Prijsvermeldingen van niet-klanten Pricewatch

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-10-2024
Enkele oplettende bezoekers was het al opgevallen; sinds vorige week is het binnen de Pricewatch niet langer mogelijk prijzen toe te voegen bij winkels die geen abonnement hebben bij de Tweakers.net Pricewatch. Het was al eerder mogelijk dat de winkels die dat wel waren hun prijzen konden ‘locken’. Om te zorgen dat voor alle winkels dezelfde voorwaarden gelden en te voorkomen dat wellicht sommige winkels hier (te) gretig gebruik van maakten is hiertoe besloten. We begrijpen dat dit wellicht in sommige gevallen voor de enthousiaste gebruiker enkele beperkingen met zich meebrengt maar uiteraard proberen wij een zo’n compleet mogelijk prijsbeeld te tonen en we werken er dan ook hard aan eventueel missende winkels aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-07 22:25
Beste Jaap,

Ons bedrijf, Stickel & van Trigt Camerabeveiliging gebruikte de pricewatch tot voorheen om handmatig prijzen toe te voegen. Alhoewel wel best bereid zijn om voor de pricewatch te betalen staat voor ons de maandelijkse prijs van de pwmanager totaal niet in verhouding met de financiële voordelen die we behalen met het vermeld staan in de pricewatch. Het handmatig plaatsen van prijzen in de pricewatch was naar ons mening een mooie uitkomst. We hebben maar zo'n 30 producten in de pricewatch en gezien het feit dat onze prijzen niet dagelijks veranderen konden we best leven met de nadelen van het niet automatisch toe kunnen voegen van prijzen.

Ik betreur het besluit om in het vervolg alleen maar te werken met abonnementen ten zeerste want het sluit veel kleine bedrijfjes uit waarvoor het bedrag van de pw niet in verhouding staat met de voordelen ervan. Dit zal denk ik tot gevolg hebben dat alleen de grote jongens zich nog een pw-abonnement kunnen veroorloven en omdat deze allemaal even kleine marges hanteren denk ik dat het interessante van de pricewatch snel verdwijnt. Momenteel kijkend in de pricewatch zie ik in verhouding veel meer prijsvechters dan voorheen en verdwijnen (de vaak meer service gerichte) kleine webwinkels. En om heel eerlijk te zijn, wat is er nou interessant aan om de prijzen van zeg Azery, Zercom en zeg Max-ICT te vergelijken? De verschillen zijn over het algemeen zo klein dat het vergelijken naar mijn mening niet echt interessant is. Als er nou ook veel andere bij staan is het verschil goed te zien maar als zij met nog een paar van die jongens de dienst uitmaken is er weinig lol meer aan te beleven.

Vroeger kon ik makkelijk in de pricewatch zien wat een bepaald product bij een webwinkel bij mij in de buurt kostte, uitermate handig. Dat kan nu niet meer wat tot gevolg heeft dat ik de pricewatch veel minder gebruik.
Ook is het voor sommige bedrijfjes erg interessant soms een enkele, tijdelijke aanbieding, te vermelden in de pricewatch, deze mogelijkheid is nu verdwenen en ook dat is denk ik in geen geval positief, niet voor de winkels en niet voor tweakers.

[ Voor 6% gewijzigd door -Elmer- op 30-06-2009 21:05 . Reden: paar woorden vergeten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 11:55

Brons

Fail!

Ik dacht gelezen te hebben in een eerder topic over dit feit dat het abonnement gaat verdwijnen en er een provisie voor terug komt. Als dit niet het geval is dit natuurlijk de reden om de PW niet meer te gebruiken omdat de goedkope bedrijven er niet meer tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Tweakers vergeet gemakshalve dat er wel concurrentie is.
Als ik kijk naar:

http://www.hardware.info/...JjKYMg/viewproductprices/

en

pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Dan vind ik bij de 1e dus meer prijzen. Beetje jammer. Op deze manier prijst tweakers zichzelf uit de markt.
Misschien commercieel op korte termijn begrijpelijk. Alleen als andere vergelijkers uitgebreider blijven / worden, dan heeft tweakers toch echt een probleem. Op lange termijn schiet je jezelf dan flink in de voet.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Elmer-
Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt. Het gebeurt me de laatste tijd ook steeds vaker dat ik in de HWI prijsvergelijking méér en ook nog eens lagere prijzen vind dan in de T.net pricewatch. Het zou me niet verbazen als dat iets te maken heeft met het toch wel behoorlijk grote prijsverschil tussen de T.net pricewatch en de HWI prijsvergelijk. Bij de HWI kun je namelijk niet alleen gratis meedoen maar ook nog eens volledig automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Waarom zouden sommige winkels gratis mogen adverteren via de pricewatch en anderen daar grof geld voor moeten betalen? Tweakers.net is helaas geen filantropische instelling, en adverteren kost nou eenmaal grof geld... Dat zou een ondernemer toch moeten weten.

PS. de hardware.info prijsvergelijker heeft maar een fractie van de views van de tweakers.net pricewatch. vandaar dat de tarieven daar ook een stuk lager liggen.

[ Voor 24% gewijzigd door stylezzz op 30-06-2009 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
dominator schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 21:32:
Waarom zouden sommige winkels gratis mogen adverteren via de pricewatch en anderen daar grof geld voor moeten betalen? Tweakers.net is helaas geen filantropische instelling, en adverteren kost nou eenmaal grof geld... Dat zou een ondernemer toch moeten weten.
Mij kan het geen reet schelen als ik eerlijk ben. Ik ben namelijk consument en geen bedrijf.
En als consument wil ik gewoon de grootste en beste keuze hebben.

De leiding van tweakers is teveel met commercie bezig en vergeet dat de commercie alleen zinvol is dankzij de consumenten die gebruik maken van de tools.
PS. de hardware.info prijsvergelijker heeft maar een fractie van de views van de tweakers.net pricewatch. vandaar dat de tarieven daar ook een stuk lager liggen.
Altavista was ooit een populaire zoekmachine....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat puur op aantal prijzen een verschil ontstaat en dat dat jammer gevonden wordt kan ik best begrijpen. Van de andere kant is het nou ook weer niet zo dat we op grote schaal de goedkoopste prijzen missen - als mensen daar bij gangbare producten voorbeelden van kunnen vinden, graag.

Dan de prijzen die er staan zelf: je hebt keuze tussen incl. of excl. verzendkosten. Geen keuze van verzendmethode of betaalmethode. Een ruw vergelijk is dus alleen leuk als je óf afhaalt, óf vooruitbetaalt via overboeking (geen iDeal, geen CC, etc.) en standaard verzending hanteert. In ieder andere situatie kloppen bij b.v. HWi de prijzen gewoon niet.

De mogelijkheid om een mandje te vullen en dat als geheel te vergelijken zie ik ook niet. Ervaring met andere "ShopReview" mogelijkheden heb ik niet (backend) maar ik weet hoeveel tijd en moeite er hier gestoken is om alles betrouwbaara te houden. Wat ik ook zie is dat steeds meer dingen die hier eerder al geïntroduceerd werden nu ook elders verschijnen; blijkbaar bieden we niet alleen onze eigen PW, maar leiden onze investeringen tot verbeteringen in andere PWs. Ontwikkelingen zoals met de nieuwe telecom-PW, en zoals die op Koopinfo zullen straks elders ook wel terug te zien zijn.

Er zijn dus - hoe jammer ook dat de gratis functie verdwijnt, ik bedoel ik zie de voordelen (en die zijn niet enkel commercieel) én de nadelen - nog wel andere dingen die added value bieden imho. Zoals gezegd, ik heb even zitten neuzen maar vind zo snel geen voorbeelden van waar wij de laagste prijs missen, en daar ben ik toch wel benieuwd naar. Niet om op tenen te trappen, maar wij Tweakers (en ik ben daar een prima voorbeeld van :P) zijn er ook wel goed in om bij een theoretische mogelijkheid dat iets een kleine negatieve impact heeft het uit principe het graf in te discussiëren, terwijl er geen of nauwelijks praktische voorbeelden van zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2009 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Quacka schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 21:54:
[...]

Mij kan het geen reet schelen als ik eerlijk ben. Ik ben namelijk consument en geen bedrijf.

De leiding van tweakers is teveel met commercie bezig en vergeet dat de commercie alleen zinvol is dankzij de consumenten die gebruik maken van de tools.
Snap ik helemaal, ik sprak daarom ook in de rol van ondernemer naar ondernemer. De tweakers.net pricewatch is niet meer als een marketingmiddel voor een webshop om zijn naam mee aan te prijzen. Dat tweakers.net hiervoor geld vraagt lijkt me niet meer als redelijk (de discussie over de exacte tarieven daargelaten), maar blijft mijn vraag waarom dat de ene shop hiervoor wel zou moeten betalen en de andere weer niet. Een advertentie in de krant kost ook geld... een shirtsponsor bij de lokale voetbalclub ook.
En voor internet belde we allemaal met modems in op BBSén.... 8)7

Ik heb het over de hedendaagse situatie, waarin hardware.info spreekwoordelijk kleinduimpje is en tweakers.net goliath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
dominator schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 08:50:
[...]

Snap ik helemaal, ik sprak daarom ook in de rol van ondernemer naar ondernemer. De tweakers.net pricewatch is niet meer als een marketingmiddel voor een webshop om zijn naam mee aan te prijzen. Dat tweakers.net hiervoor geld vraagt lijkt me niet meer als redelijk (de discussie over de exacte tarieven daargelaten), maar blijft mijn vraag waarom dat de ene shop hiervoor wel zou moeten betalen en de andere weer niet. Een advertentie in de krant kost ook geld... een shirtsponsor bij de lokale voetbalclub ook.
Ik begrijp het principe.
Het was alleen ook op andere manier mogelijk om verschil te maken.
Bijv wat je bij HWI ziet: daar staan een deel van de prijzen verborgen en moet je handmatig klikken om de prijzen in beeld te krijgen.
Commercieel gezien krijg je zo een duidelijk verschil tussen betalende en niet betalende bedrijven. De meeste mensen zullen er namelijk niet op klikken en zullen dus die prijzen helemaal niet zien.
Maar degene die alle prijzen willen zien, die kunnen ze wel vinden. Dat zou ik wel handig vinden en een mooie middenweg.
En voor internet belde we allemaal met modems in op BBSén.... 8)7

Ik heb het over de hedendaagse situatie, waarin hardware.info spreekwoordelijk kleinduimpje is en tweakers.net goliath.
Ja, en als je naar het verleden kijkt dan kunnen dingen snel veranderen.
Wat nu populair is kan snel zijn populariteit verliezen. Dat is altijd het gevaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Quacka schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 09:39:
[...]
Ja, en als je naar het verleden kijkt dan kunnen dingen snel veranderen.
Wat nu populair is kan snel zijn populariteit verliezen. Dat is altijd het gevaar :)
Klopt.... maar dat is een keuze van het management, en niet van ons als gebruikers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dominator schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 09:51:
[...]

Klopt.... maar dat is een keuze van het management, en niet van ons als gebruikers. :)
Nou is dat ook wel erg kort door de bocht :) Er wordt uiteraard wel degelijk veel waarde gehecht aan de userbase en de meningen die er leven. Soms zijn er wel compromissen nodig - en da's niet alleen commercieel, maar het is net als met politiek dat het belang voor het geheel niet direct ook het belang van het individu is.

Overigens is een groot verschil met HWi dat zij alle winkels gratis vermelden, maar in eerste instantie onzichtbaar. Moeilijk meetbaar is de hoeveelheid werk en effort in onderhoud er gedaan wordt. Als hier gekozen zou worden voor gratis autosync met de mate van controle en onderhoud, dan kunnen we beter gelijk stoppen :P
Maar dat is ook een keuze in hoeveelheid met minder controle of kwaliteit in kleinere hoeveelheden. Kwaliteit is altijd al het speerpunt geweest, en ik denk *juist* dat dat het onderscheidend vermogen is wat bijdraagt aan de populariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Kort door de bocht inderdaad, maar ik neem aan dat VNU/tweakers.net zijn beslissingen weloverwogen neemt. En inderdaad, kwaliteit heeft zijn prijs.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 24-09 11:55

Brons

Fail!

Maar er gaat nu wel met een abonnement gewerkt worden? Uit het andere topic kwam bij mij de indruk naar voren dat er vooral met een provisie gewerkt gaat worden. Ik weet wel dat ik als consument het goedkoopste wil en dan kan het mij niet schelen dat de kans erg klein is dat de goedkoopste er niet tussen zit. De kans is er wel.

Als het abonnement gewoon blijft denk ik inderdaad dat de Tweakers pricewatch de weg van altavista gaat. Opzich niet erg want voor innovatie moet een vastgeroest product soms even sneuvelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Laat ik first and foremost eens zeggen dat mijn reactie niet per sé de mening is van Tweakers.net als bedrijf, ik uit mij hier in een persoonlijke hoedanigheid. Dat betekent dat ik cynisch en sarcastisch en bot kan zijn, wat ik zakelijk gezien natuurlijk niet echt maken kan.
-Elmer- schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:11:
Beste Jaap,

Ons bedrijf, Stickel & van Trigt Camerabeveiliging gebruikte de pricewatch tot voorheen om handmatig prijzen toe te voegen. Alhoewel wel best bereid zijn om voor de pricewatch te betalen staat voor ons de maandelijkse prijs van de pwmanager totaal niet in verhouding met de financiële voordelen die we behalen met het vermeld staan in de pricewatch. Het handmatig plaatsen van prijzen in de pricewatch was naar ons mening een mooie uitkomst. We hebben maar zo'n 30 producten in de pricewatch en gezien het feit dat onze prijzen niet dagelijks veranderen konden we best leven met de nadelen van het niet automatisch toe kunnen voegen van prijzen.
Okay laten we bij het begin beginnen: jullie verkopen camerabeveiligingsproducten, ik neem aan dat dat een soort opgevoerde webcams zijn en dat soort dingen. Daar zal je er geen bergen van verkopen via de PW (Pricewatch) begrijp ik, anders zou het de financiële implicaties wel verantwoorden immers. Niet om flauw te doen, maar een abonnement om gebruik te maken van de PW heb je al voor €75 per maand, we hebben het hier dus over minder dan €75 aan 'financieel gewin', zijnde marge, per maand? Is het dan überhaupt eigenlijk wel de moeite om (handmatig) prijzen toe te voegen? Als het zo weinig oplevert...

Over een andere boeg: prijzen handmatig toevoegen dat kost ook tijd en tijd is ook geld, is het dan niet haast interessanter om de prijzen automatisch toe te voegen? Stel dat je elke 3 dagen een half uurtje bezig bent, dus 10x per maand een half uur, dus 5 uur per maand... Of ben je geen €12,50 per uur waard?
Ik betreur het besluit om in het vervolg alleen maar te werken met abonnementen ten zeerste want het sluit veel kleine bedrijfjes uit waarvoor het bedrag van de pw niet in verhouding staat met de voordelen ervan.
Euhm... Zijn wij een filantropische instelling dan? Voor zover ik weet zijn wij ook gewoon een normaal bedrijf: Als jij van onze diensten gebruik wil maken, dan verwachten wij er iets voor terug; als ik iets bij jou afneem, dan wil jij daar toch ook centjes voor hebben? We hebben hier in de Pricewatch 7 monden te voeden en dat is nog zonder de developers mee te rekenen of de administratiemensen en de freelancers die voor ons producten invoeren en bijhouden. Wij hebben toch ook gewoon kosten, mogen wij dat dan ineens niet terugverdienen?
Als jij niet genoeg omzet en marge behaalt door mee te doen met de PW moet je dat gewoon niet doen, dat is toch gewoon een logisch feit?
Dit zal denk ik tot gevolg hebben dat alleen de grote jongens zich nog een pw-abonnement kunnen veroorloven en omdat deze allemaal even kleine marges hanteren denk ik dat het interessante van de pricewatch snel verdwijnt. Momenteel kijkend in de pricewatch zie ik in verhouding veel meer prijsvechters dan voorheen en verdwijnen (de vaak meer service gerichte) kleine webwinkels. En om heel eerlijk te zijn, wat is er nou interessant aan om de prijzen van zeg Azery, Zercom en zeg Max-ICT te vergelijken? De verschillen zijn over het algemeen zo klein dat het vergelijken naar mijn mening niet echt interessant is. Als er nou ook veel andere bij staan is het verschil goed te zien maar als zij met nog een paar van die jongens de dienst uitmaken is er weinig lol meer aan te beleven.
Leuk dat je het zegt, want wij merken juist dat telkens meer kleine partijen gebruik willen maken van de Pricewatch, precies het tegenovergestelde van wat jij hier dus aanhaalt. Bovendien zijn er juist een aantal prijsvechters niet meer of minder aanwezig én zijn er wat veranderingen geweest in het margebeleid van een aantal retailers. Hierdoor worden er gezondere marges gemaakt, kan er meer service worden verleend en meer worden ingespeeld op de wensen van de klant. Tel daarbij op dat we de verzend- en betaalmethoden meenemen in ons prijsvergelijk, waardoor partijen die 'wazige kosten' doorberekenen aan de klant (inpakkosten, baliekosten of wat je zoal kunt verzinnen) ineens opvallen. Wat je bovendien vergeet is dat je in de PW als bezoeker de mogelijkheid hebt om te zien in hoeverre een product op voorraad is, mits de winkel gebruik maakt van een prijsfeed met hierin een levertijdindicatie.
Laat ik dan óók nog maar eens inbrengen dat als je je alleen op prijs kunt differentiëren, je het niet gaat winnen, er moet ook marge gemaakt en zeker de kleinere retailers kunnen niet dezelfde inkoopcondities afdwingen en moeten het daarom juist op een andere manier doen.
Vroeger kon ik makkelijk in de pricewatch zien wat een bepaald product bij een webwinkel bij mij in de buurt kostte, uitermate handig. Dat kan nu niet meer wat tot gevolg heeft dat ik de pricewatch veel minder gebruik.
Dan zouden er winkels bij jou in de buurt failliet moeten zijn gegaan ofzo, want wij hebben de afgelopen 15 maanden juist een sterke groei in het aantal klanten gehad. Er zijn effectief een stuk of 50 shops bijgekomen die hun prijzen bij ons plaatsen, zonder rekening te houden met de Telecom PW... We hebben dus: meer winkels, meer producten, meer prijzen en da's voor jou een nadeel? Best knap.
Ook is het voor sommige bedrijfjes erg interessant soms een enkele, tijdelijke aanbieding, te vermelden in de pricewatch, deze mogelijkheid is nu verdwenen en ook dat is denk ik in geen geval positief, niet voor de winkels en niet voor tweakers.
Ja een tijdelijke aanbieding kan interessant zijn, maar als je die 'gewoon in de massa' plaatst, dan valt het ook niet echt op. Daarvoor zijn er misschien wel betere manieren om een product onder de aandacht te brengen, zoals een banner in de Pricewatch of boven een nieuwsitem/review die over dat product gaat bijvoorbeeld.

Als laatste een punt dat ik hier nog niet aangehaald zag: een gratis vermelding voor kleine winkels is ook niet echt fair voor de wel-betalende klanten. Waarom zouden zij het nog langer moeten pikken dat een winkel, zonder hiervoor te betalen, leads krijgt terwijl zij hier wel een vergoeding tegenover stellen?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 25-09 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Brons schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 11:40:
Maar er gaat nu wel met een abonnement gewerkt worden? Uit het andere topic kwam bij mij de indruk naar voren dat er vooral met een provisie gewerkt gaat worden. Ik weet wel dat ik als consument het goedkoopste wil en dan kan het mij niet schelen dat de kans erg klein is dat de goedkoopste er niet tussen zit. De kans is er wel.

Als het abonnement gewoon blijft denk ik inderdaad dat de Tweakers pricewatch de weg van altavista gaat. Opzich niet erg want voor innovatie moet een vastgeroest product soms even sneuvelen.
Het is al tijden geen abonnement met domweg vaste maandlasten meer :)

Zoals ook hier te lezen valt wordt het PWM abonnement al sinds begin 2008 betaald per "click" vanuit de PW naar een shop.

Edit: Met dus die 75 euro per maand minimum zoals Floris hierboven al uitlegt.

[ Voor 65% gewijzigd door Orion84 op 01-07-2009 11:51 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Quacka schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 21:54:
[...]

Als consument vind je het ook wel prettig als je niet elke x-maanden een andere site moet gebruiken om je prijsvergelijk op te kunnen doen wel? Zonder duidelijk, eerlijk en eenduidig prijsbeleid is geen enkel bedrijf een lang leven beschoren. ;)
Hier kan ik lang en kort over zijn, maar laat ik het houden op het korte antwoord ;)
Zolang je geen crew bent heb krijg denk ik überhaupt weinig mee van het reilen en zeilen hier op kantoor. Het zal dan ook wel vrij lastig zijn om te zien wat voor beslissingen er allemaal worden genomen. Misschien vergeet je bijvoorbeeld de nieuwe manier van vergelijken (die ons letterlijk bijna 25% omzet kostte), misschien heb je niet gezien dat we tegenwoordig boeken, games en bijvoorbeeld scheerapparaten in de pricewatch hebben. Maar bovenal zal je niet echt doorhebben dat we dat niet voor het geld, maar voor de klantbeleving doen. (Doen we mee met bullshit-bingo, dat is 3x woordwaarde)
Zonder arrogant te willen doen denk ik dat er maar weinig partijen te vinden zijn die hetzelfde idee hebben als wij. Onze bezoeker is keihard nummer 1, onze zakelijke klant 2 en wij komen op de 3e plaats. Soms moet je echter wat minder populaire dingen doen om aan de andere kant weer leuke dingen te kunnen bieden. :)
[...]

Opel was ooit een populair automerk, dat staat nu ook aan de rand van faillisement... Door mismanagement, your point being?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Floor-is schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 11:58:
[...]

Hier kan ik lang en kort over zijn, maar laat ik het houden op het korte antwoord ;)
Zolang je geen crew bent heb krijg denk ik überhaupt weinig mee van het reilen en zeilen hier op kantoor.
Ik werk ook.... Ik kan me dus wel verplaatsen in een commercieel bedrijf. Zo bijzonder is tweakers nu ook weer niet.
Het zal dan ook wel vrij lastig zijn om te zien wat voor beslissingen er allemaal worden genomen. Misschien vergeet je bijvoorbeeld de nieuwe manier van vergelijken (die ons letterlijk bijna 25% omzet kostte), misschien heb je niet gezien dat we tegenwoordig boeken, games en bijvoorbeeld scheerapparaten in de pricewatch hebben.
Zitten alleen veel mensen te wachten op boeken, games en scheerapparaten (scheerapparaten wtf.... |:( )???
Games kan ik dan nog wel een beetje voorstellen, maar dat is dan nog wel de grens.
Schoenmaker blijf bij je leest....
Maar bovenal zal je niet echt doorhebben dat we dat niet voor het geld, maar voor de klantbeleving doen. (Doen we mee met bullshit-bingo, dat is 3x woordwaarde)
Zonder arrogant te willen doen denk ik dat er maar weinig partijen te vinden zijn die hetzelfde idee hebben als wij. Onze bezoeker is keihard nummer 1, onze zakelijke klant 2 en wij komen op de 3e plaats. Soms moet je echter wat minder populaire dingen doen om aan de andere kant weer leuke dingen te kunnen bieden. :)
Zolang jullie goede inschattingen van de klanten maken. En dat betwijfel ik een beetje.

