Kantoor pc voor thuis. Wat het beste doen? budget 1000-1250

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-03 16:33
Hallo allemaal,

Ik ben Leonie en ik hoop dat jullie me kunnen helpen of anders een zetje in de juiste richting kunnen geven! Ik ben een leek op gebied van pc hardware.

Van mijn werkgever mag ik veel meer thuis gaan werken en daarom nu op zoek naar een pc voor thuis.( of laptop? ) Ik kryg 1000 tot 1250 euro vergoed van mijn werk. Dat is excl een pc monitor die zal ik zelf aanschaffen.

De pc zal hoofdzakelijk voor mjjn werk gebruikt gaan worden. Boekhoudprogramma's hoofdzakelijk met daarnaast Word Excel. De computer zal minstens 60 a 70u per week aanstaan. Daarnaast mag en zal ik hem prive ook gaan gebruiken. Dan vooral voor internetten, youtube, mail, fimpjes kijken.

Geen gaming.

Wil op papier wel een kwalitatief hoogwaardige pc ( die kan eerder kapot gaan dan een goedkopere dat weet je nooit hih )

Allereerst de vraag wat kan ik beter kiezen qua pc.

1) bijv een hp werk pc zoals

https://www.hp.com/nl-nl/...c-tp01-5675nd-9p1t6ea-abh

Op kantoor werken we ook met dit soort pc's. Maar vind ze lelijk en geen idee of prijs / kwaliteit goed is voor zeg maar een consument zoals ik nu ben. Voor bedrijven zijn deze pc's denk ik heel makkelijk voor hun personeel. Kant en klare pc, met btw terug enz.

2) hp elitebook laptop zoals

https://www.hp.com/nl-nl/...urity-edition-8a676ea-abh

Robuuste werk laptops. Alleen ik wil graag op een pc monitor werken thuis. Groter beeld is makkelijker. Ik weet dat je laptop op een monitor kan aansluiten, maar of dat handig is weet ik niet
Laptop moet steeds opengeklapt staan en heb je op beide beeld en heb liever ook los toetsenbord. Vind geheel beetje rommeltje. Maar als dit beste oplossing is.......

3) zelf samengestelde pc
Totaal geen verstand hiervan maar een poging gewaagd, na veel lezen op internet , om zelf wat samen te stellen. Aub tips of adviezen als jullie die hebben over mijn systeem. Ook totaal geen idee welke merken goed zijn of niet. Misschien ene merk goed met een moederbord maar moet je er met boog omheen lopen bij de voeding of geheugen. Hieronder mijn poging ( met wat hulp van best buy guides )

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 163,-€ 163,-
1MoederbordenMSI A520M-A PRO€ 59,95€ 59,95
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 95,-€ 95,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-32GTZN€ 78,86€ 78,86
1VoedingenMSI MAG A650GL€ 94,90€ 94,90
1SSD'sSamsung 980 1TB€ 84,60€ 84,60
Totaal€ 606,21

of een systeem met am5 socket

1ProcessorsAMD Ryzen 7 8700G Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,95€ 119,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,-€ 109,-
1SSD'sWD Black SN770 1TB€ 70,99€ 70,99
Totaal€ 788,74

Hier komen wel nog kosten overheen om hem in elkaar te laten zetten !!

Beeldscherm / monitor

Gaan voor een office monitor of gewoon game monitor? Heel veel verschil in?

Zag bijv deze 2

uitvoering: LG UltraGear 27GR83Q-B Zwart

Of

uitvoering: ASUS ProArt PA278CGV Zwart

Kunnen de systemen die ik gemaakt hebt wel op 1440p draaien?

Nog wat andere vragen:

* hoe windows installeren op een pc zonder cd / dvd speler?

* is Windows 11 heel anders dan 10? Lees wel vaak problemen bij windows 11 na updates

* drivers. Hoe moet ik die updaten? Per hardware naar site fabrikant en zoeken op model en dan updaten? Of gebeurt de driver update automatisch bij window updates?

Of kan je gewoon bij 1e x nieuwe pc opstarten driver updater installeren en dan komt alles goed?

* hoe weet je of je een bios update moet doen?

* hoe een desktop pc afsluiten? Moet je na afsluiten pc ook elke x voeding uitzetten via de aan / uit schakelaar? Of contactdoos van de pc uitschakelen? ( Weleens gehoord dat voeding kan ontploffen dus brand ontstaan, maar geen idee of dit echt zo is )

Nou dit lijken me al veel te veel vragen haha. Mijn excuses, hopelijk zijn mijn vragen enz wel duidelijk genoeg
Hopelijk kloppen mijn lijstjes een beetje, heb er best lang bijgezeten en proberen om geen onderdelen te doen die niet bijelkaar passen

Groetjes

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
LeonieV schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:11:
Hallo allemaal,

Ik ben Leonie en ik hoop dat jullie me kunnen helpen of anders een zetje in de juiste richting kunnen geven! Ik ben een leek op gebied van pc hardware.

Van mijn werkgever mag ik veel meer thuis gaan werken en daarom nu op zoek naar een pc voor thuis.( of laptop? ) Ik kryg 1000 tot 1250 euro vergoed van mijn werk. Dat is excl een pc monitor die zal ik zelf aanschaffen.

De pc zal hoofdzakelijk voor mjjn werk gebruikt gaan worden. Boekhoudprogramma's hoofdzakelijk met daarnaast Word Excel. De computer zal minstens 60 a 70u per week aanstaan. Daarnaast mag en zal ik hem prive ook gaan gebruiken. Dan vooral voor internetten, youtube, mail, fimpjes kijken.

Geen gaming.

Wil op papier wel een kwalitatief hoogwaardige pc ( die kan eerder kapot gaan dan een goedkopere dat weet je nooit hih )

Allereerst de vraag wat kan ik beter kiezen qua pc.

1) bijv een hp werk pc zoals

https://www.hp.com/nl-nl/...c-tp01-5675nd-9p1t6ea-abh

Op kantoor werken we ook met dit soort pc's. Maar vind ze lelijk en geen idee of prijs / kwaliteit goed is voor zeg maar een consument zoals ik nu ben. Voor bedrijven zijn deze pc's denk ik heel makkelijk voor hun personeel. Kant en klare pc, met btw terug enz.
Het klopt wat je zegt, de pc die je laat zien is veel te veel van het goede, maar als werkgever kan je je investering aftrekken van de winstbelasting. In het kort ik koop een super goede pc of ik lever het geld in bij de belastingdienst. De keuze is dan snel gemaakt voor je werkgever. Ook krijgt hij nog is BTW terug, dus hoe duurder de pc hoe meer btw terug gaaf.
2) hp elitebook laptop zoals

