Aankoopadvies bang-for-buck PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-09 15:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
huis tuin en keuken surfen en mailen

Wat mag het systeem gaan kosten?
200 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

HARDE SCHiJF: SATA 300 en past in een SATA 600 slot
VIDEOKAART: PCI 2.0 of -e 2.0 e 3.0 x16 en deze kan ik in het andere moederbord plaatsen in PCIe 3.0 x16 slot
BEHUIZING: het oude moederbord MSI H61M-P20 is Micro ATX

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
MOEDERBORD
MSI A520M-A PRO socket AM4 moederbord

PROCCESSOR
AMD Ryzen 3 4100, 3,8 GHz (4,0 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor

WERKGEHEUGEN
Kingston FURY 32 GB DDR4-3200 werkgeheugen

VOEDING
?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
nee,

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?

Omdat de MSI H61M-P20 (G3) moederbord niet meer onder Windows 11 werkt en zeer traag is, wil ik deze vervangen door een nieuw moederbord met processor, geheugen en voeding. Ik gebruik de PC alleen voor email en internet dus het hoeft geen duur model te zijn
Is MSI A520M-A PRO en AMD Ryzen 3 4100, 3,8 GHz processor geschikt voor windows 11? Bij de beschrijving staat dat TPM optioneel is?
Is de huidige voeding geschikt voor het nieuwe moederbord?
Ik wil de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen.

Beste antwoord (via frank2908 op 19-01-2025 21:50)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 10:23
Kijk even in het Voorbeeldtopic hoe je een tabelletje toevoegt met alle onderdelen zodat we makkelijk kunnen zien wat het is.

Zie ik het goed dat je nog een magnetische harddisk gebruikt, dus geen SSD? :?
Dan is het zeker niet het moederbord wat zorgt dat het traag is maar die harddisk! |:(

Dus zou ik als de sodemieter een (tweedehands, SATA) SSD kopen en je PC upgraden want daar gaat
ie veel sneller van worden. Zonder een SSD wil je ook die nieuwe CPU en moederbord niet gebruiken, dat
is zonde van je geld. Dus sowieso een SSD.

Je kunt ook prima Windows 11 draaien op jouw oude systeem alleen moet je wat truken toepassen.
Op YouTube en elders staat uitgelegd hoe dat in z'n werk gaat.
Ik raad je aan een gebruikte SATA SSD (250 GB of zelfs 500 GB) te scoren hier op Tweakers.
Een 500 GB heb je al voor rond de € 30 (voorbeeld).
Maak de Windows 11 installatie USB stick met Rufus
Haal de HDD uit je oude PC en zet de SSD ervoor in de plaats.
Installeer Windows 11 en kijk of dat zo snel genoeg is.

Of overweeg een tweedehands systeempje. Hier op Tweakers worden gebruikte HP en Dell PCtjes aangeboden met 8 ste generatie Intel CPU inclusief SSD en die zijn 100% Windows 11 compatibel.
Met AMD CPU zijn ze er wel maar zeldzamer en niet allemaal Windows 11 compatibel.

Het is niet duidelijk welke voeding (supply) je nu hebt, waarschijnlijk gaat het wel werken met de MSI A520M-A PRO maar geen garantie!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
Kijk even in het Voorbeeldtopic hoe je een tabelletje toevoegt met alle onderdelen zodat we makkelijk kunnen zien wat het is.

Dan is het zeker niet het moederbord wat zorgt dat het traag is maar die harddisk! |:(

Dus zou ik als de sodemieter een (tweedehands, SATA) SSD kopen en je PC upgraden want daar gaat
ie veel sneller van worden. Zonder een SSD wil je ook die nieuwe CPU en moederbord niet gebruiken, dat

Je kunt ook prima Windows 11 draaien op jouw oude systeem alleen moet je wat truken toepassen.
Ik raad je aan een gebruikte SATA SSD (250 GB of zelfs 500 GB) te scoren hier op Tweakers.

Of overweeg een tweedehands systeempje. Hier op Tweakers worden gebruikte HP en Dell PCtjes aangeboden met 8 ste generatie Intel CPU inclusief SSD en die zijn 100% Windows 11 compatibel.
Met AMD CPU zijn ze er wel maar zeldzamer en niet allemaal Windows 11 compatibel.

