Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roaldvdmeer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 22:28
We zijn ons huis aan het renoveren en willen onze groepenkast volledig vervangen. Stedin komt binnenkort de aansluiting verzwaren naar een 3x25A en verlangt daarbij een groepenkast die klaar ligt om erop aan te sluiten.We zijn dus druk aan het puzzelen op oa Elektramat en Vektro.

We willen in de toekomst een 11kw laadpaal, 3fase inductie, warmtepomp en PV installatie van zo'n 12 a 18 panelen.

Waar ik niet helemaal uitkom is de amperages van de aardlekschakelaars en hoofdschakelaar icm de PV installatie. De PV installatie komt toch na de hoofdschakelaar erbij? Kan de hoofdschakelaar dan op 40A blijven en de aardlekschakelaars verhogen naar 63A?

En als de PV installatie op 1 fase past dan hoeft denk ik zelfs maar 1 aarlek op 63A en de rest op 40A?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:01
Die 40 en 63 A (ampere) is de maximale stroom die de schakelaars mogen schakelen, daar kom je met een 25 A hoofdzekering nooit aan toe.
Alle 'automaten' in jou groepenkast mogen maximaal 16A zijn.
Alle 'aardlekautomaten' in jou groepenkast zijn maximaal 16A en 0.03 A (30 mA)
Alle 'aardlekschakelaars' in jou 3 fase groepenkast (je hebt er dan 3 nodig) zijn 0.03 A (30 mA) en 40 of 63 A maximale schakelstroom.

Een automaat is een beveiliging tegen overbelasting; een aardlekautomaat is een beveiliging tegen overbelasting én te grote lekstroom.. bijvoorbeeld lekstroom dóór jou lichaam heen.
Een aardlekschakelaar is een beveiliging tegen te grote lekstroom.

Bedenk dat deze beveiliging-toestellen niet zozeer het aangesloten apparaat beveiligen maar ten zeerste de elektrische installatie.. als de ingeschakelde straalkachel omvalt zal de boven genoemde beveiligingen daar niets tegen doen tot dat de brand in jou huis een kortsluiting veroorzaakt...

Meer info vindt je hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

[ Voor 35% gewijzigd door natural colour op 17-01-2025 19:08 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roaldvdmeer
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Op zich is de indeling en onderdelen vd kast wel duidelijk. Alleen vroeg ik me af wat we moeten aanpassen om de kast ook geschikt te maken voor de toekomstige pv installatie.

Heb m nu geconfigureerd met

HS: 40a (3 fase)
3x ALS: 40a
12x automaat: 16a
1x Alamat 3p+n: 20a (laadpaal)
1x Alamat 3p+n 16a (inductie)

Toekomstige PV installatie schat ik in op 12 a 18 panelen met verschillende oriëntaties.

Moeten we dan de HS en ALS allemaal vervangen voor 63a?

[ Voor 8% gewijzigd door roaldvdmeer op 17-01-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 01:10
Er kan door je hoofdschakelaar maximaal 25A, omdat die direct achter de netzekering zit. Als er meer doorheen gaat, dan springt de zekering.
Binnen je groepenkast kan echter zowel de hoofdzekering als je PV stroom leveren. Met 15 panelen van 400Wp kan je dus zo'n 26A extra krijgen vanuit de zonnepanelen (indien je een enkelfase PV-omvormer gebruikt).
Daarmee zou je de aardlekschakelaar dus met 25A+26A=51A kunnen voeden. Dat is teveel voor een 40A ALS; die zal dus verhoogd moeten worden naar 63A én de bedrading in de groepenkast zal ook geupdate moeten worden naar 63A.

Als je de PV omvormer 3-fase uitvoer, dan is de maximale stroom echter maar 1/3 daarvan en dus zo'n 8A. In dat geval blijft de maximale stroom binnen de groepenkast dus wel onder de 40A. Het hangt echter erg van de precieze oriëntatie en aantallen panelen af of het geschikt is voor een 3-fase omvormer.

De optie met de meeste mogelijkheid is de eerder genoemde met 63A ALS, en 63A bedrading. Dan kun je alle kanten op, en het prijsverschil is niet heel groot.
(Voor de PV heb je later uiteraard ook nog een (1 of 3fase) Alamat nodig, dus reserveer daarvoor wel ruimte in de kast.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roaldvdmeer
Bedank voor het meedenken!

Word die 26a van de 15 panelen (met 1 fase omvormer) dan tussen de HS en 1 van de drie ALS toegevoegd?

Klopt het dat er dan eigenlijk maar 1 van de 3 ALS die 25a + 26a aan moet kunnen?

Of is het wel aan te raden om alle ALS en HS op 63a te configureren?

