Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:15
Voor een klant beheer ik een FreePBX server met 9 extensies en 3 telefoonnummers. De server draait al 3-4 jaar lekkertjes bij Vultr, daar wil ik niks aan wijzigen. Inkomende gesprekken lopen via PBXcomplete, ook dat loopt probleemloos. Nu zie ik dat ze per maand zo'n 38€ betalen aan uitgaande gesprekken (voornamelijk naar mobiele nummers want ja, de meeste mensen hebben nou eenmaal geen vast nummer meer). Op dit moment bellen ze uit via Frynga tegen 0.005/0.03€ vast/mobiel per minuut. Op zich niet duur, maar kan het nog goedkoper? Ik vind die 38€ namelijk best veel.

Iemand tips en goeie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:24
Wat als je dit naar 33 euro krijgt, bespaar je inderdaad 5 euro. Maar hoeveel tijd gaat dit exact kosten? je bespaart dan mogelijk 60 euro per jaar.

Gezien het aantal bel minuten dat je doet is dit best een aantal, wil je er wel zoveel energie er in steken voor 60 euro besparing? Wat als je bij je andere provider in eens onstabiliteit krijgt waardoor je x keren issues hebt?

Maar je kunt altijd google gebruiken, wat heb je daar al gevonden aan alternatieven SIP providers?

[ Voor 11% gewijzigd door Rolfie op 16-01-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
Ben ik met je eens, maar wellicht kan het naar 20-25€? Ik ben gewoon zoekende naar opties. De VPS zou zeker goedkoper kunnen door bijv naar contabo.com te gaan, scheelt 10-12€ per maand, maar kan alleen afgaan op ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:44
vespino schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:05:
Voor een klant beheer ik een FreePBX server met 9 extensies en 3 telefoonnummers. De server draait al 3-4 jaar lekkertjes bij Vultr, daar wil ik niks aan wijzigen. Inkomende gesprekken lopen via PBXcomplete, ook dat loopt probleemloos. Nu zie ik dat ze per maand zo'n 38€ betalen aan uitgaande gesprekken (voornamelijk naar mobiele nummers want ja, de meeste mensen hebben nou eenmaal geen vast nummer meer). Op dit moment bellen ze uit via Frynga tegen 0.005/0.03€ vast/mobiel per minuut. Op zich niet duur, maar kan het nog goedkoper? Ik vind die 38€ namelijk best veel.

Iemand tips en goeie ervaringen?
Ik heb net bij Telnyx een gratis account aangemaakt, daarna mijn prepaid mobiele nummer in Telnyx Mission Control Panel laten verifiëren, onder Elastic SIP Trunking een SIP Connection aangemaakt en onder Outbound settings het geverifieerde nummer als Caller ID Override ingevoerd. Op deze manier kan ik gebruik maken van de From EEA call rates in hun Global Conversational Rates Sheet.
  • naar NL landline nummers: ...........................................................................0.0047 USD/minuut
  • naar NL mobiele nummers (afhankelijk van Destination Prefixes): 0.0023 - 0.0082 USD/minuut
Dat scheelt niet veel voor landline nummers, maar kan zeker een slok op een borrel schelen voor de mobiele nummers. En hou er rekening mee, dat Telnyx in USD afrekent, wat momenteel gunstig is, maar dat kan natuurlijk veranderen. Ik heb bij Telnyx nagevraagd welke wisselkoers ze gebruiken en ze antwoordden die van OpenExchangerates.

Ik gebruik baresip als SIP soft phone met TLS & SRTP versleuteling op Android en Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
@ivanwmc maar zo te zien betaal je daar ook voor inkomende gesprekken? Dat is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
vespino schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:00:
@ivanwmc maar zo te zien betaal je daar ook voor inkomende gesprekken? Dat is geen optie.
Klopt. Daarom gebruik ik het alleen voor outbound oproepen. Ik las in je bericht:
Inkomende gesprekken lopen via PBXcomplete, ook dat loopt probleemloos.
Vandaar dat ik ervan uitging dat je inbound oproepen zou houden zoals je ze hebt.

EDIT:
Ik zie net dat Cheapconnect voor 8,95 EUR/jaar gratis inbound oproepen aanbiedt. Ik zou dus inbound oproepen via Cheapconnect en outbound oproepen via Telnyx kunnen laten lopen. Ik hoop dat Cheapconnect ook TLS en SRTP ondersteunt.

Goed dat ik even op Tweakers gezocht heb op SIP!

