PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
En wat voor papierwerk heb je precies nodig? Het is natuurlijk logisch dat het UWV iets nodig heeft, aangezien ze niet zelf kunnen controleren of je in dat land gewerkt hebt en in de tijd daar ook verzekerd bent geweest tegen werkloosheid. Heb wel ervaring met WW aanvragen in combinatie met een ander EU-land, maar toen hadden ze daarvoor volgens mij een verzekeringsverklaring nodig die werd uitgegeven door de lokale sociale verzekeringspartij, dat ging niet via de voormalig werkgever.
Welja, meteen een advocaat. Terwijl niet duidelijk is om welke papieren het gaat en op welke grond het bedrijf die moeten leveren..Hielko schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:05:
Advocaat erop zetten in Duitsland en het bedrijf aansprakelijk stellen voor alle schade die voortvloeit uit hun nalatig handelen.
dj1981 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:52:
***members only***
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Dan gewoon met alle spullen onder je arm terug en door naar het UWV.
Oude werkgever zit 700 km verderop. Maar, nog steeds een alternatief als alles zo moeizaam blijft verlopen inderdaad...Smobbo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:08:
Een afspraak maken en langsrijden? Ja dit kost je een dag, maar als je toch werkloos thuis zit…?
Ik zou eerst eens nagaan of dat handelen nou zo nalatig is. Ja, dit is absoluut niet chique, als ze geen zin hebben om mee te werken kunnen ze dat gewoon netjes vertellen in plaats van de telefoon weg te drukken. Maar ik vraag me af wat nou de wettelijke plichten zijn van een werkgever om zoveel jaar na dato nog informatie aan te leveren.Hielko schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:05:
Advocaat erop zetten in Duitsland en het bedrijf aansprakelijk stellen voor alle schade die voortvloeit uit hun nalatig handelen.
Van een arbeidscontract heb je als het goed is gewoon een kopie, is dat niet voldoende?
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
JDHL Packstation: gratis afhaalpunt in Duitsland voor Nederlanders.
DHL Packstation: gratis afhaalpunt in DLD voor Nederlanders
In het ergste geval moet de werkgever de gegevens dan in een pakketje sturen, durf niet te zeggen of er ook gewone post heen mag.
Nee dat klopt niet, als je in Duitsland gewerkt hebt maar dan weer naar NL verhuist val je weer gewoon onder het Nederlandse verzekeringsstelsel. Alleen het UWV heeft dan wel bewijs nodig dat je in een EU land verzekerd was onder een vergelijkbaar stelsel om die tijd mee te nemen in je arbeidshistorie.dj1981 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:52:
***members only***
Welke vraag? De vraag die ik kan vinden is al beantwoord:Spiff schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:39:
@Tanuki Zou je nog antwoord kunnen geven op de vraag van @dj1981 ?
Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 13% gewijzigd door Tanuki op 20-01-2025 23:34 ]
Iets minder in problemen denken ondanks je frustratie. Ik ben het met bovenstaande eens, als het duidelijk is welke papieren je nodig hebt van de werkgever, dan zou ik ondanks de 700 kilometer een afspraak inplannen om dit meteen even op locatie te regelen.Tanuki schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:30:
[...]
Oude werkgever zit 700 km verderop. Maar, nog steeds een alternatief als alles zo moeizaam blijft verlopen inderdaad...
Dat schept duidelijkheid voor nu en voor eventuele toekomstige zaken met dit bedrijf maar ook rust in je hoofd.
Misschien kun je het op een vrijdag/maandag inplannen ivm de reistijd, plak je er meteen een weekendje aan vast.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Dat klopt, maar het was me niet duidelijk dat het dus ging om een eerdere (andere) baan ging in het buitenland.Hielko schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:58:
[...]
Nee dat klopt niet, als je in Duitsland gewerkt hebt maar dan weer naar NL verhuist val je weer gewoon onder het Nederlandse verzekeringsstelsel. Alleen het UWV heeft dan wel bewijs nodig dat je in een EU land verzekerd was onder een vergelijkbaar stelsel om die tijd mee te nemen in je arbeidshistorie.
Maar goed.
Als het gaat om een eerdere periode dan zou je toch hopen dat UWV dat bij hun Duitse versie van UWV kan opvragen in plaats van dat de verzekerde zelf bij zijn oud-werkgever moet gaan bedelen om papieren.
Wellicht loont het om toch eens contact op te nemen met de SVB, want die kennen als het goed is alle Duitse organisaties die daar over de sociale zekerheid gaan.
