|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Om toch maar in te haken op de laatste zin, ik neem eigenlijk alleen in het weekend een echt biertje. Meestal koop ik een speciaal biertje en daar geniet ik dan ook ontzettend van.
Alienware 51M * 32GB * i9 9900k 3,6 GHz * 236Gig SSD intel optane * 1tb 2,5 ssd Samsung Evo * RTX 2080
Sowieso kunnen Duitsers dat wel een stuk beter
De Viverty Sparkling Wit alcoholvrije wijn viel bij bijna iedereen erg goed in de smaak, uiteindelijk nog een paar flessen van gehaald om te proosten met oud&nieuw.
Van hetzelfde merk is de niet-bruisende witte alcoholvrije wijn (alcoholvrij) ook erg lekker
Die van Sangre de Toro (wit) ook lekker, iets zuurder.
Allemaal te koop bij de AH en regelmatig in de aanbieding.
0.0 bier heeft inmiddels de horecakaarten wel aardig kunnen bereiken. Helaas vind ik bier niet te pruimen
Niks mis meeDark Master schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:28:
Om toch maar in te haken op de laatste zin, ik neem eigenlijk alleen in het weekend een echt biertje. Meestal koop ik een speciaal biertje en daar geniet ik dan ook ontzettend van.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Alles op zijn eigen manier. Zowel alcoholvrij "sterke" drank, alcoholvrije biertjes maar ook bijvoorbeeld sparkling tea/mousserende thee.
Bestel wel eens op https://worldofnix.com/en iets of als het in de winkel is dan haal ik daar een flesje gewoon om wat lekkers voor mijzelf te maken. Drink het vaak niet puur maar om er een luxe cocktail van te maken puur voor de smaak helemaal top
Alcoholvrij/alcoholarm wisselt voor mij heel erg maar dat komt vaak door bepaalde ingrediënten waarmee ze een bepaald mondgevoel proberen te maken wat ik niet prettig/lekker vind.
Verder genoeg bocht gehad maar ik bestel vaak liever zoiets alcoholvrijs dan het zoveelste biertje
Drink het wel maar voor alles is een moment en zo ook alcoholvrije dingen
Kan iedereen trouwens die echt wat anders wil proberen deze box aanraden: https://worldofnix.com/en/products/saicho-giftset-3x200ml
Hoef je niet direct een hele fles op te drinken als je alleen bent maar zo kun je voor jezelf wel wat lekkers pakken
Zijn ook niet geheel alcoholvrij. Daar komt dat voor een deel vandaan naast een langere traditie.418O2 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:33:
Erdinger en Paulaner hebben goede alcoholvrije pilseners en Weizen.
[ Voor 9% gewijzigd door Touchdomex op 06-01-2025 19:51 ]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik heb geen ervaring met IPA dus lijkt me prima om te proberen als je de alcoholhoudende variant niet kent. Ik ga er een paar halen.vanv89 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:35:
Brand IPA 0.0 is zeer goed. Hij smaakt anders dan de alcoholhoudende versie, maar niet op een vervelende manier. Alcoholvrij pils wordt nog weleens weeïg.
Inmiddels? Mijn moeder drinkt dat al ruim 20 jaar. De Spaanse variant is Bitter Kas. Ook erg lekker.Poumelie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:39:
Oh en nog een tip: in Italië kregen we als alcoholvrij drankje een crodino. Inmiddels ook wel redelijk te krijgen in NL (wel in de aanbieding kopen anders veel te duur). Kun je ook leuke mocktails mee maken, maar voor wie van een stevige smaak houdt is puur ook te doen.
I have stability. The ability to stab.
Dit zijn ook mijn favorieten. Heb net 2 uur geleden een kratje Erdinger 0.0 bij de getränke hoffmann ingeladen.418O2 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:33:
Erdinger en Paulaner hebben goede alcoholvrije pilseners en Weizen.
