Geluidsoverlast in spiegelwoning door slechte isolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-04 21:06
Beste Tweakers,

In 2023 hebben wij onze eerste woning gekocht (bouwjaar 2006), een twee-onder-een-kapwoning. Qua locatie wonen we fantastisch, maar ik had me niet voorbereid op de geluidsoverlast die we ervaren.

De duurste aankoop van ons leven voelt inmiddels als een miskoop en ik ben wanhopig op zoek naar oplossingen. Naar mijn gevoel is verhuizen de enige optie, maar ik wil toch eerst jullie mening horen.

De buren zijn aardige mensen en doen volgens mij niets buitensporig, wij letten langs onze kant er hard op maar omgekeerd zullen zij dus ook overlast van ons ervaren.

Wat voor geluiden ervaren we?

Garagepoort: Het geluid van de garagepoort van de buren klinkt in ons huis net zo hard als wanneer onze eigen poort opent. Dit is het minst storende lawaai.

Gebonk: Er klinkt regelmatig gebonk, maar wat het precies is, weten we niet. Soms lijkt het eindeloos door te gaan. Vermoedelijk klinkt het bij ons veel harder dan bij de buren zelf. Naar mijn gevoel horen wij lawaai van onze buren zolang ze wat anders doen dan stilzitten, wat je natuurlijk van niemand kunt verwachten.

Deuren: De voordeur en achterdeur van de buren klinken alsof onze eigen deuren worden dichtgeslagen, maar ook andere deuren horen we volgens mij.

Rollende objecten: Als er iets op de bovenverdieping van de buren valt en rolt, horen wij dat duidelijk.

Wat horen we niet:
Stemmen, Tv, Radio.

Het gaat hier over contactgeluid dat via de constructie van het huis wordt doorgegeven.
Ik heb gelezen dat er opties zijn zoals een voorzetwand met isolatie, maar dat lijkt in ons geval onmogelijk.
De gedeelde muur bevindt zich namelijk in de keuken, garage en badkamer, waar al van alles tegenaan staat.

Ik voel me radeloos. Het lijkt een verloren zaak. Als ik er nu over nadenk, is het eigenlijk logisch dat je dit ervaart in spiegelwoningen, omdat het in feite één groot huis is dat in tweeën is gedeeld. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit als "normaal" wordt beschouwd.

Mijn vriendin lijkt zich er minder aan te storen, maar ik vind het erg frustrerend dat we zelfs in bed horen wanneer de buren nog wakker zijn.

[ Voor 231% gewijzigd door twain4me op 29-01-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:26
Begin met te kijken naar de opbouw van de woningscheidende wanden.

Heb je een ankerloze spouwmuur bijv? Dan zit er mogelijk een onbedoelde verbinding tussen de woningen. Je kan de spouw mogelijk schoonmaken ( kost geld, moeite, muren openbreken enz).

Het gebonk; de buren die op blote voeten lopen?

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 18-01-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Draakje5 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:46:
Begin met te kijken naar de opbouw van de woningscheidende wanden.

Heb je een ankerloze spouwmuur bijv? Dan zit er mogelijk een onbedoelde verbinding tussen de woningen. Je kan de spouw mogelijk schoonmaken ( kost geld, moeite, muren openbreken enz).

Het gebonk; de buren die op blote voeten lopen?
Geen idee wat voor spouwmuur het is :/

Het gebonk komt vooral bij hen van beneden, ik gok eerder op keuken kasten etc. Al gaan die dan wel erg vaak open dus dat zou ook weer niet zo logisch zijn. Het komt allesinds van meubels, al dan niet bevestigd aan de muur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:00

FreakNL

Well do ya punk?

Garagedeur en gewone deuren zul je aan moeten wennen. Dat is natuurlijk ook niet 24/7…

Rollen en vallen tja… Hoe vaak gebeurt dat nou als je buren geen Jeu de Boulers zijn?

Dat bonken vind ik wel erg vreemd, dat hoor ik niet eens in een jaren 90 rijwoning (buitendeuren en doortrekkende wc’s dan weer wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:31

Fiber

Beaches are for storming.

Heb je een plattegrond en/of een bouwtekening van het huis?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
De oorzaak van veel geluid is natuurlijk een aanname. Rollen en vallen? Ik heb al een week niets in mijn huis laten rollen en vallen, waarom zouden jouw buren dat wel doen?
Zorg eens voor bouwtekeningen, w wellicht is er een vreemde constructiekeuze gemaakt.

Hoe zit je verder in je vel, veel stress, snel gefocust op kleine irritaties? Kennelijk is het voor je partner geen probleem.
Hoe vaak gaat een garagedeur open en dicht?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OosterF
  • Laatst online: 08:45
Hoor je het bonken ook als je niet aan het verwarmen bent? Het zouden namelijk ook CV leidingen kunnen zijn die in de muren zijn weggewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:09
Huizen van deze eeuw zouden de problemen niet moeten hebben. Ze bouwen normaal gesproken de huizen helemaal los. Maar goed het zou een fout in de bouw kunnen zijn waardoor je het hoort.

