Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-09 20:54
Beste mede-tweakers,

Allereerst moet ik mij excuseren, ik ben echt totaal niet bekend met zonnepanelen en welke vorm ik nodig zou hebben. Ik wil graag een paar offertes met jullie delen om er even naar te kijken. Dit helpt mogelijk ook anderen om te kijken wat de huidige prijzen momenteel in 2025 zijn. Hopelijk kunnen jullie meedenken.

Mijn situatie is zeer simpel:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJS2gxM_wPcNjT7L43If2EH0DAY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nOarYnD6ZEcovvmCXRaKtbEe.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
6 tot 7 panelen
Schaduw
Minimaal maar wel groeiende bomen voorzijde bij parkeerplek.
Jaarverbruik
3900kw (Gewoon met CV ketel, koken op gas etc.)
Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben een 1 fase stroomtoevoer, moderne groepenkast met 10 groepen en hoofschakelaars, slimme meter en een homewizard p1 meter.
Budget en doel
Ik wil hier graag zoveel als mogelijk opleggen met als budget max 3500 euro. Doel is om met ons gezin een beetje te kunnen besparen op de stroomkosten.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het uitbesteden, zelf doen gaat helaas niet lukken met 2 linkerhanden.
Reeds verkregen offertes
De volgende offertes heb ik momenteel binnen:

Bedrijf 1:

7 DMEGC 450 Wp | All Black glas/glas 0%
1 Huawei SUN2000 3KTL 1F 0%
1 Huawei Smart Dongle-WLAN-FE 0%
7 Huawei SUN2000-450W P2 Smart PV Optimizer 0%
1 1-fase t/m 3kw 0%
1 Installatiekosten 0%
1 Van der Valk Slimline 7 panelen 0%
Totaal excl. BTW: € 3.433,67

Bedrijf 2:

6 DAS SOLAR Full Black Zonnepaneel 445 WP Glas Glas (DH108ND) 25 Jaar
Garantie. 1800x1134 mm.
3
AP Systems Micro Omvormers DS3. Elke Micro Omvormer heeft voor 2
zonnepanelen een MPPT (Maximum Peak Power Tracking). Hierdoor is het een
volledig parallel geschakeld systeem en functioneert ieder zonnepaneel
onafhankelijk. 20 jaar garantie.
1 ECU-R Energy Communication Unit (10 jaar garantie)
1 Monitoring app
1 Montagemateriaal
1 Montagesysteem
1 Installatie
1 Technische voor-inspectie / schouw
1 Power Zonnepanelen service plan (snelle vervanging defect paneel/omvormer)
1 Aanmelding bij Stichting Garantiefonds Zon & Energie (www.sgze.nl)
1 10 jaar installatiegarantie
Totaal excl. BTW: € 3.100,00
BTW 0%: € 0,00
Totaal incl. BTW: € 3.100,00

Bedrijf 3:

Ultra Performance 2700 Wp zonnepanelensysteem

Bespaar € 635 met Powerplay
(€ 52,92 per maand)
6 Glas-glas 450 Wp zonnepanelen
Zonneplan ecosysteem met Powerplay
All-inclusive installatie

10 jaar Zonneplan Serviceplan

Meer informatie
Te betalen bedrag:
€ 3.349,00

Bedrijf 4:

6 Zonnepaneel Jinko 440 wp All Black 1762x1134x30mm
3 APsystems Micro omvormer DS3 Dual | 880VA | 1-Fase | 3.8A | 2 MPPT 2 IN |
MC4
3 APSystems Y3 AC Bus cable-2M
1 APS Toebehoren
1 APSystems | ECU-R | Energy Communication Unit
1 Blubase Next montagesysteem
1 AC bekabeling 1 Fase
6 Installatiekosten
Totaal excl. BTW: € 3.135,61
BTW 0%: € 0
Totaal incl. BTW: € 3.135,61

Bedrijf 5:

6 Aiko AK-A-MAH54Mb-440-BK
6 Enphase IQ8MC Micro-omvormers
1 Enphase Envoy-S Metered
1 Enphase 1-fase Q-Relais
6 Schuin dak (dakpan)
6 Montage zonnepanelen
Subtotaal excl. Btw

3.310,00

Bedrijf 6:

