Bosch Compress Hybrid 5800i AW - COP in EasyControl App

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucasPI
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-09 15:36
Hallo Forum!
Recent is bij mij een hybride warmtepomp geïnstalleerd bestaande uit de Bosch CS588AW 7 buitenunit, een MH210 controller (CSH5800iAW O), een CT200b EasyControl thermostaat en de reeds aanwezige Nefit 9000i-CW6 ketel.
In de EasyControl app kan ik niet zien hoeveel energie het systeem gebruikt en met name niet wat de effectiviteit is (ik neem aan dat dit de COP is?). De grafiekjes zijn 'leeg'. De installateur kon hier niet helpen.
Ik heb met Nefit/Bosch contact opgenomen en na veel vragen van het type 'zit de stekker erin', 'opnieuw app installeren, 'reset' en twee weken op afstand monitoren was hun conclusie dat ik moet wachten op een nieuwe software update van de app. Deze komt 'ergens' begin 2025.

Vraag: werkt bij iemand deze optie in de EasyControl app wel? Zelfde componenten in uw systeem?

(ps in mijn Domoticz home-automation systeem gebruik ik de ems-esp gateway en de Bosch-xmpp protocol interface, maar ook daar zie ik niet een parameter die de effectiviteit weergeeft)
bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 13:13
Ik zit ook aardig in de bosch spulletjes, maar bosch thermotechnik en andere bosch producten zitten niet perse in hetzelfde ecosysteem.

Voor zover ik zie is de CT200 een nefit overblijfsel met bijbehorende ketelsystemen en regeltechniek. Bosch heeft buderus overgenomen en hier ook producten in en dan worden er ook nog smart home producten die iets met je verwarming kunnen doen verkocht.

Je hebt:

Bosch Smart home
Bosch homecomfort
Bosch easycontrol app

Hieromheen zijn allerlei spulletjes verkocht die wel of niet werken in een app. Er is geen integratie van ecosystemen. Daarnaast zijn er ook sprongen in communicatieprotocollen (BUS, EMS, EMS 2). Gevolg van het moederconcern die strategisch bedrijven overneemt, maar niet integreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
@Nollekeuh
Dank voor je reactie.
Voor zover ik zie is de CT200 een nefit overblijfsel met bijbehorende ketelsystemen en regeltechniek.
ik had voorheen een CT100 + 9000i, met de recente toevoeging van de CS5800AW7 en de MH210 (CSH5800iAW) controller moest die vervangen worden door CT200. Dit omdat alle instellingen van de warmtepomp/controller via de CT200 en EasyControl app lopen (de MH210 heeft geen toetsenbordje/display meer). Dus is er een integratie van CT200 met Bosch. Wellicht zit daar ook de uitdaging die ik ervaar, ik hoop op een snelle oplissing van Bosch (@Nefit-Bosch als je meeleest: graag!! Zelfs een beta-versie!)
Wanneer er een Tweaker meeleest met een vergelijkbare combinatie: benieuwd naar de ervaringen, werkt alles daar wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
Op zich is er niet veel aan de hand. Het functioneert bij jou en inderdaad is de CT200 de makkelijke oplossing van nefit/bosch als regel thermostaat of om die in de woonkamer op te hangen, dus makkelijk voor installateurs welke in Nederland allemaal sterk leunen op de nefit/bosch oplossingen en hier lange ervaring mee hebben.

Bosch heeft echter ook zelf verwarmingsproducten, maar de Nederlandse markt heeft een historie omdat hier veel gas was en dus een grote afzetmarkt en er dus een hele keten is ontstaan. Nu de warmtepomp zijn intrede doet zie je dat de 'oude' business unit niet zomaar integreert met de nieuwe.

Ik geloof dat de 5800i de eerste poging is als substituut die ook door de oude ketel BU gebruikt gaat worden, in eerste instantie als hybride maar ook als stand alone. Ook kan die met internet gekoppeld worden.