[...]
Opel was ooit een populair automerk, dat staat nu ook aan de rand van faillisement... Door mismanagement, your point being?
Dat jullie hiermee een verkeerde keuze maken.
En dus ook Opel achterna kunnen gaan. Op lange termijn bekeken.
Op korte termijn is het punt dat jullie betalende klanten willen houden. Dat is natuurlijk terecht. Dat is jullie brood.
Het punt is dat er voor de betalende klanten weinig alternatief is. Of denk je dat Azerty, cool-prices, ed handmatig tig prijzen in willen voeren?
Zolang tweakers populair is zullen deze klanten gewoon blijven. Salland heeft gezien dat weggaan niet verstandig is. ;)

Dat jullie het niet-betalende bedrijven een beetje willen ontmoedigen kan ik mij voorstellen. Dat zou dus kunnen door deze bedrijven te verbergen, ipv volledig te verwijderen.

neem het voorbeeld van hierboven.
Klein bedrijf, verkoopt door de handmatige toevoeging op tweakers 10 produkten extra met een kleine marge van bijv 10 euro. Dat levert dus 100 euro aan marge op. Als je daarvan minimaal 75 euro aan tweakers moet betalen, dan begrijp je dat abonnement zeer onaantrekkelijk is.
Ik kan me dus zeker voorstellen dat het handmatig toevoegen van prijzen aantrekkelijk was en 75 euro per maand niet. Als jullie dat niet begrijpen, dan vrees ik dat jullie businessmodel inderdaad tot mislukken is gedoemd. Dan kunnen jullie je namelijk alleen in je eigen situatie verdiepen en niet in die van jullie klanten.

Er zijn zat alternatieven te bedenken die beter werken. Had advies op het forum gevraagd.
Er zit hier zat kennis. Kennis is macht.... Maak als bedrijf eens gebruik van de community die jullie hebben. Er zijn maar weinig bedrijven die deze mogelijkheid hebben....

Ik had al een voorbeeld genoemd.
Een andere optie is klanten tegen (veel kleinere) betaling per produkt de mogelijkheid bieden om handmatig prijzen toe te voegen, waarbij je ze tevens dwingt om de prijzen bij verandering ook binnen enkele dagen te wijzigen in de PW. Verantwoordelijkheid klant zegmaar.
Gebeurt dit dan niet, dan krijgen ze een boete of worden uit de PW gehaald.

Maar dit zijn maar 2 voorbeelden die ik kan verzinnen. En ander weet er misschien nog 5....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Quacka schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 12:56:
[...]

Ik werk ook.... Ik kan me dus wel verplaatsen in een commercieel bedrijf. Zo bijzonder is tweakers nu ook weer niet.
Wat ik meer probeerde aan te geven is dat een bezoeker een buitenstaander is. We zitten allemaal in dezelfde community, maar er zijn er maar een paar van ons die de achterliggende toko kennen, er wel eens komen of daadwerkelijk betrokken zijn bij de verschillende beslissingstrajecten. Hoewel we gewoon een commercieel bedrijf zijn, zijn we ook een bedrijf met een best wel unieke visie. ;)
[...]

Zitten alleen veel mensen te wachten op boeken, games en scheerapparaten (scheerapparaten wtf.... |:( )???
Games kan ik dan nog wel een beetje voorstellen, maar dat is dan nog wel de grens.
Schoenmaker blijf bij je leest....
Of juist groeien in de breedte opdat je de 'core' niet verder hoeft te belasten met een inflatiecorrectie (lees: prijsverhoging). Het toevoegen van boeken en scheerapparaten was een supereenvoudig klusje, maar levert wel centjes op, klaarblijkelijk is er een behoefte aan en dus is het handig om hierin mee te gaan.
Overigens passen juist scheerapparaten veel beter in de doelgroep dan menigeen denkt: hoeveel van onze bezoekers zijn er man en hoeveel zullen zich scheren? Een klein gokje: 85% heeft behoefte aan een scheermes of scheermasjien, waarom zouden we daar dan niet op inspelen?
[...]

Zolang jullie goede inschattingen van de klanten maken. En dat betwijfel ik een beetje.
Zoals eerder aangegeven: soms moet je een minder populair besluit nemen om iets anders mogelijk te maken. Jij zal toch ook weten dat het net de politiek is: soms moet je de accijnzen omhoog gooien om onderhoud aan wegen mogelijk te maken... Hmm nogal slecht voorbeeld gezien de politiek in ons land, maar het vergelijk gaat wel ongeveer op: soms moet je op plek A wat meer vragen om op plek B meer te kunnen bieden.
Als we puur op inkomsten zouden werken hadden bepaalde onderdelen van de site er of heel anders uitgezien of allang niet meer bestaan.
[...]

Dat jullie hiermee een verkeerde keuze maken.
En dus ook Opel achterna kunnen gaan. Op lange termijn bekeken.
Ik denk persoonlijk dat we dat pas op lange termijn weten. Dat het geen populistische keuze is, dat was immers al duidelijk.
Op korte termijn is het punt dat jullie betalende klanten willen houden. Dat is natuurlijk terecht. Dat is jullie brood.
Het punt is dat er voor de betalende klanten weinig alternatief is. Of denk je dat Azerty, cool-prices, ed handmatig tig prijzen in willen voeren?
Hmmm jij zegt eerst dat HWI een concurrent is en nu weer niet, maar misschien is dat je punt dan deze keer niet. Maar to the point: natuurlijk willen we de betalende klanten behouden, maar dat doen we ook door meerwaarde te bieden, te blijven vernieuwen en te blijven luisteren naar die klanten. Voor sommige van onze betalende klanten waren de gratis vermeldingen een doorn in het oog: je kon als niet-klant eenvoudig meeliften op de populaire producten en zo leads genereren. Waar onze klanten daarvoor moeten betalen, zijn er shops die een deel van de leads krijgen zonder hiervoor te betalen, dat is commercieel gezien niet handig, maar als bovendien blijkt dat het een (grote) irritatiefactor is van je bestaande klanten, dan wordt het tijd om eens op het achterhoofd te krabbelen.
Zolang tweakers populair is zullen deze klanten gewoon blijven. Salland heeft gezien dat weggaan niet verstandig is. ;)
Hoewel ik niet op de exacte situatie rond Salland in wil gaan, zijn er partijen die het niet (zomaar of eenvoudig) zouden redden zonder de PW, maar er zijn ook tal van partijen voor wie we niet veel meer zijn dan 'het zoveelste marketingmiddel' en die het dus wel eenvoudig kunnen hebben. Neemt niet weg dat wij moeten proberen aan te sluiten bij de eisen en wensen van zoveel mogelijk klanten.
Dat jullie het niet-betalende bedrijven een beetje willen ontmoedigen kan ik mij voorstellen. Dat zou dus kunnen door deze bedrijven te verbergen, ipv volledig te verwijderen.
Ze stonden al onderaan de lijsten in het grijs, misschien was je dat niet opgevallen?
neem het voorbeeld van hierboven.
Klein bedrijf, verkoopt door de handmatige toevoeging op tweakers 10 produkten extra met een kleine marge van bijv 10 euro. Dat levert dus 100 euro aan marge op. Als je daarvan minimaal 75 euro aan tweakers moet betalen, dan begrijp je dat abonnement zeer onaantrekkelijk is.
Ik kan me dus zeker voorstellen dat het handmatig toevoegen van prijzen aantrekkelijk was en 75 euro per maand niet. Als jullie dat niet begrijpen, dan vrees ik dat jullie businessmodel inderdaad tot mislukken is gedoemd. Dan kunnen jullie je namelijk alleen in je eigen situatie verdiepen en niet in die van jullie klanten.
Ik denk dat we het hier niet snel eens gaan worden. :)
1. Natuurlijk is het aantrekkelijker om iets compleet gratis te krijgen dan ervoor te betalen.
2. Naast de direct meetbare extra omzet is de PW ook gewoon een marketingmiddel: bezoekers zien je naam telkens, wat ook helpt.
Er zijn zat alternatieven te bedenken die beter werken. Had advies op het forum gevraagd.
Er zit hier zat kennis. Kennis is macht.... Maak als bedrijf eens gebruik van de community die jullie hebben. Er zijn maar weinig bedrijven die deze mogelijkheid hebben....
Ben het met je eens dat wij die mogelijkheid hebben, waarom die echter niet lijkt te zijn benut, kan en zal ik geen uitspraken over doen. Dat is immers niet aan mij.
Ik had al een voorbeeld genoemd.
Een andere optie is klanten tegen (veel kleinere) betaling per produkt de mogelijkheid bieden om handmatig prijzen toe te voegen, waarbij je ze tevens dwingt om de prijzen bij verandering ook binnen enkele dagen te wijzigen in de PW. Verantwoordelijkheid klant zegmaar.
Gebeurt dit dan niet, dan krijgen ze een boete of worden uit de PW gehaald.
De feeds die we bij klanten gebruiken updaten we 4x daags, dus als er qua voorraad of prijs iets veranderd, dan zie je dat heel snel. Mijn persoonlijke doelstelling is om naar nog (veel) meer updates per dag te gaan, juist voor die levertijdindicatie. Wat je voorstelt is enorm bewerkelijk en dat maakt het erg lastig om uit te voeren vrees ik.
\Maar dit zijn maar 2 voorbeelden die ik kan verzinnen. En ander weet er misschien nog 5....
De voorbeelden worden -in ieder geval door mij- bijzonder gewaardeerd, sowieso is de input van de community iets dat voor mij erg belangrijk is. Soms schiet ik wel een beetje hard in de verdediging, dat zal er ook wel aan liggen dat het mij nader aan het hart gaat, dat ik het beste wil voor de community en het bedrijf, juist zodat we zo lang mogelijk blijven bestaan. Misschien weet je dat niet, maar ik was één van de drie die T.net heeft gerund van 2000 tot 2003...

[ Voor 65% gewijzigd door Floor-is op 01-07-2009 14:32 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
over dat laatste: ik begreep uit je vorige post dat het juist geld kostte. Maar als het geld oplevert: natuurlijk doen...
Maar goed... misschien komen er wel alternatieven in dit draadje te staan waar jullie nog niet aan gedacht hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Quacka schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:38:
over dat laatste: ik begreep uit je vorige post dat het juist geld kostte. Maar als het geld oplevert: natuurlijk doen...
Maar goed... misschien komen er wel alternatieven in dit draadje te staan waar jullie nog niet aan gedacht hadden.
Even ter verduidelijking voor mensen die dit nalezen: "Dat laatste" ging over de nieuwe producten in de PW. :)

Als jullie trouwens nog leuke ideeën hebben, dan horen we dat graag. Films of muziek of misschien autobanden, je weet het niet :P Laat je vooral niet beperken, misschien ontdekken we wel een enorm gat in de markt! :D

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Om even een user hierboven te quoten 'schoenmaker : blijf bij je leest'..... of gaan jullie de concurrentie aan met kieskeurig.nl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik verbaasde me eigenlijk over de schoenmaker blijf bij je leest opmerking door dezelfde persoon die zei dat Altavista vroeger een populaire zoekmachine was - stilstaan is achteruitgaan ;)

Kijk, Tweakers.net is een techsite, lijkt me niet dat we hier schoenen gaan vergelijken - maar, als je op een gegeven moment een solide backend hebt, dan is het toch gewoon een kwestie van op een andere site vullen met totaal andere producten en je bent klaar. Als je kijkt naar het geld en de energie die in de ontwikkeling van iets dergelijks gaat zitten, dan ben je gek als je niet de breedte inkijkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Uiteindelijk zal de gebruiker oordelen of het voorgestelde businessmodel levensvatbaar is. Zo werkt dat nu eenmaal in een vrije markteconomie. Als te vaak blijkt dat de PW onvolledig is, zal ik de volgende keer een andere prijsvergelijkingssite gebruiken, met als gevolg dat meer ondernemers hun abonnement beëindigen, met als gevolg dat de PW onvollediger wordt, enz...
Zo werkt concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 16:51:
Ja, ik verbaasde me eigenlijk over de schoenmaker blijf bij je leest opmerking door dezelfde persoon die zei dat Altavista vroeger een populaire zoekmachine was - stilstaan is achteruitgaan ;)

Kijk, Tweakers.net is een techsite, lijkt me niet dat we hier schoenen gaan vergelijken - maar, als je op een gegeven moment een solide backend hebt, dan is het toch gewoon een kwestie van op een andere site vullen met totaal andere producten en je bent klaar. Als je kijkt naar het geld en de energie die in de ontwikkeling van iets dergelijks gaat zitten, dan ben je gek als je niet de breedte inkijkt. :)
Ik snap je denkwijze, en stilstand is achteruitgang... Alleen de breedte opzoeken is ook niet altijd de beste keuze, er zijn al een aantal keuzes gemaakt die in mijn ogen niet bij tweakers.net horen. Maar dat is een heel andere discussie, en ik denk hier niet op zijn plaats. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk007 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 16:59:
Uiteindelijk zal de gebruiker oordelen of het voorgestelde businessmodel levensvatbaar is. Zo werkt dat nu eenmaal in een vrije markteconomie. Als te vaak blijkt dat de PW onvolledig is, zal ik de volgende keer een andere prijsvergelijkingssite gebruiken, met als gevolg dat meer ondernemers hun abonnement beëindigen, met als gevolg dat de PW onvollediger wordt, enz...
Zo werkt concurrentie.
Exactly :) En ook bij Tweakers.net wil de glazen bol nog niet opstarten.
dominator schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:11:
[...]

Ik snap je denkwijze, en stilstand is achteruitgang... Alleen de breedte opzoeken is ook niet altijd de beste keuze, er zijn al een aantal keuzes gemaakt die in mijn ogen niet bij tweakers.net horen. Maar dat is een heel andere discussie, en ik denk hier niet op zijn plaats. :)
Nee duidelijk; ik denk ook niet dat zo'n formule onderdeel zou zijn van T.net.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2009 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Elmer-
Om te beginnen vindt ik dit een erg leuke discussie. Geen gegooi met alleen maar loze meningen maar degelijk inhoudelijk. Fijn om te merken :)

Om even verder te gaan over de lagere prijzen in de HWI, ik zal 3 voorbeelden noemen:
Synology DS-209+II (HWI 364 en PW 369)
AMD Phenom II 940 BE (HWI 138,05 en PW 153,69)
Axis 213PTZ (HWI 1373,40 en PW 1392) welliswaar niet zo'n veel verkocht product maar wel in mijn eigen straatje

Wat ik persoonlijk denk is dat het tegemoet komen aan kleine bedrijfjes bij jullie op de lange termijn een positief effect zal hebben, nu weet ik natuurlijk niet hoe negatief betalende klanten tegenover de 'gratis' bedrijfjes staan maar zo negatief kan het geloof ik nooit zijn. Wat wees nou eerlijk, die kleine bedrijfjes vormen met die paar prijzen in de PW toch bijna geen concurrentie? Maar ik dwaal af, wat ik wou zeggen is dat wanneer je nu de kleine bedrijfjes gratis aanbiedt om handmatig hun prijzen te vermelden in de PW het wel eens heel goed zou kunnen dat die kleine bedrijfjes groot worden en een abonnement nemen op de PW. Het is ook een goede manier voor bedrijfjes om te kijken of het überhaupt wel nut heeft om een abonnement op de PW te nemen, je gaat er een beetje mee stoeien, kijkt wat het doet, of er bezoekers vandaan komen dan zo ja, dan overweeg je misschien wel een PW abonnement. Het is een mooie manier om kennis te maken met de PW waar je als zijnde Tweakers denk ik goed je voordeel uit zou kunnen halen. Het is dan als het ware een soort van trial-account met beperkingen.
Misschien leuk om er eens vanaf die kant naar te kijken (maar wellicht hebben jullie dat natuurlijk al gedaan ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Ik denk, nu ik wat langer over nadenk, dat vooral de kleine bedrijven die wel betalen het probleem zijn.

De azerty's zullen zich niet druk maken over het bedrijf op de hoek. Meestal zijn die nu eenmaal toch duurder.
Nee, het gaat om de kleinere bedrijven met minder produkten. Degene die betalen balen van degene die niet (willen) betalen.

Maar het beste lijkt mij toch het betalen per produkt, als alternatief voor het normale contract.
Stel dat het gemiddelde kleine bedrijf 10 (makkelijk rekenen) prijzen heeft staan, waar ze dus 75 euro voor betalen plus per klik nog wat.
Per produkt kost dit dan gemiddeld 7,50 per maand + kliks.

Geef dan bedrijven de mogelijkheid om per produkt te betalen. Bijv 5 euro voor alleen een prijs handmatig toevoegen. En 10 euro voor prijs + directe link naar website. Een bedrijf die dan 10 produkten heeft zou in het laatste geval 100 euro kwijt zijn en kan dus beter een volledig abonnement nemen.
Maar bedrijven die af en toe wat aanbiedingen willen plaatsen zijn minder kwijt.

Misschien is het gemiddeld aantal produkten 20 ipv 10. Dan kost het nog maar 3,75 per produkt.
Dan kan natuurlijk ook de losse prijs naar beneden.

Voordelen:
1. Kleine bedrijven zijn niet gelijk een vermogen kwijt en kunnen zien of produkten in de PW beter verkopen dan de rest van hun assortiment
2. Tweakers.net verdient ook geld aan de kleine bedrijven
3. De consumenten kunnen meer prijzen vinden en missen minder snel die paar aanbiedingen.

Natuurlijk is de keerzijde dat ook wat kleine bedrijven overstappen naar het betalen per produkt. Alleen kan ik het me voorstellen dat het best beperkt kan worden. Immers heeft het volledige abonnement toch als voordeel dat de prijzen automatisch geupdated kunnen worden. De prijzen hoeven door de shop niet handmatig bij gehouden te worden.

Ik ben ook benieuwd naar de mening van kleine klanten, zoals Elmer zijn bedrijf/werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

-Elmer- schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 20:38:
Om te beginnen vindt ik dit een erg leuke discussie. Geen gegooi met alleen maar loze meningen maar degelijk inhoudelijk. Fijn om te merken :)
Ik neem even aan dat dit ook deels op mij betrekking heeft, moet zeggen dat ik het vooral leuk vind waar zo'n discussie heen kan gaan, zoals nu meer richting een afrekenmodel bijvoorbeeld.
Helaas is het voor mij nagenoeg onmogelijk hier inhoudelijk op in te gaan, behalve misschien wat bijsturen.
Om even verder te gaan over de lagere prijzen in de HWI, ik zal 3 voorbeelden noemen:
Synology DS-209+II (HWI 364 en PW 369)
AMD Phenom II 940 BE (HWI 138,05 en PW 153,69)
Axis 213PTZ (HWI 1373,40 en PW 1392) welliswaar niet zo'n veel verkocht product maar wel in mijn eigen straatje
Die Synology DS-209+ II is niet meer voor 364 bij HWI te vinden trouwens.
De AMD Phenom zie ik niet voor onder de 153,69
De Axis is bij HWI van OBCS, die zijn ook klant bij ons, wel vreemd dat wij hem dan niet hebben maar dat kan aan van alles liggen.

Feitelijk scheelt het helemaal niet zoveel, want de prijzen bij HWI in de search zijn kale prijzen (zonder verzendkosten) en als je die erbij optelt, dan hebben we nagenoeg hetzelfde in die drie aangehaalde producten. :)

Verder heb ik ff mijn tijd nodig in het sociale leven, dus ik ga weer even gezellig doen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 02-07-2009 12:53 . Reden: klein stukje weggehaald ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Quacka: Wat jij bedoelt is min of meer een staffel hanteren. Dus per aantal X, Y, Z of >Z een tarief hanteren. Ik kan uit ervaring melden dat dat prima werkt :)
Andere manier is nog een uittreksel uit de jaarrekening vragen, en dan op basis daarvan een percentage van de omzet of winst vragen oid. Dan ben je helemaal fair bezig :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Floor-is schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 21:48:

Die Synology DS-209+ II is niet meer voor 364 bij HWI te vinden trouwens.
De AMD Phenom zie ik niet voor onder de 153,69
De Axis is bij HWI van OBCS, die zijn ook klant bij ons, wel vreemd dat wij hem dan niet hebben maar dat kan aan van alles liggen.

Feitelijk scheelt het helemaal niet zoveel, want de prijzen bij HWI in de search zijn kale prijzen (zonder verzendkosten) en als je die erbij optelt, dan hebben we nagenoeg hetzelfde in die drie aangehaalde producten. :)
Kan misschien aan een update liggen, hardwareinfo importeert meen ik om de 2 uur alle prijzen terwijl tweakers.net dat iets minder doet. Net een beetje asynchroon denk ik, inderdaad weinig om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk zit het ook al helemaal niet ver van het staffelgebeuren af... Er is een kleine maandelijkse fee (al voor wat jij voorstelt voor 10 artikelen, waarbij gelijk de mogelijkheid er is tot oneindig veel producten...) en voor de rest is het op basis van leads.

Wil je weinig producten adverteren maar juist wel waar voor jou de marge inzit, prima. Ga je ervan uit dat het aantal leads bij publiceren van alle prijzen voldoende verkopen binnenbrengt, ook prima.
In je voorbeeld zal het dus ook voor iedere winkel betalen betekenen - zoveel verschil tussen beiden is er dan toch niet?

Persoonlijk ben ik wel voorstander van het kunnen uitproberen van dingen voor je het koopt. Misschien is een time-limited trial van max X producten handmatig daarbij een idee. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat potentiële klanten uitgebreid en persoonlijk geïnformeerd worden en te zien krijgen wat het is.
Sowieso is de oude situatie geen echt vergelijk kwa trial - geen info over hoe autosync kan, geen statistieken over leads en relaties tussen prijzen / leads etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Quacka schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 21:22:
[...]
Maar het beste lijkt mij toch het betalen per produkt, als alternatief voor het normale contract.
Stel dat het gemiddelde kleine bedrijf 10 (makkelijk rekenen) prijzen heeft staan, waar ze dus 75 euro voor betalen plus per klik nog wat.
Per produkt kost dit dan gemiddeld 7,50 per maand + kliks.
Als ik Floor-is goed begreep (niet hier, maar via IRC) was die 75 euro incl. kliks. Als je voor minder dan 75 euro aan kliks hebt, betaal je 75 euro, niet 75 + kliks; als je voor meer dan 75 euro aan kliks hebt betaal je gewoon alleen je kliks. Of heb ik dat verkeerd begrepen Floor-is?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Orion84 schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 11:04:
[...]
Als ik Floor-is goed begreep (niet hier, maar via IRC) was die 75 euro incl. kliks. Als je voor minder dan 75 euro aan kliks hebt, betaal je 75 euro, niet 75 + kliks; als je voor meer dan 75 euro aan kliks hebt betaal je gewoon alleen je kliks. Of heb ik dat verkeerd begrepen Floor-is?
Dat heb je goed opgepakt :)

Laat ik dan ook de post van Floppus er even bijpakken en het goed proberen samen te vatten.

