Game PC Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-09 19:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gamen op 1440p

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
€1.400,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Dell 25" 1440p monitor
1x 128GB m2 SSD (Boot)
1x Crucial MX300 2,5" 525GB
3x WD Blue HDD
1x NZXT H440 New Edition Zwart/Rood

Misschien?:
Corsair RM550x Zwart (2016)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
MOBO
RAM
Processor
Videokaart
Voeding?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Niet per se

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Advies voor mogelijk volgende opstelling. BBG bekeken, daar komen de meeste onderdelen uit, maar bij de upgrades staat geen nieuwe voeding. Is dat niet nodig? 750W i.p.v. 650W. En als 650W genoeg is, is mijn huidige voeding dan nog goed?

PC nu:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B150 GAMING M3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 53,97€ 53,97
1BehuizingenNZXT H440 New Edition Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1MonitorsDell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX300 2,5" 525GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 53,97

Nieuwe onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 239,95€ 239,95
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 198,-€ 198,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 579,-€ 579,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 95,90€ 95,90
1VoedingenCorsair RM750x (2024)€ 135,27€ 135,27
Totaal€ 1.248,12

Beste antwoord (via simso1 op 12-01-2025 21:29)

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 23:52
Ziet er in de basis uit als een prima lijstje.

Voor nagenoeg hetzelfde geld kun je een kitje uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K kopen. Dit kitje heeft strakkere timings dan het door jou gekozen G.Skill setje.

Voeding vind ik lastiger in te schatten. Eventueel kun je het eerst proberen met je huidige voeding: Draai een paar benchmarks en kijk of het upgradede systeem dit probleemloos doet. Zo niet, kun je de voeding altijd nog vervangen.
Voor gerichter advies kun je ook in het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 peilen of je huidige voeding gaat werken.

Mocht je nog budget overhebben, zou ik persoonlijk ook een extra/nieuwe SSD overwegen. 128GB is niet heel ruim voor een bootdrive. SSD's zijn tegenwoordig erg gunstig geprijsd, dus wellicht kun je dan ook die oude lawaaierige en energieslurpende HDD's vervangen door één grote SSD.

Edit: 580 EUR is overigens wel aan de hoge kant voor een RX 7800 XT. Je kunt andere uitvoeringen al rond de 500 EUR vinden, zoals de uitvoering: Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G

[ Voor 12% gewijzigd door RAW_ op 07-01-2025 22:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RAW_

Voor nagenoeg hetzelfde geld kun je een kitje uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K kopen. Dit kitje heeft strakkere timings dan het door jou gekozen G.Skill setje.

Voeding vind ik lastiger in te schatten. Eventueel kun je het eerst proberen met je huidige voeding: Draai een paar benchmarks en kijk of het upgradede systeem dit probleemloos doet. Zo niet, kun je de voeding altijd nog vervangen.
Voor gerichter advies kun je ook in het Voeding advies en informatie topic - Deel 34 peilen of je huidige voeding gaat werken.

Mocht je nog budget overhebben, zou ik persoonlijk ook een extra/nieuwe SSD overwegen. 128GB is niet heel ruim voor een bootdrive. SSD's zijn tegenwoordig erg gunstig geprijsd, dus wellicht kun je dan ook die oude lawaaierige en energieslurpende HDD's vervangen door één grote SSD.

Edit: 580 EUR is overigens wel aan de hoge kant voor een RX 7800 XT. Je kunt andere uitvoeringen al rond de 500 EUR vinden, zoals de uitvoering: Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G

[ Voor 12% gewijzigd door RAW_ op 07-01-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
RAW_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:57:

Dankjewel voor het meedenken.
Ga je echt wat merken van het werkgeheugen? Die GSkill vind ik er mooier uitzien.

Ga ik daar vragen als ik de onderdelen compleet heb.

Die schijven worden gebruikt als opslag. 14 TB aan ruimte. Beetje duur van een SSD.

Dat is inderdaad een betere kaart. _/-\o_

Ben nog een koeling vergeten.
be quiet! Pure Rock 2 FX Black is degene waar ik voor wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
simso1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:37:
[...]

Dankjewel voor het meedenken.
Ga je echt wat merken van het werkgeheugen? Die GSkill vind ik er mooier uitzien.
Het zal slechts een marginaal verschil zijn. Over het algemeen wordt aangeraden om voor 6000MT/s-CL30 geheugen te gaan, mits de meerprijs niet significant is t.o.v. langzamer geheugen. Aangezien dat Partriot kitje slechts een paar euro meer kost, is het qua prestatiewinst wel de moeite waard. Het is echter geen ramp om voor dat G.Skill kitje te gaan. Je kunt je echter wel afvragen hoe vaak je naar het uiterlijk van je RAM-sticks kijkt ;) .