Is dat niet meer een frisdrankachtig drankje?Poumelie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:39:
Oh en nog een tip: in Italië kregen we als alcoholvrij drankje een crodino. Inmiddels ook wel redelijk te krijgen in NL (wel in de aanbieding kopen anders veel te duur). Kun je ook leuke mocktails mee maken, maar voor wie van een stevige smaak houdt is puur ook te doen.
https://untappd.com/b/bir...-azzurro-0-0-zero/4229073
Leffe Brune / Bruin 0,0% - Abbaye de Leffe
https://untappd.com/b/abb...e-brune-bruin-0-0/3818282
Gageleer No Alcohol - Beers For Nature
https://untappd.com/b/bee...geleer-no-alcohol/3700626
Lowlander 0.00% Wit - Lowlander Botanical Beer
https://untappd.com/b/low...owlander-0-00-wit/3220333
Affligem Blond 0.0% - Affligem Brouwerij
https://untappd.com/b/aff...ffligem-blond-0-0/3160840
Fruitesse 0.0 - Brouwerij Liefmans
https://untappd.com/b/bro...ans-fruitesse-0-0/3322220
0,5%:
Bobby Weizen - Stanislaus Brewskovitch Craft Beer
https://untappd.com/b/sta...beer-bobby-weizen/4279305
0,5%:
Vrijwit - Brouwerij 't IJ
https://untappd.com/b/brouwerij-t-ij-vrijwit/4211941
Wat @oohh ook al zegt, sommige alchoholvrije bieren hebben een raar smaakje wat het bier echt vies maakt zoals de genoemde Weihenstephaner Hefeweissbier Alkoholfrei maar ook de Skuumkoppe 0.0, in mijn regio wordt veel Grolsch gedronken, maar de 0,0% van Grolsch vind ik ook niet super. Een alternatief op de Nastro Azzurro 0.0 / Zero - Birra Peroni is de alcoholvrije van Warsteiner (nu in de bonus bij de AH).
Maar hierom zou ik ook bij 'nieuwe' alcohol vrije bieren altijd ééntje meenemen en die proeven.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Crodino is erg bitter, ik zou het niet onder frisdrank schalen. Het staat in de schappen ook bij alcoholvrije drankjes. (Google leert me dat het onder de 'aperitief' valt).evilution schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:56:
[...]
Is dat niet meer een frisdrankachtig drankje?
[ Voor 18% gewijzigd door Poumelie op 06-01-2025 20:09 ]
Het was wel erg slecht verkrijgbaar. Zie het nu wat meer standaard in de schappen staan.SmurfLink schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:51:
[...]
Inmiddels? Mijn moeder drinkt dat al ruim 20 jaar. De Spaanse variant is Bitter Kas. Ook erg lekker.
De Texels serie opzich ook wel, als ik pils drink en ik ga over op 0.0 dan hoop ik altijd dat ze Heineken 0.0 hebben. Deze komt dichtbij de echte smaak en in veel horeca zaken hebben ze deze op tap tegenwoordig, erg lekker en koud!
Gall & Gall verkocht het al die tijd al. Grappig genoeg verkopen die nog wel meer alcoholvrije aperitieven. Vroeger alleen de gele, nu ook de rooie (die op bitter kas lijkt). De alcoholvrije martini's zijn ook prima.Poumelie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:07:
[...]
Het was wel erg slecht verkrijgbaar. Zie het nu wat meer standaard in de schappen staan.
I have stability. The ability to stab.
Dat kan ik niet echt als een aanbeveling opvattenJordyz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:08:
dan hoop ik altijd dat ze Heineken 0.0 hebben. Deze komt dichtbij de echte smaak
Als je alle pils 0.0 soorten bij elkaar zou zetten zou hier echt mijn voorkeur naar uit gaanevilution schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:12:
[...]
Dat kan ik niet echt als een aanbeveling opvatten
Ik zie in de supermarkt hier ook dat de 0.0 varianten steeds beter gepositioneerd zijn in de pils categorie. Was een paar jaar geleden niet voor te stellen
Helaas nog geen goede ervaringen met alcoholvrije wijn en de eerste alcoholvrije whiskey moet nog gedronken worden, want de whiskey wordt toch écht wel gemist. Echter, gelukkig zijn er steeds meer alcoholvrije bieren beschikbaar. Ik moet wel toegeven dat ik de meeste ‘speciaalbieren’ heel zoet vind, maar ik ben aangenaam verrast door:
• La Trappe Nillis;
• La Trappe Epos;
• Hertog Jan 0.0%.