Voor een maandbedrag van minimaal €75 euro kan je (onder andere):
  • Automatisch prijzen importeren (4x daags, maar ook handmatig zonder (harde) limiet)
  • Uit de feed verzendkosten laten opnemen
  • Een ongelimiteerd aantal prijzen vermelden (hoewel wij die producten wel in de database moeten hebben, anders unsorted)
  • Dagelijks de kliks inzien, grafieken maken etc.
Bovendien: het minimale bedrag geld alleen als je niet genoeg kliks (doorverwijzingen feitelijk) krijgt om aan €75 te komen. Ga je daar overheen, dan geld enkel het daadwerkelijke bedrag aan kliks.

[ Voor 44% gewijzigd door Floor-is op 02-07-2009 12:58 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
offtopic:
laat, maar ik zag dit topic toevallig en wilde toch even reageren ;)

Dit is toch niet echt bevorderlijk voor de Pricewatch lijkt me. Het niveau ging al naar beneden de laatste tijd doordat veel prijzen/ producten ontbraken of niet klopten doordat gebruikers ze niet zelf konden toevoegen of doordat ze gelockt waren. Dat was toch de kracht van de pricewatch, dat iedereen een bijdrage kon leveren door producten toe te voegen of prijzen die niet klopten te veranderen. Vooral het feit dat je geen nieuwe producten kon toevoegen omdat het betreffende bedrijf dat alleen zelf kon vond ik ergerlijk.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hierdoor de laatste tijd regelmatig naar een concurrerende site ga omdat die completer is. Dit is dus niet zeuren om het zeuren, maar een observatie als gebruiker.

Dat niet betalende winkels niet meer worden vermeld vind ik vreemd. Zo schiet je voorbij aan het doel van de pricewatch, namelijk om voor de gebruikers de prijzen zo goed mogelijk te vergelijken. Nu lijkt het enige doel nog om winst te maken voor T.net. Met zo'n instelling haken gebruikers snel af denk ik. Natuurlijk misgun ik het T.net niet om geld te verdienen, maar daar zijn ook andere manieren voor. Daar komt bij, als het product pricewatch voor de gebruiker minder aantrekkelijk wordt, wordt het voor bedrijven ook minder aantrekkelijk.

Het argument dat betalende bedrijven het vervelend vonden dat er ook bedrijven waren die gratis "meeliften" vind ik ook niet erg steekhoudend. Ze betalen toch omdat dit een meerwaarde heeft. Ze hadden ook niet kunnen betalen en met de hand alles invoeren, ook leuk ;)
Ik denk juist dat het goed is om kleine bedrijven gratis te laten deelnemen. Zo kan je ze laagdrempelig kennis laten maken met de voordelen van de pricewatch. Als ze dan meer producten willen toevoegen (omdat ze merken dat het resultaat oplevert, of simpelweg omdat het bedrijf groeit) zullen ze waarschijnlijk snel een abonnement nemen om prijzen automatisch te laten toevoegen.

Al met al best een kwalijke ontwikkeling, ik zou het prijzenswaardig vinden als T.net het beleid rond de pricewatch eens grondig zou heroverwegen en goed te kijken naar de doelstellingen, en dan waar nodig aanpassingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Geen nieuwe producten toevoegen? Hoe kom je daar nou bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Om precies te zijn, je kan wel een nieuw product toevoegen, maar als je dan een prijs wilt toevoegen gaat dat niet omdat zo'n beetje alle shops gelockt zijn. Dus dan moet je maar wachten tot die shops dat zelf doen, terwijl ik het bij wijze van spreken in 5 minuten zou kunnen doen, maar in de tussentijd staan er helemaal geen prijzen bij dat product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Azrael schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 21:03:
Om precies te zijn, je kan wel een nieuw product toevoegen, maar als je dan een prijs wilt toevoegen gaat dat niet omdat zo'n beetje alle shops gelockt zijn. Dus dan moet je maar wachten tot die shops dat zelf doen, terwijl ik het bij wijze van spreken in 5 minuten zou kunnen doen, maar in de tussentijd staan er helemaal geen prijzen bij dat product.
Je zult sowieso moeten wachten tot het betreffende product door de crew is goedgekeurd. En gezien het aantal updates op een dag vind ik dit nou niet echt zo'n dramatische situatie. Maargoed, ik snap nu in elk geval wat je bedoelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Azrael schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 17:36:
offtopic:
laat, maar ik zag dit topic toevallig en wilde toch even reageren ;)

Dit is toch niet echt bevorderlijk voor de Pricewatch lijkt me. Het niveau ging al naar beneden de laatste tijd doordat veel prijzen/ producten ontbraken of niet klopten doordat gebruikers ze niet zelf konden toevoegen of doordat ze gelockt waren. Dat was toch de kracht van de pricewatch, dat iedereen een bijdrage kon leveren door producten toe te voegen of prijzen die niet klopten te veranderen. Vooral het feit dat je geen nieuwe producten kon toevoegen omdat het betreffende bedrijf dat alleen zelf kon vond ik ergerlijk.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hierdoor de laatste tijd regelmatig naar een concurrerende site ga omdat die completer is. Dit is dus niet zeuren om het zeuren, maar een observatie als gebruiker.

Dat niet betalende winkels niet meer worden vermeld vind ik vreemd. Zo schiet je voorbij aan het doel van de pricewatch, namelijk om voor de gebruikers de prijzen zo goed mogelijk te vergelijken. Nu lijkt het enige doel nog om winst te maken voor T.net. Met zo'n instelling haken gebruikers snel af denk ik. Natuurlijk misgun ik het T.net niet om geld te verdienen, maar daar zijn ook andere manieren voor. Daar komt bij, als het product pricewatch voor de gebruiker minder aantrekkelijk wordt, wordt het voor bedrijven ook minder aantrekkelijk.

Het argument dat betalende bedrijven het vervelend vonden dat er ook bedrijven waren die gratis "meeliften" vind ik ook niet erg steekhoudend. Ze betalen toch omdat dit een meerwaarde heeft. Ze hadden ook niet kunnen betalen en met de hand alles invoeren, ook leuk ;)
Ik denk juist dat het goed is om kleine bedrijven gratis te laten deelnemen. Zo kan je ze laagdrempelig kennis laten maken met de voordelen van de pricewatch. Als ze dan meer producten willen toevoegen (omdat ze merken dat het resultaat oplevert, of simpelweg omdat het bedrijf groeit) zullen ze waarschijnlijk snel een abonnement nemen om prijzen automatisch te laten toevoegen.

Al met al best een kwalijke ontwikkeling, ik zou het prijzenswaardig vinden als T.net het beleid rond de pricewatch eens grondig zou heroverwegen en goed te kijken naar de doelstellingen, en dan waar nodig aanpassingen doen.
Helemaal mee eens, complete doodsteek dit voor de pricewatch. Waar ik vroeger toch automatisch op de pricewatch ging kijken ga ik nu uitwijken naar alternatieven, en wees eerlijk, die zijn er genoeg.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Overigens vergeten jullie niet de tekst aan te passen
De Tweakers.net Pricewatch is de grootste prijsvergelijker voor hardware, software en consumentenelektronica in Nederland en België. De Pricewatch biedt productinformatie, prijzen en reviews. Verder zijn er Shopreviews met koopervaringen en Vraag & Aanbod voor gratis advertenties van gebruikte producten.

Op dit moment bevat de Pricewatch 276.815 prijsopgaven van 63.650 producten. Ook zijn er 402.254 prijzen van 77.965 ongecategoriseerde producten.

Je kunt zelf prijzen, producten, shops en reviews toevoegen via de links in de rechter-kolom op de productpagina's. Mobiel prijsvergelijken is mogelijk via Tweakers.mobi. In de faq lees je alles over hoe je de Pricewatch maximaal kunt benutten!
Het zou ook netjes zijn om in de eerste alinea te vermelden dat het alleen voor aangesloten bedrijven geld.
Niet commercieel, wel netjes.

Ik zeg dit op deze manier omdat Floppus duidelijk benadrukt dat de keuze hiervoor zijn wortels o.a. heeft in het belang voor de gebruiker en niet direct de commerciële insteek de doorslag gaf.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 24-08-2009 20:27 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De teksten in de FAQs zijn wel aangepast, en technisch klopt het ook dat mensen zelf prijzen kunnen toevoegen maar dan bij een beperkt aantal winkels. Misschien is wat verduidelijking inderdaad op zijn plaats.

Shops toevoegen is onverminderd mogelijk overigens, aangezien reviews gewoon mogelijk zijn voor alle winkels. Overigens is ongeveer tegelijk met dit ook besloten om de koppeling ShR / PW los te maken - waar voorheen winkels konden aangeven geen boodschap te hebben aan de diensten van Tweakers.net in zijn geheel verwijderd werden, worden winkels nu simpelweg niet meer verwijderd, en blijven ShopReviews altijd mogelijk.

De juridische onderbouwing hiervoor was ook altijd onduidelijk, maar gezien het algemeen belang van de mogelijkheid tot reviews is hiertoe besloten - niet commercieel, wel goed voor de bezoeker. De tijd zal leren of er ooit jurisprudentie uit zal komen.

[edit]Grappig dat je mij net erbij edit terwijl ik al een reactie aan het tikken was :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nou ja.. ik zou het toch netter vinden om bij de prijzen duidelijk te maken dat deze alleen voor aangesloten bedrijven vergeleken worden. De eerste zin gaat duidelijk alleen over prijzen en daar zou het wel bij horen. Ondanks dat je toch een winkel kunt toevoegen bij de survey..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Begrijp het vanuit het oogpunt van Tweakers.net wel, maar toch vind ik deze ontwikkeling erg jammer. Beetje hetzelfde als dat Google ineens alleen nog maar sites in de zoekresultaten laat zien die tevens adverteren via Google Adwords, en niet meer de normale sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gezegd kan ik de insteek begrijpen, maar is het verschil met Google dat je volledig geautomatiseerde gegevens toont. Dat zou bij ons zeg maar een wirwar van tig keer hetzelfde product opleveren als dat bij die winkels net anders vermeld staat. Er vindt een hoop handmatig onderhoud plaats om de PW bruikbaar te houden.

In diezelfde lijn ligt misbruik; vele ontwikkelingen in de PW zijn een reactie op misbruik om de gebruiker te beschermen (sommige zaken hebben daarbij helaas langer geduurd dan anderen, maar het is wel vaak de bron).

Zo zijn er winkels geweest die via verkapte extra kosten hoog probeerden te scoren in de lijst, waarop een compleet nieuw kostensysteem geintroduceerd is waardoor het mogelijk is accuraat te zien wat de prijs gaat zijn bij verschillende betaal- en verzendmethoden + bijkomende kosten.

Zo zijn er winkels geweest die in de tijd van vrij aanpassen van prijzen bij alle winkels structureel prijzen van concurrenten hebben lopen aanpassen om zelf bovenaan te staan. In eerste instantie traceerbaar, maar bij ingrijpen is het een leermoment om de sporen te maskeren, waarop winkels de keuze is gegeven enkel zelf prijzen te publiceren en geen gebruikersinvoer te accepteren.

Zo zijn er winkels eenzijdig uit de PW verwijderd (inmiddels blijft dan dus de ShR staan) als deze bewust het systeem probeerden te misbruiken om de bezoeker te misleiden, betalend voor de PW vermelding of niet.

Zo zijn winkels die hun eigen ShopReview proberen te beïnvloeden in eerste instantie gewaarschuwd, en is naarmate het slimmer worden om om de controles heen te werken besloten de sancties bij gevonden fraude flink te verzwaren.

Zo zijn er gebruikers die menen de ShopReview als direct breekijzet te kunnen gebruiken, niet beseffende dat wij willen laten zien wat men gemiddeld kan verwachten - ZONDER het onder druk zetten van winkels (dus niet een voorkeursbehandeling voor mensen die chantage in de ShR plegen en daarna een superbeoordeling plaatsen om volgende keer weer extra service te kunnen kopen); en zie daar de eis voor een afgeronde ervaring (uitzichtloos is ook afgerond).

Zo zijn er winkels geweest die uitgingen van prijsverlagingen op termijn en daardoor iets onder de prijs adfverteerden met een onbekende levertijd, waardoor we de levertijd-indicaties hebben opgenomen (en je nu ziet dat winkels in de ShR genadeloos worden afgestraft op vermelden van onjuiste levertijden of achteraf de prijs verhogen voor een kortere levertijd omdat de 'goedkope' leverancier veel langzamer levert).

Zo zijn er winkels geweest die structureel ageren op zeer populaire aankomende producten die ze nog niet daadwerkelijk kunnen leveren, terwijl dat bij een auto-import niet zomaar gaat, wat één van de redenen is geweest tot deze stap.

Veel zaken zijn helaas een reactie op, niet omdat wij commercieel zijn, maar vooral de adverteerders in de PW die commercieel zijn. Dergelijke issues zijn niet altijd zonder extra inzet van resources op te lossen. Dat het bij dit laatste ook een commercieel aspect heeft wat meegenomen is in de totaalafweging, neemt niet weg dat er niet *alleen* een commerciële reden is. Als het misbruik er niet was geweest, had er nooit over een oplossing nagedacht hoeven te worden en was deze wijziging niet gedaan. In de TS wordt dat redelijk genuanceerd gebracht als 'gretig'.

Ieder systeem gebaseerd op regels zal bepaalde figuren aantrekken om winst te behalen uit het omzeilen van de intentie van de regels. (subteile terugkoppeling naar de google-vergelijking waardoor SEO zelfs een goedbetaalde specialiteit werd :P)

Veruit de meeste zaken worden volledig gedaan vanuit het oogpunt ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan met het oog op de gebruiker. Als er dan een keer een tussen zit die óók een commercieel belang heeft dan is het ineens not-done?

Ja, er zijn andere prijsvergelijkers, maar als iemand concreet punt voor punt kan aangeven waar het totaalplaatje van Tweakers.net achterblijft, dan gaan we er natuurlijk graag voor zitten om te kijken naar verbeteringen. Het schieten op deze enkele wijziging in dat pakket is moeilijk op te pakken, omdat het past in het totaalplaatje. Persoonlijk denk ik dat we het wat dat betreft behoorlijk goed doen, maar please correct me if I'm wrong.

Open vraag: wat kunnen we verbeteren aan de PW zoals die is? Er wordt hard gewerkt aan PW3.0 zoals net in een .plan ook gemeld, dus als er zeer kritische zaken zijn dan weet ik zeker dat er over gepraat zal worden.

---
Persoonlijke vraag: ik ben vrijwilliger en zet me in omdat ik het belangrijk vind dat een site als deze in Nederland kan bestaan om ons op de digitale kaart te houden, en omdat het een belangrijke maatschappelijke tool is. Ik ontvang geen compensatie, declareer niet eens reiskosten voor meetings (okok, ik kan het lijen :P). Ik heb geen enkel belang bij een minder of juist meer commercieel Tweakers.net.

Ik, en nog meer dan 100 vrijwilligers.

Als er geen oog was voor de bezoekers, en niet het besef dat de symbiose tussen advteerders en bezoekers begint bij het belang van de bezoekers, denken jullie werkelijk dat al deze vrijwilligers er nog zouden zijn? Zou Tweakers.net niet de technische basis gebruiken om maar zoveel mogelijk gebruikers aan te trekken om maar even die brainfart op een willekeurig (sensatie)artikel te uiten? Met bijbehorende mods die maar lukraak wat doen zonder gezamelijke lijn, feedbackmogelijkheid en zelfs een doktersteam om de lijn te bewaken? Waarom geen extra fora openen om helpdeskers aan te trekken?

Dat de input uit het veld in een kleinere groep besproken wordt dan met de volledige community is logisch - als volledige community zal je nooit tot een consensus komen en word je te log om te besturen. Daarnaast zal je mensen moeten hebben die zijn 'aangesteld' om alle belangen af te wegen, en die in staat zijn de groep voor het eigen belang te plaatsen. Het is net als in de politiek; het individu zal altijd voor zijn eigen straatje gaan, terwijl voor de langere termijn soms impopulaire beslissingen genomen moeten worden :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 07:42
Ik ben het helemaal met -Elmer- eens. Dit systeem is bedoeld om de grote te beschermen en de kleine buiten te houden. Hierbij is volgens mij geen enkele tweaker bij gebaat. Natuurlijk is het zo dat de Pricewatch veel werk nodig heeft, maar dit wordt beloond door de vele pageviews die de Tweakers de afgelopen jaren hebben gegenereerd. Juist omdat Tweakers.net onafhankelijk was. Nu heb ik net een 1000 euro systeem samengesteld en kwam ik toevallig op deze link terecht. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit op de Hardware.info site gekeken maar ga het morgen toch even doen voordat ik de onderdelen bestel. Het zal nog geen volwaardig alternatief zijn maar dit is natuurlijk het beste wat Hardware.info kan overkomen. Tweakers.net is geen filantropische instelling maar het kan natuurlijk ook zonder bedrijven buiten te sluiten. Elk bedrijf is klein begonnen en vooral de laatste tijd met de financiële debacles is het fijn dat het buurtwinkeltje 30km verder er ook bij staat. Welliswaar niet bovenaan maar dat mocht de pret voorheen ook niet drukken. :)
Elmer
Maar ik dwaal af, wat ik wou zeggen is dat wanneer je nu de kleine bedrijfjes gratis aanbiedt om handmatig hun prijzen te vermelden in de PW het wel eens heel goed zou kunnen dat die kleine bedrijfjes groot worden en een abonnement nemen op de PW. Het is ook een goede manier voor bedrijfjes om te kijken of het überhaupt wel nut heeft om een abonnement op de PW te nemen, je gaat er een beetje mee stoeien, kijkt wat het doet, of er bezoekers vandaan komen dan zo ja, dan overweeg je misschien wel een PW abonnement. Het is een mooie manier om kennis te maken met de PW waar je als zijnde Tweakers denk ik goed je voordeel uit zou kunnen halen. Het is dan als het ware een soort van trial-account met beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Wat ik nu wel spijtig vindt is dat de paar Belgische shops die erin stonden nu ook verdwenen lijken te zijn. Mag ik nu concluderen dat de pricewatch zich enkel nog op Nederland richt ?

Ik hoop nog altijd dat het echte (it) online shoppen eens van de grond komt zoals in Nederland het geval is.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomsworld schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:48:
Wat ik nu wel spijtig vindt is dat de paar Belgische shops die erin stonden nu ook verdwenen lijken te zijn. Mag ik nu concluderen dat de pricewatch zich enkel nog op Nederland richt ?

Ik hoop nog altijd dat het echte (it) online shoppen eens van de grond komt zoals in Nederland het geval is.
De belgische shops staan er nog wel tussen, alleen is momenteel het landenfilter niet meer actief maar wordt alles getoond. Er was weinig vergelijkingsmateriaal voor veel landen, en de meeste winkels in Nederland leveren ook in België.
enermax schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:35:
Ik ben het helemaal met -Elmer- eens. Dit systeem is bedoeld om de grote te beschermen en de kleine buiten te houden. Hierbij is volgens mij geen enkele tweaker bij gebaat. Natuurlijk is het zo dat de Pricewatch veel werk nodig heeft, maar dit wordt beloond door de vele pageviews die de Tweakers de afgelopen jaren hebben gegenereerd. Juist omdat Tweakers.net onafhankelijk was. Nu heb ik net een 1000 euro systeem samengesteld en kwam ik toevallig op deze link terecht. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit op de Hardware.info site gekeken maar ga het morgen toch even doen voordat ik de onderdelen bestel. Het zal nog geen volwaardig alternatief zijn maar dit is natuurlijk het beste wat Hardware.info kan overkomen. Tweakers.net is geen filantropische instelling maar het kan natuurlijk ook zonder bedrijven buiten te sluiten. Elk bedrijf is klein begonnen en vooral de laatste tijd met de financiële debacles is het fijn dat het buurtwinkeltje 30km verder er ook bij staat. Welliswaar niet bovenaan maar dat mocht de pret voorheen ook niet drukken. :)

[...]
Als je je bevindingen als gebruiker (ik kan toch niet ontkennen er anders naar te kijken wat logisch is als je diep in dit systeem zit) uitgebreid zou willen posten, dan is dat zeer welkom.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:56:
--------------------8<-----------------------------
Een heel verhaal, wat al lang vaak herhaald is
Sorry.. Je verhaal overtuigd mij nog steeds niet. Zeker niet als je de discussies gaat terug zoeken en waarbij o.a. ook deze stap al een tijdje geleden voorspeld is. En net zoals elke nacht binnen sluipen en de meubels 1 mm verzetten, zal niemand dat opvallen. Wel als ze na 1 jaar een heel eind verder staan maar niemand zich dat weet te herinneren.

Ja, T.net is (was?) een van de beste pricewatch sites in NL. En ja, op een hele hoop punten is zij vooruitstrevender als welke concurrent dat ook. Het gaat om het volledige principe van commercieel boven gebruikersbelang stellen waartegen mensen (en ook ik) ageren. Vooral om het zo enorm gebagitaliseerd wordt weggeschoven, zoals jij doet met het hele verhaal. Want ja jullie hebben een aantal maatregelen moeten treffen, die volgens mij ook volledig anders gedaan hadden kunnen worden zonder de zaken voor de user ondoorzichtelijker te maken. Zelf ben ik van mening een structureel patroon te zien dat waar het kan zonder te veel schade toch gekozen wordt voor het belang van de adverteerder.
Open vraag: wat kunnen we verbeteren aan de PW zoals die is? Er wordt hard gewerkt aan PW3.0 zoals net in een .plan ook gemeld, dus als er zeer kritische zaken zijn dan weet ik zeker dat er over gepraat zal worden.
Gepraat?? Zeer zeker. Iets mee gedaan? Betwijfel het gezien mijn ervaringen uit het verleden. Daar heb je een geweldige term voor. kan er nu zo snel niet op komen, maar weet nog wel wat er mee bedoelt wordt. Dat is iedereen mee laten praten, zodat met het gevoel heeft dat men gehoord wordt, maar uiteindelijke er weinig of niets mee doen.

Wil je er een paar nog hebben (al vaker genoemd en niet allen door mij)
- Beoordeling anoniem kunnen geven. Er is geen enkele reden waarom de shop moet weten aan de hand van tot NAW traceerbare gegevens wie iets gemeld heeft. (het argument dat jullie op bestelnummer kunnen controleren is meer als 1x volledig onderuit gehaald)
- Kunnen filteren op negatieve reacties, zodat je alle 5x zeer goed kiddies eruit haalt maar ziet hoe ze met echte klachten omgaan.
Om er eens 2 te noemen.
(dan zal ik de extreme dingen zoals een minimaal aantal posts voordat je survey kunt invullen nog niet noemen).
En ook meer publiekelijk als er bedrijven aangepakt worden (ja, weet dat dit juridisch niet kan)
Of het moeilijker maken om alles maar zeer goed te geven omdat het een bedrijf lukt om een pakketje van 25 euro op tijd te versturen.
Persoonlijke vraag: ik ben vrijwilliger en zet me in omdat ik het belangrijk vind dat een site als deze in Nederland kan bestaan om ons op de digitale kaart te houden, en omdat het een belangrijke maatschappelijke tool is. Ik ontvang geen compensatie, declareer niet eens reiskosten voor meetings (okok, ik kan het lijen :P). Ik heb geen enkel belang bij een minder of juist meer commercieel Tweakers.net.
Let wel ik val je niet persoonlijk aan! Je zet de deur zelf open dit geld niet voor jou specifiek maar voor elk systeem

Maar het bovenstaande is inherent onjuist. Jij hebt een belang bij t.net. Al was het maar vanwege het gevoel erbij te horen. Dat is onvermijdelijk en on-ontkoombaar (en ook een positieve kracht...anders zou de wereld een chaos worden). Maar dat je geen financiële belangen hebt, wil niet zeggen dat je niet een mate van belang en daarmee bedrijfsblindheid hebt. Dan laten we het profiel waardoor jij zelf vrijwilliger in de pricewatch hoek geworden bent nog even buiten beschouwing. (of is het jou belang dat nederland op de digitale kaart blijft??)