De 5800i kan volgens mij geintegreerd worden in de Bosch smart home controller II (EMS 2). Maar wat de installateur bij jou heeft gedaan is de CT200 aangehouden. Deze is niet compatibel met de Smart home controller/software/app en heeft zijn eigen app. Je zou dus nog kunnen onderzoeken of je de MH210 kan koppelen aan de smart home controller en de 9000i. Volgens mij kan dat namelijk. In dat geval kan je de CT200 elimineren als centrale regelaar (uberhaupt weet ik niet of die nog veel doet in jouw setup anders dan de weergave van de ruimtetemperatuur en bediening voor temperatuur). Echter heb je vanwege je hybride setup wat complexiteit en moet je je setup anders gaan configureren. Ik denk dat de installateurs daar geen ervaring mee hebben. Hier is wat info over de MH210. (https://www.aircozonderst...ructie-voor-de-vakman.pdf)

Ik heb de smart home controller II en hierin staat dat je verwarmingssystemen kan toevoegen van Bosch en Buderus die gebruik maken van EMS 2 en of Logamatic en met het internet verbonden zijn.

Ik heb natuurlijk geen flauw idee of je hier iets mee kan of dat het je voordeel oplevert qua inzichten. :)
Je kan volgens mij wel je warmtepomp nu al toevoegen aan de bosch home comfort app en daar inzichten krijgen, maar dan heb je nog steeds ook easycontrol voor de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
Dank voor de update. de MH210 documentatie is bekend.
Wat met Bosch Smart Home Controller II in combinatie met de MH210/9000i/CS5800AW mogelijk is, daar zoek ik nog even verder naar, dank voor de tip!

De CT200 + App zijn op dit moment de interface waarmee het hybride systeem bediend wordt. Het geheel regelt weersafhankelijk met een (kleine) ruimteinvloed en (kleine) aanpassing via het klokprogramma.
Zoals aangegeven kan ik op dit moment niet de verbruikscijfers noch COP bekijken en dat is wat niet werkt in CT200/App.

Op dit moment interfaced de MH210/CS5800i (EMSx) middels een hardware gateway en de CT200 (xmpp) middels een software gateway naar mijn home automation systeem. Bij de vele tientallen parameters die ik van EMS binnenkrijg zitten ondermeer: 'energy heating' (=Q?) en 'meter heating' (=E?), zou simpelweg voor COP-verwarmen gelden COP = (Q + E) / E gelden? Dat is bij mij nu over hele periode sinds oktober 3.97 (verkoop folder: COPmax = 4.85).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
oke. Ik weet niet veel van de verbruikscijfers. Heb daar geen ervaring mee.

Als de afdeling bij bosch heeft gezegd dat de CT200 een update gaat krijgen die wat integratie gaat verbeteren, zou ik dat afwachten. Maar iets in me zegt dat de CT200 uit een compleet andere BU en tijdperk is ontstaan. De CT200 naregelkleppen voor de radiator (r10-rf) zijn bijvoorbeeld compleet anders dan de nieuwe bosch smart thermostaten. Er is geen compatibiliteit. Die twee ecosystemen gaan denk ik niet meer samenkomen en zogezegd is de CT200 dus een aflopende zaak voor de warmtepompen.

De regelaars die met de warmtepompen zijn gekomen zijn heel anders en de CT200 staat daar niet tussen (5800i all electric wordt niet ondersteund bijvoorbeeld door de CT200). Dit laat wel zien dat voor de nieuwere series bosch op andere thermostaten en systeemontwerpen inzet. Zie hieronder het overzicht van de verschillende internet thermostaten en verwarmingssystemen, de 5800i AW heeft de RT800 als internet thermostaat, maar in hybride opstelling met CV wel weer de CT200. Het laat mij zien dat een hybride opstelling iets is wat je eigenlijk helemaal niet wilt. Een hoop extra kosten, complexiteit en materialen bij gelijkblijvende maandelijkse uitgaven.

https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721875019

Al met al is deze transitieperiode behoorlijk kl*te voor de integratie en software ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucasPI
dus eigenlijk de verkeerde keuze gemaakt ? [just kidding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
Tja, dat wil ik niet zeggen. De warmtepomp werd/wordt natuurlijk gepromoot en gesubsidieerd door de overheid en daarmee is er een nieuwe markt gecreëerd voor de installateurs met als doel de totaal uitstoot van nederland omlaag te krijgen. Met strenge vorst en gemiddeld geisoleerde woningen kan verwarmen niet uit met enkel een warmtepomp. Daarom is de keten gaan leunen op hybride en is er daarop ontworpen.

