Schuin dak aan de binnenzijde isoleren keuzes keuzes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:25
Hi allemaal,

Situatie:

Dak zolder bevat op dit moment geen isolatie. Enkel dakpan > passieve asbestplaat en dat is het. Nu willen wij deze schuine zijdes van het dak gaan isoleren door middel van isolatiemateriaal en eventueel dampfolie. Nu hebben wij hier enkele vragen over:

- Wij willen gaan voor een isolatiemateriaal met een minimale RD waarde van 3. Is dat prima of zou ik kijken voor nog hoger? Zoja welk materiaal? Glaswol? Steenwol? Of toch iets anders?

- Ik las iets over dakisolatie waarbij je geen losse dampwerende folie nodig zou hebben. Welke materialen komen hiervoor in aanmerking? Of heb je dit altijd nodig?

De bedoeling is om de isolatie direct op de asbestplaten te bevestigen met een gipsplaat tegen de isolatie aan. Vrij simpel dus.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:26
Lees dit topic eerst eens door: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

1: Hoe meer hoe beter.
2: Afhankelijk van je constructie
3. Foto van de constructie helpt een hoop om van afstand iets te zeggen

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Gdzr schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:14:
Lees dit topic eerst eens door: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

1: Hoe meer hoe beter.
2: Afhankelijk van je constructie
3. Foto van de constructie helpt een hoop om van afstand iets te zeggen
Topic is mij bekend. Kon alleen niets vinden over mijn dampfolie vraag.

Ik zal foto's toevoegen :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 15:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Er wordt voor de gezondheid sterk aangeraden om het asbest uit daken te verwijderen. Heb je dat al eens overwogen?

Ik weet niet hoe oud je dakpannen zijn, maar het kan een hele goede keuze zijn om je complete dak te renoveren. Pannen vervangen, asbestplaten verwijderen en van buitenaf gaan isoleren.
CryptoNL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Topic is mij bekend. Kon alleen niets vinden over mijn dampfolie vraag.
In de topicstart staat een heel hoofdstuk over condensatie, en daarin de type folies uitgelegd. Het is vrij simpel, je hebt altijd een dampscherm nodig, sommige isolatiematerialen zijn alleen standaard al voorzien van folie. Dan volstaat het dampdicht dichttapen van de naden. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Question Mark schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:40:
Er wordt voor de gezondheid sterk aangeraden om het asbest uit daken te verwijderen. Heb je dat al eens overwogen?

Ik weet niet hoe oud je dakpannen zijn, maar het kan een hele goede keuze zijn om je complete dak te renoveren. Pannen vervangen, asbestplaten verwijderen en van buitenaf gaan isoleren.
[...]

In de topicstart staat een heel hoofdstuk over condensatie, en daarin de type folies uitgelegd. Het is vrij simpel, je hebt altijd een dampscherm nodig, sommige isolatiematerialen zijn alleen standaard al voorzien van folie. Dan volstaat het dampdicht dichttapen van de naden. :)
Asbest is passief. Zo lang je er niet aan komt kan er niets gebeuren. Daarnaast zijn de kosten te hoog voor ons om het te laten verwijderen, lees 8.000 euro.

Pannen moeten over ongeveer 8 jaar vervangen worden is de verwachting. Thanks voor de opheldering van de dampfolie.

Nu rest alleen nog de vraag; Welk materiaal zou ik aankopen? Of maakt het eigenlijk vrij weinig uit allemaal? Zaten te denken om gewoon glaswol te nemen en dan met dampremmende folie.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 15:29

fub

Wij hebben het plafond van ons schuine dak na-geisoleerd met vlas-vezels. Werkt net zo goed als glas- of steen-wol, maar doordat het vocht kan opnemen en weer afgeven, hoef je niet met dampwerende folie te werken -- dat scheelde voor ons een stuk. Ook is de verwerking wat gebruiksvriendelijker omdat het spul zelf niet zo naar is.
We hebben deze platen gebruikt: https://www.isovlas.nl/isovlas-reno-tg-elegant/ zodat we in 1x klaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

