Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47
Wat betreft die zoetheid van Radlers, ik denk dat het een beetje van je referentiekader en smaak afhangt. Die Warsteiner heeft bijvoorbeeld 5,7 gr suikers / 100 gr. Dat is op zich niet schrikbarend, maar wel weer veel meer dan in vrijwel alle "normale" alcoholvrije bieren. Dat komt simpelweg omdat er citroenlimonade door radlers heen zit.

Ter illustratie even gekeken bij AH hoeveel suikers er nu in welke bieren zitten. Zomaar een greep uit wat populaire merken:

De "gewone" alcholvrije bieren:
- Heineken 0: 1,3 gr suikers
- La trappe Nillis: 1,3 gr suikers
- Leffe Blond: 1,1 gr suikers
- Warsteiner: 1,7 gr suikers
- Affigem 0: 1,8 gr suikers
- Van der streek Playground: 2,2 gr suikers
- Jopen Non Ipa: 3,4 gr suikers

De alcohovrije Radlers:
- Grolsch Radler: 3,9 gr suikers
- Bavaria: 5,4 gr suikers
- Amstel: 5,6 gr suikers
- Warsteiner: 5,7 gr suikers
- Bavaria Fruity Rose: 7,2 gr suikers

Kortom, in de radlers zit al snel 2 tot 4x zoveel suikers als in de "gewone" alcholvrije bieren. Daarmee zitten ze qua suikers al snel op dezelfde lijn als veel frisdranken (niet zoveel als cola of redbull, maar wel gelijk aan fanta, seven up, etc). Vaak zijn de radlers alsnog minder zoet dan de frisdranken. Want in de radlers zit normaliter geen stevia, aspartaan, etc. die je wel in die frisdranken vindt. Maar qua gezondheid betekent 4 radlers op een avond drinken als snel dat je 50-60 gram suikers naar binnen werkt (dat is 10-12 suikerzakjes/klontjes).

Met het bovenstaande wil ik overigens geen waardeoordeel uitspreken over wat mensen wel of niet zouden moeten drinken, maar er even bij stilstaan kan nooit kwaad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 17:40
Waarbij ik ook nog wil opmerken dat de Nederlandse Radlers (ook die mét alcohol) vrij zoet zijn. Als ik in Duitsland op een Zuid-Duits motor treffen een Radler bestel, krijg ik een fles goed Duits lokaal pils, een fles citroenlimonade en een groot glas. De rest mag je zelf doen. Die smaakt minder zoet.

In Nederland nog nooit geprobeerd, maar zou een optie kunnen zijn: alcoholvrije Warsteiner mengen met bijvoorbeeld 7-up (al dan niet suikervrij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik heb inmiddels de Peroni 0,0 geproefd en kan bevestigen dat dit een zeer smakelijk biertje is. Ook hier mis je de alcohol niet :) Jammer dat deze niet in blik verkrijgbaar lijkt. Gezeul met glas vind ik toch wat minder.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
coenox schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:03:
Waarbij ik ook nog wil opmerken dat de Nederlandse Radlers (ook die mét alcohol) vrij zoet zijn. Als ik in Duitsland op een Zuid-Duits motor treffen een Radler bestel, krijg ik een fles goed Duits lokaal pils, een fles citroenlimonade en een groot glas. De rest mag je zelf doen. Die smaakt minder zoet.

In Nederland nog nooit geprobeerd, maar zou een optie kunnen zijn: alcoholvrije Warsteiner mengen met bijvoorbeeld 7-up (al dan niet suikervrij).
Ik heb eens een Radler, volgens mij Amstel, geproefd en vond het net limonade. Dan drink ik liever een Bitter Lemon of zo.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Rhapsody

In Metal We Trust

Lucky Liver van Frau Gruber is ook een erg goede IPA;
https://fraugruber-brewing.com/en/products/lucky-liver

🇪🇺 pro Europa! | Dit was niet mijn kabinet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 17:40
evilution schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:35:
[...]

Ik heb eens een Radler, volgens mij Amstel, geproefd en vond het net limonade. Dan drink ik liever een Bitter Lemon of zo.
Dat is mijn punt. Probeer eens een Radler in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vertor
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:55
Er zijn tegenwoordig ook veel interessante basissen voor moctails.
Ik heb met de feestdagen een moctail geserveerd op basis van de Fryns Nature https://www.fryns.com/product/nature-0/.
De basis is zeer selder forward en hiermee lekker hartig voor de start van een (feest)maal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mooi topic, ik ben ook altijd op zoek naar suggesties van alcoholarm/vrij niet weeig bier, dus dank voor de vele suggesties. Ik drink ook weinig frisdrank, is me vaak te zoet, maar wat ze in Duitsland Apfelschorle noemen vind ik nog wel te pruimen: in essentie is dat appelsap met bruiswater.