6 Jinko 415Wp | All Black 212 Wp/m2 | N-Type | 108 cellen | Zwart frame | MC4 |
1722x1134x30
6 Enphase omvormer IQ8+
6 Enphase kabel 1 fase
1 Einddop
1 IQ Gateway-S Standaard (Envoy-S 1 Fase)
1 Enphase Q-relay 1 Fase
1 Gratis MyEnlighten APP
2 Montagemateriaal schuin dak landscape Blubase
4 Montagemateriaal schuin dak portrait Blubase
1 AC 1 Fase
1 Installatiekosten panelen
1 Installatiekosten elektra

3.005,00 euro

Zit hier wat logica tussen? Welke zou jullie voorkeur hebben? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Bij voorbaat dank! Mijn voorkeur neigt naar de Huawei omvormer met 7 panelen. Ik heb wel wat bomen voor mijn huis die slecht te zijn zijn op de foto's, zijn van de gemeente en groeien als kool helaas -_-.

[ Voor 21% gewijzigd door Maikelvs op 13-01-2025 22:41 ]

Beste antwoord (via Maikelvs op 14-01-2025 07:35)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Micro omvormers zijn heel vaak niet nodig. Dat klopt.
Maar principieel er op tegen zijn... dat mogen die mensen zelf maar even eerlijk beargumenteren.

Micro omvormers waren/zijn behoorlijk duurder en als het onnodig is is dat geldverspilling. Verder zijn er technisch zowel voor als nadelen.., maar die zijn best klein als er geen noodzaak is.

De opstelling met 7 panelen in de onderste luchtfoto vind ik esthetisch prima, dus ik zou aansturen op 7x~450W panelen.
De rare mislukte Tetris van de 2e foto... wat bezielt dat bedrijf... 6 kan ook netjes (conform 1e foto)

Optimizers voegen net als micro's weinig toe. Dus gewoon weg laten.

Is de 7 paneel huawei hetzelfde bedrijf als dat de foute Solaredge optie uit bracht? Dan ben ik nog steeds wantrouwend wat betreft kennis... De gratis ontwerp software van SE niet gebruiken is 1 (die had dit niet 'aangeboden')... datasheets niet lezen is onacceptabel ;-)

Een puur PV-gekoppelde accu is echt ver van rendabel... ik weet niet of je veel uit moet geven aan voorbereiding. Dat beperkt uiteindelijk je keuze en kan dus later gewoon meer kosten.
Op dit moment zijn alleen handelplatform accu's mogelijk rendabel.

Ik denk niet dat je nu een optimale offerte hebt, dus bekijk of de voordeligere naar een 7 paneel opstelling willen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49
Bedrijf 1 is de enige logische. Geen idee waarom al die andere partijen je Micro-omvormers offereren (waarschijnlijk omdat ze van hun voorraad af moeten).
Maar die paar bomen voor het huis heb je alleen in de winter een beetje last van.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
Bedankt voor je reactie! Ik heb ook nog een offerte liggen voor 2000 euro met 6 panelen en met een reguliere omvormer (Solis Mini 2500-S6), echter dit lijkt me helaas niet zo toekomst bestendig mocht ik hier eenvoudig besluiten een batterij op willen aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:04
Maikelvs schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:55:
Bedankt voor je reactie! Ik heb ook nog een offerte liggen voor 2000 euro met 6 panelen en met een reguliere omvormer (Solis Mini 2500-S6), echter dit lijkt me helaas niet zo toekomst bestendig mocht ik hier eenvoudig besluiten een batterij op willen aansluiten.
Dan doe je deze toch. Scheelt € 1500 met nr. 1. Die thuisbatterij heb je de komende jaren toch nog niet nodig. Ik zou er dus ook nog geen kosten voor gaan maken.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet het goedkoopste merk, maar deze heeft 3 aparte mppt ingangen
https://www.stralendgroen...-energy-hybride-omvormer/

Dan kan je op 3 verschillende vlakken panelen leggen.

En ben je meteen batterij voorbereid (nog wel een home manager 2.0 en batterijen aanschaffen)
En is je opwek verspreid over de hele dag. (ja ook op noord-west kan je panelen leggen)

je kan het eens invullen:
Het grote SMA topic

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2025 10:32 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
AUijtdehaag schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:29:
Niet het goedkoopste merk, maar deze heeft 3 aparte mppt ingangen
https://www.stralendgroen...-energy-hybride-omvormer/

Dan kan je op 3 verschillende vlakken panelen leggen.