Zelf hebben we 10 jaar in een jaren 70 huis gewoond waar contactgeluid heel normaal is. Hadden we nog wel meer dan jij had. We hoorden hard zingen/muziek, trap op lopen, stekker uit het stopcontact halen en wanneer de huiskamer vol visite zat. Maar eerlijk is eerlijk, ik kwam uit een vrijstaand huis waar je het niet had maar het wende erg snel. Leg je er bij neer, accepteert het, geniet van wat je heb een besef dat de buren dit geluid zeer waarschijnlijk ook van jou horen.

Als je de oorzaak wilt weten kan de makelaar er misschien meer over zeggen die je heeft geholpen en anders moet je het echt door een bouwkundige naar laten kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:27
govahnator schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:07:

De buren zijn aardige mensen en doen volgens mij niets buitensporig, wij letten langs onze kant er hard op maar omgekeerd zullen zij dus ook overlast van ons ervaren.

*knip*
Even...
Als de buren verder aardige mensen zijn...
Al eens met ze over jullie ervaringen gesproken?
Wat zijn hun ervaringen met geluid?
Ze wonen er al langer? Zo ja, wat was hun ervaring voordat jullie erin trokken?

Het zal niets oplossen, maar wel verwachtingen en ervaringen over en weer grijpbaar maken denk ik..

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 29-01-2025 18:43 . Reden: verwijderen link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-04 21:47
Weer een topic waarin gehint wordt naar dingen niet willen of durven bespreken met de buren.

Ik snap het wel, ik voel ook een drempel bij zoiets (vooral om als zeikerd gezien te worden), maar soms is het echt nodig om prettig verder te leven. En zoals met zoveel andere problemen in het leven kan een goed gesprek onverwacht veel duidelijkheid bieden of de zaken 180 graden laten kantelen. Onderschat ook niet hoeveel het met je gevoelens over het probleem kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
In welk land staat dit huis?
Heb je bouwtekeningen beschikbaar?

De geluiden die je hoort zijn contactgeluiden, die door de dragende constructie geleid worden. Ik vermoed dat er geen spouw tussen jou en je buren zit, waardoor alle geluiden zich makkelijk tussen de woningen verplaatsen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gionimo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-04 20:24
Wat vervelend voor je dat je zo'n fantastische droomwoning hebt gekocht en dat het dan zo tegen valt. Ik snap je frustratie goed. Dit is weer een voorbeeld dat het bouwjaar van een woning niets hoeft te zeggen over de geluidsisolatie.

Omdat contactgeluiden lastig aan de kant van de ontvanger zijn te bestrijden kun je het beste proberen deze bij de bron aan te pakken. Dus probeer er samen met de buren achter te komen welke activiteiten/apparaten de geluiden veroorzaken en kijk of je het aan de kant van de buren kunt aanpakken.

Misschien kunnen ze wat zachter de deuren dichtdoen? Kunnen er rubbertjes in kozijnen komen van deuren die lawaai maken zodat het wat gedempt wordt? Misschien kun je vragen of ze toevallig toe zijn aan een nieuwe laminaatvloer en kun je aanbieden (evt op jouw kosten) een goede dempende ondervloer te kopen?
Probeer het contact met je buren goed te houden, want geluiden die veroorzaakt worden door mensen die je niet mag klinken nog harder. Aan de andere kant mag je ook verwachten dat jouw buren jou serieus nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:33

Amphiebietje

In de blubber

Gebonk: Er klinkt regelmatig gebonk, maar wat het precies is, weten we niet. Soms lijkt het eindeloos door te gaan. Vermoedelijk klinkt het bij ons veel harder dan bij de buren zelf. Naar mijn gevoel horen wij lawaai van onze buren zolang ze wat anders doen dan stilzitten, wat je natuurlijk van niemand kunt verwachten.
Is dit niet toevallig een wasmachine die ofwel overladen is, ofwel direct op de vloer staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04 21:00
Ga verhuizen, het klinkt nogal lomp maar als je er niet tegen kunt is dat jouw probleem.
Je vriendin heeft er blijkbaar geen last van en je gaat er niets aan veranderen.

Het enige dat er nu gebeurd is dat jij jezelf opvreet omdat je er niet tegen kunt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:32
Deze vraag komt vaker voorbij en zo te lezen stoor je je hier al erg aan. Verhuizen is in een dergelijk geval toch uiteindelijk de beste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 23:22

Barrycade

Through the...

FredvZ schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:49:
In welk land staat dit huis?
Heb je bouwtekeningen beschikbaar?

De geluiden die je hoort zijn contactgeluiden, die door de dragende constructie geleid worden. Ik vermoed dat er geen spouw tussen jou en je buren zit, waardoor alle geluiden zich makkelijk tussen de woningen verplaatsen.
Gezien de woningen en de kentekens: België.

Daarnaast de garages lijken aan elkaar gespiegeld maar toch hoor je de TV etc? Nou dan is er iets niet helemaal goed gegaan. Of hebben de buren (en jullie) plavuizen in de garages bv zodat contactgeluid heen en weer gaat?

[ Voor 20% gewijzigd door Barrycade op 19-01-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Dank voor alle reacties!

Het lawaai is enkel merkbaar wanneer de buren thuis zijn/komen. Ik durf uitsluiten dat het afkomstig is van een boiler, leidingen, wasmachine of iets dergelijks.

Waarschijnlijk horen de buren ons ook, maar wij wonen hier met z’n tweeën, terwijl zij een gezin met drie volwassen kinderen zijn en regelmatig vriendjes of vriendinnetjes over de vloer hebben. Dat maakt natuurlijk verschil.

