Egaliseren van een aflopende vloer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 07:10
Goedendag,

Wij hebben een berging, ongeveer 8m2. De berging heeft een tegelvoer en hier willen wij een click pvc vloer overheen leggen met een xps ondervloer. De tegelvloer ligt niet overal waterpas; vanuit de muren loopt de vloer ietwat af richting het midden.

Om de tegelvloer nagenoeg waterpas te maken had ik bedacht deze te egaliseren. Als ik de tegelvloer wil egaliseren zodat het overal (nagenoeg) waterpas loopt zal de aflopende vloer dan problemen geven voor de egaline? Loopt dan niet alle egaline onevenredig veel naar het midden toe?

Hoe zouden jullie e.e.a. überhaupt aanpakken? Zou graag de tegelvloer behouden (niet uitbreken).

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Als je egaline gebruikt ligt de vloer naderhand waterpas. Echter, als ik je verhaal hoor zou ik eerst de vloer "waterpas" maken met ophoogzand (aanstampen), dan pas egaline, anders gaat er veel egaline in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:59
Dat ligt eraan hoeveel lager de vloer in het midden is, maar het idee is toch juist om het egaal te maken? Dus ja, als je er egaline in gooit zal dat vooral naar het midden lopen, tot dat alles egaal is, dat is zo op het moment dat de egaline overal ligt.

Als je meet hoeveel lager de vloer i het midden is dan kun je redelijk inschatten hoeveel egaline je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@99ruud99 Dat is geen optie. De tegels liggen op beton. Ik wil over de tegels heen egaliseren.

@Revaes Ja daar hoopte ik ook op. Maar stel nou dat een van de zijkanten nog wat lager ligt, loopt het dan niet allemaal die kant op? A fain, misschien maak ik mij te veel zorgen haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15
Het hangt er van af wat je bedoelt:
- Normaal wil je met "aflopende vloer" zeggen dat het de bedoeling is dat die schuin loopt, zoals een hellend vlak voor een rolstoel. Die kan je niet met egaline vlak krijgen, daar ga je moeten met een rijlat gladstrijken.
- Bedoel je dat de vloer niet egaal is (dat is doorgaans een put in het midden, zandcement die opdroogt zal typisch aan de randen wat hoger liggen), dan is egaline exact wat je wil.

Voor je egaliseerr kan je best een lange lat gebruiken, waar je een waterpas op zet. Daarmee ga je op zoek naar de hoogste punten van de vloer, en kan je eenvoudig aanduiden waar de putten zitten en daar ook meest egaline gieten. Vergeet niet te primeren voor je egaliseert. Eventueel kan je de randen dichten met kit of purschuim, om te vermijden dat de egaline daar wegloopt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
@kroesek93 kan je er een houten framepje omheen zetten? dat is meestal al genoeg om de egaline tegen te houden. Hoeveel cm gaat het om? want egaline is neit goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

kroesek93 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:22:
@99ruud99 Dat is geen optie. De tegels liggen op beton. Ik wil over de tegels heen egaliseren.

@Revaes Ja daar hoopte ik ook op. Maar stel nou dat een van de zijkanten nog wat lager ligt, loopt het dan niet allemaal die kant op? A fain, misschien maak ik mij te veel zorgen haha.
Als je egaliseer gebruikt (idealiter met 2 pers) dan verdeel je dat zelf ook enigszins, beginnend in een hoek.
Het is dan wel vooraf handig te weten, bijv dmv een lat / rei, waar de lager gelegen delen zitten zodat je daar alvast rekening mee kunt houden.

Met bijv Atlas SMS30, maar ook Weber egalisatie, kun je echt uitstekende resultaten (zelf) behalen, en die zijn ook niet waterdun, zodat je zelf nog een beetje invloed hebt.

Koop sowieso 2 zakken meer dan je denkt nodig te hebben en breng ze terug als ze overblijven.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@naftebakje Nee ik wil gewoon de nieuwe dekvloer waterpas krijgen zodat ik er de pvc op kan aanbrengen. Dat van het kit is een goede, of latjes. Hoog genoeg aanbrengen zodat het er niet overheen loopt.

@99ruud99 Ja dat kan, niet overal maar goed. Ik denk dat ik in het midden 5 a 10 mm omhoog moet. Aan de zijkanten zou dat uitkomen op slechts een paar mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Het beste resultaat haal je met goede voorbereiding. De opentijd is echt heel kort, dus het is gieten, ietwat verdelen, en daarna afblijven.
Even iets herstellen of bijwerken na een half uur is er echt niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:16

fxs81

Julianadorp

10mm kan nog net met egaline, als het meer is kan het ook maar dan in 2 lagen aanbrengen en de 1e laag 24 uur laten drogen voor je de 2e laag er overheen giet.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Oke, ik heb het nog nooit gedaan maar zoals ik lees dus weinig ruimte voor foutjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

kroesek93 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:53:
Oke, ik heb het nog nooit gedaan maar zoals ik lees dus weinig ruimte voor foutjes?
correct

Egaliseren moet je een keer gedaan hebben. Daar leer je het meest van.
Als je bij emmer 1 ziet dat het niet goed gaat, kun je ook altijd dan nog stoppen natuurlijk. Laat het wat aandrogen en schep het weg. Geen man over boord.