Daarnaast ook fan van de Jopen IPA, Brand IPA en Peroni
[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 06-01-2025 22:10 ]
~
[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 06-01-2025 22:11 ]
Mijn huidige top 3:
1. La Chouffe 0,4% - Is niet echt alcoholvrij, maar er zit zo weinig in dat je er niets van merkt/proeft. Maar deze heeft iig geen 'nep' bier smaak zoals vele andere die ik heb gehad.
2. La Trappe Epos - Dit weekend voor het eerst gehad, smaakt erg goed! Is bijna niet van een normaal blond bier te onderscheiden.
3. Sport Zot - Deze is ook best goed te doen
Ik heb nog een paar La Trappe Nelis liggen, dus die ga ik eerdaags eens proberen.
Ik ben zelf totaal geen IPA drinker, en ben meer van de blond/tripels.
[ Voor 100% gewijzigd door Ardana op 06-01-2025 22:11 ]
~
De Brand IPA 0.0 is erg lekker voor een goedkoop biertje. Leffe Blond is te doen maar wat zoet. Skuumkoppe veel te zoet.
[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 07-01-2025 00:35 ]
Grappig, die vind ik dan weer ronduit vies. De smaak is totaal niet wat je bij een IPA verwacht en heel anders dan de versie met alcohol.victenn schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:06:
Er zijn vele goede 0.0 bieren maar de Brand IPA 0.0 is toch wel met afstand mijn favoriet.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Ik vind die Brand IPA bieren inderdaad ook erg vies.Bor schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:30:
[...]
Grappig, die vind ik dan weer ronduit vies. De smaak is totaal niet wat je bij een IPA verwacht en heel anders dan de versie met alcohol.
Genoemde Duitsers Erdlinger/ Paulaner ook de weizen bevallen mij ook erg goed.
Drink nog wel eens Bavaria 0.0 en dat lijkt toch zeer behoorlijk op normale Bavaria.
Of dat dan weer een aanrader is, is een tweede maar voor pilsener wel dicht bij het origineel.
Vorig jaar de gin en dit nieuwjaar de Champagne.
Drink zelf nooit alcohol, maar ik hoor dat het goede alternatieven zijn.
Garmin FR245M + HRM-RUN
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.
Verder goed: Nilis, vandestreek (die hebben twee 0.0 ipa's, allebei goed) en Vrijwit.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Hier sluit ik me bij aan! Ten minste niet weeïge zoete smaak.Louislouislouis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:15:
Warsteiner 0.0 vind ik het lekkerste alcoholvrije pils!
Waarom? Omdat het kan!!
Sparkling Sauvignon Blanc (alcohol vrij) €4 per fles
Daar kon ik niets alcohol vrij’s in de smaak ontdekken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fup6NsAS8G9Wb50i8YTwkWgr.jpg?f=user_large)
Idem! Warsteiner 0.0 is hier ook zeker favoriet. Brouwers pils 0,0% van de Albert Heijn is ook een aanrader wat mij betreft. Dat zijn mijn go-to’s voor pils. Ik knap bij 0.0 pils heel erg af op zoetige en weeïge smaken, en deze hebben dat niet.Lolhozer schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:26:
[...]
Hier sluit ik me bij aan! Ten minste niet weeïge zoete smaak.
Bijna elke alcoholvrije IPA is minimaal oké. Mijn vrouw is in het bijzonder fan van Brewdog Hazy AF en Punk AF en vindt ze zelfs lekkerder dan het origineel. Brand IPA 0.0 vind ik zelf lekker, mijn vrouw juist weer niet.
De Weihenstephaner moet goed koud zijn, anders is deze inderdaad weeïg. Hetzelfde geld ook wel voor zijn “normale” versie.
Guiness 0,0% is het voor mij net niet. Ik vind hem wat te waterig naar mijn smaak, maar een alternatief voor een stout heb ik ook nog niet gevonden.
Binnenkort komt Grolsch Zomertijd 0.0 weer in de schappen. Deze bevalt mij ook prima, maar echt bier zou ik het zelf niet noemen. Witbier misschien..?
