Elektrische olieradiator als alleenwonende in werkplek 40m2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purple.koala
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-04 02:39
Hoi, ik woon alleen in een huurappartement en breng de meeste tijd (gem. 10 uur per dag) aan 1 kant van mijn langwerpige 40m2 woonkamer door achter mijn bureau, waarbij vaak een groot gedeelte 's nachts (wanneer het dus kouder is). Ik heb de CV verwarming eigenlijk altijd alleen in de woonkamer aan op max. 16 graden (meestal 15, dat gaat nét), behalve als ik slaap, dan op 13. In de rest van mijn woning heb ik de verwarming overal vrijwel altijd uitgedraaid.

Ik wil het iets warmer hebben als ik aan het werk ben (ik draag nu al vaak 3-4 warme lagen kleding), daarom zit ik er aan te denken een kleine oliegevulde elektrische radiator aan te schaffen zoals deze van Auronic of de STAHLMAN ZR201, en die in een straal van 2-3 meter bij mijn bureau te zetten op max. 1000W.

Zo hoop ik ook vooral 's nachts op mijn energierekening te besparen t.o.v. mijn hele woonkamer te blijven verwarmen.

Volgens AIs (zoals Grok 2) is dit een goed plan om op mijn energierekening te besparen, maar ik heb dit liever bevestigd van mensen met verstand.

Wat denken jullie hiervan, als jullie mijn specifieke situatie en wensen in gedachte nemen?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap (goed) dat je geld wil besparen maar de verwarming, met dit weer, op max. 16 graden instellen op de thermostaat? Hoe warm is het op je thermometer dan binnen? Het klinkt allemaal als "op het randje van comfortabel" in dit jaargetijde en als je zelf al aangeeft dat je met 3 a 4 lagen kleding werkt, weet ik niet of je de goede prioriteiten hebt.

En als je inderdaad wil bijverwarmen, lokaal aan je bureau, denk ik dat je met een 400 tot 600W infrarood-paneel veel efficienter uit bent.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat je luchtvochtigheid met deze temperaturen flink zal stijgen en vochtige lucht moeilijker te verwarmen is dan droge(re) lucht.

Pas dus op voor schimmels en verwarm af en toe wel even naar 19-ish graden en blijf ventileren

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Je geeft aan dat het in de woonkamer nauwelijks 16c wordt terwijl je daar nog wel stookt, ik wil niet weten hoe koel (en daarmee vochtig) het dan is in de rest van de woning..

Pas heel goed op dat je jezelf niet juist de kosten in jaagt doordat je schimmel in huis haalt of ziek wordt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je er (voorlopig) blijft wonen zou ik voor die oppervlakte investeren in een vaste airco. Prima comfort en goedkoper in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purple.koala
@MAX3400 ik heb geen analoge thermometer, dus dat kan ik niet checken, maar mijn thermostaat geeft meestal 15 aan. Dat is inderdaad op het randje van comfortabel, als in dat ik het ook regelmatig aan de koude kant heb. Het ding is dat ik bijna altijd thuis ben omdat ik momenteel van een uitkering leef. Veel hoger kan ik de verwarming dan ook niet zetten, want dat red ik dan financieel simpelweg niet.

Infrarood-panelen heb ik inderdaad ook naar zitten kijken, maar toen las ik dat die warmte gelijk verloren gaat als die uit staat, waarbij olieradiatoren de warmte langer behouden. Dat leek mij daarom handiger?

@ImNotnoa thanks, in mijn slaapkamer heb ik inderdaad wat last van schimmelvorming die ik nog moet verwijderen... ik zeg eerlijk dat ik even vergeten was dat de lage temperatuur daar invloed op had. Oeps.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Toch even 'vervelend' doen gezien ik zwijgen nog kwalijker vind:
purple.koala schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:47:
Veel hoger kan ik de verwarming dan ook niet zetten, want dat red ik dan financieel simpelweg niet.
Indien je dit nog niet gedaan hebt; trek aan de bel bij je gemeente.

Dit gaat van kwaad tot erger, zeker gezien je nu al schimmel in huis hebt. Dat wordt niet minder door er (alleen maar) anti-schimmel-meuk tegen aan te smeren, je moet gaan stoken en ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

...waarbij olieradiatoren de warmte langer behouden. Dat leek mij daarom handiger?
Ja en nee; hoe lang duurt het voordat zo'n radiator op temperatuur is (en dus stookkosten) en hoeveel tijd van te voren moet je 'm uitzetten (want je stookt niet door tot je naar bed gaat)?

