Gelukkig zijn er veel belastingverdragen (NL heeft daar een handje van) die dubbele belastingen redelijk voorkomen - waar er natuurlijk altijd uitzonderingen tussen zullen zitten. Je zal dan al snel een fiscaal adviseur moeten zoeken die op de hoogte is van wat er afgesproken is tussen NL en ES (voor grenslanden is er vaak meer concreet voor werken/wonen over de grens afgesproken dan landen iets verderop).Skywalker27 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:25:
Ik wou het omgekeerde doen voor mijn werkgever. PAS OP. Ik heb het niet doorlaten gaan omdat als je langer dan een bepaalde tijd in het buitenland werkt, of vanuit het buitenland werkt. Dat het land waar je woont of werkt ook eist dat je daar belasting gaat afdragen. Wat kan resulteren in dubbele inkomsten belasting wat zeer nadelig is. Lang leve 1 europa
Zie https://www.belastingdien.../overzicht-verdragslanden
/f/image/Quk5gmvltCol9maKwsrRNi8A.png?f=fotoalbum_large)
Verder is dat haast onmogelijk om te doen als werknemer, dat zie je dan toch vaak eerder alleen gebeuren als je huidige werkgever je niet kwijt wilt en daar afspraken over maakt. Je zoekt voor een werknemer toch vaak iemand die af en toe op kantoor kan komen.
Een zzp'er of inhuur via een payroll dienst is dan voor een werkgever de betere optie. Maar dan komt er wel een groot stuk klantrelatie/acquisitie/commercieel bij jezelf te liggen. Dat moet je liggen en daar moet je voor kunnen netwerken. Want waarom zouden ze jou aannemen als ze ook een goedkope ontwikkelaar uit Azië in zouden kunnen huren voor dezelfde klus. Puur het spreken van de Nederlandse taal is zeker in de IT hoek eigenlijk geen +. want de werkgever spreekt vaak goed Engels.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.