Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wij zitten met een probleem met de afhandeling van een defecte koelkast en ik zou graag jullie input willen hebben.

We constateerden net na kerst dat onze koelkast niet meer stopte met koelen en ook steeds minder goed aan het koelen was. Met de oplevering van ons huis 4.5 jaar geleden hebben wij een aantal keukenapparaten van hetzelfde merk geleverd gekregen, waardoor wij 5 jaar garantie zouden krijgen.

Hierop hebben wij eerst contact opgenomen met de fabrikant, aangezien die de garantie levert. Daar liepen wij helaas uit op het feit dat de koelkast vervangen diende te worden en dat wij daar extra kosten voor moeten betalen.

Echter is het volgens mij zo dat een koelkast een veel langere verwachte levensduur heeft dan 4.5 jaar en dat wij dus recht hebben op een kosteloze reparatie of vervanging van het product voor een gelijkwaardig exemplaar.

De fabrikant was het hier niet meer eens en we zijn toen naar de leverancier gegaan, welke hetzelfde standpunt heeft als de fabrikant.

Staan wij in onze recht voor een kosteloze reparatie of vervanging van het product voor een gelijkwaardig exemplaar?

Hieronder de mailwisseling toegevoegd met de fabrikant en de leverancier

Members only: Mail van fabrikant
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only: Mail naar de leverancier

Members only: Mail van de leverancier

Members only: Mail naar de leverancier

Members only: Mail van de leverancier

Beste antwoord (via eXtink op 20-01-2025 21:08)

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:14
Ik weet niet wat het is tegenwoordig maar redelijkheid en billijkheid zijn termen uit het verleden volgens mij. Even gekeken met de €100 die de winkel nu voorstelt. Koelkast heeft ruim 4 jaar gedraaid. Rekenen we met 4 jaar dan is de afschrijving €25 per jaar maar eigenlijk is het nog minder.

Gaan we de 10 jaar gebruiken van de Consumentenbond dan is dat omgerekend €250 voor een koelkast. Geen geld toch?

Winkel doet ook hun best, waarom dan toch het onderste uit de kan willen? Omdat het een recht is? Ik zou de winkel dankbaar zijn en die €100 met beide handen aanpakken.

Blij dat ik niet zo ben ..

Waar vui zit, zit geen glans!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Heb je de apparatuur zelf gekocht, of is dat via de aannemer gegaan?

Wat stond er 4,5 jaar geleden in de garantievoorwaarden van de fabrikant?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:17
Ik snap je standpunt, maar voor wil je voor die 98,50 het gevecht aan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Niet online
fopjurist schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:53:
Heb je de apparatuur zelf gekocht, of is dat via de aannemer gegaan?
Soort van beide. De aannemer is de samenwerking aangegaan met de leverancier, waardoor we daar een keuken konden samenstellen. Echter hebben we wel een factuur van de leverancier waarbij voor bepaalde keuzes extra hebben betaald. Onder de streep hebben we korting gehad van de aannemer op een keuken van de leverancier.
fopjurist schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:53:

Wat stond er 4,5 jaar geleden in de garantievoorwaarden van de fabrikant?
Die zijn niet meer terug te vinden helaas. In de huidige staat dat ze kosteloos repareren of een voorstel doen voor vervanging (die hebben we dus gehad)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:14
Ik weet niet wat het is tegenwoordig maar redelijkheid en billijkheid zijn termen uit het verleden volgens mij. Even gekeken met de €100 die de winkel nu voorstelt. Koelkast heeft ruim 4 jaar gedraaid. Rekenen we met 4 jaar dan is de afschrijving €25 per jaar maar eigenlijk is het nog minder.

Gaan we de 10 jaar gebruiken van de Consumentenbond dan is dat omgerekend €250 voor een koelkast. Geen geld toch?

Winkel doet ook hun best, waarom dan toch het onderste uit de kan willen? Omdat het een recht is? Ik zou de winkel dankbaar zijn en die €100 met beide handen aanpakken.

Blij dat ik niet zo ben ..

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Niet online
Mizojojo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:00:
Ik snap je standpunt, maar voor wil je voor die 98,50 het gevecht aan gaan?
Dat weten we niet zo goed, vandaar ook dit topic.

We hebben echter meerdere apparaten van de fabrikant, die allemaal wel een mankement hebben gehad. Dus dit voelt zuur en wordt voor ons (misschien) een principe kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je wijkt af van de standaard, dus wie eist bewijst. Zonder actual bewijs zwart op wit dat je een afwijkende 5 jaar garantie hebt, sta je heel zwak.

Dat jij meent dat een koelkast minimaal 5 jaar mee moet gaan wil nog niet zeggen dat dat ook de waarheid is.

Je kunt je gelijk proberen te halen, maar is dat het waarde?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

eXtink schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:04:
[...]

Dat weten we niet zo goed, vandaar ook dit topic.