Het is niet duidelijk welke voeding (supply) je nu hebt, waarschijnlijk gaat het wel werken met de MSI A520M-A PRO maar geen garantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je kan ook nog een 3200G overwegen, of een andere CPU met IGP aan boord. De precieze videokaart die je nu hebt is niet duidelijk, maar 2.0 is erg oud, dus die videokaart gaat sowieso niks toevoegen.

Al is dat in het kader van kosten zover mogelijk terugbrengen niet per se beter, een G-CPU kost doorgaans een tientje of twee meer dan de varianten zonder IGP. Je krijgt er wel een iets zuinigere PC voor terug. De ventilator van oude videokaarten is vaak ook niet semi-passief, en na 10 jaar gaan die ook slijten, dus mogelijk scheelt het wel ventilator-lawaai als je de videokaart weglaat.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-09 15:50
peterpv schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:15:

Ik zie op de website van MSI dat het oude moederbord TPM ondersteund
Is dit voldoende om Windows 11 te installeren?

https://www.msi.com/Motherboard/H61M-P20-G3/Specification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 13:38
peterpv schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:15:
Kijk even in het Voorbeeldtopic

Joh, dat moet ts toch zelf bepalen of hij een harde schijf wilt gebruiken of een solid state drive? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
frank2908 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:36:
[...]

Ik zie op de website van MSI dat het oude moederbord TPM ondersteund
Is dit voldoende om Windows 11 te installeren?

https://www.msi.com/Motherboard/H61M-P20-G3/Specification
Ja en nee, de moederborden van die leeftijd ondersteunen wel TPM maar dat is dan een te oude
versie om Windows 11 compatibel te zijn. Maar gelukkig is TPM niet strikt noodzakelijk voor Windows 11,
zonder TPM of met de oude versie werkt het ook prima ondanks dat Microsoft doet alsof het niet kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:07
Dario_D_Best schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Joh, dat moet ts toch zelf bepalen of hij een harde schijf wilt gebruiken of een solid state drive? :')
Dat mag die zeker zelf bepalen. Maar als je nog een HHD gebruikt is dat in 99,9% van de gevallen de oorzaak dat een systeem traag aanvoelt. En als je dan een nieuw systeem koopt, maar een aantal tientjes bespaard op een SSD zit je nog steeds op oude trage ervaring.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Lijkt me ook idd. Als je je systeem terug wil brengen naar wat couranter dan is een SSD nu gewoon onvermijdelijk. Zelfs een oude SATA2 SSD die ik nog ergens werkeloos heb liggen zou al zoveel beter zijn.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
LordSinclair schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Dat mag die zeker zelf bepalen. Maar als je nog een HHD gebruikt is dat in 99,9% van de gevallen de oorzaak dat een systeem traag aanvoelt. En als je dan een nieuw systeem koopt, maar een aantal tientjes bespaard op een SSD zit je nog steeds op oude trage ervaring.
Nou dat valt wel mee hoor, de harde disk schijven van tegenwoordig zijn ook snel. Wat denk je van al die servers die er zijn. Wat denk je dat daar in zit? Harde disk schijven. De server van youtube bijvoorbeeld....die heeft eigenlijk alleen maar harde disk schijven aan boord hoor. Maar is youtube traag? Ik denk het niet he.
De kwaliteit van je internetverbinding bepaald eerder of je pc of laptop snel of traag is.

Verder wil ik niet van het topic afdwalen dus zal ik hier geen woord meer aan vuil maken. :')

[ Voor 11% gewijzigd door Dario_D_Best op 16-01-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
Dario_D_Best schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:51:
[...]
De server van youtube bijvoorbeeld....die heeft eigenlijk alleen maar harde disk schijven aan boord hoor.
Na effe Googelen lees ik dat er een combinatie van SSDs en HDDs gebruikt wordt.
Google zelf gebruikt ook beide.

Aangezien SSDs per GigaByte nog steeds duurder zijn dan HDDs moeten SSDs dus wel bepaalde
voordelen hebben. De veel hogere performance is zo'n voordeel. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

[...]

Nou dat valt wel mee hoor, de harde disk schijven van tegenwoordig zijn ook snel.
Random I/O en latency van HDD's zijn vele malen slechter dan van SSD's en dat gaan ze ook altijd blijven. Dat is een logisch gevolg van lezen door een leeskop langs een schijf te trekken.
Wat denk je van al die servers die er zijn. Wat denk je dat daar in zit? Harde disk schijven. De server van youtube bijvoorbeeld....die heeft eigenlijk alleen maar harde disk schijven aan boord hoor. Maar is youtube traag? Ik denk het niet he.
Dit is een onzinnige vergelijking. Je supermarkt wordt bevoorraad door vrachtwagens, en die bevoorrading gaat lekker soepel, dus je kinderen naar school brengen met een vrachtwagen gaat lekker soepel? Ik denk het niet he.