Net zoals je dat in de omgekeerde situatie bij UWV moet opvragen om je Nederlandse arbeidsverleden "mee te kunnen nemen" naar een ander land? https://www.uwv.nl/nl/buitenland/pd-u1-formulier
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Dat was ook mijn eerste reactie op dit topicdj1981 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:43:
moet je niet gewoon in DLD een formulier PD U1 aanvragen bij het Bundesagentur fur Arbeit?
Net zoals je dat in de omgekeerde situatie bij UWV moet opvragen om je Nederlandse arbeidsverleden "mee te kunnen nemen" naar een ander land? https://www.uwv.nl/nl/buitenland/pd-u1-formulier
Mijn vrouw heeft een PD U1 aangevraagd. En om die te kunnen krijgen heeft zij een "Arbeitsgeber Bescheinigung" nodig van haar oude Duitse werkgever. Dat moet die oude werkgever digitaal aan de Bundesagentur für Arbeit (Arbeitsamt) van haar oude woonplaats versturen. Maar zij krijgen op dit moment dus een foutmelding ivm het Nederlandse adres dat wordt gebruikt.dj1981 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:43:
moet je niet gewoon in DLD een formulier PD U1 aanvragen bij het Bundesagentur fur Arbeit?
Ik vind het zelf ook van de zotte.. Stel, die oud-werkgever bestaat helemaal niet meer, dan kun je niks meer. Of ja, misschien zeggen ze dan wel, die werkgever bestaat niet meer, hier heb je alle informatie.
Blijkbaar kan het alleen digitaal, dat moet via een portaal. Zegt vrouwlief. Heeft iets te maken met veiligheid.Smobbo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:08:
Een afspraak maken en langsrijden? Ja dit kost je een dag, maar als je toch werkloos thuis zit…?
[ Voor 4% gewijzigd door Tanuki op 21-01-2025 21:57 ]
UWV heeft ook helemaal de loongegevens uit DLD niet nodig, maar alleen de bevestiging dat er in die jaren inderdaad voldoende uren in DLD zijn gewerkt.
Geen idee wat er in DLD gebeurt als de werkgever ophoudt te bestaan, zou hij dan niet die informatie gewoon preventief moeten aanleveren? Op zich is dat dan in NLD wel weer beter geregeld, al kan het geen kwaad om af en toe (zeg om het jaar) eens op mijn uwv te kijken of je loon- en arbeidsverleden wel kloppen...
[ Voor 21% gewijzigd door dj1981 op 21-01-2025 22:12 ]
De loongegevens zijn wel nodig, want op basis van wat je verdiende wordt de ww-uitkering berekend.dj1981 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:11:
Maar waarom vult die werkgever dan in dat digitale systeem niet gewoon het (Duitse) adres in dat bij hen bekend is? Zo te zien wordt dat adres dan door het Arbeitsambt gebruikt om een kopie van de "Arbeitsbescheinigung" te sturen, maar die heb je uiteindelijk niet nodig: jij moet het PD U1 formulier hebben dat bedoeld is om tussen landen info uit te wisselen.
UWV heeft ook helemaal de loongegevens uit DLD niet nodig, maar alleen de bevestiging dat er in die jaren inderdaad voldoende uren in DLD zijn gewerkt.
Geen idee wat er in DLD gebeurt als de werkgever ophoudt te bestaan, zou hij dan niet die informatie gewoon preventief moeten aanleveren? Op zich is dat dan in NLD wel weer beter geregeld, al kan het geen kwaad om af en toe (zeg om het jaar) eens op mijn uwv te kijken of je loon- en arbeidsverleden wel kloppen...
In deze casus gaat het er meer om of er arbeidsverleden (52 gewerkte dagen) was in de jaren dat er in DLD gewerkt werd. Het werken voor de Duitse werkgever is immers al meer dan 2 jaar geleden, dus dat beinvloedt de hoogte van je ww uitkering niet meer.
Maar goed, wellicht staan de Duitse loongegevens ook wel op zo'n PD U1 formulier, dat kan vast ook geen kwaad.
Ik heb e.e.a. aan mijn vrouw doorgegeven (ze heeft hier geen account) en ze gaat vandaag opnieuw bellen. Hopelijk is die collega inmiddels weer beschikbaar en hebben ze wat techniek zaken opgelost(?).
Zou fijn zijn als hier op korte termijn een briefje verschijnt met de benodigde informatie..
Nogmaals hartelijk dank voor alle input!