Geen sanitair warm water door te lage waterdruk in CV?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het probleem:
Ik woon in een relatief nieuw huis (2019) en heb sporadisch een probleem met mijn CV ketel. Van tijd tot tijd levert die geen warm water meer op maar werkt de verwarming nog wel. De ketel geeft geen storing aan maar van zodra ik warm water probeer te vragen stopt de brander en geeft het display wisselende drukwaarden aan (tussen 0,3 bar en 1,2 bar). Er komen ook klikkende geluiden uit de ketel en je hoort af en toe de brander kort aanslaan en weer afslaan. Van zodra ik stop met warm water te vragen start de brander weer en begint de verwarming terug te werken.

Een reset van de ketel en het uittrekken van de stekker en weer insteken hebben nooit een gewenst effect. Het enige wat helpt is om de waterdruk op het verwarmingscircuit lichtjes te verhogen door water toe te voegen. Daarna werkt het weer voor een aantal maanden zonder enig probleem.

Het is fijn dat ik wel een oplossing heb maar het voelt aan als een workaround. Ik snap namelijk helemaal niet hoe de waterdruk op het verwarmingscircuit invloed zou kunnen hebben op de mogelijkheid om SWW te verwarmen maar wellicht zijn hier slimmere mensen aanwezig :)

De hardware:
  • Bulex Thema Condens B/1 25/30 ketel
  • Hoogcalorisch gas (maar het probleem speelde ook al toen we nog laagcalorisch gas gebruikten)
  • Vloerverwarming beneden
  • Radiatoren boven
  • Eco stand voor SWW staat aan
  • Ketel hangt op zolder en de waterdruk is niet bijzonder hoog in huis

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:20
Vermoedelijk expantievat op verkeerde plaats in de installatie (die hoort in de retour direct onder de ketel). De waterdruk in de CV is wel degelijk van belang voor het warm water maken, de ketel verwarmt immers CV water en daarmee wordt dan weer het tapwater warm gemaakt (platenwisselaar of boiler)

Als de driewegklep omloopt naar warmwater, kan het expantievat afgesloten worden wanneer deze verkeerd geplaatst is.

Staan toevallig ook nog de radiatoren dicht gedraaid?

[ Voor 48% gewijzigd door hesselbeertje op 08-01-2025 12:21 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het expansievat hangt links van de ketel op de retourleiding. Tussen de ketel en het expansievat is nog een aftakking waar de retour van de pomp van de vloerverwarming op is aangesloten. Wat dat wilt zeggen weet ik niet :) Het vat hangt ook lager dan de ketel.

De radiatoren zijn normaal niet dichtgedraaid. Er hangt een thermostaat in de badkamer om het circuit van de radiatoren aan te sturen en daar staat op z'n minst een handdoekdroger altijd vol open.

Wel goed om te weten dat de productie van warm water weldegelijk samen kan hangen met de druk op het verwarmingscircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Oke, dan lijkt dat niet het probleem. Alhoewel links van de ketel de aanvoerleiding zit, maar hij kan natuurlijk kruisen.

Maar je hebt het over 'het circuit van de radiatoren', dat impliceert dat er meerdere zones zijn. Afhankelijk van hoe de zonekleppen zijn aangesloten, kan het alsnog mis gaan.

Heb je foto's van de installatie? Dus ketel, expantievat en zonekleppen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 09:26
Waarschijnlijk een niet goed functionerende sensor voor flow/druk waardoor de ketel niet weet dat er WW vraag is.

Kun je zelf vervangen als je handig bent en zijn de kosten ook niet.
Anders een CV monteur langs laten komen

Als je de warmwaterkraan openzet zie je dan wel een kraantje op de thermostaat?
Wat is de waterdruk boven bij de CV? Moet tussen de 1-2 bar zijn bij voorkeur rond de 1,5bar.

[ Voor 28% gewijzigd door Mr. Blonde op 08-01-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
hesselbeertje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:27:
Oke, dan lijkt dat niet het probleem. Alhoewel links van de ketel de aanvoerleiding zit, maar hij kan natuurlijk kruisen.

Maar je hebt het over 'het circuit van de radiatoren', dat impliceert dat er meerdere zones zijn. Afhankelijk van hoe de zonekleppen zijn aangesloten, kan het alsnog mis gaan.

Heb je foto's van de installatie? Dus ketel, expantievat en zonekleppen.
Ik zal morgen eens een foto maken want de installatie is vrij complex met de combinatie vloerverwarming en radiatoren.

@hesselbeertje: hierbij een foto. Rode lijnen zijn de aanvoer naar de zone met radiatoren en de blauwe lijnen de retour.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2UnLUAVtcE0JWID1P8F3oHpXrI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXC9GwEgRrF7fxmA5tqDKkF8.jpg?f=fotoalbum_medium

Er zit een soort klep(?) op de aanvoer naar de vloerverwarming die volgens mij de temperatuur onder controle houdt. Overigens heb ik foutief de aanvoer naar de radiatoren na die klep getekend. In werkelijkheid zit die ervoor. Wanneer zowel de radiatoren als de vloerverwarming warmte vragen dan hoor je een geluid komen uit dat apparaatje en het geluid van een relais uit het bakje waar "magie" op staat :)

[ Voor 43% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-01-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Mr. Blonde schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:39:
Waarschijnlijk een niet goed functionerende sensor voor flow/druk waardoor de ketel niet weet dat er WW vraag is.