Daarnaast drink ik ook nog wel eens kombucha, ook minder zoet. Maar valt ook onder de "hoeveel voor een blikje?!" prijzen.Yaya kombucha Ginger zal ook wel goed vallen bij de Gimber fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:38

Dennis1812

Amateur prutser

Valorian schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:43:
Wat betreft die zoetheid van Radlers, ik denk dat het een beetje van je referentiekader en smaak afhangt. Die Warsteiner heeft bijvoorbeeld 5,7 gr suikers / 100 gr. Dat is op zich niet schrikbarend, maar wel weer veel meer dan in vrijwel alle "normale" alcoholvrije bieren. Dat komt simpelweg omdat er citroenlimonade door radlers heen zit.

Ter illustratie even gekeken bij AH hoeveel suikers er nu in welke bieren zitten. Zomaar een greep uit wat populaire merken:

De alcohovrije Radlers:

Kortom, in de radlers zit al snel 2 tot 4x zoveel suikers als in de "gewone" alcholvrije bieren. Daarmee zitten ze qua suikers al snel op dezelfde lijn als veel frisdranken (niet zoveel als cola of redbull, maar wel gelijk aan fanta, seven up, etc). Vaak zijn de radlers alsnog minder zoet dan de frisdranken. Want in de radlers zit normaliter geen stevia, aspartaan, etc. die je wel in die frisdranken vindt. Maar qua gezondheid betekent 4 radlers op een avond drinken als snel dat je 50-60 gram suikers naar binnen werkt (dat is 10-12 suikerzakjes/klontjes).

Met het bovenstaande wil ik overigens geen waardeoordeel uitspreken over wat mensen wel of niet zouden moeten drinken, maar er even bij stilstaan kan nooit kwaad. :)
Naar aanleiding van deze post eens gekeken.
In de zomer drink ik graag desperados. Enkele jaren terug overgestapt naar de 0,0 variant hiervan om te minderen met alcohol inname. Maar hier zit stiekem ook nog veel suiker in (4.8g/100ml). Met alcohol 2.3g/100ml..
Dat is meer dan het dubbele. Bizar eigenlijk.

Corona 0,0 heeft daarentegen maar 0,7g/100ml. Jammer dat ik die niet zo lekker vind. Ookal vinden veel mensen het hetzelfde soort bier.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:28
Ik vind een een Heineken 0.0 een prima alternatief maar de Le trap vond ik weer niks. Rader is idd meer een limonade maar tijdens warm weer toch wel erg lekker. De Desporado virgin vind ik goed te do3n. Maar ik ben eigenlijk meer van de rum-cola en wiskey, vorig jaar wel 2x een alcoholvrije rummen geprobeerd maar die waren echt vreselijk. Eentje was deLyre's dark cane spirit en de andere was captain morgen spiced gold. Is er voor sterke drank überhaupt een goede vervanger te vinden?
Ik zal dankzij dit topic wat meer 0% biertjes gaan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Dennis1812 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:44:
[...]

Naar aanleiding van deze post eens gekeken.
In de zomer drink ik graag desperados. Enkele jaren terug overgestapt naar de 0,0 variant hiervan om te minderen met alcohol inname. Maar hier zit stiekem ook nog veel suiker in (4.8g/100ml). Met alcohol 2.3g/100ml..
Dat is meer dan het dubbele. Bizar eigenlijk.

Corona 0,0 heeft daarentegen maar 0,7g/100ml. Jammer dat ik die niet zo lekker vind. Ookal vinden veel mensen het hetzelfde soort bier.
Een kanttekening: een alcoholische drank kan minder suiker bevatten dan dezelfde in non alcoholische variant, maar toch meer een “dikmaker” zijn. Dat komt omdat er in alcohol zelf ook veel energie zit. Kijk je naar kilocalorieën dan zie je dat die desparado alcoholvrij nog steeds een stuk minder energie bevat dan de alcoholhoudende variant. Daar komt bovenop dat je systeem minder effectief omgaat met afbreken en verwerken van suikers en vetten op het moment dat je lever alcohol af moet breken. Kortom, de desparados 0 zal minder gezond zijn dan de corona 0, door die suikers, maar beide zijn nog altijd veel gezondere keuzes (ook qua dikmakers/energie) dan de alcoholhoudende varianten.

