Snelle stille toekomstbestendige desktop allrounder advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elboo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-04 00:12

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik moeiteloos op 1440p en 144Hz kan gamen.
De games die ik speel zijn onder andere Tetris.
Grapje, ik ben geen gamer, maar verwacht dat ik dit in de toekomst wel af en toe ga doen. Een paar maanden geleden heb ik in een vlaag van nostalgie wel C&C Remastered Collection gekocht, maar dat vraagt niet heel veel van onderstaand systeem.

Verder diverse acties zoals foto bewerking (video bewerking gaat tegenwoordig sneller, intuïtiever en verbazingwekkend goed op de telefoon (vs PC, kan ook aan mij liggen) met apps als YouCut), mediaserver (Plex), zware Excel bestanden bewerken, retesnel Firefox draaien met 40 tabbladen open, multitasken met veel programma’s, maar vooral toekomstbestendig zijn voor 10+ jaar!

Daarnaast is sinds dik een maand mijn Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" van resolutie 3440x1440 ineens naar max 1980*1080 terug gesprongen. Als ik mijn werk laptop aansluit doet hij het nog wel in 3440x1440. Ik had het probleem een tijdje links laten liggen, dacht het later wel op te kunnen lossen. Maar na diverse programma’s verwijderd te hebben, en het niet in Windows (10) updates kon vinden, videokaart driver herinstallatie, online zoektocht, en zelfs nog een 2.1 hdmi kabel gekocht.. is het niet gelukt. Dat, én dat mijn thuis pc richting 16 jaar oud gaat en ik het best regelmatig gebruik, vind ik het tijd voor wat nieuws 😊

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij € 1400 oké.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 1440p/144Hz monitor, toetsenbord, muis en licentie voor Windows heb ik al. Daarnaast gok ik dat de volgende hardware van mijn in 2009! zelf samengestelde PC nog toekomstbestendig is:Voor de leuk, ik vond nog een Excelletje met de hardware die ik gekocht had in 2009 (de laatste kolom er recentelijk bij gevoegd, gelukkig nog mailtjes gevonden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry_5wcJApSHUJuSoN1Gw0ZjzuUU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dr01kO3OqSMPRUfj6euWsiIy.png?f=user_large

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil systeem, liefst energiezuinig. Geen verlichte kast, USB-c front aansluiting. Qua grootte maakt het me niet veel uit, zou wel prettig zijn als de 5 stuks 3.5" HDD (sata-300) die ik nu heb mee kunnen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzet kijken of het goed samen past en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ken natuurlijk niet van alle onderdelen alle reviews, dus wellicht hebben jullie betere suggesties.
Ik heb me hier en daar ingelezen, zag een advies om nog een paar maanden te wachten met de aanschaf van een videokaart (omdat er dan nieuwe uitkomen, en de huidige vaak korting krijgen). Delen jullie die mening?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 296,09€ 296,09
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16G€ 349,-€ 349,-
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 70,85€ 70,85
1ProcessorkoelingProlimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsNexus Real Silent Fan, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 97,90€ 97,90
1VoedingenCorsair HX750W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 1TB€ 74,05€ 74,05
1SpeakersLogitech X-540€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.325,89

Risico komt voor uit niet weten wat je doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Voeding van 15 jaar oud is niet betrouwbaar meer. Vervangen dus. uitvoering: Corsair RM750x (2024) als je weer Corsair wilt of uitvoering: Phanteks AMP GH 750W, Zwart als het goedkoper (maar kwalitatief weinig minder) mag.

Heb je AM5 mounting voor de Prolimatec koeler? Zo niet dan een ander halen. uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE bijvoorbeeld. 7700 Tray + koeler is goedkoper dan een 7700 boxed.

Casefan van 15 jaar oud ook lekker weglaten. Voor weinig heb je met uitvoering: Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm een prima nieuwe fan.

uitvoering: Kingston KC3000 2TB als ssd en de MX500 erbij houden voor opslag ipv de trage Samsung hdd..

In de Chieftec behuizing ga je maar 2 hdd's kwijt raken. uitvoering: Nanoxia Deep Silence 8 Pro heeft plaats voor 6 alleen kan dat grote videokaarten in de weg zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 08-01-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:36
@Elboo
Als toevoeging, je HDD's lekker vervangen. Opslag is niet meer zo duur, dus koop bijv. een 8TB hdd, kopieer al je data over en bewaar je oude HHD's. Heb je direct een backup van oude data.

