Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTRJeroen
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-06 15:27
Wie kan me op weg helpen.
Over een week of 6 is de oplevering van mijn nieuwbouwwoning, en nu moet ik een energiecontract afsluiten.
De woning krijgt zonnepanelen met een jaaropbrengst van ca. 6000 kWh.
Maar hoeveel moet ik rekenen voor de warmtepomp? en de verdeling piek/dal?
Wie heeft een volledig elektrische warmtepomp in een A++ ca.138m2 woning en kan me een indicatie geven?

Beste antwoord (via VTRJeroen op 20-01-2025 17:16)

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-06 09:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@VTRJeroen Met een verbruik dicht bij je eigen opwek kan een modelcontract een verstandige keuze zijn. Daarbij heb je namelijk nog geen terugleverboete. Zie Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025 voor de meest voordelige keuzes. Zeker als er overdag niemand thuis is en je wellicht weinig zelf direct verbruikt.

Dynamisch kan ook, maar "echt" salderen doe je daar ook niet. Als je zonnepanelen ook daadwerkelijk 6000kWh opwekken (met 20 panelen uit 2020 lukte mij dat al) dan zijn de prijzen niet zo relevant, want veel meer dan dat zal je ook niet verbruiken.

Referentie wat ik gebruik is een hoekhuis met ~150m2 gebruiksoppervlak, jaren 80, amper nageïsoleerd, met een Panasonic J 7kW en 6400Wp aan zonnepanelen. Daarbij is de opwek ~6000kWh en totale verbruik tussen 5000 en 6000 kWh. Alhoewel ik denk dat nieuwbouw A++ minder zou moeten verbruiken heb je wel 1 buitenmuur extra en zoals eerder werd aangehaald zal je nogal wat vocht in het eerste jaar hebben.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
Ik zou uitgaan van 3000 kWh. Na 1 volledig jaar weet je het nauwkeuriger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19
3000kWh is best ruim. Je kunt zeker zuiniger. Maar begin hiermee.
Piek/dal 50/50

En je hebt de komende 2jaar saldering dus tijd om te leren

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:23
Komt deze woning niet met een energie berekening???

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:24
VTRJeroen schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:01:
Wie kan me op weg helpen.
Over een week of 6 is de oplevering van mijn nieuwbouwwoning, en nu moet ik een energiecontract afsluiten.
De woning krijgt zonnepanelen met een jaaropbrengst van ca. 6000 kWh.
Maar hoeveel moet ik rekenen voor de warmtepomp? en de verdeling piek/dal?
Wie heeft een volledig elektrische warmtepomp in een A++ ca.138m2 woning en kan me een indicatie geven?
Maakt nogal verschil of het een tussenwoning, vrijstaande woning of hoekhuis is. Ook maakt het verschil of je een bodemwarmtepomp hebt of een lucht/water warmtepomp.
Ook kan er veel verschil in verbruik van warm water zitten. Gebruik je de warmtepomp ook voor warmwater in de keuken, heb je een bad, een regendouche een douche wtw.
Zoveel factoren zijn van invloed op het verbruik dat een verwacht verbruik van 3000 kWh een slag in de lucht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Gewoon zo laag mogelijk opgeven voor lage maandelijkse kosten en jezelf voorbereiden op de eind/jaarrekening door eens in zoveel te kijken welke kant het op gaat door naar je verbruik en kosten te kijken?

Er bestaat niet specifiek een formule voor er zijn erg veel factoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-06 12:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als je een “excel” installatie krijgt die onder bemeten is maar op papier voldoet kan het behoorlijk tegenvallen , genoeg horror verhalen over onder bemeten ventilatie warmtepompen in nieuwbouw die meer dan de helft van het jaar op COP1 staan te loeien.

Wij zitten voor verwarmen en koelen +SWW op 1700kWh per jaar zonder in te leveren op comfort.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2025 21:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-06 17:36
6000-8000kWh zonder zonnepanelen.

-25% met zonnepanelen ivm direct gebruik.

Beste keuze warscheinlich, dynamisch.

Zonneplan of tibber.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 12:23
houdt er ook rekening mee dat je in nieuwbouw het eerste jaar extra stookt om het vocht eruit te stoken, dat kan enkele tientallen procenten meer zijn.

