@
mark1978 Dank voor je bericht. Zeer belangstellend naar je ervaringen!
In mijn geval een vergelijkbare hybride installatie: vrijstaand huis, 235 m2, beneden alleen vloerverwarming (aparte naregeling), boven radiatoren, 3 personen. Recent heb ik het energielabel laten opnemen: 111 kW/m2 (for what it is worth

).
Sta mij toe zeker te stellen dat inderdaad dezelfde hybride warmtepomp setup hebben voor de zekerheid:
- buiten unit CS588AW 7 buitenunit (de warmtepomp)
- binnen unit CSH5800iAW O (de mixer; feitelijk een pomp, filter en een MH210 controller in één kast, geen lokaal display)
De gasketel is iets anders maar vergelijkbaar.
Reden voor deze vraag: bij mij werken een paar dingen in de EasyControl app/CT200b niet, met name het energie verbruik overzicht in de app: in mijn geval staat er helemaal niets. Na langdurige discussie met Nefit/Bosch was de conclusie: wachten op de software update (ik begreep voor de CT200b en de EasyControl app) ergens in 2025....
Werkt het EasyControl energie overzicht in jouw geval wel? (wellicht over naar PM voor dit sub-onderwerp?)
CoP: omdat ik die in de EasyControl app niet kan zien, heb ik daarvoor een home automation script gemaakt dat twee parameters uitleest van de CS5800AW:
- "meter compressor": cumulatieve energie verbruikt door de compressor (E-in) en
- "energy heating": cumulatieve energie geleverd door de warmtepomp aan het huis (E-uit).
Dan middels CoP-heating = (E-uit + E-in) / (E-in) de CoP berekenen over een periode van 10 minuten (ik denk dat ipv 10 minuten een uur of wellicht een dag beter is), dat levert (jan/feb) gemiddeld een getal van rond de 3,5 op met een forse uitschieters. Ik weet niet hoe EasyControl de CoP berekent, maar ik gok op basis van dezelfde getallen. Kortom, ik denk dat het onjuist zou zijn mijn CoP getallen zonder verdere context te vergelijken (appels en peren risico).
De buitentemperatuur sensor (apart kastje) van het hybride systeem zit in mijn geval op de noordgevel in de buurt van de compressor. Het zit aangesloten op de MH210 controller.
Belangrijkste instellingen (denk ik):
- weersafhankelijk geregeld met 'medium' ruimte-invloed, regeltype: 'radiator'
- delta T: 7C (in de praktijk zie ik meestal max 6C)
- stooklijn: minimale aanvoertemperatuur 20C: 25C en maximalen aanvoertemperatuur bij -10C: 64C
- bivalent punt: 2C
Eveneens op zoek naar wat een goede instelling zou zijn. Ik denk dat een grote factor de waterzijdige inregeling is, ofwel bij welke flow werkt de warmtepomp optimaal?
@
Nollekeuh de geluidsproductie is zeer bescheiden, de buitenunit heeft dan ook forse afmetingen. De pomp in binnenunit is hoorbaar.
De binnenunit (hier is dat de 'flex' variant) is een medium kast, maar hier had de niet-flex versie ook gekund. Immers die binnenunit bestaat uit een pomp+filter en een controller. Tevens wordt in de praktijk ook een vuil-filter en een AVDO gemonteerd, daar had die pomp en controller ook nog wel naast gekund.
Ik denk dat een bivalent punt van 2C hier wat te ambitieus is, de WP moet er behoorlijk aan trekken om het allemaal in z'n eentje bij te benen bij buitentemperaturen rond de 3-4C. Wellicht is een bivalent punt van 3C beter (eigenlijk zou ik een kosten analyse moeten maken).
De warmtepomp levert in mijn situatie (als de situatie min of meer stabiel is) een maximale aanvoer van zo'n 45C, de 55C uit de folder heb ik nog niet gezien.
Een praktisch punt wat ik onderkend heb is de stroom die nodig is in combinatie met onze (niet slimme) laadpaal. Deze 3-fasen laadpaal laadt met 11kW (3.7 kW/fase). Samen met de WP op toeren (zo'n 2.7...2.9 kW) is dat snel 28A op een van de fasen, en dat is een tikje te veel. Andere grootverbuikers heb ik al verplaatst naar de overige twee fasen. Een CS5800iAW 7 in een 3-fasen variant zou wellicht handiger zijn (bestaat die hybride variant?). Of beter nog een laadpaal met load balancing. Nu opgelost door een home automation script dat het laden van de auto reduceert als dat nodig is.
Doordat de CS5800iAW propaan als koelmiddel gebruikt gelden er wat andere officiële (veiligheids) richtlijnen voor de plaatsing: bv verder verwijderd van eventuele ventilatie openingen. Ook automatische ontluchters kunnen ongewenst zijn.