[ Voor 50% gewijzigd door ivanwmc op 13-07-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
@ivanwmc oh shoot, uiteraard, je hebt gelijk wat betreft PBXcomplete 🤦🏻‍♂️

Cheapconnect zou ik overigens niet inzetten in een productie omgeving, ik heb het voor thuis en had het ook voor een klant en kreeg geregeld te horen dat belletjes niet aankomen. Dat is de reden dat ik ben overgestapt op PBXcomplete.

Thanks, ik zal hier eens in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
@vespino:: bedankt voor de waarschuwing v.w.b. Cheapconnect. Ik heb even op hun site en in hun forum rondgekeken en ze lijken TLS en SRTP niet te ondersteunen.

Ik ben alleen met SIP bezig voor privé gebruik. Ik verblijf zo'n 8 maanden/jaar in het buitenland en dan is het wel zo fijn om een voordelig alternatief voor outbound oproepen naar NL te hebben. Niet zozeer voor familie en vrienden (die zitten op Cheogram), maar voor banken, verzekeringen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
vespino schreef op zondag 13 juli 2025 @ 10:46:
Cheapconnect zou ik overigens niet inzetten in een productie omgeving, ik heb het voor thuis
Heb je Cheapconnect nog steeds voor thuis? Bevalt dat wel? Het lijkt me wel de goedkoopste optie voor een lokaal +3120 nummer in mijn geval. Toch het overwegen waard. Bij Telnyx kost een +3120 nummer toch 12 USD/jaar + 1 USD eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
@ivanwmc ik heb wel eens dat ik niet gebeld kan worden, dat lijkt door cheapconnect te komen, lijkt namelijk hetzelfde euvel als dat ik met een van mijn klanten had, maar voor thuisgebruik vind ik de extra kosten van PPBcomplete niet rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-07 14:02
Misschien zelf eerst even wat onderzoek doen? Er zijn vergelijkingssites met sip/ voip tarieven.
Gebruik al jaren Frynga voor uitgaande calls voor privé gebruik.

[ Voor 56% gewijzigd door Taatort op 13-07-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:31
@vespino
Ik heb geen problemen met CC thuis, zakelijk geen ervaring mee. Laatst hadden ze een storing in het weekend, overschakelen naar een alternatieve SIP-server en weer door. Er is geen communicatie over die storing geweest, behalve hier [CheapConnect VOIP] Ervaringen & Discussie op GOT natuurlijk ;). Een statuspagina zou dus wel handig zijn :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
@Taatort we gebruiken al jaren Frynga (privé en zakelijk) maar was benieuwd of er goedkopere alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
@vespino Heb je al bij Telnyx rondgeneusd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:57
Tja wat is duur... bijna 1300 belminuten per maand voor 38euro is voor een bedrijf met een aantal medewerkers is toch niet iets om je druk over te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
@jongetje "Tja wat is duur?"
  • ruim 1.266 belminuten (0,03 EUR/minuut voor outbound oproepen naar NL mobiele nummers) voor 38 EUR, of
  • ruim 11.515 belminuten (0.0033 USD/minuut voor outbound oproepen naar b.v. Odido en Vodafone mobiele nummers) voor 38 EUR, of
  • ruim 1.266 belminuten (0.0033 USD/minuut voor outbound oproepen naar b.v. Odido en Vodafone mobiele nummers) voor zo'n 4.18 USD?
Zijn dat verschillen, die "toch niet iets om je druk over te maken" zijn "voor een bedrijf met een aantal medewerkers"!?

Wie zou geen 89% besparing willen realiseren (voor een klant)?
En dan heb ik voor het gemak gesteld dat USD = EUR...

[ Voor 19% gewijzigd door ivanwmc op 13-07-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vespino
@ivanwmc het is zondag, dan ben ik niet zo van het werken. Heb even snel op de site gekeken, maar nog niet meer dan dat. Ik zie echter niet hoe je op een grote besparing komt. De prijzen lijken me gelijkwaardig aan die van Frynga, toch?

Local calls va 0.0068€ pm
Mobile va 0.034€ pm

Bij Frynga is het respectievelijk 0.005 en 0.031… lijkt me zelfs nog goedkoper. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
@vespino Je hebt groot gelijk! Ik ben met prepensioen en hou me met deze ongein bezig voor de lol en anti-alzheimer.

Je hebt waarschijnlijk alleen de op de website vermelde prijzen bekeken. Maar je moet de gespecificeerde prijslijst Global Conversational Rates Sheet downloaden om het geheel te overzien. Ik heb de tarieven in USD/minuut nog eens vergeleken.

