Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-04 14:59
Ik ben van plan om mijn aan het net gekoppelde huis zelf te voorzien van een thuisbatterij + overschakelen naar dynamisch tarief voor elektriciteit. Dus liefst goedkoop inkopen en de batterij gebruiken voor zelfgebruik. Ik heb ook nog een EV die ik vooral thuis laad. De volgende stap volgend jaar is uitbreiden met zonnepanelen.

Ik dacht aan volgende setup: (in grote lijnen, dus zonder kabels etc)
Omvormer + batterijlader: MultiPlus-II GX 3000va +- €600
Batterij: Pylontech US5000 - 48V 4,8kWh Thuisbatterij +- €1200
(later) Omvormer zonnepanelen: (Victron Energy SmartSolar MPPT RS 450/100-MC4 Solar)) +- €1000
(later) +- 4KW piek over 2 x 5 430W piek panelen. +- €1000

Zowel Victron als Pylontech zouden heel kwalitatieve componenten zijn en 100% compatibel met elkaar. Bovendien kan redelijk goedkoop starten +- €2000 euro voor een lader + thuisbatterij van 4,8kWh. Uitbreiden zou makkelijk kunnen door een batterij parallel te schakelen. €1200 per 4,8 kWh is redelijk goedkoop in vergelijking met andere thuisbatterijen. Dus je bent ongeveer €2400 kwijt voor 9,6kWh.

Dit is dus een alternatief op een Hybride omvormer (met batterijladen en omvormer zonnepanelen in 1 behuizing)

Victron zou voor de MultiPlus ook een dynamische prijzen ondersteunen. Het systeem krijgt elke namiddag de dynamische tarieven voor de volgende dag en weet dus wanneer de batterij moet geladen worden. Je kan ook nog instellen of je wil handelen in energie of gewoon goedkoop wil laden.

Toch nog enkele vragen:

- Wanneer ik mijn auto laad, wil je natuurlijk dat dit direct van het net gebeurt en niet via de batterij. De vraag is: hoe weet de Victron Multiplus II GX dat de wasmachine tijdens de dure uren wél van de batterij mag werken, maar dat het laden van de auto nooit via de batterij mag plaatsvinden?

- De puzzel wordt nog complexer als ik de zonnepanelen installeer want ik wil natuurlijk wel met zonneenergie de auto laden en niet van het net halen, ook al is de energie goedkoop op dat moment. Valt dat allemaal wel in te managen?

Zie ik andere grote dingen over het hoofd?

Zijn er alternatieven in de zelfde price range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
Je ziet de drie Victron Topics over het hoofd?, even geen link, net aan het warm eten..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:18
Seplos kast kopen (+- 700) en er zelf akku's van Nkon in stapelen. Heb je voor 1700€ 16 kWh. Ben je gelijk klaar.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Niet zo'n fan van Chinese DIY-cases.

Wel minder kans dat over 5 jaar je Pylontech batterijen zijn opgeblazen en naar de milieustraat kunnen, zoals hier:

YouTube: Nach 5 Jahren Betrieb aufgeblähte Zellen Pylontech US 2000 Kunde sol...

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waarom niet direct een 48/6000 RS Smart Solar heb je alles in een en is veel efficiënter dan de 48/3000 , ik heb hem ook en de efficiëntie is niet heel best.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:23
SkiFan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:58:
Seplos kast kopen (+- 700) en er zelf akku's van Nkon in stapelen. Heb je voor 1700€ 16 kWh. Ben je gelijk klaar.
kun je dit iets meer in detail uitleggen?
dan heb je toch nog steeds de omvormer/lader nodig, niet?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
brogel schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:21:
[...]

kun je dit iets meer in detail uitleggen?
dan heb je toch nog steeds de omvormer/lader nodig, niet?
De Victron Multiplus is een lader en omvormer naar 230v in 1 apparaat. Vormt enkel de batterij om. Als je solar wil omvormen heb je tussen de zonnepanelen en batterij/multiplus een solar MPPT controller nodig. Of een Victron smartsolar die dat ingebouwd heeft (is een Multiplus + MPPT solar panel controller). Dit is wat ik er van begrijp althans.

