Garantietermijn vaatwasser in inbouwkeuken van nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Mijn vaatwasser is lichtelijk defect: hij denkt regelmatig dat hij open staat en daarom stopt hij halverwege elk wasprogramma.

Nu is de vaatwasser als volgt in mijn huis terecht gekomen:
  • Ik heb iets minder dan 4 jaar geleden een huis gekocht via aannemer A.
  • Tijdens de bouw mocht ik een keuken uitzoeken bij keukenboer B, die de keuken ook geplaatst heeft. Daarmee heb ik echter geen overeenkomst, alles is formeel geregeld en betaald via aannemer A.
  • De apparatuur is natuurlijk weer geleverd door fabrikant C.
TL;DR: mag ik bij de aannemer gewoon standaard consumentenrecht verwachten op deze vaatwasser, oftewel, kosteloos herstel?

De reacties van A, B en C zijn als volgt:
  • Aannemer A zegt dat er op een vaatwasser 1 jaar garantie zit bij hun, en daarna mag je naar de fabrikant/keukenboer.
  • Keukenboer B zegt dat je naar de fabrikant mag, en dat ze het concept van consumentenrecht überhaupt niet kennen, en dat ik ze mag uitleggen wat dat dan inhoudt voordat ze daar uitspraken over doen. Opmerkelijk voor een winkel...
  • Fabrikant C geeft garantie, maar ze rekenen echter wel 100 euro voorrijkosten, en mogelijk meer als blijkt dat het apparaat verkeerd geïnstalleerd is. Dat laatste is niet helemaal onmogelijk, de vaatwasser is niet helemaal perfect uitgelijnd met de kastjes. Dat is denk ik geen probleem, maar het zou kunnen dat de deur daardoor niet dicht valt of zo. Geen idee, ik ben geen expert.
C wil mijn probleem dus oplossen maar dat kost geld, bij B kom ik überhaupt niet verder (en aangezien ik daar formeel niks gekocht heb ik daar ook niks te zoeken), dus de vraag is of ik dit gratis afgehandeld krijg bij aannemer A.

Als ik de vaatwasser direct in een winkel zou kopen zou daar, onder standaard consumentenrecht, "conformiteitsgarantie" op zitten voor de verwachte levensduur, en dat zou wel meer moeten zijn dan 4 jaar. Deze vaatwasser is echter geleverd als onderdeel van een koophuis. Volgens eigen huis staat er voor "verborgen gebreken" 5,5 jaar, maar ik kan me voorstellen dat voor inbouwapparatuur ook gewoon het conformiteitsbeginsel geldt.

Mijn vraag is dus:
  • Valt de inbouwapparatuur onder het standaard conformiteitsbeginsel, en mag ik van de aannemer kosteloos herstel verwachten voor de verwachte levensduur van het apparaat?
  • Óf: valt dit onder "verborgen gebreken" waarop ik 4 (of meer) jaar kosteloze garantie zou mogen verwachten?
Één van deze twee zou al genoeg zijn voor kosteloos herstel, voor zover ik zie.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 24-01-2024 17:21 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

paQ

wanneer is dit ontstaan?

De klep van een vaatwasser wordt "net aan" vast gehouden door een veelal kunststof grijper. Je wil hem immers kunnen open doen zonder veel moeite. Dat kan slijten bij zo-zo kwaliteit.
Het kan ook voorkomen door uitdroging van telkens nadampen op een kiertje, of dat het geheel uitzet of is gaan zetten waardoor de spanning op de grijper te groot wordt en dus loslaat bij opwarming.

Volgens mij prima reparabel door de grijpklem te vervangen.

ontopic: Als het iets is van de afgelopen tijd vraag ik me af hoeveel garantie je nog kunt claimen
Zeker bij iets dat relatief eenvoudig is te fixen.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 24-01-2024 17:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:43
Bel je lokale elektroboer en laat ze er eens naar kijken. Gaat je minder geld en energie kosten.
Maakt geen deel uit van je keuken/bouw, het is een apparaat, ouder dan 2 jaar, dus garantie is er af.

Hier is na 6 jaar ook een pompje defect geraakt. Garantie is 2 jaar. Je maakt een gekke redenering door dat bij aannemer/bouw te verwachten dat dit langer is.