Ik ga de bouwplannen er nog eens bij nemen. Bij aankoop heb ik gezien dat er een spouwmuur, van dacht ik 50cm totaal aanwezig is, maar ik moet nagaan welk type dat precies is.

De garages grenzen aan elkaar, net als de keuken, badkamer en onze slaapkamer. Overigens horen we geen geluiden zoals tv of stemmen. Mijn garage is betegeld op de vloer.

De bovenverdieping bestaat uit betonnen platen. Misschien ontstaat er een probleem als die te ver de spouwmuur in steken, maar ik weet niet zeker of dat het geval is.

*knip*

Het huis staat in België.

Ik overweeg zeker om het eens met de buren te bespreken. In ons huis heeft bijvoorbeeld elke deur een deurdemper (kleine, zelfklevende bolletjes), wat al aanwezig was bij aankoop.

Van alle geluiden die ik hoor, is er eigenlijk maar één soort echt storend: het onregelmatige gebonk. Het lijkt afkomstig te zijn van meerdere activiteiten, niet slechts één.

Je kunt het vergelijken met het geluid van iemand die in een andere kamer stofzuigt en daarbij met de stofzuiger tegen plinten of hoeken zit. Het is niet het geluid van de stofzuiger zelf, maar dat bonkende geluid van iets dat tegen randen komt. Dat klinkt misschien niet storend in de kamer waar het gebeurt, maar in de kamers ernaast of eronder is het heel goed hoorbaar. Ik denk niet dat de buren heel de tijd stofzuigen 😅

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 29-01-2025 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErickN
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 31-03 19:56
De buren hebben tieners/ volwassen kinderen. Zou het rollen een bureau/ gamestoel kunnen zijn? En het gebonk de bassbox die tegen een muur aan staat en met het gamen zijn werk doet?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:51
Of de buren houden er een andere activiteit ernaast die een bonkend geluid geeft… :+

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
ErickN schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:01:
De buren hebben tieners/ volwassen kinderen. Zou het rollen een bureau/ gamestoel kunnen zijn? En het gebonk de bassbox die tegen een muur aan staat en met het gamen zijn werk doet?
Dat lijkt me niet maar wie weet.
Ik denk dat ik best het probleem bovenhaal bij de buurman zoals gesuggereerd wordt.
Mss minder relevant maar toch; hiernaast is een huurwoning. Ik hou me hart vast wanneer de buurman over 2 jaar verhuisd. Als er dan een luidruchtige familie in de plaats komt wordt het niet gewoon erg vervelend maar een hel.

Wat ik ook zou kunnen doen is de aannemer contacteren die deze wijk gezet heeft, dat is ook de verhuurder van de woning van de buren.

[ Voor 12% gewijzigd door govahnator op 19-01-2025 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Laatst online: 10:16
Het geluid van de garagedeur kan ik mij goed voorstellen want dit type deur maakt veel herrie met open en dichtdoen en dat wordt met de jaren erger weet ik uit ervaring. Ik had zelf ook zo'n garagedeur en heb die vervangen door een bijna fluisterstille en geïsoleerde roldeur, dat scheelt een flinke slok op een borrel.
De andere contactgeluiden zullen (ongewild) van de buren zelf komen. Een tegelvloer zal contactgeluiden goed doorgeven maar als die eenmaal ligt kun je er weinig meer aan doen dan vloerkleden leggen (bij de buren). Centrale verwarming kan ook bonken als er te weinig flow is (te weinig radiatoren staan open of teveel geknepen). Leidingen kunnen te strak in de zadels gemonteerd zijn (tikken). Als de buren thuiskomen wordt de verwarming hoger gezet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikO72
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-04 15:32
Wij hebben een jaren 30 woning, bij (totale) verbouwing al gehoord dat we haast woord voor woord de buren konden horen praten etc etc.
Buurman zélf kwam met verdomd goede oplossing; geluidsisolerende voorzetwand, een wand in elke kamer los zwevend van de gedeelde muur.
De beste buur heeft nog gedeeld in de kosten ook, deed hijzelf nog voorstellen ook, je hebt ze echt: fijne buren!
Praat er eens mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:02
De garagedeur van de buren zit ook gewoon praktisch aan je eigen woning vast. De oppervlakte van de geschakelde woningen is dusdanig beperkt dat de deur van de buren op 3 m afstand van je bank zit. Als iets dichtbij is zal het simpelweg hoorbaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• govahnator
Ik heb een bouwplan gevonden.
Laat ons hopen dat de realiteit anders in elkaar zit, want van wat ik zie dan is er helemaal geen spouwmuur en zijn er 2x15cm baksteenmuren tegen elkaar. Dat kan toch niet voor een woning van 2006 :/
*knip*

[ Voor 60% gewijzigd door twain4me op 29-01-2025 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:49
Barrycade schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Gezien de woningen en de kentekens: België.