Een warmtepomp zal ook zeer constant draaien, dus de verdeling piek/dal is niet echt relevant, als je met nachtverlaging gaat werken zal hij 'snachts iets minder verbruiken, maar in het weekeinde (wat ook daltarief is) heb je dan weer meer uren omdat je waarschijnlijk meer thuis bent. Ik heb geen vergelijkbare woning, wellich tdat iemand met nieuwbouw 138m2 A++ hier meer over kan vertellen.

Ga ook het verbruik van de warmtepomp vanaf het begin in de gaten houden, zoals @revolution-nl zegt kan het zijn dat hij niet goed ingemeten is, en met een extra warmte weerstand de boel staat warm te stoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 23:48

Wuursj

want worst is al bezet

Vrijstaande, hoek- of tussenwoning?

De warmtevraag volgens de warmteverliesberekening van mijn tussenwoning van 135m2 die inmiddels op A++ zit, is ongeveer 4000 kwh. Met COP=4 is dat een energieverbruik van ~1000kwh per jaar. Ik gebruik wegens verbouwing nog niet het hele huis en zat afgelopen jaar op 670kwh voor de WP dus het lijkt aardig te kloppen.
Maar dat is wel met WTW, themostaat op 19 graden en doe mijn best om effcicent te stoken met de WP. En dat getal is zonder warm water: de WP boiler doet nog eens ~400kwh.

Totale verbruik incl alles is ~3000 kwh. In dat geval hou je nog zat over :)
Verdeling normaal/dal verdeling van ons totale verbruik is vrijwel exact 50/50. De opbrenst niet :P Van de WP zou ik het niet weten, ik werk met een lichte nachtverlaging en verbruik zou best wel eens hoger kunnen zijn in normaal. Wat op zich niet erg is want bij mijn huidig contract is 'dal' (iets) duurder dan normaal... (de toekomst?)

Al met al zou je mij inziens best van mogen uitgaan dat je meer opwekt dan verbruikt voor het kiezen van een contract als je eventuele electrische auto's of energie slurpende hobby's buiten beschouwing laat.\
Een collega's jaccuzi deed in een maand meer dan mijn WP in een jaar :'(

[ Voor 35% gewijzigd door Wuursj op 14-01-2025 23:14 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTRJeroen
Bedankt voor alle info tot nu toe.
Even een toevoeging n.a.v. jullie bijdragen:
Woning = vrijstaande 138 m2 bungalow A++
Zonnepanelen 6000 kWh per jaar op oost en west.
Wp = Panasonic lucht/water warmtepomp type weet ik niet.
Warm water d.m.v. warmtepomp, 2 personen douchen 5 minuten per dag.
Geen EV. Geen thuisaccu.
Doordeweeks zijn we overdag aan het werk.

Dynamisch contract? Mag je dan nog steeds salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTRJeroen
Geen tips meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik denk ongeveer 3600-4000 kWh met zonnepanelen, grof geschat.

Zoals eerder genoemd: je moet een energieberekening hebben gehad. Daar staan getallen in. Die berekening is verplicht bij een vergunningsaanvraag.

De uitvoering is van belang. Zijn er nog aanpassingen geweest na de vergunningsaanvraag? Heb je luchtroosters of een wtw? Sluiten ramen en deuren perfect? Is er een luchtdichtheidstest uitgevoerd?

De ligging is van belang, in hoger gelegen of open terrein is het energieverbruik mogelijk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

VTRJeroen schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:16:
Dynamisch contract? Mag je dan nog steeds salderen?
Per tariefperiode, in de praktijk dus per uur.... In de echte praktijk is er dan geen sprake van saldering over de seizoenen heen, wat je met een combinatie zonnepanelen (hoge opbrengst in de zomermaanden) en warmtepomp (hoog verbruik in de winter) eigenlijk wel wilt.