Disclaimer: ik ben geen bioloog, dus hoop dat het bovenstaande een beetje logisch opgeschreven is. Wil je er meer over weten duik er dan vooral zelf wat dieper in, of corrigeer mij als je er zelf meer over weet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Sithlord76 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:51:
Ik vind een een Heineken 0.0 een prima alternatief maar de Le trap vond ik weer niks. Rader is idd meer een limonade maar tijdens warm weer toch wel erg lekker. De Desporado virgin vind ik goed te do3n. Maar ik ben eigenlijk meer van de rum-cola en wiskey, vorig jaar wel 2x een alcoholvrije rummen geprobeerd maar die waren echt vreselijk. Eentje was deLyre's dark cane spirit en de andere was captain morgen spiced gold. Is er voor sterke drank überhaupt een goede vervanger te vinden?
Ik zal dankzij dit topic wat meer 0% biertjes gaan proberen.
Sterke drank lijkt mij een lastig verhaal. Enige wat ik kan bedenken is een combinatie met gember of peperd waardoor je deels wel de “scherpte” evenaart van een sterke drank. Eventueel icm met iets met veel koolzuur? Zo vind ik zelf alcoholvrije cava ook 10x beter dan alcoholvrije wijn, door de “bite” van het koolzuur verwacht ik. En Sommige van die ginger shots zijn behoorlijk pittig kan ik je vertellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 13-01-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Voor wie van Amaretto houdt kan ik de Lyre's Amaretti aanraden :)

https://www.gall.nl/lyres-amaretti-70cl-162809.html

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02
het is al eerder genoemd maar Jever Fun is echt een goed alcoholvrij biertje. En bijkomend voordeel, geen suiker.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhrvanB
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-05 17:39
Ik kan de Budels 0.0 malt (de fles met het blauwe etiket) aanbevelen, over de andere varianten kan ik niets zeggen.

Daarnaast vind ik de Heineken 0.0 ook goed smaken, dit lijkt m.i. erg op “echt” bier.

Alcoholvrij bier heeft de afgelopen jaren sowieso kwalitatief sprongen gemaakt, vroegah zat er altijd een zoetige/weeïge smaak aan alcoholvrij pils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:01

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Warsteiner Alkoholfrei pilsener was lang mijn favoriet, totdat ik Jever Fun ontdekte, die smaakt echt nog beter, en ik proef eigenlijk het verschil met echt bier niet. Dus voor mij sindsdien alleen maar Jever Fun.
Eigenlijk zijn beiden niet echt alcoholvrij, Warsteiner bevat nog steeds 0,5% alcohol, en Jever Fun 0,3%, toch mag dit kennelijk alcoholvrij genoemd worden.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 15:25
2 van de alcoholvrije bieren die er wat mij betreft bovenuit steken.

Voor IPA liefhebbers: VandeStreek playground

Voor Blondbier liefhebbers: Sportzot, de alcoholvrije/arme variant van Brugse Zot.
Sportzot ben ik in de Nederlandse horeca helaas nog niet zo vaak tegen gekomen, maar uiteraard wel te bestellen.In Belgie veel gebruikelijker op de kaart.

[ Voor 11% gewijzigd door Yodah op 13-01-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MartinMeijerink schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:46:
Warsteiner Alkoholfrei pilsener was lang mijn favoriet, totdat ik Jever Fun ontdekte, die smaakt echt nog beter, en ik proef eigenlijk het verschil met echt bier niet. Dus voor mij sindsdien alleen maar Jever Fun.
Eigenlijk zijn beiden niet echt alcoholvrij, Warsteiner bevat nog steeds 0,5% alcohol, en Jever Fun 0,3%, toch mag dit kennelijk alcoholvrij genoemd worden.
In Duitsland wel ja, hier niet ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 21:53
Valorian schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:43:

De alcohovrije Radlers:

Volgens mij moet je de rest van de koolhydraten ook meerekenen. Dit lijkt me niet de vezelrijke volkorenvariant, maar iets wat net niet onder de noemer suiker valt. Een Grolch Radler bevat bijv. 30kcal per 100ml met 3,9 gram suiker (op 6,8 gram koolhydraten). Een Hertog Jan 0.0 bevat daarentegen "maar" 0.1 gram suiker per 100 ml op een totaal van 3 gram koolhydraten. Maar heeft stiekem toch 41 kcal per 100 ml. Daar zit dus iets "verborgen" (of de voedingswaarde op de sites van de supermarkten klopt niet).

Ik drink zelf wel eens een 0.0. Van de gewone bieren vind ik de Heineken wel oké, Warsteiner is wel een goede. Van het speciaalbier vind ik de playground IPA wel erg lekker. Die komt het meest in de buurt van een echt biertje. Daarnaast is een 0.0 weizen van een Duitse brouwerij ook niet verkeerd. Ik heb meestal Franziskaner in huis omdat dat het vaakst in de aanbieding is :P .