Daarnaast de garages lijken aan elkaar gespiegeld maar toch hoor je de TV etc? Nou dan is er iets niet helemaal goed gegaan. Of hebben de buren (en jullie) plavuizen in de garages bv zodat contactgeluid heen en weer gaat?
TS gaf aan de tv juist niet te horen. Het lijkt dus uitsluitend om contactgeluid te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:16
Als die tekening klopt dan word het voorzetwanden of verhuizen.
Kun je ergens onopvallend (garage) een gat boren van 1 baksteen + 2 cm diep? Dan weet je meteen of er een spouw is :-)

Isolatie in de buitenmuur lijkt ook zeer matig, hoeveel gas&electra gebruik je op jaarbasis? Of is de buitenstelaag isolatie waar dan iets van stuc overheen is gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gionimo
govahnator schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:27:
Laat ons hopen dat de realiteit anders in elkaar zit, want van wat ik zie dan is er helemaal geen spouwmuur en zijn er 2x15cm baksteenmuren tegen elkaar. Dat kan toch niet voor een woning van 2006 :/
Blijkbaar kan het wel. Geen idee wat in België voor normen gelden? De muur is vermoedelijk maar een klein onderdeel van het probleem. De vloeren zijn waarschijnlijk belangrijker hierin. Hoe zit het daarmee? En hoe is de verbinding tussen de vloer en de muur? Zit daar minerale wol tussen of iets dergelijks?

Stel dat je de verbinding tussen de keuken en de woonkamer met een muur met deur zou afsluiten. Begrijp ik het goed dat je dan nog steeds in de woonkamer de geluiden zult horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

*knip*
Ik ben geen expert maar ik zie ook geen spouw, maar precies wat jij zegt twee muren strak tegen elkaar.

Wat ik nog als optie, zonder garanties, zie voor de huiskamer is dat je de keuken dicht maakt met een dikke geluidwerende deur er in en wellicht ook de deur naar de hal vervangen door een betere. Dat zal zeker voor de huiskamer wel wat schelen denk ik. O-)

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 29-01-2025 18:45 . Reden: link op verzoek verwijderd ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-04 23:22

Barrycade

Through the...

Tja had om dit soort huizen met een grote boog heen gelopen.

Maar das een ander verhaal. Als TS pech heeft loopt de fundering door. En dan heb je meteen de bron van het contact geluid te pakken.

Als je dan pubers/jongvolwassenen als buren hebt en de buren hebben harde vloerbedekking dan snap ik het bonken wel. Die lui lopen op de een of andere manier alleen maar op hun hakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:04
Barrycade schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:49:
Tja had om dit soort huizen met een grote boog heen gelopen.
Achteraf is dit natuurlijk altijd makkelijk om te zeggen. Maar stel dat je een huis bezichtigt, hoe zou je dit dan moeten zien?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Freeaqingme schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Achteraf is dit natuurlijk altijd makkelijk om te zeggen. Maar stel dat je een huis bezichtigt, hoe zou je dit dan moeten zien?
Met een duimstok of zo binnen en buitenmaten opmeten. Bij de garagedeur is dat relatief eenvoudig. En/of om de bouwtekening vragen zoals hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:33

Amphiebietje

In de blubber

Overigens, als bij de aankoop is aangegeven dat er een spouwmuur tussen de woningen aanwezig was, is dit dan niet gewoon een verborgen gebrek? In NL kan je dan de verkoper aansprakelijk stellen, kan dat in België ook?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:21

menonv

Beunhazerij?

Heel duidelijk geen isolatie tussen de twee panden. Geweldig ook bij bepaalde rijtjeshuizen die dan gespiegeld zijn. Op de WC kun je het dan "in stereo doen" met de buren, dat is helemaal erg. Als je hem snapt.
Afin .... gesprek aangaan is het enige wat je kan doen. Misschien weten de buren het niet eens. :)

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04:55
Waarschijnlijk zijn de vloeren uit 1 stuk. Dus de beton plaat bij jou loopt door over de spouw naar de buren en eindigt bij hun buitenmuur.
Dit is vrij gebruikelijk tot op de dag van vandaag, al staat het anders op tekening...

[ Voor 4% gewijzigd door Kees85 op 21-01-2025 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Update:

Ik heb in het opleverings dossier van onze woning de nodige info gevonden over de gemenemuur.

Het ziet er op papier best goed uit, 2 muren die los van elkaar staan met 3cm isolatie tussen. na ff opzoeken blijkt de opbouw van de spouwmuur effectief tegen luchtgeluid. Wat ik ook kan bevestigen, ik heb zo nog niet vermeld dat de buur een hond heeft (die aldus de buurman niet echt een blaffer is) maar die hebben we nog niet 1x horen blaffen in de tijd dat we hier wonen.

Een vermelding 'scheiding tussen de gewelven' lijkt te gaan over dat de vloer niet zo overgaan in het andere huis, maarja, zoals comment hierboven vermeld, in theorie..

Ondanks er nog niets is opgelost, voel ik me toch best opgelucht dat de bouw , althans op papier, niet verwaarloost is.

[ Voor 32% gewijzigd door govahnator op 29-01-2025 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:42
ShininNL schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:03:
Deze vraag komt vaker voorbij en zo te lezen stoor je je hier al erg aan. Verhuizen is in een dergelijk geval toch uiteindelijk de beste optie.
Eens, verhuizen. Tot tijd, ANC koptelefoon en oordoppen in bed.