Zo'n IR-paneel; en zeker als je gericht en relatief kortstondig wil verwarmen, is eigenlijk direct "warm". En ik ken jouw verbruikskosten niet maar allicht zou je kunnen uitzoeken / berekenen wat het kost als je een IR-paneel bijvoorbeeld 4 uur zou moeten gebruiken bij 500W ten opzichte van een olieradiator van 2000W (die je linkte) gedurende 2 uur; iets zegt me dat het paneel dan goedkoper is ;)

Maar ja, gezien je verhaal en temperaturen; ik weet niet hoe snel jij of het huis afkoelt. Misschien moet het paneel of de olieradiator wel 7 uur per dag aan staan. Geen idee.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 15-01-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
purple.koala schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:14:
Zo hoop ik ook vooral 's nachts op mijn energierekening te besparen t.o.v. mijn hele woonkamer te blijven verwarmen.
Verwarmen met een COP1 verwarming (oliekachel,infrarood,ventilatorkachel) zal per kWh warmte waarschijnlijk ongeveer 2x duurder zijn dan verwarmen op gas. De winst van dergelijke oplossingen zit hem er in dat je doelgericht op de persoon verwarmt en daardoor meer comfort bij een lagere ruimtetemperatuur kunt behalen.

Onder de streep wil het zeggen dat bij dezelfde hoeveelheid energieverbruik de ruimtetemperatuur gemiddeld nog lager wordt. Eerder genoemde problemen qua vocht en als gevolg schimmel zouden dus alleen maar erger worden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Infrarood-panelen heb ik inderdaad ook naar zitten kijken, maar toen las ik dat die warmte gelijk verloren gaat als die uit staat, waarbij olieradiatoren de warmte langer behouden. Dat leek mij daarom handiger?
En dit is nu juist het punt; zie olieradiatore die langer warm blijft is eigenlijk juist "verloren warmte". Verwarming van de ruimte kan je namelijk voordeliger met je CV ketel doen.

De COP verwarming wil je zo veel mogelijk alleen op de persoon; daarvoor is infrarood efficienter. Nog efficienter zijn dingen zoals een verwarmde stoel of deken.

Als je direct bij een radiator zit kan het toevoegen van een booster/wat fans op die specifieke radiator e.e.a. wellicht ook wat verbeteren.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 15-01-2025 15:27 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purple.koala
@D4NG3R Die schimmel is wel echt alleen in mijn slaapkamer, waar mijn douche ook zit zonder geweldige ventilatie. De fan daarvan heb ik pas schoongemaakt, dus die doet het nu al beter. Ik ga in ieder geval z.s.m. de schimmelvorming daar veilig verwijderen en voortaan de verwarming in mijn slaapkamer aanlaten + ventileren. In de rest van mijn (4-kamer) woning heb ik nergens last van schimmel gehad in de afgelopen 10 jaar.

@MAX3400 Hmm, maar ik zit zoals ik zei dus wel echt gemiddeld 10 uur per dag bij mijn bureau. Beide olieradiatoren die ik linkte hebben meerdere standen, die van Auronic bijv. kan ik ook op 600W en 900W zetten. Ik was niet van plan die continu op 1500 of 2000W te laten staan. Daarnaast kan het geloof ik detecteren wanneer de warmte bereikt is, en schakelt ie vanzelf uit- en aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
@purple.koala weet je je huidige tarief per kWh stroom en per m3 gas?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
purple.koala schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:26:
Hmm, maar ik zit zoals ik zei dus wel echt gemiddeld 10 uur per dag bij mijn bureau.
Als je puur thuis achter je bureau zit en de meest efficiente/goedkoopste oplossing wil zou ik voor zoiets gaan:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/R78j1YLpRlEY/nL93ZR/550x550.jpg

Met de juiste kleding/verwarming is desnoods 0 graden nog wel vol te houden (even los van de wenselijkheid om andere redenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

assje schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:32:
[...]

Als je puur thuis achter je bureau zit en de meest efficiente/goedkoopste oplossing wil zou ik voor zoiets gaan:

Met de juiste kleding/verwarming is desnoods 0 graden nog wel vol te houden (even los van de wenselijkheid om andere redenen).
Ik ken iemand die zo'n ding heeft. 20 minuten op de electra en daarna 45 minuten lekker restwarmte. Heel gelukkig persoon sinds dat ding geleverd is door de postbode d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purple.koala
@assje haha wow! Dat ziet er best wel perfect uit, ja.