Maar de alcohol vrij/arme IPA's smaken mij verassend goed, dat bittere past wel goed bij de wat zoete smaak. En dat terwijl ik de traditionele IPA's met meer alcohol vaak te bitter vind.
De brewdog hazy AF is ook zeer lekker. Laatst had ik voor het eerst die met alcohol, die vond ik minder en toen wilde ik gauw weer die zonder.
Swinkels 0.0 ook goed te doen!
Voor de rest ben ik nog weinig goede alcoholvrije bieren tegengekomen , vele smaken een beetje naar roggebrood..
Om die reden heb ik nog geen reguliere alcoholvrije wijn gevonden die te pruimen is. Het is snel of te zoet of te zuur. Alleen mousserend kan het er mee door, al is het nog geen volwaardige vervanger. Aanrader: Saboritz Sparkling Spumante
Sterke drank in alcoholvrije variant (gin, whisky etc) vind ik gewoon als limonadesiroop om eerlijk te zijn.
Crodino moet het van de bitterheid hebben, gelukkig hou ik daar van. Ook goed te mixen met ginger beer of tonic bijvoorbeeld.
Bier geldt ook voor dat je smaak er bij moet hebben. En dat wordt ook vaak zoet of weeïg. Goede pilseners hebben iets toastigs of hoppigs. Hertog-Jan, Heineken, Peroni, Moretti, Jever: allemaal prima. Maar blond of IPA vind ik vaak het beste alternatief. La Chouffe, Epos, Sport Zot voor blond. Nonnetje, Hazy Jane, Playground voor IPA bijvoorbeeld.
Als het je ding is, is een Desperados ook prima, het origineel is immers ook al vrij zoet.
Gelukkig is er tegenwoordig steeds meer keus overal!
Hier sluit ik me volledig bij aan. Beide heerlijke ‘NAIPA’s die eigenlijk niet onder doen voor de alcolhoudende.BlueMotion schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:38:
En als je van hop houdt: er zijn veel meer goede alcoholarme IPA’s: VandeStreek playground, Jopen nonnetje. Daar mis je de alcohol ook echt niet.
Voor de niet-IPA drinker zeker ook de Playground Funhouse NAIPA proberen. Die is veel minder bitter.
Volgens mij zit er trouwens 0,5% in, dus niet geschikt voor iedereen.
Nu ben ik totaal niet van de dry januari maar naast de alcoholische biertjes hier standaard in de kelder:
Affligem blond 0.0
Warsteiner 0.0
Leffe Blond 0.0
Hertog Jan 0.0
En als het in de actie is;
Brand IPA 0.0
Qua persoonlijke voorkeur ligt het erg aan de gelegenheid waarbij ik het drink.
Bij saunabezoek pak ik altijd een Brand Weizen 0.0 namelijk, maar zou ik thuis nooit nemen.
Maar als ik met een zak chips op de bank zit dan vind ik een leffe 0.0 echt niet lekker, doe dan maar een HJ; is de prijs ook een stuk gunstiger van; als je chips zit te vreten proef je vooral chips immers.
En na een lange fietsrit een Warsteiner 0.0 (staat zelfs op het flesje dat het een isotone dorstlesser is, kennelijk dankzij het Reinheitsgebot
Bitburger Drive ook al eens op, die was ook best okee maar is al langer geleden dus weet ik niet meer zo goed, ik vond met name ook de naamgeving wel goed klinken.
Wat ik overigens wel echt serieus irritant vind met alle 0.0 bieren (en niet 0.0 speciaaltjes natuurlijk ook), dat zijn die strakke 6pack verpakkingen waarin je de flesjes niet terug kunt steken. Vroeger had je van die kartonnen carry-packs en die heb ik een aantal bewaard gelukkig. Want je kunt nergens een lege krat bijkopen als je even 4 sixpacks koopt (2=1 bij de AH afgelopen dagen). En die losse flesjes vind ik echt een drama.
