Nieuwe wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Binnenkort krijg ik een tegoedbon van 700 euro, uit te geven bij Electro World of Expert (de twee witgoedzaken in het dorp). Eventueel willen mijn ouders nog wel bijspringen en er 900 van maken, maar dan zijn we wel budget aan het rekken. Persoonlijk ga ik liever uit van die 700 euro.

WiFi zou wel leuk zijn zodat ik met Home Assistant kan praten. De sociale huur heeft zonnepanelen op het dak gezet, dus het is leuk als hij aan kan springen als de zon aangaat. En bij voorkeur geen Tuya spul, en vooral lokaal hostbaar is een voorkeur. Maar dan moet de wasmachine niet ineens een 200 euro model zijn die van ellende uit elkaar valt en waarvan de WiFi 500 euro kost.

Verder heb ik alleen echt geen idee wat een wasmachine nu goed of slecht maakt. Ik woon alleen, dus een hele grote trommel is geen noodzaak. Verder weet ik alleen dat een wasmachine nat van binnen moet worden en moet centrifugeren.

Ik zie vooral veel marketingnaampjes die niets betekenen, en ik heb geen idee waar ik nu echt op wil letten. Dus tja, wat is verder een leuke wasmachine?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:22
Wat ik kan zien heb je in ieder geval genoeg keuze categorie: Wasmachines (zelf wel even een filter op winkels zetten)

Waar ik persoonlijk altijd rekening mee houdt is energieverbruik.

Centrifugeren met een hoger toerental kan handig zijn. Meer toeren = drogere was.

Ben zelf erg blij dat mijn huidige wasmachine zelf wasmiddel kan doseren.

Start uitstel kan ook erg handig zijn, zodat de was overdag (als het zonnig is) aanspringt.

zgn Smart functies hoeven van mij niet, heb liever dat ik alles op de machine kan instellen. Automatisch starten klinkt leuk, maar vullen moet toch handmatig en dan kan je gelijk de machine aanzetten.

Lekbeveiliging, bijvoorbeeld een waterslot kan ook handig zijn.

De Consumentenbond heeft ook een goed artikel https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/kopen

[ Voor 3% gewijzigd door DVX73 op 11-01-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ja, die hoeveelheid keuze was dus ook het probleem. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Wel een goed idee om op winkel te filteren in de pricewatch, had ik nog niet aan gedacht. Ik zat op de websites zelf, maar die filters zijn meh.

Dat doseren is trouwens wel een goede. Ik weet daar nooit echt raad mee en waarschijnlijk verspil ik best veel zeep. Die is zeker wel interessant.

Startuitstel is inderdaad op zich wel goed genoeg. Je kan gokken wanneer de zon aan is. Maar smartfuncties zijn wel leuk. Kan ik met Home Assistant ook een seintje sturen naar de telefoon als het klaar is, zonnepanelen, dat soort grappen. Maar hoeft geen dealbreaker te zijn als het er niet is. Misschien dat ik dan nog wel liever automatisch doseren verkies over WiFi.

Dus tja, al met al draag je wel goede punten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:02
Ik vind wifi verbinding beter dan uitgesteld starten, precies om de reden die je geeft.
Zelf zou ik ook opletten hoe je de wasmachine wilt ontkalken bijvoorbeeld... Samsung mag geen azijn in, en ook veel ontkalkspul mag er niet in....

Belangrijkste is hoeveelheid kg in mijn ogen. Een kleinere wasmachine verbruikt wat minder.
Split je je was in 2 (donker vs bleek) 3 (rood apart) of nog meer (wit, lage toeren, wol, hemden etc).

Heb je een wasdroger? Of een droogrek? Of wil je dat het ingebouwd zit in wasmachine?

Waar komt wasmachine te staan? Heb je een washok? Ongeïsoleerde schuur? Of in keuken? Of heb je een 1 kamer appartement en wil je dus extra stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik zat wel naar Samsung te kijken. Maar ik woon in Twente. Het water hier is vrij hard dus makkelijker ontkalken is niet verkeerd (heb ik met mijn huidige trouwens nooit gedaan, maar dat is toch een oud mormel)

Ik heb een aparte droger, dus dat hoeft niet ingebouwd. Wasmachine staat in de keuken, en die heeft een eigen deur. Stiller is wel leuk omdat het in huis staat (en ik woon in een klein hondenhok), maar niet noodzakelijk. Over het algemeen doe ik vooral hete was voor sokken en ondergoed en zo, en lauwe was voor katoen en dergelijke. Ik heb geen regenboog aan verschillende kleuren, dus ik doe wel een enkele keer aan scheiden op kleur bij mijn duurdere kleding, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Amanoo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 02:51:
Ik zat wel naar Samsung te kijken.
Voor mij nooit meer Samsung (droger). De was werd niet droog, dus het kostte 2x draaien. Het ding rammelde ook nog. Weer terug naar Miele en tevreden, ook met wasmachine.