Inmiddels is wel duidelijk dat isolatieverbeteringen de enige echte juiste en lange termijn oplossing is, maar de installateurs hebben nu eenmaal veel ervaring opgedaan met het hybride verhaal en durven het vaak ook niet aan om all electric te gaan, want heel misschien zit de klant in de kou ;) en das slecht voor de naam en business. Ook speelt mee dat er een collectieve kentering bezig is over de waardering van de woningen. Nederland staat vol met oude, niet opgeknapte, ongeisoleerde jaren 30 hokken die prima verwarmd konden worden met de oude gasketel en radiatoren, maar dat is gezien de toekomst weinig waard. De installateur moet dus eigenlijk zeggen: u kunt beter gaan nadenken over totale verbetering van uw isolatie en dat integraal aanpakken in uw woning, want de hybride pomp verdient zichzelf niet terug maar uw totaalrenovatie wel. Maar met dat verhaal verkopen ze op dat moment geen warmtepomp bij de ketel. ;)

Het is net als bij hybride auto’s, dat is eigenlijk ook maar een tussenvorm en niet echt duurzaam.

De enige echte verbetering is isolatie op een juiste manier laten uitvoeren. Hierna kan je all electric gaan. Echter zie je dat dat dan vaak uitdraait op een totaal renovatie van een woning met erg hoge kosten, tijd en energie.

Dit is ook een van de redenen waarom de prijs/waarde van energiezuinige nieuwbouwwoningen gigantisch hoog zijn geworden vergeleken met een jaren 30 huisje in de stad.

Ik denk dat de mensen die over hybride nadenken, beter af zijn met een aircosysteem voor de herfst en lente. Dat werkt net ze goed en reduceert ook je gasrekening op dezelfde manier als hybride. De bonus die je krijgt is dat je in de zomer nog kan koelen als dat nodig is.

• mark1978
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 13:01
Hey mannen,

Hier ook een Bosch Compress Hybrid 5800i AW (MH210/TrendlineHrC30CW5/CS5800AWset flex/CT200) met weersafhankelijk regeling. (en oa COP inzichtelijk) Ik vind het nog lastig om de juiste parameters voor de stooklijn goed in te stellen.

We hebben hier 40 m² vloerverwarming (gelegd als hoofdverwarming), terwijl de rest van de ruimtes wordt verwarmd met radiatoren. Daarnaast worden enkele ruimtes verwarmd met een Daikin airco.

We wonen in een monumentaal pand van 233 m² met z’n zevenen. Momenteel haal ik een COP van 1,7 bij een gemiddelde buitentemperatuur van 4,8°C. Ik weet niet precies waar de buitentemperatuursensor zich bevindt, maar de buitenunit van de airco staat ernaast en geeft standaard 2°C minder aan.

Nu mijn vraag: wat is jullie COP volgens de EasyControl-app, en al in de stooklijn verdiept?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nollekeuh
mark1978 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:40:
Hey mannen,

Hier ook een Bosch Compress Hybrid 5800i AW (MH210/TrendlineHrC30CW5/CS5800AWset flex/CT200) met weersafhankelijk regeling. (en oa COP inzichtelijk) Ik vind het nog lastig om de juiste parameters voor de stooklijn goed in te stellen.

We hebben hier 40 m² vloerverwarming (gelegd als hoofdverwarming), terwijl de rest van de ruimtes wordt verwarmd met radiatoren. Daarnaast worden enkele ruimtes verwarmd met een Daikin airco.

We wonen in een monumentaal pand van 233 m² met z’n zevenen. Momenteel haal ik een COP van 1,7 bij een gemiddelde buitentemperatuur van 4,8°C. Ik weet niet precies waar de buitentemperatuursensor zich bevindt, maar de buitenunit van de airco staat ernaast en geeft standaard 2°C minder aan.

Nu mijn vraag: wat is jullie COP volgens de EasyControl-app, en al in de stooklijn verdiept?
Ik heb hier geen idee van maar ben wel geinteresseerd in je ervaring met de 5800i.

Ik heb dezelfde setup (VV en radiatoren) en ben benieuwd wat het rendement gaat zijn als dit met een 5800 wordt verwarmd. Ook benieuwd naar de geluidsproductie!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucasPI
@mark1978 Dank voor je bericht. Zeer belangstellend naar je ervaringen!

In mijn geval een vergelijkbare hybride installatie: vrijstaand huis, 235 m2, beneden alleen vloerverwarming (aparte naregeling), boven radiatoren, 3 personen. Recent heb ik het energielabel laten opnemen: 111 kW/m2 (for what it is worth :P ).

