Daarom vond ik juist dat idee voor een Abo zonder die topproducten zo'n goed idee. Concurrentie is daar heel groot ja. Ik heb heb het idee dat we het best met elkaar eens zijn, maar dat we elkaar niet helemaal doorhadden. Wat ik wilde aangeven was dat door users aangedragen prijzen niet dezelfde features kunnen bieden als dat pwm-shops wel kunnen: prijzen die heel vaak refreshed worden, levertijdindicatie en bijkomende order- en verzendkosten. Dat zijn drie features waar heel lang naar gevraagd is maar wel botsen met user-aangedragen prijzen. Dan is er denk ik meer te halen met een low-budget Abo voor shops waarin zij die nicheproducten kunnen aanbieden die voor tweakers interessant zijn. Juist het hele geautomatiseerde is een verrijking voor de PW, geen teruggang. Het komt alleen maa de betrouwbaarheid ten goede.
Verwijderd
Dat is op zich een prima idee, maar dan zit je nog met het feit dat de shop wel moet automatiseren, wat ook kosten met zich meebrengt.Megaflix schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 12:17:
Daarom vond ik juist dat idee voor een Abo zonder die topproducten zo'n goed idee. Concurrentie is daar heel groot ja. Ik heb heb het idee dat we het best met elkaar eens zijn, maar dat we elkaar niet helemaal doorhadden. Wat ik wilde aangeven was dat door users aangedragen prijzen niet dezelfde features kunnen bieden als dat pwm-shops wel kunnen: prijzen die heel vaak refreshed worden, levertijdindicatie en bijkomende order- en verzendkosten. Dat zijn drie features waar heel lang naar gevraagd is maar wel botsen met user-aangedragen prijzen. Dan is er denk ik meer te halen met een low-budget Abo voor shops waarin zij die nicheproducten kunnen aanbieden die voor tweakers interessant zijn. Juist het hele geautomatiseerde is een verrijking voor de PW, geen teruggang. Het komt alleen maa de betrouwbaarheid ten goede.
Maar laat ik een andere vraag stellen: is er bekend welke shops niet meedoen aan de pricewatch? En is er ook bekend waarom ze niet meedoen? Kan een enquete daar niet opheldering over brengen? Dat is beter dan gissen.
Ik dacht dat de shops wel zelf handmatig prijzen konden toevoegen met een abo, maar dat weet ik niet zeker. Daar kan iemand van kantoor meer over zeggen. De shops die niet meedoen aan de PW zijn wel bekend @office maar de reden daarvoor zullen ze niet openbaar maken denk ik. Dat is tussen tweakers en de shops.
Daarom is een CPC systeem ook gewoon onhandig, ik zou liever een CPS systeem hebben, dan kost het maar iets meer, maar je hoeft dan niet te betalen voor elke click die niet leid tot een sale.Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:23:
Dan heb je vervolgens te maken met een conversieratio: hoeveel clicks leiden daadwerkelijk tot een aankoop?
Omzet is zeker wel belangrijk, ook al heb je een 0 marge, als je verkoopt creer je ook een (vaste) klantenkring. Verder vergeet je nog dat je vooral marge maakt op de bijproducten. Maar als een shop zijn uitgaven en inkomsten naast elkaar zet en dan blijkt dat het niet rendabel is om op de vergelijker te staan dan is dat maar zo. Het aanbod in aantal shops gaat dan wellicht achteruit, maar zo'n shop zal dan ook niet een laage prijs hebben kunnen hanteren waardoor het effectief weinig uitmaakt. Behalve dan die "exclusieve" producten die toch "niemand" kooptIn deze moeilijke economische tijden moet ik de kosten drukken, en is omzet genereren niet de eerste prioriteit: het gaat erom dat je geen verlies maakt. Dus ik flikker vaste lasten eruit: de abonnementen op IT blaadjes die mensen kunnen lezen in de shop worden geannuleerd, en het PW abonnement idem dito. En daarmee gaat het aanbod in de PW achteruit, niet vooruit.
Als je shop een prima omzet heeft en nieuwe klanten op een andere manier kan blijven aantrekken zonder prijsvergelijkers, dan doe je het natuurlijk prima, maar iets zegt me dat je klantenkring niet zo snel zal groeien.Heb ik meer risico op omvallen? Dat weet je niet, misschien heeft mijn shop een prima omzet van vaste bezoekers, en haal ik daar zonder extra kosten te maken genoeg winst uit.
De meeste shops zullen ook gewoon een database met producten hebben. En de meeste webshop applicaties hebben ook een output feed mogelijkheid die gebruikt kan worden door vergelijkers. Tuurlijk kost dat geld om zo'n feed op te zetten, maar dat kost alles, ook als je via andere mediums reclame wilt maken (want dat is de pricewatch eigenlijkVerwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:21:
Dat is op zich een prima idee, maar dan zit je nog met het feit dat de shop wel moet automatiseren, wat ook kosten met zich meebrengt.
