Uitrekenen benodigd radiator vermogen bij LT-verwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:31
Hallo!

Ik ben benieuwd of iemand verstand heeft van het uitrekenen van benodigd radiator vermogen bij het gebruik van lage temperatuur verwarming.

Even kort de situatie: Wij hebben een warmtepomp (10kW) in combinatie met voornamelijk vloerverwarming en op zolder 2 Jaga convectoren. De thermostaat bevindt zich in de woonkamer en de woonkamer is op de eerste verdieping. De woonkeuken bevindt zich op de begane grond.

Met deze installatie hebben we op dit moment 2 kleine problemen, die hopelijk met 1 oplossing beide op te lossen zijn.
  • Probleem 1: De woonkeuken wordt niet warm genoeg op het moment dat het buiten koud is. Op het moment dat de woonkamer op temperatuur is (20 graden), is de woonkeuken zo'n 1.5 graden kouder en dus niet heel comfortabel.
  • Probleem 2: Bij iets hogere buitentemperaturen (hoger dan 5 graden) begint de warmtepomp te pendelen. Hij kan op dat moment zijn vermogen niet kwijt
Hier alvast een opmerking bij: Ik ben al geruime tijd bezig geweest om bovenstaande problemen op te lossen door middel van het aanpassen van de instellingen van de warmtepomp en het aanpassen van de flow op de verdelers van de warmtepomp. Dit heeft helaas niet tot het gewenste effect geleidt. Voor de volledigheid hier het topic waar dat hele verhaal in staat: https://gathering.tweaker.../list_messages/2170206/35.

De conclusie in bovenstaand topic was eigenlijk simpel: te weinig afgifte vermogen in de woonkeuken (Probleem 1 & 2) en te weinig systeeminhoud (Probleem 2). Beide zaken zijn op te lossen door het bijplaatsen van een grote traditionele radiator. Een convector lost het systeemvolume probleem niet op, ik wil dus echt een "gewone" radiator.

En nu komt het:

Hoe kan ik berekenen hoeveel vermogen ik extra nodig heb en daarmee wat voor radiator ik bij moet plaatsen?

Alle online berekentools die ik gevonden heb gaan eigenlijk allemaal uit van CV temperaturen en lijken nog niet geschikt te zijn voor LT-verwarming.

Even de getallen:
  • Het betreft een ruimte van 37m2 / 92m3
  • Het is een hoekhuis, bouwjaar 2002, met grote houten tuindeuren aan de achterzijde (11m2 met HR++ glas) en nog een aantal raampartijen (samen nog een 11m2 HR++ glas)
  • De ruimte grenst aan 3 zijden aan buiten.
  • Er ligt 37m2 vloerverwarming, 14mm en 10cm hoh
  • Gewenste binnentemperatuur: 20 graden
  • Daadwerkelijke binnentemperatuur: 18.5 graden
  • De warmtepomp heeft een stooklijn van 30 graden bij -10. Hiermee houd ik, op de woonkeuken na, het huis heerlijk warm.
Wie o wie kan mij bij deze vraag helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonverburg
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09 13:31
Ik heb in 2018 een warmteverliesberekening voor ons huis gemaakt. Die staat hier. En in deze blog kun je er wat meer achtergrondinformatie over vinden. Waar het om gaat is het 1-na-laatste tabje ('CV installatie') in de warmteverliezenberekening. Daarin staan een paar tabellen die ik uit een brochure gehaald had. Die brochure is niet meer online, maar de tabellen vertellen precies de info die je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonverburg
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09 13:31
Hier een linkje naar het handboek waar deze tabellen uit komen: https://kempenenergie.nl/...TH-technisch-handboek.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@balfnl
Ik vermoed maar dat de wp van 10 kW sowieso te groot is voor cv in een hoekhuis b.j. 2002 en waarschijnlijk ook een te hoog minimaal vermogen heeft. Het pendelen bij hogere buitentemperaturen los je dus met een wat grotere extra radiator met misschien 15 - 20 l? inhoud niet op. Wat je wel kan bereiken is de warmteafgifte verbeteren, maar dan zou ik ook aan extra convectie denken, bijvoorbeeld door ventilatoren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46