En ben je meteen batterij voorbereid (nog wel een home manager 2.0 en batterijen aanschaffen)
En is je opwek verspreid over de hele dag. (ja ook op noord-west kan je panelen leggen)

je kan het eens invullen:
Het grote SMA topic
Helaas ben ik bang dat die ruim boven budget gaat helaas.. Maar wel bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
Noutie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Dan doe je deze toch. Scheelt € 1500 met nr. 1. Die thuisbatterij heb je de komende jaren toch nog niet nodig. Ik zou er dus ook nog geen kosten voor gaan maken.
Dat snap ik hoor, echter ik vind het idee wel fijn dat bij een minder werkend paneel een optimizer hierin uitkomst bied, daarnaast met de mogelijkheid van een batterij aansluiting lijkt het me de meest verstandige keuze. ik zie dat die offertes met een reguliere omvormer rond de 2200 a 2700 euro liggen, dat verschil van 1000 euro zal denk ik dan wel de norm zijn voor een hybride omvormer met optimizers, extra paneel en het beetje extra installatie werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maikelvs schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Helaas ben ik bang dat die ruim boven budget gaat helaas.. Maar wel bedankt voor het meedenken!
Jammer van de 2 linkerhanden. ;)
6 op zuid oost (passen er meer denk ik, maar meten = weten door pannen te tellen)
3 op dakkapel noordwest
3 op platdak noordwest
2x zoveel panelen voor minder geld EN een dure SMA hybride omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJYS-8XtUOS_G-SCjUP9mdjKPHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PaX2G9RQjRns1kCnCZRclCJ.jpg?f=fotoalbum_large

Even quick en dirty bij mekaar geklikt, dus niet klakkeloos overnemen. En je gaat me nog bedanken voor het opwekken van energie na 17:00 uur

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2025 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikelvs
AUijtdehaag schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Jammer van de 2 linkerhanden. ;)
6 op zuid oost (passen er meer denk ik, maar meten = weten door pannen te tellen)
3 op dakkapel noordwest
3 op platdak noordwest
2x zoveel panelen voor minder geld EN een dure SMA hybride omvormer

[Afbeelding]

Even quick en dirty bij mekaar geklikt, dus niet klakkeloos overnemen. En je gaat me nog bedanken voor het opwekken van energie na 17:00 uur
Dat is een mooi lijstje inderdaad, echter met de 2 linkerhanden inderdaad niet te doen, wetende dat bij alles wat ik los zou kopen men kennelijk een arbeids/montage plus marge neemt van rond de 1200 a 1500 -_-. Was ik maar zo handig XD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je moet het zo zien, ze meoten langskomen, offerte maken, uitwerken, opnieuw komen voor inmeten, uitwerken, opnieuw komen om alles op te bouwen, vervolgens een elektricien om alles aan te sluiten.
Doordat je "maar" 6 panelen laat aanleggen betaal je hier relatief veel voor.
De hoeveelheid uren "voorbereiding" zijn ongeveer gelijk, of je nu 20 panelen hebt of 6 panelen, vandaar dat het duur uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
99ruud99 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:23:
Je moet het zo zien, ze meoten langskomen, offerte maken, uitwerken, opnieuw komen voor inmeten, uitwerken, opnieuw komen om alles op te bouwen, vervolgens een elektricien om alles aan te sluiten.
Doordat je "maar" 6 panelen laat aanleggen betaal je hier relatief veel voor.
De hoeveelheid uren "voorbereiding" zijn ongeveer gelijk, of je nu 20 panelen hebt of 6 panelen, vandaar dat het duur uitvalt.
Dat is zeker waar hoor, ik snap ook waar de bedragen vandaan kopen. Mijn grootste zorg is vooral dat ik geen oude rommel op mijn dak wil omdat men van hun voorraad af wilt aangezien de markt een beetje ingekakt is, zeker omdat het de materiaal kosten over het algemeen niet zijn. Wat is wijsheid, reguliere omvormers?, micro? Hybride? Het internet lijkt verdeeld, zeker omdat elk scenario steeds veranderd bij nieuwe ontwikkelingen zoals het eindigen van salderen, de opmars van batterijen en het verzinnen van nieuwe ideeën op de energie markt enz. Het idee van Zonneplan vind ik ansich wel interessant met het stoppen van opwekken bij negatieve prijzen, echter afhankelijk zijn van hun eigen merk spul zie ik niet zo zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Maikelvs
Het stoppen van opwekken kan je zelf ook regelen als je een omvormer kiest die dat toestaat zoals SMA via modbus tcp.
Maar er zijn vast meer merken dit dat kunnen.