https://www.hp.com/nl-nl/...urity-edition-8a676ea-abh

Robuuste werk laptops. Alleen ik wil graag op een pc monitor werken thuis. Groter beeld is makkelijker. Ik weet dat je laptop op een monitor kan aansluiten, maar of dat handig is weet ik niet
Laptop moet steeds opengeklapt staan en heb je op beide beeld en heb liever ook los toetsenbord. Vind geheel beetje rommeltje. Maar als dit beste oplossing is.......
Je kan een beeldscherm via een docking aansluiten op je laptop. Dat deden we ook altijd op de IT helpdesk. Nadeel is alleen dat de laptops zou warm worden na een dag dat ze rete traag worden. Vervolgens word de airco aangezet en zit je in een koude ruimte.. (Maar het systeem is dan niet meer oververhit) Niet ideaal
3) zelf samengestelde pc
Totaal geen verstand hiervan maar een poging gewaagd, na veel lezen op internet , om zelf wat samen te stellen. Aub tips of adviezen als jullie die hebben over mijn systeem. Ook totaal geen idee welke merken goed zijn of niet. Misschien ene merk goed met een moederbord maar moet je er met boog omheen lopen bij de voeding of geheugen. Hieronder mijn poging ( met wat hulp van best buy guides )
Voor particulieren is dit meestal de beste oplossing
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 163,-€ 163,-
1MoederbordenMSI A520M-A PRO€ 59,95€ 59,95
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D-32GTZN€ 78,86€ 78,86
1SSD'sSamsung 980 1TB€ 84,60€ 84,60
Totaal€ 606,21

of een systeem met am5 socket

1ProcessorsAMD Ryzen 7 8700G Boxed€ 269,-€ 269,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,-€ 109,-
1SSD'sWD Black SN770 1TB€ 70,99€ 70,99
Totaal€ 788,74
In principe is een Systeem met een AM4 socket ruim voldoende. Maar nu je toch het budget hebt zal ik voor het nieuwere platform gaan. (AM5) - Trouwens je voeding is wel veel te veel watage. Je wilt een 300-400W voeding
Hier komen wel nog kosten overheen om hem in elkaar te laten zetten !!
Klopt reken er maar naar 150 euro bovenop. Want je moet de onderdelen bij dezelfde winkel bestellen. En de assemblage kosten is 89 euro uit mijn hoofd. Een winkel die goed staat aangeschreven en 1 van de goedkopere is AZERTY.
Beeldscherm / monitor

Gaan voor een office monitor of gewoon game monitor? Heel veel verschil in?
Daar zit bijna geen verschil in, dat is meer een marketting praatje ;-)
Kunnen de systemen die ik gemaakt hebt wel op 1440p draaien?
Beide systemen kunnen op 1440P draaien. Het beeldscherm kan trouqwens veel goedkoper, die jij nu klinkt zijn echte gaming monitorren. Ze kunnen wel iets minder, het enige wat je graag wilt is een hoge refreshrate op je beeldscherm. Dit is beter voor je ogen wanneer je lang naar een beeldscherm moet kijken. Meestal hebben gaming monitorren wel ene hoge refreshrate, zoals de gelinkte LG heeft een refreshrate van 240Mhz. Maar je kan tegenwoordig voor de helft van de prijs al een goede monitor krijgen met 165Mhz+, wat meer als zat is ;-)
Zoals: uitvoering: AOC Q27G4XF Zwart
Nog wat andere vragen:

* hoe windows installeren op een pc zonder cd / dvd speler?
Windows 11 kan je via een usb instaleren en heb je geen cd / dvd speler meer voor nodig
is Windows 11 heel anders dan 10? Lees wel vaak problemen bij windows 11 na updates
Persoonlijk vind ik Windows 11 veel fijner werken als windows 10. Het is alleen even wennen omdat je startmenu in het midden onderaan van je scherm zit. Maar bij een groot beeld is dit juist makkelijker werken.
* drivers. Hoe moet ik die updaten? Per hardware naar site fabrikant en zoeken op model en dan updaten? Of gebeurt de driver update automatisch bij window updates?
Dit doet Windows 11 automatisch bij de updates.
Of kan je gewoon bij 1e x nieuwe pc opstarten driver updater installeren en dan komt alles goed?
Ook dat en windows 11 houd je drivers up tpo date.
hoe weet je of je een bios update moet doen?
Dat is niet persee nodig. Azerty zit de meest recente bios update op de pc bij assemblage. Eventueel kan je via MSI utility zien of je je bios moet updaten. Je hebt dan wel een moederbord van MSI nodig ;-)
hoe een desktop pc afsluiten? Moet je na afsluiten pc ook elke x voeding uitzetten via de aan / uit schakelaar? Of contactdoos van de pc uitschakelen? ( Weleens gehoord dat voeding kan ontploffen dus brand ontstaan, maar geen idee of dit echt zo is )
Nee dat is niet nodig, je klikt alleen op pc afsluiten en het systeem is afgesloten.
Nou dit lijken me al veel te veel vragen haha. Mijn excuses, hopelijk zijn mijn vragen enz wel duidelijk genoeg
Hopelijk kloppen mijn lijstjes een beetje, heb er best lang bijgezeten en proberen om geen onderdelen te doen die niet bijelkaar passen
Geen probleem daarom zitten wij op dit forum om te helpen. Ik zal nog een geschikt systeem voor je in elkaar zetten die je bij Azerty kan bestellen. Moment .............................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Wat is het nadeel van teveel wattage van de voeding? Levert die dan teveel stroom af voor de onderdelen waardoor die kapot gaan? Of is het meer dat hij niet efficient genoeg is waardoor hij meer stroom gaat verbruiken en de rekening iets hoger gaat worden?

Had net ook in een andere forum gekeken maar niet echt voedingen met weinig wattage die goed zijn kwam ik tegen tot nu toe.

Ja veel mensen doen de be quiet 400w , maar ik heb ook even op internet gekeken en mensen zijn of heel enthousiast of ze vinden het niets, dus tja ja ja

Dan ga ik voor een am5 systeem dat lijkt me beter aangezien het me geen geld kost. Dus qua geld maakt het allemaal op zich niet zoveel uit.

Zie dat ik zelfs incl monitor net wel of net niet op 1250 euro gaat uitkomen haha

Bedankt voor antwoord op vele vragen Glamourt !!!

updaten van drivers zag ik als de dood tegenaan maar dat blijkt dus mee te vallen haha !!!

Dus de windows 11 koop je dan op een usb stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Bij je zelfbouwlijsten: de eerste PC gaat geen beeld geven, bij AMD hebben alleen modellen met een typenummer eindigend op een 'G' een grafische unit ingebouwd. Bij recente CPU's met zo'n ingebouwde grafische unit kan deze ook een 4K scherm aansturen, voor tips over monitoren kijk je bv in de De beste allround monitors/Monitor Best Buy Guide. Gaming monitoren hebben vaak een wat hogere verversings frequentie, voor een kantoor PC is 100Hz meer dan genoeg.

Bij de tweede lijst is de CPU van recenter datum dan het moederbord, daar is wel een BIOS upgrade nodig, je vind de juiste versie op de site van de fabrikant (hier).