Verwijderd
Volgens mij miste je de 'in deze moeilijke economische tijden' in mijn quote. Ja, omzet is belangrijk, maar zoals ik zei: winst is prio 1, niet omzet. Dus kosten drukken en winst maken, niet vaste lasten opvoeren ten koste van winst. Zekerheid, stabiliteit, niet groei. Een zelfstandige ondernemer moet eten, en van omzet kan je niet eten.Erkens schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 23:46:
Omzet is zeker wel belangrijk, ook al heb je een 0 marge, als je verkoopt creer je ook een (vaste) klantenkring.
Wie zegt dat "niemand" deze "exclusieve" produkten koopt? Ik had het over produkten die misschien best wel kunnen verkopen, maar die het abonnement op een PW niet op zichzelf kunnen verantwoorden.Verder vergeet je nog dat je vooral marge maakt op de bijproducten. Maar als een shop zijn uitgaven en inkomsten naast elkaar zet en dan blijkt dat het niet rendabel is om op de vergelijker te staan dan is dat maar zo. Het aanbod in aantal shops gaat dan wellicht achteruit, maar zo'n shop zal dan ook niet een laage prijs hebben kunnen hanteren waardoor het effectief weinig uitmaakt. Behalve dan die "exclusieve" producten die toch "niemand" koopt
Juist, dan doe ik het als shopeigenaar prima. Maar daar gaat het in dit topic niet over, of wel? Het gaat erom dat de PW laagdrempelig moet zijn, om haar waarde te behouden.Als je shop een prima omzet heeft en nieuwe klanten op een andere manier kan blijven aantrekken zonder prijsvergelijkers, dan doe je het natuurlijk prima, maar iets zegt me dat je klantenkring niet zo snel zal groeien.
Punt is: de PW-kosten zijn niet de enige kosten. Wat doet tweakers om de shops daarmee te helpen?De meeste shops zullen ook gewoon een database met producten hebben. En de meeste webshop applicaties hebben ook een output feed mogelijkheid die gebruikt kan worden door vergelijkers. Tuurlijk kost dat geld om zo'n feed op te zetten, maar dat kost alles, ook als je via andere mediums reclame wilt maken (want dat is de pricewatch eigenlijk)
Verwijderd
@ Kryz: Even een kleine correctie op een eerder statement van je, de shop betaalt bij de eerste klant niet 75 + een click - het is clicks met een minimum van 75,=. De eerste 75,= aan clicks is dus eigenlijk inbegrepen.
Verder biedt T.net uitgebreide statistieken aan de winkels die ze onder andere inzicht geeft in populariteit van hun producten. Ze kunnen dat gebruiken om erachter te komen hoeveel impact het heeft de goedkoopste zijn, en wat er gebeurt als er ineens meerdere negatieve reviews verschijnen.
Een CPS systeem is ook wel een interessante gedachte, alleen heeft dat nogal wat implicaties om dat te faciliteren.
Verder biedt T.net uitgebreide statistieken aan de winkels die ze onder andere inzicht geeft in populariteit van hun producten. Ze kunnen dat gebruiken om erachter te komen hoeveel impact het heeft de goedkoopste zijn, en wat er gebeurt als er ineens meerdere negatieve reviews verschijnen.
Een CPS systeem is ook wel een interessante gedachte, alleen heeft dat nogal wat implicaties om dat te faciliteren.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2009 14:49 ]
En het bespaart een hoop werk, toch?Megaflix schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 12:17:
Juist het hele geautomatiseerde is een verrijking voor de PW, geen teruggang. Het komt alleen maa de betrouwbaarheid ten goede.
Dan denk ik, waarom geef je dat PWM niet gratis weg en/of verzin je pwm -plus voor betalende shops en mindere pwm's voor de shops die minder/niets betalen ? Of zeg ik nu iets heel stoms
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Omdat ook de medewerkers van T.net een boterham willen hebben, net zoals de shopeigenaarMadrox schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 02:06:
[...]
En het bespaart een hoop werk, toch?
Dan denk ik, waarom geef je dat PWM niet gratis weg en/of verzin je pwm -plus voor betalende shops en mindere pwm's voor de shops die minder/niets betalen ? Of zeg ik nu iets heel stoms
Wat zou dan het mogelijke verschil kunnen zijn tussen betalende en niet-betalende shops?Madrox schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 02:06:
In plaats van low-budget abo kun je het ook een niche-abo noemen; speciaal bedoeld voor shops die een niche-aanbod hebben.Megaflix schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 01:06:
[...]
Dat vind ik nou een mooie oplossing en een geweldig constructieve post. Soort low-budget abonnement? Op het moment dat er 5 prijzen zijn en een andere winkel voegt een 6e toe, dan valt die van die zeldzame producten aanbiedende shop weg. Wat ik dan wel jammer vind, is dat die prijs dan wegvalt. Het zou completer zijn met die ene er ook bijMisschien zou een abonnement tegen lage kosten waarbij je bijv de top 50 of top 100 van producten niet kan toevoegen beter zijn dan.