Hier mijn tarieven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRa-d9v2jqccEZXibXXINNmb1wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o2m60DAiR45InGimhSP7OV6d.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5-OXb0Z7YiQu2Ph333UTDXVKqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0vJxo61pOL1thSdh4eh04Iff.png?f=fotoalbum_large

Edit: Dit is van ENGIE, waar ik overigens op het einde van het jaar 350,- van terug krijg (actie).

[ Voor 6% gewijzigd door purple.koala op 15-01-2025 15:38 . Reden: belangrijk detail ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Met een waarschijnlijk suboptimaal CV systeem rekenen we met 8kWh/m3 gas.

Vergelijking qua thermische output is dan:
Gas: €1,36261/8 = €0,170/kWh
Elektra: €0,299/kWh

Per kWh warmte in de woning is een elektrische kachel dus ongeveer 75% duurder. Met het gebruik van een elektrische deken weet je zeker dat het verschil goed gemaakt wordt. Met een klein infraroodpaneeltje kan het positief uitvallen, met een olieradiator die 10 uur per dag aan staat worden je kosten vrijwel zeker alleen maar hoger (of het comfort nog lager).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

purple.koala schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:26:
Ik ga in ieder geval z.s.m. de schimmelvorming daar veilig verwijderen en voortaan de verwarming in mijn slaapkamer aanlaten + ventileren. In de rest van mijn (4-kamer) woning heb ik nergens last van schimmel gehad in de afgelopen 10 jaar.
Ik wil toch sterk aanraden om ook de rest van de woning niet onder de door het RIVM geadviseerde 15C te laten komen. Sporen neem je zeer gemakkelijk mee naar andere kamers.

Over een andere boeg; Ik doe de aanname dat je slaapkamer (veel) kleiner is dan 40m2, is het een optie om je bureau daar naartoe te verhuizen? Kan je die een beetje fatsoenlijk warm stoken (lees; 18c+) om van de schimmel af te komen, en de rest van de woning wat frisser laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
MAX3400 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Ik ken iemand die zo'n ding heeft. 20 minuten op de electra en daarna 45 minuten lekker restwarmte. Heel gelukkig persoon sinds dat ding geleverd is door de postbode d:)b
Ik had hem vorig jaar Kerst aan mijn vriendin gegeven. Wilde er eerst niks van weten, want we hadden al tig bank dekentjes.
Na een week had ze het toch maar geprobeerd, en volgens mij is ze er nog niet onder vandaan gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

LTwinter schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Na een week had ze het toch maar geprobeerd, en volgens mij is ze er nog niet onder vandaan gekomen.
Je moet ze wel elke dag voeren he; want anders komen ze nooit meer van de bank _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 16:57
Heb je de luchtvochtigheid wel eens gemeten in huis? Ik zou dat snel gaan doen, om te kijken waarom die schimmel in 1 kamer wel zit en de andere niet. Met de temperaturen die je aanhoud zou je echt flink moeten ventileren, maar beter nog, temperatuur omhoog. Hier kan je dood en doodziek van worden.

Ik snap dat het financieel misschien niet mogelijk is, maar ga eens goed informeren of het toch een mogelijkheid is om een vaste airco te installeren. Ik heb dit gedaan en bespaar enorm op mijn kosten (appartement, hoogste verdieping, waardeloze isolatie). Ja, het is een investering maar verdient zich met deze prijzen zeker terug. Misschien kan je kijken of je hier eventueel wat voor kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purple.koala
@assje het is mij dan duidelijk, ik ga hoogstwaarschijnlijk voor een elektrische deken! Ga ze nu even vergelijken.

@D4NG3R dat is inderdaad een optie, ik heb sterker nog 2 andere kleine kamertjes die geschikt zijn als werkkamer, maar ik zit nou eenmaal gewoon heel graag in mijn ruime woonkamer. Daar staan namelijk ook al mijn planten (die het ook een beetje zwaar hebben ja, *snik*, hoe ik dat het beste oplos ga ik nog over nadenken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purple.koala
@DVDL nee, nog nooit gedaan. Ik heb vorig jaar flink onderzoek gedaan naar een goede losse multi-functionele thermometer, maar kon er geen 1 vinden waarbij geen ervaring van iemand stond die zei dat het niet accuraat genoeg was...

Het lijkt mij voor de hand liggend dat het een combinatie is van de douche bij de slaapkamer + niet genoeg verwarmen en luchten in de winter? Wat ik nu wel ga verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purple.koala
@ iedereen, echt heel erg bedankt voor het meedenken. Ik waardeer het enorm. 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 16:57
purple.koala schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:11:
@DVDL nee, nog nooit gedaan. Ik heb vorig jaar flink onderzoek gedaan naar een goede losse multi-functionele thermometer, maar kon er geen 1 vinden waarbij geen ervaring van iemand stond die zei dat het niet accuraat genoeg was...