Wijn drink ik niet, en niemand in de familie wil eraan. (aan de alcoholvrije dan)
Edit: hier stond iets dat tot offtopic praat zou kunnen leiden
[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 07-01-2025 00:40 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Bij de mitra, krijg je er een gratis glas bijcoenox schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:25:
Ik kom hier net meekijken. Doe mee aan IkPas en ben op zoek naar alternatieven. De Warsteiner 0.0 is de favoriet van mijn vrouw en mij. Op basis van bovenstaande ga ik zeker de La Trappe Epos proberen.
---------------
Dat is er toch al enorm megalang? Ik kan me die commercial nog wel herinneren. Puur met ijs ook best lekker, maar weet nooit echt gelegenheden waarbij ik het zou drinken. Het zat bij mij ooit in een kerstpakket.Poumelie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:39:
---------------
Verder drink ik nog wel eens alcoholvrije cider van Apple Bandit. Gewoon appelsap met prik, in Frankrijk verkopen ze dat al decennia als Brut de Pomme.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Prijzen vind ik wel vaak schandalig. Waarom moet een Heineken 0.0 (laag btw tarief) evenveel kosten als een echt biertje (hoog btw tarief)?
0.0 whiskey ook nog nooit gehad. Ben daar wel sceptisch over. Hoe ga je 40 procent van het drankje vervangen/nabootsen!? Moet het eens proberen
Zo zit er in Paulaner Alkohol Frei 0,5 procent. Hierdoor smaken ze dus beter naar 'echt' bier.
- Van der streek playground (0,5)
- la trappe nillis
- jopen non ipa
Deze vind ik allemaal echter lekker voor dlechts enkele biertjes. Maar ik zou er geen 5-6 op een avond drinken. Dan ga ik eerder naar Heineken 0, ook best ok. En ruim 2 keer zo goedkoop.
Eens, Leffe blond 0.0 is mijn go to. Altijd wel in huis, verder Vandestreek Playground, Brewdog punk IPA en Uiltje bird of prey. Nu nog 1+1 bij Jumbo, heb maar even weer flink ingeslagenBor schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:30:
[...]
Grappig, die vind ik dan weer ronduit vies. De smaak is totaal niet wat je bij een IPA verwacht en heel anders dan de versie met alcohol.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Maar bevatten wel alcohol toch?eamelink schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:05:
Uiltje Bird of Prey, Brewdog Hazy Jane en Punk zijn erg lekker. Ook een Vrijwit en Nonnetje zijn lekker en redelijk vaak verkrijgbaar in de horeca.
Skuumkoppe veel te zoet.
Mijn issue met alcoholvrije drank is vaak dat 't moet lijken op het originele product (net als bij vlees: de vega rookworst, vega hamburger, etc.). Gimber en Sapinca zijn wat mij betreft origineler: het is geen alcoholvrije variant van iets anders, maar staat gewoon op zichzelf. En met veel smaak! Fijner dan weer een cola of ander frisje
https://www.gall.nl/sapin...t-elixir-50cl-162965.html
https://www.gall.nl/gimbe...inal-bio-70cl-422754.html
Interessant, ga ik eens induiken. Mijn eerste ingeving is wel dat als je het mixt met tonic of alcoholvrije wijn je dan in praktijk nog steeds frisdrank consumeert, met een suikergehalte van zo’n 10%. Dat is leuk voor een of twee drankjes, maar een avondje lang zou voor mij wat much zijn. Een verademing van de wat lekkerdere 0 bieren was voor mij dat je ook 6 “biertjes” kan drinken zonder zoveel suikers binnen te krijgen, en zonder “saai” glazen water te gaan drinken of je over te geven aan light-frisdrankjes. Maar desalniettemin is je tip een verrassende toevoeging in dit topic, leuk!Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:26:
Wij zijn erg fan van Sapinca en Gimber. Dat zijn een soort elixers die je mixt met tonic of alcohol-vrije wijn waarna je een cocktail hebt die er leuk uitziet en ook prima smaakt.
Mijn issue met alcoholvrije drank is vaak dat 't moet lijken op het originele product (net als bij vlees: de vega rookworst, vega hamburger, etc.). Gimber en Sapinca zijn wat mij betreft origineler: het is geen alcoholvrije variant van iets anders, maar staat gewoon op zichzelf. En met veel smaak! Fijner dan weer een cola of ander frisje
Edit: de Gimber ken ik wel zie ik nu. Misschien icm spa rood ook wel ok!