Ik dacht voor Pylontec te kiezen omdat het zeker werkt. De twee bedrijven werken samen om compatibel te zijn over de communicatiebus. Dus batterij en Multiplus kunnen 100% zeker communiceren en data of orders doorgeven.

Mogelijk gaat dat met andere hardware ook. Maar moet nog uitzoeken of het dan officieel ondersteund wordt en onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:18
Het CAN Bus protocol wat accu's gebruiken is goed gestandaardiseerd. Daarom ben je niet gebonden qua accu's aan een bepaald systeem. Die Seplos' kun je dan ook prima aan een Victron hangen. Wel heb je natuurlijk nog de MultiPlus of een MultiPlus GX nodig.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
Vind beide opties (polyontech of seplos) wel interessant qua prijs.
Ik vertrouw de polyontech iets meer om dat dit toch iets minder diy aan voelt.
Waar ik nu ook wat over aan het denken ben is het laad vermogen van de Multiplus 3000, dit is 'slechts' 35a ( max1800w). Dus
Voor een enkele polyontech van 5kwh is dit nog ok.
Maar de grote 16kwh seplos moet je al 9uur op vol vermogen laden om deze vol te krijgen.
Mijn PV omvormer is 8kw dus dan verlies ik vrij veel op zonnige momenten.

Je kan zeggen om naar de grotere broer van 5000w te gaan, maar dan verlies je weer rendement op de momenten van lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:57

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

brogel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:24:
Vind beide opties (polyontech of seplos) wel interessant qua prijs.
Ik vertrouw de polyontech iets meer om dat dit toch iets minder diy aan voelt.
Waar ik nu ook wat over aan het denken ben is het laad vermogen van de Multiplus 3000, dit is 'slechts' 35a ( max1800w). Dus
Maar de grote 16kwh seplos moet je al 9uur op vol vermogen laden om deze vol te krijgen.

Je kan zeggen om naar de grotere broer van 5000w te gaan, maar dan verlies je weer rendement op de momenten van lager verbruik.
Ik heb een 48/3000 aangeschaft op een 14kWh accu (4x pylontech 3000c) en heb 10kWp solar, en het laadvermogen beperkt het gebruik van de accu in deze dagen. Gisteren bijvoorbeeld geladen tot 83% terwijl ik nog 5.6kWh teruglevering had, zonde.

Achteraf was ik direct voor een MP5000 gegaan of nog beter een RS6000.
Nu moet de 48/3000 weer op marktplaats.

Verwacht dat het verschil in rendement wel meevalt als je de efficiency charts naast elkaar ligt, en soms zelfs si het voordeel van de MP5000 is, de trafloze RS6000 steekt er qua rendement sowieso met kop en schouders bovenuit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
brogel schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:24:

Alles hangt af van uw verbruikers in de lente/zomer. 16kWh batterij kan je enkel verbruiken als je bijv wil koelen (airco of CV warmtepomp) bij avond en nacht want als de zon schijnt wil je vooral zonneenergie gebruiken en niet uw batterij aanspreken.

In principe is 4.8kWh batterij genoeg in 90% van de gevallen. 16kWh is fors duurder en zal je meer naar de 99% brengen.

Ik ben van plan mij wagen te laden op zonneenergie. Dat is een 75kWh batterij en dan is de 2.4kw omvormer in de Victron multiplus wel aan de lage kant, ook indien ik zou starten met 4kW piek panelen zou een 5000 of 8000 serie beter passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:38
Coolstart schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:28:

- Wanneer ik mijn auto laad, wil je natuurlijk dat dit direct van het net gebeurt en niet via de batterij. De vraag is: hoe weet de Victron Multiplus II GX dat de wasmachine tijdens de dure uren wél van de batterij mag werken, maar dat het laden van de auto nooit via de batterij mag plaatsvinden?

- De puzzel wordt nog complexer als ik de zonnepanelen installeer want ik wil natuurlijk wel met zonneenergie de auto laden en niet van het net halen, ook al is de energie goedkoop op dat moment. Valt dat allemaal wel in te managen?
Ik heb 3x een MP5000 en 5x US5000 (24kWh) en een Victron EV laadpaal. Ik krijg het niet zomaar voor elkaar om de auto (75kWh) altijd uit het net te laden, hiervoor moet je zelf aan de slag met nodeRed, wat best een complexe taak is, gezien je het verbruik van de laadpaal moet uitlezen, en die moet aftrekken van de AC load. (Ik heb alles incl EV laadpaal aan de AC-out hangen).

