Contactgeluid buren 2-kapper 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:51
Mede-tweakers,

In 2016 hebben wij (samen met de buren) een 2-kapper laten bouwen na de aankoop van een kavel via de gemeente. Ontwerp e.d. heb ik gedeeld in het topic 'Ervaringen met het bouwen van een huis'.

Nu 2jr later merken we toch wel enig contactgeluid (lopen/rennen) wat vermoedelijk vanuit de 1e verdieping komt van de buren. Dit merken we voornamelijk als we in de woonkamer zitten (je hoort dan een lage toon, soms gaat het erg hard waardoor het lijkt alsof het bij ons boven is). Waarom dit niet eerder opgevallen is durf ik niet te zeggen maar we horen dit dus vooral 's avonds tussen 22u en 23u (of in het weekend overdag).

Je hoort/leest vaak dat er wellicht specie is gevallen in de ankerloze spouw (die is bij ons 5cm). Het is een betonnen prefab woning dus weinig specie gebruikt wat dat betreft.

Ik ben nog even door de foto's gegaan en nu lijkt het erop dat er een verbinding is tussen de 1e verdiepingsvloeren:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4835/46176144932_e2cf7d63f4_h.jpg

Ik heb helaas geen betere foto en bovenstaande is ook al ingezoomd.

Maar dat zou wel een verklaring kunnen zijn...nu is het de vraag of daar nog wat aan te doen is + ik ben bang dat een meting niks zal uithalen want het gaat niet heel erg hard qua DB (maar zijn wel lage vervelende tonen).

Heeft er iemand in een soortgelijke situatie gezeten?

Thanks alvast voor het meedenken! :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-04 16:42
Ik begrijp de vraag niet helemaal. Een twee onder één kap woning, dan is het toch logisch dat je af en toe je buren hoort. Helemaal bij beton, dat kan aardig doorklinken. Ik denk dat alleen een vrijstaande woning garantie geeft op het ontbreken van contactgeluiden.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Road-runner83 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:46:

Nu 2jr later merken we toch wel enig contactgeluid (lopen/rennen) wat vermoedelijk vanuit de 1e verdieping komt van de buren. Waarom dit niet eerder opgevallen is durf ik niet te zeggen
Hun kinderen zijn nu in de leeftijd dat alles rennend "moet"?

Maar verder eens met @Wobcat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-02 09:39
Heb je hierover al met je buren gesproken?

Ik weet niet wat voor overlast je precies hebt maar het aangaan van een gesprek bij overlast lijkt me het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@Wobcat Het gekke is dat we dus alleen loop/ren geluiden horen vanuit de 1e verdieping. Verder 0,0 geluid vanuit de begane grond bijv. Praten/TV etc. dat soort dingen dus ook niet.

Ankerloze spouwmuur is dus 5cm en de woningscheidende wanden zijn 10cm prefab beton.

En ik snap dat het geen vrijstaande woning is maar aangezien het puur om die geluiden gaat dacht ik dat dit wellicht te verklaren is?

@Anoniem: 262853 Ze hebben 3 kids die in leeftijd variëren.

@xinix03 Nog niet want wil eigenlijk eerst een mogelijke oorzaak achterhalen vandaar dit topic. Overlast is een groot woord....meer een kleine ergernis. En ben bang dat er weinig aan te doen is als de 1e verdiepingsvloeren elkaar raken op een paar punten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
's avonds tussen 22u en 23u?

Ik neem aan dat er dan niemand meer rent hij de buren? Is het geen apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Road-runner83 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:46:
Waarom dit niet eerder opgevallen is durf ik niet te zeggen maar we horen dit dus vooral 's avonds tussen 22u en 23u (of in het weekend overdag).
Zijn dat niet gewoon game (tv) geluiden? :+
Het (ver)plaatsen van een speaker of woofer kan heel makkelijk het plotseling geluid verklaren.
Bij 2 onder 1 kappers is er altijd wel ergens wel een geluidslek. Wat je ziet op de foto lijkt me gewoon rockwool wat mits niet heel erg aangestampt eigenlijk niet zal bijdragen aan een geluidslek.
Bijzonder weinig last hebben van vallende specie is juist een voordeel van met prefab beton bouwen ;)
Een woofer/speaker op een vloer of aan een muur kan belachelijk ver doordreunen.

edit: een van de zwakere punten voor geluids overdracht is de zolder (panlatten en dakpannen (contactgeluid) weinig massa in het dakpakket voor lucht geluid
De andere plek is de fundering. een opgehangen tv kan daar pima problemen veroorzaken.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 08-12-2018 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:30

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Hier exact hetzelfde gehad, maar dan bij een hoekhuis uit 2012 ook met ankerloze spouw etc etc. Het komt erop neer dat je contact geluiden nooit 100% kunt uitsluiten, de enige optie is vrijstaand wonen en die keuze heb ik dan ook gemaakt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 08-12-2018 11:15 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@President Klopt dan zijn het meer loopgeluiden, soms wel wat eerder op de avond ren geluiden van de 2 oudste kids.