Zou trouwens nog wel eens een boom willen opzetten over het maatschappelijke belang van t.net. Volgens mij is die er namelijk niet. Wel van forum's in zijn algemeenheid, maar als morgen t.net opgedoekt wordt, kan/zal zo een andere organisatie die rol overnemen. Spontaan, zonder dat het door een overheid gestimuleerd of georganiseerd hoeft te worden.
Als er geen oog was voor de bezoekers, en niet het besef dat de symbiose tussen advteerders en bezoekers begint bij het belang van de bezoekers, denken jullie werkelijk dat al deze vrijwilligers er nog zouden zijn? Zou Tweakers.net niet de technische basis gebruiken om maar zoveel mogelijk gebruikers aan te trekken om maar even die brainfart op een willekeurig (sensatie)artikel te uiten? Met bijbehorende mods die maar lukraak wat doen zonder gezamelijke lijn, feedbackmogelijkheid en zelfs een doktersteam om de lijn te bewaken? Waarom geen extra fora openen om helpdeskers aan te trekken?
Niemand zegt dat T.net geen oog heeft voor zijn bezoekers. Zou ook onzinnig zijn omdat ze dan echt een bok schieten. T.net zonder zijn userbase is ook niets. Ik denk zeker dat een extra fora van helpdeskers besproken is, maar waarschijnlijk om diverse redenen (nog?) niet gedaan wordt. Maar geloof jij zelf dat als dat 10 miljoen op zou leveren en wellicht een 1000 boze oude rotten die opstappen dat ze dat niet zouden doen?? (maar waarschijnlijk is de imago-schade aan t.net als beginnersforum te groot en hebben ze andere producten daarvoor. En levert het die 10 miljoen niet op). Echter als jij het idee hebt dat jij als vrijwilliger echt een inbreng hebt bij beslissingen van het MT heb ik toch een ander beeld. Natuurlijk zullen ze je over 1 euro niet laten vallen.. Maar als het gaat om 10k? Ik zou je adem niet inhouden als ik jou was.

En of er dan nog vrijwilligers zijn??? Ja, voor alles zijn vrijwilligers te vinden. Toch durf ik te zeggen als ik een profiel zou opstellen van de vrijwilligers door de jaren heen, dat dit verandert is (ja, ik weet dat sommigen het al heel lang doen). Ik gok dat het echt links harige werkschuw tuig die je in het verleden toch wel eens tegen kwam, een stuk teruggelopen is. Ik durf ook de gok aan dat mensen die het een positief punt op hun cv vinden ook gestegen is.

Nogmaals ik val je niet persoonlijk aan. Maar om nu te stellen
"waren er anders die vrijwilligers nog"
"ik krijg er geen geld voor"
dat zijn allemaal argumenten die geen bodem hebben. Er zijn vrijwilligers bij de SP en bij de VVD. Dus ja, ook al zou T.net de meest commerciële site ter wereld zijn, zouden er nog vrijwilligers te vinden zijn.
Jij hebt dus een ergens een belang om dit te doen, anders deed je het niet. Heel simpel. Anders kunnen we alle kennis over economie en psychologie weggooien... (zelfs ik heb een belang en voel me betrokken bij t.net. Als het me echt aan mijn billen zou oxideren en geen belang had, had ik een 1 uur geleden al mijn bed opgezocht en niet deze lange post getikt.. ja, ik ben betrapt)

Voor de rest is het zoals de HiFi-bladen. Je moet nog wel weten waar je geloofwaardigheid ligt. En dit is van t.net zo groot geworden, dat ze nu makkelijk acties kunnen ondernemen die commercieel interessant zijn. Voor de gebruikers licht (zeer licht) negatief uitpakken, maar niet de basis aantasten.
Dat de input uit het veld in een kleinere groep besproken wordt dan met de volledige community is logisch - als volledige community zal je nooit tot een consensus komen en word je te log om te besturen. Daarnaast zal je mensen moeten hebben die zijn 'aangesteld' om alle belangen af te wegen, en die in staat zijn de groep voor het eigen belang te plaatsen. Het is net als in de politiek; het individu zal altijd voor zijn eigen straatje gaan, terwijl voor de langere termijn soms impopulaire beslissingen genomen moeten worden :)
En niet te min dat het volledig onzinnig zou zijn om een commercieel bedrijf te laten runnen door een community die daar geen direct belang bij heeft. Het doel is immers om geld te verdienen waar sommige mensen een al dan niet dikkere auto van willen rijden. Daar is toch niets vies aan? Ook niets fout aan?

En ja het mooiste zijn om een controlerend apparaat in het leven te roepen, democratisch gekozen via t.net, die dagelijks bestuur controleert (zoals in de politiek). Maar nogmaals, bij een commercieel bedrijf, waar de echte belangen liggen bij het verdienen van geld voor mensen die daarin een aandeel hebben, zou dat natuurlijk onzinnig zijn.

Samenvattend:
Jullie voeren een maatregel door die ik (nog verder) de belangen van de user vind aantasten
Daar is een commerciële reden voor.
Ik mag daar van jullie tegen ageren (anders kreeg ik wel een ban)
Dan ageer ik ook en hoop dat het daarna niet verder gaat..

Helaas is dat laatste elke keer een ijdele hoop gebleken en vercommercialiseerd het steeds verder. Gezien de steeds grotere userbase van t.net kan dat ook gemakkelijk. En een dikker salaris is altijd aantrekkelijk.

Ik gok dat we hier niet uit gaan komen.

Enne.. Ik waardeer t.net nog zeker. En kom er halen wat ik kan gebruiken. Ze doet het beter als 99,99% van de rest, maar dat betekent nog niet dat ze boven kritiek verheven staan. Maar ik maak me geen enkel illusie over het commerciële gehalte van dit bedrijf, hoewel het zich als community voorop laat staan. Terwijl het bedrijf zelf geen community is, maar slechts een medium dat de community gelegenheid geeft. Echter veel mensen geeft het toch voldoening om te "denken" dat t.net een stukje van hun is omdat zijn ook lid zijn van de community. Zelf is mijn die illusie allang ontnomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:52:

De belgische shops staan er nog wel tussen, alleen is momenteel het landenfilter niet meer actief maar wordt alles getoond. Er was weinig vergelijkingsmateriaal voor veel landen, en de meeste winkels in Nederland leveren ook in België.
Dat is inderdaad waar, en een open europese markt kunnen we alleen aanmoedigen.
Maar nog een puntje zou het mogelijk zijn om bv per shop op te nemen of ze leveren naar België ja / nee en dan de verzendkosten, want dat maakt soms een immens verschil, er zijn shops die leveren maar vaak heel hoge prijzen aanrekenen. Zo kan je de landenfilter een nieuwe functie geven. Het intresseert me inderdaad niet waar de winkel is, maar gewoon dat hij kan leveren naar mijn adres en tegen welke prijs ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:56:

Ik heb hierboven een aantal punten genoemd. Maar het gaat niet om "puntjes" die meegenomen kunnen worden, maar om structurele keuzes. Die keuzes zijn op dit moment al gemaakt heb ik het idee, en zullen ook niet zo snel herzien worden waarschijnlijk, en dat vind ik jammer.
Ik denk dat de mensen achter de pricewatch, als ze heel eerlijk zijn, ook wel beseffen dat een aantal veranderingen niet ten goede van de kwaliteit zijn geweest.
En die kwaliteit is, zoveel mogelijk prijzen van zoveel mogelijk bedrijven in de database hebben, heel simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Cyberpope
- Beoordeling anoniem kunnen geven. Er is geen enkele reden waarom de shop moet weten aan de hand van tot NAW traceerbare gegevens wie iets gemeld heeft. (het argument dat jullie op bestelnummer kunnen controleren is meer als 1x volledig onderuit gehaald)
Die wordt al niet meer getoond zover ik weet - het is in ieder geval in de laatste meeting (begin van het jaar) besproken als te nemen stap. Het moet nog wel ingevuld worden, maar enkel als referentie voor ons omdat we ook wel eens zien dat er totaal vreemde nummers ingevoerd worden bij misbruik - wellicht een erg klein controlemiddel in het geheel maar iets is beter dan niets. Jouw argumenten en die van anderen zijn daarbij ook gewogen. Ik weet dat je dit al lang geleden hebt aangekaart - zoals gezegd zijn we soms net de politiek ;)
- Kunnen filteren op negatieve reacties, zodat je alle 5x zeer goed kiddies eruit haalt maar ziet hoe ze met echte klachten omgaan.
Vind ik een goeie optie - een die het makkelijker maakt te vinden wat nu wel al vindbaar is (met wat moeite). Geen idee hoeveel devtijd zoiets zou kosten, maar ik denk dat de vraag wanneer zoiets er kan zijn daarvan afhangt.

Een minimaal aantal posts voor het plaatsen van een review is ook besproken. De precieze implementatie en hoe of wat is niet geheel klaar, maar duidelijk is dat de zwaarte van de gegeven scores waarschijnlijk voor het merendeel gaan afhangen van karma. Een nieuwe gebruiker (na 2 weken) kan dus een review plaatsen, maar de reviews van langdurig gebruikers wordt significant zwaarder meegeteld. Wel kan je dan natuurlijk verwachten dat de mate van onderbouwing ook strenger gecontroleerd wordt bij zwaarder wegende reviews.

Als toevoeging, is er ook gesproken over het beperken van de edit-tijd of het bijwerken van scores achteraf (precieze implementatie nog niet bekend) om de werkelijke ervaring te behouden. Er zijn winkels die vrijwel direct op een ShopReview reageren en daarmee de klant overhalen de review aan te passen. Hierdoor krijg je geen beeld van wat men gemiddeld kan verwachten, maar van welke service is af te dwingen middels het plaatsen van een review. Is ook beter voor de gebruiker, maar mi ook voor de betere shop.

Anders nog?

Wat betreft de rest van je post zie ik eigenlijk alleen heel veel teleurstelling in een veranderende wereld. Veranderingen gebeuren ook zonder geldelijk belang omdat bijvoorbeeld het publiek verandert. Heb jij als ouwe rot dan meer recht van speken over hoe dingen gewenst zijn dan iemand die ook prima bijdraagt en pas een jaar geregistreerd is? Het kan volgens jou niet zo zijn dat mensen dingen doen voor hun plezier en inderdaad uit een stukje willen toevoegen. Als je alles wil gaan uitpluizen, dan is er natuurlijk altijd een belang - ja het staat leuk op je CV (maar ook niet meer als T.net de reputatie kwijtraakt - kip <> ei). Ja, omdat ik er een hobby aan heb die ik leuk vind is het goed voor m'n stresslevel en daar heb ik dus een stukje baat bij gezondheidstechnisch. Maar laten we wel wezen dat de concrete baten in geen velden of wegen opwegen tegen het op andere manieren proberen je eigenbelang te vergroten (al dan niet geldelijk).

Dat een andere site / community T.net zou vervangen heeft geen twijfel, dat als er een kans lag om 10M te verdienen door van vrijwilligers af te stappen betwijfel ik ook niet, maar een dergelijk zwart/wit gebeurtenis is niet reëel imho. Misschien dat het ooit die kant op groeit, wie weet, maar ik denk dat *nu* positief bijdragen en meedenken de koers voor een groot deel kan bepalen - als het moment komt dat er dingen gebeuren waar ik niet achter kan staan vind ik het vroeg genoeg om op te stappen. Wat dat betreft ben ik banger voor een investeringsmaatschappij en een VNU die niet weten wat hier inhoudelijk speelt dan voor het MT - en dat het naar VNU is gegaan daar kunnen we ook een eindeloze discussie over houden, maar let's not do that in this topic.

Bedankt voor het compliment dat we het naar jouw idee beter doen dan vrijwel iedereen in ieder geval. :)
Tomsworld schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 00:10:
[...]

Dat is inderdaad waar, en een open europese markt kunnen we alleen aanmoedigen.
Maar nog een puntje zou het mogelijk zijn om bv per shop op te nemen of ze leveren naar België ja / nee en dan de verzendkosten, want dat maakt soms een immens verschil, er zijn shops die leveren maar vaak heel hoge prijzen aanrekenen. Zo kan je de landenfilter een nieuwe functie geven. Het intresseert me inderdaad niet waar de winkel is, maar gewoon dat hij kan leveren naar mijn adres en tegen welke prijs ?
Hmmm, interesting... Ik denk dat de devvers niet zullen staan te juichen evenals de contentmanagers :+ Ik ga het in ieder geval op de agenda zetten.
Azrael schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 01:02:
[...]

Ik heb hierboven een aantal punten genoemd. Maar het gaat niet om "puntjes" die meegenomen kunnen worden, maar om structurele keuzes. Die keuzes zijn op dit moment al gemaakt heb ik het idee, en zullen ook niet zo snel herzien worden waarschijnlijk, en dat vind ik jammer.
Ik denk dat de mensen achter de pricewatch, als ze heel eerlijk zijn, ook wel beseffen dat een aantal veranderingen niet ten goede van de kwaliteit zijn geweest.
En die kwaliteit is, zoveel mogelijk prijzen van zoveel mogelijk bedrijven in de database hebben, heel simpel.
Kijk, het wordt zeker gewaardeerd dat je er een mening over hebt, echt waar :) Je moet echter ook begrijpen dat alle 'simpele' argumenten al tot in den treure intern zijn gewogen. Als jij zegt kwaliteit is zoveel mogelijk prijzen, dan zegt de volgende 'en de betrouwbaarheid van die prijzen dan'? Als jij de PW 3x gebruikt hebt en iedere keer blijkt dat de prijzen bij de goedkoopste aanbieder niet kloppen (om wat voor reden dan ook, zie vorige post voor voorbeelden) dan is het PW-af voor jou.

Dat een aantal veranderingen ingaan tegen wat wij zelf ook graag hadden gezien daar ga ik helemaal in mee - onze devvers en de mensen die het geld moeten neerleggen zouden ook liever zien dat iedereen het systeem gebruikt zoals het bedoeld is. Maar, zoals gezegd zullen er altijd winkels zijn met een belang bij omzet die proberen het systeem te gebruiken op een manier die het voor hen beter maakt, maar voor de bezoeker minder. Andersom zijn klanten vaak ook niet vies van wat chantage om de winkel zover te krijgen te doen wat ze willen. Dat is vaak de drive geweest om dingen te veranderen, en ja, als je dan moet kiezen dan liefst wel iets wat niet ineens een berg extra kosten met zich meebrengt maar wat mogelijk nog wat extra oplevert - maar dat is niet waar de wens tot verandering vandaan is gekomen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2009 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik juich het toe, maar heb niets gehoord of lezen over de implementatie ervan. Ik moet ook nog steeds verplicht een bestelnummer invoer of "relevante gegevens waarmee de winkel de (poging tot) bestelling kan traceren, zoals een datum en tijdstip van het bezoek aan de winkel". Dus vergeef me als ik voorlopig nog niet enthousiast ben.
Wat betreft de rest van je post zie ik eigenlijk alleen heel veel teleurstelling in een veranderende wereld. Veranderingen gebeuren ook zonder geldelijk belang omdat bijvoorbeeld het publiek verandert. Heb jij als ouwe rot dan meer recht van speken over hoe dingen gewenst zijn dan iemand die ook prima bijdraagt en pas een jaar geregistreerd is?
Nee hoor, weinig teleurstelling in een veranderende wereld. Wel teleurstelling in dingen die ten negatieve veranderen. Gelukkig veranderd het merendeel ten positieve, maar dat wil niet zeggen dat we op de negatieve dingen niet kritisch mogen zijn.

En ik heb zeker niet meer recht van spreken als het op beinvloeden uitgaat. Maar ik heb wel meer zicht als oude rot op hoe het in het verleden ging en hoe dingen nog mogelijk zouden kunnen zijn omdat ik daar ervaring mee heb. i.t.t. iemand die net aanmeld en niet beter weet.
Het kan volgens jou niet zo zijn dat mensen dingen doen voor hun plezier en inderdaad uit een stukje willen toevoegen. Als je alles wil gaan uitpluizen, dan is er natuurlijk altijd een belang - ja het staat leuk op je CV (maar ook niet meer als T.net de reputatie kwijtraakt - kip <> ei). Ja, omdat ik er een hobby aan heb die ik leuk vind is het goed voor m'n stresslevel en daar heb ik dus een stukje baat bij gezondheidstechnisch. Maar laten we wel wezen dat de concrete baten in geen velden of wegen opwegen tegen het op andere manieren proberen je eigenbelang te vergroten (al dan niet geldelijk).
Nu hang je zelf er een waardering aan. Alsof geld altijd beter zou zijn als niet-concrete baten. Dat zeg ik niet (en is ook onzin, daar kun je bijna alle literatuur over arbeidsmotivatie op naslaan). Het enige wat ik wil aangeven is dat voordurend gescherm met "maar wij zijn vrijwilliger", niets toevoegt en niets zegt in deze context. Een vrijwilliger kan net zo bedrijfsblind zijn/worden als de topmanager. Een vrijwilliger kan juist door immateriele baten zich nog harder verbonden voelen met een site als een topmanager die wellicht voor 10 euro meer naar de concurrent overstap (nogmaals, dit slaat niet op personen! In algemeenheid). Het enige wat is stel is dat het aangehaalde argument "maar ik ben toch vrijwilliger" niet valide is. Het enige nobele aan vrijwilligerswerk is dat het vrijwillig is.. .
Dat een andere site / community T.net zou vervangen heeft geen twijfel, dat als er een kans lag om 10M te verdienen door van vrijwilligers af te stappen betwijfel ik ook niet, maar een dergelijk zwart/wit gebeurtenis is niet reëel imho.
Echter geeft wel de principale koers aan van een organisatie. Een instituut als b.v. Amnesty international of VVN zal niet van vrijwilligers afstappen hoeveel geld ze ook krijgen. Daar IS het werken met vrijwilligers een basisinstelling van de organisatie omdat ze daarmee het beste hun doel bereiken. Het doel van T.net is om linksom of rechtsom winst te behalen. Dat ze daarbij vrijwilligers vinden die daaraan bijdragen, is leuk voor ze. Maar als het vrijwilligers of winst is, dan zal de keuze snel gemaakt worden.
Misschien dat het ooit die kant op groeit, wie weet, maar ik denk dat *nu* positief bijdragen en meedenken de koers voor een groot deel kan bepalen - als het moment komt dat er dingen gebeuren waar ik niet achter kan staan vind ik het vroeg genoeg om op te stappen. Wat dat betreft ben ik banger voor een investeringsmaatschappij en een VNU die niet weten wat hier inhoudelijk speelt dan voor het MT - en dat het naar VNU is gegaan daar kunnen we ook een eindeloze discussie over houden, maar let's not do that in this topic.
Nu maak je het om jou als persoon. En jouw redenen zijn jouw redenen. En die zijn net zo legitiem als voor iemand die iets super-nobels gaat doen voor b.v. de dierenbescherming. Ik zal je nooit op je beweegredenen aanvallen. Jij moet bepalen of je ergens aan mee wil werken of niet. Dat is niet aan mij om over te oordelen. Net zo min als het aan jou is of ik iets wel of niet zou doen. (tenzij het de grenzen van de moraal of wet overschrijdt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 08:12:
[...]

Ik juich het toe, maar heb niets gehoord of lezen over de implementatie ervan. Ik moet ook nog steeds verplicht een bestelnummer invoer of "relevante gegevens waarmee de winkel de (poging tot) bestelling kan traceren, zoals een datum en tijdstip van het bezoek aan de winkel". Dus voorgeef me als ik voorlopig nog niet enthousiast ben.
Ik had het er inderdaad nog even bijgeëdit dat het nog steeds ingegeven moet worden - zoals gezegd weet ik ook niet zeker of het al zo is of moet gaan komen. Het is in ieder geval besloten. Het bestelnummer wordt niet meer weergegeven. De besteldatum en leverdatum zijn ook voor ons om het een béétje binnen de perken te houden dat we niet reviews van bestellingen 2 jaar terug als nieuw binnenkrijgen (en het scoreverloop nog iets waarde te laten behouden). Als ik uitlog zie ik die datums ook niet meer staan bij de reviews, en volgens mij zien de shops die ook niet - maar dat ga ik checken. Even impersonate van een shopaccount gedaan: ze zien géén bestelnummer en datums meer, ze kunnen enkel een reactie op de review plaatsen (wat normale users niet kunnen)

De gebruikersnaam blijft wel staan - de anonimiteit van de gebruikersnaam is een keuze van de gebruiker zelf om die te waarborgen. Ik zou het ook wat ver vinden gaan om dat te verbergen. Het is ook een stukje herkenning binnen de community, en de karmaweging die gaat komen doe ik momenteel eigenlijk al zelf op basis van wie de review plaatst :P

Ik ga overigens verder alleen in op de inhoudelijke zaken - het is een interessante discussie over vrijwilligers en de achtergronden, maar daar wordt dit topic me te breed van. Ik snap je punt en dat je vindt dat het geen waarde heeft te vermelden dat je vrijwilliger bent, waar ik in kan komen tot bepaalde hoogte maar het zeker niet mee eens ben op bepaalde punten :P Maargoed, misschien is dat een leuk WL item, of anders is m'n meebox ook altijd open.

Ik hoop wel dat je met me eens bent dat ook de andere wijzigingen die ik in de vorige post aanhaalde gericht zijn op verbetering voor de community.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2009 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 08:17:
De gebruikersnaam blijft wel staan - de anonimiteit van de gebruikersnaam is een keuze van de gebruiker zelf om die te waarborgen. Ik zou het ook wat ver vinden gaan om dat te verbergen. Het is ook een stukje herkenning binnen de community, en de karmaweging die gaat komen doe ik momenteel eigenlijk al zelf op basis van wie de review plaatst :P
De gebruikersnaam moet ook blijven staan en lijkt me ook waardevol. Daar kijk ik ook naar in een survey. Mij principale bezwaar lag in de overduidelijke koppeling tussen herleidbaarheid van de bestelling (en dus NAW gegevens) en de gebruikersnaam.

Dus gebruikersnaam -> Ja
Bestelling herleidbaar tot NAW niveau -> Nee.

Jullie ondermijnden juist hiermee de anonimiteit van de gebruikersnaam en het zou mooi zijn als die weer in ere hersteld wordt.

Edit.. .wordt dat het vragen om het bestelnummer nu ook nog veranderd?

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 25-08-2009 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 08:30:
[...]

Jullie ondermijnden juist hiermee de anonimiteit van de gebruikersnaam en het zou mooi zijn als die weer in ere hersteld wordt.
Sorry, was nog aan het uitzoeken en editten (ik ben een mega-post-editer vaak :X). zie boven, dat alles is dus al done.