CryptoNL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Asbest is passief. Zo lang je er niet aan komt kan er niets gebeuren.
Ja en Nee. Dat geldt namelijk in mindere mate voor asbest daken. Door weer en windinvloeden bij daken slijt het asbest, en komen deeltjes vrij. Daarom wordt er sterk geadviseerd om asbest uit daken te verwijderen.

https://www.rijksoverheid...t-moet-ik-doen-bij-asbest

Ik snap overigens wel goed, dat je ervoor kiest om het niet te renoveren/verwijderen.

Maar... als je toch al over een paar jaar al je dakpannen moet gaan vervangen, dan zou ik nu alvast wel vooraf gaan informeren of je dan toch al niet aan de beurt bent... Je gaat/laat dan werkzaamheden aan je dak uitvoeren. Kan best zijn dat je gemeente je dan verplicht om alsnog je asbest te verwijderen. Zeker als er kans is dat het beschadigt raakt tijdens de werkzaamheden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-07 12:23
Goede kans dat als je nu gaat isoleren je over 8 jaar, als je de pannen gaat vernieuwen en het asbest laat verwijderen, ook je islolatie wordt verwijderd. Dat zal wel van de soort isolatie afhangen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Als je je pannen moet laten vervangen dan zal er, als het goed is, geen enkel bedrijf daaraan beginnen mits het asbest weg is. Het lijkt me zinvol daar rekening mee te houden anders investeer je nu geld en tijd in isolatie aan de binnenzijde en al dat werk en geld wordt weer teniet gedaan als je dat asbest toch zou moeten laten verwijderen.

Omdat asbest dampdicht is moet je goed opletten hoe je te werk gaat, dampopen materiaal zoals steenwol of houtvezel en dan afwerken met klimaatfolie zoals in dat andere topic menigmaal wordt uitgelegd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
fub schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:55:
Wij hebben het plafond van ons schuine dak na-geisoleerd met vlas-vezels. Werkt net zo goed als glas- of steen-wol, maar doordat het vocht kan opnemen en weer afgeven, hoef je niet met dampwerende folie te werken -- dat scheelde voor ons een stuk. Ook is de verwerking wat gebruiksvriendelijker omdat het spul zelf niet zo naar is.
We hebben deze platen gebruikt: https://www.isovlas.nl/isovlas-reno-tg-elegant/ zodat we in 1x klaar waren.
Dit kan alleen als je hele constructie dampopen is, met asbest ergens in de constructie is dat niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-07 18:12
Doe het in 1* goed..hier ga je spijt van krijgen. (Mocht je ooit je huis willen verkopen met slechte pannen en daarnaast nog asbest...druk dat toch aardig op de prijs). In 1* alles eraf en dan goede dikke renovatie platen erop met nieuwe pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Orkaan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:12:
Doe het in 1* goed..hier ga je spijt van krijgen. (Mocht je ooit je huis willen verkopen met slechte pannen en daarnaast nog asbest...druk dat toch aardig op de prijs). In 1* alles eraf en dan goede dikke renovatie platen erop met nieuwe pannen.
Huis is net aangekocht en zelfs met de aanwezigheid van asbest werd er massaal overboden ;) Dak zal worden vervangen door familieleden die dakwerker zijn en die leggen gewoon nieuwe pannen, ongeacht de asbest. Is voor hun geen probleem zo heb ik begrepen.

Nu hoor ik jullie praten over dampopen isolatie? Dat vlas vlas verhaal van hierboven kan dan dus niet? Welk materiaal komt dan in aanmerking?