Aanbieden een nieuwe vloer te leggen en dergelijke lijkt me waanzin. Grote kans dat ze dit een eigenaardig aanbod zullen vinden en als ze dan toch accepteren en je bent veel moeite en kosten verder zul je nog steeds alle andere geluiden ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
Nu nog even controleren of het ook daadwerkelijk zo is uitgevoerd en niet dat de platen elkaar raken of zelfs uit 1 stuk bestaan.
Heb je het idee dat het probleem van de beneden of de boven verdieping af komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Ik heb zonet de spouwmuur eens bestudeerd op de enige plek waar ie niet afgewerkt werd, de garage.
Daar stel ik aan de kant van de garagepoort een grote spleet vast, een voeg die volledig ontbreekt van een baksteen.

Om een idee te krijgen heb ik er een schroevendraaier doorgestoken.

De schroevendraaier is 17.5 cm lang en gaat er volledig in, welliswaar een beetje met een hoek maar toch..
Isolatie raakte ik daar allesinds niet, wat op zich nog kan aangezien dit helemaal op het einde van de muur is. Ik heb geen langer opbject maar als de baksteen 14cm en de spouw 3cm is, dan heb ik zonet met de schroevendraaier de spouwmuur van de buur geraakt.

Zou het al wat helpen dit soort zaken op te vullen en indien zo, met wat?

[ Voor 36% gewijzigd door govahnator op 29-01-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Kees85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:43:
Nu nog even controleren of het ook daadwerkelijk zo is uitgevoerd en niet dat de platen elkaar raken of zelfs uit 1 stuk bestaan.
Heb je het idee dat het probleem van de beneden of de boven verdieping af komt?
Naar mijn gevoel komt het van beide verdiepingen, op zolder geen idee, enkel wij hebben een afgewerkte zolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
govahnator schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 01:12:
Ik heb zonet de spouwmuur eens bestudeerd op de enige plek waar ie niet afgewerkt werd, de garage.
Daar stel ik aan de kant van de garagepoort een grote spleet vast.

Om een idee te krijgen heb ik er een schroevendraaier doorgestoken.
*knip*

De schroevendraaier is 17.5 cm lang en gaat er volledig in, welliswaar een beetje met een hoek maar toch..
Isolatie raakte ik daar allesinds niet, wat op zich nog kan aangezien dit helemaal op het einde van de muur is. Ik heb geen langer opbject maar als de baksteen 14cm en de spouw 3cm is, dan heb ik zonet met de schroevendraaier de spouwmuur van de buur geraakt.

Zou het al wat helpen dit soort zaken op te vullen en indien zo, met wat?
dat met die schroevendraaier zegt iets maar kan toevallig ook een spleet in de andere steen zijn.
Ik zou op 1 van die stenen een gat boren (6 mm valt wel mee) van inderdaad steen dik (100 mm? + 10 mm voor test) en dan kijken of daarachter lucht is of weer een steen
bij lucht == spouw, bij geen lucht == steen.
Evt met een cameraatje er in?

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 29-01-2025 19:07 . Reden: verwijderen link in qoute ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Als je nooit stemmen hoort van de buren en zelfs het blaffen van de hond niet dan mag je er gerust van uit gaan dat er een spouw tussen de 2 muren zit. De tussenruimte (spouw) hoeft maar 1 of 2 cm te zijn want het gaat erom dat de 2 muren geen contact met elkaar maken. Blijft over de contact geluiden. Helaas zal daar weinig aan te doen zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door vogelmans op 22-01-2025 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:57
Waarschijnlijk wel gewoon een luchtspouw, maar ook doorlopende vloerplaten als verdiepingsvloer (zowel BG als 1e verdieping). Hierdoor hoor je elk contractgeluid aan jouw kant maar geen stemmen of tv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16
Als je daar een gat hebt kan je die misschien wat groter maken en er met een cameraatje in, dan zie je gelijk of die betonplaat daarboven doorloopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Spouwmuur zit tussen je draagmuur en buitengevel en heeft een andere functie (isolatie) dan een woningscheidende wand. Dat zijn meestal twee constructieve wanden waar je vloeren op afdragen die los van elkaar worden opgetrokken om contactgeluid te vermijden.

Je overlast komt vrijwel zeker van contactgeluid. Laagfrequente trillingen kunnen helaas goed worden doorgegeven via wanden, vloeren en je fundering. Alles hangt af van hoe het is gedetailleerd. Die plattegrond zegt daar niets over, behalve dat het (zoals verwacht) twee bouwdelen zijn. Hoe ze zijn bevestigd en of de vloeren bijvoorbeeld zwevend zijn opgelegd om contactgeluid te verminderen kun je wellicht uit de uitvoeringsdetails of bestekteksten afleiden als je die toevallig hebt.

Grootste boosdoener is de oplegging van de woningscheidende wand op de fundering, of de aansluiting met de vloeren. Als daar in de bouw onvoldoende rekening is gehouden met het reduceren van contactgeluid kun je dat niet oplossen zonder het casco opnieuw op te bouwen. Ook niet met voorzetwandjes oid. Nederland heeft daar vrij degelijke richtlijnen voor, België volgens mij een stuk minder.