G.Skill heeft eventueel ook een CL30 setje. Deze is echter een stuk minder interessant geprijsd:
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5
Die schijven worden gebruikt als opslag. 14 TB aan ruimte. Beetje duur van een SSD.
Ah, dat is inderdaad andere koek. In je lijstje zag ik slechts een HDD van 1TB staan. Voor zo'n grote hoeveelheid opslag kun je inderdaad beter bij HDD's blijven. Wellicht is een NAS nog een interessante optie voor jou?
be quiet! Pure Rock 2 FX Black is degene waar ik voor wil gaan.
Voor dat geld kun je ook koelers krijgen die meer hitte kunnen afvoeren. Populaire opties zijn de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE welke (meestal) het best verkrijgbaar is via amazon.nl of de product: Arctic Freezer 36 (momenteel iets minder goed leverbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:46
Nu nog een 7800XT kopen voor € 500+, terwijl over een maand oid een nieuwe generatie uit is voelt mij een beetje als geld weggooien.

MSRP van RTX 5070 is 549 dollar die naar mijn idee een stuk sneller zal zijn dan de 7800XT (alleen weer eens minder VRAM)
MSRP's van AMD's eigen 9070(XT) zijn volgens mij nog niet bekendgemaakt, maar als die zouden moeten concurreren met de RTX 5070, zouden die iets goedkoper zijn dan nvidia en alsnog wat beter dan de 7800XT

tegelijkertijd zal de 7800XT mogelijk ook in prijs dalen,

[ Voor 10% gewijzigd door Metaalhoofd op 09-01-2025 10:53 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:17
5070 incl BTW komt eerder uit op 650,- dus dat is wel een stukje duurder. En de beschikbaarheid kan ook maandenlang de prijzen doen stijgen.

Maar ook de Radeon 9070 XT (opvolger 7800 XT / 7900 GRE, release datum ergens maart) is mogelijk het wachten waard.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 10:56
Let even op de max afmetingen voor de Gpu in je behuizing.
Het verschilt per merk ook nog eea ( koeler grootte ) maar het is allemaal erg krap (305mm plek met een kaart van 302mm ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:55
nuffy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:23:
Let even op de max afmetingen voor de Gpu in je behuizing.
Het verschilt per merk ook nog eea ( koeler grootte ) maar het is allemaal erg krap (305mm plek met een kaart van 302mm ) .
Je moet het wel bont maken wil het niet passen in de H440 hoor. Die max lengte kun je verhogen door wat drive caddies weg te halen
Zoals https://nl.pcpartpicker.com/b/D7qp99
RAW_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:06:
[...] of de product: Arctic Freezer 36 (momenteel iets minder goed leverbaar).
Die kun je momenteel beter bij arctic zelf bestellen. https://www.arctic.de/en/...pu-cooler/cpu-air-cooler/

[ Voor 34% gewijzigd door youridv1 op 09-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
RAW_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Het zal slechts een marginaal verschil zijn. Over het algemeen wordt aangeraden om voor 6000MT/s-CL30 geheugen te gaan, mits de meerprijs niet significant is t.o.v. langzamer geheugen. Aangezien dat Partriot kitje slechts een paar euro meer kost, is het qua prestatiewinst wel de moeite waard. Het is echter geen ramp om voor dat G.Skill kitje te gaan. Je kunt je echter wel afvragen hoe vaak je naar het uiterlijk van je RAM-sticks kijkt ;) .

G.Skill heeft eventueel ook een CL30 setje. Deze is echter een stuk minder interessant geprijsd:
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5

[...]

Ah, dat is inderdaad andere koek. In je lijstje zag ik slechts een HDD van 1TB staan. Voor zo'n grote hoeveelheid opslag kun je inderdaad beter bij HDD's blijven. Wellicht is een NAS nog een interessante optie voor jou?

[...]

Voor dat geld kun je ook koelers krijgen die meer hitte kunnen afvoeren. Populaire opties zijn de uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE welke (meestal) het best verkrijgbaar is via amazon.nl of de product: Arctic Freezer 36 (momenteel iets minder goed leverbaar).
Oké denk dat ik daar dan naar kijk. Heb wel een raam in de kast en wil dit ook weer met een eventuele nieuwe kast.