Anoniem: 36835
Maar dan moet je wel naar een beetje hippe restaurants. Ik kan altijd wel genieten van een lekkere alcohol vrije 'cava' of champagne. Maar ik vraag ook altijd wat de alcoholvrije opties zijn, en dan zitten er vaak verrassend leuke ideeen tussen.
Thuis volsta ik met water, thee en koffie
Bier zonder alcohol dat echt gelijkwaardig is aan de alcohol-houdende variant heb ik nog niet kunnen vinden. Maar er is nog veel te ontdekken. Meeste ervaring heb ik met alcoholvrij pils. De Nederlande alcoholvrije pilsjes vind ik niet bijzonder, al wordt het wel beter. Ze lijken nog steeds niet op echt lekkere pils. (Dat Heineken 0.0 begint te lijken op normaal Heineken is wat mij betreft geen compliment). Duitse alcoholvrije pils is vaak al een stuk beter. Dat daar nog een ietsje alcohol (tot 0,5%) in zit zal ongetwijfeld meespelen. Maar ook dan nog altijd te onderscheiden van normaal pils. Een hele goede is Rothaus Tannenzäpfle (overigens is de normale variant ook een van de lekkerste pilsjes). Paulaner en Erdinger, zoals hier eerder genoemd, zijn volgens mij geen pilsener.
Bij alcoholvrije whisky of andere sterke drank kan ik me niets voorstellen. Boven ca 14% wordt de alcohol een belangrijk onderdeel van de smaak(beleving).
Overigens is voor velen niet alleen de smaak een reden om alcoholhoudende drank te drinken, maar ook de "invloed op de gemoedstoestand".
...
37 gram suiker per 100ml, is dat een record?anderhalf keer zoveel als een red bull of AA...Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:26:
Wij zijn erg fan van Sapinca en Gimber. Dat zijn een soort elixers die je mixt met tonic of alcohol-vrije wijn waarna je een cocktail hebt die er leuk uitziet en ook prima smaakt.
Ik heb wel (veel) ervaring met IPA's. En de Brand IPA 0.0 is inderdaad erg goed (imo). Voordeel van alcoholvrije IPA's is dat ze vaak erg kruidig/citrusachtig zijn. Ook bij een 'normale' IPA wordt de alcoholsmaak al iets naar achteren gedrukt. De Van de Streek-variant vind ik ook smakelijk.evilution schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:51:
[...]
Ik heb geen ervaring met IPA dus lijkt me prima om te proberen als je de alcoholhoudende variant niet kent. Ik ga er een paar halen.
Leffe Blond 0.0 (uit de TS) is inderdaad wel zoet, maar ik vind 'm toch wel dicht tegen de oorspronkelijke aankomen en is eigenlijk mijn favoriet alcoholvrije bier.
Dat zoete is eigenlijk gelijk mijn probleem met alcoholvrije biertjes/pilsjes, die zijn vaak wat zoeter dan een normaal bier.
Wieckse Witte vond ik ook wel smakelijk, en ook de 0.0 variant van Gulpener vond ik goed te doen.
Normaal vind ik Heineken niet zo geweldig, maar op een warme dag is de 0.0 hiervan ook smakelijk.
De website van Sapinca geeft aan 27,5 gr suiker per 100ml. Scheelt iets.pagani schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:00:
[...]
37 gram suiker per 100ml, is dat een record?anderhalf keer zoveel als een red bull of AA...
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
EDIT: Ter vergelijking, de originele "Karval Cevitam" limonade heeft ongeveer 56 gram suiker / 100 ml
[ Voor 11% gewijzigd door Valorian op 07-01-2025 09:12 ]
Blijkbaar hebben ze de rietsuiker uit de ingrediënten gehaald.Slappyjoez schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:04:
[...]
De website van Sapinca geeft aan 27,5 gr suiker per 100ml. Scheelt iets.