Het lijkt mij voor de hand liggend dat het een combinatie is van de douche bij de slaapkamer + niet genoeg verwarmen en luchten in de winter? Wat ik nu wel ga verbeteren.
Ja, als je gaat douchen gaat de luchtvochtigheid in die omgeving echt als een raket omhoog. Als de lucht dan blijft hangen krijg je heel snel schimmelvorming met lage temperaturen. Goed mee oppassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@purple.koala

Heb je bij je werkplek misschien ook een PC in gebruik?

Dan zou ik helemaal overwegen om naar een kleinere kamer te verhuizen. Mijn 2 kinderen hebben allebei PC op hun kamer staan en continue in gebruik. Jongste heeft kamer van 7m2, de oudste 15m2.

Kamer van de jongste hoef ik nooit bij te verwarmen. Hitte van de PC doet al genoeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purple.koala
@jeroenkb ik werk achter een Macbook, die geeft niet heel veel warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purple.koala
---

[ Voor 100% gewijzigd door purple.koala op 15-01-2025 16:30 . Reden: dubbele post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purple.koala
@assje zou je een link met mij willen delen van de deken die jij hebt besteld? Ik zie er een op Bol van 50,- maar daar staan een paar reviews waarin staat dat ie snel plotseling kapot ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
jeroenkb schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:22:
Dan zou ik helemaal overwegen om naar een kleinere kamer te verhuizen.
Aanvullend; afhankelijk van de positie van die kamer hoeft het helemaal niet perse te zeggen dat de woonkamer kouder wordt.

Aan alle kanten waar je buren hebt mag je er met 15 graden ruimtetemperatuur vanuit gaan dat de muren netto verwarming opleveren. Als je een kamer hebt die uitsluitend aan buren en aan de woonkamer grenst kan je deze dus gewoon verwarmen en komt alle warmte indirect alsnog in de huiskamer terecht.

Uiteraard hangt het allemaal af van de layout van het appartement. Als er geen onder of bovenburen zijn en de isolatie dramatisch slecht is worden de afwegingen anders.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 15-01-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
purple.koala schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:34:
@assje zou je een link met mij willen delen van de deken die jij hebt besteld? Ik zie er een op Bol van 50,- maar daar staan een paar reviews waarin staat dat ie snel plotseling kapot ging.
Ik heb er geen, @LTwinter had er één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
purple.koala schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:27:
@jeroenkb ik werk achter een Macbook, die geeft niet heel veel warmte af.
Wij (En mijn zusje al 2 jaar) hebben deze:

https://www.bol.com/nl/nl...ftOPg.2_6.18.ProductImage

Werkt perfect. En denk ook handig dat het een XXL is zodat je hem achter je bureau kan "omslaan".

[ Voor 7% gewijzigd door LTwinter op 15-01-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-09 13:10
[...]

[Afbeelding]

Waar krijg je dit en wat is de omschrijving? Asking for a friend :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
[Afbeelding]
Inderdaad. Verwarm de persoon, niet de ruimte. Nog eentje waarmee je het comfortabeler kan maken is een elektrisch verwarmde tafel. Die kan je maken met een klein verwarmingselement onder de tafel, met een rok langs de rand om de warmte binnen te houden. Die heeft aan slechts 50 W genoeg.
https://solar.lowtechmaga...lectrically-heated-table/

Om vocht te beperken, is het vooral tijdens het douchen belangrijk om te ventileren. Dan kan de vochtige lucht weg, voordat het vocht kan condenseren op de muur. Één raampje op een kier is niet voldoende, het werkt beter om de ramen tegen elkaar open te zetten.

[ Voor 44% gewijzigd door TBTL op 15-01-2025 17:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• svenk91
  • Laatst online: 26-09 11:29
Om van 16 graden naar comfortabel achter je bureau te gaan is een elektrische deken zeker aan te raden. En leg die ook even in je bed onder de dekens ~20 minuten voor je zelf het bed in duikt, echt heerlijk!

Om je gehele woning op minimaal 16 graden te houden zou ik hier eens kijken: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Als je er nog niet al naar gekeken hebt is er waarschijnlijk nog leuk winst te halen door je cv af te stellen. Het is een groot topic met heeeeel veeeeel info. Maar begin eens met wat kleine stapjes.