Voor de ALS van ABB lijkt het in kosten best wat te schelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Dit is bij mijn dochter gemaakt, dezelfde situatie.
Echter komen de 16 zonnepanelen op 3 eigen 1 fase omvormers i.v.m. verschillende orientaties en verdeling over de fases.
Rechtsonder 3 alamats voor de omvormers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7aEQbYxKYvIDosYMiPmqksVmaA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeL5NZgHG1AEq6L5vDP9O4qD.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 18-01-2025 10:24 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 01:10
Die 26A wordt idd tussen de HS en de ALS-en toegevoegd; deze staat dus parallel aan de HS voor de invoeding.
Alle ALS-en moeten 63A versies zijn, omdat ook de 3 ALS-en parallel staan, en theoretisch minimaal 3*16A kunnen leveren aan de groepen die erachter zitten (dus meer dan de 40A rating van de 'standaard'ALS)
Zie ook het verhaal op: Triggy in "Aanpassing groepenkast 40A naar 63A ivm PV"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmsr_2OTKevjb0UWh-UwjOLkqZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acKGajYtxNo6OOr92enXoymz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:01
roaldvdmeer schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:06:
Bedank voor het meedenken!

Word die 26a van de 15 panelen (met 1 fase omvormer) dan tussen de HS en 1 van de drie ALS toegevoegd?

Klopt het dat er dan eigenlijk maar 1 van de 3 ALS die 25a + 26a aan moet kunnen?

Of is het wel aan te raden om alle ALS en HS op 63a te configureren?

Voor de ALS van ABB lijkt het in kosten best wat te schelen namelijk.
@OverTheTop ts krijgt een 3 fase net aansluiting, dus...
Ik adviseer jou om op jou toekomstige 3 fase groepenkast een 3 fase omvormer te gebruiken, (eventueel geschikt om uit te breiden met een accu of aan te sluiten op een EV).
Dan neem je nú van de 1 of 3 fase aardlekschakelaars (Alamat®), en de (1 fase) Automaten de 16 A uitvoering...en van de 30 mA aardlekschakelaars die 40 of 63 A mogen schakelen, en een hoofdschakelaar Hs die 40 of 63 A mag schakelen.

Een 3 fase aardlekautomaat is niet goedkoop, bij Sander 105 euro (ABB), en daar heb je dus 4 van nodig, plus een ruime kast waarin ruimte is voor de <load balancing> meetspoelen voor je EV lader...en de aardlekautomaten voor de omvormer en EV mogelijk ook de wp, die mogen niet tegen elkaar komen ivm warmte ontwikkeling.

[ Voor 17% gewijzigd door natural colour op 18-01-2025 12:40 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:05
Ik zou voor een installatie met allemaal aardlekautomaten gaan. Ja, dat kost meer (ca. 240 euro). Maar je hebt er minder problemen mee qua bekabeling want kamrails is bijna altijd al geschikt voor 63A. Alleen de kabels naar je rails hoeven dan een upgrade te krijgen. Je hoeft ook niet te kijken naar een remautomaat, en lekstromen schakelen niet alles op de hele fase uit maar alleen de betrokken groep. Bovendien is door het ontbreken van de aparte aardlekschakelaars en remautomaat de installatie compacter.

Wat betreft de hoofdschakelaar: het verschil tussen 40A en 63A is € 7,55. Zelf heb ik wel 63A genomen, met 35A + PV zat ik bij het doorlussen in de maanden voor de ombouw wel erg dicht op de 40A die door de schakelaar kon. Ik wilde geen plakkende hoofdschakelaar hebben tegen de tijd dat Stedin langskwam. In ieder geval niet voor dat verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roaldvdmeer
Bedankt allemaal!

De aardelekschakelaar in amperage verhogen door de pv installatie kan ik volgen maar blijf het een beetje verwarrend vinden dat je een 63A HS nodig hebt als je die van onder 3x25A gevoed krijgt en van boven bv 26A van je pv aansluit. Dan gaat er toch nog steeds maar max 3x25a doorheen (of max 26A aan teruglevering bij 0 eigen gebruik en 100% opwek)?

Maar kost haast niks extra inderdaad dus pak m wel mee! En aardlekautomaten ipv installatieautomaten maakt het ook wel een stuk eenvoudiger inderdaad. Zeker omdat ik uiteindelijk met zo'n 15 groepen zit. Heb het nu geconfigureerd zoals in bijgevoegde afbeelding. Waarbij het idee is dat de elk groepje 1P aardlekautomaten verbonden word met een fase. En een 4p 16a alamat voor inductie en een 4p 20a alamat voor de laadpaal. De PV groep kan er dan later bij.

Zit ik zo goed? Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UGR07StVgkHjvs5yAvYJUqFOJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GO7x1h7rnVG5mdz7VxoYz6d6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door roaldvdmeer op 19-01-2025 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:05
Als je de hoofdschakelaar en de 16A 3-fase groep wisselt zijn de kabels korter. Verder ziet het er goed uit.
En even de aanvraag naar Sandervunderink sturen, die is meestal wat voordeliger als Elektramat.

En nee, als de PV pas na ombouw naar 3 fasen komt is 63A niet nodig.
Pagina: 1