Om het bestelnummer wordt wel nog gevraagd, maar wordt niet getoond (en ook niet op andere wijze aan de winkel verstrekt). Er is toen gezegd dat het nog wel enigszins bruikbaar is om voor onszelf te bekijken of het een realistisch bestelnummer is voor de betreffende winkel en of dubbele dingen geplaatst worden. Niet heel veel waarde, maar het puur visueel aanpassen was in ieder geval eenvoudiger te realiseren dan de backend erbij. Zal het nog eens opgooien of ook dat weg kan.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2009 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 25-09 17:03

Sorcerer8472

Mens sana?

enermax schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:35:

[...]
Ach, via hardware.info vind je misschien iets dat 1 euro goedkoper is... maar heel veel zal het nooit schelen verwacht ik.

Verder is het misschien wel een idee dat T.net een soort budget-abo voor de PW in het leven roept, om bijv. een zeer beperkt aantal producten toe te voegen (zoals speciale beveiligingswebcams).

Het is misschien wat extra administratieve rompslomp, maar die shops kunnen wel adverteren tegen een eerlijk tarief + het zorgt ervoor dat de T.net-user meer prijzen te zien ziet. Daarnaast vangt T.net er een klein stukje omzet mee wat normaal niet zou zijn binnengekomen.

Daarbij zou je ervoor kunnen kiezen om de CPC-prijs te verhogen bij dat budgetabo zodat je harder aan je maximum zit en het juist weer minder voordelig wordt voor shops die toch nog vrij veel clicks hebben (m.a.w. het is een abovorm die puur en alleen geschikt is voor winkels zoals Elmer die beschrijft)...

Misschien een idee? :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:14
Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 16:53:
[...]

Ach, via hardware.info vind je misschien iets dat 1 euro goedkoper is... maar heel veel zal het nooit schelen verwacht ik.
Het gaat niet alleen om geld, maar ook om aanbod.
Om een duidelijk voorbeeld te noemen (hoop niet dat dit spammerig overkomt...): ik vind het best jammer dat Picco Computers niet in de pricewatch staat. Ik vermoed dat dit vanwege de kosten voor een abonnement zijn. Erg jammer, omdat ze wel een vrij uniek aanbod aan mini-ITX / low-power PC's en zo hebben. De Tweakers PriceWatch heeft bijvoorbeeld slechts 9 producten in de afdeling 'ITX behuizingen', Picco heeft er zo'n 73 in hun assortiment.

Nou weet ik ondertussen wel waar ik moet zijn als ik aparte mini-ITX gerelateerde hardware zoek, maar mijn conclusie voor/door dit specifieke voorbeeld: de abonnementsprijs voor PriceWatch, hoe laag die misschien ook is, zorgt er voor niet-wetende tweakers voor dat ze interessante hardware missen als ze puur de PriceWatch raadplegen. (1)

Nou heb ik als gebruiker zeker geen goed overzicht van de voor- en nadelen van de 'oude' pricewatch en de huidige, maar ik ervaarde de nadelen van de oude pricewatch niet als zodanig, terwijl ik de beperkingen van het huidige systeem dus wel merkte.

(1) Onder de aanname dat die abonnementsprijs inderdaad de reden is dat Picco heeft afgehaakt. Zo niet: beschouw bovenstaande dan als 'niet geschreven'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 07:53:
Kijk, het wordt zeker gewaardeerd dat je er een mening over hebt, echt waar :) Je moet echter ook begrijpen dat alle 'simpele' argumenten al tot in den treure intern zijn gewogen. Als jij zegt kwaliteit is zoveel mogelijk prijzen, dan zegt de volgende 'en de betrouwbaarheid van die prijzen dan'? Als jij de PW 3x gebruikt hebt en iedere keer blijkt dat de prijzen bij de goedkoopste aanbieder niet kloppen (om wat voor reden dan ook, zie vorige post voor voorbeelden) dan is het PW-af voor jou.
Neehoor dat valt reuze mee, zo was het systeem namelijk eerst en dat werkte prima. Als ik zie dat een prijs niet klopt geef ik dat door en dan is het zo gewijzigd, ik denk dat de gebruikers hier vrij scherp opzitten.

Nog een reden om zo veel mogelijk prijzen te zien is de locatie van de winkels. Soms koop ik veel liever iets in de buurt, ook al is het wat duurder. Maar dan moet ik die winkel wel kunnen vinden. Nu kom ik dan meestal automatisch bij Norrod terecht (ik woon in Groningen), maar ik weet dat er best een aantal kleine shops hier in de stad zijn, maar die vind je niet terug in de pricewatch (zelfs Norrod staat er niet meer in, en dat is veruit de grootste winkel hier).

[ Voor 4% gewijzigd door Azrael op 26-08-2009 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 12:38
Om een voorbeeldje te geven van waar de pricewatch echt ophoudt, waar goede hulp van vrienden zo maar de helft kan schelen:

Foxconn BlackOps in UK voor 80 pond.
https://www.overclockers....duct.php?prodid=MB-015-FC

Foxconn BlackOps in NL voor 185 euro
pricewatch: Foxconn Blackops

http://www.hardware.info/...oxconn_BlackOps_BLACKOPS/

Dat je als tweaker geen shop mag toevoegen kan dus dodelijk zijn voor de andere tweakers.

[ Voor 9% gewijzigd door sanderhak op 28-08-2009 18:22 ]

mijn email is <username>@gmail.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Ik sta nog altijd achter mijn eerdere mening in dit draadje.

Wat ik nog wil opmerken is dat ik de ontwikkeling van de PW zacht gezegd niet snel vind gaan. Ik heb het gevoel dat men liever bezig is met verbreding van het assortiment, dan met de kwaliteit van het huidige assortiment.
Voorbeeld:
Ik geef geregeld nieuwe ideeen voor de PW. Er gebeurt zelden tot eigenlijk nooit iets mee.
Pas na lang aandringen komt er eens een reactie. En meestal is het dan dat je geduld moet hebben. Dat is zo jammer.

Zo zou ik nog altijd willen zien dat de produktinformatie van voedingen veel en veel verder wordt uitgebreid. Volgens mij is dat niet meer als een paar velden aanmaken.
Als je bijv naar moederborden kijkt, dan kan daar net zoveel ingevuld worden als dat je kan vinden: aantal geheugenslots, formfactor, raid, aantal PCIe-sloten (met onderverdeling in snelheid) etc etc.

wat weten we van de voeding:
Bijzonderheden Modulair
Vermogen 620W
Voedingtype ATX12V 2.3, EPS12V 2.9, SSI
Bijzonderheden Modulair
Voeding certificering 80 Plus
Voeding eigenschappen Modulair

Dus niet: Hoeveel ampere op de +12V-lijn (en de andere lijnen). Welke kabels zitten er bij de voeding (en hoeveel). Dit is noodzakelijke informatie om een voeding te kunnen uitkiezen.

Met behuizingen precies hetzelfde:
Form Factor ATX
Behuizing Voeding 0W
Materialen Secc
Behuizing Panel Closed, Fan
Behuizing Bay 6x 3.5", 3x 5.25"
Verkoopstatus
Kleuren Zwart

Niet:
-Aantal bijgeleverde fans en van welk formaat
-Welk formaat fans kunnen nog in de kast gebouwd worden?
-zitten er luchtfilters in?
-geluidisolatie?
-de buitenmaten van de kast

Waarom niet?
Het lijkt me niet dat heel de PW aangepast hoeft worden omdat er wat produkteigenschappen bij komen.

En zo worden er door meer mensen wel ideeen gespuit.....

Als je niet meer alle prijzen wilt tonen: zorg er dan voor dat de informatie zo uitgebreid mogelijk is.

Nog een ding. Floppus merkte op dat het veranderen van prijzen door users misbruikt werd door sommige webshops. Een heel doeltreffende oplossing is het om de prijzen toevoeg/wijzig-optie alleen op aanvraag aan te bieden aan users van tweakers. Alleen mensen waarvan de achtergrond betrouwbaar is geef je deze rechten. Dus bijv omdat iemand al constructief bezig is met verbetering van de PW.
(bijv door het verbeteren van produktinformatie, toevoegen van nieuwe artikelen, etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Quacka schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 22:04:
Nog een ding. Floppus merkte op dat het veranderen van prijzen door users misbruikt werd door sommige webshops. Een heel doeltreffende oplossing is het om de prijzen toevoeg/wijzig-optie alleen op aanvraag aan te bieden aan users van tweakers. Alleen mensen waarvan de achtergrond betrouwbaar is geef je deze rechten. Dus bijv omdat iemand al constructief bezig is met verbetering van de PW.
(bijv door het verbeteren van produktinformatie, toevoegen van nieuwe artikelen, etc..)
Dat is een goed idee. Beetje hetzelfde als bij moderatie. Betere oplossing als alles bij de shops neerleggen en niet betalende shops weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Quacka schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 22:04:
Wat ik nog wil opmerken is dat ik de ontwikkeling van de PW zacht gezegd niet snel vind gaan. Ik heb het gevoel dat men liever bezig is met verbreding van het assortiment, dan met de kwaliteit van het huidige assortiment.
Voorbeeld:
Ik geef geregeld nieuwe ideeen voor de PW. Er gebeurt zelden tot eigenlijk nooit iets mee.
Pas na lang aandringen komt er eens een reactie. En meestal is het dan dat je geduld moet hebben. Dat is zo jammer.
Er liggen al heel veel ideeën, waaronder vast ook een aantal van jou, waar op dit moment hard aan gewerkt wordt en alle nieuwe ideeën komen achteraan in de (prioriteiten)-rij. PW 3.0 heeft vziw op dit moment alle voorrang.
Zo zou ik nog altijd willen zien dat de produktinformatie van voedingen veel en veel verder wordt uitgebreid. Volgens mij is dat niet meer als een paar velden aanmaken.
Als je bijv naar moederborden kijkt, dan kan daar net zoveel ingevuld worden als dat je kan vinden: aantal geheugenslots, formfactor, raid, aantal PCIe-sloten (met onderverdeling in snelheid) etc etc.
Klopt en daar wordt ook hard aan gewerkt. Kijk bijvoorbeeld even naar digitale camera's, waar afgelopen maand een enorme hoeveelheid specs is bijgemaakt en ingevuld voor alle producten die in die groep zaten. Dat is echt een megaklus geweest en dat geldt voor bijna alle productgroepen die op de schop gaan. We hebben voor diverse productgroepen al nieuwe specs opgesteld, maar die staan niet voor de komende weken op de agenda.
wat weten we van de voeding:
[...]
Dus niet: Hoeveel ampere op de +12V-lijn (en de andere lijnen). Welke kabels zitten er bij de voeding (en hoeveel). Dit is noodzakelijke informatie om een voeding te kunnen uitkiezen.
Bij voedingen kan ik nog wel een paar dingetjes bedenken die je nu nog niet genoemd hebt, maar ik heb nu op een paar websites gekeken en geen van die fabrikanten gaf aan welke kabels er bij de voeding zat. Die informatie zou heel goed van pas komen, maar hij is niet vaak voorhanden. Wel staat er bij diverse fabrikanten op de site welke aansluitingen vast aan de voeding zitten, uitbreidingskabeltjes tellen ze niet mee. Hoeveel A op de lijnen staan, dat vind ik dan wel een prima spec waarvan de informatie ook goed voorhanden is.
Met behuizingen precies hetzelfde:
[...]
Niet:
-Aantal bijgeleverde fans en van welk formaat
-Welk formaat fans kunnen nog in de kast gebouwd worden?
-zitten er luchtfilters in?
-geluidisolatie?
-de buitenmaten van de kast
Het aantal bijgeleverde fans en welke er nog in de kast zouden kunnen zegt niet zo veel zonder informatie als welke luchtverplaatsing ze hebben en de herrie die ze maken? Dan heeft het aanmaken en invullen van afmetingen van buitenmaten bij alle behuizingen meer prioriteit denk ik.
Luchtfilters en geluidsisolatie zijn wel leuk om te weten, maar is dat bepalend voor welke kast mensen kiezen?
Afmetingen is natuurlijk wel een inkopper die er al lang in had moeten zitten.
Waarom niet?
plan: Tweakers.net zoekt Pricewatch data-entry medewerker (m/v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Cyberpope schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 07:22:
Dat is een goed idee. Beetje hetzelfde als bij moderatie. Betere oplossing als alles bij de shops neerleggen en niet betalende shops weren.
Maar ook bij de moderatie ligt de lat niet te hoog om hier rechten voor te krijgen, dus een webshop die even z'n best doet heeft binnen de kortste keren ook een account met deze rechten, maar omdat ze toegekend moeten worden zijn ze wel weer uit te schakelen - wat nu dus niet kan.
Megaflix schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 10:35:
We hebben voor diverse productgroepen al nieuwe specs opgesteld, maar die staan niet voor de komende weken op de agenda.
/me Wiethoofd hoopt dat hier ook de categorie 'kabels' tussen staat O-)
Luchtfilters en geluidsisolatie zijn wel leuk om te weten, maar is dat bepalend voor welke kast mensen kiezen?
Als het een makkelijke uit te zoeken specificatie is op productsites zou ik geen reden zien om hier niet een vinkje voor te maken voor wel of geen luchtfilters/geluidsisolatie.
Die vacature is al gevuld, helaas niet door mij :'(

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
[b]Wiethoofd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 10:58:Als het een makkelijke uit te zoeken specificatie is op productsites zou ik geen reden zien om hier niet een vinkje voor te maken voor wel of geen luchtfilters/geluidsisolatie.
Alleen moet zo'n Pricewatch data-entry medewerker (m/v) dan een paar dagen stuk slaan aan het opzoeken en toevoegen van die gegevens bij meer dan 900 behuizingen die al in de PW staan. Dan zou ik liever mijn tijd op dat moment besteden aan het toevoegen van nieuwe cpu's, videokaarten, laptops, enz. Of het toevoegen van die afmetingen bij behuizingen of de aansluitingen en voltlijnen op de voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Megaflix schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:13:
[...]

Alleen moet zo'n Pricewatch data-entry medewerker (m/v) dan een paar dagen stuk slaan aan het opzoeken en toevoegen van die gegevens bij meer dan 400 voedingen die al in de PW staan. Dan zou ik liever mijn tijd op dat moment besteden aan het toevoegen van nieuwe cpu's, videokaarten, laptops, enz. Of het toevoegen van die afmetingen bij behuizingen of de aansluitingen en voltlijnen op de voedingen.
Maar wie zegt dan dat jullie dit in 1x voor 400 voedingen moeten doen die in de PW staan?

Bij moederborden staat ook niet altijd alle info ingevuld. Als ik bezig ben en ik zie dat iets niet is ingevuld, dan geef ik wijzigingen door. Zo kan het ook met voedingen.
Even de populairste voedingen up to date maken en de rest komt dan wel in de loop van de tijd. (Of niet...)

Dat scheelt 80% van het werk en wijzigingen zijn sneller zichtbaar.

(overigens had ik gisteravond gewoon de dingen genoemd die het 1e in mij opkwamen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Quacka schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:58:
Maar wie zegt dan dat jullie dit in 1x voor 400 voedingen moeten doen die in de PW staan?
Sorry, moet zijn 900 behuizingen (ging over luchtfilters en zo).
Bij moederborden staat ook niet altijd alle info ingevuld. Als ik bezig ben en ik zie dat iets niet is ingevuld, dan geef ik wijzigingen door. Zo kan het ook met voedingen.
Even de populairste voedingen up to date maken en de rest komt dan wel in de loop van de tijd. (Of niet...)

Dat scheelt 80% van het werk en wijzigingen zijn sneller zichtbaar.
Klinkt mij persoonlijk in de oren als een categorie 20% goed doen en dan stoppen en doorgaan, omdat je dan sneller wijzigingen ziet? Dan zet ik het liever bij 80%+ goed en dan pas doorgaan naar een andere categorie. Als je alleen de populairste producten goed zet, dan ga je met features als devtrack: PW3 - Producten vergelijken in de knoop komen vrees ik. Voor zo'n functie moeten alle specs goed ingevuld zijn bij het merendeel van de producten, anders valt er niks te vergelijken.

Maar zoals ik al zei: voltlijnen toevoegen is ook een zware (maar mooie) klus, maar is in mijn ogen toch een belangrijkere spec om toe te voegen dan luchtfilters bij behuizingen.
(overigens had ik gisteravond gewoon de dingen genoemd die het 1e in mij opkwamen...)
Feedback is altijd welkom :) De dingen die als 2e of 3e opkomen mag je ook roepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

sanderhak schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:06:
Om een voorbeeldje te geven van waar de pricewatch echt ophoudt, waar goede hulp van vrienden zo maar de helft kan schelen:

Foxconn BlackOps in UK voor 80 pond.
https://www.overclockers....duct.php?prodid=MB-015-FC

Foxconn BlackOps in NL voor 185 euro
pricewatch: Foxconn Blackops

http://www.hardware.info/...oxconn_BlackOps_BLACKOPS/

Dat je als tweaker geen shop mag toevoegen kan dus dodelijk zijn voor de andere tweakers.
* Orion84 vind dit nou niet echt zo'n briljant voorbeeld, al was het alleen maar omdat je daar al ziet dat de concurrentie die shop ook niet vermeld. Het is tamelijk onbegonnen werk om elke buitenlandse shop op te nemen en zelfs dan nog zit je met zaken als wisselkoersen, belasting, evt. heffingen indien buiten de EU, verzendkosten, die allemaal onduidelijk zullen zijn bij handmatig toegevoegde shops. Dus of zoiets nu echt toegevoegde waarde heeft?
Verder zou ik me sowieso niet direct helemaal rijkrekenen met die 80 pond (ruim 90 euro met de huidige koers, aldus Google), want je zit nog wel even met een belastingverschil (VAT = 15%, BTW = 19%) en de shipping naar NL zal ook niet bepaald gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Megaflix schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:30:
Klinkt mij persoonlijk in de oren als een categorie 20% goed doen en dan stoppen en doorgaan, omdat je dan sneller wijzigingen ziet? Dan zet ik het liever bij 80%+ goed en dan pas doorgaan naar een andere categorie. Als je alleen de populairste producten goed zet, dan ga je met features als devtrack: PW3 - Producten vergelijken in de knoop komen vrees ik. Voor zo'n functie moeten alle specs goed ingevuld zijn bij het merendeel van de producten, anders valt er niks te vergelijken.

Maar zoals ik al zei: voltlijnen toevoegen is ook een zware (maar mooie) klus, maar is in mijn ogen toch een belangrijkere spec om toe te voegen dan luchtfilters bij behuizingen.
Natuurlijk is 80% invullen beter.
Het gaat er alleen om dat men nu niets heeft.
Ik heb liever dat 20% ingevuld is, dan dat 0% ingevuld is.

Neem de luchtfilters. Totaal niet belangrijk, maar als je toch bezig bent met het aanmaken/wijzigen van een artikel, dan kan je het mee nemen. Als je wacht met het aanmaken /tonen van velden, dan blijf je achter de feiten aan lopen. Immers komen er alleen maar produkten bij.

Voor 80% van de systemen worden 20% van de behuizingen gebruikt. Dat is een beruchte regel.
Wikipedia: Paretoprincipe
Dus als je de 20% populairste artikelen pakt, dan heeft 80% van de gebruikers daar al voordeel bij.

80% van de gebruikers is beter dan 0%.

Iedereen beseft dat alles tijd kost. Het is dan dus een kwestie van de tijd het effectiefst te gebruiken.
Ik ben wat dat betreft het natuurlijk met je eens dat de volt-lijnen belangrijker zijn dan luchtfilters.
Alleen tijd besteden aan nauwelijks gezochte produkten is ook een beetje zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Quacka schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:42:
Neem de luchtfilters. Totaal niet belangrijk, maar als je toch bezig bent met het aanmaken/wijzigen van een artikel, dan kan je het mee nemen. Als je wacht met het aanmaken /tonen van velden, dan blijf je achter de feiten aan lopen. Immers komen er alleen maar produkten bij.
Zodra ik een product om wat voor reden dan ook ga bewerken, bijv omdat er wat in het meldpunt stond, dan loop ik gelijk alle specs na. Of het nu een moederbord is of een ventilator of een kabeltje, dat maakt niet uit. Vaak neem ik dan gerelateerde producten ook gelijk mee. Wat dat betreft kun je een spec best op die manier "stil" invoeren, zonder de gegevens in te vullen. Uiteindelijk komt dat wel goed (specs worden uiteindelijk wel toegevoegd, of het gaat end-of-life en valt uit de lijst), maar het mooiste is om het ingevuld te hebben, dan werkt het meteen.

Mocht je nog ergens een categorie tegenkomen, waarvan je specs vindt ontbreken, dan zou ik het ook niet nalaten om dat in een apart topic te prakken. We gaan nu al een tijdje offtopic wat dat betreft en de kans dat het dan wordt opgepikt wordt kleiner. In ons eigen forum is het makkelijker als ik een linkje naar een heel topic kan plaatsen dan naar een specifieke post in een topic waarin we off-topic gaan. Dat je dan af en toe even geduld moet hebben, is het enige, maar het wordt uiteindelijk wel opgepakt.
Voor 80% van de systemen worden 20% van de behuizingen gebruikt. Dat is een beruchte regel.
Wikipedia: Paretoprincipe
Dus als je de 20% populairste artikelen pakt, dan heeft 80% van de gebruikers daar al voordeel bij.

80% van de gebruikers is beter dan 0%.
Ik ken de theorie die daar achter zit wel, maar 80% is beter dan 0% gaat alleen op als ook alle 80% kijkt naar die luchtfilters. Als slechts 1% daar op filters, dan heb je het nog maar over 1% van 80%. Dan ga je ook aardig ver richting 0%.
Alleen tijd besteden aan nauwelijks gezochte produkten is ook een beetje zonde.
Zelfde geldt natuurlijk ook voor nauwelijks gezochte specs ;) Dat was mijn punt eigenlijk. Maar ik ben het ook in grote lijnen eens met jou btw, dat er bij specs in diverse categorieën nog een hoop gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:20
Nou ik zou er toch maar eens over nadenken om de min van 75 omlaag te trekken en dan desnoods per klik de prijzen duurder te maken.

Ik heb al veel gehad dat het ergens anders goedkoper was terwijl ik vroeger blind op de PW kon vertrouwen.

Voor mij als bezoeker vind ik het belangrijk dat ik een zo compleet overzicht heb, nu kan ik alsnog zelf langs veel kleine shops om de prijzen te checken....

Ditzelfde geldt trouwens ook voor Kieskeurig waar ik al niet eens meer op kijk omdat ook daar veel shops niet meer betalen en dus niet meer in de overzichten komen,

My 0.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Vind het ook vreemd dat de Pricewatch verbreed word, terwijl er aan de "core" nog een hoop te verbeteren valt.
Wat heeft de Pricewatch nog met Tweakers te maken, als er scheerapparaten, boeken en weet ik niet wat voor artikelen erbij komen; die ook maar niets met IT/computers te maken hebben. Mannen scheren zich, wordt er gezegt. Non argument; vrouwen scheren zich ook. Mannen rijden auto, fiets, paard etc.etc. ; zullen we die artikelen er dan ook maar gelijk in stoppen ! Waarom start je dan niet gelijk een onafhankelijke site: De Totaal Pricewatch.nl ?