TS gaat niet honderdmiljoen gigabyte aan video's hosten, waar je veel goedkope opslag en veel sequentiële I/O voor nodig hebt. Hij gaat zo nu en dan een OS en programma's opstarten, waar je weinig opslag en wat sequentiële én random I/O voor nodig hebt. Dat krijg je met een SSD.
De kwaliteit van je internetverbinding bepaald eerder of je pc of laptop snel of traag is.
Dat bepaalt enkel of websites snel laden, meer niet.

Daarnaast, dit is geen afdwalen of "TS moet toch zelf weten of...", hij vraagt letterlijk aankoopadvies vanwege klachten over o.a. traagheid. Het advies is: je moederbord heeft daar nauwelijk tot geen invloed op, je opslag zeker wel. Daar sluit ik mij dus bij aan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:07
[...]

Nou dat valt wel mee hoor, de harde disk schijven van tegenwoordig zijn ook snel. Wat denk je van al die servers die er zijn. Wat denk je dat daar in zit? Harde disk schijven. De server van youtube bijvoorbeeld....die heeft eigenlijk alleen maar harde disk schijven aan boord hoor. Maar is youtube traag? Ik denk het niet he.

Verder wil ik niet van het topic afdwalen dus zal ik hier geen woord meer aan vuil maken. :')
Een thuis computer vergelijken met youtube (waar vele opslag parallel staat om het snel te maken). Daarnaast is video afspelen voor een individu ook niet zo spannend (4k 25 Mbit/s, dat kan een hele oude HHD nog). Daar heb je weinig snelheid voor nodig. De meeste internet verbindingen kunnen het vele malen sneller downloaden dan jij het kan kijken.

Voor het snappy aanvoelen van een systeem zijn de meeste gebruiker (en misschien jij dan net niet, ook prima) gebaad bij een SSD.

Als je veel in de cloud doet veranderd dat misschien. Maar je pc, browser en je mailprogramma starten een stuk vlotter op met een SSD, juist omdat de random data searches zoveel sneller gaan, er hoeft fysiek geen kop voor verplaatst te worden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 20:21
Nou dat valt wel mee hoor, de harde disk schijven van tegenwoordig zijn ook snel.
Een hdd kan maximaal zo’n 300 MB/s doorvoeren en wat belangrijker is, maximaal zo’n 300 I:o-transacties per seconde. Ook moet hij wachten tot hij naar de volgende sector kan en die tijd wordt gemeten in mili-seconden.

Een SSD doet meerdere GB/s, doet 100.000-den i/o per seconde en heeft een toegangsprijs van microseconden.

Dat is de reden dat opstarten van een harddisk minuten duurt en van een SSD seconden.

De SSD is de grootste boost in gebruikservaring van de afgelopen 20 jaar.
Wat denk je van al die servers die er zijn. Wat denk je dat daar in zit? Harde disk schijven. De server van youtube bijvoorbeeld....die heeft eigenlijk alleen maar harde disk schijven aan boord hoor. Maar is youtube traag? Ik denk het niet he.
Ja ja, “ Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway.”-uitspraak. Lijkt leuk, maar bij nader inzien totaal zinloos in de meeste situaties.

Bovendien is het helemaal niet waar en zitten daar gigantische cache-meganismen tussen met SSD’s en RAM.

@frank2908 Ik zou eerst een goedkope SSD scoren en kijken hoe dat gaat. Als je Windows 11 officieel gesupport wilt draaien, dan kom je er niet met alleen een TPM, maar heb je ook een gesupporte cpu nodig.

En ik denk dat je beter voor een cpu met ingebouwde grafische kaart (GPU) kunt gaan. Dat is een stuk zuiniger dan je gpu en misschien nog niet eens langzamer, zeker gezien je alleen maar desktopwerk doet en niet gamet. Als je je oude gpu blijft gebruiken, dan heb je waarschijnlijk nauwelijks driver-support en loop je met videobestanden steeds tegen het niet ondersteunen daarvan aan. Als je een cpu met ingebouwde gpu neemt ben je daar van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dario_D_Best
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 17-01-2025 13:45 ]

Pagina: 1