Overigens MOET het dak NU geisoleerd worden, want het ijs en ijskoud op die zolder. Het moet nu echt dicht. Dan kost dat maar een paar honderd euro, so be it.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-07 18:12
Paar 100 euro...zal toch echt wat meer worden. En ja tuurlijk kun je er straks gewoon alleen nieuwe pannen opleggen en de asbest laten zitten (maar tis imo wel een slecht idee om verder te beunen...en niet op te lossen, als de overheid de regels mbt asbest veranderd...en dat is niet onaannemelijk....). Zeker omdat het dak en oude pannen heeft en slecht geïsoleerd is dit DE uitgelezen kans op een toekomst proof super geïsoleerd dak te realiseren. (

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Ja en Nee. Dat geldt namelijk in mindere mate voor asbest daken. Door weer en windinvloeden bij daken slijt het asbest, en komen deeltjes vrij. Daarom wordt er sterk geadviseerd om asbest uit daken te verwijderen.

https://www.rijksoverheid...t-moet-ik-doen-bij-asbest
De 'asbestdaken' waar op die site over wordt gesproken zijn van die golfplaten op schuurtjes.

Het betreft in dit topic gewoon een pannendak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Orkaan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:20:
Paar 100 euro...zal toch echt wat meer worden. En ja tuurlijk kun je er straks gewoon alleen nieuwe pannen opleggen en de asbest laten zitten (maar tis imo wel een slecht idee om verder te beunen...en niet op te lossen, als de overheid de regels mbt asbest veranderd...en dat is niet onaannemelijk....). Zeker omdat het dak en oude pannen heeft en slecht geïsoleerd is dit DE uitgelezen kans op een toekomst proof super geïsoleerd dak te realiseren. (
Paar honderd euro ja. Het zijn 2 schuine kanten van een paar m2 per kant. Laten we zeggen 500 euro aan glaswol misschien?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-07 15:29

fub

No Hands schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Dit kan alleen als je hele constructie dampopen is, met asbest ergens in de constructie is dat niet het geval.
Het is naar binnen dampopen, we hebben het tegen het bestaande plafond aan gezet. TS zou hetzelfde kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
fub schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:55:
Zit even naar de prijs te kijken. 10x zo duur dan glas, steenwol of hout koekoek! 8)7

Deze doet hetzelfde denk ik als die jij hebt? https://www.hauster.com/p...fJ-NNF0fcEJoaAs9WEALw_wcB

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wolly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:24:
[...]

De 'asbestdaken' waar op die site over wordt gesproken zijn van die golfplaten op schuurtjes.
Dat haal ik er niet uit...
Heeft u een asbestdak, bijvoorbeeld op uw huis, schuur of bedrijfspand? Ga dan door naar stap 3.
En daarnaast... Er komt altijd flink wind en met wat pech stuifsneeuw onder je pannen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
En daarnaast... Er komt altijd flink wind en met wat pech stuifsneeuw onder je pannen...
Wat maakt het uit als stuifsneeuw onder je pannen komt? Dat dakbeschot raakt echt niet noemenswaardig beschadigd met als gevolg dat er allemaal asbest in de omgeving komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wolly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:02:
[...]

[...]

Wat maakt het uit als stuifsneeuw onder je pannen komt? Dat dakbeschot raakt echt niet noemenswaardig beschadigd met als gevolg dat er allemaal asbest in de omgeving komt.
Je kunt wel op details door blijven gaan, maar het blijft links- of rechtsom beter om het asbest te vervangen. Al hoe klein het risico voor de gezondheid in dit geval ook is. Het geeft beperkingen om werkzaamheden uit te laten voeren door bedrijven, en er is kans dat het later vanuit de overheid alsnog verplicht wordt om te verwijderen. Als TS toch met zijn dak bezig moet om de dakpannen te vervangen, dan is het zeker het overwegen waard om het 1x compleet en goed te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:13:
[...]