Sta mij toe zeker te stellen dat inderdaad dezelfde hybride warmtepomp setup hebben voor de zekerheid:
- buiten unit CS588AW 7 buitenunit (de warmtepomp)
- binnen unit CSH5800iAW O (de mixer; feitelijk een pomp, filter en een MH210 controller in één kast, geen lokaal display)
De gasketel is iets anders maar vergelijkbaar.
Reden voor deze vraag: bij mij werken een paar dingen in de EasyControl app/CT200b niet, met name het energie verbruik overzicht in de app: in mijn geval staat er helemaal niets. Na langdurige discussie met Nefit/Bosch was de conclusie: wachten op de software update (ik begreep voor de CT200b en de EasyControl app) ergens in 2025....
Werkt het EasyControl energie overzicht in jouw geval wel? (wellicht over naar PM voor dit sub-onderwerp?)

CoP: omdat ik die in de EasyControl app niet kan zien, heb ik daarvoor een home automation script gemaakt dat twee parameters uitleest van de CS5800AW:
- "meter compressor": cumulatieve energie verbruikt door de compressor (E-in) en
- "energy heating": cumulatieve energie geleverd door de warmtepomp aan het huis (E-uit).
Dan middels CoP-heating = (E-uit + E-in) / (E-in) de CoP berekenen over een periode van 10 minuten (ik denk dat ipv 10 minuten een uur of wellicht een dag beter is), dat levert (jan/feb) gemiddeld een getal van rond de 3,5 op met een forse uitschieters. Ik weet niet hoe EasyControl de CoP berekent, maar ik gok op basis van dezelfde getallen. Kortom, ik denk dat het onjuist zou zijn mijn CoP getallen zonder verdere context te vergelijken (appels en peren risico).

De buitentemperatuur sensor (apart kastje) van het hybride systeem zit in mijn geval op de noordgevel in de buurt van de compressor. Het zit aangesloten op de MH210 controller.

Belangrijkste instellingen (denk ik):
- weersafhankelijk geregeld met 'medium' ruimte-invloed, regeltype: 'radiator'
- delta T: 7C (in de praktijk zie ik meestal max 6C)
- stooklijn: minimale aanvoertemperatuur 20C: 25C en maximalen aanvoertemperatuur bij -10C: 64C
- bivalent punt: 2C
Eveneens op zoek naar wat een goede instelling zou zijn. Ik denk dat een grote factor de waterzijdige inregeling is, ofwel bij welke flow werkt de warmtepomp optimaal?

@Nollekeuh de geluidsproductie is zeer bescheiden, de buitenunit heeft dan ook forse afmetingen. De pomp in binnenunit is hoorbaar.
De binnenunit (hier is dat de 'flex' variant) is een medium kast, maar hier had de niet-flex versie ook gekund. Immers die binnenunit bestaat uit een pomp+filter en een controller. Tevens wordt in de praktijk ook een vuil-filter en een AVDO gemonteerd, daar had die pomp en controller ook nog wel naast gekund.
Ik denk dat een bivalent punt van 2C hier wat te ambitieus is, de WP moet er behoorlijk aan trekken om het allemaal in z'n eentje bij te benen bij buitentemperaturen rond de 3-4C. Wellicht is een bivalent punt van 3C beter (eigenlijk zou ik een kosten analyse moeten maken).
De warmtepomp levert in mijn situatie (als de situatie min of meer stabiel is) een maximale aanvoer van zo'n 45C, de 55C uit de folder heb ik nog niet gezien.
Een praktisch punt wat ik onderkend heb is de stroom die nodig is in combinatie met onze (niet slimme) laadpaal. Deze 3-fasen laadpaal laadt met 11kW (3.7 kW/fase). Samen met de WP op toeren (zo'n 2.7...2.9 kW) is dat snel 28A op een van de fasen, en dat is een tikje te veel. Andere grootverbuikers heb ik al verplaatst naar de overige twee fasen. Een CS5800iAW 7 in een 3-fasen variant zou wellicht handiger zijn (bestaat die hybride variant?). Of beter nog een laadpaal met load balancing. Nu opgelost door een home automation script dat het laden van de auto reduceert als dat nodig is.
Doordat de CS5800iAW propaan als koelmiddel gebruikt gelden er wat andere officiële (veiligheids) richtlijnen voor de plaatsing: bv verder verwijderd van eventuele ventilatie openingen. Ook automatische ontluchters kunnen ongewenst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nollekeuh
Aha oke. Dank voor je input.

We hebben 40 m2 vloerverwarming beneden als hoofd beneden en nog wat in de badkamervloer. Verder radiatoren 6 stuks met ongeveer 3,5 kw totaal afgifte op 40-45 graden. Dit is ruim voldoende voor de verwarming na renovatie.