[ Voor 45% gewijzigd door HyperBart op 24-01-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Dat de vaatwasser soms niet helemaal goed open viel aan het einde van een programma is al een tijdje terug ontstaan. Zo uit mijn hoofd al wel minstens een jaar geleden. Aangezien dat nadampen niet echt heel cruciaal is voor een schone vaat heb ik daar nooit iets mee gedaan.

Dat de vaatwasser überhaupt niet meer verder wil is vorige week ontstaan.

Het is trouwens een Pelgrim. Niet echt het allergrootste A-merk, maar vier jaar zou hij toch mee moeten kunnen.
HyperBart schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:24:
Maakt geen deel uit van je keuken/bouw, het is een apparaat, ouder dan 2 jaar, dus garantie is er af.
Dat was dus een beetje mijn vraag, waarom?

Fabrieksgarantie zit er dus nog op. Of althans, pseudo-garantie, want dus nog wel 100 euro voorrijkosten.

Wat bedoel je met "Maakt geen deel uit van je keuken/bouw"? Het staat toch in mijn keuken, en het is toch door de aannemer gekocht, geleverd en geplaatst (via de keukenboer)?
Je maakt een gekke redenering door dat bij aannemer/bouw te verwachten dat dit langer is.
Ik maak zeker geen aanname dat dit bij nieuwbouw langer is, conformiteit in consumentenrecht geldt in het algemeen voor de verwachte levensduur van het apparaat. Bij vaatwassers lees ik op internet verwachtingen van toch minstens 6 jaar, minder dan 4 jaar zou ik bij een vaatwasser zeker verwachten.

De vraag is dus of ik op zo'n inbouwapparaat standaard consumentenrecht mag toepassen, op dezelfde manier als wanneer ik het apparaat los bij de ikea zou wegsjouwen.

[ Voor 58% gewijzigd door bwerg op 24-01-2024 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Voor mij is het gewoon heel eenvoudig:

Standaard elektro ding: 2 jaar garantie
Geeft de fabrikant meer? Fijn, bedankt maar blijkbaar met een voorrijkost van 100 EUR, mag je al blij zijn dat hij wil afkomen en meer garantie dan 2 jaar biedt, want hij moet namelijk niet meer.

Daarom dat ik zeg: bel gewoon je lokale kleine elektroboer, hebben wij ook eens gedaan met een IKEA vaatwasser van Electrolux. Kerel komt binnen "ohja, ik had aan de telefoon al gehoord, ik heb die pompjes klaar liggen als drijvende stock, heb er al een mee, ik plaats het even en dan is het normaal opgelost".

Dank u... Ik denk dat ik 70 EUR betaald heb, bij IKEA was het 250 voorrijkosten ofzoiets denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
HyperBart schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:28:

Dat is gewoon fout. Consumentenrecht zegt kosteloze garantie voor de verwachte levensduur.

De fabrikant wil me best helpen, en wat dat betreft is 100 euro niet het einde van de wereld. De vraag is dus of ik recht heb op kosteloos herstel, en zo ja, bij welke partij.

[ Voor 36% gewijzigd door bwerg op 24-01-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:43
Rekent de fabrikant altijd 100 euro? Of rekenen ze 100 euro voorrijkosten als het niet onder garantie valt? Dit was namelijk ook bij onze wasmachine het geval.

/edit na het lezen van hun voorwaarden zit je niet in de standaard fabrieksgarantie maar een verlenging daar van. En dan rekenen ze altijd inderdaad voorrijkosten...

[ Voor 34% gewijzigd door loki504 op 24-01-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

bwerg schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:31:
[...]

Dat is gewoon fout. Consumentenrecht zegt kosteloze garantie voor de verwachte levensduur.

De fabrikant wil me best helpen, en wat dat betreft is 100 euro niet het einde van de wereld. De vraag is dus of ik recht heb op kosteloos herstel, en zo ja, bij welke partij.
De echte vraag is natuurlijk of de aankoop van je keukenapparatuur valt onder het reguliere consumentenrecht als je die hebt gekocht onder de aanneem overeenkomst….. geen idee.