Ga je voor een zonneplan of enphase, dan ben je toch aangewezen op hun "cloud" verzinselen.
Dat zou mijn keuze als tweaker nooit zijn.

In het SMA topic heeft iemand al een 2e hands autobatterij via emulatie aangesloten op een hybride sma tripower. Dat vind ik dan weer interessanter. Hoewel ik het er nog niet voor over heb omdat het ook nog niet nodig is, en net wat je zegt, de markt verandert continu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
Ik heb ook nog een alternatief gekregen op de Huawei opstelling van een ander bedrijf:

7 Zonnepaneel DMEGC 450Wp | Glas-Glas/All Black 1762x1134x30mm
1 Omvormer Solar Edge SE3000H (Accu ready)
7 Optimizer SES440
1 AC bekabeling 1 Fase
7 Installatiekosten
Totaal excl. BTW: € 3.300,00
Totaal incl. BTW: € 3.300,00

Welk is dat beter, de Huawei of deze?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Maikelvs
Er zijn al 8 S440 nodig voor een 1 fase omvormer
https://knowledge-center....er-s-series-datasheet.pdf

Links laten liggen die bedrijven die het zelf niet snappen wat ze verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
AUijtdehaag schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:54:
@Maikelvs
Er zijn al 8 S440 nodig voor een 1 fase omvormer
https://knowledge-center....er-s-series-datasheet.pdf

Links laten liggen die bedrijven die het zelf niet snappen wat ze verkopen
Ah super! Dikke streep door dit bedrijf dan XD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:17
Bedrijven die je een micro omvormer proberen aan te smeren moet je links laten liggen, dit zijn de cowboys, die micro omvormer heb je echt niet nodig op jouw dak.

Kijk ook naar het bedrijf wat het levert, je kan wel 10 jaar garantie hebben maar als het bedrijf over 2 jaar failliet is heb je niks aan je garantie.

Ik zou als ik jou was de offerte van 2000 nog even goed bekijken, die thuis batterij gaat er bij mij echt niet komen bovendien, hoe duur is het om alleen de omvormer te vervangen over 5 jaar?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
gielie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:40:
Bedrijven die je een micro omvormer proberen aan te smeren moet je links laten liggen, dit zijn de cowboys, die micro omvormer heb je echt niet nodig op jouw dak.

Kijk ook naar het bedrijf wat het levert, je kan wel 10 jaar garantie hebben maar als het bedrijf over 2 jaar failliet is heb je niks aan je garantie.

Ik zou als ik jou was de offerte van 2000 nog even goed bekijken, die thuis batterij gaat er bij mij echt niet komen bovendien, hoe duur is het om alleen de omvormer te vervangen over 5 jaar?
Phoe lastig hoor! De bedrijven die enkel een gewone omvormer willen installeren vragen dit:

Bedrijf 1:

6 Aiko AK-A-MAH54Mb-440-BK
1 Solis Mini 2500-S6 incl. App
6 Schuin dak (dakpan)
6 Montage zonnepanelen
Totale investering incl. Btw
€2.232,00

Bedrijf 2:

6 DMEGC 450 Wp | All Black glas/glas 0%
1 Solis | mini-2500-S6 0%
1 1-fase t/m 3kw 0%
1 Installatiekosten 0%
1 Van der Valk Slimline 6 panelen 0%
1 o.v.b. technische schouw 0%
Totaal excl. BTW: € 2.676,30

Bedrijf 3:

6 Jinko 415Wp | All Black 212 Wp/m2 | N-Type | 108 cellen | Zwart frame | MC4 |
1722x1134x30
1 GoodWe| 2000=XS 30 Max ingangsvermogen 4 kw (200% overdimensionering)
20 Solarkabel rood/zwart 4mm2 per meter
2 Montagemateriaal schuin dak landscape Blubase
4 Montagemateriaal schuin dak portrait Blubase
1 AC 1 Fase
1 Installatiekosten panelen
1 Installatiekosten elektra

