekenkast.
In Amsterdam heb ik ooit zoiets gezien. De mensen staan ervoor in de rij, dus het moet wel een heel aantrekkelijk ontwerp zijn!

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 16:14
Ik zou de keuken voor doen, en het woongedeelte achter naar de tuin. Dat is erg persoonlijk.
Maar ik heb het nog beter: Namelijk de keuken in het midden. Waardoor ik de eet tafel zowel voor als achter kan plaatsen. En ook de woonkamer voor en achter kan plaatsen hoe ik het maar wil. Kan het in de toekomst altijd veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
aap schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:48:
[...]

In Amsterdam heb ik ooit zoiets gezien. De mensen staan ervoor in de rij, dus het moet wel een heel aantrekkelijk ontwerp zijn!

O-)
ik vind het prachtig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 16:10

aap

Een grap wordt nooit beter als je hem uit moet leggen, maar ik dacht meer aan deze deur: https://www.annefrank.org...huis/overloop/#boekenkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:01

EiT

Antwoord hangt echt af van wat je zelf wilt en situatie van gezin en locatie. Ruimte voor is groot genoeg voor een keuken.

Bepalend zijn wel waar je meeste tijd doorbrengt en waar je rust wilt.

Persoonlijk zou ik de keuken altijd voor doen. In de woonkamer wil ik rusten. Als je ff tv kijkt of op de bank ligt wil ik niet dat de hele buurt dit ziet.

Ik zou zo ver mogelijk uitbouwen en keuken voor doen. Vind 20m2 voor een woonkamer te krap, zeker met kinderen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 16:58
Het lijkt een beetje 50/50 maar ik zit in het kamp keuken bij de tuin :D

Dat hebben we zelf namelijk ook:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4328/35635942780_994bd35841_b.jpg

Vind het persoonlijk ideaal voor als we in de tuin zitten je dicht bij de keuken bent (keuken dus mooi in het midden) en wij hebben een grote bijkeuken (zou bij jullie ook kunnen) met extra voorraad, extra koelkast/vriezer maar ook plastic afval/oud papier etc. Dus ideaal omdat allemaal in de buurt te hebben vd keuken :)

Succes met de keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30

franssie

Save the albatross

Bij een drukke weg daar niet de hang/woonkamer. Gezien jouw plaategrond zou ik eerder de keuken in de buurt van de berging plaatsen, je moet je boodschappen daar toch al heen slepen, anders moet je ze steeds weer uit de berging terugslepen naar de keuken.
De loop is dan wat natuurlijker lijkt mij.

edit: bij een ruime tuin kan het overigens wel fijn zijn om vanuit de woonkamer een open verbinding heeft op mooie warme zomerse dagen.
Het kan dus beide.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 25-01-2025 17:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wij hebben bijna dezelfde woning (metertje breder zelfs) en hebben keuken aan voorzijde maar vinden het daar toch wel krap.

Ook het lopen tussen de berging en keuken is wat ver. Trouwens 0 last van die deur berging en zou hem voor geen goud willen missen.

Wat wel fijn is, is geen lichtinval op tv. Ik werd daar in vorige woning helemaal simpel van daar de woonkamer aan zonzijde zat

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
Als je in de tuin een mooie overkapping hebt zorg je toch op zijn minst dat je plek hebt voor een koelkast (in bijvoorbeeld de schuur of een buitenkeuken)?

Of een deur vanuit de tuin naar de berging, hoef je ook niet met je zand schoenen je schone vloer op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 00:06

Wuursj

want worst is al bezet

Het is zo gezinsafhankelijk... Hier bij een verbouwing ook lamg getwijfeld.

Uiteindelijk gekozen om de keuken achter te doen waar meer ruimte is. De (leef)keuken en tafel is meer het episch centrum van ons huis (gezin met 3 jonge kinderen en vaak vriendjes over de vloer, genoeg reuring). Daar aan de tafel wordt het meest geknutseld, gespeeld, gegeten, huiswerk gemaakt, thuis gewerkt en ook met vrienden geborreld en verdient daarmee de meeste ruimte. We zijn daar gewoon het meest. De verbinding met de tuin (bij ons met vouwdeuren met grote opening) vind ik daar ook prettig, buiten naar binnen halen in de (leef)keuken heb ik meer behoefte aan dan in de zithoek. Ik schijf leefkeuken omdat het op deze manier een plek wordt die veel meer is dan keuken alleen. Wel met maximale uitbouw dan :)

De huiskamer voor wordt voor ons nu meer een terug-trek plekje voor een boekje of een filmpje, juist een beetje uit de drukte van het huis. We zijn dan ook de ensuite deuren aan het terug bouwen (ergens in de afgelopen 110 jaar verdwenen in het huis) om dat ook meer fysiek te maken. Door de hal halverwege is dat fysieke bij jullie er al voor een deel.