Ik zou voor €100 de strijd niet aangaan. En als je dat wel doet moet je dat natuurlijk bij A doen. Of je moet duidelijk kunnen maken dat het onder de aanvullende fabrieksgarantie van C ook gratis zou moeten.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 24-01-2024 18:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:47
HyperBart schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:28:

Geeft de fabrikant meer? Fijn, bedankt maar blijkbaar met een voorrijkost van 100 EUR, mag je al blij zijn dat hij wil afkomen en meer garantie dan 2 jaar biedt, want hij moet namelijk niet meer.
Wat voor jou eenvoudig is betekent niet dat dit juridisch zo in elkaar steekt.

Nederlandse wetgeving kent geen vast garantietermijn, je hebt recht op een deugdelijk product. Een vaatwasser hoort minimaal 6 jaar goed te werken, en dient binnen deze termijn kosteloos hersteld te worden.

Aan verkeerde info heeft niemand iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
https://stichtinggarantie...ia-versie-1-juli-2022.pdf

Zonder deze apparatuur is de woning ook bewoonbaar. Dat betekent dat de aannemer helemaal geen garantie hoeft te verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:51
@bwerg
Het feit dat het via de aannemer is gegaan maakt het natuurlijk net iets complexer. Vaak krijg je bij een nieuwbouwwoning een aparte overeenkomst waarin de garantiebepalingen worden afgesproken, meestal branch breed. Zie post hierboven.
Daar valt ook die "verborgen gebreken" onder, zaken die je niet kan zien (dus letterlijk verborgen). Een vaatwasser is dat niet.
Normaal heb je inderdaad recht op een conform product, maar dat is in dit geval direct de gehele woning.

Persoonlijk zou ik het proberen op een akkoord te gooien met de aannemer, zij betalen die 100 euro en jij claimt de garantie bij Pelgrim.

Toevallig heb ik zelf ook destijds bij mijn keuken 4 apparaten van Pelgrim gekocht en dan krijg je 8 jaar garantie. 2 jaar volledig en 6 jaar aanvullend waar je die 100 euro betaald ongeacht wat ze vervangen (kan dus ook het complete product zijn). Volgens mij prima deal als je theoretisch bij een 7.9 jaar oud nog iets van garantie kan claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 18:32:
Ik zou voor €100 de strijd niet aangaan. En als je dat wel doet moet je dat natuurlijk bij A doen. Of je moet duidelijk kunnen maken dat het onder de aanvullende fabrieksgarantie van C ook gratis zou moeten.
Dat laatste is denk ik niet het geval, ik heb de voorwaarden niet in detail doorgespit maar de fabrikant mag natuurlijk prima kosten rekenen.

Ik neig ook naar snel de handdoek in de ring gooien. Princieel niet leuk, zeker omdat ik nou vaak precies in dit soort topics van anderen lurk, maar een traject van een ingebrekestelling vertraagt de uiteindelijke reparatie allemaal wel. En elke dag afwassen kost ook weer moeite die ik er niet in wil steken.
MSteverink schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:12:

Zonder deze apparatuur is de woning ook bewoonbaar. Dat betekent dat de aannemer helemaal geen garantie hoeft te verlenen.
Keukenapparatuur wordt daar uitgesloten, dat is duidelijk. Dan is alleen nog de vraag of de rechten uit het standaard consumentenrecht hier nog bovenop komen, en zo ja, of dat dan reden is om alsnog kosteloos herstel te eisen.
chrisborst schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:13:
@bwerg
2 jaar volledig en 6 jaar aanvullend waar je die 100 euro betaald ongeacht wat ze vervangen (kan dus ook het complete product zijn). Volgens mij prima deal als je theoretisch bij een 7.9 jaar oud nog iets van garantie kan claimen.
Klopt, 100 euro is een prima deal en dat kunnen we best missen. Maar als ik recht heb op 0 euro aan kosten is dat natuurlijk leuker. :) maar een "conform huis" is schijnbaar complexen dan conforme losse delen daarvan.