Voor nu heb ik DESS op trading mode gezet, dan komt 'snachts de stroom toch uit het net:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rq6Faj30ee9FT1kqVP7KsN69LxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tjSli2xXWDYI0wYV7lyacazi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brogel
Cereal schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Ik heb 3x een MP5000 en 5x US5000 (24kWh) en een Victron EV laadpaal.
Hi Cereal, dat is al een behoorlijke installatie.Kun je hier eventueel wat meer over vertellen. misschien wat fotos en opbrengst data.
haal je hier winst uit? of valt het meer onder een dure hobby ;)

Jij hebt dus nog een aparte PV omvormer als ik het goed begrijp?
Hoe stuur je dit aan? is dit volledig met de software in de victrons, of heb je nog iets extern (home assistant of zo)?

Heb je deze installatie in 1 keer geplaatst of stilaan uitgebreid. Heb je een speciale situatie dat je zo veel hebt staan (activiteit in huis van een eigen bedrijfje misschien)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cereal
Het is vooral een dure hobby momenteel, op de epex markt is er af en toe een paar euro per dag te verdienen, maar ik heb 'm niet altijd in trading mode staan.
Doel is om ervaring met accu's op te doen, en uiteindelijk zoveel mogelijk zonne energie zelf te gebruiken. Heb 56 panelen op 't platte dak liggen, dus 3/4 van 't jaar ruim voldoende om 't hele huis van stroom te voorzien uit m'n accu. En de helft van het jaar nog stroom over voor de auto.

Zonnepanelen zitten op een solaredge omvormer, die ook op de AC-out zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NUmmRDgxAzI8CFhm5MAv-QT_38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47g79B4P5QO5wTIssMMTNrKx.jpg?f=fotoalbum_large

Het gave is dat het hele huis offgrid kan draaien, geeft ook een gerust gevoel voor als de pleuris uitbreekt. De hele installatie zit achter een transfer switch, dus ik kan kiezen of het huis gevoed wordt door de netaansluiting of door de victron's (die dan wel gevoed blijven door de netaansluiting). Dus als de victron's in onderhoud moeten, of de geest geven zet ik de schakelaar om en werkt het huis gewoon zoals 't hoort.

DESS rapport van afgelopen 30-ish dagen:

Grootste verbruiken by far is de auto, die laadt 'snachts uit grid met lage dynamische tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09ilHY9wQJk2eg6JrJFzwazpNAM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0okw0hJtQjOEi5RwW8g0Lk6N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Cereal op 21-02-2025 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolstart
Cereal schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:59:

Wauw wat een installatie! Merci om te delen. Als de Solar edge op de AC-out van de multiplus zit, kan die dan nog de batterij laden op solar?

Ik zou denken dat je die op de AC-IN zet waar het net binnen komt en de Multiplus kiest dan wat hij naar de autolader stuurt en wat hij naar de batterij stuurt en wat terug het net opgaat.

Ik ben nog niet goed mee hoe de Multiplus werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
Coolstart schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:18:
[...]

Wauw wat een installatie! Merci om te delen. Als de Solar edge op de AC-out van de multiplus zit, kan die dan nog de batterij laden op solar?

Ik zou denken dat je die op de AC-IN zet waar jet net binnen komt en de Multiplus dan kiest wat hij naar de auto stuurt en wat hij naar de batterij stuurt en wat terug het net opgaat.

Ik ben nog niet goed mee hoe de Multiplus werkt.
Ja, solar op de AC out kan de accu's laden. Het mooie is dat wanneer het net wegvalt, de victron's er voor zorgen dat de solar omvormer blijft werken (hij valt wel even uit, maar komt na een paar minuten weer online).
Dus dan kun je volledig in eiland draaien, zonder dat je het net nodig hebt.