Je kunt wel op details door blijven gaan, maar het blijft links- of rechtsom beter om het asbest te vervangen. Al hoe klein het risico voor de gezondheid in dit geval ook is. Het geeft beperkingen om werkzaamheden uit te laten voeren door bedrijven, en er is kans dat het later vanuit de overheid alsnog verplicht wordt om te verwijderen. Als TS toch met zijn dak bezig moet mo de dakpannen te vervangen, dan is het zeker het overwegen waard om het 1x compleet en goed te doen. :)
Jij komt met details over 'stuifsneeuw' zonder aan te geven wat je ermee bedoelt. Als ik dan vraag wat je precies wilt overbrengen kom je met 'details, details' 8)7

En ja, het is uiteindelijk het doel om het asbest te verwijderen maar als het geen kwaad kan is het vaak veel makkelijker, goedkoper, handiger, etc om het lekker onberoerd te laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:47
Misschien nu tijdelijk isoleren met een of andere isolatie zodat je de komende 8 jaar door komt.
(Of tot je voldoende gespaard hebt)

En dan alles eraf trekken en een renovatiedak erop.
Ik heb dat bij mijn buren gezien, in een dag was het dak weer dicht.
En zon renovatiedak is helemaal tot aan de panlatten af, de volgende dag kun je beginnen met de pannen leggen.

Zelf hebben wij Rc3 geisoleerd 15 jaar geleden.
Ik had dat met de huidige veranderingen anders gedaan.

In 2019 een uitbouw gedaan op de 1e verdieping, en toen moest het dak Rc6 zijn.
Nu zou ik willen dat ik overal minimaal Rc6 had, met oog op de onvermijdelijke warmtepomp.

[ Voor 28% gewijzigd door FRANQ op 07-01-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:47
Wolly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:16:
[...]

En ja, het is uiteindelijk het doel om het asbest te verwijderen maar als het geen kwaad kan is het vaak veel makkelijker, goedkoper, handiger, etc om het lekker onberoerd te laten zitten.
Denk dat het grootste risico brand is.
Dan komt het in de wijde omgeving terecht, wat dan allemaal dooe mannen in witte pakken schoongemaakt moet worden.

Maar dat is verzekeringswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Jij komt met details over 'stuifsneeuw' zonder aan te geven wat je ermee bedoelt. Als ik dan vraag wat je precies wilt overbrengen kom je met 'details, details' 8)7

Het advies van de overheid is om asbest uit daken te verwijderen, vanwege weersinvloeden, en dat geldt ook voor huizen. Dat is wat er op de site van de overheid staat.

Jij geeft aan dat dit alleen voor golfplaten op schuurtjes geldt. Daar corrigeer ik je alleen op, en geef een voorbeeld waarmee weersinvloeden ook kunnen gelden voor de asbestplaten zoals TS die heeft.

De discussie of stuifsneeuw dan we/veel of geen invloed heeft, is niet een belangrijke. Het ging er met name om dat het advies wel degelijk ook voor de asbestplaten van TS geldt. En aangezien je daar inhoudelijk niet op in gaat, neem ik aan dat we het daar nu wel over eens zijn. :)
[...]
Dit ben ik met je eens hoor, maar als TS dan toch gaat isoleren en "binnenkort" pannen moet vervangen is het nog steeds de betere keuze om ze toch te verwijderen en van buitenaf gaan isoleren. Dan krijg je een warm dak constructie, die beter is voor de dakconstructie.

[ Voor 20% gewijzigd door Question Mark op 07-01-2025 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Het advies van de overheid is om asbest uit daken te verwijderen, vanwege weersinvloeden, en dat geldt ook voor huizen. Dat is wat er op de site van de overheid staat.

