Advies: welke speaker voor mijn smarthome?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 09:32
Mijn vraag
Ik ben opzoek naar ervaringen over smarthome speakers.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik thuis Home Assistant en ik heb een Google Nest smart home speaker.
Ik wil graag mijn huis uitbreiden met meer smarthome speakers, welke moeten integreren / te koppelen zijn met Home Assistant.

Het uiteindelijke doel is: lekker muziek luisteren in nog een paar ruimtes in het huis. Maar ook bijvoorbeeld notifacties krijgen op de speakers. Zoals bijv. de Eufy deurbel of dat de wasmachine / droger of andere apparaten klaar zijn.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het ding is alleen;
Welke?
Ik hoor van veel mensen slechte dingen over SONOS. Veels te duur voor de kwaliteit die het levert.
Ik ben zelf geen fan van de muziek kwaliteit van de Google Home Mini.
Daarom ben ik opzoek naar andermans ervaringen.

De speakers zouden op een paar plekken komen, waaronder; de slaapkamer, werkkamer, keuken. We hebben in de woonkamer een oude stereo staan. Eventueel dat we deze dan nog willen koppelen aan de Google Home Mini.

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
Ik zou én iets kopen om muziek mee te luisten én iets kopen voor notificaties/spraaksturing van je huis.

Linksom blijft het altijd een compromis: of je zit met goede speakers die net niet lekker werken met je smarthome of je zit met een goede smarthome aanstuing met tegenvallende geluidskwaliteit.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
FredvZ schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:09:
Ik zou én iets kopen om muziek mee te luisten én iets kopen voor notificaties/spraaksturing van je huis.

Linksom blijft het altijd een compromis: of je zit met goede speakers die net niet lekker werken met je smarthome of je zit met een goede smarthome aanstuing met tegenvallende geluidskwaliteit.
Thanks! Ik ben ook vooral opzoek naar welk merk speaker daarvoor in de buurt komt.
Heb jij persoonlijk speakers die je zou aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Niets zo persoonlijk als audio-smaak... De een is blij met een boekenplank speaker, de ander wil een 7.1 zuil-setup. Voor wat casual-listening zou ik kijken naar de Edifier R1700 (al dan niet BT).

"Ja maar die is toch niet smart?"

Nee, maar die wordt dat wel als je er een Chromecast met HDMI audio extractor aanhangt :) Kost je 15-20 euro extra (ex de CC :P ). Vervolgens kun je text-to-speech berichten afspelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Thijsmans op 21-01-2025 12:01 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
@Thijsmans thanks! Daar kan ik wel even naar kijken.

Het is een super lastig iets ben ik al achter gekomen in gesprek met een collega. Kennelijk kunnen bepaalde type kabels van goud of koper al een giga verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dat heeft niet meer zo te maken met smart home, maar meer met Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6. Als je geen audiofiel bent: don't get carried away. Kabels kunnen een beperking zijn, maar niet bij een instapmodel boekenplank speakertje :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:44
Ik gebruik een paar IKEA speakers. Die zijn gebaseerd op Sonos maar dan met andere prijzen.
Werken prima met home assistant en kan daar prima notificaties op laten omroepen.
https://www.ikea.com/nl/n...art-smart-gen-2-50506573/

[ Voor 20% gewijzigd door The Fatal op 22-01-2025 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
Cazure schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:26:
Thanks! Ik ben ook vooral opzoek naar welk merk speaker daarvoor in de buurt komt.
Heb jij persoonlijk speakers die je zou aanraden?
Voor mijn Smarthome aansturing heb ik Google Nest/Home staan.

Voor het luisteren van muziek verschilt het heel erg per ruimte:
- Slaapkamer: 2 Ikea lampen met Sonos speakers.
- Woonkamer: Denon receiver + 2 vloerstaande speakers (merk is me even ontschoten)
- kantoor 1: Pioneer receiver + Fenton boekenplank speakers
- kantoor 2: Argon FORTE A5 MKII Black actieve speakers

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
@FredvZ , thanks! Ik ga naar de merken welke je noemt even onderzoek doen. Heel erg fijn dat je je eigen setups deelt!

@The Fatal Super dank! Ik heb ze onlangs gezien, maar de geluidskwaliteit nog niet mogen ervaren. Ik ga daar ook even onderzoek naar doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stampertjen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 09:18
Je kan op duizend en 1 manieren tot je doel komen. Veel hangt al af van hoeveel kennis heb je en/of hoeveel tijd wil je erin steken om functie naar je speakers te sturen.

