10Gb zelfbouw NAS advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Kan iemand mij een gangbaar voor NAS geschikt mainboard en bij voorkeur een 10Gb sfp+ kaart (PCIe?) aanraden die uit eigen ervaring goed samenwerken om op 10Gb data van een Mac van en naar dit systeem te transporteren?

Op het systeem wil ik Debian of ubuntu draaien en graag +/- 8TB redundant aan data met een Mac Mini delen. De Mac is in principe de enige client. Ik wil graag van de Mac naar het systeem met de hoogst haalbare snelheid. de kabel afstand tussen beide systemen is +/- 10 meter dus thunderbolt gaat niet lukken ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:32

lasharor

7 december 2004

Wat heb je zelf gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:24

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je er een switch tussen? Anders wordt het lastig met 1 kant SFP+ en andere kant koper.
Daarnaast om 10Gbit vol te trekken heb je al snel SSD's (of tiered) nodig gezien 8TB eigenlijk wat weinig is om veel spindels te hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
(Nog) geen switch, maar de Mac heeft ook geen 10Gb poort dus ik dacht aan deze aan de mac zijde:
uitvoering: QNAP Thunderbolt 3 naar 10GbE-adapter (SFP+)

Er komen dan inderdaad SSD's in dus daar moet ook aansluitmogelijkheden voor zijn. Ik heb weinig recente ervaring met hardware en flink gezocht naar mainboards, maar ik heb echt geen idee wat momenteel voor dit doel een slimme keuze is.

Nu draait ik nog proxmox op een i7 NUC met wat lichte zaken voor Home Automation, camera's etc. Het is eventueel een optie om beide gebruiksdoelen samen te pakken en afscheid te nemen van de NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Lees / zoek in dit onderwerp: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mw303
  • Niet online
Dat heb ik uiteraard al gedaan, alle 900+ pagina's ;), maar op de laatste pagina's kwam ik niet echt iets recents tegen over 10Gb SFP+ en dat is wel een vereiste v.w.b. de snelheid tussen mac en NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat ga je in godsnaam doen dat je 10 Gbit nodig hebt? En waarom zoek je dan een NAS en geen DAS?

Afin, voor het hoogst haalbare, ga dan op zoek naar een moederbord met genoeg snelheid op genoeg PCIe lanes:
https://eu.crucial.com/su...d/pcie-speeds-limitations

Kijk vervolgens of je voldoende M2 sloten hebt die rechtstreeks op die PCIe lanes zijn aangesloten:
Wikipedia: M.2

Combineer het bovenstaande en je zoekt een moederbord met een M2 slot die via 4 PCIe 5.0 lanes is aangesloten om een theoretisch maximum van 16 Gbit te halen op de storage. . . En dan moet je nog een disk vinden die snel genoeg is.

Dus beter neem je een bordje met meer M.2 sloten die op gedeelde lanes zijn aangesloten en daardoor wellicht iets trager zijn. In de pricewatch kun je zoeken op moederborden met een bepaald aantal M.2 sloten en je ziet ook meteen op hoeveel en welke PCIe lanes die zijn aangesloten. Hou ook rekening met de NIC, die heeft natuurlijk ook PCIe lanes nodig.

En tot slot heb je natuurlijk een CPU nodig die krachig genoeg is om die lanes redelijk aan de gang te houden.

Even een voorbeeldlijstje uit de pricewatch met een paar simpele filters toegepast: categorie: Moederborden

Dus ik zou zeggen... leef je uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 12:07

M2M

medicijnman

Standaard el-cheapo microATX moederbord met wat PCI express lanes voor een insteekkaart. 10Gb is slechts 1GB/s. Haal een 2e hands server 10Gb nic (intel x550-t2 bijvoorbeeld als je een standaard RJ45 aansluiting wenst) en druk die in het PCI-express x16 slot.

En dan zou je SATA SSD's kunnen nemen of harddisks met een NVME cache schijf bijvoorbeeld. Elke NVME SSD stick heeft genoeg performance om 1GB/s aan te kunnen, een tweetal SATA SSD's in raid0 ook.

Ik heb er hier een gebouwd met een AM4 setup. Goedkope AM4 processor erin, 64GB RAM geheugen, microATX plank, SFP+ server NIC erin en een rijtje harddisks met cache SSD's. Prima performance voor weinig euro's

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Ik kom deze toevallig tegen in V&A na het lezen van dit topic: v&a aangeboden: QUANTA QCT SD1Q-1ULH Intel Xeon D-1531 18 bay NAS

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1