Jij geeft aan dat dit alleen voor golfplaten op schuurtjes geldt. Daar corrigeer ik je alleen op, en geef een voorbeeld waarmee weersinvloeden ook kunnen gelden voor de asbestplaten zoals TS die heeft.
Daar verschillen wij van mening over. Het enige stuk waar wordt gesproken over hoe een asbestdak eruit ziet op de overheid site is dit:
Golfplaten als dakbedekking zijn vaak grijs, zwart of roodachtig van kleur.
En ja, bij die golfplaten is het logisch ze door weer en wind steeds meer aangetast en beschadigd raken.
De discussie of stuifsneeuw dan we/veel of geen invloed heeft, is niet een belangrijke. Het ging er met name om dat het advies wel degelijk ook voor de asbestplaten van TS geldt. En aangezien je daar inhoudelijk niet op in gaat, neem ik aan dat we het daar nu wel over eens zijn. :)
Je komt er zelf mee, ik neem aan om een punt te maken. Goed om te zien dat het punt stuifsneeuw dus ook door jou als niet ter zake doende wordt beoordeeld bij beplating onder de dakpannen.

[...]
Dit ben ik met je eens hoor, maar als TS dan toch gaat isoleren en "binnenkort" pannen moet vervangen is het nog steeds de betere keuze om ze toch te verwijderen en van buitenaf gaan isoleren. Dan krijg je een warm dak constructie, die beter is voor de dakconstructie.
"Een betere keuze" kan je pas bepalen als je alles in ogenschouw neemt. Voorlopig is er geen gezondheidsrisico, geen wettelijke bepaling en naar ik begrijp ook geen budget. Dan is de betere keuze om het te laten zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Paar honderd euro ja. Het zijn 2 schuine kanten van een paar m2 per kant. Laten we zeggen 500 euro aan glaswol misschien?
Asbest verwijderen voor 2x een paar m2: €8000? Hier 2 jaar geleden 35 m2 asbest onder een pannendak laten verwijderen, dat kostte toen net geen €4000. Wel zelf de pannen verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
AtRi schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Asbest verwijderen voor 2x een paar m2: €8000? Hier 2 jaar geleden 35 m2 asbest onder een pannendak laten verwijderen, dat kostte toen net geen €4000. Wel zelf de pannen verwijderd.
Ik heb het niet over asbest verwijderen. De kosten van het isoleren van het dak aan de binnenzijde :P

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-07 13:57

Ac0

Kijk eens of restmaterialen PIR-isolatie/B-keuze PIR-isolatie voor je is. Kan je het met aluminiumlaag en al kopen. Lekker goedkoop, tape er op en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Ac0 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:24:
Kijk eens of restmaterialen PIR-isolatie/B-keuze PIR-isolatie voor je is. Kan je het met aluminiumlaag en al kopen. Lekker goedkoop, tape er op en klaar is kees.
Zou een optie kunnen zijn. Marktplaats? Daar vond ik wel wat, maar niet genoeg ( 1 rol etc ).

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
CryptoNL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Huis is net aangekocht en zelfs met de aanwezigheid van asbest werd er massaal overboden ;) Dak zal worden vervangen door familieleden die dakwerker zijn en die leggen gewoon nieuwe pannen, ongeacht de asbest. Is voor hun geen probleem zo heb ik begrepen.

Nu hoor ik jullie praten over dampopen isolatie? Dat vlas vlas verhaal van hierboven kan dan dus niet? Welk materiaal komt dan in aanmerking?

Overigens MOET het dak NU geisoleerd worden, want het ijs en ijskoud op die zolder. Het moet nu echt dicht. Dan kost dat maar een paar honderd euro, so be it.
Als je familieleden hebt die dakwerker zijn dan is het helemaal simpel dat ze even at asbest eraf halen als ze toch op dat dak zitten.

Nou ja, keuzes zijn keuzes, je weet nu iig de opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ac0 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:24:
Dat ademt niet, je wil juist iets dat wel ademt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Kleine update:

Heb even wat opgemeten op de zolder:

De schuine kant die dus niet geisoleerd is op dit moment bevat 5 delen van ieder 235 cm lengte en 56 cm breed. Daarnaast nog 2 kleine delen van 36cm breed en 235 lengte. In totaal kom ik dan uit op een kleine 83m2. Kan dat kloppen?