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:33
evilution schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:35:
[...]

Ik vind dat Amstel ook wel één van de slechtste Radlers maakt, te zoet! Als het dan toch een Radler moet zijn, dan liever eentje van Grolsch. Die is een stuk minder zoet. Maar goed, groot Radler fan zal ik nooit worden.

Leuk topic trouwens verder! Ik heb weer wat ideeën opgedaan d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Inmiddels heb ik de La Trappe Nillis ook geprobeerd. Ook weer een lekker biertje met een smaak die je verwacht bij een donker abdijbier. Gaat prima met een kaasplankje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 17:11
Yodah schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:53:
2 van de alcoholvrije bieren die er wat mij betreft bovenuit steken.

Voor IPA liefhebbers: VandeStreek playground
Absoluut!
Alleen met EUR 2,09 ex statiegeld, zeker zonder de accijnzen vrij prijzig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:47
Heeft iemand de 0.0 gin van de Lidl al eens getest? Bang dat ik mijn geld verspil vandaar mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Zelf ben ik wel te spreken over de smaak van Störtebeker Frei-Bier en hun Atlantik-Ale. De anderen heb ik nog niet geprobeerd zoals Pilsener-Bier, Bernstein-Weizen of de Hanse-Porter. Ze hebben ook natuurlijk een assortiment met alcohol.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

El Capitan schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:45:
Heeft iemand de 0.0 gin van de Lidl al eens getest? Bang dat ik mijn geld verspil vandaar mijn vraag
Als dat nog dezelfde is als 2 jaar terug dan is het zonde om te kopen. Veel te weinig smaak en geen bite. Je kan beter gewoon een glas tonic inschenken. Scheelt vrij weinig.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Mijn hits:
  • Carlsberg 0.0
  • Corona 0.0
  • Crodinio
  • De meeste alcohol vrije gins.
  • De meeste mocktails op een kaart.
Missers
  • Elke alcohol vrije wijn die ik al gedronken heb
  • Jupiler NA

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik vind dat er bij alcoholvrije champagne tegenwoordig ook aardig uit de verf komt. Misschien dat het zeer hoge koolzuur een 'bite' effect geeft? Vond het in ieder geval 1000x beter dan de zogenoemde 'alcoholvrije wijn'. Voor de champagnekenners is het overigens vast vloeken in de kerk, maar aangezien ik dat spul toch al alleen maar dronk met oudjaar en er weinig 'gevoel' bij heb kan je er ook niet zoveel aan slopen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53

WCA

Ik vind beide alcoholvrije bieren van La Trappe, een enorme afstand hebben tot de concurrentie. Ik ben nog niks tegengekomen wat in de buurt komt in ieder geval.

Verder vind ik qua Weizen die van Krombacher wel aardig. Alcoholvrij pilsje is van Heineken het beste vind ik.

Qua stijl werkt IPA in principe het beste voor alcoholvrij denk ik, omdat die van zichzelf al minder zoetig zijn en de bitterheid nog wat meer houden ondanks het gebrek aan alcohol. Dat 'vervangt' dan de smaak van de alcohol.

Bijna alle alcoholvrije bieren vind ik verder smaken naar natte krant, alsof je in een papiermolen rondloopt. Stipt op de allerlaatste plek vond ik Hertog Jan 0.0, die had een of andere gare lavendelsmaak erin, niet te zuipen

Met alcoholvrije gin heb ik slechte ervaringen, dat ruikt/smaakt naar luchtverfrisser (In mijn geval Knut Hansen)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
WCA schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:48:
Ik vind beide alcoholvrije bieren van La Trappe, een enorme afstand hebben tot de concurrentie. Ik ben nog niks tegengekomen wat in de buurt komt in ieder geval.

Verder vind ik qua Weizen die van Krombacher wel aardig. Alcoholvrij pilsje is van Heineken het beste vind ik.

Qua stijl werkt IPA in principe het beste voor alcoholvrij denk ik, omdat die van zichzelf al minder zoetig zijn en de bitterheid nog wat meer houden ondanks het gebrek aan alcohol. Dat 'vervangt' dan de smaak van de alcohol.