De HP laptop heeft een flink minder krachtige CPU dan de desktop die je linkt, als je in jouw werk bijvoorbeeld hele zware Excel modellen gebruikt zou ik er op letten dat je acht preastatie cores of meer in je CPU hebt, de CPU in deze laptop heeft twee performance cores en acht minder krachtige effieciency cores - voor zware Excel sheets is dat krap.

Een andere optie is een mini pc'tje, bijvoorbeeld deze Minisforum UM890 Pro heeft een krachtige CPU en voldoende RAM om ook grote Excel werkboeken te draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 18-01-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
LeonieV schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:32:
Dus de windows 11 koop je dan op een usb stick?
Zie de site van de leverancier hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Als je voeding te veel wattage hebt dan gooi je onnodig veel warmte in je systeem wat kan lijden tot over verhitting. De USB koop je en dan download je Windows 11 van de microsoft site en zet je erop. https://www.windows-helpd...11-installatie-usb-maken/

Hier een voorbeeld van een systeem:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 194,99€ 194,99
1MoederbordenMSI PRO B650M-B€ 97,05€ 97,05
1BehuizingenAntec NX500M€ 49,90€ 49,90
1VentilatorsArctic F12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,08€ 5,08
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 96,78€ 96,78
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 56,-€ 56,-
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 137,95€ 137,95
Totaal€ 667,65

Je kan dan zelfs nog 2 beeldschermen kopen, maar die moet je bestellen bij alternate: uitvoering: AOC Q27G4XF Zwart

Twee beeldschermen werkt erg prettig. Je kan dan bijv op het 1 scherm je boekhoudkundige programma's open hebben staan en op het andere scherm je mail, teams, internet ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Verdorie dacht dat ik zo goed mijn best had gedaan op de systemen hihi, mis ik een ingebouwde videokaart haha

Maar hoe weet je nou of je moederbord een bios update nodig heeft? lees net bij MSI gaat dat via een programmaatje die het aangeeft maar als je nu een ASRock of weet ik veel wat heb, hoe weet je dan wanneer en of er een bios update is? Waarom trouwens een bios updaten? Lees ook vaak dat dat riskant is

Ik gebruik niet echt hele zware excel modellen hoor denk ik ( max 12 mb ) Verder veelal gebruik moneybird, afas en exact.

de monitor van AOC is wel een goede aanbeveling trouwens denk ik !!!! dank

de mini pc ziet er wel stoer uit moet ik zeggen !! Hoe verhoudt die zich tot mijn samengestelde dan bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Antec 500 zo wel leuk kastje !!! Maar een 650 watt voeding kan in deze kast al voor oververhitting zorgen?
Jij doet er ook een extra fan bij zie

Leuk systeem trouwens van je Glamourt haha

Die voeding is toch wel een twijfel dingetje bij mij hoor.

Mijn 8700g processor is te veel van goede of is de 7600 beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
LeonieV schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:48:
Maar hoe weet je nou of je moederbord een bios update nodig heeft? lees net bij MSI gaat dat via een programmaatje die het aangeeft maar als je nu een ASRock of weet ik veel wat heb, hoe weet je dan wanneer en of er een bios update is? Waarom trouwens een bios updaten? Lees ook vaak dat dat riskant is
De BIOS versie voor ondersteuning van CPU's door een moederbord vind je op de site van de fabrikant, onder de 'Support' tab. Als je hem bij een leverancier laat bouwen regelt sdeze dat.
Ik gebruik niet echt hele zware excel modellen hoor denk ik ( max 12 mb ) Verder veelal gebruik moneybird, afas en exact.
Dat klinkt inderdaad niet zwaar, iedere engzins recente CPU is daar geschikt voor.
de mini pc ziet er wel stoer uit moet ik zeggen !! Hoe verhoudt die zich tot mijn samengestelde dan bijv?
Een snelle manier om de kracht van CPU's te vergelijken is Passmark: https://www.cpubenchmark....5800X-vs-AMD-Ryzen-5-7600, de i5-1335U uit de laptop zit flink onder deze niveaus (de AMD Ryzen 9 8945HS zit in de Minisforum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Verdorie dacht dat ik zo goed mijn best had gedaan op de systemen hihi, mis ik een ingebouwde videokaart haha

de monitor van AOC is wel een goede aanbeveling trouwens denk ik !!!! dank

Bij MSI werkt het via een programma en bij Asus dacht ik ook meen ik om de bios versie in te zien.
Bij Asrock moet je gewoon op de website van de fabrikant kijken en vervolgens ook in je eigen bios om te kijken welke versie het is.

De bios dpoe je bijv updaten wanneer er nieuwere hardware onderdelen worden ondersteund. Zoals nu bij AM5 het geval is, je had eerst de Ryzen 7 7700X procesorren ect, en dan met een bios update worden pas de Ryzen 7 9700x procesorren ondersteund. Zoon bios update zorgt meestal voor meer compatibiliteit.

Een bios updaten is niet persee nodig het kan wel in sommige gevallen ook een security lek dichten. Maar dat komt niet vaak voor meen ik.
LeonieV schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:56:
Antec 500 zo wel leuk kastje !!! Maar een 650 watt voeding kan in deze kast al voor oververhitting zorgen?
Jij doet er ook een extra fan bij zie
Ja toch :D, vond hem ook wel leuk, maar er zit maar 1 outtake fan in, je wilt ook 1x intake minimaal. Je hebt geen videokaart dus de warmte ontwikkeling zal wel meevallen en daarom heb je ook niet zoon goede airflow nodig.
Leuk systeem trouwens van je Glamourt haha

Die voeding is toch wel een twijfel dingetje bij mij hoor.

Mijn 8700g processor is te veel van goede of is de 7600 beter?
De 650W voeding is echt overated en ook inefficient. Zelfde geld voor de processor een 8700g is echt veel te overated, Daarbij is de 7600 ook weer wat zuiniger en echt meer dan zat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Ja ik denk ik heb 1200 euro en wil het besteden ook vandaar hahaa dus misschien denk ik inderdaad wel te groot haha. Dus misschien is de 8700G dan wel overated hihi

Als ik het geld zelf uit moest geven dan zou ik zeker voor een goedkopere processor gaan. Dat een processor wat zuiniger is dat maakt me heel eerlijk gezegd niet zo heel veel uit. Ik lees ook dat sommige processors of voedingen zuiniger zijn maar dat is dan op jaarbasis 10 of 25 euro. Dat kan ik wel missen.
( niet arrogant bedoeld )

had de voeding eigenlijk omdat die MSI 650 watt op internet behoorlijk goede reviews had. Dus daar had ik wel vertrouwen in haha. En dacht als het wat extra stroom verbruikt maakt me dat eerlijk gezegd niet zoveel uit op de stroomrekening

Maar wat zouden alternatieven voor die be Quiet 400W voeding kunnen zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Als je persee de MSI 650 watt wilt, kan je die er ook in doen. Het maakt in principe niet zoveel uit, je je hebt wat meer warmte ontwikkeling maar dat heb je al opgelost met die extra fan voor intake en je stroomkosten zullen iets hoger zijn. Anders Kan je kiezen uit deze voedingen: categorie: Voedingen

Voordeel bij de MSI 650 watt is dat je altijd dan nog later een videokaart in het systeem kan bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Glamourt op 18-01-2025 14:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:57
Sorry maar ik lees hier onzin adviezen. Een laptop die lang aan staat is aan het einde van de dag niet perse zo warm dat hij traag wordt. Ja een laptop kan sneller te warm worden maar dit ligt vooral aan hoe intensief je hem gebruikt. Bij normaal gebruik ga je dit niet merken.

