Inductie kookplaat 3 fasen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DawnC
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-01 18:04
Sinds kort heb ik een warmtepomp. Hiervoor heb ik mijn electriciteitsaansluiting laten verzwaren van 1x 35A naar 3x 25A.

Nu wil ik graag ook mijn gaskookplaat vervangen voor een inductiekookplaat. Kan op de nieuwe aansluiting een 3 fasen 11kW kookplaat worden aangesloten of heb ik hier een nog zwaardere aansluiting voor nodig?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lijkt me geen probleem maar ik zou het de elektricien die het aangelegd heeft vragen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kan prima, gewoon in de meterkast de speciale kookgroep laten aanleggen met een kabel naar je keuken.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

DJMaze schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:01:
Kan prima, gewoon in de meterkast de speciale kookgroep laten aanleggen met een kabel naar je keuken.
kookgroep... bah... Gewoon een 3-fase, 5 aderige 2.5mm2 draad richting de keuken en een fatsoenlijke, 3-fase perilex stopcontact erop schroeven. En dan in je meterkast een 3n+1 aardlekautomaat plaatsen.

Check hier even:
Het grote kookplaat aansluiten topic

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

franssie

Save the albatross

@DawnC dat gaat meer dan prima, je bent van 35A naar 75A gegaan op hetzelfde voltage dus nog veel meer vermogen.
En op 1x35A had het ook al wel prima gepast overigens, maar dan met 2x16A.

Bij de aanschaf van je kookplaat opletten wat het max vermogen is (meer is immers beter en je hebt de groepenkast ervoor) en of die twee of drie groepen danwel fases kan gebruiken (veel modernere doen geen drie fases meer).

En wat @M2M net post, wilde ik net opzoeken, goed topic vol met tips.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 10-01-2025 21:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 22:42
DawnC schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:16:
Nu wil ik graag ook mijn gaskookplaat vervangen voor een inductiekookplaat. Kan op de nieuwe aansluiting een 3 fasen 11kW kookplaat worden aangesloten of heb ik hier een nog zwaardere aansluiting voor nodig?
Heb ik hier ook in huis. Werkt heel goed.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
M2M schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:10:
kookgroep... bah... Gewoon een 3-fase, 5 aderige 2.5mm2 draad richting de keuken en een fatsoenlijke, 3-fase perilex stopcontact erop schroeven. En dan in je meterkast een 3n+1 aardlekautomaat plaatsen.
Een kookgroep/fornuisgroep is 3P+N, niet 3n+1.
Een kookgroep/fornuisgroep kan ook 2P+2N.
En met de aardlek er bij is een alamat.

Als je mij wil verbeteren, doe het dan goed 😉

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 11-01-2025 18:19 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:07
HIer een 3 fase automaat met aardlek in de meterkast geschroefd en een kabel naar de keuken. Daar werkt onze inductieplaat van 11kW al bijna een jaar prima mee. Wel fijn dat je verschillende zones kan boosten.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1