Bijna alle alcoholvrije bieren vind ik verder smaken naar natte krant, alsof je in een papiermolen rondloopt. Stipt op de allerlaatste plek vond ik Hertog Jan 0.0, die had een of andere gare lavendelsmaak erin, niet te zuipen

Met alcoholvrije gin heb ik slechte ervaringen, dat ruikt/smaakt naar luchtverfrisser (In mijn geval Knut Hansen)
La Trappe Nillis is top. Mooi om te zien ook, amber biertje. Die andere la trappe ben ik geen fan, wel ok maar zou hem niet snel weer kopen. Heb je de Van de streek Playground al gehad? Is een klassiekertje, veel hop-gevoel, meeste mensen zijn fan (maar goed, je moet wel een beetje van dat ipa-achtige houden).

Verder geldt voor alle alcoholvrijs nóg meer dan voor normaal bier: goed koud serveren, zodra het lauw wordt wordt het inderdaad natte krant. Qua echte “pilsners” vind ik alleen heineken 0 ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:12
Texels Skuumkoppe, Brand IPA, Peroni, Brewdog Punk AF :) serveertemperatuur: graadje of 3

[ Voor 23% gewijzigd door Gluten Parody op 10-05-2025 00:01 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:25
Afligem blond 0.0 is voor mij een prima drankje, naast de Skuumkoppe 0.0

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:06
Poumelie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:06:
[...]
Crodino is erg bitter, ik zou het niet onder frisdrank schalen. (...)
Ik vind het naar oorsmeer smaken.

Qua wijn; afgelopen zomer de drie alcoholvrije wijnen van de Spar meegenomen:
De rosé is heel goed te doen.
De witte smaakt naar appelsap en
de rode smaakt naar het druivensap in die hoge vierkante pakken met koperkleurige boven en onderkant, die je vroeger (of misschien nog steeds) in het winkeltje van het ziekenhuis kon kopen.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De afgelopen 3 jaar heb ik denk ik gemiddeld 1 alcoholvrij biertje per dag gedronken (Ik koop een voorraadkast vol als het ergens met 50% korting te koop is). De 2 "bieren" die uiteindelijk favoriet blijken bij mij zijn:

- Sportzot. Ik blijf me erover verbazen hoe goed dit smaakt. Dit is misschien het enige nepbier dat mij "voor de gek houdt".

- TO ØL Implosion. Voor de liefhebber van een fruitige (NE)IPA.

Verder zijn in mijn ervaring alcoholvrije bubbelwijnen vaak prima (dat is ook de makkelijkste wijn om lekker alcoholvrij te maken). Alles wat bijvoorbeeld de Gall en Gall heeft op dit vlak in de "duurste helft" is wel prima.

De enige alcoholvrije rode wijn die ik echt goed te drinken was was een Lautus, maar ben even kwijt welke precies.

Alcoholvrije gin heb ik me ook eens op gestort. Maar uiteindelijk vond ik dat toch vooral oplichterij. Ik bestel het in de horeca nog wel eens als ik met de auto ben, maar voor thuis vind ik zo'n hele fles bederfelijk water-met-een-smaakje maar zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:07
<knip> Off-topic.

[ Voor 116% gewijzigd door Ardana op 12-05-2025 23:36 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 19:32

Dido

heforshe

MartinMeijerink schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:46:
Alles met maximaal 0,5% mag inderdaad zo genoemd worden, anders zou je vruchtensappen ook onder alcohol moeten gaan rekenen omdat daar eigenlijk altijd wel een beetje alcohol in zit vanwege natuurlijke vergisting.

Maar goed, at wordt in huize Dido gedronken?

Warsteiner Alcholvrij is ons standaard pils, met als variatie zo nu en dan een Nilis of een ander AV speciaalbiertje. Bij een cottage pie doet een AV Guinness het ook prima, trouwens.

Wat betreft wijn hebben we eigenlijk nog niets gevonden dat het niveau "drinkbaar" ontstijgt, maar helaas wel genoeg wat dat niveau niet haalt. Ik heb niets tegen limonade, maar stop het niet in een wijfles :P

Tot je er bubbels in doet, trouwens. De 0.0 Rose van Ilja Gort hebben we regelmatig in huis, en vinden we prima te drinken. Nog steeds wel zoeter dan een goede bubbel met alcohol, maar dankzij de bubbel prima te doen.

Wat betreft sterkle drank heb ik geen ervaring met AV-alternatieven. Aangezien ik eigenlijk nauwelijks meer alcohol drink zie ik geen aanleiding om alternatieven te zoeken voor het glaasje whiskey malt dat ik zo nu en dan nuttig. Ik heb erg weinig vertrouwen in de mogelijkheid om de smaakbeleving van een CS Single Malt van 15 jaar of ouder te benaderen zonder alcohol.