Voeding die een hogere max wattage heeft gooit ook niet zomaar meer warmte in je kast. Het is max wattage niet idle. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je een systeem gaat bouwen met het idee dat je wellicht meer van beschikbare wattage gebruik gaat maken dat dit dan meer warmte kan genereren en je dus beter alvast je kast er op kan voorbereiden.

Het advies hierin is kijk wat je denkt nodig te gaan hebben in de toekomst. Denk je later een zware gpu er in te zetten koop dan een zwaardere voeding. Ga je dit niet doen dan kan je af met wat lichter. Neem sowieso altijd iets meer max wattage dan de componenten aangeven nodig te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-09 11:49

R2L

Ik lees nergens "laag energieverbruik"? Lijkt me voor iets wat 60 a 70 uur per week aanstaat toch wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
R2L schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:26:
Ik lees nergens "laag energieverbruik"? Lijkt me voor iets wat 60 a 70 uur per week aanstaat toch wel iets om rekening mee te houden.
Wat zal verschil op jaarbasis zijn tussen een 400W en een 650W voeding dan in mijn socket am5 systeem? echt als het om paar tientjes gaat max dan maak ik me daar niet zo druk om !!!

bij zwaardere voeding zal ik in elk geval dan wat meer fans laten inbouwen dat is een goede tip in elk geval. Geen idee hoeveel fans dan nodig zijn

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik een videokaart later zal gaan inbouwen

Misschien moet ik niet steeds tegen mezelf zeggen dat de MSI voeding beter is dan de Be Quiet omdat ik wat reviews gelezen heb waardoor ik denk dat de MSI betere voeding is ondanks dat het wattage veel te veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Ik weet het fijne er ook niet van, maar er is mij hier een keer verteld dat de wattage die je niet gebruikt van je voeding word omgezet in warmte in je pc. Warmteontwikkeling voeding berekenen
Confectie? Zoals de zeeman? Of convectie? :P

Eigenlijk moet je het anders bekijken. De volle 100% van wat een voeding uit het lichtnet trekt wordt uiteindelijk in warmte omgezet. Wat de voeding niet zelf in warmte heeft omgezet wordt doorgegeven aan de apparatuur die het voedt, en als die ook in diezelfde kast zitten dan gaat het alsnog daar in warmte om.

Als je weet mbv van een stroommeter wat de voeding uit het lichtnet haalt, dan kun je al berekenen wat je aan hitte moet kunnen afvoeren.
Maar ook de wattage die je dus verliest op efficienty word omgezet in warmte. (Het liefst wil je je systeem / wattage gebruik dus zo dicht mogelijk bij de wattage out take hebben met de hoogst mogelijk efficentie in de efficiente curve.

Hoe jij het stelt kan je net zo goed een voeding van 1000W er in gooien, puur om het feit dat deze meer kan hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door Glamourt op 18-01-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
LeonieV schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:32:
Misschien moet ik niet steeds tegen mezelf zeggen dat de MSI voeding beter is dan de Be Quiet omdat ik wat reviews gelezen heb waardoor ik denk dat de MSI betere voeding is ondanks dat het wattage veel te veel is.
Als je voor een desktop PC zoals die Glamourt voorstelt kiest zal je verbruik niet veel boven de 100 Watt uitkomen. Een entrylevel videokaart komt niet boven de 200 Watt, een RTX 4060 zit zellfs maar op ruim 100 Watt. Voedingen worden minder efficient naarmate ze niet vol belast worden, en zetten dan dus een relatief groter deel van de stroom die ze uit het stopcontact trekken in warmte om. Met een PC als deze is de genoemde 400 Watt Be Quiet een goede keuze. Een mini PC zoals die ik voorstelde is in de regel wat zuiniger omdat daar laptop hardware in zit, zie recensie.

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 18-01-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-09 11:49

R2L

[...]

Wat zal verschil op jaarbasis zijn tussen een 400W en een 650W voeding dan in mijn socket am5 systeem? echt als het om paar tientjes gaat max dan maak ik me daar niet zo druk om !!!

bij zwaardere voeding zal ik in elk geval dan wat meer fans laten inbouwen dat is een goede tip in elk geval. Geen idee hoeveel fans dan nodig zijn

Afgezien van energieverbruik (kosten / milieu) geeft het ook meer warmte. In de winter niet zo'n issue natuurlijk, maar in de zomer is elke graad er 1. Ikzelf gebruikte voor het werk altijd (voor in die tijd) stevige computer die behoorlijk wat energie verstookte en warmte produceerde. Tegenwoordig gewoon een laptop met goede poortreplicator met 2 monitoren. Kan het zelfde als die computer en kan 'm 's avonds op de bank gebruiken en in de zomer kan ik ook lekker in de tuin werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• william_b
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 16:36
De computer die ik voorstel zit idle rond de 20 Watt. Vaak zijn zwaardere voedingen minder efficiënt bij zulke lage belastingen. De be quiet! Pure Power 11 400W heeft een efficiëntie van+/-74% bij deze belasting. Ze trekt dan 27 Watt uit het stopcontact. Een 650Watt voeding heeft mss 70% bij+/-20Watt, dat wordt dan 28.5 Watt aan de stekker. Dus net ietsje meer.

Als het voor het werk is, koop je dan niet beter een zakelijke computer met next day on-site service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
Glamourt schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:37:
Ik weet het fijne er ook niet van, maar er is mij hier een keer verteld dat de wattage die je niet gebruikt van je voeding word omgezet in warmte in je pc. Warmteontwikkeling voeding berekenen

[...]

Maar ook de wattage die je dus verliest op efficienty word omgezet in warmte. (Het liefst wil je je systeem / wattage gebruik dus zo dicht mogelijk bij de wattage out take hebben met de hoogst mogelijk efficentie in de efficiente curve.

Hoe jij het stelt kan je net zo goed een voeding van 1000W er in gooien, puur om het feit dat deze meer kan hebben.
Wat ze daarbij bedoelen is meer dat als je systeem bijvoorbeeld 300 watt gebruikt het kan zijn dat de voeding op dat moment 330watt trekt. Je verliest zeg maar 10 procent. Dat verlies is hoe inefficiënt de voeding is, je verliest dat stuk inderdaad aan warmte.