Enige wat zou kunnen werken is om een extra zwevende vloer te maken op je betonvloeren. Je gaat dan een soort doos-in-doos constructie achteraf maken. Ik zou eens contact zoeken met een bouwfysisch adviseur, die kan je goed informeren over de oorzaak en wat je kunt verwachten van het effect van mogelijke oplossingen.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
KNed schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:29:
Als je daar een gat hebt kan je die misschien wat groter maken en er met een cameraatje in, dan zie je gelijk of die betonplaat daarboven doorloopt.
Ik heb er een zaklamp bijgehaald, ik zie door de spleet effectief glaswol zitten op een +-15cm. De betonplaat loopt zover als ik kan zien; dus ik kan al zeker tot op het einde van onze spouwmuur . In theorie zou die daar net voor moeten stoppen. Of dat zo is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zonder serieus breekwerk ga je niks vinden hoor, wat je wil weten zit diep verborgen in de constructie van je woning. Heb je geen foto's van de bouw?

de betaler vervuilt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
@govahnator wij wonen in een 2-onder-1-kap uit 2016 (in NL) en ook wij ervaren contactgeluid (het gekke was wel pas na een jaar of 2 dat we er woonden).

Hiervoor heb ik toen een topic aangemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1893983

Na wat eigen onderzoek hebben we contact gehad met de buren hierover en die hoorden ook af en toe contactgeluid. Hierna hebben we een keer een middag afgesproken en in beiden huizen de kids laten rennen (:)) op de begane grond en boven om eea vast te stellen om mee terug te gaan naar de aannnemer.

Bij ons kwam het toch met name van de begane grond af (terwijl wij boven hadden verwacht want daar leek het vandaan te komen) dus altijd goed om zo'n test te doen ;).

De aannemer gaf aan dat het enige wat ze kunnen doen is om de spouw te voorzien van isolatie (van die balletjes) maar hier zaten ook weer de nodige kosten aan. Aangezien het hier eigenlijk vooral komt als de kids in de woonkamer rennen en je het alleen hoort als je zelf op de bank zit hebben we het zo gelaten (boven horen we dus niks van elkaar).

We hebben beiden een tegelvloer (nu wel met vloerkleed ook) dus ik vermoed dat het daardoor komt en dan zal er of iets van wat puin liggen in de spouw (waardoor er contact is, dit zou bij jou ook kunnen) of via een contactpunt zoals op de foto in dat topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gionimo
GA!S schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:26:
Spouwmuur zit tussen je draagmuur en buitengevel en heeft een andere functie (isolatie) dan een woningscheidende wand. Dat zijn meestal twee constructieve wanden waar je vloeren op afdragen die los van elkaar worden opgetrokken om contactgeluid te vermijden.

Je overlast komt vrijwel zeker van contactgeluid. Laagfrequente trillingen kunnen helaas goed worden doorgegeven via wanden, vloeren en je fundering. Alles hangt af van hoe het is gedetailleerd. Die plattegrond zegt daar niets over, behalve dat het (zoals verwacht) twee bouwdelen zijn. Hoe ze zijn bevestigd en of de vloeren bijvoorbeeld zwevend zijn opgelegd om contactgeluid te verminderen kun je wellicht uit de uitvoeringsdetails of bestekteksten afleiden als je die toevallig hebt.

Grootste boosdoener is de oplegging van de woningscheidende wand op de fundering, of de aansluiting met de vloeren. Als daar in de bouw onvoldoende rekening is gehouden met het reduceren van contactgeluid kun je dat niet oplossen zonder het casco opnieuw op te bouwen. Ook niet met voorzetwandjes oid. Nederland heeft daar vrij degelijke richtlijnen voor, België volgens mij een stuk minder.

Enige wat zou kunnen werken is om een extra zwevende vloer te maken op je betonvloeren. Je gaat dan een soort doos-in-doos constructie achteraf maken. Ik zou eens contact zoeken met een bouwfysisch adviseur, die kan je goed informeren over de oorzaak en wat je kunt verwachten van het effect van mogelijke oplossingen.
Goede inhoudelijke reactie. Alleen vraag ik met af of de doos in doos niet onrealistisch is omdat de hele woonkamer en keuken dan opnieuw opgebouwd moeten worden.

TS zou eens de brochures over geluidsoverlast van de NSG kunnen opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Gionimo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Goede inhoudelijke reactie. Alleen vraag ik met af of de doos in doos niet onrealistisch is omdat de hele woonkamer en keuken dan opnieuw opgebouwd moeten worden.
Dat klopt, is meer een opmerking om aan te geven dat het niet zo simpel is als een paar wandjes isoleren / verzwaren. Contactgeluid kun je alleen aanpakken door alles van elkaar te scheiden, anders blijf je het probleem houden. Achteraf kun je dan bijna niets anders dan een doos-in-doos maken.