Zijn jullie echter meer een een bank-gezin waar daar alles gebeurt en de keuken vooral voor het koken en eten is, zou ik het andersom doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 07-02-2025 10:40 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 14:49
Uiteindelijk ligt er ook maar aan hoe het ontwerp van de keuken is. Als ik naar de tekeningen kijk, is dit gewoon erin geflatst, zonder na te denken over loopruimtes en andere practische zaken. Ga niet uit van de voorbeelden van de keukentekeningen in de impressie (ze noemen het niet voor niets zo).

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:08
Ik vind dat dit echt afhankelijk is van de specifieke omstandigheden. Ik woon aan het einde van een doodlopende straat en heb geen overburen (en die komen er ook nooit) dus er is op wat voetgangers die een stukje verderop over een voetpad gaan na geen verkeer. Ik heb de woonkamer aan de voorkant, en de keuken achter met openslaande deuren naar het terras. Handig als je met mooi weer buiten wilt eten, en in de zomer veel buiten leeft.
Ik heb in een vorige woning wel eens de keuken voor gehad, dat was daar prima omdat dat de drukste kant van de woning was (kleine voortuin, overburen, best veel verkeersbewegingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andredewaard
Bedankt voor de input, Wij zijn ook langs de keukenboer gegaan en hebben gekozen om de keuken achter te plaatsen.
Ik denk namelijk dat wat @Wuursj zegt wel gaat kloppen. Wij zijn nu nog een gezin van 2 ouders en 1 baby (8 weken) maar verwacht in de toekomst dat de keuken veel gebruikt gaat worden voor huiswerk, borreltjes etc met een eventuele 2e kleine erbij.
Voor ons komt een 1 richtingsweg die vooral voor wat fiets verkeer gaat zorgen vanuit de wijk zelf en geen doorgaand verkeer naar andere wijken toe, dit zal dus geen drukke weg worden neem ik aan. Ook hebben wij nog een voortuin van ongeveer 3 meter diep dus we zitten niet meteen aan de weg.
Ensuite deuren gaan er waarschijnlijk ook nog zeker komen om het geluid uit de keuken nog verder af te zwakken. Alleen heeft dat voor mij nog geen prioriteit dus zal er pas later komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online

dv2

Interessante discussie! Wij staan op het moment voor hetzelfde dilemma, alleen is bij ons de voorkant smaller dan de achterkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsBvkGxz5Gx2VIdIJ1yOEGowyv0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sI8s5HabuVY7kPYjk5dgeSba.png?f=fotoalbum_large

We zijn een gezin met 1 kind en leven in ons huidige huis veel in de keuken. We zitten eigenlijk amper op de bank en hebben ook geen opstelling rondom een tv. Als er vrienden of familie langs komen zitten we eigenlijk altijd aan de keukentafel. In eerste instantie hadden we de keuken aan de voorkant (het smalle deel) ingetekend, maar door dit topic toch gaan twijfelen. Er zitten best wat voordelen aan de keuken aan de achterkant plaatsen, maar ben bang dat de woonkamer dan te smal wordt. Dat de bank aan de straatkant komt is voor ons geen probleem. Iemand hier ervaring met een soortgelijke indeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:28
@dv2 Is die tekening incl. de aanbouw? Of komt er nog 2,4m in de lengte bij?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:38
Ik ken een soortgelijke woning waar tijdens de bouw de keuken in het brede stuk is gezet, echter heeft dezelfde bewoner die die keuze heeft gemaakt het later ook weer ongedaan gemaakt. Weet niet exact wat de redenen waren.

Belangrijk punt is denk ik de hoogte van de ramen, die zijn bij dat huis vrij hoog aan de smalle kant waardoor je dus niet naar buiten kan kijken, gezien bij jouw huis daar een keuken op de tekening staat zijn dat waarschijnlijk ook ramen die vrij hoog in de gevel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2
  • Nu online

dv2

FredvZ schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:54:
@dv2 Is die tekening incl. de aanbouw? Of komt er nog 2,4m in de lengte bij?
Tekening is inclusief aanbouw, totale lengte is dus 11.8m
joca schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:54:
Belangrijk punt is denk ik de hoogte van de ramen, die zijn bij dat huis vrij hoog aan de smalle kant waardoor je dus niet naar buiten kan kijken, gezien bij jouw huis daar een keuken op de tekening staat zijn dat waarschijnlijk ook ramen die vrij hoog in de gevel zitten.
Ja goed punt inderdaad. Als ik me niet vergis zit het raam op 1.20m hoogte. Dit betekent ook minder inkijk natuurlijk, maar naar buiten kijken zal vanaf de bank wat lastiger zijn inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:21

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@dv2 Mijn 2 centen: Neem geen eiland alleen maar omdat het hip is. Ik weet niet of je bij 3,4 meter breedte + eiland + openslaande deur comfortabel langs elkaar kunt lopen in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dv2
  • Nu online

dv2

Mrlten schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:24:
@dv2 Mijn 2 centen: Neem geen eiland alleen maar omdat het hip is. Ik weet niet of je bij 3,4 meter breedte + eiland + openslaande deur comfortabel langs elkaar kunt lopen in de keuken.
Helemaal mee eens! Dit is de standaard keuken die ze als voorbeeld hebben ingetekend, dit zouden wij sowieso niet doen.