Zo ziet het schema er nu uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhdYcCjpF7xOOhksSgURHq2-RKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uMmu7l5JWLd8GINaNiHQOzB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
Ben echt nog maar een beginneling in dit gebeuren. kan je misschien iets gedetailleerder uitleggen :)

Zit dan je volledige huis installatie (inclusief de pv omvormer) achter de multiplus/op de AC-out?
De grid (straat aansluiting) is dan aangesloten op de AC-in? De multiplus kan dan gewoon AC uitsturen op de AC-in naar de grid?

Hoeveel kw is je omvormer? is deze ook 3 fase?
Is je systeem dan beschermt (en goedgekeurd) dat er nooit geen stroom naar de grid vloeit als ze werken op straat en de stroom uit staat?

Ik ben een beetje aan het oriënteren hoe dit bij mij mogelijk zou zijn, mijn situatie:
Woon in belgie,met een 3fase aansluiting
Ik heb een 3f 8.8kVA huawei omvormer.
Als ik een enkele multiplus zou plaatsen gaat hij ook maar op 1 fase aangesloten zijn en dus slechts 3kVA kunnen benutten, toch?
Mag ik (in belgie) wel een 3000va multiplus bij plaatsen op 1 fase? want dan zou het totaal bijna 6kVA zijn?

Op de fluvius website lees ik (ivm PV omvormers):
De installatie moet voldoen aan de technische bepalingen van Synergrid en afhankelijk van het maximaal AC-vermogen van de omvormer zijn andere richtlijnen en regels van toepassing:
  • Monofasig mag je maximaal 5 kVA AC-omvormervermogen aansluiten
  • Meerfasig mag je maximaal 25 kVA AC-omvormervermogen aansluiten (met een maximale spreiding over de verschillende fasen, met een maximale onbalans van 5 kVA per fase)
Wil dit dan zeggen dat ik boven op een 8.8kva omvormer (3kva per fase) gewoon nog bijvoorbeeld één 5kva omvormer mag hangen? Want dit is dan op de grens van de 5kva onbalans en binnen de totale 25kva.
Monofasig ga ik dan wel over de 5kva limiet(ook met een 3kva Multiplus trouwens), maar ik vermoed dat deze regel niet telt als ik een 3fase net heb.
Zijn hier nog andere regels van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:20
cj1 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:26:
Niet zo'n fan van Chinese DIY-cases.

Wel minder kans dat over 5 jaar je Pylontech batterijen zijn opgeblazen en naar de milieustraat kunnen, zoals hier:

YouTube: Nach 5 Jahren Betrieb aufgeblähte Zellen Pylontech US 2000 Kunde sol...
Hoe mag ik je bericht dan interpreteren?

Pylontech ook best links laten liggen, zelfde categorie als de DIY kisten die we in het andere topic besproken hebben?

Dan toch liever voor BYD kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:20
Het is vooral een dure hobby momenteel, op de epex markt is er af en toe een paar euro per dag te verdienen, maar ik heb 'm niet altijd in trading mode staan.
Als Belg durf ik te stellen dat met een 2000kWh die je kan opslaan in de batterij en een investering van rond de 4500 EUR alles in je op 6 à 7 jaar de setup hebt terugverdiend.

Dat zit 'm bij ons in het feit dat een kWh ongeveer een 30 cent kost om af te nemen en 2 cent oplevert als je teruglevert. Als je dus er in slaag om een kWh op een periode van 24h te shiften van dag naar nacht via de batterij dan levert dat 28 cent op, per jaar dus met 2000kWh is dat 560 EUR.
Doel is om ervaring met accu's op te doen, en uiteindelijk zoveel mogelijk zonne energie zelf te gebruiken. Heb 56 panelen op 't platte dak liggen, dus 3/4 van 't jaar ruim voldoende om 't hele huis van stroom te voorzien uit m'n accu. En de helft van het jaar nog stroom over voor de auto.

[Afbeelding]

Het gave is dat het hele huis offgrid kan draaien, geeft ook een gerust gevoel voor als de pleuris uitbreekt. De hele installatie zit achter een transfer switch, dus ik kan kiezen of het huis gevoed wordt door de netaansluiting of door de victron's (die dan wel gevoed blijven door de netaansluiting). Dus als de victron's in onderhoud moeten, of de geest geven zet ik de schakelaar om en werkt het huis gewoon zoals 't hoort.