Of een dynamisch contract (zonder salderen, maar ook zonder "terugleverboete") voordeliger is dan een vast contract (wel salderen, maar ook een terugleverboete), zul je moeten uitrekenen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:53
@VTRJeroen wat staat er in de warmteverliesberekening?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTRJeroen
De woning heeft een voorlopig energielabel die geldig is tot oplevering.
Daar staat overigens dat het een A+++ woning is met 4000 kWh aan zonnepanelen op zuiden.
Het lijkt een heel uitgebreid rapport, maar die vooral lijkt op een basis copy-paste bestand.
Volgens installateur komen de panelen op oost-west en hebben een opbrengst van 6000 kWh.
Ik ga er vanmiddag heen, en als de installateur er is een paar vragen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Hier een vrijstaande zadeldak woning van 4 jaar oud, +/- 140 m² leefoppervlak; over 2024 (gemeten met externe verbruiksmeters):
Warmtepomp: 1638 kWh
Elektrisch element warmtepomp: 90 kWh
Warmtepompboiler (warm drink water/ SWW):172 kWh
Totaal 1900 kWh.
1 persoon, temperatuur overdag 20,8 °,in de nacht tot 19,8°, in de zomer koeling via de warmtepomp.
Voorts nog een klassieke elektrische boiler van 30 liter, werkt uitsluitend op de stroom van de panelen: 266 KWh (dus onvoldoende opwek?, geen opwarming, doet niks meer sinds begin november)
Beide SWW boilers zijn zeer goed extra geïsoleerd met 7cm PIR en betimmering.

[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 17-01-2025 18:13 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@VTRJeroen Met een verbruik dicht bij je eigen opwek kan een modelcontract een verstandige keuze zijn. Daarbij heb je namelijk nog geen terugleverboete. Zie Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025 voor de meest voordelige keuzes. Zeker als er overdag niemand thuis is en je wellicht weinig zelf direct verbruikt.

Dynamisch kan ook, maar "echt" salderen doe je daar ook niet. Als je zonnepanelen ook daadwerkelijk 6000kWh opwekken (met 20 panelen uit 2020 lukte mij dat al) dan zijn de prijzen niet zo relevant, want veel meer dan dat zal je ook niet verbruiken.

Referentie wat ik gebruik is een hoekhuis met ~150m2 gebruiksoppervlak, jaren 80, amper nageïsoleerd, met een Panasonic J 7kW en 6400Wp aan zonnepanelen. Daarbij is de opwek ~6000kWh en totale verbruik tussen 5000 en 6000 kWh. Alhoewel ik denk dat nieuwbouw A++ minder zou moeten verbruiken heb je wel 1 buitenmuur extra en zoals eerder werd aangehaald zal je nogal wat vocht in het eerste jaar hebben.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTRJeroen
Ik heb zojuist een dynamisch contract bij Zonneplan afgesloten.
Maandelijks opzegbaar. Maar eens zien wat het gaat worden en dan een definitief plan maken.
Bedankt voor al jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:38
Crosspost:
2-1 kap woning 2022 BENG
172m2 woonoppervlakte
4 gezinshuishouden
L/W Warmtepomp
Geen elektrische auto
Totaal verbruik:
4918Kwh (afgenomen van net 3975kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nt8PeAqh6WcQ4GqvtmvnTbYszFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edLaifjlqca58b5Ywa2Dh5XK.jpg?f=fotoalbum_large

Waarvan:
Warmtepomp - Totaal 2828 kWh :
Heating: 1229kWh
SWW: 761kWh
Cooling:83kWh

Ik ben net van dynamisch naar vast gegaan. Heb afgelopen jaren heel efficient zitten sturen en kwam op 24ct/kwh uit.
Nu heb ik vast 23ct/kwh en hoef ik niet meer na te denken.

Ik heb maar 2000 aan panelen, denk dat t gat bij jou met dynamisch nog groter is. Ik denk dat jij beter vast kunt doen

[ Voor 60% gewijzigd door laurens0619 op 20-01-2025 17:32 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@laurens0619 Als je vooral wilt salderen is een modelcontract voordeliger dan vast. De tarieven maken niet uit, zolang je maar kan salderen zonder boete.

De keuze van @VTRJeroen voor dynamisch ipv een modelcontract kan inderdaad duurder uitpakken omdat je dan hogere tarieven in de winter saldeert tegen lagere tarieven in de zomer. Dat verschil moet je alsnog uit eigen zak betalen.

Enkel als je wilt/kunt handelen met een thuisaccu is dynamisch wel een begrijpelijke keuze. Of als je uit principe de marktprijs wilt betalen en je gedrag daarop kunt aanpassen.

Zowel dynamisch als een modelcontract zijn maandelijks opzegbaar, dus dat is het probleem niet...

Pagina: 1