Als je meet terwijl de was niet echt droog is, is het natuurlijk makkelijker om een hoge zuinigheidsscore te halen. Maar het heeft niets met realiteit te maken. Ik heb daarom geen vertrouwen in het merk als het gaat om wasmachines e.d.

Er zijn conglomeraten (clusters) van merken die behoren bij hetzelfde bedrijf, een merk zegt daardoor soms niet zoveel meer. Ik kijk tegenwoordig naar de reviews op Amazon. Ik review de slechte reviews en kijk welke duiden op echte, structurele problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:22
mrmrmr schreef op zondag 12 januari 2025 @ 05:11:
[...]
Weer terug naar Miele
[...]
De aanschafprijs van een Miele ligt helaas buiten het budget van TS.
Maar ik moet zeggen dat hun service uitstekend is.

[ Voor 10% gewijzigd door DVX73 op 12-01-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DVX73 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:15:
De aanschafprijs van een Miele ligt helaas buiten het budget van TS.
Maar ik moet zeggen dat hun service uitstekend is.
Prijs begint bij € 949 (EP). Ik kijk altijd naar het gehele kostenplaatje: hoe lang gaat het mee, hoeveel stroom wordt verbruikt, en de aanschafprijs. Ik heb een redelijk zuinig model, wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bosch serie 6 van €849 en die heeft nu een cashback van €75.
Heb je voor €774 een prima wasmachine.
https://www.electroworld....os-exclusiv-4242005375059

[ Voor 30% gewijzigd door DJMaze op 12-01-2025 16:44 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Kijk eens naar de Miele WSA 033 WCS. Miele gaat lang mee en staat bekend om een uitstekende service.
Bij Bol.com staat deze nu voor € 849.

Voordeel van een Miele is ook dat deze opvallend stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@Corrigan allang niet meer hoor.
En ga eens in de winkel kijken, dan zie je dat die Miele een plastic kuip heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Corrigan schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:11:
Kijk eens naar de Miele WSA 033 WCS. Miele gaat lang mee en staat bekend om een uitstekende service.
Bij Bol.com staat deze nu voor € 849.

Voordeel van een Miele is ook dat deze opvallend stil zijn.
Ik kan alleen bij Expert en Electro World kopen, en dan kost die 949.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:39
Ik zou dan inderdaad gewoon even langsgaan bij een Electroworld, zelf goede ervaringen bij die in Enschede :) Komt die van mij ook vandaan, ook fijn, in de winkel kun je uiteraard nog een beetje onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:05
Geen Samsung of Bosch, alleen maar slechte ervaringen mee.
Kijk ook of het filter makkelijk bereikbaar is.
(Bosch filter was goed bereikbaar, maar iedere 3 weken een pomp storing vanwege een paar haren en af en toe moest ik het filter slopen omdat er een haarspeld of een stokje ervoor zorgde dat het filter alleen maar destructief verwijderd kon worden). Met onze Siemens nu nergens last van.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Samsung zou ik links laten liggen, daar zijn zo veel berichten over dat je geluk moet hebben als dat ding jou wel tevreden stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Is LG een beetje degelijk? Ik zie er so gauw minder geklaag over dan over Samsung, en ik zie wel wat leuke functies binnen mijn prijsbereik.

Ik zie anders nog wel een Siemens en een paar Whirlpools, maar die zijn wel meer basaal volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EpicKip
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:15
Cobb schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:34:
Geen Samsung of Bosch, alleen maar slechte ervaringen mee.
Kijk ook of het filter makkelijk bereikbaar is.
(Bosch filter was goed bereikbaar, maar iedere 3 weken een pomp storing vanwege een paar haren en af en toe moest ik het filter slopen omdat er een haarspeld of een stokje ervoor zorgde dat het filter alleen maar destructief verwijderd kon worden). Met onze Siemens nu nergens last van.
Gebruiken hier nu al een tijdje een Bosh en die werkt perfect! Dat van een paar haren kan ik me niet in vinden, mijn vriendin heeft vrij lang haar maar wij hebben dit probleem nooit gehad.

