Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-05 13:07
Dag allemaal,

Wij hebben sinds een jaar een hybride installatie, met een bosch compress 3400i wp en een nefit trendline cw5 cv ketel.
Nu is het sinds kort zo dat als er warmwater vraag is, de druk ineens wegvalt. Cv gaat aan, druk gaat naar 0, cv gaat uit, druk terug naar 2.3 bar. Na een paar keer gaat de cv ontluchten en duurt het vrij lang voordat je toch warm water kan hebben. Dit gebeurt niet altijd, maar laatste weken steeds vaker.

Nu zou het aan de hybride installatie kunnen liggen ( was in het begin een probleem met een 3weg klep en gebeurde het alleen als de verwarming aanstond), of aan de cv zelf.
Zijn er dingen die ik zelf kan doen aan de cv voordat ik de installateur weer bel voor de complete installatie? Ontluchten van de vloerverwarming en radiatoren heb ik geprobeerd, kwam niks uit. Flowmeter werkt goed. Kan dit komen door de te hoge druk (nu 2.3 bar), en kan ik dat dan verlagen door uit het buffervat af te tappen tot 2 bar? En wat zouden oorzaken kunnen zijn dat de druk in een jaar oploopt van 1.8 tot 2.3 bar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 15:40
Staat de inlaatcombinatie wel open? als je vv circuit 2.3bar is en de waterleiding geen druk heeft kan het wegvallen van de druk een optisch verschijnsel zijn door het omgaan van de 3wegklep? die meet dan de waterleiding ipv de cvleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:16
Hoogstwaarschijnlijk de terugslagklep in de verkeerde leiding. Dan kun je hele vreemde drukverschillen krijgen in het CV circuit.

Kun je eens eens een foto van de installatie plaatsen?

[ Voor 53% gewijzigd door hesselbeertje op 08-01-2025 11:41 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
DaTimMan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:34:
Staat de inlaatcombinatie wel open? als je vv circuit 2.3bar is en de waterleiding geen druk heeft kan het wegvallen van de druk een optisch verschijnsel zijn door het omgaan van de 3wegklep? die meet dan de waterleiding ipv de cvleiding?
Hoe kan ik dat zien? Ik kan wat basisdingen maar dit klinkt voor mij al als hetzelfde probleem als vorig jaar, dat zou de installateur dan moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
hesselbeertje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:35:
Hoogstwaarschijnlijk de terugslagklep in de verkeerde leiding.

Kun je eens eens een foto van de installatie plaatsen?
Zal ik vanavond eens proberen.
Maar is het logisch dat het probleem dan af en toe optreed en niet altijd? Voorraadvar wordt na verloop van tijd altijd wel weer warm, en dan hebben we weer douchewater voor een minuut of 8. Soms blijft het daarna warm, soms wordt het koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:16
howareyou2day schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:41:
[...]

Zal ik vanavond eens proberen.
Maar is het logisch dat het probleem dan af en toe optreed en niet altijd? Voorraadvar wordt na verloop van tijd altijd wel weer warm, en dan hebben we weer douchewater voor een minuut of 8. Soms blijft het daarna warm, soms wordt het koud.
Eerst maar eens een paar foto's, want een voorraadvat voor warm water is bij een hybride opstelling sowieso bijzonder (kan wel natuurlijk, indirect gestookte boiler maar komt zeer weinig voor)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
hesselbeertje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Eerst maar eens een paar foto's, want een voorraadvat voor warm water is bij een hybride opstelling sowieso bijzonder (kan wel natuurlijk, indirect gestookte boiler maar komt zeer weinig voor)
Ik bedoel voorraadvat in de cv zelf ;)
Heb die maar op hot gezet zodat we meestal een voorraadje warm hebben nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik volg even mee want ik heb sporadisch een gelijkaardig probleem waarbij de CV druk de productie van warm water beïnvloedt en ik kan er niet bij hoe dat kan.

Geen sanitair warm water door te lage waterdruk in CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
Admiral Freebee schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:52:
Ik volg even mee want ik heb sporadisch een gelijkaardig probleem waarbij de CV druk de productie van warm water beïnvloedt en ik kan er niet bij hoe dat kan.

Klinkt wel beetje als hetzelfde probleem ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howareyou2day
Admiral Freebee schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:52:

Probleem lijkt opgelost. Installateur heeft een bypass geplaatst en tot nu toe werkt het weer prima.

Dit stond op de site van nefit:
Toestel in wachtstand
Wanneer een cv-installatie volledig dichtloopt, kan dit dus zorgen voor een storing. Ook is het mogelijk dat het toestel in een wachtstand komt. Wanneer het cv-toestel tijdens deze wachtstand in bedrijf moet komen voor warmwaterbereiding (bijvoorbeeld om te douchen), kan de 3-wegklep omlopen en daarmee de poort van de cv-retouraansluiting afsluiten.

In deze situatie is er via de retouraansluiting geen verbinding met het expansievat in de installatie mogelijk. Hierdoor krijg je afhankelijk van het type toestel te maken met te hoge en/of hele lage cv-waterdrukken en blijft het toestel in de wachtstand. Vervelend hieraan is, dat de gebruiker dit pas merkt tijdens bijvoorbeeld een douchebeurt, bij controle bij het cv-toestel niets kan constateren en dan de installateur gaat bellen.
Pagina: 1