2.387,13 euro

Dan twijfel ik of het merk Huawei met de mogelijkheden dus geen verstandigere keuze is, let wel dit geven ze als prijs op basis van 6 panelen ipv 7 panelen. Op advies van jullie wil ik evengoed het bedrijf dat de beste ratio volgens jullie aanbieding uitnodigen om langs te komen en te bekijken wat het beste scenario voor mijn situatie zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Maikelvs op 13-01-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
Wat een ellende, ik lijk wel verstrikt in een onderhandelingsoorlog van belletjes en mailtjes XD nu bied een ander precies hetzelfde maar dan:

7 Huawei | Optimizer SUN2000-450W
1 AC bekabeling 1 Fase
7 Installatiekosten
1 Huawei | SUN2000-3KTL-L1 | Omvormer Battery ready
1 Huawei | Slimme dongle | WLAN/WIFI

Ik voel me bijna aso om zoveel contact te hebben met de diverse bedrijven -_- dus 140 euro minder dan het andere bedrijf.

Wat betreft garantie, ik denk dat dit sowieso een zeer onstabiele zaak is. Men bied aan dat ze bij een garantiefonds zitten maar als je naar reviews kijkt van deze garantiefondsen is dit eigenlijk ook maar om over te huilen. Ik heb trouwens alleen bij bedrijven geinformeerd die zeer goede beoordelingen hebben (minimaal 100 reviews en boven de 9,5 cijfers etc.)

[ Voor 28% gewijzigd door Maikelvs op 13-01-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
Maar ik weet dus nog steeds niet wat wijsheid is of wat nou een goede omvormer of merk panelen zijn, zeker gezien de keuzevrijheid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Maikelvs schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:49:
Ik heb ook nog een alternatief gekregen op de Huawei opstelling van een ander bedrijf:

1 Omvormer Solar Edge SE3000H (Accu ready)
7 Optimizer SES440
1 AC bekabeling 1 Fase
7 Installatiekosten
Totaal incl. BTW: € 3.300,00

Welk is dat beter, de Huawei of deze?
Dit is een technisch ongeldig ontwerp van een installateur die solaredge blijkbaar niet snapt. Dat zou ik dus principieel afserveren .

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
Ronald schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Dit is een technisch ongeldig ontwerp van een installateur die solaredge blijkbaar niet snapt. Dat zou ik dus principieel afserveren .
Dat ga ik zeker doen, ik wil alleen nog weten welke omvormers jullie het beste lijken, de Huawei? Misschien de optimizers achterwege laten? Die kosten evengoed samen rond de 350 euro.. Of een Solis omvormer? Ik hoop morgen een beetje de knoop door te hakken :X

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Maar principieel er op tegen zijn... dat mogen die mensen zelf maar even eerlijk beargumenteren.

Micro omvormers waren/zijn behoorlijk duurder en als het onnodig is is dat geldverspilling. Verder zijn er technisch zowel voor als nadelen.., maar die zijn best klein als er geen noodzaak is.

De opstelling met 7 panelen in de onderste luchtfoto vind ik esthetisch prima, dus ik zou aansturen op 7x~450W panelen.
De rare mislukte Tetris van de 2e foto... wat bezielt dat bedrijf... 6 kan ook netjes (conform 1e foto)

Is de 7 paneel huawei hetzelfde bedrijf als dat de foute Solaredge optie uit bracht? Dan ben ik nog steeds wantrouwend wat betreft kennis... De gratis ontwerp software van SE niet gebruiken is 1 (die had dit niet 'aangeboden')... datasheets niet lezen is onacceptabel ;-)

Een puur PV-gekoppelde accu is echt ver van rendabel... ik weet niet of je veel uit moet geven aan voorbereiding. Dat beperkt uiteindelijk je keuze en kan dus later gewoon meer kosten.