Maar goed, het zou nog geeneens zo slecht idee zijn als de "core" wat meer op orde was. Kom nog regelmatig fouten tegen in de produktinfo en/of de produkt info is niet compleet. Zoals anderen hierboven al melden; bij sommige produkten mis je toch aardig wat relevante info. Maar nee, we gaan gewoon lekker verbreden, want we hadden nog niet genoeg te doen en het levert extra centjes op. (terwijl ik denk dat hoe breder het aanbod, hoe meer werk aan onderhoud; call em stupid).

Het zoveel mogelijk prijzen tonen van verschillende shops is juist niet zo interressant voor die ene euro die je kan besparen; de aantrekkelijkheid zit hem erin dat je dan kan zien hoeveel je meer betaalt bij je lokale pc boer. Zo kan je tenminste kiezen die 10 euro meer te betalen, maar wel bij een shop waar je makkelijk terecht kan. Zelf betrap ik me erop dat ik veel minder naar de laagste prijs kijk, maar naar shops die bijv. hun levertijden waarmaken en/of een betere service lijken te bieden. Heb hierdoor al 1 shop op de zwarte lijst gezet, ook al zijn ze vaak de goedkoopste; die paar euro meer heb ik er graag voor over. Een tweede shop zit eraan te komen; mobo; levertijd 1-5 dagen, wel, het is dag 7 (werkdagen!!) en ik heb nog steeds geen verzendbevestiging. Ze houden je wel aan het lijntje, ordestates "verzonden vanaf magazijn). Wel, dat stond er op dag 3 al :|

Dwaal een beetje af, maar wat ik wil zeggen is dit; het is veel belangrijker om zoveel mogelijk betrouwbare shops te hebben, die zich o.a. een beetje aan hun beloofde levertijden houden dan al die prijsvechters, die allerlei truuks uithalen maar zeer onbetrouwbaar zijn.

Door dit nieuwe beleid vind je ook steeds minder exotische hardware terug, waterkoeling spul, lian li's pico's etc.etc.etc. ; een hoop dingen staan er gewoon niet in. Meen me te herinneren dat de Pricewatch toendertijd is opgezet door en voor de gebruikers, maar misschien vergis ik me. Nu begint het steeds meer af te glijden naar een "door en voor de commercie" Pricewatch.

Mag ik als consument en mede tweaker daar niet vrolijk van worden ?

[ Voor 3% gewijzigd door Madrox op 07-10-2009 01:54 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Over de productinfo etc. dat moet wel goedkomen zie ook: plan: Tweakers.net blikt vooruit op Pricewatch 3.0

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimpie007 schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:52:
Nou ik zou er toch maar eens over nadenken om de min van 75 omlaag te trekken en dan desnoods per klik de prijzen duurder te maken.

Ik heb al veel gehad dat het ergens anders goedkoper was terwijl ik vroeger blind op de PW kon vertrouwen.

Voor mij als bezoeker vind ik het belangrijk dat ik een zo compleet overzicht heb, nu kan ik alsnog zelf langs veel kleine shops om de prijzen te checken....

Ditzelfde geldt trouwens ook voor Kieskeurig waar ik al niet eens meer op kijk omdat ook daar veel shops niet meer betalen en dus niet meer in de overzichten komen,

My 0.02
Zoals volgens mij al eens genoemd, willen we dan wel graag voorbeelden zien van "veel gehad". Afgelopen meeting hebben we het over cijfers gehad, en ik vraag me nu eigenlijk heel erg af waar al die mensen die "zoveel prijzen" missen waren bij het invoeren van non-PWM prijzen - we hebben het werkelijk over een paar prijzen die door bezoekers per dag werden ingevuld (houdbaarheid 3 dagen).

De enige prijzen die opdoken waren van een paar winkels die hééél gericht de top-10 populaire producten nét iets goedkoper adverteerden om daar hééél bewust en gericht profijt uit te halen - een profijt waar de 75,= instap niets bij is. Je ziet dus ook dat *die* winkels inmiddels vrijwel allemaal een abo hebben afgenomen - het aantal prijzen van die winkels is dus enkel toegenomen ipv afgenomen.

Blijft per saldo over de letterlijk *paar* prijzen die bezoekers invoerden. Als het nou gegaan was om een concrete bijdrage door de community, dan was er ook wel op een andere manier over nagedacht. Maar goed, dat deze stap gezet is wil niet zeggen dat er niets gedaan kan worden als zich een goed idee aandient - we zijn nooit vies geweest van discussie :)

[quote]
Madrox schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 01:51:
Vind het ook vreemd dat de Pricewatch verbreed word, terwijl er aan de "core" nog een hoop te verbeteren valt.
Wat heeft de Pricewatch nog met Tweakers te maken, als er scheerapparaten, boeken en weet ik niet wat voor artikelen erbij komen; die ook maar niets met IT/computers te maken hebben. Mannen scheren zich, wordt er gezegt. Non argument; vrouwen scheren zich ook. Mannen rijden auto, fiets, paard etc.etc. ; zullen we die artikelen er dan ook maar gelijk in stoppen ! Waarom start je dan niet gelijk een onafhankelijke site: De Totaal Pricewatch.nl ?
Unsorted wordt volledig automatisch gevuld. Het is "unsorted" dus er zit geen werk in, terwijl het toch (getuige de populariteit) wel eens wat interessants oplevert - en ook Tweakers moeten zich scheren ;) Het is op dit moment gewoon een extraatje, hoe weinig toegevoegde waarde dan ook, is een beetje toegevoegde waarde al heel wat voor iets wat volautomatisch is.
Maar goed, het zou nog geeneens zo slecht idee zijn als de "core" wat meer op orde was. Kom nog regelmatig fouten tegen in de produktinfo en/of de produkt info is niet compleet. Zoals anderen hierboven al melden; bij sommige produkten mis je toch aardig wat relevante info. Maar nee, we gaan gewoon lekker verbreden, want we hadden nog niet genoeg te doen en het levert extra centjes op. (terwijl ik denk dat hoe breder het aanbod, hoe meer werk aan onderhoud; call em stupid).

Het zoveel mogelijk prijzen tonen van verschillende shops is juist niet zo interressant voor die ene euro die je kan besparen; de aantrekkelijkheid zit hem erin dat je dan kan zien hoeveel je meer betaalt bij je lokale pc boer. Zo kan je tenminste kiezen die 10 euro meer te betalen, maar wel bij een shop waar je makkelijk terecht kan. Zelf betrap ik me erop dat ik veel minder naar de laagste prijs kijk, maar naar shops die bijv. hun levertijden waarmaken en/of een betere service lijken te bieden. Heb hierdoor al 1 shop op de zwarte lijst gezet, ook al zijn ze vaak de goedkoopste; die paar euro meer heb ik er graag voor over. Een tweede shop zit eraan te komen; mobo; levertijd 1-5 dagen, wel, het is dag 7 (werkdagen!!) en ik heb nog steeds geen verzendbevestiging. Ze houden je wel aan het lijntje, ordestates "verzonden vanaf magazijn). Wel, dat stond er op dag 3 al :|

Dwaal een beetje af, maar wat ik wil zeggen is dit; het is veel belangrijker om zoveel mogelijk betrouwbare shops te hebben, die zich o.a. een beetje aan hun beloofde levertijden houden dan al die prijsvechters, die allerlei truuks uithalen maar zeer onbetrouwbaar zijn.

Door dit nieuwe beleid vind je ook steeds minder exotische hardware terug, waterkoeling spul, lian li's pico's etc.etc.etc. ; een hoop dingen staan er gewoon niet in. Meen me te herinneren dat de Pricewatch toendertijd is opgezet door en voor de gebruikers, maar misschien vergis ik me. Nu begint het steeds meer af te glijden naar een "door en voor de commercie" Pricewatch.

Mag ik als consument en mede tweaker daar niet vrolijk van worden ?
Mag ik wederom vragen om voorbeelden van de vele exotische hardware >>die er vroeger dus wél ingestaan zou hebben<< ? Wat betreft productfouten hebben we een meldpunt wat goed werkt en aardig goed gevuld wordt. Het is nog steeds een overgang van het oude systeem naar het nieuwe. Bij nieuwe producten wordt alles ingevuld, en dat gaat ook steeds beter. Waar zie jij verbreding? Bedoel je daar weer unsorted mee, want daar wordt geen productinfo / tijd ingestopt.

In den beginne (opgezet door T.net) werd de PW uitsluitend gevuld door bezoekers. In die tijd had je alleen meerdere prijzen bij zeer populaire producten. Dat winkels blijkbaar inmiddels een bevredigend aanbod aan prijzen aanleveren, aangezien gebruikers vrijwel geen prijzen meer aanleverden, lijkt mij winst. Draai het echter niet om dat T.net alleen maar vercommercialiseert - de mogelijkheid was er maar niemand gebruikte hem, haal je de mogelijkheid weg (waardoor uiteindelijk het aantal prijzen middels groei aantal adverteerders is toegenomen) en het is moord en brand.

Ik kan goed begrijpen dat mensen het principieel zo zien dat *in theorie* een laagste prijs ergens gemist kan worden. Andersom hadden die mensen ook voor dat principe moeten staan toen de mogelijkheid er wél was door prijzen aan te leveren - dezelfde lage prijzen wérden namelijk al gemist omdat niemand ze invoerde.

Wat betreft betrouwbare shops komt in een volgende slag ook de ShopReview aan de beurt, waarin ook ideëen liggen om de informatie uit te breiden, beter te kunnen onderscheiden op soort ervaring, filters, indicatie afwijking van levertijden etc. Dit is allemaal echter nog niet uitgekristalliseerd, vandaar de wat vage beschrijving :P

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 08:41:
Dat puur op aantal prijzen een verschil ontstaat en dat dat jammer gevonden wordt kan ik best begrijpen. Van de andere kant is het nou ook weer niet zo dat we op grote schaal de goedkoopste prijzen missen - als mensen daar bij gangbare producten voorbeelden van kunnen vinden, graag.
Voor de meest gangbare producten maak ik mijn selectie uiteindelijk toch wel uit de kleine groep winkels waar ik ervaring mee heb, m.b.t. zowel goede prijs als acceptabele service. Daar heb ik de pricewatch niet zo hard voor nodig.

Interessant wordt het naar mijn mening juist bij de minder gangbare producten, vooral als het om relatief nieuwe marktsegmenten gaat. Toen ik bijvoorbeeld mijn e-reader (iRex DR1000S) wilde kopen, kon ik niet op mijn bekende adressen terecht. Het is dan niet zo zinnig uit de pricewatch terug te krijgen dat Central Point (grote jongen die altijd wel 'n abonnement zal hebben) 'm wel voor een fikse prijs met een onbekende levertijd aan me wil verkopen, want dat had ik ook zelf kunnen verzinnen. Ik hoop dan juist via de pricewatch een mij nog niet bekende retailer te vinden die op dit nieuwe vlak al een interessant aanbod blijkt te doen. Zo iemand die voorheen (door eigen werk of actie van medegebruikers) met misschien drie tot tien prijzen aanwezig was, maar dan wel vrijwel allemaal interessante aanbiedingen: goede prijzen voor producten die je niet op elke straathoek koopt.

Ok, gratis vermelden gaat dus niet meer. Kan ik inkomen. Maar moet dat tot deze verarming van het aanbod leiden? Het moge voor iedereen wel duidelijk zijn dat de aangeboden abonnementen niet uit kunnen voor iemand die slechts een paar prijzen wil vermelden. Maar alle nieuwe ontwikkelingen, waar t.net neem ik aan nog altijd graag vooraan in mee loopt, beginnen juist klein.. Wellicht is er een betaal-per-vermelding mogelijk, zodat de meest interessante aanbiedingen toch kunnen worden vermeld zonder (voor een paar vermeldingen te hoge) vaste maandelijkse kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gwaihir schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:03:
[...]

Voor de meest gangbare producten maak ik mijn selectie uiteindelijk toch wel uit de kleine groep winkels waar ik ervaring mee heb, m.b.t. zowel goede prijs als acceptabele service. Daar heb ik de pricewatch niet zo hard voor nodig.

Interessant wordt het naar mijn mening juist bij de minder gangbare producten, vooral als het om relatief nieuwe marktsegmenten gaat. Toen ik bijvoorbeeld mijn e-reader (iRex DR1000S) wilde kopen, kon ik niet op mijn bekende adressen terecht. Het is dan niet zo zinnig uit de pricewatch terug te krijgen dat Central Point (grote jongen die altijd wel 'n abonnement zal hebben) 'm wel voor een fikse prijs met een onbekende levertijd aan me wil verkopen, want dat had ik ook zelf kunnen verzinnen. Ik hoop dan juist via de pricewatch een mij nog niet bekende retailer te vinden die op dit nieuwe vlak al een interessant aanbod blijkt te doen. Zo iemand die voorheen (door eigen werk of actie van medegebruikers) met misschien drie tot tien prijzen aanwezig was, maar dan wel vrijwel allemaal interessante aanbiedingen: goede prijzen voor producten die je niet op elke straathoek koopt.

Ok, gratis vermelden gaat dus niet meer. Kan ik inkomen. Maar moet dat tot deze verarming van het aanbod leiden? Het moge voor iedereen wel duidelijk zijn dat de aangeboden abonnementen niet uit kunnen voor iemand die slechts een paar prijzen wil vermelden. Maar alle nieuwe ontwikkelingen, waar t.net neem ik aan nog altijd graag vooraan in mee loopt, beginnen juist klein.. Wellicht is er een betaal-per-vermelding mogelijk, zodat de meest interessante aanbiedingen toch kunnen worden vermeld zonder (voor een paar vermeldingen te hoge) vaste maandelijkse kosten?
Nogmaals, het aantal handmatig ingevoerde prijzen was gewoon *enorm* laag. Gangbaar product of niet, als niemand de prijs invoert ga je hem alsnog niet zien. Dus 'verarming van het aanbod' klinkt leuk, maar ik heb nog steeds geen voorbeelden van artikelen gezien waar tegenwoordig prijzen van bepaalde aanbieders missen.

De discussie over *theoretische* verarming is leuk, maar als die er in praktijk gewoon niet is, waar hebben we het dan over?

Uiteraard wordt er ook veelvuldig contact onderhouden met allerlei aanbieders - klant of geen klant - om te kijken waar hun behoeften en wensen liggen. Het is niet gezegd dat er geen andere mogelijkheden zouden kunnen zijn. Nogmal, inmiddels is het aantal prijzen *toegenomen* omdat degenen die nu wél een PWM hebben afgesloten volautomatisch veel makkelijker meer uit hun assortiment kunnen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:23:
Nogmaals, het aantal handmatig ingevoerde prijzen was gewoon *enorm* laag. Gangbaar product of niet, als niemand de prijs invoert ga je hem alsnog niet zien. Dus 'verarming van het aanbod' klinkt leuk, maar ik heb nog steeds geen voorbeelden van artikelen gezien waar tegenwoordig prijzen van bepaalde aanbieders missen.
Tsja, ik heb ooit eens een product toegevoegd, en toen kwam ik er 3 dagen later achter dat dat product binnen 2 dagen weer verdwijnt als het niet door de webshop zelf is aangebracht. Dat was direct ook de laatste keer dat ik iets probeerde toe te voegen, want dat had gewoon geen waarde. Als anderen dezelfde ervaring gehad hebben, dan kan ik me goed voorstellen dat het aantal door users aangebrachte prijzen verwaarloosbaar klein was. Maar dan is dat je probleem, en het feit dat er weinig users prijzen aanbrengen slechts een gevolg daarvan.

En om in te gaan op je 'voorbeelden' verhaal: dat is lastig. Als ik naar mezelf kijk, dan is het toch een gevoelskwestie. Als ik erachter kom dat ik significante informatie niet terugvind op Pricewatch, dan ben ik de volgende keer gewoon minder geneigd naar de Pricewatch te komen. Dat is me zeker wel eens gebeurd, en ik gebruik de Pricewatch dus ook minder vaak, of hij is in ieder geval minder leidend voor mijn aankoopgedrag. Mijn vervanging was kieskeurig.nl (iig voor zaken die daar ook voorkomen, niet voor PC onderdelen, hardwareinfo.nl heb ik niet zoveel ervaring mee), maar blijkbaar hebben die hetzelfde systeem ingevoerd, dus mogelijk kampen ze met hetzelfde probleem straks. Vergelijk.nl gebruik ik uberhaupt niet omdat dat altijd al veel teveel data miste.

Ik ben bang dat het probleem nu is dat jij de bewijslast bij de gebruikers legt. Gebruikers komen het probleem echter slechts incidenteel tegen, zullen er niet direct over klagen, en vertrouwen vervolgens de Pricewatch minder. Maar dat is voor een deel gevoelsmatig, en dat kan je niet zo hard 'bewijzen'. Net zomin als dat de impact hiervan makkelijk te bepalen is: het is niet zo dat je even 2 scenario's (wel of geen user-input) naast elkaar kan leggen en dan kan beslissen: oh, deze is blijkbaar beter.

Om terug te komen op de bewijslast: een aantal gebruikers geven je een signaal. Daar kan je mee doen wat je wilt. Om maar hier te gaan beredeneren wat je ermee doet, dat is niet zo spannend - je hoeft echt je bedrijfsvoering hier niet te verantwoorden. Het is het resultaat wat telt, en als het resultaat is dat je niets met de input van de gebruiker doet, so be it. Maar iedere individuele klant heeft het over incidenten, en om die nou in detail te gaan behandelen, stuk voor stuk, dat is niet constructief volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooropgesteld, het wil wel gebeuren dat er wat nadrukkelijk wordt gevraagd om bewijzen en onderbouwing ook waar dat moeilijk is, maar input van onze users was, is en blijft heel belangrijk. Alle argumenten hier worden ook zeker gewaardeerd, en het is niet zo dat dingen afgeserveerd worden, enkel dat we een orde van grootte hebben dat een idee van twee regels vaak zóveel implicaties kan hebben.

Ik kan het gevoelsmatige begrijpen bij simpelweg de stelling 'geen gebruikersinput meer'. Ik heb mezelf hetzelfde afgevraagd. Na het navragen van de cijfers voor en na, zie ik echter dat er nu juist méér aanbod van prijzen is, en dat de bijdrage van gebruikers echt heel klein was. Je geeft aan dat dat komt door de houdbaarheid van 3 dagen (van prijzen, niet producten zoals je noemt), maar óók de spelers die niet koppelden aan de PW hebben vrijwel allemaal een koppeling met de leverancier. Het aantal prijzen wat na 3 dagen al niet meer klopt is daarmee in de meerderheid. De keuze is dan onjuiste prijzen serveren of opschonen. Opschonen zorgt in ieder geval dat de prijzen die er staan accuraat zijn. Die houdbaarheid is overigens niets nieuws.

Ik snap ook dat de bewijslast lastig is, maar toch zal enkel met concrete voorbeelden een waarde-oordeel en schaalgrootte bepaald kunnen worden. Extra lastig, omdat uit onze cijfers al blijkt dat het minimaal gebeurde. Ook dat zal bijdragen aan het gevoelsmatige <> voorbeelden kunnen vinden. En dat is natuurlijk volkomen begrijpelijk - het klinkt ook niet direct logisch dat een beperking vooruitgang kan zijn. Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat dit soort dingen geen zwart-wit logica is, maar vele facetten omvat (waarbij gevoel best een belangrijke kan zijn).

Uiteindelijk is het bijvoorbeeld ook als je het commercieel gaat beschouwen onzinnig om de belangen van betalende PW adverteerders te gaan behartigen. De waarde van de PW voor hen zit hem in de interesse van bezoekers. Net zoals je hier gebruikers van de PW ziet die ergens niet blij mee zijn, zie je achter de schermen de commentaren van winkels, met de ultieme confrontatie in de ShopReview, waar wij als FrontPage Admins van beide kanten belaagd worden met als enige doel onze eigen interpretatie van hoe de ShR eruit moet zien verdedigen. Je zou eens een week mee moeten draaien ;)

In alles zit een balans - gewoon heel open en eerlijk, als we iets doen wat de interesse van de bezoekers de nek omdraait houdt alles op, en als we iets doen waardoor geen winkel meer in de PW wil adverteren zijn er geen prijzen meer voor diezelfde bezoekers. Wederom zitten wij in het midden. Neutraliteit is daarbij naar mijn mening het beste business-model; zolang iedereen een beetje blij is (dus niet volledig, want dat kan nooit) doe je het goed. Maar goed, dat is mijn interpretatie van de positie van de PW / ShR. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 17:20:
Tsja, ik heb ooit eens een product toegevoegd, en toen kwam ik er 3 dagen later achter dat dat product binnen 2 dagen weer verdwijnt als het niet door de webshop zelf is aangebracht. Dat was direct ook de laatste keer dat ik iets probeerde toe te voegen, want dat had gewoon geen waarde. Als anderen dezelfde ervaring gehad hebben, dan kan ik me goed voorstellen dat het aantal door users aangebrachte prijzen verwaarloosbaar klein was. Maar dan is dat je probleem, en het feit dat er weinig users prijzen aanbrengen slechts een gevolg daarvan.
Daar ben ik het mee eens. Het is de omgekeerde wereld. Pas als je alles gedaan hebt om mensen zelf de prijzen te laten invullen en dat lukt niet, kun je zeggen dat de mogelijkheid onnodig was. Dit doet met te veel denken aan praktijken die ik bij de gemeente gezien heb.. Een inspraakavond midden de vakantieperiode plannen of zelfs tijdens een wedstrijd van Oranje... En dan roepen dat er weinig inspraak was.

Ook ik heb ooit een prijs toegevoegd, die na 3 dagen verdwenen was. Dan doe je dat geen tweede keer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:57:
[...]

Ook ik heb ooit een prijs toegevoegd, die na 3 dagen verdwenen was. Dan doe je dat geen tweede keer meer.
Ok, laten we dan daar verder op in gaan... (bij ons was prijsinvoeren 24/7 mogelijk, niet in een vakantieperiode :P). Hoe lang zou het reëel zijn prijzen te bewaren? Mind you dat de houdbaarheid van 3 dagen *compleet* losstaat van de wijziging waar het over gaat en al jaaaaren zo is.

De enige discussie daarover die ik zo kan vinden, eindigt met een reply van jezelf:
Cyberpope in "Pricewatch geeft goedkoopste laptop niet..."

Ik lees eruit dat je meer fan bent van kans op de goedkoopste met het risico dat de prijs niet meer klopt. Persoonlijk zie ik liever dat mijn totaalberekening van de winkelmand klopt in plaats van dat mijn budget achteraf niet uitkomt terwijl ik mogelijk al dingen heb besteld voor hetzelfde doel bij andere winkels. Wederom een compleet andere discussie die je dus krijgt. Het is gewoon niet zo zwart-wit allemaal - en daarom geef ik ook aan zeker begrip te hebben voor de standpunten - maar er zijn gewoon héél veel afwegingen, waarbij iedereen wel ergens een andere insteek op heeft. :) Het punt dat mensen het ophouden van een aanbieding / wijziging prijs wel zullen doorgeven wat je daar stelt bijvoorbeeld; er worden al minimaal prijzen ingevoerd, en dan uit die kleine hoeveelheid ook nog verwachten dat wijzigingen wel doorgegeven worden?

