Warmteontwikkeling voeding berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233011

Topicstarter
Ik wil een geschakelde voeding van 12V 6A (72W 80% rendement) inbouwen in een ABS kast met een inhoud van 5 liter.
Het moet in een bestaande kast dus aluminium is geen optie.
De voeding wordt gedurende meerdere uren vol belast.
Wie heeft voor mij wat formules om te berekenen hoe groot evt. luchtgaten moeten zijn voor een natuurlijke convectie.
Een programmaatje zou nog mooier zijn.
Kan ik de warmte ontwikkeling trouwens simpel stellen op 20% van 72W = 14,4W?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 08-01-2008 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Confectie? Zoals de zeeman? Of convectie? :P

Eigenlijk moet je het anders bekijken. De volle 100% van wat een voeding uit het lichtnet trekt wordt uiteindelijk in warmte omgezet. Wat de voeding niet zelf in warmte heeft omgezet wordt doorgegeven aan de apparatuur die het voedt, en als die ook in diezelfde kast zitten dan gaat het alsnog daar in warmte om.

Als je weet mbv van een stroommeter wat de voeding uit het lichtnet haalt, dan kun je al berekenen wat je aan hitte moet kunnen afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er gaat 20% verloren dus dat wordt in warmte omgezet, niet meer lijkt me.
De gebruikers zitten niet in de kast, dus wat daar in warmte wordt omgezet telt even niet mee.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 08-01-2008 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet er op letten wat je uit het lichtnet trekt. Niet wat je aan je gebruikers levert. Je zult zien dat een 72W voeding ongeveer 90 - 100 watt uit het lichtnet trekt. 20% dáárvan gaat al direct om in hitte. En en niet 20% van 72 watt.

Het vermogen waar een voeding op rated is, is het outputvermogen. Niet het opgenomen vermogen. En het verschil daartussen is, je raadt het al .. input - rendementsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt gelijk, denkfoutje, ik dacht even dat 72W het opgenomen vermogen was.
Maar goed, 15-20W aan warmte dus.
Blijft de originele vraag staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 09-01-2008 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234089

Zoals jij het schrijft : 12 V 6 A 80 % rendement betreft die 80 % het 72VA deel ( DC ) Voor het inbouwen in de kast moet je inderdaad ook rekening houden met de trafo warmte e.d. ALS die 80 % niet op het totaal slaat.

Je wil natuurlijke convectie en geen ( ! ) blower. Dat houdt dus in het gebruik van luchtgaten met veel grotere diameter. Mocht je die formules niet vinden, monteer even een sensor op een koelplaat en kijk wat de temperatuur doet, als de voeding 1- niet is ingebouwd 2- wel in de kast zit. Uit de verschillen kun je alles afleiden. Hopenlijk heb je iets aan dit antwoord daar ik vermoed dat je expliciet om berekening luchtgaten bij convectie verlegen zit ( vrij complexe formules, herinner ik mij uit de natuurkunde ). Beschouw dit antwoord anders maar als niet ingezonden en met excuus voor de storing. Mocht je mogelijk nog iets willen vergelijken met conductie, zie ( prototypje ) http://members.home.nl/pc1l/custom/js/js55.htm

Suc6 termee :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 09-01-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Testen is idd het makkelijkst, alleen kan ik niet makkelijk bij de betreffende kast.
Ik schaf wel een soort gelijke kast aan, thermometer erin en boren maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

20-30 watt... 2 80 mm gaten (een boven een onder) met mooie finger guards erop, moet denk ik wel genoeg zijn... meeste voedingen zijn daarbij wel zo dat ze een iets verhoogde temperatuur makkelijk kunnen hebben (meestal zijn et componenten rated op 105 graden, maar dan is je abs doos allang gesmolten) daarbij, hoe warmer, hoe sneller (relatief) de lucht gaat stromen, dus er stelt zich een evenwicht in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, zo heb je het ideale schoorsteeneffect. Van onder koud naar binnen, naar boven warm eruit. Als je niet op een cm kijkt dan heb je absoluut verder geen ingewikkelde formules nodig voor de luchtgaten :)

Is er veel stof in het ambient, dan zou je de opening aan de bovenkant eventueel boven aan een zijkant kunnen maken. Afbuigende luchtstroom nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kast zit buiten onder een afdakje, moet wel spatwater dicht blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Buiten ? In de open lucht ? Ja dan even goed bekijken met openingen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Anoniem: 233011 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:21:
Kast zit buiten onder een afdakje, moet wel spatwater dicht blijven.
Dat hoeft geen probleem te zijn, voor militare en andere ruggerdized toepassingen is drip-proof zijn een van de vereisten. Door je luchtgaten zo te construeren dat als er water over het toestel loopt, dit naar beneden toe niet in het toestel geraakt, kan je redelijk gemakkelijk daaraan voldoen.

Wat ik zelf al gezien heb van constructie, is het id van die luchtroosters zoals je vaak aan huizen ziet: Afbeeldingslocatie: http://www.hvmontage.nl/contents/media/d6904b.jpg, maar dan 2 keer achter elkaar, een beetje verschoven. De buitenste zorgt ervoor dat water van bovenaf niet binnen geraakt, de binnenste zorgt ervoor dat water dat van onderen naar binnen spat door de gaten in het eerste rooster, het 2e rooster niet kan passeren.