Ik denk niet dat je nu een optimale offerte hebt, dus bekijk of de voordeligere naar een 7 paneel opstelling willen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Maikelvs schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:55:
Voor die 1500 euro verschil kun je een stuk of 3 omvormers kopen die wél met je accu communiceren. Als dit überhaupt al nodig is (waarschijnlijk niet). Dat is dus weggegooid geld als je dat nu extra uitgeeft enkel om deze reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
Ronald schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:12:

Heel erg bedankt voor je reactie, hier wordt ik wijzer van! Helaas gaf het bedrijf van 2200 euro me niet helemaal een goed gevoel, vandaar dat ik dan liever even bij de andere partij ga kijken. Degene die alles netjes deed met de Huawei vraagt dus 3440, diegene die de andere offerte schijnbaar verprutste vraagt voor hetzelfde 3300. Ik denk dat ik een fysieke afspraak maak met het bedrijf van 3440 vanaf Alkmaar om dan het e.e.a. te bespreken wat wijsheid is. Wel veel verschil in prijs allemaal zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
Oh en mocht iemand dit nog lezen, sommige bieden glasfolie aan, andere glas glas.. Nou lees je overal glas glas is beter etc. Maar is het de 300 euro meer dan ook waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maakt niet uit.

Ik zeg altijd dat de panelen over 10 jaar technisch achterhaald zijn tegenover wat er dan te krijgen is.
Glas/glas, 25 jaar garantie doet daar weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:16:
Maakt niet uit.

Ik zeg altijd dat de panelen over 10 jaar technisch achterhaald zijn tegenover wat er dan te krijgen is.
Glas/glas, 25 jaar garantie doet daar weinig aan.
Bedankt voor jullie hulp! Vanmiddag komt er iemand langs die even het e.e.a. met me door gaat nemen wat wijsheid is, niet de goedkoopste bedrijf maar wel het bedrijf wat het meest denkt in oplossingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vraag hem ook of het nuttig is de andere kant panelen te leggen.
Als salderen afgelopen is verhoogd dat je directe verbruik.

Dat kan al op een simpele stringomvormer met 2x mppt ingang
(growatt of goodwe of iets dergelijks)

Deze panelen leveren al voldoende spanning met 3 panelen om op 1 string (ingang) aan te sluiten
https://www.stralendgroen...al-glass-all-black-445wp/ (120 Vmpp)
Startspanning omvormer is vaak vanaf 100 V

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
@AUijtdehaag Top! ga ik doen! Bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Maikelvs op 14-01-2025 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikelvs
@AUijtdehaag Het is uiteindelijk de Huawei opstelling geworden met 7 panelen en optimizers voor 3400 rond. het goedkopere bedrijf gaf me geen gevoel en ik ga na het salderen kijken of ik 2 of 3 panelen aan de andere kant laat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is veel duurder om achteraf panelen toe te voegen, aangezien ze nu goedkoop zijn zal de meerprijs laag zijn omdat de installateur al het nodige al ter plekke heeft.
Het enige manco is dat hij wellicht geen geschikte panelen heeft staan maar alleen de middenmoot.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
Speedy-Andre schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:10:
Het is veel duurder om achteraf panelen toe te voegen, aangezien ze nu goedkoop zijn zal de meerprijs laag zijn omdat de installateur al het nodige al ter plekke heeft.
Het enige manco is dat hij wellicht geen geschikte panelen heeft staan maar alleen de middenmoot.
Helaas, offerte is al getekend. Ik denk dat ik er vrede mee heb. Ik heb heel lang gewacht met het nemen van panelen dus ik denk dat ik hier al plezier uit ga halen. Bedankt iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haastige spoed is zelden goed blijkt maar weer, je had dat kunnen bespreken :)

Trouwens:

[ Voor 51% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-01-2025 19:27 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
@Speedy-Andre Ik heb het zeker besproken, echter gaf hij aan dat dat mijn meerprijs zou verhogen en ik over het budget van 3500 zou gaan. Er bleek wel sprake van mogelijke schaduwvorming aangezien de gemeente er 2 jaar geleden een rij bomen voor onze woning hebben gezet, deze zijn al flink gegroeid en groeien nog wel door. daarom er toch voor gekozen om de optimizers te gebruiken, dat betrof een meerprijs van 300 euro. 1 paneel aan de andere kant leek hem niet handig aangezien deze minimaal zou opleveren en ik beter kan kijken hoe het loopt als de salderingsperiode is afgelopen, daarna kan ik altijd nog kijken om er iets bij te plaatsen aangezien de panelen over 2 jaar weer nog iets beter zijn en ik achter op meer plekken panelen kwijt kan.

