Sincere1983 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:51:
Ons huis is nagenoeg hetzelfde, wij kiezen er voor de keuken en eettafel in de grootste ruimte te plaatsen, maar voornaamste reden dat we keuken achter doen is omdat je vanuit de keuken dan snel naar buiten kan lopen als je in de tuin zit te barbequen. Anders moet je continu heel je huis door banjeren (voor de pilsjes) terwijl je lekker in de tuin zit met zijn allen.
Volgens mij zijn bijna alle nieuwbouw 2 onder 1 kap woningen qua indeling zo goed als hetzelfde met die hal in het midden, eigenlijk heel onhandig en ondanks dat het qua oppervlak groter is dan we nu hebben win je er qua ruimte niet eens heel veel mee.
Maar inderdaad wat je zegt, het lijkt mij ook lekkerder om de keuken bij de tuin te doen als je in de zomer staat te bbq'en.
Krijnemans schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:27:
Ik zou liever van de woonkamer de tuin* inlopen, dus de keuken voor maken. Dan zou ik de deur naar garage niet laten maken.
Aan de andere kant heb ik liever mijn keuken vast aan de garage/berging/opslag, dus de keuken achter maken (en de deur).
Oftewel, van beide is iets te zeggen en het is echt persoonlijke smaak. Daar zal je zelf uit moeten komen.
Bij de keuken voor is de tafel wel wat meer 'verstopt', maar wil je contact maken met een lege woonkamer als je aan tafel zit? Kunt altijd nog overwegen het keukenblok links te zetten en de tafel rechts. Ook dat heeft weer voor- en nadelen.
Succes en gefeliciteerd met de aankoop!
Thanks! Wij zouden de keuken ook niet op deze plaats zetten als we hem toch voor doen. maar doordat de ramen van vloer tot plafond lopen houd je weinig kast ruimte over om de keuken tegen de muur te plaatsen. Hierdoor + dat de berging deur achter zit zou ik hem liever achter hebben.
Dit inderdaad, als de keuken meer ruimte heeft zit je veel lekkerder als je bijv met vrienden zit of met kerst met de hele familie, je zit dan eigenlijk toch altijd in de keuken. anders zit je erg opgepropt aan de voorkant.
Draakje5 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:38:
Overduidelijk kamp keuken voorzijde en woonkamer achterzijde. Mooi naar buiten kijken tijdens het koken. En op de bank lekker achter zitten, zonder dat jan en alleman je ziet liggen/zitten. Al zal dat ook afhankelijk zijn van of je aan een drukke straat woont of niet.
Het feit dat je met een bbq een paar keer in de zomer 10 meter verder moet lopen naar de koelkast, tja..
Wij hebben sowieso een koelkast in de schuur staan voor dergelijke gevallen.
Ik zie bij veel woningen de keuken in het grootste deel, maar vervolgens extreem veel loze ruimte. Want wat plaats je nou nog meer in de keuken dan de keuken zelf en de eettafel?
Qua straat is het een erg auto luwe wijk en is het zeker geen doorgaande weg. Nu wonen we wel aan een doorgaande weg en zitten we ook voor (ook omdat het nu qua indeling gewoon niet anders kan) en stoor ik mij er ook niet heel erg aan.
Qua lampen moeten we alles nog zien, dit is gewoon de optie tekening die wij gekregen hebben. Hier is vooral duidelijk te zien hoe de aanbouw gaat zijn. Maar qua andere opties en elektra punten moeten wij alles nog uitzoeken.
DukeBox schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:52:
Het hangt ook een beetje af van hoe groot je tuin is, ben je vervend buitenzitter? Zie je het als verlengde van je woonkamer of is er bijv ruimte voor een buitenkeuken zodat je zoals Sincere1983 aangeeft niet je huis door moet vanuit je tuin. Ligt je voorgevel aan de openbare weg of is er een buffer (inkijk) en houd je überhaupt wel/niet van inkijk. Allemaal persoonlijke vragen die je zonder jou te kennen eigenlijk niet kan beantwoorden.
In de zomer vind ik het wel lekker om in de tuin te zitten, al doe ik dat nu minder omdat er appartementen voor ouderen naast ons gebouwd is en die altijd bij ons in de tuin kijken. Straks is dat dus niet meer het geval. Voor hebben wij een voortuin van ongeveer 3 meter diep en dan een weg waar vooral wat fiets verkeer over zal fietsen uit de wijk zelf want verder heb je er niks te zoeken. en daarvoor komt er een sloot met een parkje waar een speeltuin gemaakt worden. Kunnen we mooi naar de kleine kijken die dan wat ouder is (nu 6 weken).
NatalieF schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:02:
Zelfde keus gehad met ons nieuwe huis en absoluut keuken aan de straatkant. Hoe groot wil je de keukenkasten en/of eiland en eethoek hebben dat het al die ruimte opvult?
Als ik zit te relaxen op de bank, kijk ik liever in mijn eigen tuin ipv op de straat en auto’s, en je hebt ook meer privacy als je de zithoek achter hebt.
Wij hebben in ons huidige huis ook de keuken voor en zithoek achter en dat bevalt heel goed, dus nieuwe huis straks weer!
Het is vooral omdat de ramen dus van vloer tot plafond lopen dat je maar weinig ruimte tegen de muur hebt voor de keuken en ik niet zoals op de tekening weggestopt wil zitten in dat hoekje. Ook als er vrienden/familie over de vloer zijn is het lekker om de ruimte te hebben bij het eten. De woonkamer mag van mij juist wel wat knus aanvoelen. Al vind de vrouw dat dus andersom. Voor kijken wij straks een parkje met speeltuin in waar onze kleine straks gaat spelen wat mij juist ook wel gezellig lijkt.
Catanan schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:28:
Als je de woonkamer achter doet, zou ik de toegang naar de garage dicht laten. Mijn zus heeft zo'n deur dicht laten maken en de hal aan de voorkant laten vergroten. Zij kunnen dan binnendoor de garage bereiken.
Hier zit ik soms ook over na te denken maar de enige oplossing is dan of de berging voor wat langer te maken en dan de voordeur te verplaatsen wat ik ons niet zo snel zal zien doen. Maar dat die deur in de weg zit is zeker waar! Alleen hij is ook wel erg handig dus ik denk dat wij hem wel laten plaatsen.
Merk nu namelijk, omdat onze schuur achterin de tuin staat, dat ik vaak dingen die ik in de schuur wil zetten bij de achterdeur neer zet tot dat ik zin heb om naar achter te lopen en het dus vaak een rommeltje word in die hoek.
De tuin ligt op het Oost/Noord Oosten, dus daar komt de zon op.
Hartstikke bedankt voor alle suggesties, had niet verwacht zoveel respons te krijgen. Al is het me er niet makkelijker op geworden.