[ Voor 42% gewijzigd door bwerg op 24-01-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:47
MSteverink schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:12:

De vraag is of de aannemer ook bij koppelverkoop geen garantie hoeft te verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De keukenboer heeft een overeenkomst met de aannemer. In beginsel heeft de aannemer net als bij consumentenkoop recht op een deugdelijk product, ook na twee jaar. Bij een zakelijke koop is het mogelijk dat er van de standaard consumentenbescherming wordt afgeweken ten nadele van de koper. Je zou de voorwaarden van de verkoper erop moeten naslaan om te zien of dat hier is gebeurd.

Voor de aansprakelijkheid van de aannemer is dit een leuk artikel (Broekema-Engelen, B. J., & Hijma, J. (2010). De koop- / aannemingsovereenkomst: Koop en / of aanneming? In A. G. Castermans, K. J. O. Jansen, M. W. Knigge, P. Memelink, & J. H. Nieuwenhuis (Eds.), Meijers-reeks (pp. 1-11). Deventer: Kluwer.) Het aanneemdeel valt vermoedelijk niet onder de regels van het kooprecht. In een aanneemovereenkomst kan worden afgesproken dat gebreken van de keukenapparatuur maar 1 jaar garantie hebben. Je zou je overeenkomst op dat punt moeten naslaan.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Interresant. Ik blijf het apart vinden dat je geld uitgeeft aan o.a. keukenapparatuur en je dan geen conformiteit mag verwachten zoals dat bij losse producten het geval is.

Maar goed, de monteur is ingepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

bwerg schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:05:
Interresant. Ik blijf het apart vinden dat je geld uitgeeft aan o.a. keukenapparatuur en je dan geen conformiteit mag verwachten zoals dat bij losse producten het geval is.

Maar goed, de monteur is ingepland.
Je koopt een huis… daar hoort een specifieke overeenkomst bij waar jij mee accoord bent gegaan. Dat is het uitgangspunt.

Wellicht dat een rechter je in het gelijk stelt maar voor €100 gaat niemand dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Als er dwingend (consumenten)recht over is is dat natuurlijk het uitgangspunt. ;) maar dat is er dus schijnbaar niet bij een aannemersovereenkomst, dus dat is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Consumentenrecht in NL is blijkbaar nog wat strakker.

Maar...
Bewijslast bij ondeugdelijk product

Als er iets mis is met een product binnen 12 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 12 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

[...]

Nee consumentenrecht zegt niet kosteloze reparatie voor de verwachte levensduur.
Aan slijtageonderhevige onderdelen hebben gewoon een afschrijving en daar mogen zeker wel kosten voor in rekening gebracht worden.

Alleen dit is een ingewikkelde, per zaak, discussie en een zeer lastige en lange strijd. Gelijk hebben vs gelijk krijgen, maar het is niet zo dat voor de gehele levensduur van de vaatwasser deze kosteloos moet worden gerepareerd.

Maar ik kan mij helemaal verplaatsen in de situatie en uit principe zou ik er ook een zaak van maken (en ik het verleden ook gedaan..uiteindelijk toch weer opgegeven.)

[ Voor 9% gewijzigd door Hann1BaL op 25-01-2024 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Hann1BaL schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:38:
Aan slijtageonderhevige onderdelen hebben gewoon een afschrijving en daar mogen zeker wel kosten voor in rekening gebracht worden.
Tuurlijk, daar zitten heel wat subtiliteiten aan en dat is weer een discussie op zich. Maar dat is wel het banale uitgangspunt, die 100 euro onvoorwaardelijke voorrijkosten mogen bij conformiteit in ieder geval niet. Maar dat lijkt hier allemaal dus toch niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:04
bwerg schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:24:
Dat de vaatwasser soms niet helemaal goed open viel aan het einde van een programma is al een tijdje terug ontstaan. Zo uit mijn hoofd al wel minstens een jaar geleden. Aangezien dat nadampen niet echt heel cruciaal is voor een schone vaat heb ik daar nooit iets mee gedaan.

Dat de vaatwasser überhaupt niet meer verder wil is vorige week ontstaan.

Het is trouwens een Pelgrim. Niet echt het allergrootste A-merk, maar vier jaar zou hij toch mee moeten kunnen.

[...]

Dat was dus een beetje mijn vraag, waarom?