Ik ben hierin uiteindelijk mee gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Prima zo als het budget beperkt is, dat blijkt ook uit de getoonde offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:53
Maikelvs schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:32:
@Speedy-Andre Ik heb het zeker besproken, echter gaf hij aan dat dat mijn meerprijs zou verhogen en ik over het budget van 3500 zou gaan. Er bleek wel sprake van mogelijke schaduwvorming aangezien de gemeente er 2 jaar geleden een rij bomen voor onze woning hebben gezet, deze zijn al flink gegroeid en groeien nog wel door. daarom er toch voor gekozen om de optimizers te gebruiken, dat betrof een meerprijs van 300 euro. 1 paneel aan de andere kant leek hem niet handig aangezien deze minimaal zou opleveren en ik beter kan kijken hoe het loopt als de salderingsperiode is afgelopen, daarna kan ik altijd nog kijken om er iets bij te plaatsen aangezien de panelen over 2 jaar weer nog iets beter zijn en ik achter op meer plekken panelen kwijt kan.

Ik ben hierin uiteindelijk mee gegaan.
Zonnepanelen worden echt vrijwel niets meer beter/efficiënter, tenzij er een nieuwe techniek komt, wat er nu nog niet is, en over 5 jaar dus zeker nog niet goedkoper is dan de huidige techniek. Het hogere wattage van huidige panelen ligt grotendeels aan het feit dat die krengen gewoon groter gemaakt zijn. :+

offtopic:
Wist niet dat panelen weer zo goedkoop zijn. 4 jaar geleden 16 stuks voor €5k laten leggen. De voorkant wil ik nog 8 stuks erbij. Dat is best goed te doen nu dus.

[ Voor 6% gewijzigd door t14wo op 14-01-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
Bedankt allemaal voor jullie hulp! Hopelijk hebben anderen nog baat bij deze post om te vergelijken met prijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
@AUijtdehaag gisteren hebben ze de panelen uiteindelijk geplaatst. Ze vertelden mij dat de 7 panelen dus schijnbaar niet precies paste en er daarom voor hebben gekozen 2 panelen aan de andere zijde te plaatsen op het dakkapel. Ik heb nu dus nu 5 panelen voor liggen en 2 op het dakkapel met de huawei sun2000 omvormer, allen met een optimizer. Wat ik me nu eigenlijk afvraag, gaan de 2 panelen nog energie opwekken als de zon over het dak heen is en niet meer op de 5 panelen valt? Ik zag dat de opstart voltage volgens mij 200v is van de omvormer.. Het ging vrij rap allemaal en ze waren overtuigend dat het voor de opbrengst niet zoveel zou uitmaken.

Helaas geeft de omvormer momenteel nog een rood licht (1e led) dus hij lijkt het nog niet te doen.

Als ik de rekensom doe heeft de omvormer dus 200v nodig, zie ik bij de panelen max 39v output per paneel dat maakt met 5 panelen dus 195v (dus niet genoeg). Betekend dat dan dat het hele zooitje pas gaat werken als de zon heel hoog staat? 8)7 Ik heb er zelf helaas de ballen verstand van..

[ Voor 16% gewijzigd door Maikelvs op 29-01-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikelvs
@Ronald Dit hebben ze nu uiteindelijk neergelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqjtz4CyRmO6qAcvgX82NPPMkgs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kaXtiZKfMYKqasopM1w4Fs0s.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ze lullen er altijd erg gemakkelijk overheen.

Wat ik begrepen heb kun je met Huawei optimizers de paneel opbrengst op enig moment zien.

Samen met het wel hebben van een mppt in de op omvormer zou het veel flexibeler moeten werken dan solaredge… maar ik heb geen aandacht gegeven aan de details…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De panelen hebben een open klem spanning van 39V maar dat zakt naar 31-33V bij productie.
Is het bewolkt dan zou de omvormer van 7 panelen wel 200V kunnen krijgen en nadat ie is gestart is er minimaal 140V nodig.
Of de optimizers je gaan redden zal blijken, er zijn er minstens 4 nodig en in de offerte zie ik er 7 staan.
Misschien moet er iets in de omvormer ingesteld zijn om ze uit te lezen, geen idee hoe dat hier werkt.
Mijn pv met 2x 12 panelen per string op 2 omvormers startte 9u pas.

Pagina: 1