Maar dat is wat anders dan dat als je een 650 watt voeding hebt en maar 300 watt gebruikt er dus niet 350watt aan warmte wordt genegeerd.

Over het algemeen kan je stellen dat:
Een voeding met meer vermogen vaak efficiënter is bij hogere belasting. Maar minder efficiënt bij lage belasting. En andersom hetzelfde.

Ga je dus een systeem maken die maar 200 watt trekt dan heb je kans dat een 800 watt voeding relatief meer verlies heeft bij zo'n lage belasting. Je kan in die situatie dan beter kiezen voor een lager vermogen. Dat en meestal zijn die ook lager in de aanschafprijs.

Kijk dus vooral naar hoe efficiënt een voeding is en of het voldoet aan wat je systeem wil trekken. Meestal is een voeding die zeg maar 150/200 watt boven wat je verwacht je systeem max te trekken een goede keus. Zitten je componenten dus samen aan een max van 300 watt, dan wil je waarschijnlijk een voeding 450/500 kan. Dit geeft je wat ruimte voor uitbreidingen en als je systeem dan op zijn max belasting zit, zit de voeding dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
eh welke computer stelde jij voor william_b? zie dat hierboven zo snel niet staan of kijk er overheen
sorry

Geen idee of een zakelijke computer beter is. Service kan wel een voordeel zijn inderdaad. Ondersteuning voor een leek als mij kan voordelen hebben ja

Maar ja ik dacht voor mezelf als ik hem prive ook mag gebruiken wil ik gewoon een mooi systeempje staan hebben wat er niet zo zakelijk uitziet haha

Als die 1,5Watt meer uit de stekker het enige probleem is dan ga ik zeker voor de MSI 650W overkill voeding denk ik haha.

Maar ik lees dan steeds overkill bij dit systeem, maar even een voorbeeld van mij: Ik zou in het systeem wat ik heb samengesteld bijv een rtx4070 of rtx4080 doen. Wat zou de voeding dan verbruiken als ik dan niet aan het gamen ben, maar aan internetten of youtube kijken? Want zonder zware belasting van de videokaart is de voeding in zekere zin dan ook overkill. ( of zeg ik nu totale onzin haha )
( leken praat dit hoor haha )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
LeonieV schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:12:
eh welke computer stelde jij voor william_b? zie dat hierboven zo snel niet staan of kijk er overheen
sorry

Geen idee of een zakelijke computer beter is. Service kan wel een voordeel zijn inderdaad. Ondersteuning voor een leek als mij kan voordelen hebben ja

Maar ja ik dacht voor mezelf als ik hem prive ook mag gebruiken wil ik gewoon een mooi systeempje staan hebben wat er niet zo zakelijk uitziet haha

Als die 1,5Watt meer uit de stekker het enige probleem is dan ga ik zeker voor de MSI 650W overkill voeding denk ik haha.

Maar ik lees dan steeds overkill bij dit systeem, maar even een voorbeeld van mij: Ik zou in het systeem wat ik heb samengesteld bijv een rtx4070 of rtx4080 doen. Wat zou de voeding dan verbruiken als ik dan niet aan het gamen ben, maar aan internetten of youtube kijken? Want zonder zware belasting van de videokaart is de voeding in zekere zin dan ook overkill. ( of zeg ik nu totale onzin haha )
( leken praat dit hoor haha )
Je zal hoe dan ook een voeding moeten hebben die je maximaal belasting aan kan. Ik weet niet hoeveel die kaarten idle gebruiken vs flink gamen maar ik gok dat daar best een verschil tussen zit. Je ontkomt er alleen niet aan dat je voeding die max belasting tijdens het gamen wel moet kunnen leveren. Dus het aller belangrijkste is dat je het max verbruik van al je componenten bij elkaar op telt. Je idle is niet zo heel belangrijk voor de keus je van je voeding.

Volgens mij trekken die videokaarten ook nog best wat stroom door de vram in idle. Weet niet precies hoeveel dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13-09 18:57
Er is een budget van 1250 euro voor een gratis pc (de baas betaalt) maar de lijstjes blijven steken onder de 700 of 800 euro. Is daar een reden voor? Ik snap dat je rekening houdt met iets hogere prijzen als je alles op 1 adres koopt, en de assemblage. Maar dan moet een lijstje van 1000 euro wel kunnen. Assemblage wordt meestal 100 euro of minder voor gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Eh de reden is eigenlijk dat ik niet zou weten wat ik nog meer nodig ben op de pc om hem duurder te maken. Ja een 2tb SSD, maar verder zie ik niet zo snel nut voor duurdere moederbord. Processor kan ook nog maar ja.......

Dus GJ vandaar eigenlijk dat ik rond dit bedrag uit ga komen haha. Ik ga bij Assemblage uit van 150 euro is het minder valt het mee. Dus dan komt het totale systeem op 950 euro, misschien nog 100 euro voor windows 11 ofzo geen idee dan is het 1050 haha. Allemaal ruim gerekend

Wat zou jij veranderen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william_b
LeonieV schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:12:
sorry
Dat heb ik gepost in een ander topic. Komt eigenlijk sterk overeen met de basis-pc in de "best buy guide".

Mag je met de overschot een scherm en printer / scanner kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Je zal hoe dan ook een voeding moeten hebben die je maximaal belasting aan kan. Ik weet niet hoeveel die kaarten idle gebruiken vs flink gamen maar ik gok dat daar best een verschil tussen zit. Je ontkomt er alleen niet aan dat je voeding die max belasting tijdens het gamen wel moet kunnen leveren. Dus het aller belangrijkste is dat je het max verbruik van al je componenten bij elkaar op telt. Je idle is niet zo heel belangrijk voor de keus je van je voeding.

Volgens mij trekken die videokaarten ook nog best wat stroom door de vram in idle. Weet niet precies hoeveel dat is.

Dat maakt ook niet uit hoeveel het precies is maar ik zie in sommige systemen voedingen van 850W zitten bij die game pc's met zulke videokaarten. Ik weet dat je x aantal watt nodig bent als je gaat gamen op hoge settings, maar de tijden dat je niet gamed is de voeding dus eigenlijk ook dikke overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
william_b schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:58:
[...]

Dat heb ik gepost in een ander topic. Komt eigenlijk sterk overeen met de basis-pc in de "best buy guide".

Mag je met de overschot een scherm en printer / scanner kopen?
Ooh ja de topic waar ik ook even snel in gekeken heb en korte reactie gaf nu weet ik het weer !!!!

Van het overschot mag ik zeker een printer enz kopen, maar die heb ik wel behoorlijk nieuw. Monitor mag ook wat je eigenlijk maar wilt.

