controle systeemconfiguratie thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbba
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-05 21:36
Ik wil een computer samenstellen en ik heb al deze componenten geselecteerd. Ik ben op zoek naar een d:)b of :N voor ik ga bestellen. :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 149,-€ 149,-
1MoederbordenASRock B760M PG Lightning€ 113,78€ 113,78
1BehuizingenInter-Tech 2U-K-240L€ 85,70€ 85,70
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 94,90€ 94,90
1VoedingenChieftec PSF-400B€ 55,15€ 55,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 498,53

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit wordt een thuisservertje voor allerlei toepassingen. Home assistant, NAS, foto beheer, documenten, ... Het systeem zal 24/7 draaien. Ik mik op een laag idle verbruik, maar met toch met wat rekenkracht op overschot.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een systeempje samengesteld rond de 500 euro, exclusief storage. Ik kan hier van afwijken voor goede upgrades.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog 1 SSD en 2 disks die ik later overzet. Het moederbord heeft voldoende M2 en SATA aansluitingen om te verdubbelen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Deze server plaats ik in een rack in een technische ruimte. Ik ben niet beperkt tot 2U, maar ik denk niet dat het nodig is om groter te gaan. De computer hoeft niet echt stil te zijn, maar ik krijg het thuis niet verkocht als het klinkt als een datacenter. :)

Wat verwacht je van ons?
Heb ik vreemde keuzes gemaakt bij deze componenten, of zijn er verbeteringen mogelijk? Vooral bij de voeding zoek ik wat advies: ik koos deze omdat de ventilator ervan aan de achterkant zit. Dit kan denk ik ook gewisseld worden met een SFX/TFX (?) en een adaptor plaatje.

Bedankt om te lezen en voor je tips en comments!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
12400F is stuk goedkoper. Heb je die iGPU nodig in je server?

Voeding is 8 jaar oud. Ik zou iets moderners nemen.

Edit: is een barebone als deze niks voor je? uitvoering: ASRock DeskMini B760 Series Barebone zit een 120W voeding in. Dat is doorgaans stukken zuiniger dan een 500W voeding die op ~30W moet draaien.

[ Voor 88% gewijzigd door Dekar op 09-01-2025 09:59 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Op een server merk je vrijwel niets van overklokgeheugen. Je kan beter standaard JEDEC/SPD DDR5 geheugen op standaardspanning van 1,1V kiezen. Dat is betrouwbaar en stabiel. Bijvoorbeeld uitvoering: Crucial CT32G48C40U5

Een tower (verticale) vorm is beter omdat het van nature werkt als een schoorsteen, verse lucht komt onder in, en gaat er boven uit. Een 2U rack server wordt geforceerd horizontaal gekoeld. Soms door meerdere kleine ventilators op hoog toerental. Dat is luidruchtig en het verbruikt extra energie.
De voeding zal energie kosten omdat die een slechte efficiëntie heeft. Als je er verder geen hard disks in gaat hangen zijn doorsnee ATX voedingen nogal onzuinig bij lage belasting, er zijn wel zuinige op adapter gebaseerde voedingen. Zie het Het grote zuinige server topic - deel 3 topic voor tips voor een zuinige thuisserver en voedingen. Een zuinige server met SSD's verbruikt onder 10W.

Een Russische test van deze Chieftec voeding geeft aan dat efficiëntie bij 50W 77,4% is. Bij goede voedingen is dat circa 85%. Verdere testinformatie ontbreekt, de efficiëntielijn kan stijl aflopen bij lagere last, minder dan 50% komt vaak voor bij 10W en lager van voedingen van dit type.

80plus zegt helaas niets over het verbruik bij lage belasting. Het is een verouderde testwijze bij 20% belasting, dus dat geldt voor 80W. Dat is vele malen te hoog voor een thuisserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbba
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-05 21:36
Bedankt voor jullie opmerkingen.
Dekar schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:41:
12400F is stuk goedkoper. Heb je die iGPU nodig in je server?

Voeding is 8 jaar oud. Ik zou iets moderners nemen.

Edit: is een barebone als deze niks voor je? uitvoering: ASRock DeskMini B760 Series Barebone zit een 120W voeding in. Dat is doorgaans stukken zuiniger dan een 500W voeding die op ~30W moet draaien.
Ik zou voor de meerprijs de iGPU houden.

Zo'n barebone maakt me niet echt warm. Ik schuif dit nieuwe systeem graag gewoon in het rack.
mrmrmr schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:56:
Op een server merk je vrijwel niets van overklokgeheugen.
Ik begrijp je opmerking over het geheugen. Jij stelt een enkele DIMM van 32GB voor. Ik was op zoek naar een setje van 2x16GB. Is dit niet nodig?

Ik had zelf al mijn bedenkingen bij de voeding en jullie bevestigen. Ik ga nog op zoek naar een alternatief. Is een picopsu met een externe voeding dan iets? Zitten daar dan voldoende aansluitingen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DDR5 hoeft niet in paren te komen, het mag wel. Bijvoorbeeld uitvoering: Crucial CT2K16G56C46U5.

PicoPSU is het deel dat zorgt voor de spanningen 3,3V en 5V. Het heeft als bron een 12V AC/DC adapter. Die zet 230V wisselstroom om in 12V gelijkstroom. Als je extra aansluitingen nodig hebt kun je daarvoor een SATA voedingskabel splitter gebruiken.

Bepaalde modellen van ASRock DeskMini hebben ook een adaptervoeding. Het is wel zo dat DeskMini steeds meer is geen verbruiken. Het is niet zo zuinig meer als het was als bij modellen voor 8th/9th gen Intel processoren.

Een alternatief is een moederbord met een DC aansluiting. Dat kan geschikt zijn voor een 12V of 19.5V adapter. Wel is het zaak dat je de juiste DC stekker hebt. Meestal is dat een 5.5mm/2.5mm barrel plug (coaxiaal). Een adapter zou moeten voldoen aan het DOE Level VI certificaat. Die geeft aan wat de efficiëntie is van de voeding bij bepaalde belasting.

Voorbeeld hiervan:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 147,99€ 147,99
1MoederbordenASUS Pro H610T D4-CSM€ 114,95€ 114,95
1Geheugen internCrucial CT2K16G4SFRA32A€ 66,75€ 66,75
1SSD'sCrucial P3 1TB (CT1000P3SSD8)€ 57,09€ 57,09
Totaal€ 386,78

Niet superzuinig, maar wel redelijk zuinig (<8W in idle). Er moet nog een AC/DC adapter en behuizing bij.

[ Voor 38% gewijzigd door mrmrmr op 09-01-2025 12:17 ]