Bird of Prey 0,2%, Hazy Jane AF 0,5%, Punk AF 0,5%, Nonnetje 0,5%, Vrijwit 0,5%.Zatara schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:05:
Maar bevatten wel alcohol toch?
In praktische zin zijn ze dus alcoholvrij, al mogen ze in tegenstelling tot de landen om ons heen met dit percentage in Nederland niet alcoholvrij genoemd worden.
Skuumkoppe is een echte 0.0.
[ Voor 3% gewijzigd door eamelink op 07-01-2025 09:18 ]
Qua bieren is er eigenlijk maar 1 reeks waar ik de alcohol totaal niet mis, dat is de Free Gelato serie van Funky Fluid.
Andere alcoholvrije bieren zijn gewoon anders.
De volgende vind ik duidelijk smaken als alcoholvrij maar toch de moeite waard:
IPA: van Moll Wanderlust, Jopen non(netjes), van de Streek Playground ipa, Uiltje Superb Owl
Sour: Nepo Free Fam Desire, Brulo 5 Fruit Gose
Weizen: Erdinger, Maisel's Weisse
Pils: Warsteiner
[ Voor 5% gewijzigd door Stevie-P op 07-01-2025 09:25 ]
Op zich maakt het niet zoveel uit hoe je het noemt (alcoholvrij, alcoholarm) toch? In praktijk wordt er volgens mij in de supermarkt geen onderscheid gemaakt, het staat in hetzelfde schap en de 0,5 mogen ook gewoon in 1+1 aanbiedingen gedaan (in tegenstelling tot echt bier, waarbij dat niet meer mag).eamelink schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:16:
[...]
Bird of Prey 0,2%, Hazy Jane AF 0,5%, Punk AF 0,5%, Nonnetje 0,5%, Vrijwit 0,5%.
In praktische zin zijn ze dus alcoholvrij, al mogen ze in tegenstelling tot de landen om ons heen met dit percentage in Nederland niet alcoholvrij genoemd worden.
Skuumkoppe is een echte 0.0.
Voor de mensen die om wat voor reden dan ook écht 0 moeten drinken (bijvoorbeeld iemand die zwanger is) is het vooral prettig dat het wel op het etiket staat hoeveel er in zit.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Volgens mij klopt dat inderdaad en moet je het daarom dus beschouwen als "maximaal 0,5%", niet als exact 0,5%. Het kan dus ook 0,1% zijn of 0,45%. Maar hoe dan ook is het niet gegarandeerd en 100% alcoholvrijMrAngry schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:28:
Het is toch ook niet zo dat er in 0,5 bier precies 0,5% alcohol zit? Het is gewoon alcoholvrij gemaakt met een techniek waarbij ze niet kunnen garanderen dat alle alcohol er echt helemaal uit is. Tenminste, dat dacht ik altijd. Weet iemand hier meer over?
Ik was me net ook aan het oriënteren op alcoholvrije drankjes naar aanleiding van een artikel in NRC wat ik las.
Warsteiner Alkoholfrei is hier verre van favoriet!
Gisteren toevallig de Torres Natureo Red (Garnacha / Syrah) rode wijn geprobeerd. Op zich wel lekker, niet al te zoete druivensap, maar wijn is het niet! Zou wat mij betreft nog wel iets 'wranger' mogen zijn.
De Viverty Sparkling Wit zet ik op mijn lijstje! Net als dit draadje!
Normaliter passeer ik als ze ergens Heineken hebben, maar ik moet zeggen dat ik die 0.0 best prima vind.evilution schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:12:
[...]
Dat kan ik niet echt als een aanbeveling opvatten
De allerlekkerste blijft in mijn ogen Warsteiner 0.0, op nummer 2 Krombacher 0.0.
In vruchtensap mag tot 0.5% alcohol zitten, daar hoeft het niet eens op te staan. Ik snap daarom het gedoe ook niet zo goed om de alcohol die in een <0.5 biertje zit. Het is verwaarloosbaar weinig alcohol. Waar trek je de grens, laat je die banaan met een bruin plekje dan ook liggen?Millie-ano schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:57:
Vroeger (volgens nog steeds, maar zie het emper) had je shandy 'kinderbier' (jaren 90) 0.1% ?? meende ik ... 'mocht' gewoon van oma![]()
Tot ik de La trappe Nillis ontdekte. Heerlijk biertje, hij drinkt wel erg gemakkelik weg waar ik normaal 1 speciaalbiertje nam zijn het nu vaak 2x een Nillis.