We hebben echter meerdere apparaten van de fabrikant, die allemaal wel een mankement hebben gehad. Dus dit voelt zuur en wordt voor ons (misschien) een principe kwestie.
Goede reden om er niet meer tijd en moeite in te steken en voor spul van een andere fabrikant te gaan lijkt me :)

En als je nu Bosch hebt, uiteraard niet voor Siemens gaan. Heb je nu whirlpool, dan uiteraard wel voor Bosch of Siemens gaan ;)

[ Voor 13% gewijzigd door The Eagle op 20-01-2025 21:06 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eXtink
  • Niet online
Dankjewel iedereen voor de reacties, wij gaan voor het aanbod, we hebben het hier denk iets groter gemaakt dan dat het daadwerkelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

eXtink schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Soort van beide. De aannemer is de samenwerking aangegaan met de leverancier, waardoor we daar een keuken konden samenstellen. Echter hebben we wel een factuur van de leverancier waarbij voor bepaalde keuzes extra hebben betaald. Onder de streep hebben we korting gehad van de aannemer op een keuken van de leverancier.
Voor de vraag ode leverancier je een kosteloze vervanging moet aanbieden, is het onder meer van belang of je een koopovereenkomst hebt gesloten, of dat het onder de aanneemovereenkomst valt. Gelet op je reactie, denk ik niet dat we dat verder moeten onderzoeken, want ook het verdere traject via de leverancier is niet zo eenvoudig.
Die zijn niet meer terug te vinden helaas. In de huidige staat dat ze kosteloos repareren of een voorstel doen voor vervanging (die hebben we dus gehad)
Ook niet via de Wayback Machine? Ik wil ook wel zoeken als je de naam tussen mo-tags plaatst. Ik zou de voorwaarden er zeker op naslaan voordat je de handdoek in de ring gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dit lijkt nogal op mijn topic: Garantietermijn vaatwasser in inbouwkeuken van nieuwbouwhuis

De conclusie daar was dat conformiteit voor los aangeschafte apparatuur niet als zodanig 'werkt' bij apparatuur dat is opgeleverd als onderdeel van een compleet huis, opgeleverd door een aannemer. En ook ik heb de ~100 euro dus maar gewoon gedokt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Niet online
fopjurist schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Voor de vraag ode leverancier je een kosteloze vervanging moet aanbieden, is het onder meer van belang of je een koopovereenkomst hebt gesloten, of dat het onder de aanneemovereenkomst valt. Gelet op je reactie, denk ik niet dat we dat verder moeten onderzoeken, want ook het verdere traject via de leverancier is niet zo eenvoudig.
Wij hebben een losse koopovereenkomst afgesloten en ondertekend. Alles is ook door de leverancier geleverd en geplaatst, al is dit wel gebeurd voor de oplevering van het huis.
fopjurist schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Ook niet via de Wayback Machine? Ik wil ook wel zoeken als je de naam tussen mo-tags plaatst. Ik zou de voorwaarden er zeker op naslaan voordat je de handdoek in de ring gooit.
Ik heb uiteindelijk een versie gevonden van voor de aankoopdatum

Members only: oud

Members only: huidig

Wij gaan sowieso het aanbod aannemen, echter ben ik wel benieuwd wat het recht in dit geval is, want ik heb altijd aangenomen dat we in Nederland garantie hebben voor de verwachte levensduur, maar daar zitten toch wat haken en ogen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Niet online
bwerg schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:23:
Dit lijkt nogal op mijn topic: Garantietermijn vaatwasser in inbouwkeuken van nieuwbouwhuis

De conclusie daar was dat conformiteit voor los aangeschafte apparatuur niet als zodanig 'werkt' bij apparatuur dat is opgeleverd als onderdeel van een compleet huis, opgeleverd door een aannemer. En ook ik heb de ~100 euro dus maar gewoon gedokt.
In ons geval hebben we wel een koopovereenkomst met de leverancier, dus dat maakt de situatie iets anders verwacht ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik heb nog een versie gevonden die gold met ingang van 1 september 2019, en zal uitgaan van deze versie.
Members only:

Daarin staat:
{Fabrikant} verplicht zich om gedurende de eerste twee (2) jaar na de datum van aankoop van een Product door een Consument voor haar rekening gebreken aan dat Product te herstellen en/of te doen herstellen. De Fabrieksgarantie omvat reparatie (arbeidsloon), onderdelen en voorrijkosten.
(...)
Bij aankoop van een Product (alsmede voor kranen) geldt ten behoeve van de Consument - na het verstrijken van in clausule 2.2 beschreven termijn - gedurende het derde tot en met het vijfde jaar na datum van aankoop door de Consument de Verlengde Garantie.
(...)
Verlengde Garantie beperkt zich tot reparatiekosten (arbeidsloon, materialen en onderdelen). Voorrijkosten worden wel tegen het alsdan geldende tarief in rekening gebracht.
Er wordt nergens gesproken van vervanging (muv apparatuur op gas indien gas niet meer beschikbaar is, of indien er tevergeefs drie reparaties zijn uitgevoerd), ook niet in de eerste twee jaar. Aan de andere kant staat er ook niet er uitsluitend reparaties worden verricht. De fabrikant moet het product "herstellen" waarbij de kosten voor "onderdelen" voor rekening van de fabrikant zijn.
We hebben regels voor algemene voorwaarden. Een beding dat de inhoud van de verplichtingen van de fabrikant wezenlijk beperkt ten opzichte van hetgeen de consument, mede gelet op de wettelijke regels die op de overeenkomst betrekking hebben, zonder dat beding redelijkerwijs mocht verwachten, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn. Als je vijf jaar verlengde garantie aanbiedt, kun je dat niet met kleine lettertjes uitsluiten tot situaties waarin het product gerepareerd kan worden. Ik denk dus dat je ten opzichte van de fabrikant een zaak hebt.

Ten opzichte van de verkoper heb je ook een zaak omdat het erop lijkt dat je zelf een koopovereenkomst bent aangegaan, omdat (zoals je zelf al zei) uit de garantietermijn duidelijk wordt dat deze koelkast minimaal 5 jaar (zonder gebreken) mee zou moeten gaan.

Pagina: 1