Nee sorry. Er zitten 3 HDD's in de pc.
Heb een NAS voor de foto's en backups van de telefoons.
Heeft geen lampje. (sorry beetje geek O-) )
youridv1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Je moet het wel bont maken wil het niet passen in de H440 hoor. Die max lengte kun je verhogen door wat drive caddies weg te halen

[...]

Die kun je momenteel beter bij arctic zelf bestellen. https://www.arctic.de/en/...pu-cooler/cpu-air-cooler/
Is een nieuwe kast dan eigenlijk een must?
be quiet! Silent Base 601 Window (Zwart) dan een goede keuze?
Metaalhoofd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:49:
Nu nog een 7800XT kopen voor € 500+, terwijl over een maand oid een nieuwe generatie uit is voelt mij een beetje als geld weggooien.

MSRP van RTX 5070 is 549 dollar die naar mijn idee een stuk sneller zal zijn dan de 7800XT (alleen weer eens minder VRAM)
MSRP's van AMD's eigen 9070(XT) zijn volgens mij nog niet bekendgemaakt, maar als die zouden moeten concurreren met de RTX 5070, zouden die iets goedkoper zijn dan nvidia en alsnog wat beter dan de 7800XT

tegelijkertijd zal de 7800XT mogelijk ook in prijs dalen,
Of de rest is niet leverbaar en deze wordt duurder. De markt is niet heel voorspelbaar. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
simso1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:18:
Heeft geen lampje. (sorry beetje geek O-) )
Doel je nu op de CPU-koeler? Want zowel de Thermalright als de Arctic zijn ook als ARGB-variant beschikbaar:Ik zou beiden boven de Pure Rock 2 verkiezen.
Is een nieuwe kast dan eigenlijk een must?
be quiet! Silent Base 601 Window (Zwart) dan een goede keuze?
Ik verwacht dat je huidige kast nog prima is. Die be quiet! kast is al wat jaartjes ouder en ook redelijk aan de prijs. Als je je huidige kast wilt vervangen zou ik eerder gaan voor de uitvoering: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart.

[ Voor 0% gewijzigd door RAW_ op 09-01-2025 17:41 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 10:56
youridv1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:51:
[...]

verkeerde topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
RAW_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Doel je nu op de CPU-koeler? Want zowel de Thermalright als de Arctic zijn ook als ARGB-variant beschikbaar:Ik zou beiden boven de Pure Rock 2 verkiezen.

[...]

Ik verwacht dat je huidige kast nog prima is. Die be quiet! kast is al wat jaartjes ouder en ook redelijk aan de prijs. Als je je huidige kast wilt vervangen zou ik eerder gaan voor de uitvoering: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart.
Koelers zien er goed uit en betere prijs.

Die kast heeft een 3,5" interne bay te weinig. Heb 3 HDD's en die Corsair heeft plek voor 2.
Er wordt door de andere gezegd dat die Gigabyte videokaart krap is/niet past. Denk je dat dat meevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-09 18:53
Zoals hierboven al is gezegd, komen AMD en Nvidia binnenkort met nieuwe kaarten. De MSRP van de RTX 5070 wordt $550. Dat betekent dat de RX 9070 weleens een stuk goedkoper zou kunnen worden (als het waar is dat de RX 9070 van AMD gaat concurreren met de RTX 4070 en niet met de 5070).

Een ander voordeel is dat de 9070 mogelijk FSR 4 gaat ondersteunen, en AMD heeft toegezegd deze keer betere raytracing-prestaties te leveren. FSR en raytracing zijn momenteel de Achilleshiel van de huidige AMD-kaarten. De eerste korte vergelijking tussen FSR 4 en 3 is reeds aan bod gekomen bij Hardware Unboxed. Of het net zo goed is als DLSS 3 of 4 moet nog blijken, maar het is in elk geval veelbelovend en duidelijk beter dan FSR 3.

Ik zou dus zeker nog heel even wachten als er geen haast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
simso1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:45:
[...]
Er wordt door de andere gezegd dat die Gigabyte videokaart krap is/niet past. Denk je dat dat meevalt?
Staat in de specificaties van de Pricewatch:
uitvoering: NZXT H440 New Edition Zwart/Rood
  • GPU Clearance With HDD Cage: 294mm
  • GPU Clearance Without HDD Cage: 428mm
De Gigabyte is 302mm lang, dus als je ter hoogte van het PCIe slot een of twee HDD bays weghaalt, zal die passen. Gezien die NZXT met 11 3,5" bays komt, zul je er ruim voldoende overhouden.

Anderzijds kun je ook voor een compactere 7800 XT gaan:
Pagina: 1