Om de 'local' outbound call rates die daarin staan (en op de website) gerekend te krijgen, dien je outbound calls te maken via een Telnyx SIP Connection met een door Telnyx uitgegeven local Netherlands Number (DID) eraan gekoppeld. Dat zou je moeten vermijden vanwege de kosten van het nummer én de call rates:
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Fixed - Local: ........................................0.0100 USD/minuut
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile - Local : .....................................0.0400 USD/minuut

Maar met een niet door Telnyx uitgegeven, maar wel door Telnyx geverifieerd bestaand NL nummer (in mijn geval een Simyo Prepaid eSIM +316 nummer) in de SIP Connection Outbound settings ingevuld bij Caller ID Override, rekent Telnyx niet de 'local' call rates, maar de 'From EEA' call rates:

naar landline nummers:
Frynga - Calling with a caller id from a EU member state:
  • Netherlands (Landline): ............................................................................................0,0050 USD/minuut
Telnyx:
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - From EEA: ...........................................0.0047 USD/minuut (-6,00%)
Zoals ik eerder al schreef, is het verschil klein bij outgoing oproepen naar landline nummers.

naar mobiele nummers:
Frynga - Calling with a caller id from a EU member state:
  • Netherlands (Mobile): ...............................................................................................0,0300 USD/minuut
Telnyx (afhankelijk van Destination Prefixes):
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile - From EEA: .............................0.0052 USD/minuut (-82,67%)
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile Lycamobile - From EEA: ..........0.0044 USD/minuut (-85,33%)
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile T-Mobile - From EEA: ...............0.0033 USD/minuut (-89,00%)
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile Tele2 - From EEA: ....................0.0025 USD/minuut (-91,67%)
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile Telfort - From EEA: ...................0.0023 USD/minuut (-92,33%)
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile Tismi - From EEA:.....................0.0078 USD/minuut (-74,00%)
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile Vodafone - From EEA: ..............0.0033 USD/minuut (-89,00%)
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile iBasis - From EEA: ...................0.0068 USD/minuut (-77,33%)
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Special Mobility Services - From EEA: 0.0082 USD/minuut (-72,67%)
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Special Services - From EEA: .............0.0077 USD/minuut (-74,33%)
Maar bij outbound oproepen naar mobiele nummers lopen de verschillen wel degelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

ivanwmc schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:41:
[..]

Telnyx (afhankelijk van Destination Prefixes):
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile - From EEA: .............................0.0052 USD/minuut
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile Lycamobile - From EEA: ..........0.0044 USD/minuut
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile T-Mobile - From EEA: ...............0.0033 USD/minuut
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile Tele2 - From EEA: ....................0.0025 USD/minuut
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile Telfort - From EEA: ...................0.0023 USD/minuut
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile Tismi - From EEA:.....................0.0078 USD/minuut
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile Vodafone - From EEA: ..............0.0033 USD/minuut
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Mobile iBasis - From EEA: ...................0.0068 USD/minuut
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Special Mobility Services - From EEA: 0.0082 USD/minuut
  • Trunking Outbound Minute - Netherlands - Special Services - From EEA: .............0.0077 USD/minuut
Hier lopen de verschillen wel degelijk op.
Die lijst is zo te zien al aardig outdated. T-Mobile en Tele2 zijn nu beide Odido; Telfort is al sinds 2020 KPN (die ik niet in de lijst zie staan, tenzij er op iBasis gedoeld wordt, wat vziw een oud KPN-prijsplan was).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanwmc
FooLsKi schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:56:
[...]

Die lijst is zo te zien al aardig outdated. T-Mobile en Tele2 zijn nu beide Odido; Telfort is al sinds 2020 KPN (die ik niet in de lijst zie staan, tenzij er op iBasis gedoeld wordt, wat vziw een oud KPN-prijsplan was).
Klopt, maar je moet ook niet naar de providernamen, maar naar de Destination Prefixes in de lijst kijken. De Destination Prefix van mijn Simyo nummer (KPN dochter & netwerk) staat in de lijst bij Tele2. Heb je de Global Conversation Rates Sheet gedownload en doorgespit (het is een .csv file van 22MB!)? Ik heb de meest recente rates sheet een paar dagen geleden nog gedownload, na een email van Telnyx dat ze aanpassingen hadden gemaakt.

Hierbij de meest recente From EEA outbound rates to Netherlands geselecteerd en in een aparte Google Sheet gezet.
N.B.: rijgroepen uitvouwen om alle Destination Prefixes te zien.

[ Voor 32% gewijzigd door ivanwmc op 14-07-2025 02:09 ]

Pagina: 1