Hiernaast hebben we op alle verdiepingen airco. Hiermee verwarmen we vooral beneden bij en de 1e draait ook mee. Vooral beneden helpt dit aanzienlijk qua comfort, omdat de lucht snel verwarmd wordt. Vloerverwarming moet behoorlijk warm worden om de gevoelstemperatuur fijn te krijgen. Ik heb twee radiatorpunten laten voorbereiden op koude plekken omdat ik al wel voorzag dat vloerverwarming alleen niet snel genoeg reageert op wijzigingen van de buiteninvloeden.

Met die airco units haal ik veel gasverbruik weg, maar niet alles. Ik vind het niet de meest prettige manier van verwarmen ivm geluid en luchtstroom. Wel is het zeer efficient. Als de zon schijnt en het is koud verwarm ik gratis door de zonnepanelen.

Ik ben dus aan het overwegen of de gasketel vervangen voor all electric een goede optie is, maar twijfel behoorlijk vanwege de cop op de lage temperaturen.

Wat is de COP bij lage temps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucasPI
@Nollekeuh
"wat is de cop bij lage temps": Helaas kan ik je nog geen simpel antwoord geven.
In de plaatjes hieronder is te zien wat ik registreer. Bedenkt wel dat ik niet 100% zeker ben of ik op de juiste manier de CoP bepaal (zie vorige post)! Wanneer @mark1978 de CoP getallen uit de EasyControl app krijgt is dat wellicht relevanter.

Deze grafiek laat de berekende CoP waarde zien op basis van energie- verbuik/afgifte per 10 minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4rX8xK-NwaVur2BjeV3v3J1qXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tjx6S7CZF5ELWacwduVpfTOG.png?f=fotoalbum_large
Merk op dat indien E-in over die 10 minuten nul is (divide-by-zero), de CoP niet wordt geupdate.
De CoP is ook af en toe <1, waarschijnlijk is dat tijdens defrosting cycles (tbc!)

Het volgende plaatje wordt door Domoticz gemaakt uit het eerste door het maximum, gemiddelde en minimum over 1 dag te bepalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYjbwDbUIjFlm0H0giwLVMxjP4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zclgQf3vpyv3grWxXKptDHLP.png?f=fotoalbum_large

In de week van 9 to 14 feb was ik afwezig en stond de verwarming lager, wat een positief effect op de berekende CoP had.

Als laatste de buitentemperatuur zoals door het systeem geregistreerd en gemiddeld over een dag (let op: x-as verschilt!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tL735mQ-jxUtOGAy-NNqCpVnz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uCTO0oG70U3lEDOsyG7aPpMt.png?f=fotoalbum_large

Kortom: WIP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
Aha dat is inderdaad nog niet goed te zeggen.

Ik zou die 5800 ergens willen horen draaien. Het zou het eerste product zijn die qua geluidseigenschappen in rijwoningen toepasbaar zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1978
@Nollekeuh De buiten unit is echt mega stil, er zijn verschillende YT fimpjes je vinden , maar je bent hier van harte welkom. (regio Eindh.) ik zit nu nog steeds op een COP van 1,7 zie screenshot

@LucasPI laten we de afstemming met t vergelijk van de installatie via PM doen (ik heb geen CSH5800iAW Hybride Box) maar de Bosch Compress 5800iAW Hybride Set – Flex
Deze instelling is hetzelfde : - weersafhankelijk geregeld met 'medium' ruimte-invloed, regeltype: 'radiator'
met dat automation script ga je me wel voorbij :) ik heb het nog niet voor elkaar Bosch te koppelen aan mijn Domoticz
en bivalent punt zegt me nog even niets...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc3bExR2wIX3bPF1ugd0A6TFrkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiwgVj7WtByGTDVLaAcz0ou3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyuHlUe35nRpftGYge8ODiDsd20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gRxOUxLB8MB9MyYzsJqk8LO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucasPI
@mark1978 Volgens mij hebben we hetzelfde hybride warmtepomp systeem en een iets verschillende gas-ketel. Ik zal per pm details sturen. De CoP die je in de app ziet (1.7 ... 2.0) wijkt teveel af van wat ik 'bereken' voor een vergelijkbaar systeem hier (3.0 ... 3.3). Ik ben dan geneigd om jouw uitkomst uit de EasyControl app meer punten te geven :) (*)