Dat gezegd hebbende, zal ik de kans niet voorbij laten gaan als ik ergen een keer een dram kan proeven, puur uit nieuwsgierigheid. Maar die nieuwsgierigheid is niet groot genoeg om een fles te gaan kopen.
Drardollan schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:32:
Hoewel sommige biertjes zonder alcohol prima te drinken zijn blijft bij mij altijd de vraag: waarom. Net als dat ik het vreemd vind dat vegetarisch eten zo ongeveer altijd moet heten, smaken en eruit zien als het (ik noem het maar even zo) echte product. Wie zijn we voor de gek aan het houden hiermee?
Da's helemaal geen onredelijke vraag, en op het gebied van vleesvervangers ben iuk het roerend met je eens. Koken zonder vlees is niet moeilijker dan koken zonder bloemkool.

Maar in het geval van drinken ligt het voor mij anders: ik heb een hekel aan de smaak van standaard frisdranken (nog even los van het effect ervan op je gezondheid), en ik ben gek op de smaak van bier. Dan ligt een goed drinkbare AV pilsener dus voor de hand als standaard drank (overdag lurk ik de hele dag water sinds ik ook mijn koffie-inname drastisch verlaagd heb).

AV wijn komt wat mij betreft wel meer in de buurt van vleesvervangers, maar aangezien ik tot op heden weinig interessants op dat gebied heb kunnen vinden hou ik het, als ik echt wat lekkers bij een niet-standaard maaltijd wil, bij echte wijn. Dat komt tegenwoordig ook veel minder vaak voor dan vroeger. Maar dat is off-topic :P

[ Voor 26% gewijzigd door Dido op 10-05-2025 14:44 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Drardollan schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:32:
Hoewel sommige biertjes zonder alcohol prima te drinken zijn blijft bij mij altijd de vraag: waarom.
offtopic:
Voor mij is het dat ik de smaak van bier lekker vind, maar het gevoel van alcohol in mijn systeem niet. Dus probeer ik biertjes uit die wel de smaak van bier hebben maar geen alcohol bevatten.

Ontopic:
Laatst wat Bavaria 0,0 weggetikt en die zijn ook goed te doen. Heeft een minder zoete afdronk dan Peroni.

[ Voor 13% gewijzigd door evilution op 10-05-2025 18:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
<knip> Quote en reactie verwijderd, off-topic.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 12-05-2025 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:47

mjl

Ugh

Ik drink al een paar jaar Jever Fun als pils, beetje bitter/hoppig, moet je van houden maar ik vind het wel het lekkerste alcohol vrije pils.

Weihestfaner of Paulaner witbier is ook lekker en Guinnes 0,0 (als je er van houdt) is niet van normaal te onderscheiden.

Heineken drink ik alleen als er niks anders is en de meeste Hollandse pilsjes smaken raar en weeeig..

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 16:15

shicomm

<***>

Voor de vrijmibo al aardig wat wat alcovrij / arm geproeft maar er is een hoop wat vooral erg zoet is.
Bij de pilsners steek wat mij betreft de warsteiner herb alcoholfrei er met kop en schouders bovenuit.
Geen raar zoetje, prettige pils smaak en ondanks het feit dat er bijna geen alcohol in zit toch een beetje dorstlesser met pit.
Zelfs in vergelijk met de gewone warsteiner 0.0 ( bruine fles ) is de herb ( in groene fles ) een verschil van dag en nacht.

I live in darkness , i exist in the shadow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:40

FreakNL

Well do ya punk?

evilution schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:51:
[...]

Ik heb geen ervaring met IPA dus lijkt me prima om te proberen als je de alcoholhoudende variant niet kent. Ik ga er een paar halen.
Dat je in deze tijden nog nooit een IPA gedronken hebt getuigd van karakter :+ Je word ermee doodgegooid.

Ik denk dat 30% van mijn bieren op UnTappd IPa’s zijn :+

Verder ga ik mee met de meningen; IPA 0.0 is beter te drinken dan pils 0.0

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 11-05-2025 07:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

mjl schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:17:
Ik drink al een paar jaar Jever Fun als pils, beetje bitter/hoppig, moet je van houden maar ik vind het wel het lekkerste alcohol vrije pils.
Zo is dat! En er zit ook geen suiker of zoetstof in, dat hoort m.i. ook niet in bier.

Vorige week ben ik er zelfs voor naar Duitsland geweest. Bij de AH in Nederland kost Jever Fun 3,44 per liter, als het in de aanbieding is nog steeds heel duur: 2,58 tot 3,10 per liter.
In Duitsland is het (bij flesjes van 0,5L) standaard 1,90 per liter, en afgelopen zaterdag was het bij Trinkgut Welling (Bocholt) in de aanbieding, een krat van 20 halveliterflesjes voor 11,49, dus maar 1,15 per liter! Meteen de laatste 5 kratten die ze nog hadden geconfisqueerd dus :9

@shicomm Warsteiner was overigens altijd mijn favoriet, tot ik Jever Fun ontdekte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:47

mjl

Ugh

MartinMeijerink schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:36:
[...]