Als je grote verschillen wil oplossen, zoals 1 cm of meer, zou je ook nog altijd een peillaser kunnen gebruiken om te controleren of je nog goed zit. Maar 8 m2 is zo enorm ook weer niet.

Dit was ook ca 8m2, maar met slechts enkele mm te overbruggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56j8ImTSgekfHAhRtSh39NarPeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPRo6b3dUYo4b5LdFM6MJLI4.jpg?f=fotoalbum_large

Daar ligt nu een PVC klikvloer op (vrij dikke) met geïntegreerde ondervloer die ook nog een mm. pakt.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 22-01-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@paQ ziet er goed uit, maar liep deze vloer al waterpas en ging het bij jou alleen om het herstellen van oneffenheden of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

kroesek93 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:36:
@paQ ziet er goed uit, maar liep deze vloer al waterpas en ging het bij jou alleen om het herstellen van oneffenheden of?
correct
Dit waren volgens mij 4 zakken als ik het me goed herinner.
Maar zo heb ik ook een behoorlijk ingrijpende egaliseerklus gehad (niet zelf uitgevoerd) waar 70 zakken in zijn gegaan :+

Op de foto hierboven was Weber
In dit topic Atlas SMS30
Droogbouw vloerverwarming dichtsmeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
kroesek93 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:53:
1x gedaan, nooit meer. Die troep van de Gamma bleef te dik terwijl ik me precies aan de handleiding had gehouden. Sowieso moet je ook prikrolleres etc. huren of kopen om het goed te doen. Die kosten wegen bijna niet op om het te laten doen. Daarna een bedrijf ingeschakeld die het vaker doet, kosten vielen me hard mee. Had ik achteraf gezien direct moeten doen. Soms is het leuk om wat nieuws te leren, maar dit gaf alleen frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51

Jrz

––––––––––––

Het lijkt of je een denkfout maakt over hoe een vloeistof nivelleert. De egaline is niet een x mm verhoging op elke plaats.

De egaline (of welke vloeistof dan ook) zal “weglopen” naar zowel het midden als naar de randen. Dat is ook de hele bedoeling. De dalen zijn dan gevuld. Het enige waar je voor moet zorgen is dat het niet ECHT wegloopt tussen kieren door, want dan kan je blijven gieten. Dus even de randen afdichten met foam/kit/whatever, en dan net zo lang bij gieten tot alles gevuld is.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
ik vraag mij af of een vloerenboer voor 7 a 8 m2 komt egaliseren maar kan het navragen natuurlijk, de vloer leggen ga ik zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@paQ ah ja precies maar ik heb hier te maken met een nogal scheve basisvloer en niet zo zeer van oneffenheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
kroesek93 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:54:
@paQ ah ja precies maar ik heb hier te maken met een nogal scheve basisvloer en niet zo zeer van oneffenheden.
Maar dat maakt voor het principe niet uit.

Je gooit er een vloeistof op die zo dun is dat die steeds naar het laagste punt vloeit, en dat blijft de vloeistof doen tot het hoogste punt in de ruimte is bereikt en dan is je vloer vlak en waterpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

kroesek93 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:54:
Die SMS30 kan tot 30mm (hence de naam)
Het is niet waterdun ofzo. Het gedraagt zich als yoghurt.
Zwaartekracht en viscositeit zorgen voor het nivelleren.
Op grote oppervlakken is dat enigszins stuurbaar. (de dikte)

Misschien zou je enkele touwtjes kunnen spannen vlak over het hoogste punt, waarbij je zeker bent dat ze waterpas hangen. (enter een laser) Dan kun je 'eenvoudig' tot aan die draadjes egaliseren, en als de laatste emmer erin zit trek je de touwtjes los mochten ze de egaline raken.
Of je hangt ze net iets hoger en zo kun je op het oog controleren of je nog vlak bezig bent.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 22-01-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02
Ik denk dat touwtjes en dergelijke het onnodig moeilijk maken.

Zelf had ik moeite met het verdelen, maar dat komt omdat ik geen prikroller had.
Ik ging er vanuit dat het dunvloeibaar was.

Met een prikroller rol je er gewoon overheen tot het een mooi gladde laag is.

