Waarop letten bij nieuwe IP-camera?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 10:05
Waar letten jullie anno 2025 op bij het kopen van een beveiligingscamera?

Ik dacht geen chinees merk, geen cloud, kan zelf beweging herkennen (AI) en koppelt lekker met surveillance station en eventueel Homeassistant. En niet te duur :-)

Eerder had ik eens onthouden dat Reolink goed zou zijn. Bv. de Lumus. Maar in de pricewatch moet ik erg diep graven in de populariteitslijst. Dus blijkbaar niet zo populair.
TP-link zie ik veel. Is prijs-kwaliteit altijd in orde, maar recentelijk toch ook niet al te best in het nieuws. Verder zie ik ook chinese merken als IMOU goed besproken worden..Eufy ken ik eigenlijk niet goed. Ook Chinees? Xiaomi zie ik ook, dat is altijd goed spul, maar voor een camera..??

Ik zou de poorten in de router naar buiten uiteraard dichtzetten..

Maak ik het mezelf te moeilijk en is een chinees merk prima? Of mis ik nog een parameter waardoor sommigen wel acceptabel zijn en anderen niet. De action heeft ook camera's van LSC of iets dergelijks..

Kortom: ik vind het moeilijk om de kwaliteit van een camera te beoordelen. Ik heb er ook weinig geluk mee gehad. Jaren geleden telkens na behoorlijk wat research eens een D-link en later een Foscam gekocht, maar die blijken achteraf toch slecht in te regelen op surveillance station. En de bewegingsdetectie van zowel de camera als SS is ruk, waardoor surveillance station mij elke keer dat de zon voor de wolken gaat een mailtje stuurt.

Heel veel eisen heb ik niet. Ik hoef geen fancy 4k beelden oid. POE ook niet nodig. Wifi goed genoeg. Vooral zien wie er aan de voordeur komt. Dat doe ik nu vanuit de hal door de voordeur heen. dat is niet ideaal. Dus misschien hang ik de nieuwe onder het afdak aan de voordeur. En een tweede camera echt buiten aan tuinhuis/tuinpad. Liefst max 50/60 euro/stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:09
De Reolink Lumus zou ik je afraden aangezien deze geen rtsp stream kent en dus niet rechtstreeks in homeassistant wordt herkent. Deze staat ook niet onder de modellen die getest zijn met de reolink integration. (Dit geldt eigenlijk ook voor al hun battery camera's)

https://www.home-assistan...directly-connected-models

Dat gezegd hebbende kan je de lumus wel met HA gebruiken als je de Lumus uitleest via een NVR. (die genereert dan wel een rtsp stream.) Met een nieuwere NVR geldt dit ook voor de battery modellen.

Verder ben ik best tevreden met de integratie van reolink camera's binnen HA; veel entities om uit te lezen en gebruiken voor automations. Zelfs firmware updates zijn mogelijk via HA.

Wat je ook nog kan doen is een Frigate instantie draaien als addon binnen HA om objectherkenning toe te passen. Op die manier ben je niet afhankelijk van de AI die de camera ingebouwd heeft en heb je objectherkenning op elke camera die een rtsp stream heeft. (Zo ook een Dashcam in de auto die ik onlangs heb gemonteerd! niet praktisch, wel erg leuk.) Alhoewel dit wel een behoorlijk diepgaande klus is.

Ook een leuk weetje: Hun videodeurbel is meer een camera met beldrukker dan een deurbel met camera. Dit betekent dus ook dat je deze 24/7 kan laten opnemen en objectherkenning kan draaien. Wellicht dat dit een goede optie is om te zien wie er voor de deur staat? Wel belangrijk om te weten dat reolink geen rich notifications heeft; je krijgt enkel een melding dat er is aangebeld, maar geen foto of telefoon-oproep om de bezoeker toe te spreken. De notificatie aanklikken opent gewoon de reolink app om een 2-wegs oproep te starten. (binnen HA is die optie er naar mijn weten nog niet)

Mocht je naar reolink camera's gaan kijken; check dan even de getestte modellen in het linkje bovenaan mijn post. Ook is het dan de moeite waard om de ervaringen van anderen met die deurbel even door te lezen:
[Reolink Video Doorbell PoE / WiFi] Ervaringen & Discussie

edit:
De ONVIF implementatie van Reolink is soms behoorlijk funky. Dit kan nog van invloed zijn op je gebruik met Surveillance station. Maar hier heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 08-01-2025 17:06 ]