Ik denk dat je pech hebt gehad :'(

Automatische dosering zoals al eerder genoemd is echt een aanrader!

*edit* Wordt Siemens trouwens niet in dezelfde fabriek met vrijwel alle zelfde onderdelen als Bosch gemaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door EpicKip op 13-01-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
EpicKip schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:58:
[...]

*edit* Wordt Siemens trouwens niet in dezelfde fabriek met vrijwel alle zelfde onderdelen als Bosch gemaakt?
Klopt. Is nagenoeg hetzelfde product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:45

Speedmaster

Make my day...

Hier al jaren een AEG in gebruik, wel bewust de keuze gemaakt voor een 1600 toeren uitvoering waardoor de was er echt droger uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:44
Al vele jaren Bosch of Siemens. Geen spijt van gehad in al die jaren. Nog na vele jaren onderdelen beschikbaar. Weet niet hoeveel haast je hebt (of je huidige wasmachine defect is of op zijn laatste benen loopt) maar gewoon even rustig de tijd nemen en goed rondkijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik dacht dat ik een had gezien met WiFi en automatisch doseren, maar het lijkt dat Expert die verkeerd heeft ingevoerd. De goedkoopste die ik zie is 900 euro, en dan moet ik wel erg veel bijbetalen.

Ik zit nu vooral te kijken naar de Bosch WAU28P02NL. Misschien dat die wat is. Met cashback kost die 725 euro. En ik heb nog een VVV bon die ik met die cashback meteen liquide kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:44

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik in de markt zou zijn zou ik altijd voor Miele/Bosch/Siemens/AEG gaan..

LG en zeker Samsung zou ik niet zo snel voor gaan.

Heb zelf een basic Miele gekocht toen mijn oude Miele na 20 jaar stuk ging. Voor 718 euro de Miele WDB 030 WCS W1, met RVS kuip.. Maarja dat was eind 2020 voor de hyper-inflatie...

Smart functies, tja.. Leuk.. Maar die was moet er toch in en uit.. Als het erop zit prima, maar ik vind degelijkheid belangrijker dan smart...

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 14-01-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Amanoo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:39:
[...]

Ik kan alleen bij Expert en Electro World kopen, en dan kost die 949.
Je kunt altijd vragen of ze niet iets aan de prijs kunnen doen met de lagere Bol prijs.
Dat je zelf de machine wel wil aansluiten, enz. Beetje onderhandelen. Prijzen veranderen continue, de prijs op Bol is nu weer wat lager.

Er loopt daar nu ook een leuke Eneco cashback actie op een ander type.
https://www.bol.com/nl/nl...pdosing/9300000171999863/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Amanoo schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:01:
Ik dacht dat ik een had gezien met WiFi en automatisch doseren,
Zie mijn link hierboven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
DJMaze schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:40:
[...]

Zie mijn link hierboven...
Ja, alleen geen WiFi dus. Maar goed, lijkt erop dat dat gewoon te duur wordt. Ik zit inmiddels wel aan Bosch te denken. Wellicht deze, of de Bosch WAU28P02NL, die is bij de Expert iets goedkoper. Ik zie niet zo gauw een verschil tussen de twee, behalve dat de WAU28P95NL binnenverlichting heeft.

Ik ben wel vandaag bij Expert langsgeweest, en blijkbaar werkt het met die bon wel anders dan ik dacht. Ze gaan een hoek klaarzetten met apparaten, en ze moeten ook nog wat doen met een of andere app. Het is niet alsof ik zomaar alvast kan afspreken dat het dit of dat model wordt, en dan een enorme cadeaubon inlever, zoals ik dacht. De regeling is een beetje apart. En blijkbaar moeten ze ook een deel afstaan ofzo.

Het is dus nog even de vraag of ik wel een van die modellen kan krijgen. Maar ik denk dat ik vooral op 1 van die twee Bosch modellen ga azen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat lijkt me een veilige keus.

Mocht je een Miele overwegen, dan loop het risico dat de eco-programma's onbruikbaar zijn i.c.m. startuitstel. Zie Energieverbruik Miele wasmachine
Pagina: 1