Kijk bijv. eerst eens of je bijv. de aanvoer temperatuur voor de verwarming naar 60 graden kan terugdraaien, houd de cv ketel je kamers dan nog op temperatuur (zo nee, probeer het dan op 65 graden, anders 70, etc.). Zorg er daarna voordat de terugvoer (van je radiatoren terug de cv in) redelijk laag is (de buis vast kunnen pakken langere tijd zonder je hand te verbranden). Dit laatste kan je misschien bereiken door kleine radiatoren dicht of bijna helemaal dicht te zetten terwijl je grote radiatoren wel vol open laat staan, of door de radiatoren die het meest ver van je cv ketel staan vol op te draaien en radiatoren dichter bij de ketel dichter draaien. De warm water aanvoer kan je waarschijnlijk ook wel terug zetten naar 60 graden om wat kosten te besparen. Ook wel lager maar dan moet je goed kijken of je cv wel af en toe een ‘legionellarun’ doet door eens in de 1-2 weken naar 60+ graden op te warmen! Met een instellingen van 60 graden zit je sowieso veilig daarmee ;)

Kijk ook eens of je gemeente/regio een energieloket heeft die gratis adviezen uitbrengt met een expert aan huis (soms geven ze wel gratis adviezen maar adverteren ze er niet mee op de site, leg uit dat je financieel niet de mogelijkheid hebt om ze te betalen en dan is er vaak wel wat mogelijk). Sommige buurten hebben ook een groepje vrijwilligers die willen helpen.

Het is ook handig om wat vochtsensoren te plaatsen ivm met schimmel en de nodige ondergrens voor verwarmen, dat mag best supergoedkoop van ome Ali (https://nl.aliexpress.com/item/1005006837196415.html bijv.) 1 voor de slaapkamer, 1 voor de badkamer, en 2 voor de woonkamer (gezien die zo lang is zou ik beide kanten apart meten). Een co2 meter zou beter zijn, omdat je dan echt kan zien of je genoeg ventileert, maar helaas ook een stuk duurder. Mocht het financieel uit kunnen dan kan je een unit als dit roteren tussen je kamers: https://www.amazon.nl/Swi...Connection/dp/B0DBVDWB6G/ goedkopere apparaten zijn vaak duurkoop, kijk goed naar de reviews bij co2 meters!

Wat ook nog kan schelen is je woning anders inrichten. Van je slaapkamer een werkkamer maken, waardoor je een kleinere ruimte hebt om op een comfortabele temperatuur te krijgen, en dan je bed in dat lange end van je woonkamer plaatsen (eventueel achter een scherm/gordijn als je die niet zichtbaar wilt hebben voor visite of iets).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• purple.koala
@TBTL @svenk91 bedankt beide voor de tips!

Ik heb 1 zo'n vochtsensor van aliexpress besteld voor een euro. Die ga ik in mijn slaapkamer plaatsen en dan waarschijnlijk schrikken.

Verder ben ik uiteindelijk voor dit infrarood-paneel gegaan van de Action á €30 gegaan (een elektrische deken leek mij toch wat oncomfortabel om de hele tijd om te hebben), en het geeft net genoeg warmte af - ben er heel blij mee. Het staat onder mijn bureau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:30

Yucon

*broem*

Het is misschien enigszins off topic, maar toch niet helemaal. Wat betreft die schimmelvorming gaat de discussie heel snel richting verwarmen en ventileren. Nou zeg ik niet dat je alles zomaar dicht moet gaan stoppen, maar hoort een serieuze luchtontvochtiger ook niet onderdeel van de afweging te zijn?

Ik begrijp best dat er in deze tijd mensen zijn die om wat voor een reden dan ook de temperatuur gewoon wat lager willen houden. Als zo'n ontvochtiger de lucht wat droger houdt krijg je ook bij een lagere temperatuur hoe dan ook minder last van schimmel. Het belangrijkste verschil is misschien nog wel dat die ontvochtiger dan de plek is waar het condenseert en niet een willekeurige andere plek zoals de randen van je kozijn.. waar je dan dus schimmel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purple.koala
@Yucon Ik lees je reactie nu pas, maar toevallig heb ik sinds 2 dagen deze luchtontvochtiger gekocht. Echter zit er na 2 dagen maar een laagje van 2-3 cm in de bak, en het vochtgehalte blijft tussen de 62-74%. De kamertemperatuur (waar de schimmel zit) ligt tussen 14-15 graden. Ik had gehoopt dat het apparaat toch zijn werk kon doen bij die temperatuur, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Nu zit ik dus toch weer in overweging om een kleine olieradiator erbij te kopen, aangezien ik in die kamer slaap en dat niet gezond is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:51
Wordt dit niet uiteindelijk duurder dan de CV aanzetten? Je hoeft die CV niet op 21 graden te zetten, maar om die ruimte te ontvochtigen zal die toch enigszins op temperatuur moeten zijn, anders moet je een ander type ontvochtiger kopen.