Koppelen aan een Home Automation systeem: ik gebruik hiervoor de hardware interface van BBQKees (ook regio Eindhoven :) ). Deze wordt ingeplugd op de EMS service bus van je systeem en vertaalt (heel) veel parameters vanuit de gasketel, de mixer en de warmtepomp naar (onder meer) MQTT via WiFi of Ethernet. Domoticz ondersteund MQTT en op die manier krijg de gegevens in Domoticz. Omdat het protocol dat door de CT200 gebruikt wordt (nog?) niet decodeerbaar is door deze gateway, gebuik ik tevens het programma Bosch-xmpp om bijvoorbeeld het setpoint van de CT200 thermostaat in Domoticz te krijgen. Goed voor vele uren "tweaken"... Ik begreep uit eerdere posts dat Bosch zelf ook een fraaie home automation oplossing heeft, waarschijnlijk is dat een betere manier.

@Nollekeuh dan heb je nu twee adressen in regio Eindhoven waar je je oor te luisteren kunt leggen!

(*) mbv een aantal artikelen over 'hoe bereken je CoP?' was mijn conclusie dat wanneer je beschikt over 'Verbruikte energie' (E-in) en 'Geproduceerde energie' (E-uit) dat dan geldt voor een
- koel-systeem CoP-koelen = E-uit / E-in en voor een
- verwarmings-systeem CoP-verwarmen = (E-uit + E-in) / Ein.
Het lijkt alsof de EasyControl ap de CoP-koelen gebruikt. Het verschil tussen die twee is exact '1' en valt te verklaren. Maar, zoals gezegd, is dit voor mij als hobbyist redelijk on-ontgonnen gebied, "voortschrijdend inzicht", "learning by doing", etc . :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nollekeuh
Aha, zal het onthouden maar even eindhoven voor alleen luisteren is wat ver :) het is eventueel voor een ruime rijwoning in de voortuin, dus het mag wel wat geluid maken maar niet storend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-09 22:21
Hier terug op inpikken: ik denk eraan de Bosch CS588AW 7 en de 'hybrideset' te nemen (dus met omlooppomp en de MH210 controller, maar niet als hybride, maar als enige systeem.
Dit om 180m2 vloererwarming te verwarmen, verwarmen warm water is niet nodig.
Ik zie geen enkele reden een 'echte binnen-unit te nemen. Driewegkranen, Backup-heater zijn niet nodig.

Is die buiten-unit en hybrideset voldoende ? Of mis ik dan iets fundamenteel?

Hoewel misschien niet helemaal gepast, ga ik de vraag nog eens stellen in het Bosch WP topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1978
Zeker wel gepast, lijkt op mijn Hybride oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark1978
@LucasPI @Nollekeuh

er lijkt een nieuw eco systeem van Bosch te komen HEMS (compatibel)
of misschien wel niet nieuw maar uitgebreider.
ik hier Ovens en Vaatwasser van Bosch en die komen nu wel voor in het filmpje

YouTube: Home Energy Management Systems (HEMS) | Nefit Bosch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucasPI
@walter_321 Ik ben geen installateur, maar als ik mijn hybride systeem bekijk dan zijn de in- en uitgang van de bestaande gasketel direct met elkaar verbonden, geen drie-wegklep. Zie ook de hydraulische schema's op de website van Bosch. De binnen unit bestaat in dit geval uitsluitend uit een circulatiepomp + filter en een controller (MH210), deze zijn ook los leverbaar. De controller stuurt op basis van buitentemperatuur, aanvoer/retour temperatuur, diverse warmtepomp parameters en een thermostaat de gasketel en de lucht-water warmtepomp unit buiten aan. Of je de gasketel eenvoudig in deze configuratie kunt weglaten zou ik niet weten, wellicht dat de controller software dit als een "error" ziet. Nodig is de gasketel niet als de warmtepomp het alleen af kan. Misschien tijdens een ontdooi-cyclus van de warmtepomp? Ik neem echter aan dat Bosch wel een configuratie heeft voor je gewenste situatie.

