Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:11

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Bijna 2 jaar geleden is een oom van me overleden. Tot mijn verrassing bleek hij zijn geld aan ons, de neven en nichten, te hebben nagelaten.
Maar inmiddels hebben we er nog steeds niets van gezien. Ik heb wel wat gegoogled en gelezen dat de soms lang kan duren, tot wel soms meer dan een jaar. Maar ik vraag me af: waarom dan?

Hij heeft altijd heel eenvoudig geleefd. Nooit getrouwd, geen kinderen, geen huis gekocht, altijd 'thuis' blijven wonen. Gewoon een baantje met een salaris gehad. Nooit verhuisd, althans niet buiten dezelfde gemeente. Geen beleggingen, geen crypto, geen buitenlandse bezittingen of noem maar op. Alleen maar een spaarrekening. Kortom: het kan haast niet eenvoudiger om alles uit te zoeken. Waarom zijn ze er dan toch zo lang mee bezig? Hebben notarissen het dan zo gigantisch druk dat deze zaak nog steeds niet aan de beurt is? Ik snap het gewoon niet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het goed is, is er iemand verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan. Diegene kun je toch gewoon vragen wat de status is en waarop het proces wacht? Na twee jaar tijd is dat echt geen onbeleefde vraag.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
Precies... vraag het aan de executeur (waarschijnlijk de notaris).

Maar het duurt vaak lang omdat er vast moet worden gesteld wie erft (hoeft niet persé lang te duren) maar ook omdat de executeur aangifte zal doen voor alle openstaande belastingheffingen. Er moet niet alleen voor de erfbelasting aangifte worden gedaan maar er moet ook nog een laatste inkomstenbelasting worden gedaan. En zolang die niet definitief is zal er niet worden uitgekeerd omdat onduidelijk is wat het vermogen nu definitief is.

Als er vermogen was dan is het nu juist lastig omdat de belastingdienst voor box3 de aanslag niet definitief kan maken......

Bij grote erfenissen wordt er nog weleens een voorschot uitgekeerd, bij kleine is dat niet zinvol.

Gewoon navragen en waarschijnlijk wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:43

Herman

FP ProMod
Waarom niet even de verantwoordelijk notaris bellen?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hneel schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:50:
Bijna 2 jaar geleden is een oom van me overleden. Tot mijn verrassing bleek hij zijn geld aan ons, de neven en nichten, te hebben nagelaten.
Maar inmiddels hebben we er nog steeds niets van gezien. Ik heb wel wat gegoogled en gelezen dat de soms lang kan duren, tot wel soms meer dan een jaar. Maar ik vraag me af: waarom dan?
Sowieso moet die notaris wachten tot eventuele schuldeisers zich hebben kunnen melden. Ik had ook zo'n oom die heel eenvoudig leefde maar die bleek stiekem toch schulden te hebben. Maar ik zal het advies van de eerdere posters ook volgen: Bel de notaris en vraag het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapuck
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:32
huiskamer is een paar deuren verder

[ Voor 75% gewijzigd door We Are Borg op 11-01-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:10

H-W

De afhandeling van een nalatenschap kan soms jarenlang duren (weet ik uit eigen ervaring) maar als er een executeur is aangesteld dan moet je die gewoon vragen hoe de vlag er bij hangt. Schuldeisers oproepen duurt echt geen 2 jaar. Heb je al wel eens contact gehad met de notaris bijvoorbeeld voor het aanvaarden van de erfenis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 11-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 11-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:09
Wij hebben hetzelfde meegemaakt rond 2019 met een oud tante en haar zoon. Beide zijn kort na elkaar overleden, hierna heeft de notaris alle erfgenamen aangesproken (16) welke stuk voor stuk akkoord moesten geven voor álles. Toen bleek er nog 1 van de 16 schulden te hebben, vooraleer dit uitgeklaard was…

In totaal heeft het bij ons ook een kleine 2-jaar geduurd.

Momenteel weer een erfenis kwestie, duidelijke verdeling d.m.v. testament maar met 2 van de 5 erfgenamen hebben wij als familie al járen geen contact waardoor het e.e.a. langer duurt.

Notaris contacteren en informeren hoe en wat, hij kan in grote lijnen aangeven wanneer er iets verwacht mag worden.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
kamerplant schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:56:
Als het goed is, is er iemand verantwoordelijk voor de afhandeling hiervan. Diegene kun je toch gewoon vragen wat de status is en waarop het proces wacht? Na twee jaar tijd is dat echt geen onbeleefde vraag.
Precies dit. Als er een testament is, zal daarin geregeld zijn hoe de verdeling moet gebeuren en wie dat doet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De executeur testamentair kan iemand zijn die vertrouwd wordt. Ook iemand in de familie. Vaak is dat iemand die al bij leven financiële zaken regelde, die is dan ook op de hoogte van de situatie. Dan kan het veel sneller gaan.

Als erfgenaam kun je jezelf beschermen tegen schulden door beneficiair te aanvaarden. Zodoende ben je als erfgenaam niet aansprakelijk voor eventuele schulden.

In het geval van TS: zoals eerder gezegd, vraag de executeur wat de stand van zaken is. Wij kunnen alleen gissen naar de oorzaak. Het kan bijvoorbeeld een onverkoopbaar huis zijn. Of de Belastingdienst als eiser. Denk bijvoorbeeld aan contant/zwart geld (geld in het matras gevonden, of een bank in het buitenland). Voor de jaren negentig kwam het geregeld voor dat mensen geld stalden op een geheime bankrekening. De Belastingdienst heft daarover alsnog een boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ook wel eens meegemaakt. Toen was het probleem dat degenen die in het testament stonden al waren overleden en de notaris vervolgens de hele erfgenaamstructuur in kaart moest brengen en de erfenis pas kon worden afgehandeld als iedereen op de hoogte en akkoord was. Omdat er zo'n beetje al een hele generatie uit de familie was overleden moest verder gezocht worden, inclusief mensen die al jaren in het buitenland woonden. Volgens mij moest ik toen nog een verklaring ondertekenen die officieel moest worden gemerkt op het notariskantoor. Wellicht dat hier ook nog zoiets speelt met het testament.
Pagina: 1