Kun je zelf vervangen als je handig bent en zijn de kosten ook niet.
Anders een CV monteur langs laten komen

Als je de warmwaterkraan openzet zie je dan wel een kraantje op de thermostaat?
Wat is de waterdruk boven bij de CV? Moet tussen de 1-2 bar zijn bij voorkeur rond de 1,5bar.
Er komt dan wel een kraantje op het scherm en de ketel springt ook aan. Maar de druk die weergegeven wordt op het scherm begint snel te dalen en dan lijkt het alsof het display zich reset. De ketel gaat dan ook uit en het spelletje begint opnieuw.

De waterdruk op de leiding weet ik niet maar de waterdruk in heel het huis is vrij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@hesselbeertje, ik weet niet of je een notificatie hebt gekregen maar ik heb mijn originele post aangepast en een foto toegevoegd.

Admiral Freebee in "Geen sanitair warm water door te lage waterdruk in CV?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Voor zover ik het kan zien is er niets mis met de aanslutingen. Expantievat zit in de retour, en daar zitten geen vreemde keerkleppen oid.

Blijft over een mankement in de ketel. Druksensor of printplaat zijn meest verdacht. Maar ik ben niet bekend met Bulex. Volgens mij worden ze in NL verkocht onder de naar AWB trouwens.

Edit: Verrek, even verder gezocht. Deze ketel heeft de driewegklep in de retour (nr 22). Bij warmwaterbedrijf wordt dus het externe expantievat buitengesloten, tenzij er een vrije aanvoer-retour verbinding zonder kleppen er tussen is (dan zijn aanvoer en retour immers gekoppeld). In dit geval is er een zoneklep voor de vloer, en vermoedelijk ook een voor de radiatoren. Beide dicht betekent geen verbinding aanvoer-retour en dus extern expantievat buitengesloten. Ketel heeft inwendig ook een expantievat (nr 15). Ik vermoed dat deze defect is, dit merk je normaal niet want de externe vangt dat prima op, behalve bij tapwater bedrijf.

Als deze theorie klopt, heb je meerdere opties. Intern expantievat vervangen kan, maar is vrij prijzig en eigenlijk niet nodig. Een (hele kleine) verbinding aanvoer-retour die altijd open staat doet de truc. Dit kan zelfs door een heel klein gaatje (1mm is genoeg) te boren in 1 van de zonekleppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKgKiM4_yvaTSNYCCKZyCiJbP9U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rxjPgWa097Vhxp93UitHPCuW.jpg?f=user_large

[ Voor 70% gewijzigd door hesselbeertje op 16-01-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
hesselbeertje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:51:
Voor zover ik het kan zien is er niets mis met de aanslutingen. Expantievat zit in de retour, en daar zitten geen vreemde keerkleppen oid.

Blijft over een mankement in de ketel. Druksensor of printplaat zijn meest verdacht. Maar ik ben niet bekend met Bulex. Volgens mij worden ze in NL verkocht onder de naar AWB trouwens.

Edit: Verrek, even verder gezocht. Deze ketel heeft de driewegklep in de retour (nr 22). Bij warmwaterbedrijf wordt dus het externe expantievat buitengesloten, tenzij er een vrije aanvoer-retour verbinding zonder kleppen er tussen is (dan zijn aanvoer en retour immers gekoppeld). In dit geval is er een zoneklep voor de vloer, en vermoedelijk ook een voor de radiatoren. Beide dicht betekent geen verbinding aanvoer-retour en dus extern expantievat buitengesloten. Ketel heeft inwendig ook een expantievat (nr 15). Ik vermoed dat deze defect is, dit merk je normaal niet want de externe vangt dat prima op, behalve bij tapwater bedrijf.

Als deze theorie klopt, heb je meerdere opties. Intern expantievat vervangen kan, maar is vrij prijzig en eigenlijk niet nodig. Een (hele kleine) verbinding aanvoer-retour die altijd open staat doet de truc. Dit kan zelfs door een heel klein gaatje (1mm is genoeg) te boren in 1 van de zonekleppen.

[Afbeelding]
Oké, ik wil dit graag begrijpen dus ik doe nog graag even beroep op jouw kennis op dit gebied.

In het scenario waarin ik tapwater vraag maar geen van de zones warmte vraagt loopt de flow als volgt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5ndeLaVV-tiu06OKrCDUtS0g9M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lju2MR5P9MY77pmMh150YTFf.png?f=user_large

Waarbij roze het tapwater is wat verwarmd wordt in de warmtewisselaar en groen het verwarmingswater dat door de pomp van de CV gecirculeerd wordt om het tapwater te verwarmen.

De driewegklep is gesloten naar de retour (F) toe. Volgens jouw theorie zijn de zonekleppen naar de verwarming ook toe want die vragen geen warmte. Er is dus geen verbinding naar het extern expansievat toe en de drukregeling wordt afgehandeld door het intern expansievat (15 op de tekening).

Vandaag los ik de situatie op door een klein beetje water toe te voegen aan de installatie. Ik zie dan ook de druk op de meter op het extern expansievat stijgen. Dat is logisch, want het water wordt in de retourleiding toegevoegd. Zorgt het beetje extra water in het systeem dan dat de druk in het groene getekende circuit voldoende verhoogd wordt omdat die extra druk de ketel bereikt via de aanvoer? Maar dat zou niet kunnen want de zonekleppen op de aanvoer zijn toe :?

Ik heb het gevoel dat je zeker op het juiste spoor zit en dat ik het gewoon nog niet voldoende snap of nog eens goed moet gaan kijken naar hoe het systeem in elkaar zit.

In ieder geval is het geen urgent probleem in de zin dat dit zich zeer sporadisch voordoet. Ik snap nu in ieder geval wel hoe de druk op het CV water de tapwaterbereiding kan beïnvloeden.
Pagina: 1