Zo is dat! En er zit ook geen suiker of zoetstof in, dat hoort m.i. ook niet in bier.

Vorige week ben ik er zelfs voor naar Duitsland geweest. Bij de AH in Nederland kost Jever Fun 3,44 per liter, als het in de aanbieding is nog steeds heel duur: 2,58 tot 3,10 per liter.
In Duitsland is het (bij flesjes van 0,5L) standaard 1,90 per liter, en afgelopen zaterdag was het bij Trinkgut Welling (Bocholt) in de aanbieding, een krat van 20 halveliterflesjes voor 11,49, dus maar 1,15 per liter! Meteen de laatste 5 kratten die ze nog hadden geconfisqueerd dus :9

@shicomm Warsteiner was overigens altijd mijn favoriet, tot ik Jever Fun ontdekte :)
Als ik dicht bij de grens zou wonen :) Voorheen hadden den Jumbo en AH 1+1 gratis acties met Jever Fun. Ongeveer 2x per jaar, dan bestelde ik 98 flesjes (99 was het maximum). Per keer (lekker laten bezorgen …) helaas beperken ze de aanbieding nu tot 4 producten, dus na 4 flesjes betaal je weer de volledige prijs.

Ik moet binnenkort naar Maastricht, eens zien of ik even snel Duitsland in kan om een voorraad te halen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
<knip> Wederom, off-topic hier.

[ Voor 113% gewijzigd door Ardana op 12-05-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
evilution schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:21:
[...]

offtopic:
Voor mij is het dat ik de smaak van bier lekker vind, maar het gevoel van alcohol in mijn systeem niet. Dus probeer ik biertjes uit die wel de smaak van bier hebben maar geen alcohol bevatten.
Zoals ik hierboven zei, zou je het ook drinken als het "Frisella" zou heten? Met een slogan als: "een drankje met de smaak van bier maar niet de alcohol van bier".

Overigens ben ik het er niet mee eens dat ze dezelfde smaak hebben, alcohol geeft (of je dat nu wel of niet leuk vindt) een bepaalde smaak cq. smaakbeleving aan een product. Het benadert het wel, maar het is voor mij echt een ander drankje. En dat zou, in mijn ogen, een eigen naam moeten en mogen hebben. We noemen tenslotte ook niet alle vleeswaren bij de slager "ham" omdat het toevallig op elkaar lijkt omdat het van een dier komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FreakNL schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:43:
[...]
Verder ga ik mee met de meningen; IPA 0.0 is beter te drinken dan pils 0.0
Komt mede omdat IPA's veel uitgesproken zijn qua smaak dan gewoon pils. Het is veel makkelijker om de smaakpapillen te bedotten en een bepaalde beleving mee te geven.

Nu ben ik geen liefhebben van IPA's en drink ze zelden, maar ik deel je mening hierover wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Nu online
<knip> Quote en reactie verwijderd, off-topic.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 12-05-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
<knip> Off-topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 12-05-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:38

Dennis1812

Amateur prutser

<knip> Off-topic.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 12-05-2025 23:41 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Nu online
<knip> Off-topic. Tevens hoef je niet te melden dat je stopt met deelnemen aan de discussie. Je kan gewoon weg blijven.

[ Voor 81% gewijzigd door Ardana op 12-05-2025 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Drardollan schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:44:
Overigens ben ik het er niet mee eens dat ze dezelfde smaak hebben, alcohol geeft (of je dat nu wel of niet leuk vindt) een bepaalde smaak cq. smaakbeleving aan een product. Het benadert het wel, maar het is voor mij echt een ander drankje.
Dat ben ik helemaal met je eens (wat betreft "smaakbeleving") als het gaat om wijn of sterker. Tot een 5 procent die in normaal bier zit moet ik eerlijk zeggen dat ik de alcohol in (de betere) AV bieren niet mis in de smaakbeleving.

En of je het bier mag noemen als er geen alcohol in zit: ja. Voor zover ik weet geldt alleen voor whiskey een minimumpercentage alcohol. Voor bier gaat het om de ingredienten en de bereidingswijze. En alcoholvrij bier wordt op dezelfde manier gebrouwen als bier met alcohol - vervolgens wordt (de meeste) alcohol verwijdered. Maar dan is het nog steeds bier, hoewel het verwijderingsproces soms funest is voor de smaak.