Ik moet dampopen isolatie hebben in verband met de asbestplaten. Ik kwam er overigens net achter dat er gigantische donkere vlekken op die platen zitten. Denk oude schimmel of vocht? Aangezien wij er net 2 maanden wonen is de verzekering opbellen misschien aan de korte kant? Of zou ik dat alsnog kunnen proberen of beter even wachten?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Wolly schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:37:
[...]

Dat ademt niet, je wil juist iets dat wel ademt.
Dat is wel een interessante in dit geval, dat 'ademen' is vooral zodat vocht niet opgesloten raakt en de constructie niet kan beschadigen met rot en schimmel.
We hebben nu te maken met asbest, als die PIR luchtdicht wordt geplaatst dus inclusief naden aftapen, welk vocht zou dan waar schade kunnen aanbrengen? PIR zou geen vocht moeten bevatten, asbest is ongevoelig voor vocht.
Wellicht dat er een hele kleine kans op schimmelvorming zou zijn wat op zich al reden genoeg is om het niet op deze manier te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:39:
[...]

Dat is wel een interessante in dit geval, dat 'ademen' is vooral zodat vocht niet opgesloten raakt en de constructie niet kan beschadigen met rot en schimmel.
We hebben nu te maken met asbest, als die PIR luchtdicht wordt geplaatst dus inclusief naden aftapen, welk vocht zou dan waar schade kunnen aanbrengen? PIR zou geen vocht moeten bevatten, asbest is ongevoelig voor vocht.
Wellicht dat er een hele kleine kans op schimmelvorming zou zijn wat op zich al reden genoeg is om het niet op deze manier te doen.
Volgens mij is er condensvorming, vergelijk het met dubbele beglazing die aan de buitenkant vochtig wordt bij koude nachten.

En je dakbalken zijn wel van hout neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
CryptoNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:15:
Kleine update:

De schuine kant die dus niet geisoleerd is op dit moment bevat 5 delen van ieder 235 cm lengte en 56 cm breed. Daarnaast nog 2 kleine delen van 36cm breed en 235 lengte. In totaal kom ik dan uit op een kleine 83m2. Kan dat kloppen?

Ik moet dampopen isolatie hebben in verband met de asbestplaten. Ik kwam er overigens net achter dat er gigantische donkere vlekken op die platen zitten. Denk oude schimmel of vocht? Aangezien wij er net 2 maanden wonen is de verzekering opbellen misschien aan de korte kant? Of zou ik dat alsnog kunnen proberen of beter even wachten?
Afbeeldingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bmfOneOfVFQ0z3HrZAKOmXhMgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbMJq4YDPa5ggIZJLWkEog1J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBPyKAGPHSTfu_9QzNRcU08ndCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSfvfklTznCsXOOYgc8mp8B3.jpg?f=fotoalbum_large

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:21
Ik zou pirplaten tussen de balken maken.

En als je dan je pannen laat vervangen over 8 jaar laat je t asbest er af halen en kan je pir met binnenafwerking gewoon blijven zitten.
Je bent echt gek als je je pannen laat vervangen en dan niet de asbest mee pakt... Dat je het nu nog niet wil doen kan ik ergens inkomen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Makrolon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:00:
Ik zou pirplaten tussen de balken maken.

En als je dan je pannen laat vervangen over 8 jaar laat je t asbest er af halen en kan je pir met binnenafwerking gewoon blijven zitten.
Je bent echt gek als je je pannen laat vervangen en dan niet de asbest mee pakt... Dat je het nu nog niet wil doen kan ik ergens inkomen.
Is zeker een optie, maar ik vrees een beetje voor die oude condens/vocht. Hoe sluit ik uit dat er niet alsnog allerlei rotzooi door de pannen naar binnen komt? Het kan hele oude schade zijn, maar kan ook redelijk recent zijn, geen idee.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
CryptoNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Is zeker een optie, maar ik vrees een beetje voor die oude condens/vocht. Hoe sluit ik uit dat er niet alsnog allerlei rotzooi door de pannen naar binnen komt? Het kan hele oude schade zijn, maar kan ook redelijk recent zijn, geen idee.
Overigens nog gekeken naar een restpartij isolatie, maar daarmee haal ik geen 85m2 helaas.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:26
CryptoNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:15:
Kleine update:

Als je 8.3m2 bedoelt dan klopt het wel inderdaad

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Tot 35m2 mag je asbest zelf verwijderen. Ik vraag me wel af waarom waarom een dakje van ik neem aan 2x 8,3m2 isoleren €8000 moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
AtRi schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:08:
Tot 35m2 mag je asbest zelf verwijderen. Ik vraag me wel af waarom waarom een dakje van ik neem aan 2x 8,3m2 isoleren €8000 moet kosten.
Kijk interessant. Ik ga mijzelf daar eens over inlezen. Moet wel nog afgevoerd worden natuurlijk.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
CryptoNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Kijk interessant. Ik ga mijzelf daar eens over inlezen. Moet wel nog afgevoerd worden natuurlijk.
Dat kun je gewoon naar de milieustraat brengen. Komen nog wel wat kosten bij want je hebt een vergunning nodig. En mag alleen als het geschroefd zit.

Hoe ziet de buitenkant eruit?

Als je aan de buitenkant zou kunnen isoleren zou ik daarvoor gaan. Pannen eraf, asbest weg, renovatieplaten erop, pannen erop. Kost je weinig extra en heb je het wel goed gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 09-01-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Sethro schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Dat kun je gewoon naar de milieustraat brengen. Komen nog wel wat kosten bij want je hebt een vergunning nodig. En mag alleen als het geschroefd zit.

Hoe ziet de buitenkant eruit?

Als je aan de buitenkant zou kunnen isoleren zou ik daarvoor gaan. Pannen eraf, asbest weg, renovatieplaten erop, pannen erop. Kost je weinig extra en heb je het wel goed gedaan.
Ik heb geen idee hoe de buitenkant eruit ziet. Ik ga het dak niet op. Er liggen dakpannen meer weet ik niet. Binnenzijde of buitenzijde isoleren maakt toch niet uit? Het een is niet specifiek beter dan het andere toch?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
Was al gezegd.

[ Voor 94% gewijzigd door AtRi op 09-01-2025 17:12 . Reden: was al gezegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
CryptoNL schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:57:
[...]

Ik heb geen idee hoe de buitenkant eruit ziet. Ik ga het dak niet op. Er liggen dakpannen meer weet ik niet. Binnenzijde of buitenzijde isoleren maakt toch niet uit? Het een is niet specifiek beter dan het andere toch?
Buitenzijde isoleren is altijd beter, je werkt namelijk zonder enige koudebrug, waar je bij isoleren aan de binnenkant om de balken heen moet, hoekjes, gaatjes en kieren hebt die allemaal afgewerkt moeten worden.
Van buiten, nooit kans op condenseren, vochtproblematiek etc.
Van buiten isoleren heeft altijd de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-07 20:49
Ik zou pirplaten tussen de balken doen.
Ondanks dat pirplaten van zichzelf al dampdicht zijn zou ik toch een folie aan de buitenkant (tussen de pir plaat en het asbest dakbeschot) monteren en deze op de balken nieten.
Als ooit het asbest eraf gehaald moet worden kan dit gewoon van buitenaf. Door de folie zorg je ervoor dat de purschuim die nodig is om de pirplaten goed af te laten sluiten niet aan de asbest platen gaat plakken (wat het verwijderen zou kunnen bemoeilijken).
Een andere optie is gewoon isoleren met glaswol. Grote kans dat dit dan wel weer verwijderd moet worden als het asbest eraf moet worden gehaald.
Pagina: 1