@mark1978 @Nollekeuh nog niets vernomen van Nefit / Bosch over de beloofde software update. Energie data, CoP etc werken dan ook nog steeds niet in mijn EasyControl app. Warmwater kan ik niet met een klokprogramma regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nollekeuh
mark1978 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:53:
@LucasPI @Nollekeuh

er lijkt een nieuw eco systeem van Bosch te komen HEMS (compatibel)
of misschien wel niet nieuw maar uitgebreider.
ik hier Ovens en Vaatwasser van Bosch en die komen nu wel voor in het filmpje

YouTube: Home Energy Management Systems (HEMS) | Nefit Bosch
Oke. Mijn apparaten van siemens kunnen ook nu al gekoppeld worden en op basis van energieprijs geschakeld worden. Is ongeveer hetzelfde of gaat dit verder? Siemens, haier en bosch zijn practisch hetzelfde qua huishoudelijke apparaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Nollekeuh op 14-03-2025 02:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-09 22:21
LucasPI schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:09:
@walter_321 Ik ben geen installateur, maar als ik mijn hybride systeem bekijk dan zijn de in- en uitgang van de bestaande gasketel direct met elkaar verbonden, geen drie-wegklep. Zie ook de hydraulische schema's op de website van Bosch. De binnen unit bestaat in dit geval uitsluitend uit een circulatiepomp + filter en een controller (MH210), deze zijn ook los leverbaar. De controller stuurt op basis van buitentemperatuur, aanvoer/retour temperatuur, diverse warmtepomp parameters en een thermostaat de gasketel en de lucht-water warmtepomp unit buiten aan. Of je de gasketel eenvoudig in deze configuratie kunt weglaten zou ik niet weten, wellicht dat de controller software dit als een "error" ziet. Nodig is de gasketel niet als de warmtepomp het alleen af kan. Misschien tijdens een ontdooi-cyclus van de warmtepomp? Ik neem echter aan dat Bosch wel een configuratie heeft voor je gewenste situatie.
@mark1978
Ik begrijp dat die de oplossing waar ik aan dacht -hybrideset met MH210 controller' enkel werkt met enkele ketels en niet alleen (waarom is me niet duidelijk, zou willen zeggen dat als de ketel stuk is, er helemaal geen verwarming is). Ik heb ondertussen gekozen voor LG warmtepomp die wel een dergelijke 'simpele set' heeft'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evve
  • Laatst online: 22-09 08:17
@LucasPI
De warmtepomp levert in mijn situatie (als de situatie min of meer stabiel is) een maximale aanvoer van zo'n 45C, de 55C uit de folder heb ik nog niet gezien.
Ik lees dit draadje met de nodige belangstelling daar ik deze set mogelijk ook ga aanschaffen. Met de hybride flex variant ivm de beperkte ruimte. Ik heb geen vloerverwarming. Radiatoren zijn HT. Ik ben even benieuwd wat de ervaringen zijn m.b.t. de maximale aanvoertemperatuur. (gezien de reactie van @LucasPI ) En wat jullie ervaringen tot nu zijn met dit toestel. Tips zijn ook welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Evve op 20-03-2025 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucasPI
@Evve De warmtepomp staat bij mij ingesteld op een delta-T van 7 graden. In de praktijk bereikt de aanvoertemperatuur af en toe ~53C maar zit meestal rond de 40-45C,of lager. Deze aanvoer temperatuur is wat de warmtepomp zelf via een van zijn parameters aangeeft: "Heatpump Current Flow Temperature". De retour temperatuur ("Heatpump Return Temperature") zit daar dan zo'n 7C onder, conform de instellling.
Ik heb ervaren dat het relevant is het systeem in je huis goed in te regelen zodat de retour temperatuur ook kan stijgen, de max delta-T van 7C is immers van toepassing. Deze Delta-T kan je wat hoger maken, maar ik begreep dat dan de efficientie van de warmtepomp minder wordt.
Een test is de max aanvoertemperatuur van je huidige verwarming op bv 45-50C te zetten om te kijken hoe dat bevalt (maar ja, nu met de hogere buiten temparaturen...). Helemaal vergelijkbaar is dat niet echt, een gasketel kan een veel hogere delta-T halen.
Deze (niet zo koude) winter ging hier prima (energie label A, bouwjaar 2000, beneden vloerverwarming, boven gewone radiatoren, weersafhankelijke regeling met wat invloed van de kamertemperatuur). Maar dat is niet verwonderlijk, want zodra de buitentemperatuur onder het ingestelde 'bivalent' punt (bij mij 2C) daalt schakelt de gasketel zonodig bij. Wel gaat het allemaal langzamer (boven de 2C); de warmtepomp heeft meer tijd nodig om het CV water op temperatuur te brengen. Voor de vloerverwarming niet zo'n punt (die heeft aan 35C al genoeg), maar de gewone radiatoren doen dan nog niet zo veel. Een reden om de warmtepomp 's nachts maar een klein beetje lager te zetten en om een buffervat te overwegen. Wellicht dat het bivalent punt in jouw geval wat hoger moet staan.
Uiteraard let ik er naturrlijk nu meer op, maar dit systeem is in vergelijking tot andere systemen best wel stil. De circulatiepomp binnen hoor je wel wat.
Als de warmtepomp er 'hard aan trekt' bij lagere buitentemperaturen moet deze vaak een ontdooi-cyclus doorlopen, maar dat lijkt mij niet specifiek voor deze warmtepomp.
Disclaimer: ik ben geen expert, alle ervaring is gebaseerd op 5 maanden warmtepompen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evve
  • Laatst online: 22-09 08:17
Dank voor je review @LucasPI . Ik heb de ketel nu zo'n 2 maanden op 50C staan en dat gaat eigenlijk wel goed. Ook toen het beduidend kouder was. Er zal dus wat Tweaken aan te pas komen maar dat is iets wat ik zeker niet vervelend vind.
Ik begrijp dat jij de 7kw variant hebt? Die heb ik nl ook op het oog. Hoewel ik minder oppervlak (130m2) heb lijkt mij dit ok daar ik op termijn naar all electric wil gaan. En zoals gezegd heb ik geen vv maar uitsluitend HT radiatoren. Ik weet dat je (net als ik) geen expert bent maar ben toch benieuwd naar jou mening v.w.b. deze variant. (op basis van mijn summiere info.. ;) )
Op basis van de Koevlaas berekening kom ik trouwens op 6,3 kW.

