Toon posts:

Lekstroom op schakelaar met LED.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon geen vergelijkbaar topic vinden anders dan gedoe met dimmers.

Heb wat handige schakelaars gevonden waarbij er een LED brandt in de schakelaar als het licht uit is en deze dooft wanneer ik het licht inschakel. Handig in het donker om de schakelaar te vinden echter doordat er een LED geschakeld is en mijn verlichting ook LED is brandt deze laatste dus ook zachtjes wanneer de schakelaar op uit staat. Er is dus sprake van lekstroom wat eigenlijk ook best heel logisch is maar hoe los ik dit op? :? Is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wordt dat niet gewoon hier in meerdere topics al besproken ? :

LED's branden zachtjes wanneer uitgeschakeld, lekstroom?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:05
Het lampje staat in serie met de last want anders kan het niet branden. Bij een normale gloeilamp vormt dit geen probleem, de stroom die er door gaat is laag genoeg om de gloeilamp niet te laten branden. Nooit bij stil gestaan maar bij led's kan dit inderdaad wel voor problemen zorgen.

Ik zie niet direct in of een oplossing mogelijk is. Tenzij beide fasedraden langs de schakelaar passeren? Dan kan je eventueel het lampje parallel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee. Dat topic gaat over dimmers en ja die had ik al gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:27:
Ik kon geen vergelijkbaar topic vinden anders dan gedoe met dimmers.

Heb wat handige schakelaars gevonden waarbij er een LED brandt in de schakelaar als het licht uit is en deze dooft wanneer ik het licht inschakel. Handig in het donker om de schakelaar te vinden echter doordat er een LED geschakeld is en mijn verlichting ook LED is brandt deze laatste dus ook zachtjes wanneer de schakelaar op uit staat. Er is dus sprake van lekstroom wat eigenlijk ook best heel logisch is maar hoe los ik dit op? :? Is dit op te lossen?
Ik heb geen glazen bol. maar als het een wisselschakelaar is die de led aan (kan) schakelen. is het mischien een kwestie van een nul erbij trekken. Dus niet je led meer parralel aan de schakelaar maar gevoed op de open pin op de wisselschakelaar en "afgevloeid" via nul ipv de lamp

Maar als je ledlamp meebrand kun je toch ook de schakelaar makkelijk vinden :P Hell waarschijnlijk is het zelfs zuiniger zo :+

edit:

het is geen lekstroom ! het is stroom nodig om het ledje te laten branden

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 18-01-2016 23:17 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fish schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:56:
[...]

Ik heb geen glazen bol. maar als het een wisselschakelaar is die de led aan (kan) schakelen. is het mischien een kwestie van een nul erbij trekken. Dus niet je led meer parralel aan de schakelaar maar gevoed op de open pin op de wisselschakelaar en "afgevloeid" via nul ipv de lamp
De led zit nu parallel over fase en schakeldraad, meer draden zijn er niet aanwezig en aansluitpunten op de schakelaar ook niet. Ik kan er niet zomaar een nul bijtrekken.
Maar als je ledlamp meebrand kun je toch ook de schakelaar makkelijk vinden :P Hell waarschijnlijk is het zelfs zuiniger zo :+
Dat laatste betwijfel ik maar verder heb je gelijk. :+ Was alleen niet echt de bedoeling. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat laatste is duidelijk :).
De diagnose lekstroom in verschillende toonaarden (dus b.v. een capacitieve) is niet helemaal denkbeeldig, daar is in diverse topics al uitgebreid over gecommuniceerd en TS heeft daar ook al gekeken. Ik vermoed echter uit de beschrijving dat hier geen sprake van is, maar om dat helemaal uit te sluiten zou ik even die signaal-led onderbreken. Als dit te moeilijk is, kun je ook even de schakeldraad op de schakelaar onderbreken (niet op de lamp). Als het verschijnsel dan achterwege blijft, is de oorzaak heel eenvoudig, zoals al in een eerder antwoord in iets andere bewoordingen ook al is aangegeven. Kwestie van verhoudingen. Zowel bij een gloeilamp als een LED gaat er uiteraard een klein stroompje door de lamp, alleen reageert een gloeilamp daar niet merkbaar op. Echter de bedrijfsstroom van een LED is aanmerkelijk lager, zodat het daar wel zichtbaar is, dat is alles wat betreft de oorzaak.
De enige manier om het te onderdrukken is iets aan die verhouding te doen. Zonder dat het extra energie kost, zou dat kunnen met een condensator parallel aan de lamp, de oplossing die ook wordt besproken in de discussies over die lekstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Techneut schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 13:11:
De enige manier om het te onderdrukken is iets aan die verhouding te doen. Zonder dat het extra energie kost, zou dat kunnen met een condensator parallel aan de lamp, de oplossing die ook wordt besproken in de discussies over die lekstroom.
Dit is idd de oplossing, heb uit een oude voeding een 0,47 µF X2 condensator gesloopt en parallel geschakeld aan de lamp. Deze gaat nu netjes helemaal uit.
Pagina: 1