Fabrieksgarantie zit er dus nog op. Of althans, pseudo-garantie, want dus nog wel 100 euro voorrijkosten.

Wat bedoel je met "Maakt geen deel uit van je keuken/bouw"? Het staat toch in mijn keuken, en het is toch door de aannemer gekocht, geleverd en geplaatst (via de keukenboer)?

[...]

Ik maak zeker geen aanname dat dit bij nieuwbouw langer is, conformiteit in consumentenrecht geldt in het algemeen voor de verwachte levensduur van het apparaat. Bij vaatwassers lees ik op internet verwachtingen van toch minstens 6 jaar, minder dan 4 jaar zou ik bij een vaatwasser zeker verwachten.

De vraag is dus of ik op zo'n inbouwapparaat standaard consumentenrecht mag toepassen, op dezelfde manier als wanneer ik het apparaat los bij de ikea zou wegsjouwen.
Al een jaar problemen en nu het verder stuk gaat meld je het pas?
Je schermt met allerlei regels en termen maar houdt je er zelf niet aan. Wanneer een defect zich voordoet en je wilt garantie of non conformiteit claimen, dan moet je het defect zsm melden en niet een jaar wachten tot er meer defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Dat hij niet goed openviel leek nauwelijks een defect. Vaak deed hij het ook wel goed. En zo niet, dan staat hij op een kiertje, geef je er een minimaal tikje tegen met een vinger en dan valt hij nog wat verder open. Nee, daar heb ik geen monteur voor langs laten komen, omdat het een non-issue leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
In het artikel worden de samenloopregel in art. 7:5 lid 4 BW (oud) noch richtlijn 1999/44/EG helemaal niet genoemd. Ik weet dus niet of het artikel zich echt leent ter weerlegging of onderbouwing in het specifieke geval van de TS.
bwerg schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 17:07:
mag ik bij de aannemer gewoon standaard consumentenrecht verwachten op deze vaatwasser, oftewel, kosteloos herstel?
Nee waarschijnlijk niet, want de overeenkomst betrof een overeenkomst voor aanneming van werk waarbij je ook een vaatwasser geleverd gekregen hebt. Het was dus geen koop waarbij je als nevendienst installatie van de vaatwasser hebt bedongen en de vaatwasser is ook niet gebouwd door de aannemer.

Als je had afgesproken dat jij een vaatwasser koopt en de aannemer die vaatwasser inbouwt, dan kon je met de vaatwasser naar verkoper bij conformiteitsklachten.

Hierover bestaat jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie uit 2017:
(...) Daartoe hebben zij met deze laatste een aannemingsovereenkomst gesloten. In het kader van die overeenkomst heeft de aannemer hun inderdaad verschillende goederen verkocht die nodig waren voor de renovatie van dat zwembad, zoals onder meer een filtersysteem met pomp. Evenwel dient te worden vastgesteld dat de dienstverlening bestaande in de installatie van die goederen, het eigenlijke voorwerp uitmaakt van die aannemingsovereenkomst, en dat de verkoop van die goederen slechts bijkomstig is aan die dienstverlening.
HvJEU 7 september 2017, ECLI:EU:C:2017:638, punt 44

De rechten waar jij je op wil beroepen volgen namelijk uit richtlijn 1999/44/EG (thans 2019/771).

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digdas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 07:06
Even toch, ik zag deze melding zojuist. Ik had ook zoiets. Oplossing was simpel, de vaatwasser iets naar voren zetten.

Misschien is dat alles...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Nu we dit topic toch bumpen zie ik dat ik de uitkomst nooit heb genoemd. Op basis van de adviezen ging ik er vanuit dat ik me maar gewoon op de fabrieksgarantie moest beroepen, dus dat heb ik gedaan. Dat duurde even omdat de monteur het betreffende onderdeel niet op voorraad had, maar uiteindelijk is het gewoon voor 100 euro gefixt.

En nu doet 'ie het nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:07
@bwerg

Andere tip ter behoud van je keuken.

Vaatwasser strip erin zetten of functie van automatisch open zetten uit zetten.

Dit ter behoud van je keuken blad.

https://www.artegroep.nl/...-helemaal-open-te-zetten/
Pagina: 1