Zo zullen er ook mensen zijn die wel graag handmatige invoer zien, maar wel veel waarde hechten aan de houdbaarheid. Neem er nog een paar(honderd) afwegingen bij en we zitten in het complexe totaalbeeld waar het om gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:14
Ook al is er een grotere kans dat de prijzen niet kloppen, je hebt wel een uitgebreider overzicht van welke winkels een bepaald product aanbieden. Uiteindelijk spelen er veel meer zaken mee dan alleen de prijs.
Waar let ik zoal op?
- prijs
- levertijd
- beoordeling shopreview
- levering door TNT-post (prima!) of selectvracht (bah!)
- rest van het aanbod van de winkel (meerdere producten kunnen juist in de goedkoopste prijs resulteren)

Daarbij, wat ik al eerder een keer genoemd heb: producten die door weinig winkels worden aangeboden maar mogelijk voor tweakers wel interessant is staat door het huidige beleid misschien niet in PW, maar zou daar wel een goede plek kunnen hebben.

Ik kan mij overigens nog wel herinneren dat ik het gemak van prijzen aanpassen juist wel plezierig vond. Een prijzendatabase die door gebruikers wordt bijgewerkt - het werkte zowaar! Vond het altijd aangenaam om te zien dat prijswijzigingen die ik doorgaf ook daadwerkelijk meegenomen werden. (en mij is het toen niet opgevallen dat ze na drie dagen weer fout stonden...)

[ Voor 21% gewijzigd door vanaalten op 07-10-2009 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zouden meer (liefst natuurlijk veeeel) mensen kunnen aangeven wat ze (op dit moment) zoeken in een winkel? Ik vind dat erg bruikbaar; Een inzicht in de beweegredenen waar mensen naar zoeken ipv een theoretische discussie. Uiteindelijk is het de praktijk waarin we mensen zo goed mogelijk van dienst willen zijn.

Thanks voor deze input in ieder geval, ik hoop dat er veel volgen - ook al zijn ze deels gelijk, gewoon noemen want het geeft inzicht.

ps; ter achtergrondinfo over prijswijzigingen is de keuze om dat toe te staan op een gegeven moment bij de winkel gelegd (bij auto-sync) omdat helaas ook daar misbruik werd geconstateerd... Bijvoorbeeld prijzen van concurrenten aanpassen om zelf bovenaan te eindigen, of users die een prijs verlaagden en dan probeerden de winkel eraan te houden.... (Ik moet misschien ooit een boek gaan schrijven over de pogingen tot misbruik die ik over de tijd gezien heb :+)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Natuurlijk is het complex.. dat is wikipedia ook om actueel en compleet te houden.

Het gaat erom dat jullie blijven schermen dat het niet werkt, terwijl het nooit de weg is geweest die heel duidelijk is ingezet. Er zijn voor jou bezwaren ook andere oplossingen te vinden, mits het gemakkelijk gemaakt wordt.

Het schermen van "er werd weinig gebruik van gemaakt" kan meerdere oorzaken hebben en is daarom geen geldig argument. Pas als je daar alles geprobeerd en dan nog wordt er geen gebruik van gemaakt, kun je dat als argument naar voren brengen.

Sterker nog je kunt makkelijk de optie maken waarbij je handmatig toegevoegde prijzen niet weergeeft (als je zo veel waarde aan kloppende prijzen krijgt), maar dat je als je dat wilt omdat je echt de goedkoopste zoekt dat dit ook mogelijk is. Waardoor je wellicht zaken op het spoor komt die goedkoper zijn. Als je liever jou insteek hebt.

Ook het argument dat het al jaren zo is, is niet geldig. Omdat je daarmee wellicht al jaren mensen afschrikt.
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:46:
ps; ter achtergrondinfo over prijswijzigingen is de keuze om dat toe te staan op een gegeven moment bij de winkel gelegd (bij auto-sync) omdat helaas ook daar misbruik werd geconstateerd... Bijvoorbeeld prijzen van concurrenten aanpassen om zelf bovenaan te eindigen, of users die een prijs verlaagden en dan probeerden de winkel eraan te houden.... (Ik moet misschien ooit een boek gaan schrijven over de pogingen tot misbruik die ik over de tijd gezien heb :+)
Ik ben er van overtuigd dat er op meer manieren misbruik van gemaakt werd als ik hier kan verzinnen. Ik ben echter niet overtuigd dat subtiele vormen van misleiding nu helemaal zijn uitgesloten. Wat ook nu sluipen er zogenaamde foutjes in de auto-sync. En mis je een deel van het aanbod (wat ook een "fout" marge is)

[ Voor 30% gewijzigd door Cyberpope op 07-10-2009 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:20

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik zoek de grote bekende winkels, ik wil een betrouwbare partij hebben. Bovendien betaal ik graag een paar euro extra als ik daarmee al mijn spullen bij een winkel vandaan kan halen, ik werk graag met een minimaal aantal partijen.

Deze discussie is voor mij dus ook helemaal niet zo relevant, de kans is klein dat ik bij de winkels die op deze manier aan de pw werden toegevoegd zou kopen, die zijn al gauw klein en onbekend. Ik ga dus niet voor de allerlaagste prijs, maar voor betrouwbaarheid.

Over het behoud van handmatig ingevoerde prijzen: Na die 3 dagen, hoeveel waren de prijzen meestal gewijzigd? Was dit met 1%, 10%, of nog meer? Bij 10% of meer is het inderdaad logisch om ze weg te gooien, maar bij minimale afwijkingen zie ik die noodzaak niet zo...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:50:
Natuurlijk is het complex.. dat is wikipedia ook om actueel en compleet te houden.

Het gaat erom dat jullie blijven schermen dat het niet werkt, terwijl het nooit de weg is geweest die heel duidelijk is ingezet. Er zijn voor jou bezwaren ook andere oplossingen te vinden, mits het gemakkelijk gemaakt wordt.

Het schermen van "er werd weinig gebruik van gemaakt" kan meerdere oorzaken hebben en is daarom geen geldig argument. Pas als je daar alles geprobeerd en dan nog wordt er geen gebruik van gemaakt, kun je dat als argument naar voren brengen.

Sterker nog je kunt makkelijk de optie maken waarbij je handmatig toegevoegde prijzen niet weergeeft (als je zo veel waarde aan kloppende prijzen krijgt), maar dat je als je dat wilt omdat je echt de goedkoopste zoekt dat dit ook mogelijk is. Waardoor je wellicht zaken op het spoor komt die goedkoper zijn. Als je liever jou insteek hebt.

Ook het argument dat het al jaren zo is, is niet geldig. Omdat je daarmee wellicht al jaren mensen afschrikt.
Het argument dat alles geprobeerd moet worden is leuk, maar onhaalbaar. We kunnen eeuwig tegen iedere verandering ageren met dat argument, en stil ten onder gaan door anderen die wel ontwikkelen. Het argument dat alles geprobeerd moet zijn is een leuke stelling die ideologische niet onderuit te halen is, noch realistisch is. Ergo, je kan blijven 'schermen' met het argument dat hoe weinig er ook gebruik werd gemaakt het toch toegevoegde waarde had. De response die nu gaat volgen dat onze handelswijze onjuist omdat zus-of-zo, is weer te pareren met het vragen om bewijs dat jij de waarheid dan in pacht hebt. It never ends.
[...]

Ik ben er van overtuigd dat er op meer manieren misbruik van gemaakt werd als ik hier kan verzinnen. Ik ben echter niet overtuigd dat subtiele vormen van misleiding nu helemaal zijn uitgesloten. Wat ook nu sluipen er zogenaamde foutjes in de auto-sync. En mis je een deel van het aanbod (wat ook een "fout" marge is)
Idem als hierboven, je kan er altijd een ideologische discussie van maken, en voor eeuwig vastzitten omdat nooit iets besloten kan worden. Ik ben blij (hoewel ook bij ons intern soms discussie om de discussie lijkt te zijn) dat er hier op een gegeven moment toch knopen worden doorgehakt uit de overtuiging dat iets goed is - en er in retrospect ook correcties worden gedaan. Een balans tussen afwegen van argumenten en daadkracht. Den Haag is van harte welkom daar nog iets van te komen leren [/stinkmodus]

Per saldo kunnen we enkel zo goed mogelijk afwegen. Dáárom is ook de wijze waarop mensen gebruik maken van de PW / ShR belangrijk, meer dan een theoretische discussie over 0,02% van de prijzen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 18:36:
Vooropgesteld, het wil wel gebeuren dat er wat nadrukkelijk wordt gevraagd om bewijzen en onderbouwing ook waar dat moeilijk is, maar input van onze users was, is en blijft heel belangrijk. Alle argumenten hier worden ook zeker gewaardeerd, en het is niet zo dat dingen afgeserveerd worden, enkel dat we een orde van grootte hebben dat een idee van twee regels vaak zóveel implicaties kan hebben.
Ik heb ook helemaal niet het idee dat users niet serieus genomen worden, ik denk alleen dat de wijze van communiceren wat defensief is. Jullie hebben overal ontzettend goed over nagedacht, en kennen de ins and outs van de dienst. Echter, dat maakt het soms ook moeilijk om afstand van een beslissing of keuze te maken. Soms is het dan beter om niet al teveel uit te wijden en gewoon goed na te denken over de input, en er misschien later nog eens op terug te komen. Nogmaals, hoewel de interactie heel goed is, soms kan het zelfs iets teveel zijn om alles met je userbase te bespreken. Sowieso ga je niet iedereen gelukkig maken.
Ik kan het gevoelsmatige begrijpen bij simpelweg de stelling 'geen gebruikersinput meer'. Ik heb mezelf hetzelfde afgevraagd. Na het navragen van de cijfers voor en na, zie ik echter dat er nu juist méér aanbod van prijzen is, en dat de bijdrage van gebruikers echt heel klein was. Je geeft aan dat dat komt door de houdbaarheid van 3 dagen (van prijzen, niet producten zoals je noemt), maar óók de spelers die niet koppelden aan de PW hebben vrijwel allemaal een koppeling met de leverancier. Het aantal prijzen wat na 3 dagen al niet meer klopt is daarmee in de meerderheid. De keuze is dan onjuiste prijzen serveren of opschonen. Opschonen zorgt in ieder geval dat de prijzen die er staan accuraat zijn. Die houdbaarheid is overigens niets nieuws.
Het ging inderdaad om prijzen, niet producten. Dat die binnen 3 dagen wijzigen lijkt me sterk overtrokken. Misschien geldt dat voor producten die massaal aangeboden worden, en die toch wel automatisch in de PW komen. Het gaat hier volgens mij juist om producten die je wat minder vaak tegenkomt, en waar de prijs wat minder vaak van verandert. In mijn geval weet ik dat de prijs die ik toevoegde (VL System M.Play 202 Plus) in 3 maanden tijd niet gewijzigd was - ik heb er namelijk 3 maanden over gedaan om te besluiten hem te kopen.

En mbt het punt dat het aanbod klein was: ik wil nogmaals benadrukken dat gebruikers gedemotiveerd waren door de wijze waarop er met prijzen omgegaan werd, dus ik vind, zoals Cyberpope het ook toelicht, het niet interessant hoeveel prijzen er toegevoegd werden - het had namelijk weinig nut. Ik vermoed zo dat je het gezien hebt van een aantal users, die daarna allemaal dachten: eens en nooit weer. Dus ja, dan heb je niet echt een basis om te oordelen over het daadwerkelijke gebruik van de functie.
Ik snap ook dat de bewijslast lastig is, maar toch zal enkel met concrete voorbeelden een waarde-oordeel en schaalgrootte bepaald kunnen worden. Extra lastig, omdat uit onze cijfers al blijkt dat het minimaal gebeurde. Ook dat zal bijdragen aan het gevoelsmatige <> voorbeelden kunnen vinden. En dat is natuurlijk volkomen begrijpelijk - het klinkt ook niet direct logisch dat een beperking vooruitgang kan zijn. Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat dit soort dingen geen zwart-wit logica is, maar vele facetten omvat (waarbij gevoel best een belangrijke kan zijn).

Uiteindelijk is het bijvoorbeeld ook als je het commercieel gaat beschouwen onzinnig om de belangen van betalende PW adverteerders te gaan behartigen. De waarde van de PW voor hen zit hem in de interesse van bezoekers. Net zoals je hier gebruikers van de PW ziet die ergens niet blij mee zijn, zie je achter de schermen de commentaren van winkels, met de ultieme confrontatie in de ShopReview, waar wij als FrontPage Admins van beide kanten belaagd worden met als enige doel onze eigen interpretatie van hoe de ShR eruit moet zien verdedigen. Je zou eens een week mee moeten draaien ;)

In alles zit een balans - gewoon heel open en eerlijk, als we iets doen wat de interesse van de bezoekers de nek omdraait houdt alles op, en als we iets doen waardoor geen winkel meer in de PW wil adverteren zijn er geen prijzen meer voor diezelfde bezoekers. Wederom zitten wij in het midden. Neutraliteit is daarbij naar mijn mening het beste business-model; zolang iedereen een beetje blij is (dus niet volledig, want dat kan nooit) doe je het goed. Maar goed, dat is mijn interpretatie van de positie van de PW / ShR. :)
Misschien ten overvloede, maar zoals ik me bewust ben van het feit dat jullie naar de users luisteren, begrijp ik prima dat jullie niet alleen maar naar de euro's kijken mbt deze dienst. Het is net als met de overname van VNU: ja, dat is een commerciele stap, maar een userbase is een fragiel iets, en zowel Tweakers als VNU weten dat je daar voorzichtig mee om kan gaan: een mislukt experiment en je kunt je site wel opdoeken, bij wijze van. Ik zoek het 'probleem' meer in het 'door de bomen het bos niet meer kunnen zien': je zit er zo dicht op, dat je moeilijk objectief kan blijven. En een keuze is nooit heilig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 21:04:
[...]

Het argument dat alles geprobeerd moet worden is leuk, maar onhaalbaar. We kunnen eeuwig tegen iedere verandering ageren met dat argument, en stil ten onder gaan door anderen die wel ontwikkelen. Het argument dat alles geprobeerd moet zijn is een leuke stelling die ideologische niet onderuit te halen is, noch realistisch is. Ergo, je kan blijven 'schermen' met het argument dat hoe weinig er ook gebruik werd gemaakt het toch toegevoegde waarde had. De response die nu gaat volgen dat onze handelswijze onjuist omdat zus-of-zo, is weer te pareren met het vragen om bewijs dat jij de waarheid dan in pacht hebt. It never ends.

[...]

Idem als hierboven, je kan er altijd een ideologische discussie van maken, en voor eeuwig vastzitten omdat nooit iets besloten kan worden. Ik ben blij (hoewel ook bij ons intern soms discussie om de discussie lijkt te zijn) dat er hier op een gegeven moment toch knopen worden doorgehakt uit de overtuiging dat iets goed is - en er in retrospect ook correcties worden gedaan. Een balans tussen afwegen van argumenten en daadkracht. Den Haag is van harte welkom daar nog iets van te komen leren [/stinkmodus]

Per saldo kunnen we enkel zo goed mogelijk afwegen. Dáárom is ook de wijze waarop mensen gebruik maken van de PW / ShR belangrijk, meer dan een theoretische discussie over 0,02% van de prijzen.
Daar is ook niets mis mee en dan wordt er een keuze gemaakt. Maar ga dan niet schermen met "er werd geen gebruik van gemaakt". Dat is namelijk onzinnig, deze optie was al jaren "gehandicapt". Daarom werd er geen gebruik van gemaakt. Dan mag je nog iets anders kiezen, maar niet op het argument het werkt niet. Dat zie ik te vaak gebeuren. (net zoals het aanhalen van de prijzen... Als het zo klein is, waarom dat moeilijk doen over deze mogelijkheid. Op welke wijze beïnvloed dat dan de betrouwbaarheid? Immers het is zo klein, kun je het net zo goed toestaan)

Maar dan komt de vraag waarom is de keuze voor richting 1 gemaakt en niet voor richting 2. Zeker zoals jij zelfs stelt dat er voor beiden geen 100% doorslag gevende argumenten zijn. Immers dan zou de discussie zich niet voorzetten, maar automatisch tot een afronding komen. Niemand zal discussie blijven voeren als iets 100% (of zelf 75%) duidelijk is.

Toch blijf ik me afvragen waarom er gekozen wordt om tal van vernieuwing door te voeren, terwijl als het argument van betrouwbaar/kloppende prijzen belangrijk is, hiervoor wel heel gemakkelijk een filter te maken is. Dus waarom wel tijd en andere inzet op verbeteringen en vernieuwen. Zelf voor een relatief kleine groep. Maar niet om deze optie mogelijk te maken.

Overigens nogmaals: Ik waardeer het feit dat T.net hierover al uberhaupt de discussie aangaat. Maar dan moet je ook verwachten dat je ook daadwerkelijk tegengas krijgt.
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 21:14:
ja, dat is een commerciele stap, maar een userbase is een fragiel iets, en zowel Tweakers als VNU weten dat je daar voorzichtig mee om kan gaan: een mislukt experiment en je kunt je site wel opdoeken, bij wijze van.
Ik vraag me dat ernstig af. Op den duur bij je zo groot dat je het wel erg moet verkloten willen je een slechte naam echt krijgen (maar dan kom je er ook niet meer vanaf). Er zijn nu zo veel randgebruikers die redelijk kritiekloos gebruik maken, dat je je het nodig kunt veroorloven.

Volgens mij zie je diezelfde cyclus bij webshops.... In het begin veel service en aandacht. Als ze groot genoeg zijn, zie je plots een patroon van aan de laars lappen van regels en service omdat ze die ene klant wel kunnen missen. Genoeg vissen in de zee. En zelfs negatieve reclame valt tegenwoordig bijna niet meer op op internet. Die verdrinkt in alle ander informatie.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyberpope op 07-10-2009 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 21:27:
[...]

Daar is ook niets mis mee en dan wordt er een keuze gemaakt. Maar ga dan niet schermen met "er werd geen gebruik van gemaakt". Dat is namelijk onzinnig, deze optie was al jaren "gehandicapt". Daarom werd er geen gebruik van gemaakt. Dan mag je nog iets anders kiezen, maar niet op het argument het werkt niet. Dat zie ik te vaak gebeuren. (net zoals het aanhalen van de prijzen... Als het zo klein is, waarom dat moeilijk doen over deze mogelijkheid. Op welke wijze beïnvloed dat dan de betrouwbaarheid? Immers het is zo klein, kun je het net zo goed toestaan)

Maar dan komt de vraag waarom is de keuze voor richting 1 gemaakt en niet voor richting 2. Zeker zoals jij zelfs stelt dat er voor beiden geen 100% doorslag gevende argumenten zijn. Immers dan zou de discussie zich niet voorzetten, maar automatisch tot een afronding komen. Niemand zal discussie blijven voeren als iets 100% (of zelf 75%) duidelijk is.

Toch blijf ik me afvragen waarom er gekozen wordt om tal van vernieuwing door te voeren, terwijl als het argument van betrouwbaar/kloppende prijzen belangrijk is, hiervoor wel heel gemakkelijk een filter te maken is. Dus waarom wel tijd en andere inzet op verbeteringen en vernieuwen. Zelf voor een relatief kleine groep. Maar niet om deze optie mogelijk te maken.

Overigens nogmaals: Ik waardeer het feit dat T.net hierover al uberhaupt de discussie aangaat. Maar dan moet je ook verwachten dat je ook daadwerkelijk tegengas krijgt.
[...]

Ik vraag me dat ernstig af. Op den duur bij je zo groot dat je het wel erg moet verkloten willen je een slechte naam echt krijgen (maar dan kom je er ook niet meer vanaf). Er zijn nu zo veel randgebruikers die redelijk kritiekloos gebruik maken, dat je je het nodig kunt veroorloven.

Volgens mij zie je diezelfde cyclus bij webshops.... In het begin veel service en aandacht. Als ze groot genoeg zijn, zie je plots een patroon van aan de laars lappen van regels en service omdat ze die ene klant wel kunnen missen. Genoeg vissen in de zee. En zelfs negatieve reclame valt tegenwoordig bijna niet meer op op internet. Die verdrinkt in alle ander informatie.
De mogelijkheid voor users de prijzen in te voeren werd overschaduwd door winkels die heel gericht en welbewust enkel de populairste 10 producten volgen en invoeren, met een paar cent onder de prijs van de rest. Heb je dan de goedkoopste voor dat product? ja. Heb je een winkel die overall voordelig is? Dat kan je niet zien want de rest voeren ze niet in (en steekproeven wijzen uit: nee). Dat is de mogelijkheid tot gebruikersinvoer veranderen in handig gebruik door bepaalde winkels voor eigen gewin. Dát gebeurde veel en veel meer dan gebruikersinvoer.

Je weert dan een keer invoer van die gebruiker: nieuwe gebruiker. Je weert het IP: nieuw IP. En zijn onze bezoekers dan echt geholpen met die "goedkopere prijs" (ook nog eens geadverteerd zonder verzendkosten). Als dat misbruik niet was voorgekomen, was er niets veranderd. Situatie bekijken, proberen op te lossen, werkt niet, afwegen misbruik/user entries, nieuwe beslissing nemen - en dat had anders kunnen uitvallen bij massale userinput, en misschien komt er ooit wel een aanpassing/oplossing. (Staat wederom los van houdbaarheid, maar dat is sowieso moeilijk, als ik het meldpunt in het verleden moet geloven over niet meer kloppende prijzen etc.)

Wat betreft betrouwbaarheid wordt er zéér intensief gecontroleerd op de ShopReviews, beide kanten op trouwens. Met de komende PW 3.x versies zullen dáár ook dingen aan toegevoegd worden / veranderd worden die een beter beeld moeten gaan geven. Wat je noemt 'erg verkloten' meer inzichtelijk maken. Dingen die veel winkels liever niet zouden terugzien, maar wel toegevoegde waarde hebben om tot een keuze te komen. Er is heel concreet gekeken naar waar winkels tussen de mazen van de wet doorfietsen maar wel ergernis veroorzaken bijvoorbeeld, en er wordt gekeken naar mogelijkheden dat bezoekers elkaar daar beter over kunnen informeren. De commerciële waarde erin? Meer betrouwbaarheid, daardoor meer interesse van bezoekers. Ik heb het al vaker gezegd, maar de beste insteek is om niet partijdig te zijn in wat zich ook tussen winkel en klant afspeelt - my opinion.
Tegengas houdt mensen scherp en het is constructief bedoeld - mij hoor je niet klagen. Andersom komen er ook echt wel argumenten :) Mocht iemand de wijsheid in pacht hebben, laat het even weten, want dan kunnen we alle discussies overal stoppen. Oh wait... Doe maar niet, want dan kan GoT net zo goed dicht :/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:17:
Je weert dan een keer invoer van die gebruiker: nieuwe gebruiker. Je weert het IP: nieuw IP. En zijn onze bezoekers dan echt geholpen met die "goedkopere prijs" (ook nog eens geadverteerd zonder verzendkosten). Als dat misbruik niet was voorgekomen, was er niets veranderd. Situatie bekijken, proberen op te lossen, werkt niet, afwegen misbruik/user entries, nieuwe beslissing nemen - en dat had anders kunnen uitvallen bij massale userinput, en misschien komt er ooit wel een aanpassing/oplossing. (Staat wederom los van houdbaarheid, maar dat is sowieso moeilijk, als ik het meldpunt in het verleden moet geloven over niet meer kloppende prijzen etc.)
Ach SG (en uiterlijk HK) zijn ook alleen mogelijk bij voldoende gedrag. En het moderatiesysteem kan blijkbaar wel met deze problematiek omgaan. Op zich zijn er dus technieken om dit soort problematieken te tackelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 07:46:

Mag ik wederom vragen om voorbeelden van de vele exotische hardware >>die er vroeger dus wél ingestaan zou hebben<< ?
Denk je dat we dat allemaal onthouden ? Het enige wat ik kan zeggen: blader de BBG topics eens door, regelmatig kom je dan bij de reactie terecht: "staat niet in de pricewatch". Soms het word het dan handmatig toegevoegd.