DESS rapport van afgelopen 30-ish dagen:

Grootste verbruiken by far is de auto, die laadt 'snachts uit grid met lage dynamische tarieven.

[Afbeelding]
Hoe schat jij Pylontech in qua kwaliteit en duurzaamheid?
Zie ook mijn vorige post richting @cj1 , ik heb ergens een Duitse kelder weten ontploffen en die video die hij postte is volgens mij zelfs nog een andere.
Als dat beide Pylontech is word ik er niet vrolijk van, integendeel dan ben ik blij dat ik 'm ook in het tuinhuis/schuur zoek te zetten zoals @procyon bv aan het doen is.

Gisteren kwam ik ook deze jongens tegen: YouTube: WHY WE WILL NEVER BUY PYLONTECH AGAIN maar na een telefoontje met NKON (https://www.nkon.nl/en/pylontech-us-5000-48-v.html) was ik wel wat gerustgesteld, blijkbaar verloopt de relatie daar best goed, enige puntje is dat ze bij RMA een kabeltje opsturen en een rapport trekken en op basis daarvan bepalen of je een nieuw stuk krijgt, en daar zit wat doorlooptijd op.

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 06-03-2025 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

HyperBart schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Hoe mag ik je bericht dan interpreteren?
Inderdaad Pylontech en andere pouch cellen best links laten liggen, tenzij je van een gok houdt. Zelfs Apple, met veel middelen en ervaring, krijgt het niet voor elkaar om alle iPads van kwalitatieve pouch cellen te voorzien die niet uitzetten. Dat is mijn eigen ervaring, uit eerste hand. Ik schrijf niet dat alle Apple producten slecht zijn en ik ze nooit meer ga kopen, wel dat je met pouch cellen een grotere kans op "bulging" hebt t.o.v. prismatische en ronde cellen.

Bij BYD weet ik niet welk type cellen er in steken. Ik verwacht er geen pouch.

Bij Nkon lijken ze de US5000 sinds december 2022 te verkopen. In het Nederlandstalige deel zijn geen reviews. In de andere talen kom ik gelukkig ook bij Nkon wat Pylontech kritiek (met tikfout: by -> buy Eve) tegen van "Ellisb":
i have had 8 of these batteries for around 6 years and although these worked fine they never gave the full amount of capacity advertised, another set of 4 i have been involved with got so unbalanced that they bulged and failed, pylontech were no help, they said they were incorrectly fitted, although they were wired up exactly the same as the other set. they offered no help. A third set bricked up and could only be used again after replacing the main pcb boards. not impressed.
Bijna alle Nkon 5 sterren reviews gaan over de levering, niet over het Pylontech product zelf, laat staan met meerjarig gebruik. Ps Bij Nkon worden de reviews gefilterd door Nkon zelf.

[ Voor 75% gewijzigd door cj1 op 08-03-2025 10:02 . Reden: nkon; apple ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
cj1 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:47:
[...]

Inderdaad Pylontech en andere pouch cellen best links laten liggen.

Bij BYD weet ik niet welk type cellen er in steken. Ik verwacht er geen pouch.
Ik heb al meerdere keren gelezen van verschillende reviewers dat Pylontech een van de betere systemen is. Minste degradatie en het stabielste over tijd = Meer laadcycli. En daar zaten ook installateurs tussen die dus meerdere systemen opzetten in combinatie met Victron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-05 14:15

[Afbeelding]
@Cereal Bedankt voor het delen!

Ik overweeg een vergelijkbare installatie. Het belangrijkste verschil is misschien dat mijn zonnepanelen aan Enphase omvormers hangen. Maar dit zou volgens Victron prima moeten samengaan.

Dat 'offgrid' is voor mij de belangrijkste reden dat ik voor mijzelf de 'dure hobby' rechtvaardig 8)

Twee vragen:
  1. heb jij nog andere omvormers overwogen, en waarom ben je bij Victron uitgekomen?
  2. heb je een schematisch overzicht hou de inpassing in de bestaande installatie er uit ziet?
Pagina: 1