Wat betreft het geluid. Ik twijfel nog over het plaatsen. Op het platte dak (houtconstructie) of een halve meter boven het platte dak aan de gevel. (blijft ie goed bereikbaar) Hoe heb jij hem opgesteld?

[ Voor 3% gewijzigd door Evve op 21-03-2025 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucasPI
@Evve ja, de 7kW versie. Houd er rekening mee dat deze zo'n 2,8 kW verbruikt (1 fase), niets mis mee, maar als je bv ook een 3 fasen 11 kW laadpaal gebruikt, kom je (iets) boven het 3x25A vermogen uit op die ene fase. Een load balancing laadpaal is wellicht een goede. Een 3x35A aansluiting heeft veel hogere vaste kosten.
De buitenunit is groot: 110x80x54 en weegt best wel wat: 143 kg. Voor de plaatsing staan de richtlijnen in het Bosch installatie Instructie document voor de AW 4/5/7 OR-S. Omdat deze warmtepomp R290 (propaan) gebruikt zijn de voorschriften iets anders dan je zou denken. In mijn geval staat hij op het garagedak (beton) op een afstand van de gevel omdat daar een ventilatieopening zit (veiligheidsregel tgv R290). De leidingen tussen de buiten- en de binnenunit voor lucht-water systeem: liever korter dan langer.
Omdat ik niet kan vergelijken met andere systemen is de waarde van mijn ervaring beperkt. Na een jaar kan ik een 'ongeveer' inschatting maken van de energiekosten. Gasverbruik is gekelderd, elektriciteit zeer fors gestegen (zoals verwacht). Onder de streep lijkt het inderdaad voordeliger.
Op dit moment verwacht ik van Nefit/Bosch nog een firmware update voor de thermostaat voor enkele verbeteringen, deze was geplanned voor Q1'25, maar gisteren hoorde ik van Nefit dat het helaas mei wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeeSJ
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08-07 13:32
Hi, ik heb geen idee of ik hier goed zit..Zo te lezen zijn er veel deskundige mensen en gaat het eigenlijk over de efficientie van het systeem. Mijn probleem is het volgende:

Vandaag ben ik er achter gekomen dat mijn systeem Nevit/Bosch Compress 5800i AW 5kw met een CS5800AWset flex/CT200 binnen unit niet kan koelen.

De monteur, die vandaag een dauwpuntsensor zou monteren, belde met de hulplijn van Nevit/Bosch en hoorde dat koelen niet mogelijk is met deze installatie.

Mijn vraag aan jullie: is hiervoor geen "truck" om het alsnog te laten werken?

Ik heb mijn jaren 30 woning grondig verbouwd met op beide verdiepingen vloerverwarming en op de zolder een goede PIR isolatie aangebracht.
Pagina: 1