Mijn vaatwasser is lichtelijk defect: hij denkt regelmatig dat hij open staat en daarom stopt hij halverwege elk wasprogramma.
Nu is de vaatwasser als volgt in mijn huis terecht gekomen:
De reacties van A, B en C zijn als volgt:
Als ik de vaatwasser direct in een winkel zou kopen zou daar, onder standaard consumentenrecht, "conformiteitsgarantie" op zitten voor de verwachte levensduur, en dat zou wel meer moeten zijn dan 4 jaar. Deze vaatwasser is echter geleverd als onderdeel van een koophuis. Volgens eigen huis staat er voor "verborgen gebreken" 5,5 jaar, maar ik kan me voorstellen dat voor inbouwapparatuur ook gewoon het conformiteitsbeginsel geldt.
Mijn vraag is dus:
Nu is de vaatwasser als volgt in mijn huis terecht gekomen:
- Ik heb iets minder dan 4 jaar geleden een huis gekocht via aannemer A.
- Tijdens de bouw mocht ik een keuken uitzoeken bij keukenboer B, die de keuken ook geplaatst heeft. Daarmee heb ik echter geen overeenkomst, alles is formeel geregeld en betaald via aannemer A.
- De apparatuur is natuurlijk weer geleverd door fabrikant C.
De reacties van A, B en C zijn als volgt:
- Aannemer A zegt dat er op een vaatwasser 1 jaar garantie zit bij hun, en daarna mag je naar de fabrikant/keukenboer.
- Keukenboer B zegt dat je naar de fabrikant mag, en dat ze het concept van consumentenrecht überhaupt niet kennen, en dat ik ze mag uitleggen wat dat dan inhoudt voordat ze daar uitspraken over doen. Opmerkelijk voor een winkel...
- Fabrikant C geeft garantie, maar ze rekenen echter wel 100 euro voorrijkosten, en mogelijk meer als blijkt dat het apparaat verkeerd geïnstalleerd is. Dat laatste is niet helemaal onmogelijk, de vaatwasser is niet helemaal perfect uitgelijnd met de kastjes. Dat is denk ik geen probleem, maar het zou kunnen dat de deur daardoor niet dicht valt of zo. Geen idee, ik ben geen expert.
Als ik de vaatwasser direct in een winkel zou kopen zou daar, onder standaard consumentenrecht, "conformiteitsgarantie" op zitten voor de verwachte levensduur, en dat zou wel meer moeten zijn dan 4 jaar. Deze vaatwasser is echter geleverd als onderdeel van een koophuis. Volgens eigen huis staat er voor "verborgen gebreken" 5,5 jaar, maar ik kan me voorstellen dat voor inbouwapparatuur ook gewoon het conformiteitsbeginsel geldt.
Mijn vraag is dus:
- Valt de inbouwapparatuur onder het standaard conformiteitsbeginsel, en mag ik van de aannemer kosteloos herstel verwachten voor de verwachte levensduur van het apparaat?
- Óf: valt dit onder "verborgen gebreken" waarop ik 4 (of meer) jaar kosteloze garantie zou mogen verwachten?
[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 24-01-2024 17:21 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.