Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 16:02
Ik heb een stuk of wat Smart Plugs van het type BW-SHP15 (https://zigbee.blakadder.com/BlitzWolf_BW-SHP15.html). Deze worden met Zigbee aangestuurd, en kunnen het energieverbruik van het aangesloten apparaat meten en de stroomvoorziening in- en uitschakelen.

Ze werken prima met mijn Home Assistant-omgeving, dat is het probleem niet. Het lijkt er alleen op dat ze niet volledig uitschakelen, en ik vraag me af of dat normaal gedrag is.

Op één zo'n plug heb ik een LED-armatuur aangesloten. Wanneer de smart plug is ingeschakeld werkt het prima. Bij uitschakelen op het eerste gezicht ook, maar als je dan (in het donker) goed kijkt dan zie je de (witte) LEDs toch heel zachtjes gloeien. Dit effect verdween nadat ik de stekker van de lamp omdraaide.

Op een andere smart plug heb ik mijn PC aangesloten. Da's een gewone zelfbouw-PC, met een gewoon moederboard en een gewone voeding, etc. Op één van de externe USB-poorten heb ik een gewone Xbox-controller (bedraad) aangesloten. Bij het inschakelen van de PC doet de controller altijd een korte vibratie zodra de USB-poort van stroom wordt voorzien; da's normaal: dat doet de controller ook bij elk ander apparaat waarop die wordt aangesloten. Het gekke is dat als de PC en de smart plug zijn uitgeschakeld, de controller elke paar uur tóch even een korte vibratie doet! Er zitten géén batterijen in de controller, de stroom moet echt van de smart plug door de (uitgeschakelde) PC via de USB-poort bij de controller terechtkomen. Omdraaien van de stekker van de PC maakte hier geen verschil.

In beide gevallen (bij de lamp zowel de PC) geven de smart plugs een meting van 0 stroomverbruik aan.

Iemand hier enig idee of dit te verwachten effecten zijn, of is het uitkijken geblazen met deze smart plugs?

Beste antwoord (via jurjeno op 15-01-2025 20:13)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
De meeste smartplugs schakelen maar 1 van de 2 polen af van de stekker, afhankelijk van hoe die in het stopcontact zit is dat de fase of de nul.

Als je de fase afschakelt is de spanning echt uit, je apparaat doet het niet meer.
Alleen als je de nul afschakelt heb je nog steeds spanning op je apparaat.
Nu zou je denken, omdat de kring doorbroken is dat er geen stroom meer kan lopen, maar omdat het AC is wordt je apparaat 100x per seconde opgeladen en ontladen, en kan je nog een capacitieve lekstroom hebben naar de aarde.
Samen zorgt dat ervoor dat je apparaat 'iets' doet, zoals leds die heel zachte blijven branden of knipperen.

Simpele oplossing is de smartplug omdraaien in het stopcontact, de stekker die in de plug zit draaien hoeft niet uit te maken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn al heel veel topics geweest met een soortgelijk iets bij schakelklokken. Het gaat om een lekstroom dat bij apparaten die op zichzelf al weinig verbruiken toch noch iets reageren.

Lekstroom op schakelaar met LED.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 16:02
Dank je, ik had er niet aan gedacht ook te zoeken op "schakelaar" of "schakelklok"... 8)7

Van de LEDs had ik wel iets dergelijks verwacht, maar dat het dwars door het moederbord en de USB-aansluiting zou gaan was wat verbazingwekkender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In jouw geval kan het een netfilter zijn welke meestal met de aarde/massa verbonden is. Dat zou het gedrag bij het omdraaien kunnen verklaren.

Benieuwd hoe dat dan weer zit? Ook hier zijn al heel veel topics over geweest welke gaan over schokken of tintelingen bij het aanraken van een PC kast of een audio/antenne/video stekker.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:09

SA007

Moderator Tweaking
De meeste smartplugs schakelen maar 1 van de 2 polen af van de stekker, afhankelijk van hoe die in het stopcontact zit is dat de fase of de nul.

Als je de fase afschakelt is de spanning echt uit, je apparaat doet het niet meer.
Alleen als je de nul afschakelt heb je nog steeds spanning op je apparaat.
Nu zou je denken, omdat de kring doorbroken is dat er geen stroom meer kan lopen, maar omdat het AC is wordt je apparaat 100x per seconde opgeladen en ontladen, en kan je nog een capacitieve lekstroom hebben naar de aarde.
Samen zorgt dat ervoor dat je apparaat 'iets' doet, zoals leds die heel zachte blijven branden of knipperen.

Simpele oplossing is de smartplug omdraaien in het stopcontact, de stekker die in de plug zit draaien hoeft niet uit te maken.