Gasverbruik verminderd: zitten we aan onze max?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-05 15:49
De afgelopen jaren hebben wij ons gasverbruik flink terug gebracht.

Van ~2100m3 gas in 2018 (~0,70 m3/graaddag) naar
~1350m3 gas in 2024 (~0,49 m3/graaddag).

Ik heb de afgelopen jaren een hoop geëxperimenteerd met de instellingen van onze CV in combinatie met de vloerverwarming, en komt eigenlijk niet meer verder dan de 0,49m3 per graaddag.

Dan rijst de vraag: is this it? Is dit relatief zuinig voor onze situatie, of zit er meer in het vat?

Gegevens woning

Type: vrijstaand
Bouwjaar: 2007
Woonoppervlakte: 200m2, verdeeld over 3 lagen (begane grond, 1ste verdieping, zolder)
Beneden: vloerverwarming
1ste verdieping: badkamer vloerverwarming, verder radiatoren waarvan geen in gebruik
Oppervlakte vloerverwarming: 94m2
Isolatie: HR++ glas, vloer-, spouw- en dakisolatie
Ventilatie: mechanische ventilatie box
Verbruik gas: 1350m3 waarvan SWW ~10% (135m3)
Koken op inductie, gas enkel voor warmte
Gezinssamenstelling: 2p

Instellingen CV & vloerverwarming

Type: Intergas Xtreme 36 uit 2023
Temp. CV water: 50gr
Temp. tap water: 60gr
Vermogen CV max.: 50%
Nadraaitijd: 5min
Vermogen pomp min.: 45%
Vermogen pomp max.: 65%
Vloerverwarmingverdeler pompstand: 2
Vloerverwarmingverdeler thermostaat: 40gr
Kamerthermostaat: springt om 08h op 19,5gr; om 13h op 20gr; om 20h op 18,5gr

Genomen maatregelen
  • CV vervangen (was een Intergas Kombi Kompakt HR 36/30 uit 2007)
  • Hydraulisch neutrale verdeler vloerverwarming vervangen door een hydraulisch actieve verdeler
  • Vloerverwarming laten doorspoelen
  • CV ingeregeld
  • Vloerverwarming waterzijdig ingeregeld
  • Groep op vloerverwarming dichtgedraaid (voor de bijkeuken, vonden we onzinnig om deze te verwarmen)
  • Temperatuur groep vloerverwarming voor badkamer terug geschroefd (je bent daar relatief weinig)
  • Temperatuur kamerthermostaat teruggedraaid (20gr is zat; daarbij ijlt de vloerverwarming nog een paar uur na ook al staat de thermostaat op 18,5gr)
Of alle maatregelen even noodzakelijk waren weet ik niet (bijvoorbeeld nieuwe CV; pomp bij vloerverwarming), maar goed.

De hamvraag is: is ~0,49 m3/graaddag in onze situatie realitief zuinig? Of kunnen we nog verbeteren? Zo ja, waar? Mogelijk hanteren we vreemde instellingen voor onze CV icm vloerverwarming?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:58
Ik denk dat je qua gasverbruik niet heel veel meer kunt zakken zonder in te leveren op comfort.

Wat mij betreft wel jammer dat je in 2023 niet voor een full electric wp bent gegaan. Met volledig vloerverwarming heb je ongeveer de perfecte situatie.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn 2018 huis van 130 m² en vergelijkbare ketel en afgifte had ongeveer 800 m³ nodig, dus dit is wel in lijn.
Mijn cv ketel zat direct aan pomploze verdelers; cv temperatuur kwam niet boven de 35 graden met de retour daar dus nog onder. Ik weet niet welke verdelers je nu hebt, het feit dat de ketel warmer water maakt dan je nodig hebt geeft aan dat er misschien nog wel een procentje te winnen is.

Nu ~1400-1600 kWh in de warmtepomp en veel beter regelgedrag.
Inkopper: je gasverbruik kan dus nog 1350 m³/jaar lager.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 18-01-2025 22:01 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:36
Tsja wat wil je.
Isolatie omhoog gooien, mechanische ventilatie vervangen door WTW ventilatie?
Er is vast nog wel wat besparing hier of daar te halen, maar tegen welke kosten of comfortverlies.

De grootste winst had je kunnen pakken door van het gas af te gaan, maar that ship has sailed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40
De max CV vermogen kan nog (veel) verder naar beneden. De ketel heeft een nominaal vermogen van 32kW terwijl je huis aan 8kW of minder ook genoeg heeft. In elk geval bij 24x7 gelijke temperatuur. Het resultaat zal zijn dat de ketel de CV watertemperatuur lager houdt.

Echte besparing komt echter door isolatie te verbeteren. Bij een huis uit 2007 zal dat echter met relatief hoge kosten per bespaarde energie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
Bedankt voor de tips!

Wat ik nog kan pogen:
  • CV water verder naar beneden
  • Max CV vermogen naar beneden in combinatie met een constante kamertemperatuur
Die laatste heb ik in het verleden vaker mee geëxperimenteerd, maar dat werkte altijd averechts in het verbruik. Maar mogelijk waren er ook andere variabelen die toen meespeelden.

Meer isolatie en WTW zijn de investering inderdaad niet waard.
ASW1 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:21:
De grootste winst had je kunnen pakken door van het gas af te gaan, maar that ship has sailed.
Ik kan nog steeds van het gas af, dus die mening deel ik niet. Ik snap dat de nieuwe CV niet de meest kosten effectieve investering is geweest, maar á la. Het is ook niet zo dat een nieuwe CV direct volledig is afgeschreven. Als ik morgen een warmtepomp aanschaf, dan neem ik aan dat een bijna nieuwe CV nog enige waarde heeft.

We hebben eerder ook serieus naar een warmtepomp gekeken, maar ik wilde toen niet meegaan in de hysterie in de markt (hoge prijzen, lange wachttijden). Daarbij heb ik nu een veel beter beeld van ons verbruik, wat ik kan gebruiken bij de aanschaf van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ptie schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:09:
• Temperatuur groep vloerverwarming voor badkamer terug geschroefd (je bent daar relatief weinig)
Je kan desnoods de badkamer geheel uitschakelen en een IR paneel ophangen. Ik stook al jaren niet meer in de badkamer, er hangt nu een IR paneel. Je bent er immers zo weinig dat het niet loont de ruimte steeds op temperatuur te houden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptie
Microkid schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:36:
[...]

Je kan desnoods de badkamer geheel uitschakelen en een IR paneel ophangen. Ik stook al jaren niet meer in de badkamer, er hangt nu een IR paneel. Je bent er immers zo weinig dat het niet loont de ruimte steeds op temperatuur te houden.
Dank je! Dat is zeker een optie. Het is vrij onzinnig om een ruimte te verwarmen waar je nauwelijks bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je hebt nu je best gedaan om met zo min mogelijk gas 20 graden te halen.

Een volgende stap kan zijn om met behoud van comfort die temperatuur omlaag te krijgen. Denk aan dekentjes als je op de bank zit, sloffen, warme trui, infraroodpaneel bij je favoriete zitplek, een wollen deken op bed enz.

De thermostaat gewoon een graad lager zetten kan ook, daar wen je aan. Is ook nog eens gezond. Dat heeft te maken met het activeren van bruin vet, dat suiker kan verbranden tot warmte. Zie uitleg LUMC en Erasmus MC. Aan het begin is het wel even doorzetten.

[ Voor 48% gewijzigd door TBTL op 20-01-2025 19:19 ]

Pagina: 1