de betaler vervuilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carman1971
  • Laatst online: 22-04 23:00
Ik denk dat dit huis van Woningbouw Bostoen in Drongen is.
Hebben we ook in 2005 mee gebouwd.
Van wat ik er nog van weet is dat de vloerplaat voor beiden huizen meestal in 1 stuk gegoten werd. Dus daar zal geen onderbreking in zijn denk ik, maar is volle beton dus ik vermoed dat die dus wel geluid kunnen doorgeven maar minder dan holle welfsels. Idem voor het dak dat legt men voor beide woningen in 1 keer door dus ook daar mogelijk dat er geluid doorgegeven word. Bovendien werk men met een isolerende snelbouw hexablok. Doordat deze beter isoleert is hij lichter van structuur (luchtbellen / kleine putjes in de steen) waardoor je ook meer geluid gaat horen. Ook je voorgevel lijkt gewoon doorgemetst. Het geluid van garagepoort zal je dan ook sneller horen via de spouw. Alle contactgeluiden zijn dus hierdoor snel te horen en niet de TV of hond. Ik vrees dat je er weinig kan aan doen en het eigen is aan dit type woning. Vermits je vrouw er weinig last van heeft en wij ook niet in onze Bostoenwoning ga ik er vanuit dat je er heel hard de focus bent gaan op leggen waardoor het net allemaal nog erger lijkt. Misschien ben je hoogsensitief voor geluid en hoor je daardoor de dingen beter en harder? Valt er veel aan te doen verder? Je kan je holle welfsel eventueel laten opspuiten met purisolatie omdat hollewelfsel als een klankkast geluid versterken. Leg zoveel mogelijk tapijten in je slaapkamer en leefruimte. De garagemuur en boven de keukenkasten bekleden met Silentwall. Maar als je hoogsensitief bent voor geluid dan kan je best een open bebouwing kopen waar je minder last hebt van contactgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Dank voor je reactie en inzichten.
Ik moet je gelijkgeven dat ik er gevoelig aan ben en ben op beginnen te focussen, ik heb hiervoor altijd in een vrijstaande woning gewoond en daar hadden we dit natuurlijk niet.
Ik zal eens nagaan hoe ik je tips kan implementeren hier :) , maar kwam idd ook tot de vaststelling dat indien het mij blijft storen we op termijn iets anders moeten zoeken.
Carman1971 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:34:
Ik denk dat dit huis van Woningbouw Bostoen in Drongen is.
Hebben we ook in 2005 mee gebouwd.
Van wat ik er nog van weet is dat de vloerplaat voor beiden huizen meestal in 1 stuk gegoten werd. Dus daar zal geen onderbreking in zijn denk ik, maar is volle beton dus ik vermoed dat die dus wel geluid kunnen doorgeven maar minder dan holle welfsels. Idem voor het dak dat legt men voor beide woningen in 1 keer door dus ook daar mogelijk dat er geluid doorgegeven word. Bovendien werk men met een isolerende snelbouw hexablok. Doordat deze beter isoleert is hij lichter van structuur (luchtbellen / kleine putjes in de steen) waardoor je ook meer geluid gaat horen. Ook je voorgevel lijkt gewoon doorgemetst. Het geluid van garagepoort zal je dan ook sneller horen via de spouw. Alle contactgeluiden zijn dus hierdoor snel te horen en niet de TV of hond. Ik vrees dat je er weinig kan aan doen en het eigen is aan dit type woning. Vermits je vrouw er weinig last van heeft en wij ook niet in onze Bostoenwoning ga ik er vanuit dat je er heel hard de focus bent gaan op leggen waardoor het net allemaal nog erger lijkt. Misschien ben je hoogsensitief voor geluid en hoor je daardoor de dingen beter en harder? Valt er veel aan te doen verder? Je kan je holle welfsel eventueel laten opspuiten met purisolatie omdat hollewelfsel als een klankkast geluid versterken. Leg zoveel mogelijk tapijten in je slaapkamer en leefruimte. De garagemuur en boven de keukenkasten bekleden met Silentwall. Maar als je hoogsensitief bent voor geluid dan kan je best een open bebouwing kopen waar je minder last hebt van contactgeluiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:07
Update:
Niet langer relevant, probleem wordt opgelost, topic mag verwijderd worden.
Soort van offtopic, maar volgens mij is het niet de bedoeling om nadat een vraag is beantwoord de topicstart te verwijderen. Een topic kan gewoon "op slot" indien gewenst.

Door de topicstart te verwijderen kan niemand er meer iets van leren en wordt het forum vervuild met topics waar je niets meer mee kunt omdat de context is verwijderd.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik vraag me ook meteen af hoe het dan opgelost gaat worden?

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:06

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
*knip* is weer open :)

[ Voor 65% gewijzigd door twain4me op 29-01-2025 18:48 ]

• Kees85
@govahnator Hoe gaat dit opgelost worden? En is het inmiddels correct opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:21
[mbr] *knip* [/]
Jawel hoor, zo worden nog veel huizen gebouwd. Is namelijk veel goedkoper dan een ankerloze spouw. Voor thermische isolatie en isolatie tegen geluidshinder van buitenaf zijn er veel normen. Maar buren geluid mag je gezellig aanhoren.

Mijn ouders wonen in een jaren zeventig rijwoning. Gebouwd met betonnen tunnelbouw. De hele rij van ongeveer 20 woningen is constructief dus één geheel. Als 5 huizen verder iemand een boormachine op de muur zet kun je het geluid van de tv niet meer horen.
Vervelend, maar niets aan te doen.

Onze woning is ook uit de jaren zeventig, maar is in een hoger segment gebouwd en heeft wel een ankerloze spouw. En dat is echt veel stiller.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
OosterF schreef op zondag 19 januari 2025 @ 07:30:
Hoor je het bonken ook als je niet aan het verwarmen bent? Het zouden namelijk ook CV leidingen kunnen zijn die in de muren zijn weggewerkt.
Hoi,

Ik schonk weinig aandacht aan je reactie maar je zou er wel eens "bonk" op kunnen zitten.
Deze ochtend was het gebonk gedurende een 20 tal minuten erg aanwezig, zo extreem dat ik zodra het stopte naar de buren ben gestapt om het (vriendelijk) aan te kaarten. Ze gaven aan niet te weten wat dit zou veroorzaken.