Eigenlijk vind ik het principe van abonnementen ook discutable. Kernvraag daarbij is: Waarom is die Pricewatch er uberhaupt gekomen ? Tweakers is er zelf aan begonnen in mijn ogen, compleet los van de commercie (winkels). Waarom ? Service naar de community, denk ik dan. Voor en door tweakers. De Pricewatch trekt ook weer nieuwe bezoekers; Tweakers.net profiteert daar ook van. En nu de Pricewatch "staat als een huis" begint men te piepen; we maken kosten en die moeten betaald worden etc.

Dan denk ik, word er al geen geld verdient met advertising etc ? Die shops hebben er niet om gevraagt om erin te staan, maar ze staan erin en nu mogen ze gaan betalen voor de "service". Omgekeerde wereld, als je het mij vraagt.
In den beginne (opgezet door T.net) werd de PW uitsluitend gevuld door bezoekers. In die tijd had je alleen meerdere prijzen bij zeer populaire producten. Dat winkels blijkbaar inmiddels een bevredigend aanbod aan prijzen aanleveren, aangezien gebruikers vrijwel geen prijzen meer aanleverden, lijkt mij winst. Draai het echter niet om dat T.net alleen maar vercommercialiseert - de mogelijkheid was er maar niemand gebruikte hem, haal je de mogelijkheid weg (waardoor uiteindelijk het aantal prijzen middels groei aantal adverteerders is toegenomen) en het is moord en brand.
Zal het duidelijker stellen; T.net vercommercialiseert niet, het is al commercieel!
Het is een van de oudste kapitalistische truuks; bied iets moois aan, helemaal gratis. Zodra het "aan de man" is en populair; ga je er geld voor vragen (simplistisch uitgedrukt). Dat het werkt zien we hier ter plekke: commercie van de bovenste plank ;)

Kijk, heb het niet perse over handmatig invoeren. Scriptjes naar winkels sturen en het automatiseren is ook al een goede optie. Waar het draait is dat T.net er nu geld voor wil zien, terwijl een populaire Pricewatch vooral in T.net's belang is en niet zozeer in het belang van de shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

@Madrox,
er zit een heel team achter de PW die het zaakje draaiende houden. Ook die mensen moeten ergens van eten, dus vind ik het op zich geen verkeerd gegeven dat er geld voor de pricewatch gevraagd wordt.
Alleen de manier waarop is zonde.

Ik wijk tegenwoordig bijna altijd uit naar hardware.info voor hun prijsvergelijker, simpelweg omdat daar meer instaat. De T.net PW vind ik dan wel fijner werken, maar als ik bijvoorbeeld zie dat t.net 12 shops vermeldt in de PW voor een MSI X340, en bij hardware.info heb ik er 19, dan is de hardware.info prijsvergelijker een stuk waardevoller voor mij.
Wat daar nu handmatig van ingevoerd is en wat niet maakt mij eerlijk gezegd niet zo gek veel uit, het gaat mij om de resultaten en die zijn bij hardware.info momenteel gewoon uitgebreider voor veel producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Misschien doe je er verstandig aan om het draadje nog eens vanaf het begin door te lezen.
Floor-is en Floppus hebben in het begin al meer dan uitgebreid uit de doeken gedaan waar je een beetje achterloopt.

[ Voor 36% gewijzigd door alt-92 op 08-10-2009 00:43 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TERW_DAN schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 00:41:
@Madrox,
er zit een heel team achter de PW die het zaakje draaiende houden. Ook die mensen moeten ergens van eten, dus vind ik het op zich geen verkeerd gegeven dat er geld voor de pricewatch gevraagd wordt.
Alleen de manier waarop is zonde.

Ik wijk tegenwoordig bijna altijd uit naar hardware.info voor hun prijsvergelijker, simpelweg omdat daar meer instaat. De T.net PW vind ik dan wel fijner werken, maar als ik bijvoorbeeld zie dat t.net 12 shops vermeldt in de PW voor een MSI X340, en bij hardware.info heb ik er 19, dan is de hardware.info prijsvergelijker een stuk waardevoller voor mij.
Wat daar nu handmatig van ingevoerd is en wat niet maakt mij eerlijk gezegd niet zo gek veel uit, het gaat mij om de resultaten en die zijn bij hardware.info momenteel gewoon uitgebreider voor veel producten.
Dan heb je er 19 18, die geen van allen kloppen op het moment dat je iets anders wil dan standaard verzending tegen volledige vooruitbetaling of afhalen. Wil je shoppen volgens Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten dan weet je dus nog niks - en in deze tijd waarin winkels omvallen waarvan niemand het ooit had gedacht is dat geen luxe.

Wil je vervolgens een indruk van een winkel krijgen die die MSI verkoopt, loop je nog eens een risico:
http://www.hardware.info/nl-NL/shopreviews/xGeYb5yWbw/view/
http://tweakers.net/shopreview/4170/hardware-punt-nl.html
Oordeel zelf zou ik zeggen...

Kijk, ik zie de toegevoegde waarde van meer winkels best (er zit er overigens geen tussen die een goedkoper alternatief biedt), maar ik vind het wel kortzichtig het aantal vermeldingen als het enige waardevolle gegeven te stellen. Ik ben het wel met je eens dat meer vermeldingen een pluspunt is.

@Madrox
Denk je dat we dat allemaal onthouden ? Het enige wat ik kan zeggen: blader de BBG topics eens door, regelmatig kom je dan bij de reactie terecht: "staat niet in de pricewatch". Soms het word het dan handmatig toegevoegd.
Ah, dus als gebruiker mogen we gewoon wat roepen, maar andersom moet een sluitend verhaal komen. Zo werkt het niet op GoT. Bovendien, je eerste zin geeft al heel erg duidelijk aan dat je het topic niet gelezen hebt: Je hebt het namelijk over producten terwijl het hier over prijsvermeldingen gaat.

De rest van je relaas laat ook zien dat je geen idee hebt van hoe de PriceWatch werkte, nu werkt en wat de discussie is. Afgezien dat het duidelijk is dat je - pardon my french - 'no fucking clue' hebt wat betreft kosten/baten en bedrijfsvoering. Niet erg, maar ook in een discussietopic als dit wordt inzet wel gewaardeerd ipv gewoon wat te roepen. Zoals al eerder te zien is geweest is dan alles open voor discussie.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2009 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zeg ook niet dat de prijsvergelijker daar heilig is en natuurlijk is het ook niet zo dat ik gelijk bij iedere dubieuze shop ga bestellen omdat het daar 0,03€ goedkoper is, maar ik ben daar al wel prijzen tegengekomen die niet in de PW stonden, wel klopten en toch bij winkels waren die gewoon een goede reputatie hadden (ook op t.net).

Begrijp me niet verkeerd, de t.net PW is nog steeds de eerste die ik bekijk, maar ik gebruik de HWinfo prijsvergelijker tegenwoordig wel als aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 25-09 17:03

Sorcerer8472

Mens sana?

Hmm, de enige oplossing die ik nog kan verzinnen is dat je een abo in het leven roept waarmee aanbieders van zeldzame meuk (bijv. mini-ITX-oplossingen) producten kan invoeren die door minder dan X andere winkels zijn ingevoerd.

Is bijvoorbeeld een bepaald mini-ITX-moederbord door minder dan 6 andere winkels ingevoerd, dan mag jij het ook invoeren. Op een gegeven moment kun je als shop dus tegen een muur aanlopen: hebben al 5 anderen het ingevoerd dan kan jouw prijs er niet meer bij; moet je maar een duurder abo nemen, want je meuk is blijkbaar toch niet zo zeldzaam...

Op die manier kunnen kleine shops met zeldzame hardware ook een plaatsje in de PW krijgen. Dit abo kan evt. het karakter van lage maandkosten en hoge (evt. gestaffelde) clickthrukosten hebben.

Kost wel ff wat devwerk maar uiteindelijk goed voor de veelzijdigheid van de producten in de PW! Zakelijk gezien is het voor T.net waarschijnlijk niet nuttig, hoewel een breder aanbod op de PW wel positief is voor de gebruikerservaring: je vindt er echt wat je vinden wil, altijd, en je bent wellicht minder gauw geneigd om op termijn bij één vaste shop te blijven en dus wel geneigd vaker via de T.net PW te shoppen...

Graag jullie reactie weer :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant idee, in ieder geval van een alternatief abbo - hoe dat er dan ook uit moet gaan zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 07:41:
[...]
Ah, dus als gebruiker mogen we gewoon wat roepen, maar andersom moet een sluitend verhaal komen. Zo werkt het niet op GoT.
Wat heeft het voor nut als ik die voorbeelden wel in detail kan laten zien ? Het gebeurt, je ziet het het gebeuren en dat vind ik vreemd. Je gelooft niet wat ik zeg ? Waarom moet ik mijn waarnemingen tot in detail uitleggen/bewijzen ? Kijk, het is heel simpel. Ik ben slechte een eenvoudige gebruiker van T.Net, jij en/of andere zijn betaalde medewerkers. Geef jullie informatie waar je wellicht iets mee kan. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.
Bovendien, je eerste zin geeft al heel erg duidelijk aan dat je het topic niet gelezen hebt: Je hebt het namelijk over producten terwijl het hier over prijsvermeldingen gaat.
Geen produkt = geen prijsvermelding :+
je hebt gelijk, ik ging offtopic. Mijn excuus. Je was trouwens iets te vlot met je oordeel, heb weldegelijk gezien waar het hier over gaat. Offtopic gaan is hier iig een doodzonde, begrijp ik uit je reactie. Nogmaals; mijn excuus.
De rest van je relaas laat ook zien dat je geen idee hebt van hoe de PriceWatch werkte, nu werkt en wat de discussie is. Afgezien dat het duidelijk is dat je - pardon my french - 'no fucking clue' hebt wat betreft kosten/baten en bedrijfsvoering. Niet erg, maar ook in een discussietopic als dit wordt inzet wel gewaardeerd ipv gewoon wat te roepen. Zoals al eerder te zien is geweest is dan alles open voor discussie.
Nee, dat weet ik idd niet en dat vind ik ook niet zo'n ramp. Weet bijv. wel dat Femme niet op een houtje zit te bijten, zo slecht gaan de zaken dan nog niet :>
Je reactie geeft wel weer het gevoel dat T.Net doordrenkt is van commercie en dat geeft niet zolang de objectiviteit ongeschonden blijft. Maar dat is nu juist het lastige, met adverteerders aan de ene kant, die liever zien dat je alleen maar mooie dingen schijft over hun produkten en aan de andere kant de consumenten, die een eerlijk en objectief verhaal over zo'n produkt willen horen.

Sorry, ga ik weer offtopic O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Madrox schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 23:49:
Nee, dat weet ik idd niet en dat vind ik ook niet zo'n ramp. Weet bijv. wel dat Femme niet op een houtje zit te bijten, zo slecht gaan de zaken dan nog niet :>
Inderdaad, het gaat prima met Tweakers. (ik kan er nog wel een aantal noemen, maar daar kan ik geen topic van vinden).
Je reactie geeft wel weer het gevoel dat T.Net doordrenkt is van commercie en dat geeft niet zolang de objectiviteit ongeschonden blijft. Maar dat is nu juist het lastige, met adverteerders aan de ene kant, die liever zien dat je alleen maar mooie dingen schijft over hun produkten en aan de andere kant de consumenten, die een eerlijk en objectief verhaal over zo'n produkt willen horen.
Commercie is noodzakelijk als je mensen niet op een houtje wilt laten bijten, en gelijktijdig blijft de pricewatch eerlijk en objectief. Terwijl je bij sommige andere prijsvergelijkers een plekje kan kopen: dat kan hier (helaas :+ ) niet. Wellicht dat het niet altijd compleet is, maar een shop die het zich niet kan veroorloven om te betalen voor de diensten die een prijsvergelijker aanbied heeft waarschijnlijk een zeer kleine marge/omzet waardoor het maar de vraag is of het wel een betrouwbare partij is. Ik heb zeer recentelijk nog gemerkt wat de impact is op de omzet van een shop als deze niet meer op een prijsvergelijker te zien is (wat meer een technisch probleem was overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 07:41:
[...]

Dan heb je er 19 18, die geen van allen kloppen op het moment dat je iets anders wil dan standaard verzending tegen volledige vooruitbetaling of afhalen. Wil je shoppen volgens Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten dan weet je dus nog niks - en in deze tijd waarin winkels omvallen waarvan niemand het ooit had gedacht is dat geen luxe.
Denk echter dat de meerderheid nog gewoon een standaard verzending heeft en vooruit betaald als hij de shop kent.
Wil je vervolgens een indruk van een winkel krijgen die die MSI verkoopt, loop je nog eens een risico:
http://www.hardware.info/nl-NL/shopreviews/xGeYb5yWbw/view/
http://tweakers.net/shopreview/4170/hardware-punt-nl.html
Oordeel zelf zou ik zeggen...
Wat ik doe is de prijzen op meerdere sites bekijken (juist door dat tweakers tegenwoordig zijn pricewatch kreupel maakt imho) voor de prijs en ook voor de ervaringen met een winkel.
Kijk, ik zie de toegevoegde waarde van meer winkels best (er zit er overigens geen tussen die een goedkoper alternatief biedt), maar ik vind het wel kortzichtig het aantal vermeldingen als het enige waardevolle gegeven te stellen. Ik ben het wel met je eens dat meer vermeldingen een pluspunt is.
Daarom is deze verandering imho betreurenswaardig
@Madrox

[...]

Ah, dus als gebruiker mogen we gewoon wat roepen, maar andersom moet een sluitend verhaal komen. Zo werkt het niet op GoT. Bovendien, je eerste zin geeft al heel erg duidelijk aan dat je het topic niet gelezen hebt: Je hebt het namelijk over producten terwijl het hier over prijsvermeldingen gaat.
Mwah heel vreemd is dat nu ook weer niet, gezien tweakers het beleid maakt en een gebruiker daar vragen over kan hebben, okee er zit een punt in of er zomaar wat geroepen word of een gerichte vraag.
tja open voor discussie is rekbaar zo was er in dit land ook ooit een vraag aan het volk: europese grondwet de ja, de nee.
Het werd nee, dus toch ja :+

Verder is dit natuurlijk wel een offer van de community, ik hoop dat jullie je hier heel goed van bewust zijn anders krijg je z'n langzame afkalving en dat zou nog steeds erg zonde zijn. (anders poste ik dit ook niet)
Erkens schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:00:
[...]

Inderdaad, het gaat prima met Tweakers. (ik kan er nog wel een aantal noemen, maar daar kan ik geen topic van vinden).

[...]

Commercie is noodzakelijk als je mensen niet op een houtje wilt laten bijten, en gelijktijdig blijft de pricewatch eerlijk en objectief. Terwijl je bij sommige andere prijsvergelijkers een plekje kan kopen: dat kan hier (helaas :+ ) niet. Wellicht dat het niet altijd compleet is, maar een shop die het zich niet kan veroorloven om te betalen voor de diensten die een prijsvergelijker aanbied heeft waarschijnlijk een zeer kleine marge/omzet waardoor het maar de vraag is of het wel een betrouwbare partij is. Ik heb zeer recentelijk nog gemerkt wat de impact is op de omzet van een shop als deze niet meer op een prijsvergelijker te zien is (wat meer een technisch probleem was overigens).
Suggereren dat een kleine shop die niet wil betalen voor de prijsvergelijker waarschijnlijk onbetrouwbaar is is een drogredenering van de bovenste plank.

[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 10-10-2009 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
GoldenSample schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:32:
Denk echter dat de meerderheid nog gewoon een standaard verzending heeft en vooruit betaald als hij de shop kent.
De meerderheid heeft dan misschien wel vooruitbetalen en standaard verzending, maar de PW-mensen zijn nog steeds 100% bezig voor de community. Al die ondoorzichtige extra kosten die shops rekenden bij bestellingen om maar de basisprijs zo laag mogelijk te houden worden nu ook meegepakt in de PW en dat is volgens mij nog steeds uniek voor een prijsvergelijker. PW3 heeft ook weer een flink aantal verbeteringen, wat je (bijna) nergens ziet en er wordt alweer hard gewerkt aan PW3.1 en 3.2 waarin winkelmandjes en V&A op de schop gaan.
Madrox schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 23:21:
Via Unsorted is het heel gemakkelijk om met een paar klikken en zonder moeite iets in de queue te zetten voor de PWA's, waarna het heel snel in de PW te vinden is. En anders kun je ook nog de standaard productsubmit gebruiken als je iets mist. Het blijft natuurlijk mensenwerk en het up-to-date houden van een database met ruim 65000 producten, inclusief specificaties, blijft voor een kleine groep vrijwilligers en een paar kantoormensen natuurlijk nog steeds een monsterklus.
Eigenlijk vind ik het principe van abonnementen ook discutable.
Dan draai ik het voor je om: wat als je alle automatisch van de PWM-shops geimporteerde prijzen weghaalt en alleen prijzen door mensen laat toevoegen, wat zou er dan nog overblijven van de PW? Zowel wat betreft juistheid van prijzen als het aantal prijzen, aangezien die mensen dan een paar honderdduizend prijzen meerdere malen per dag moeten gaan toevoegen/veranderen/controleren. Dan zou de hele PW binnen no-time dood zijn. En als je naar al die prijzen kijkt die nu al automatisch geimporteerd worden, dan vallen de door users aangedragen prijzen niet op in het geheel, dat is niet eens een percentage van het geheel. Ik ben zelf ook voorstander van zoveel mogelijk prijzen in de PW en users zouden best een bijdrage kunnen blijven leveren aan de prijzen in de PW naar mijn mening, maar dan vind ik een oplossing als aangedragen door Sorcerer8472 een stuk beter dan prijzen die door users worden toegevoegd. Die prijzen blijven toch aan verandering onderhevig en dat zou de betrouwbaarheid van de prijzen in de PW niet ten goede komen. Naar mijn mening moet betrouwbaarheid van de prijzen komen vóór het aantal prijzen in de PW.
Madrox schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 23:49:
Maar dat is nu juist het lastige, met adverteerders aan de ene kant, die liever zien dat je alleen maar mooie dingen schijft over hun produkten en aan de andere kant de consumenten, die een eerlijk en objectief verhaal over zo'n produkt willen horen.
Vandaar dat shopreviews en productreviews door de community ook een prominente plek hebben binnen de Pricewatch en dat ook vanuit ieder product en vanaf zo'n beetje iedere pagina links te vinden zijn naar door de users zelf geschreven reviews. Ook de redactie werkt volledig onafhankelijk van de advertentie-afdeling voor wat betreft het nieuws en de reviews van Tweakers.net zelf.
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 11:19:
Hmm, de enige oplossing die ik nog kan verzinnen is dat je een abo in het leven roept waarmee aanbieders van zeldzame meuk (bijv. mini-ITX-oplossingen) producten kan invoeren die door minder dan X andere winkels zijn ingevoerd.
Dat vind ik nou een mooie oplossing en een geweldig constructieve post. Soort low-budget abonnement? Op het moment dat er 5 prijzen zijn en een andere winkel voegt een 6e toe, dan valt die van die zeldzame producten aanbiedende shop weg. Wat ik dan wel jammer vind, is dat die prijs dan wegvalt. Het zou completer zijn met die ene er ook bij ;) Misschien zou een abonnement tegen lage kosten waarbij je bijv de top 50 of top 100 van producten niet kan toevoegen beter zijn dan.
GoldenSample schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:32:
Suggereren dat een kleine shop die niet wil betalen voor de prijsvergelijker waarschijnlijk onbetrouwbaar is is een drogredenering van de bovenste plank.
Dat lees ik Erkens nergens zeggen. Hij zegt dat een shop die het zich niet kan veroorloven (dat is anders dan niet willen betalen), waarschijnlijk een kleine marge of omzet heeft en dus een groter risico op omvallen in economisch mindere tijden. Hij zegt nergens dat die bedrijven onbetrouwbaar zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Megaflix op 10-10-2009 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Megaflix schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 01:06:
Dat lees ik Erkens nergens zeggen. Hij zegt dat een shop die het zich niet kan veroorloven (dat is anders dan niet willen betalen), waarschijnlijk een kleine marge of omzet heeft en dus een groter risico op omvallen in economisch mindere tijden. Hij zegt nergens dat die bedrijven onbetrouwbaar zijn.
Da's een leuke theorie, maar de wereld is iets complexer dan hoe hij hier voorgesteld wordt. Voor een webshop zijn lage vaste operationele kosten belangrijk. Dus een deal aangaan waarbij je vaste lasten omhoog gaan, zijn keuzes die je zeer weloverwogen moet maken. Daarbij is het een kwestie van kosten vs. baten, en ook al is het maar 75,- vast per maand en nog wat CPC daarbovenop, waarbij ik overigens geen idee heb van die kosten. Maar je loopt dus per definitie al 75,- + een click achter als de allereerste klant op je site komt. Dan heb je vervolgens te maken met een conversieratio: hoeveel clicks leiden daadwerkelijk tot een aankoop?

Stel ik run een kleine PC-componentenshop. Ik heb het standaardwerk wat veel shops hier aanbieden, maar bij die produkten kan ik simpelweg niet concurreren met de goedkoopste winkels, daar is mijn omzetvolume veel te laag voor. Daarnaast heb ik een aantal niche-produkten die interessant kunnen zijn voor tweakers, en die worden op zich wel verkocht, maar niet dusdanig dat ze de kosten van PW kunnen dekken (denk aan produkten die niet snel als impulsaankoop gekocht worden, waarbij dus de conversieratio tussen clicks en aankopen wel eens heel slecht kan zijn - maar de clicks betaal ik wel). In deze moeilijke economische tijden moet ik de kosten drukken, en is omzet genereren niet de eerste prioriteit: het gaat erom dat je geen verlies maakt. Dus ik flikker vaste lasten eruit: de abonnementen op IT blaadjes die mensen kunnen lezen in de shop worden geannuleerd, en het PW abonnement idem dito. En daarmee gaat het aanbod in de PW achteruit, niet vooruit.

Heb ik meer risico op omvallen? Dat weet je niet, misschien heeft mijn shop een prima omzet van vaste bezoekers, en haal ik daar zonder extra kosten te maken genoeg winst uit.
Pagina: 1 2 Laatste