Het is niet zo dat als je de paar m3 om de ontvochtiger warm krijgt je de ruimte direct kan ontdoen van vocht. Aan het einde van de rit loop je tegen de grenzen van de efficientie van deze middelen aan, en het feit als je het vocht wil afvoeren de lucht warm moet krijgen. Je wil namelijk dat de vocht die condenseert op de oppervlaktes in de lucht komt, en deze vochtige lucht ontvochtigen.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
purple.koala schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:11:
Nu zit ik dus toch weer in overweging om een kleine olieradiator erbij te kopen, aangezien ik in die kamer slaap en dat niet gezond is.
Graag even stap terug naar de eerdere berichten. Elektrisch verwarmen is een factor 2 duurder dan verwarmen op gas. Het is dus zeer de vraag of lokale verwarming elektrisch beter uitkomt dan meer verwarming op gas.

Wellicht is het voor beter advies ook mogelijk een schets van de indeling van je appartement de delen; positie van de kamers en badkamer en welke muren aan buitenlucht grenzen (en of er boven en onderburen zijn).

Edit: hoe dan ook zou een (serieuze) ontvochtiger een beter idee zijn dan een olieradiator. Een ontvochtiger kan door latente warmte uit condensatie wel COP2 halen en haalt daarbij ook nog actief vocht uit de lucht. Echter, de unit die je nu hebt heeft een vermogen van 40W; dat is dus echt helemaal niets. Je hebt een unit nodig die minimaal 5x zoveel doet (een oliekachel van 40W doet namelijk ook nauwelijks iets).

Ik heb het idee dat een "oliekachel" verkeerd begrepen wordt. Dit is niets meer of minder dan een elektrisch kacheltje met wat thermische massa. Het geeft wat comfort door stalingswarmte maar daar is een vochtprobleem niet mee geholpen. Om energie (warmte) in de woning te brengen is en blijft het gewoon 1kWh=1kWh (net als ieder ander simpel straalkacheltje). Een andere manier om dit te zien is dat het ongeveer even efficient is als een gloeilamp.

Mijn advies; kijk of je dat ding nog terug kunt sturen; dit is echt verspilling. Kijk daarna even op marktplaats voor een serieuze ontvochtiger (of draai gewoon de radiator op je slaapkamer wat verder open).

[ Voor 50% gewijzigd door assje op 27-01-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purple.koala
Ik denk dat ik mijn kamers ga verwisselen want het wordt mij nu ook wat te duur.

Radiator heb ik al volledig open op de slaapkamer - maar de thermostaat hangt in de woonkamer (verdieping onder de slaapkamer), en aangezien ik die niet hoog heb staan, springt de radiator op de slaapkamer niet genoeg aan om het daar warm te krijgen.

De schimmel verwijder ik dan voor nu met anti-schimmel spul (heb ik nog van vorig jaar..) en ik ga navraag doen bij mijn verhuurder om te kijken of zij kunnen helpen met betere ventilatie.

edit: ik ga nu inderdaad checken of ik deze luchtontvochtiger terug kan sturen... de goede, duurdere heb ik naar gekeken maar kan ik nu gewoon niet betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fPhnMeOzN93rbf62HKWAX4Hx9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8orSmp0Ca3LGhwIhbFKiuOjB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door purple.koala op 27-01-2025 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
purple.koala schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:49:
edit: ik ga nu inderdaad checken of ik deze luchtontvochtiger terug kan sturen... de goede, duurdere heb ik naar gekeken maar kan ik nu gewoon niet betalen.
Op marktplaats kan je voor dezelfde prijs als die je nu had wel een "Eurom Drybest 10" vinden. Die doet 230W. Effectief is het dus een elektrische kachel van 230W maar doordat hij vocht uit de ruimte haalt wordt at mogelijk wel ongeveer 500W effectief (en kan dus uit versus verwarmen op gas).

Ik denk dat je echt niet veel verkeerd doet door zo'n unit 24/7 aan te zetten in de ruimte waar je hoge luchtvochtigheid hebt. Als de luchtvochtigheid daalt wordt de opbrengst steeds minder met als minimum 230W (hetzelfde als een elektrische kacheltje).