Op werk gaan ze er vanuit dat ik rond de 1250 max uit zal komen voor een pc en dan zou beeldscherm voor mezelf zijn. Maar ja als ik op 800 kom en beeldscherm van 400 is het ook goed. Zolang ik mijn werk maar op een goede en fantsoenlijke manier kan uitvoeren op de pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30
Ik heb even je topicstart doorgelezen en zitten bladeren met wat anderen hebben gepost. Dus het zwaarste wat je op je pc gaat doen zowel prive als werk, is dus hetgeen wat je voor je werk gaat doen. De boekhoudprogramma's.
Het valt me erg op dat er maar van alles geroepen wordt om de prijs op te drijven.
Wil je hem van je plek af nemen? Zo ja, neem een laptop en kijk dan vooral naar zakelijke laptops. Steviger, gaan langer mee op een accu lading, enzovoorts.

Zelf zou ik de pc combineren met een goed en wellicht groot scherm (ik ben dan wel een gamer en heb een vrij dure 38 inch ultrawide scherm voor mijn neus) met bijbehorende resolutie.
Een pc in elkaar laten zetten voor dat bedrag met een scherm erbij is prima te doen. Heb je ook nog een toetsenbord en muis nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 18-01-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Nee ik laat de pc staan op de plek waar ie komt te staan en daar komt hij niet meer weg haha

Ja groter scherm geen idee eigenlijk. Op werk is het een 24 inch en dat lukt wel goed en laptop schermen zijn nog kleiner.

Muis en Toetsenbord moet ook nog inderdaad maar daar kom ik vast wel uit. Speakers vast ook denk ik

De pc die ik zelf samengesteld heb komt op 800, maar heb ook 1 van rond de 600 dus de prijs valt wel mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 13-09 18:57
LeonieV schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:58:
Eh de reden is eigenlijk dat ik niet zou weten wat ik nog meer nodig ben op de pc om hem duurder te maken. Ja een 2tb SSD, maar verder zie ik niet zo snel nut voor duurdere moederbord. Processor kan ook nog maar ja.......

Dus GJ vandaar eigenlijk dat ik rond dit bedrag uit ga komen haha. Ik ga bij Assemblage uit van 150 euro is het minder valt het mee. Dus dan komt het totale systeem op 950 euro, misschien nog 100 euro voor windows 11 ofzo geen idee dan is het 1050 haha. Allemaal ruim gerekend

Wat zou jij veranderen dan?
Het hoeft ook niet perse duurder maar misschien iets beter? Zoals een moederbord met displayport en gekoeld SSD slot:
uitvoering: ASRock B650M PG Riptide
Biedt ook nog mogelijkheden voor geheugen uitbreiding in de toekomst.
Qua processor zou je ook aan een iets betere kunnen denken. Hoe meer je bij aanschaf investeert, hoe langer een systeem meestal mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
gekoeld ssd slot is natuurlijk wel handig !! Goede tip. displayport pff helemaal niet aan gedacht zo zie je maar weer haha. Hoewel heeft de die 650 die ik had geen displayport?

Hoe zie je op moederbord gekoeld ssd slot heeft?

Bedankt

Komt steeds meer bij ja toetsenbord, muis, speakers daar had ik nog niet eens bij stil gestaan haha

[ Voor 17% gewijzigd door LeonieV op 18-01-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Als je op het moederbord klikt en dan bij opslag kijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBYpYigUOwYuAlFnFKxQxYGUfcI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hDAM3kQJaoomsrGmtY4zMBQ6.png?f=fotoalbum_large
Het b650 moederbord die jij zelf hebt gekozen heeft ook een DisplayPort. Dat staat bij aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdvyMPzmf7ZahSjO6ReMlzDemgY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XrModf1tjKLQWclxOPoeUEDf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Glamourt op 18-01-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
ooh ja een blazing socket haha

Ben op zich wel benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden gaan kopen. Een leuke link naar een goede desktop of een leuke zelf samengestelde

Die van glamourt vind ik persoonlijk wel een leuk systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:33
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 251,99€ 251,99
1BehuizingenLian Li A3-mATX Zwart€ 68,99€ 68,99
1MonitorsIiyama ProLite XUB2763QSU-B1 Zwart€ 217,72€ 217,72
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 49,90€ 49,90
2VentilatorsArctic P12 PWM Zwart/Zwart, 120mm€ 4,86€ 9,72
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 116,90€ 116,90
1SSD'sKingston NV3 2TB€ 108,95€ 108,95
Totaal€ 1.000,12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
LeonieV schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:00:

Dat maakt ook niet uit hoeveel het precies is maar ik zie in sommige systemen voedingen van 850W zitten bij die game pc's met zulke videokaarten. Ik weet dat je x aantal watt nodig bent als je gaat gamen op hoge settings, maar de tijden dat je niet gamed is de voeding dus eigenlijk ook dikke overkill?
Als je een videokaart er in stopt die tijdens gamen flink stroom verbruikt dan moet je inderdaad een voeding kopen die dat wel aan kan. Dat betekent inderdaad dat op het moment dat je alleen een Excel sheetje aan het bewerken bent dat de voeding dus eigenlijk heel weinig doet. Maar dat is nu eenmaal hoe het werkt.

Zie het als een kraan. Is er een beetje water nodig dan gaat de kraan slechts een beetje open, is er veel water nodig gaat hij flink open staan.

De voeding moet dus altijd sterk genoeg zijn om je maximale belasting op te kunnen vangen. Als jij een flinke grafische kaart er in wil stoppen om af en toe lekker te gamen, dan moet je de max belasting van die kaart meerekenen en gezien die dingen vaak best een hoge max belasting hebben zal je dus op een veel zwaardere voeding uitkomen dan wanneer je niet gaat gamen.

Maak je overigens niet te druk over het verschil tussen een voeding van 400watt en 650watt tijdens niet gamen, dat is echt minimaal. Het verschil zal hem eerder in de aanschafprijs liggen, en daar heb je nog budget over.

Mijn advies zou dus zijn, overweeg je later een videokaart er in te willen stoppen. Koop nu dan gewoon een voeding die genoeg watt heeft om zon kaart aan te kunnen. En zorg er voor dat je een kast koopt waar de kaart in past en waar je goede ventilatie in kan regelen. Want die kaarten worden nogal warm als je aan het gamen bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• william_b
Ik zou eerst kijken welke randapparatuur je wenst en dan kijken welk budget er nog over is voor een pc.
Bv volgende dual monitor setup als voorbeeld. Redelijk basic, maar naar wens aan te passen. Daar ga je meer plezier aan hebben.