En het is juist logisch dat de 'niche-aanbieder' wegvalt op het moment dat dat 6e product erbij komt: dan is het immers al niet zo niche meer, en dat is juist het doel van het niche-abo.
De top 50 of 100 niet toevoegen lijkt me ook twijfelachtig; ik kan me voorstellen dat je zo toch nog ongewenste resultaten krijgt, zoals shops die dáár dan juist telkens met 1 cent verschil de goedkoopste zijn, in plaats van dat je een breed en rijk aanbod stimuleert, wat je met het niche-abo wel doet. En een breed en rijk aanbod in de PW stimuleert juist dat je als gebruiker het gevoel hebt dat je alles kunt vinden in de shop... zelfs dat al iets oudere mini-itx moederbordje... en dat zijn juist de dingen zijn waar de prototype tweaker naar op zoek is!
Dus het lijkt het me erg mooi als dat abo er toch komt tegen een schappelijke prijs voor deze niche-shops (evt. lage maandprijs en hoge clickthrough-prijs ofzo).
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik heb dit topic met enige verbazing gelezen. Het enige wat ik erover wil zeggen is dat ik als beginnende webshop eigenaar diep teleurgesteld ben. Vanaf nul beginnen word hiermee vrijwel onmogelijk gemaakt. 75,- euro per maand is voor een beginnend bedrijfje best veel. Het is van tweakers.net best kortzichtig om met 1 business model te komen en daarmee eigenlijk alleen de ietwat grotere bedrijven te bedienen.
Als tweakers.net zo trots is op het aanbieden van de statistieken zou ik liever zien dat dit als optie geboden wordt tegen meerprijs. Aangezien de pricewatch hier de meeste bezoekers trekt op het gebied van de ICT dan zou een normaal reclame model al de kosten moeten kunnen dekken van jullie systeem. Ik verwijt jullie niet het feit dat er meer geld verdiend kan worden. Maar ik denk dat het niet slim is om dit met een objectieve tool te doen zoals de prijswatch is. Als de objectiviteit hiermee verloren gaat dan is het goed mogelijk dat tweakers.net over een tijdje helemaal geen geld meer verdiend aan pricewatch. Tip: niet te gierig worden door jullie goede positie.
Als tweakers.net zo trots is op het aanbieden van de statistieken zou ik liever zien dat dit als optie geboden wordt tegen meerprijs. Aangezien de pricewatch hier de meeste bezoekers trekt op het gebied van de ICT dan zou een normaal reclame model al de kosten moeten kunnen dekken van jullie systeem. Ik verwijt jullie niet het feit dat er meer geld verdiend kan worden. Maar ik denk dat het niet slim is om dit met een objectieve tool te doen zoals de prijswatch is. Als de objectiviteit hiermee verloren gaat dan is het goed mogelijk dat tweakers.net over een tijdje helemaal geen geld meer verdiend aan pricewatch. Tip: niet te gierig worden door jullie goede positie.
Het voorbeeld van de iRex DR1000S was niet goed omdat het nu niet meer zo is? Tja, inderdaad, inmiddels zijn de eReaders opgepikt door de grote winkels. Kan me voorstellen dat jullie geen historische gegevens bewaren, maar je maakt het voor ons gebruikers wel erg lastig aandragen zo; eer jullie ernaar kijken zal de situatie ook weer anders zijn. Je kunt toch ook zelf als je binnenkort ergens eens iets compleet anders ziet eens kijken of het in de pricewatch zit, voor een concurerende prijs?Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:23:
[...]
Gangbaar product of niet, als niemand de prijs invoert ga je hem alsnog niet zien. Dus 'verarming van het aanbod' klinkt leuk, maar ik heb nog steeds geen voorbeelden van artikelen gezien waar tegenwoordig prijzen van bepaalde aanbieders missen.
De discussie over *theoretische* verarming is leuk, maar als die er in praktijk gewoon niet is, waar hebben we het dan over?
Mij gaat het dus om minder gangbare producten (meestal nieuwe, maar waarschijnlijk geldt het net zo goed voor oude). Ten aanzien van je misbruik probleem stel ik daarom voor: pricewatch ZONDER prijs
Verder, wat ik zoek in een winkel:
- goede prijs
- betrouwbare snelle levering -- niet altijd alles hoeft perse even snel, maar korte levertijden (we hebben het) zijn in mijn ervaring véél betrouwbaarder dan lange (we denken iemand te weten die het heeft) en bovendien is 25% langer wachten op 3 dragen peanuts, terwijl het op 3 weken toch irriteert. Verder is de prijs van vandaag zelden die van over 4 weken, dus betekent een prijs zonder fatsoenlijke, korte levertijd weinig voor me.
- inschatting van betrouwbaarheid en aanspreekbaarheid op fatsoenlijk handelen. Te groot / te log / te veel eigendunk vermijd ik daarbij net zo goed als te klein / te schimmig.
- Off line support onder handbereik is absoluut een pré. D.w.z. gewoon de winkel om de hoek in kunnen lopen bij problemen (MyCom heeft dat goed voor elkaar).