Inductiekookplaat bij omschakelen van 1 naar 3 fasen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lausie69
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-02 10:59
Hallo,

Momenteel hebben wij een 1 fase aansluiting van 35A. Onze nieuwe Siemens inductieplaat (7,4kW) is aangesloten op 2 groepen van 16A.

Onze groepenkast is meteen voorbereid op 3 fasen, We hebben 3 clusters van 4 groepen met elk een eigen aardlek schakelaar. Stedin kan in principe de boel heel eenvoudig ombouwen van 1*35 naar 3*25A.

Echter, de 2 groepen van de inductie zitten in hetzelfde cluster. Bij de overgang van 1*35A naar 3*25A komt de inductieplaat dus met 2 groepen op één fase van 25A te staan. De elektricien die de kast heeft omgebouwd geeft aan dat dit geen probleem is, maar in theorie kan ik met mijn kookplaat 32A trekken, Als de fase eruit klapt, moet Stedin erbij komen en heb ik wat uit te leggen.

Heeft iemand ervaringen? Ik heb nl. weinig om mijn kookdeel weer om te moeten laten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:08
ik zou opzoeken of je inductieplaat ook op 3 fases aangesloten kan worden. of dat je het vermogen kunt beperken met een instelling. De koninklijke weg is zorgen dat je een 3 fase kabel trekt en de perilex opnieuw bedraad in de keuken, maar das ook het meeste gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Je hoeft toch niks om te bouwen?
Volgens mij is het een kwestie van een 4P B16A 30mA aardlekautomaat plaatsen achter de 4P hoofdschakelaar. Dan is het kwestie van de 2 fases (die nu vanaf de 2 16A automaten van de kookgroep komen) op de 2 minst belaste fases aansluiten van de woning. Het is wel het netste om de perilex naar 3 fases + N + PE om te zetten en dus 1 fase ongebruikt cq afgedopt te laten in de inductieplaat echter is dit niet verplicht. Als het alleen om een inductiekookplaat gaat en de fase heeft verder bijna geen belasting is de kans wel klein dat de 25A hoofdzekering eruit gaat. Echter is het niet de juiste manier om een 7,4kW toestel aan te sluiten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lausie69
Fr33z schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:35:
ik zou opzoeken of je inductieplaat ook op 3 fases aangesloten kan worden. of dat je het vermogen kunt beperken met een instelling. De koninklijke weg is zorgen dat je een 3 fase kabel trekt en de perilex opnieuw bedraad in de keuken, maar das ook het meeste gedoe.
Thanks! 3 fasen kan helaas niet. Had ik al uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

Hier is een heel topic over:

Het grote kookplaat aansluiten topic

En dus vooral de officiele weg bewandelen en niet 1 fase gebruiken voor je kookplaat. Die kookgroep er dus uit, een 3-fase automaat erin en een fatsoenlijke, 5-aderige kabel richting de keuken voor het maken van een perilex stekker. Daar kun je dan je kookplaat op inpluggen waarbij je zelf kunt kiezen welke fases je aansluit.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lausie69
M2M schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:57:
Hier is een heel topic over:

Het grote kookplaat aansluiten topic

En dus vooral de officiele weg bewandelen en niet 1 fase gebruiken voor je kookplaat. Die kookgroep er dus uit, een 3-fase automaat erin en een fatsoenlijke, 5-aderige kabel richting de keuken voor het maken van een perilex stekker. Daar kun je dan je kookplaat op inpluggen waarbij je zelf kunt kiezen welke fases je aansluit.
Thanks. Dit topic heb ik gemist. Ik ga het lezen.
Pagina: 1