1WebcamsLogitech HD Webcam C270 (Zwart)€ 17,61€ 17,61
2MonitorsIiyama ProLite XU2793QS-B6 Zwart€ 159,-€ 318,-
1HoofdtelefoonsLogitech USB Headset H340€ 25,20€ 25,20
1ToetsenbordenLogitech Desktop MK120 (Azerty BE)€ 24,90€ 24,90
1Beugels en standaardenACT AC8322 Monitor Bureausteun met Crossbar, 2 schermen tot 27”, vleugelmoer€ 70,82€ 70,82
Totaal€ 456,53

[ Voor 94% gewijzigd door william_b op 19-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Toetsenbord en muis kan ik wel via werk regelen. Paar speakers WEL nodig. Webcam is ook niet nodig. Nog een Sony koptelefoon liggen

Leuke monitor en behuizing in je systeem Lieven!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william_b
1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 183,90€ 183,90
1MoederbordenGigabyte A620M H€ 91,41€ 91,41
1BehuizingenAntec NX500M€ 49,90€ 49,90
2MonitorsIiyama ProLite XU2793QS-B6 Zwart€ 159,-€ 318,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (EN, OEM)€ 127,51€ 127,51
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBK2-16€ 64,90€ 64,90
1SSD'sKingston NV3 1TB€ 54,90€ 54,90
1SpeakersCreative Creative Pebble Plus€ 41,95€ 41,95
1Beugels en standaardenEwent EW1512 Desk Mount 13 - 27 inch, 2 schermen€ 37,57€ 37,57
Totaal€ 1.026,04

Rekening houdend dat je dit bij 1 winkel bestelt en laat assembleren incl.windows installatie komt er nog +/-€180 bij. Dan zit je op max budget.

[ Voor 4% gewijzigd door william_b op 19-01-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Vind de lian li a3 wel mooie kast om te zien. De liyama monitor is heel interresant!!!

Extra ventiltor of 2 is ook wel handig inderdaad.

16gb of 32 gb geheugen mmm nee gewoon 16denk ik

Zie vaak kingston terugkomen als ssd dat is beter als samsung of western digital

[ Voor 3% gewijzigd door LeonieV op 19-01-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
Hallo,

sorry was even weekje op vakantie ook. Maar even naar een winkel geweest en die heeft me volgende systeem aangeboden. Goede deal of niet?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenMSI PRO B650M-P€ 124,-€ 124,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Black€ 76,41€ 76,41
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 38,-€ 38,-
1Geheugen internCrucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B€ 96,99€ 96,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 75,09€ 75,09
1SSD'sLexar NQ790 2TB€ 116,90€ 116,90
Totaal€ 821,38

Met windows 11 origineel en assemblage komt hij bij de winkel op 940 eurootjes uit

4 vraagjes dan nog:

is WD sn770 black beter of betrouwbaardere ssd?

MSI B650M GAMING PLUS WIFI is dat een beter moederbord? ( 40 euro extra )

Wat is afgezien van die Liyama nog meer een goed beeldscherm?

is de be quiet pure power 12 betere voeding? ( deze be quiet wat meer vertrouwen in )

Bedankt

[ Voor 8% gewijzigd door LeonieV op 30-01-2025 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 14:54
is WD sn770 black beter of betrouwbaardere ssd?
Tussen de WD, de gemiddelde samsung 980/990 evo en een kingston ssd is het een beetje muntje opgooien welke er betrouwbaarder is.
Persoonlijk zou ik mikken op een SSD van een van die drie waar in ieder geval geen QLC nand in gebruikt wordt. Kun je op filteren in de pricewatch.
MSI B650M GAMING PLUS WIFI is dat een beter moederbord? ( 40 euro extra )
Als je behoefte hebt aan wifi of bluetooth wel, anders zou ik niet 123 reden zien om meer geld uit te geven dan wat je nu in de lijst hebt.
Ik zou gewoon een iiyama kopen eigenlijk. Ik heb er thuis en bij familie leden tig staan. Op werk staat ook het hele pand er vol mee. Het is ontzettend degelijk spul.
is de be quiet pure power 12 betere voeding?
Die serie is prima ja. De kabels zijn alleen ietwat aan de korte kant voor zover ik weet. Hoeft geen probleem te zijn, zeker niet met een gesloten kast waar de kabels eventueel niet achter het moederbord langs hoeven.

Is die kast niet wat groot? Je stelt hier een pc samen met een m(icro)ATX moederbord, verder geen grafische kaart of andere kaarten uberhaupt.
Ik zou een kleiner kastje zoeken.

bijvoorbeeld
product: Lian Li A3-mATX
uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket
uitvoering: Jonsbo C6 Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[b]LeonieV schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:58:

Je kan ook nog naar deze kijken: Best Buy Guide: De beste allround monitors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
De Lian mi kast konden ze niet krijgen want dat merk hebben ze niet. Kan ik hem eventueel zelf eerst kopen natuurlijk. Wat is voor of nadeel van te grote kast? De be quiet kast is verder kwalitatief wel goed?

Lees ik tussen regels nu door Lexar omruilen voor WD, Kingston of Samsung

Monitor doe ik dan gewoon een Liyama. Hoewel bij de best buy staat bij de monitor geen prijzen dus niet meer beschikbaar? Welke type moet ik dan hebben?

Moederbord hou ik dan ook, geen wifi enz nodig

Voeding ivm te korte kabels misschien de be quiet pure power 12 M versie doen? Misschien die betere kabels. Wat is gevolg te korte kabels? Dat alles misschien niet even goed aangesloten wordt omdat kabels te strak staan en dus sneller stuk ?

[ Voor 16% gewijzigd door LeonieV op 30-01-2025 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LeonieV schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:11:
Ik kryg 1000 tot 1250 euro vergoed van mijn werk. Dat is excl een pc monitor die zal ik zelf aanschaffen.
Werkgever vergoed een van de belangrijkere onderdelen, de monitor, niet?
Wil je een of twee monitoren? 27", 32" of iets anders? 1440p of 2160p?
De pc zal hoofdzakelijk voor mjjn werk gebruikt gaan worden. Boekhoudprogramma's hoofdzakelijk met daarnaast Word Excel.
Is voor Excel een grotere / hogere monitor handig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glamourt schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:42:
Als je voeding te veel wattage hebt dan gooi je onnodig veel warmte in je systeem wat kan lijden tot over verhitting.
Dat is onzin.. de efficiency is iets lager, maar qua warmte is dat niet significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LeonieV schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:58:
Met windows 11 origineel en assemblage komt hij bij de winkel op 940 eurootjes uit
Dus nog 250+ euro budget over? :D
Je zou kunnen gaan voor een extra 4 TB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
.

[ Voor 99% gewijzigd door Glamourt op 02-02-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonieV
1 monitor van 27 inch is voldoende dat heb ik op werk ook. Of voor de prijs moet een echt kwalitatief goede 32 inch alternatief zijn voor die prijs.

Ja 4tb of misschien toch nog andere of betere onderdelen?