Aangezien je met je vorige systeem 16! jaar hebt gedaan, zou je ook kunnen overwegen om voor een AM4 systeem te gaan. Zijn erg gunstig geprijsd nu. Geheugen is de helft goedkoper en je kunt een erg goede gaming CPU halen: uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed
Ook het moederbord is goedkoper en ze hebben vaak meer SATA poorten dan AM5 bordjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:50
chrisborst schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:13:
@Elboo
Als toevoeging, je HDD's lekker vervangen. Opslag is niet meer zo duur, dus koop bijv. een 8TB hdd, kopieer al je data over en bewaar je oude HHD's. Heb je direct een backup van oude data.

Aangezien je met je vorige systeem 16! jaar hebt gedaan, zou je ook kunnen overwegen om voor een AM4 systeem te gaan. Zijn erg gunstig geprijsd nu. Geheugen is de helft goedkoper en je kunt een erg goede gaming CPU halen: uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X3D Boxed
Ook het moederbord is goedkoper en ze hebben vaak meer SATA poorten dan AM5 bordjes.
als je OP een AM4 systeem voorstelt, neem dan de tray versie van 5700x3d ipv boxed, scheelt ook al bijna 5 tientjes

Maar de 5700x3d kan idd er nog wel een poos tegenaan. Heb zelf eind vorig jaar gekozen voor upgrade naar 5700x3d ipv nieuw systeem.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elboo

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:59:
Voeding van 15 jaar oud is niet betrouwbaar meer. Vervangen dus. uitvoering: Corsair RM750x (2024) als je weer Corsair wilt of uitvoering: Phanteks AMP GH 750W, Zwart als het goedkoper (maar kwalitatief weinig minder) mag.

Heb je AM5 mounting voor de Prolimatec koeler? Zo niet dan een ander halen. uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE bijvoorbeeld. 7700 Tray + koeler is goedkoper dan een 7700 boxed.

Casefan van 15 jaar oud ook lekker weglaten. Voor weinig heb je met uitvoering: Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm een prima nieuwe fan.

uitvoering: Kingston KC3000 2TB als ssd en de MX500 erbij houden voor opslag ipv de trage Samsung hdd..

In de Chieftec behuizing ga je maar 2 hdd's kwijt raken. uitvoering: Nanoxia Deep Silence 8 Pro heeft plaats voor 6 alleen kan dat grote videokaarten in de weg zitten.
Ergens zonde om een goed draaiende voeding vaarwel te zeggen, maar ik ga mee in je advies. Die Phanteks ziet er goed uit!

AM5 mounting negative, ik ga wel voor de tray (Boxed was bij het samenstellen €36 duurder, inmiddels € 57).

Casefan check. SSD, ik ga nog ff neuzen in het aanbod, maar dank voor de suggestie. Inmiddels ondertussen al gedaan, ik zat te twijfelen tussen Samsung 990 EVO Plus 2TB en jouw voorstel. 990 heeft PCI 5.0 optie, maar qua review komt die niet heel top uit de verf.

De kast, goeie! Uiteindelijk ben ik wel gecharmeerd geraakt van deze Sharkoon Rebel C70G RGB Zwart.
Ruimte voor 2 3,5 HDD's, de rest moet ik maar als back-up / externe hanteren (naast mn 18 tb externe..).

Blijft het enige nog deze vraag: zag een advies om nog een paar maanden te wachten met de aanschaf van een videokaart (omdat er dan nieuwe uitkomen, en de huidige vaak korting krijgen). Delen jullie die mening?

Dit wordt het voorlopig dan (moet alleen nog de hoeveelheid fans / cpu cooler nagaan/kiezen).
Bedankt voor het meedenken allen!

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 239,-€ 239,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16G€ 349,-€ 349,-
1BehuizingenSharkoon Rebel C70G RGB Zwart€ 119,-€ 119,-
1VentilatorsArctic F12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,08€ 5,08
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 97,90€ 97,90
1VoedingenPhanteks AMP GH 750W, Zwart€ 99,90€ 99,90
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 137,68€ 137,68
1SpeakersLogitech X-540€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.246,56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elboo

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
@Elboo

Heb er nog over nagedacht. Ga liever voor iets meer geld voor een meer toekomstbestendig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27
Eens met @chrisborst, 5 hdd's is echt niet meer van deze tijd. Lekker vervangen. Ik had er vroeger 16 in een kast gepropt, nu nog eentje. Ik heb de gigantische CM Stacker nog staan maar hij is praktisch leeg :Y)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 15:05
@Elboo
Ik kan dit zeker bevestigen, wij gebruikten ook nog een oude externe HDD voor opslag foto's enzo
van de ene op de andere deed hij ineens niks meer en waren alle fotos weg.
en deze week is de HDD van onze oude Wii waar 600+ spellen op stonden er ook ineens mee gestopt zonder duidelijke aanleiding.