Paar plankjes met spijkers onder je schoenen is ook handig, dan kan je er gewoon doorheen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Groningerkoek schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Je gooit er een vloeistof op die zo dun is dat die steeds naar het laagste punt vloeit, en dat blijft de vloeistof doen tot het hoogste punt in de ruimte is bereikt en dan is je vloer vlak en waterpas.
Daarom moet je ook op het laagste punt beginnen met gieten.
Het is geen water. Als je op het hoogste punt begint blijft daar ook een paar mm dik "kleven". Dat is gewoonlijk ook de minimale dikte.
Zo niet, dan heb je veel te veel water gebruikt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

JukeboxBill schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Daarom moet je ook op het laagste punt beginnen met gieten.
Het is geen water. Als je op het hoogste punt begint blijft daar ook een paar mm dik "kleven". Dat is gewoonlijk ook de minimale dikte.
Zo niet, dan heb je veel te veel water gebruikt.
Als je iets hebt om op te lopen zou ik dat ook doen ja.
(zoals de plankjes met spijkers hierboven)

Maar we moeten het ook niet moeilijker maken dan het is.
Als het perfect wordt, helemaal prima. Is het niet helemaal perfect en houd je minimale oneffenheden, of die 10mm is 8 mm geworden, naja ook prima toch?
Dat ga je na afwerking echt niet meer zien of voelen.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 22-01-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
Cheesy schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:46:
[...]

1x gedaan, nooit meer. Die troep van de Gamma bleef te dik terwijl ik me precies aan de handleiding had gehouden. Sowieso moet je ook prikrolleres etc. huren of kopen om het goed te doen. Die kosten wegen bijna niet op om het te laten doen. Daarna een bedrijf ingeschakeld die het vaker doet, kosten vielen me hard mee. Had ik achteraf gezien direct moeten doen. Soms is het leuk om wat nieuws te leren, maar dit gaf alleen frustratie.
Exact hetzelfde hier gamma spul veel dikker dan verwacht terwijl ik wel het aantal liter water wat op de zak stond had toegevoegd. Gelukkig moest ik het 2e doen. Alles naar het diepste punt geveegd andere zakken met meer water aangemaakt en dat ging wel goed. Ook ff klacht ingediend bij gamma dat hun 'recept' gewoon niet klopt.

Ik heb gaande weg best wat ervaring opgedaan met klussen en de meeste dingen vallen me juist mee, stucen, metselen, tegelen ging allemaal al de eerste keer goed. Egaline was daar niet een van en vond ik erg tricky het droogde ook verdomd snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:06
Egaliseren staat niet gelijk aan waterpas maken!

En dat hoeft ook niet perse. Een vloer die goed vlak is is prima voor pvc / laminaat.
Wil je echt 100% waterpas dan dien je dat heel goed vast te leggen met de partij die je hiervoor inschakelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Dank allen voor jullie reacties! Ben al een stuk wijzer geworden zo. Ik heb even wat foto's bijgevoegd, mogelijk hebben jullie daar nog wat aan.

1e foto is een totaal overzicht van de berging, vooral in de hoeken is er hoogteverschil, vanuit de hoeken dus naar het midden toe, niet veel maar het is er wel.

2e foto geeft een voorbeeld van dat hoogteverschil. Het zijn dus enkel de tegels die grenzen aan de muur die het hoogteverschil veroorzaken.

3e foto geeft weer van rechts naar links hoe het hoogteverschil zich verhoudt, zie het luchtbelletje van de waterpas.

Al met al misschien toch niet zo schrikbarend? Ik heb een ondervloer van 5mm XPS en de vloer wordt click pvc. Mogelijk dat de combinatie van XPS en click pvc afdoende is? De legrichting zal zijn vanuit de deur naar het raam. In het midden van de berging is de vloer redelijk waterpas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNCSMWcbVYlYZier93NNueygdrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzYtMAeIxM6ilWh6vse9EqGF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCIuGxpT9kS9qpssPxTtPX1VTMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAyzvEePHzz0Jx0hk3uTFJq0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWIIqauimcKy-SYQhY9rmo4-n-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MlhVOkbqqa0IrIiFHzhts6cl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:55

Dentheman

Zie signature

Een wilde gok maakt dat het gaat om een mm of 5-6 ?

Ik zou - indien je het echt nodig acht - het laagste gebied voorzien van een extra onderlaag (of opvullen met iets anders) en gaan leggen. Zo'n klein verschil ga je na het leggen vrijwel niet merken.

Zie ondertitel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:35
Groningerkoek schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Vergeet het maar, je zal de egaline echt moeten helpen om een niet waterpas vloer waterpas te krijgen. Het is echt niet zo dun dat je bij de deuropening er emmertjes in blijft gooien tot de hele vloer waterpas is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1