Ik kan je wel adviseren om toch zoveel mogelijk bij hetzelfde platform te blijven op die manier heb je erg snel een goeie basis en kun je van daaruit vertrekken.

Ik gebruik onderstaande en dit is vooral gefocust op de 3 ruimtes waar we 95% van de tijd ons bevinden

Input
  • Google nest mini in living
  • Google nest hub in slaapkamer
  • Google nest mini in bureau
  • Android tablet met google assistant doorheen het huis
Output
  • Denon versterker (heos integratie) met Q acoustics 3000 set in de living
  • Denon home soundbar in slaapkamer
  • Denon heos 7 in bureau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Sonos is niet goedkoop maar wel heel goed, zeker als je meerdere ruimtes wilt aansturen. Sonos werkt via wifi en sommige Sonosspeakers ook via Bleutooth. Je kunt in verschillende ruimten dezelfde of verschillende muziek afspelen. Met Sonos kun je het zo gek (en duur) maken als jezelf wilt, speakers, subs en soundbars zijn er in diverse prijsklassen en alles is met elkaar te combineren.
De nieuwe app was aanvankelijk rommelig maar ondertussen is dat zo goed als opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
@Stampertjen, het is inderdaad een gecompliceerd ding.

Ik denk ook daarom dat SONOS een populair item is, want het combineert het beste uit twee werelden en maakt het eigenlijk een hele simpele oplossing voor veel mensen.

Ik denk dat jouw setup, waarbij je Google devices gebruikt voor de aansturing in combinatie met versterkers en speakers een oplossing is die ik persoonlijk ook beter vindt. Zelfde als FredvZ aangaf.

@vogelmans , dankjewel voor je informatie. Ik zit nog even te azen op misschien betaalbare tweedehands deals op Marktplaats. Waarin de prijs een minder groot issue is voor mij op dat moment.

Ik ga verder op onderzoek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertjen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 09:18
Sonos is inderdaad het bekendste merk, maar heos is kwalitatief even goed. De software is wel een stuk soberder, maar doet wat het moet doen.

Wat ik bijvoorbeeld een heel handig iets vind en dat volgens mij niet in Sonos kan (medetweakers verbeter mij mocht ik het mis hebben). In de zomer ligt de tv in huis aan op de koers of een voetbalmatch, maar het is nog mooi weer buiten. Dan kan ik de HDMI input van de receiver streamen naar een boxje dat we buiten zetten terwijl we nog op het terras zitten

Noodzakelijke situatie nee, nuttig ja

Heos is eigenlijk een merknaam van Denon die in 1 of andere groep zitten (edit: masimo holding volgens google). Daaronder zit ook Marantz, Polk, B&W.
Op dit moment ondersteunen alle receivers van denon en marantz al heos en naar het schijnt zal B&W dit jaar ook met een aantal speakers uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Stampertjen schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:18:
Sonos is inderdaad het bekendste merk, maar heos is kwalitatief even goed. De software is wel een stuk soberder, maar doet wat het moet doen.

Wat ik bijvoorbeeld een heel handig iets vind en dat volgens mij niet in Sonos kan (medetweakers verbeter mij mocht ik het mis hebben). In de zomer ligt de tv in huis aan op de koers of een voetbalmatch, maar het is nog mooi weer buiten. Dan kan ik de HDMI input van de receiver streamen naar een boxje dat we buiten zetten terwijl we nog op het terras zitten

Noodzakelijke situatie nee, nuttig ja

Heos is eigenlijk een merknaam van Denon die in 1 of andere groep zitten (edit: masimo holding volgens google). Daaronder zit ook Marantz, Polk, B&W.
Op dit moment ondersteunen alle receivers van denon en marantz al heos en naar het schijnt zal B&W dit jaar ook met een aantal speakers uitkomen.
De Heos is inderdaad minstens even goed qua geluid maar Sonos is naar mijn idee stabieler qua streaming (mijn maat heeft Heos).
Bose heeft ook zo'n systeem en Harman Kardon ook (of komt er binnenkort mee).

De Sonos Roam (klein en redellijk goedkoop) en de Sonos Move (de grote dure variant) hebben een accu en zijn zelfs waterresistant (de Roam kan onder water!) Beide ondersteunen wifi en bleutooth. Streamen kan dan via bleutooth of als je een soundbar (van Sonos) hebt dan rechtreeks via de TV.
Sonos ondersteund heel veel streamingsdiensten dus een radio heb je niet meer nodig.
Pagina: 1