oftewel, ga voor SSD's ;)

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 13:38
Ik zou een displayport kabel bestellen bij de nieuwe PC. Die poort is gewoon geschikter voor PC gebruik. Geen raar geneuzel met HDMI versies en rare problemen met resoluties, refreshrates en zwarte schermen. DP1.4 support alles wat je nodig hebt

Persoonlijk zou ik de extra 2-3 tientjes bijleggen voor de product: Fractal Design North als je een kast met hout erin wilt.

De https://www.arctic.de/en/Freezer-36/ACFRE00121A is momenteel 19 euro op arctics eigen site en is ruim voldoende voor de 7700

[ Voor 46% gewijzigd door youridv1 op 09-01-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Khaelos schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:53:
[...]

Ik kan dit zeker bevestigen, wij gebruikten ook nog een oude externe HDD voor opslag foto's enzo
van de ene op de andere deed hij ineens niks meer en waren alle fotos weg.
en deze week is de HDD van onze oude Wii waar 600+ spellen op stonden er ook ineens mee gestopt zonder duidelijke aanleiding.

oftewel, ga voor SSD's ;)
Die relatie met het kapot gaan van een HDD en daarom een SSD gebruiken snap ik niet. SSD's kunnen ook kapot gaan. En als ze kapot gaan, meestal veel erger dan een HDD, die voordat deze definitief stopt, vaak eerst al 'signalen' afgeeft.

Tot ca 2TB is een SSD ongeveer even duur als een HDD (omdat die best duur zijn, 2TB kocht ik jaren terug voor ca 80 euro), maar daarboven is toch echt een HDD goedkoper per TB (en trager, groter, vergt losse kabel, dus ja er zijn ook nadelen etc). Het is maar wat je doel is, want veel opslag voor een beperkt bedrag, is een HDD goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
sig69 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 02:37:
Eens met @chrisborst, 5 hdd's is echt niet meer van deze tijd. Lekker vervangen. Ik had er vroeger 16 in een kast gepropt, nu nog eentje. Ik heb de gigantische CM Stacker nog staan maar hij is praktisch leeg :Y)
Het argument 'is niet van deze tijd' is niet zo erg onderbouwend. Eigenlijk is het een kul argument, omdat louter voortschrijden van de tijd niet perse negatief is te plaatsen. Prijs/prestatie, ruimte (geen kabels) zijn wel argumenten om voor het 1 of ander te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Die relatie met het kapot gaan van een HDD en daarom een SSD gebruiken snap ik niet. SSD's kunnen ook kapot gaan. En als ze kapot gaan, meestal veel erger dan een HDD, die voordat deze definitief stopt, vaak eerst al 'signalen' afgeeft.
Menig SSD schiet voor die tijd in read only en moderne SSD's hebben een hele lange levensduur.
Desalniettemin gewoon backups maken. Data waar je maar 1 kopie van hebt is data die je blind weg kan gooien. Is dat niet het geval, dan doe je het fout. Een schijf kan op ieder moment onverwacht sterven. Ook HDD's kunnen op een willekeurig moment ineens uitvallen.

De vraag is of je zo'n grote HDD in je persoonlijke PC wil hebben. Veelal veranderen die dingen in een bestanden vuilnisbelt over tijd. Stop ze liever in een NAS eventueel met RAID en maak een backup van de belangrijke mappen op de NAS, evt zelfs naar de cloud als je geen stapel schijven wil hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door youridv1 op 09-01-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:36
Vorige week is mijn SSD ter reparatie opgestuurd, dus SSD's gaan ook kapot. Kortom, zorg voor een backup.
Elboo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:57:
[...]

Heb er nog over nagedacht. Ga liever voor iets meer geld voor een meer toekomstbestendig systeem.
Wat versta jij onder toekomstbestendig? Want over 10 jaar maakt het echt niet uit of je am4 of am5 hebt gekozen. Wil je over 4 jaar een nieuwe CPU erin stoppen, dan is AM5 idd beter. Zo niet, is AM4 nu ook prima.

[ Voor 46% gewijzigd door chrisborst op 09-01-2025 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elboo

Elboo

Ja klopt wel ja...