Maar mijn vraag gaat dus over het verplaatsen van de keuken wat nu de woonkamer is, en in het keuken gedeelte de zithoek maken. Wanneer de keuken aan de voorkant blijft gaan we voor een L opstelling.

[ Voor 8% gewijzigd door dv2 op 07-06-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:21

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@dv2 True, om daarop te reageren, misschien dat je de zithoek zo kunt positioneren dat je naar de woonkamer/tuinkant naar buiten kijkt? Anders zit je alleen maar naar muren te kijken, omdat het raam aan de voorkant waarschijnlijk te hoog zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:49
dv2 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:46:
Interessante discussie! Wij staan op het moment voor hetzelfde dilemma, alleen is bij ons de voorkant smaller dan de achterkant:

[Afbeelding]

We zijn een gezin met 1 kind en leven in ons huidige huis veel in de keuken. We zitten eigenlijk amper op de bank en hebben ook geen opstelling rondom een tv. Als er vrienden of familie langs komen zitten we eigenlijk altijd aan de keukentafel. In eerste instantie hadden we de keuken aan de voorkant (het smalle deel) ingetekend, maar door dit topic toch gaan twijfelen. Er zitten best wat voordelen aan de keuken aan de achterkant plaatsen, maar ben bang dat de woonkamer dan te smal wordt. Dat de bank aan de straatkant komt is voor ons geen probleem. Iemand hier ervaring met een soortgelijke indeling?
Ik denk dat de verhoudingen verkeerd ‘voelen’ als je de zithoek in het voorste deel,propt met daarnaast een enorme keuken. Als je graag met vrienden aan een grote tafel zit, hoeft die tafel natuurlijk niet letterlijk in de keuken te staan. Je kunt ook in de uitbouw een 10-12 persoonstafel plaatsen, met een wijn- en koffiecorner. In je keuken heb je dan voldoende ruimte voor een keuken langs voorraam en wand, met een barretje voor drie op de kopse kant. Zithoek dan tussen keuken en tafel bij het raam.
Ik denk dat die verhouding beter klopt, je verdeelt de ruimte beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Ik ga niet uit van groot/klein. Het is afhankelijk van je (toekomstige) gezinssituatie. Waar breng je de meeste tijd door? En wat vind je dan belangrijk? En wat is de oriëntatie van de tuin?
Ik zit overdag zelden in de woonkamer. Ik zit graag aan de eettafel met uitzicht op de tuin. Ik kook ook graag. Vanuit de keuken kan ik de kleinkinderen die in de tuin spelen in de gaten houden. Oriëntatie van de tuin is zuid. Als de woonkamer waar ik overdag geen gebruik van maak aan de tuinkant staat, zit ik dus de hele dag in de donkerste ruimte (noord + meer raambekleding tegen inkijk).
Die kookeilanden zijn een hype. Zoals iemand ook al zei: door die sta-in-de-weg kun je geen grote eettafel in het midden van de kamer zetten. Maar als je dat toch doet dan aan de tuinzijde. Anders word je ergens.achter in een hoek gepropt.

@dv2 Voor je kind lijkt het me ook leuker om veel tijd door te brengen in de keuken-eetkamer-tuin, tenzij je wil dat het een coach potato wordt. Je woonkamer is smal, maar je zit er nooit met een groot gezelschap. De hoekbank hype heeft zijn beste tijd gehad. Kies voor een minimalistisch inrichting

[ Voor 17% gewijzigd door Chaki op 08-06-2025 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Laatst online: 01:17
Zelf zou ik niet snel een huis kopen met de keuken aan de voorkant. Veel nieuwbouwhuizen hebben dit vaak omdat er gewoonweg geen ruimte is voor een andere indeling (te smal) of maken hierdoor geen goed gebruik van de ruimte. Daarnaast is het wel prettig om de keuken & eettafel te laten aansluiten op de tuin. Als je een beukmaat hebt van 6 meter moet de zithoek aan de voorkant kunnen (ook al is de gang iets te breed gemaakt door de minder optimale indeling)

Engineering

Pagina: 1