En; je doet direct en lokaal iets aan je vochtprobleem.

P.s. dit helpt niet met de verdere luchtkwaliteit zoals fijnstof/Co2; ventileren blijft noodzakelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 27-01-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Elektrisch verwarmen kan veel besparen, maar dan moet je het of heel kort (bijv ventilatorkachel 10 minuten voor het douchen aanzetten) of heel lokaal doen (bijv verwarmde bureaumat (aanrader) van 50W). Lees ook vooral dit topic door: Het schaamtevrije cop=1 topic

Die ontvochtiger van je is waarschijnlijk gewoon te zwak, de capaciteit bij 12 graden is meestal rond 20% tov de opgegeven waarde bij 30 graden, dus dat je maar een half kopje water uit de lucht haalt is logisch, als je een kamer van 40 m² wilt ontvochtigen, neem dan overgedimensioneerd is en die 60 m² kan ontvochtigen.

Toen ik met de kerstdagen niet thuis was heb ik de verwarming de hele week op 13 of 14 graden laten staan en in plaats daarvan de ontvochtiger aan laten staan. Verbruik van de ontvochtiger was maximaal 2 kWh per dag, even duur als een halve kuub gas. Ter vergelijking, toen ik vanochtend de thermostaat op van 13 naar 15 zette was de CV voor de lunch al door een halve kuub heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo01xMTtyZ3dMP2EkXG6IJyC6Zc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/PzKq1ZjquuaKdqJfBg8qTt33.png?f=fotoalbum_medium

https://www.knmi.nl/neder...overzichten/2024/december

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 21:50
Even wat vragen die iets verder van de TS staan voor @purple.koala :

- Gaat het om een huurwoning van een (sociale) woningbouworganisatie?
Zoja, zijn de nodige toeslagen (huur, zorg, enz) al aangevraagd?
- zijn de ramen overal dubbel glas?
Zoja: probeer eens te kijken of je datum codes kan vinden
Nee: vraag de verhuurder om dubbelglas te laten plaatsen

-Wat is het bouwjaar van het huis?
- Is er een energielabel bekend?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
En aanvullend een vraag van mij: is er achter de radiatoren al radiatorfolie geplaatst?

In situaties van hoge afgiftetemperatuur i.c.m. matige muurisolatie kan dit een zeer prijseffectieve maatregel zijn (lijkt hier aan de orde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purple.koala
@D_Jeff
  • particuliere verhuurder maar het huurbedrag zit onder de huurtoeslaggrens en huurtoeslag ontvang ik momenteel, ja (zorg ook)
  • overal dubbel glas, ja
  • bouwjaar 1939
  • energielabel weet ik nu even niet, maar woningen die aan mij grenzen hebben label B en D (online gezien)
@assje
  • radiatorfolie lijkt me een goed plan in de slaapkamer en woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

assje schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:39:
[...]

Met een waarschijnlijk suboptimaal CV systeem rekenen we met 8kWh/m3 gas.

Vergelijking qua thermische output is dan:
Gas: €1,36261/8 = €0,170/kWh
Elektra: €0,299/kWh

Per kWh warmte in de woning is een elektrische kachel dus ongeveer 75% duurder. Met het gebruik van een elektrische deken weet je zeker dat het verschil goed gemaakt wordt. Met een klein infraroodpaneeltje kan het positief uitvallen, met een olieradiator die 10 uur per dag aan staat worden je kosten vrijwel zeker alleen maar hoger (of het comfort nog lager).
10 uur die oliekachel aan op 1 kW kost € 2,99. Daarvoor kun je goed 2 m3 gas stoken.

Ik zou zeggen: voordat je zo'n oliekachel koopt, meet eens hoeveel gas je nu verstookt, zet dan de verwarming een graad hoger en kijk hoeveel je dan verstookt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Maasluip schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:45:
Ik zou zeggen: voordat je zo'n oliekachel koopt, meet eens hoeveel gas je nu verstookt, zet dan de verwarming een graad hoger en kijk hoeveel je dan verstookt.
Op zo'n manier is het vrijwel onmogelijk een steekhoudend vergelijk te maken. In het ene geval verwarm je de woning/massa en in het andere de lucht plaatselijk/tijdelijk. Wat het meest wenselijk is zal afhankelijk zijn van het doel en de omstandigheden. Maar; de verhoudingen qua energie/kosten zijn verder wel duidelijk; daar is geen experiment voor nodig.