paQ

Innova heeft een rekentool voor zijn FCU's op hun website.
Daar kun je best prima berekeningen mee maken op lage Ta. (Ta vs Truimte)
Ook op hele lage temperaturen (denk 26 Ta) haal ik met mijn Innova 800 gewoon 1~1,2 extra van de Tr af. En dat is puur convectie want amper inhoud.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
antonverburg schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:32:
Ik heb in 2018 een warmteverliesberekening voor ons huis gemaakt. Die staat hier. En in deze blog kun je er wat meer achtergrondinformatie over vinden. Waar het om gaat is het 1-na-laatste tabje ('CV installatie') in de warmteverliezenberekening. Daarin staan een paar tabellen die ik uit een brochure gehaald had. Die brochure is niet meer online, maar de tabellen vertellen precies de info die je zoekt.
Dank! Probeer er van het weekend even uitgebreid naar te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
dunklefaser schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:41:
@balfnl
Ik vermoed maar dat de wp van 10 kW sowieso te groot is voor cv in een hoekhuis b.j. 2002 en waarschijnlijk ook een te hoog minimaal vermogen heeft. Het pendelen bij hogere buitentemperaturen los je dus met een wat grotere extra radiator met misschien 15 - 20 l? inhoud niet op. Wat je wel kan bereiken is de warmteafgifte verbeteren, maar dan zou ik ook aan extra convectie denken, bijvoorbeeld door ventilatoren.
Ja hij is te groot. Er is bij de keuze rekening gehouden met een aanbouw, maar die is er helaas nog niet. En dat duurt ook nog wel even.

De extra radiator heeft naast volume natuurlijk ook extra warmteafgifte, ik hoop daardoor het pendelen ook te verminderen. Voorkomen zal inderdaad wellicht niet lukken.

Ik ben aan het kijken naar de Vento modellen van Henrad, die een redelijk watervolume koppelen aan conventie.

Ik heb in de technische ruimte helaas geen plek voor een buffervat van voldoende afmeting (100L+), vandaar dat ik het met een grote radiator wil aanvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:24

_Apache_

For life.

Wij hebben een warmteverliesberekening laten maken. Daar worden allerlei zaken in meegenomen, zon-orientatie, isolatie, zon-inval you name it.

Daar komt dan per leefruimte uit hoeveel vermogen je nodig hebt om het warm te houden (buiten temp -10, binnen 19C).

Als je radiatoren dat halen zal het wel goed zitten.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@balfnl Weet je misschien het minimale vermogen van de 10 kW wp (merk/type?)
bij hogere buitentemperaturen?
Het zou me verbazen als dit kleiner dan 3 kW is
en dit is ook met de aanbouw erbij waarschijnlijk nu te hoog (factor 2?).
Dit betekent (bij ca. 10°C buiten) waarschijnlijk 50% aan / 50% uit.

Betreffende de gebooste radiator:
Ik persoonlijk zou een T33 model kiezen en dan 140 mm ventilatoren aan de onderkant monteren en via bijvoorbeeld een HeatMeister (formerly known as HeatBooster) aansturen. Je hebt wel minimale knutselvaardigheden nodig (zie de toepasselijke topics hier).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
dunklefaser schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:25:
@balfnl Weet je misschien het minimale vermogen van de 10 kW wp (merk/type?)
bij hogere buitentemperaturen?
Het zou me verbazen als dit kleiner dan 3 kW is
en dit is ook met de aanbouw erbij waarschijnlijk nu te hoog (factor 2?).
Dit betekent (bij ca. 10°C buiten) waarschijnlijk 50% aan / 50% uit.

Betreffende de gebooste radiator:
Ik persoonlijk zou een T33 model kiezen en dan 140 mm ventilatoren aan de onderkant monteren en via bijvoorbeeld een HeatMeister (formerly known as HeatBooster) aansturen. Je hebt wel minimale knutselvaardigheden nodig (zie de toepasselijke topics hier).
Het is een alfea extensa r32. Hij kan tot 16% terug moduleren, maar weet even niet tot naar hoeveel vermogen dat bij hogere temperaturen vertaalt. Moet ik even opzoeken

Maar de keuze voor een 10Kw is op basis van een bierviltjes “berekening” van de installateur. Is wel meer niet gegaan zoals het zou moeten in dat proces, maar dat bleek pas achteraf toen ik zelf wat meer kennis van het onderwerp had opgedaan. T33 zou inderdaad ook een optie zijn, dat knutselen lukt wel en er is een stopcontact naast de locatie die ik op oog het voor de radiator, dus ook dat is geen issue.

[ Voor 6% gewijzigd door balfnl op 04-04-2025 12:18 ]

Pagina: 1