Vergeet ook niet om in het laagste punt van je kast een gaatje te maken, als het buiten hangt ga je condensatie krijgen en die moet ergens weg kunnen. Ook met de verbindingsdraden hou je daar best rekening mee, als de draad wat naar beneden hangt zullen condensatiedruppels aan het onderste stuk van de draad naar beneden vallen, ipv in de contacten te kruipen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Als het ding buiten moet staan, maakt het dan uberhaupt uit dat de warmte passief moet afgevoerd worden? Lijkt me dat een stille case in de buitenlucht niet uitmaakt?

Wat betreft dat rooster hierboven; dit houdt inderdaad het water wel tegen maar is ook nefast voor de convectiestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

's winters niet nee, maar misschien in de zomer wel. Misschien staat/hangt het wel bij zijn terras.

PC based oscilloscope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zonder goede context kun je ook geen alternatieven bedenken. Het zou dus wel handig zijn wat de voeding waar moet gaan aansturen en in welke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De voeding is bedoeld om 's nacht een accu te laden en staat redelijk goed afgeschermd onder een afdak, alleen met harde wind zou hij nat kunnen worden.
Zo'n speciale rooster zou in combinatie moeten met een ventilator maar raakt wel eerder verstopt.
Condens zal met een warme voeding niet zo snel ontstaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 22:21:

Wat betreft dat rooster hierboven; dit houdt inderdaad het water wel tegen maar is ook nefast voor de convectiestroom.
Inzake natuurlijke convectie is er minder schoorsteeneffect :/ ( rooster 'benedenwaarts' gericht ) .. Misschien valt het verschil nog mee maar het kan ook goed tegenvallen. Dat weet ik uit eigen ervaring, het kan een behoorlijke rem vormen voor de luchtstroom naar buiten. Uiteraard met een ventilator geen probleem.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 10-01-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233011 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:50:
Condens zal met een warme voeding niet zo snel ontstaan denk ik.
De condens kan buiten het voeding gebeuren ontstaan ( weersomstandigheden ). Als het invoerluchtgat op het diepste punt zit dan is er geen probleem. MOET deze voeding echt 'buiten' :/ geplaatst ? Ze houden toch wel van een beetje stabiele omgeving :) .

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 10-01-2008 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb een en ander getest, de halve kast moet bijna weggeboord worden wil de voeding beneden de 70° C blijven.
Met een ventilator is het geen enkel probleem, maar dan moet je regelmatig het stof verwijderen en dat wordt dus vergeten tot de voeding het begeeft.
Ik heb getest met een aluminium kast met de koelplaat van de voeding tegen de achterwand aan.
Er zijn er dan zelfs helemaal geen gaten nodig, de doos werkt als één grote koelvin en de voeding blijft zelfs koeler dan in de open lucht.
Toch maar aluminium denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 10-01-2008 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233011 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:26:
Heb een en ander getest, de halve kast moet bijna weggeboord worden wil de voeding beneden de 70° C blijven.
Ik dacht al zoiets. Maar ik meende dat er speciale redenen waren voor kunststof. Daarom vroeg ik je ook meteen om even de temps op te nemen. Het is echter veel beter om discrete componenten te koelen bijvoorbeeld via conductie. Ze raken dan veel gemakkelijker hun overtollige warmte kwijt :).
Anoniem: 233011 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:26:Met een ventilator is het geen enkel probleem, maar dan moet je regelmatig het stof verwijderen en dat wordt dus vergeten tot de voeding het begeeft.
Ofwel plaats je dan een filtertje, dat kan ook met een blower :).
Anoniem: 233011 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:26:Ik heb getest met een aluminium kast met de koelplaat van de voeding tegen de achterwand aan.
Er zijn er dan zelfs helemaal geen gaten nodig, de doos werkt als één grote koelvin en de voeding blijft zelfs koeler dan in de open lucht.
Via de geleiding komt er een forse warmtestroom op gang, er wordt veel minder 'weggegeven' via convectie ! Let wel op het eindresultaat. De restwarmte zal toch ( een beetje ) de lucht in de ALU kast verwarmen. Gewoon even checken. Maar als je dan enige kleine ventilatie gaten zal aanbrengen ( ALS het nodig is ) is het geen probleem meer.

Wat ik graag nog zou willen vragen : heb je ook de airtemp gemeten in de plastic kast ? En : welk onderdeel van de voeding heb je precies op temp gecheckt ?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 10-01-2008 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een filter raakt ook verstopt en moet vervangen worden.
Dat ik voor alumium geen gaten nodig ben weegt op tegen het opnieuw maken van een complete kast die dan volledig onderhoudsvrij is.

Ik heb steeds de temperatuur van de koelplaat aan de zijkant gemeten.
De luchttemp heb ik niet gemeten maar een koelplaat die niet tegen de wand aan zit maar uitstraalt in de lucht is wel representatief voor de luchttemp denk ik.
Maar ik zal voor de zekerheid nog even een sensor bovenin hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 233011 op 10-01-2008 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja , met een beetje stof blijf je a h vervangen, das waar. Geheel gesloten kast is ideaal. Zeker buiten.
Sensor : nuja, meten is weten, altijd makkelijk :) ik dacht nl aan die componenten die niet op de koelplaat zitten maar ook ( beetje ) warm zouden kunnen worden. Als nu de air temps redelijk blijven dan is het OK.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 10-01-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Denk er trouwens aan dat het nu winter is en de boel dus een heel stuk beter koelt dan in de zomer.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Uiteraard, ik test bij kamertemperatuur.
Dat komt redelijk overeen met de temps 's nachts in de zomer.
Overdag is de voeding wel aan maar onbelast.
Pagina: 1