In ander nieuws, naar aanleiding van een aantal positieve reviews hier van Jever Fun hebben wij het hier ook maar eens geprobeerd.
Mijjn vrouw wist het kernachtig samen te vatten: prima te doen, als je aan evenementenbier gewend bent.

We blijven bij de Warsteiner :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dido op 12-05-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

<knip> Off-topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 12-05-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:11

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

MartinMeijerink schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:55:
[...]

Zo is dat!
[Afbeelding: fijn gehakt]
Dit is de enige vegetarische gehakt dat ik eet, verder eet ik gewoon carnivorisch.
Een aardappels zijn niet vegetarisch, want dat zijn geen groenten. :)
Daar zijn de meningen over verdeeld als ik Google er op loslaat. :X

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Modbreak:Kan het weer gaan over alcoholvrije drankjes in plaats van groente en andere zaken die hier niet bij horen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
FreakNL schreef op zondag 11 mei 2025 @ 07:43:
[...]

Dat je in deze tijden nog nooit een IPA gedronken hebt getuigd van karakter :+ Je word ermee doodgegooid.
Ik ben dan ook erg karaktervol. IPA is bovendien hipsterbier :+

Het was er nog niet van gekomen maar zal dit weekend eens wat IPA in huis halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 17:15
evilution schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Ik ben dan ook erg karaktervol. IPA is bovendien hipsterbier :+

Het was er nog niet van gekomen maar zal dit weekend eens wat IPA in huis halen.
Ik vind me zelf geen hipster, en ik spreek IPA ook uit zoals het er staat, en niet AI-PIE-EEE.

Die 0.0 van Brand IPA vind ik trouwens erg lekker. Net als de Playground van Van De Streek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Pat911 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:04:
Ik vind me zelf geen hipster, en ik spreek IPA ook uit zoals het er staat, en niet AI-PIE-EEE.
offtopic:
En dan heb je het ook, op zijn Vlaams, over India paal aal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 17:15
Dido schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:31:
[...]

offtopic:
En dan heb je het ook, op zijn Vlaams, over India paal aal?
Haha, nog niet gehoord. Maar als ik in Vlaanderen ben, neem ik meestal een blond of tripel (met alcohol, dus eigenlijk niet gepast voor dit draadje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Dido schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:38:
[...]
Wat betreft sterkle drank heb ik geen ervaring met AV-alternatieven. Aangezien ik eigenlijk nauwelijks meer alcohol drink zie ik geen aanleiding om alternatieven te zoeken voor het glaasje whiskey malt dat ik zo nu en dan nuttig. Ik heb erg weinig vertrouwen in de mogelijkheid om de smaakbeleving van een CS Single Malt van 15 jaar of ouder te benaderen zonder alcohol.

Dat gezegd hebbende, zal ik de kans niet voorbij laten gaan als ik ergen een keer een dram kan proeven, puur uit nieuwsgierigheid. Maar die nieuwsgierigheid is niet groot genoeg om een fles te gaan kopen.

[...]
Bij gedestilleerd is de alcohol wel een flink deel van de smaakbeleving. AV-alternatieven zie ik dan meer als mix oplossingen. Een AV baco maken, of Irish Coffee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afgelopen feestdagen heb ik een flesje alcohovrije 'gin' geprobeerd. Kwam neer op water met zeer uitgesproken 'botanical' geur/smaak met een redelijk bittere afdronk. Puur was het niet echt te genieten, maar in tonic geschonken leverde het iets op dat behoorlijk goed door kon voor gin & tonic.

Als ik me niet vergis was dit het:
https://worldofnix.com/en/products/pentire-adrift

Gelijk wel de uitdaging: even duur als een redelijk high-end gin. Mede daarom sindsdien niet meer gekocht.

Overigen heeft World of Nix een mooie IRL winkel op de Ferdinand Bolstraat in A'dam, vlakbij metro De Pijp en Kelly's Expat Shopping (waar ik mijn kerstinkopen deed toen ik op de terugweg bij Nix binnenstrompelde)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 12:13
Ik zie veel alcoholvrije bieren en wijnen voorbijkomen, maar ik wil een lans breken voor een hele bijzondere 'bubbel' die ik heb gedronken bij Triptyque (1-ster).

https://eatsous.com/produ...tea-magnolia-0-fles-750ml

Ik vond het echt fantastisch en mijn vriendin die überhaupt geen alcohol drinkt ook. Gezien de prijs wel vooral voor speciale gelegenheden
Pagina: 1 2 Laatste