Ik zie geen enkele situatie waarin een oliekachel een goede oplossing is. COP1 verwarmen doe je voor directe en/of snelle warmte. Een oliekachel is een vertraagde elektrische kachel. Dat dient echt geen enkel doel in een woning waarin centrale verwarming op gas aanwezig is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Maar; ik ben zojuist bij @purple.koala langs geweest en heb een DeLonghi DE220 ontvochtiger van de hand gedaan en langs gebracht. Deze doet 370W en doet bij lage temperaturen ook nog aardig wat. Staat nu te draaien, ben benieuwd naar het resultaat qua temperatuur en vocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purple.koala
@assje

Ik zal updates delen in deze topic!
Nogmaals onwijs bedankt. 😊 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purple.koala
Dit was om 20:00

Super blij! 😄 IK tenminste, op het gezichtje komt moeilijk een glimlach.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAShAbhQHYkwLSBl_Ofq2dJzlEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXVAwAJx4unnUy4gql6gcwOp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
purple.koala schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:06:
Super blij! 😄 IK tenminste, op het gezichtje komt moeilijk een glimlach.
Ik denk dat de smiley nog een wat hogere temperatuur wil zien om blij te worden ;)

Nog even wat update/details n.a.v. wat ik bij jou gezien heb;

De woonkamer/keuken waar het bureau staan bevindt zich op een tussenverdieping. Twee kopse kanten grenzen aan de buitenlucht maar deze bestaan vrijwel volledig uit kunststof kozijnen met dubbel glas. Aan alle andere kanten buren of andere verdiepingen.

Op deze verdieping zou het wel haalbaar moeten zijn om met verwarming met CV een minimaal comfort niveau te handhaven met beperkt verbruik. Dit gecombineerd met gebruik van lokale verwarming bij bureau zoals je al doet.

De grotere uitdaging zit hem in de slaapkamer/badkamer volgens jouw eerdere schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fPhnMeOzN93rbf62HKWAX4Hx9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8orSmp0Ca3LGhwIhbFKiuOjB.png?f=fotoalbum_large
Deze bevindt zich op de bovenste verdieping dus volledig dak grenzend aan buitenlucht met twijfelachtige isolatiewaarde. Daarnaast behoorlijk wat buitengevel die lijkt te bestaan uit steens muur zonder enige isolatie.

Deze ruimte zal onvermijdelijk veel energie kosten om op temperatuur te houden. Dit gecombineerd met veel vocht door de douche maakt het een lastige situatie. Op basis van de noodzaak om kosten zo laag mogelijk te houden is het logisch om verwarming van de slaapkamer te minimaliseren. Qua temperatuur om te slapen is dit wel te overleven (wat mij betreft); het voornaamste probleem is het vocht.

Voor deze ruimte is de ontvochtiger dus een goede oplossing die ook nog wat warmte geeft. Ik zou gerust overwegen om de verwarming hier verder volledig uit te laten. Let wel even op dat alle muren/vloeren nu behoorlijk vochtig zijn (vandaar de schimmel). Het is echt wel wenselijk langere tijd de vochtigheid in de ruimte op wenselijk niveau te houden.

Met de vochtigheid op juist niveau wordt het ook zinvol/haalbaar de schimmel uit te roeien. Volgens mij moet dit prima kunnen door in te sproeien met azijn/bleekoplossing (geen dure middelen voor nodig). Let wel op veiligheid;verdunning/beschermingsmiddelen/ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-09 13:10
assje schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:58:
Maar; ik ben zojuist bij @purple.koala langs geweest en heb een DeLonghi DE220 ontvochtiger van de hand gedaan en langs gebracht. Deze doet 370W en doet bij lage temperaturen ook nog aardig wat. Staat nu te draaien, ben benieuwd naar het resultaat qua temperatuur en vocht :)
Wat een geweldige actie van je. Wow!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purple.koala
@assje

Net was het zo dat met 13.3 graden op de slaapkamer het ontvochtigingslampje niet ging branden ook al stond hij op stand 2. In plaats daarvan brandde het ventilatielampje. Na ca. 15min heb ik daarom maar toch even de CV verwarming op de slaapkamer weer kortstondig opengedraaid om het wat warmer te krijgen. Nu kan hij weer ontvochtigen.

Ik heb vandaag een flinke bak water geleegd, en de meeste schimmel verwijderd en daarna goed geventileerd. Voelt een héél stuk fijner aan! 😮‍💨

Ik ga n.a.v. jouw tip denk ik binnenkort toch ook even radiatorfolie halen voor iig op de slaapkamer (of ik mail mijn verhuurder even gezien de slechte isolatie en het gedoe dat ik er al zo lang door heb)
Pagina: 1