Topicstarter
youridv1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:01:
Ik zou een displayport kabel bestellen bij de nieuwe PC. Die poort is gewoon geschikter voor PC gebruik. Geen raar geneuzel met HDMI versies en rare problemen met resoluties, refreshrates en zwarte schermen. DP1.4 support alles wat je nodig hebt

Persoonlijk zou ik de extra 2-3 tientjes bijleggen voor de product: Fractal Design North als je een kast met hout erin wilt.

De https://www.arctic.de/en/Freezer-36/ACFRE00121A is momenteel 19 euro op arctics eigen site en is ruim voldoende voor de 7700
Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met HDMI kabels. Ik heb 2 beeldschermen, 1 via display en 1 via HDMI aangesloten. Daar ga ik gewoon weer voor.

Nadat ik de FDN kast vergeleken had met mijn optie, wil ik toch bij de mijne blijven. Die voldoet aan mijn behoeften.

Hele goede laatste tip trouwens, ik heb de zwarte Arctic Freezer 36 aangeschaft voor € 20,51 (kon de € 5,99 verzendkosten besparen door een Duitse vriendin :9 )
Arctic viert zijn 23e verjaardag, en daarbij delen ze leuke kortingen uit. Ik heb gezocht of het mogelijk was deze site toe te voegen aan de pricewatch, dat blijkt niet mogelijk te zijn.
chrisborst schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:33:
[...]
Vorige week is mijn SSD ter reparatie opgestuurd, dus SSD's gaan ook kapot. Kortom, zorg voor een backup.

[...]
Wat versta jij onder toekomstbestendig? Want over 10 jaar maakt het echt niet uit of je am4 of am5 hebt gekozen. Wil je over 4 jaar een nieuwe CPU erin stoppen, dan is AM5 idd beter. Zo niet, is AM4 nu ook prima.
Gedachte was meer, als ik me voor lange tijd aan nieuwe hardware ga binden, kan ik beter met de nieuwste technieken mee gaan. Het gaat vaak hard in de technologie wereld. En zo veel duurder was het volgens mij niet. Dat ga ik nog even nader onderzoeken, en bewerk mijn reactie dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:02
Die Radeon 7600 XT is best wel zwak te noemen en voor 1440p 144 Hz onvoldoende. Ik zou de 7700 XT of 7800 XT overwegen, of zelfs even wachten op de 9070 XT release van maart. Die zou zomaar gigantisch veel sneller kunnen zijn, voor een hele redelijke prijs. Vooral voor zijn ray tracing en FSR 4.0, de nieuwe en veel betere upscaling technologie van AMD.

Ook kan je RAM iets sneller. Onderstaande is een optie met lagere latency.

Eventueel kan je moederbord iets goedkoper. Onderstaand is een goed alternatief.

Als je een beetje wil buigen in kast keuze past die 7800 XT prima in je budget. Deze montech heeft 6 case fans en is zeer goede value. Anders misschien uitvoering: Lian Li Lancool 207 Zwart ATX ?
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 239,95€ 239,95
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 148,-€ 148,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 53,90€ 53,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,90€ 109,90
1VoedingenPhanteks AMP GH 750W, Zwart€ 99,90€ 99,90
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 140,37€ 140,37
Totaal€ 1.327,92

[ Voor 85% gewijzigd door Dekar op 12-01-2025 08:33 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Dekar schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:16:
Die Radeon 7600 XT is best wel zwak te noemen en voor 1440p 144 Hz onvoldoende. Ik zou de 7700 XT of 7800 XT overwegen, of zelfs even wachten op de 9070 XT release van maart. Die zou zomaar gigantisch veel sneller kunnen zijn, voor een hele redelijke prijs. Vooral voor zijn ray tracing en FSR 4.0, de nieuwe en veel betere upscaling technologie van AMD.
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik moeiteloos op 1440p en 144Hz kan gamen.
De games die ik speel zijn onder andere Tetris.
Grapje, ik ben geen gamer, maar verwacht dat ik dit in de toekomst wel af en toe ga doen. Een paar maanden geleden heb ik in een vlaag van nostalgie wel C&C Remastered Collection gekocht, maar dat vraagt niet heel veel van onderstaand systeem.
Wil de 7800XT zin hebben, dan moeten de games wel even wat zwaarder worden dan C&C...

Als Je gewoon algemeen 1440p wil kunnen gamen dan is een 7600XT wat aan de lichte kant ja.

[ Voor 4% gewijzigd door youridv1 op 13-01-2025 09:28 ]

Pagina: 1