Is pc aansluiten beter via hdmi of displayport. Eens kijken of geselecteerde msi moederbord ook displayport heeft en welk type

[ Voor 4% gewijzigd door LeonieV op 02-02-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
In mijn ervaring is displayport wat stabieler. HDMI heeft nog wel eens hdcp problemen, waardoor je beeld om de zoveel tijd zwart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Ik zit zelf een beetje in dezelfde hoek te zoeken, en deel slechts een paar overwegingen, c.q. uitkomst van wat ik eerder voor mezelf opgezocht had:Ik denk dat het wel losloopt met de extra warmte van een iets zwaardere voeding. Garantie, prijs/kwaliteit zou ik ook mee laten wegen. Daarvoor zijn tests (o.a. ook bij Tweakers) of de componentenlijst van https://cultists.network/140/psu-tier-list/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
LeonieV schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:05:
De Lian mi kast konden ze niet krijgen want dat merk hebben ze niet. Kan ik hem eventueel zelf eerst kopen natuurlijk. Wat is voor of nadeel van te grote kast? De be quiet kast is verder kwalitatief wel goed?
Niets. Gewoon onnodig groot voor een relatief simpel systeem. Het is een prima kast verder.
Ik zou voor mijn eigen werk pc waarschijnlijk eerder uitvoering: Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid kiezen vanwege het formaat.
Voeding ivm te korte kabels misschien de be quiet pure power 12 M versie doen? Misschien die betere kabels. Wat is gevolg te korte kabels? Dat alles misschien niet even goed aangesloten wordt omdat kabels te strak staan en dus sneller stuk ?
Het commentaar over de korte kabels was juist mbt de M versie. Daar heb ik overheen gelezen. Ik weet niet of de kabels van de Non M versie langer zijn.

Het nadeel van korte kabels is dat je in sommige grotere kasten misschien lengte te kort komt om de kabel uberhaupt aan te sluiten zoals je zou willen

[ Voor 12% gewijzigd door youridv1 op 03-02-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@kdekker klopt. Voor simpele systemen zou je ook een uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W kunnen overwegen. Die is alleen niet modulair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
youridv1 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:14:
@kdekker klopt. Voor simpele systemen zou je ook een uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W kunnen overwegen. Die is alleen niet modulair.
Dan is wellicht een advies voor de TS voor een goede modulaire voeding een idee? Iig: ik vind zelf de afwezigheid van ongebruikte kabels wel lekker 'clean'. En-passant ben ik zelf natuurlijk ook benieuwd naar 'wat dan' c.q. de afweging van een Tier-1 voeding die iets te zwaar is, of een 'mindere' voeding, die iets minder overgedimensioneerd is (maar wel (deels) modulair is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@kdekker Ik zie de toegevoegde waarde van een modulaire voeding niet zo in een dichte kast, zoals die in dit topic. Gewoon de ongebruikte kabels oprollen/vouwen en een tiewrap eromheen. Bovendien wordt dit systeem geassembleerd door een winkel, dus komt goed.

de afweging voor een Tier 1 voeding van zo'n tier list is wat mij betreft een "vooral niet doen" bij een pc als deze. Je betaalt dan ontzettend veel voor een voeding om dat ie dan fantastische ripple onderdrukking voor overclocking heeft en weet ik het nog allemaal en vervolgens steek je hem in een basic kantoor pc waar het er vooral om gaat dat de voeding het even uit houdt. Voor een pc als dit is een pure power méér dan voldoende.

Een voeding overdimensioneren is ook niet nuttig tenzij je verwacht binnen het leven van de voeding nog eens een hele zware GPU te gaan monteren. De vermogens rating van de voeding is continu vermogen bij elke voeding van de merken die hier in de PW bekend zijn. Dat betekent dat een 550 watt voeding in staat is continu 550 watt te leveren de hele dag door. Een kantoor pc staat 95% van de tijd uit zijn neus te eten terwijl jij documenten edit, mail leest, meetings bijwoont. Dus de voeding heeft in feite de hele dag mega overcapaciteit.

[ Voor 76% gewijzigd door youridv1 op 03-02-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
youridv1 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:56:
@kdekker Ik zie de toegevoegde waarde van een modulaire voeding niet zo in een dichte kast, zoals die in dit topic. Gewoon de ongebruikte kabels oprollen/vouwen en een tiewrap eromheen. Bovendien wordt dit systeem geassembleerd door een winkel, dus komt goed.

de afweging voor een Tier 1 voeding van zo'n tier list is wat mij betreft een "vooral niet doen" bij een pc als deze. Je betaalt dan ontzettend veel voor een voeding om dat ie dan fantastische ripple onderdrukking voor overclocking heeft en weet ik het nog allemaal en vervolgens steek je hem in een basic kantoor pc waar het er vooral om gaat dat de voeding het even uit houdt. Voor een pc als dit is een pure power méér dan voldoende.

Een voeding overdimensioneren is ook niet nuttig tenzij je verwacht binnen het leven van de voeding nog eens een hele zware GPU te gaan monteren. De vermogens rating van de voeding is continu vermogen bij elke voeding van de merken die hier in de PW bekend zijn. Dat betekent dat een 550 watt voeding in staat is continu 550 watt te leveren de hele dag door. Een kantoor pc staat 95% van de tijd uit zijn neus te eten terwijl jij documenten edit, mail leest, meetings bijwoont. Dus de voeding heeft in feite de hele dag mega overcapaciteit.
De genoemde Antec heeft inderdaad een PSU compartiment, waardoor je - zelfs met een Windows - die kabels niet ziet. In de Lian-Li zit geen Window, maar liggen wel de kabels in het moederbord deel, omdat er geen los PSU-vak is. Ik snap je punt, maar er zijn wel kasten waar je geen ruimte hebt om die kabels te laten, waar m.i. modulaire voedings wel een nettere kast opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@kdekker Die kasten zijn er ja, maar dan heb je het met name over ITX behuizingen. Ook in de Lian Li A3 is ruimte om ze ergens vast te maken.

Je kunt ook voor modulair gaan, maar ik zou er voor een dichte pc niet voor bij betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
youridv1 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:14:
@kdekker Die kasten zijn er ja, maar dan heb je het met name over ITX behuizingen. Ook in de Lian Li A3 is ruimte om ze ergens vast te maken.

Je kunt ook voor modulair gaan, maar ik zou er voor een dichte pc niet voor bij betalen.
Fair point.

Zag nog net ook (via wat er nu op front page review: De gulden middenweg van voedingen: ATX 3.x, 750W en modulair voor 122...) een andere URL in dat artikel: review: De (on)zin van een dure voeding: wat levert een hoger rendement echt op?, waar de conclusie is dat (meer) vermogen niet veel boeit qua verbruik. Dan houd je alleen de prijs en de kwaliteit over (als modulair zijn niet belangrijk is). Het niet-modulair zijn bespaart je ca 30 euro dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeonieV
Hey,

Ik heb inmiddels de pc besteld ( was op vakantie ) !!

Deze is hem geworden in samenwerking met jullie en de pc winkel. Nog wat korting gekregen op sommige hardware ook

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 8700G Boxed€ 275,-€ 275,-
1MoederbordenMSI PRO B650M-P€ 121,57€ 121,57
1MonitorsIiyama ProLite XU2793QS-B6 Zwart€ 158,99€ 158,99
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,50€ 29,50
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 112,90€ 112,90
1VoedingenCorsair RM650e (2025)€ 87,-€ 87,-
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 1.004,86

Dacht laat jullie even weten wat het geworden is enz

Groetjes