@twain4me Ik denk dat het loop/ren geluiden zijn aan het geluid te horen maargoed kan er naast zitten natuurlijk :).

@Hari-Bo Inderdaad zal nooit 100% uit te sluiten zijn, heb ook ergens gelezen dat het via de gevel overgedragen kan worden. Yep vrijstaand is dan de enige optie....helaas erg duur in het westen + zitten nu nog in een dure fase (3 jonge kids + parttime werken). Wie weet in de toekomst ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
Hebben de buren misschien een loopband staan, als je daarop gaat rennen beginnen ze behoorlijk geluid te maken, vooral als ze tegen een muur aan staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:28
Aangezien je samen een huis hebt laten bouwen neem ik voor het gemak even aan dat jullie kwaliteit van contact bovengemiddeld is. Dan zou je toch ook, zonder drang/probleem, dit kunnen bespreken met de buren onder het genot van een kopje koffie :).

Wellicht beseffen ze niet dat, wat ze doen tussen 22-23 en in het weekend, het "zoveel" geluid produceert. Of kunnen ze allicht ter interesse meedenken aan een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik vraag me af of zulk zwaar laagfrequent geluid wellicht niet juist (mede) veroorzaakt kan worden door zo'n lege spouw, ik kan me voorstellen dat die bij lichte trillingen van de tussenwanden als een enorme klankkast werkt en zo het geluid doorgeeft. In België vult men de woningscheidende spouw wel met isolatie, ik weet niet precies wat daar de motivatie voor is maar wellicht dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
@FabianGTI Nope hebben geen loopband.

@eric.1 Bovengemiddeld weet ik niet ;), we lopen niet de deur plat bij elkaar maar contact is zeker dikke prima :). Yup gaan we ook nog wel een keer bespreken (als dit aanhoud) maar was ook benieuwd vanuit een technisch oogpunt waar het aan zou kunnen liggen...

@ASW1 In NL heb je inderdaad vaak een spouw zonder isolatie....geen idee of het zou helpen om de spouw te laten vullen. Dat zou ik dan eerst zeker willen weten voordat we een paar K verder zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Isolatie van de vloerbedekking van je buren kan de oorzaak zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Vrij zeker contactgeluid. Doe je weinig aan met isolatie. Gewoon accepteren en anders vrijstaand gaan wonen; en dan is er wel weer wat anders. Dit is Nederland, we wonen zo dicht op elkaar dat het er gewoon bijhoort.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 18:46

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Hebben ze n houten vloer liggen? Dan ligt er wellicht geen goede ondervloer onder. Sowieso kun je s kijken naar een vrijliggende ondervloer. Ik durf wel te zeggen dat dan de meeste contactgeluiden verdwenen zullen zijn.

Eventuele geluidslekken die er dan zijn worden dan ook meteen semie weggenomen doordat het brongeluid weggenomen wordt.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
nare man schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:16:
Vrij zeker contactgeluid. Doe je weinig aan met isolatie. Gewoon accepteren en anders vrijstaand gaan wonen; en dan is er wel weer wat anders. Dit is Nederland, we wonen zo dicht op elkaar dat het er gewoon bijhoort.
dat wil ook zeggen, ook rekening houden met de buren. Inzet van beide partijen is ook wenselijk.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Weet je zeker dat er geen koppelstaven tussen de kanaalplaten zitten? Toen ik een jaar terug voor wat projecten keek kwam ik dat nog al eens tegen.
Spouw ankerloos maar wel die verrotte koppelstaven tussen de verdiepingsvloeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@GoldenSample Durf ik niet te zeggen....heb helaas niet gecheckt hoe de spouw eruit zag voordat er gemetseld werd....had ik eigenlijk wel moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-04 21:54

The Legend

*Plop*

Contactgeluid kun je uitsluiten als je volledig ontkoppelt bouwt, dus inderdaad geen vloeren koppelen of bakstenen in je spouw. Hier een 2-1-kapper uit 2015 en wij horen over en weer zelden wat van elkaar. Zelfs boren in de woningscheidende wand hoor je niet.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
@The Legend Dat zou je bij onze 2-kapper ook verwachten (bj 2016, zelfbouw) maar dan ben ik bang dat er toch ergens een koppeling is....(vloeren zijn uiteraard niet gekoppeld).
Pagina: 1