Toen ik terug thuis kwam besefte ik dat zodra ik deze ochtend de chauffage opzette het gebonk ongeveer begon, ik vind het wel raar dat ik die link nooit eerder zou gelegd hebben.

Ik woon hier anderhalf jaar en kan me daarnaast niet herinneren dat het het eerste jaar zo extreem was als nu, de chauffage heeft uiteraard een hele tijd volledig afgestaan tot de winter.

Heeft iemand meer input voor me over deze kwestie?

Ps: er is wel degelijk ook geluid van bij de buren, maar mogelijks is dat niet de oorzaak van het echt storende lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
govahnator schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Hoi,

Ik schonk weinig aandacht aan je reactie maar je zou er wel eens "bonk" op kunnen zitten.
Deze ochtend was het gebonk gedurende een 20 tal minuten erg aanwezig, zo extreem dat ik zodra het stopte naar de buren ben gestapt om het (vriendelijk) aan te kaarten. Ze gaven aan niet te weten wat dit zou veroorzaken.

Toen ik terug thuis kwam besefte ik dat zodra ik deze ochtend de chauffage opzette het gebonk ongeveer begon, ik vind het wel raar dat ik die link nooit eerder zou gelegd hebben.

Ik woon hier anderhalf jaar en kan me daarnaast niet herinneren dat het het eerste jaar zo extreem was als nu, de chauffage heeft uiteraard een hele tijd volledig afgestaan tot de winter.

Ps: er is wel degelijk ook geluid van bij de buren, maar mogelijks is dat niet de oorzaak van het echt storende lawaai.
Bonken van CV leidingen komt door het krimpen en uitzetten van de leidingen wanneer er warm water doorheen stroomt. Dit kun je oplossen door de leidingen opnieuw aan te leggen en andere bevestigingsbeugels te gebruiken. Een best ingrijpende klus als de leidingen in je muren zijn weggewerkt. Het zou vrij eenvoudig te reproduceren zijn door de verwarming op te stoken en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
vogelmans schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:27:
Centrale verwarming kan ook bonken als er te weinig flow is (te weinig radiatoren staan open of teveel geknepen). Leidingen kunnen te strak in de zadels gemonteerd zijn (tikken). Als de buren thuiskomen wordt de verwarming hoger gezet?
Als de verwarming "bonkt" dan alle radiatoren helemaal open zetten en ook voelen of die ook echt warm worden. Als het goed is moet het "bonken" dan stoppen. Zoniet dan is er misschien 1 of meerdere radiatoren verkeerd aangesloten (aanvoerleiding op afvoerleiding) of er zit ergens iets verstopt zodat de "flow" wordt verhinderd. Als de radiatoren allemaal goed heet worden dan is er weinig aan de hand. Mocht er 1 of meerdere radiatoren alleen maar lauwwarm worden dan is er iets mis en zou ik een monteur laten komen.
Het zou ook nog kunnen dat de aanvoerleiding te dun is (diameter van de leiding). Als dat het geval is dan de pomp van de cv een tandje lager zetten (misschien staat die sowieso te hoog).
Heb je alleen vloerverwarming dan zou ik ook een monteur langs laten komen want daar is een specialist voor nodig om die goed af te stellen.

[ Voor 15% gewijzigd door vogelmans op 14-03-2025 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ErikO72 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:07:
Wij hebben een jaren 30 woning, bij (totale) verbouwing al gehoord dat we haast woord voor woord de buren konden horen praten etc etc.
Buurman zélf kwam met verdomd goede oplossing; geluidsisolerende voorzetwand, een wand in elke kamer los zwevend van de gedeelde muur.
De beste buur heeft nog gedeeld in de kosten ook, deed hijzelf nog voorstellen ook, je hebt ze echt: fijne buren!
Praat er eens mee...
Wat een aardige buurman, jij levert de m2 in en hij heeft geen geluid meer van de buren. Dat hij meebetaald heeft lijkt me nog wel het minste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
govahnator schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Hoi,

Ben je er al achter of dit inderdaad de oorzaak is van het storende lawaai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
OosterF schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:36:
[...]

Ben je er al achter of dit inderdaad de oorzaak is van het storende lawaai?
Helaas heeft het er niets mee te maken.
Het heeft echt te maken met deuren/kasten/schuiven, dingen die vallen of ergens tegen bonken etc.
Ik merk dat zeker activteit in de garage hiernaast héél erg luid doorklinkt in heel onze woning. Dat klinkt veel luider dan activiteit in onze eigen garage.
Vermoedelijk heeft het er wat mee te maken dat de garages gewone blote steen zijn en niet afgewerkt is.

Zaak is hopeloos vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 18:03
De keuken, als hij tegen een muur aangebouwd is, kan dat veel contactgeluid veroorzaken.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:09
Monkeydancer schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:17:
De keuken, als hij tegen een muur aangebouwd is, kan dat veel contactgeluid veroorzaken.
Kwestie van samen met de buren uitproberen. Anders blijf je maar gissen.
Pagina: 1