Ik zal de Epos ook eens proberen (en andere tips uit dit topic )
CISSP! Drop your encryption keys!
Bedoel je in de Horeca? Want dat valt mij ook op. Laatst 5 euro betaald voor een 0.0, waar een triple 6 euro kostte.ColeJ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 05:57:
Prijzen vind ik wel vaak schandalig. Waarom moet een Heineken 0.0 (laag btw tarief) evenveel kosten als een echt biertje (hoog btw tarief)?

---------------
In een bar of restaurant bestel ik zelf geen 0.0 dranken, als de prijs hetzelfde is al een biertje van de tap of zelfs nog hoger. Dan neem ik gewoon frisdrank en betaal minder, ben tenslotte een zuinige Hollander hè.
Omdat het een bewerkelijker proces is én er minder van gemaakt wordt. Dus is de kostprijs hoger.Mistraller schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:27:
[...]
Bedoel je in de Horeca? Want dat valt mij ook op. Laatst 5 euro betaald voor een 0.0, waar een triple 6 euro kostte.In de winkel vind ik het nog wel gaan, helemaal als je de acties in de gaten houdt. Want alcohol mag niet meer dan 25% korting op zitten maar de 0.0's gaan vaak 2=1
Ik hou juist van de wat zoetere bieren(had vroeger altijd Palm als standaard pils).
Ik lees hier heel veel dat IPA's lekker zijn, maar ik moet de eerste lekkere IPA nog tegenkomen.
Ik ben meer van de Trappist en kloosterbieren, meest Belgisch dus, maar La Trappe Dubbel en La Trappe Quadrupel vind ik ook erg lekker en zo zijn er nog wel enkele biertjes uit Nederland die goed te doen zijn.
Tripels vind ik dan juist weer wat minder en mijn favoriet van alcoholhoudende biertjes is Rochefort 10.
Ik heb nu een beetje aangegeven wat mijn smaak is van gewoon alcoholhoudend bier, dan is het ook makkelijker voor anderen om te zien wat een beetje m'n smaak is, want die heeft ook weer invloed op welke 0.0's ik lekker vind.
Ik vind dus de Texels Skuumkoppe 0.0 wel een lekkere en ook Birra Moretti 0.0, Affligem 0.0 en Leffe Blond en Brune 0.0 vind ik goed te doen, die La Trappe 0.0's zal ik binnenkort ook es proberen, al heb ik er volgens mij al een keer 1 van de 2 op....weet alleen niet meer welke.
Van normaal bier vind ik Heineken niet echt wat bijzonders, maar als het erg warm is dan drink ik die wel af en toe, maar als ik dan kan kiezen tussen bijv, een Hertog Jan, of een Grolsch en Heineken dan zou Heineken toch m'n laatste keuze zijn.
Toch vind ik dat Heineken het met hun 0.0 niet verkeerd hebben gedaan, hij benadert naar mijn idee de gewone alcohol-variant en als het dus warm is neem ik ook soms een Heineken 0.0.
Maar zoals ik al begon, is het ook allemaal een kwestie van smaak, doe mij maar een lekkere Gouden Carolus Wisky Infused of zo, maar dat heeft natuurlijk niets met 0.0 te maken.
Sony A7III + Sony 12-24mm F/4 + Sony 24-105mm F/4 + Sony 70-200mm F/4 + Sony 200-600mm F/5.6/6.3 en 1.4x teleconverter + Samyang 35mm F/2.8
voor de Horeca toch niet. Een 0.0 is echt wel goedkoper in de supermarkt; ook zonder acties. Productietechnisch ook volkomen duidelijk, maar de accijnzen maken wel degelijk het verschil.Redfloor schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:52:
[...]
Omdat het een bewerkelijker proces is én er minder van gemaakt wordt. Dus is de kostprijs hoger.
En dat een flesje voor de horeca duurder is dan tap snap ik ook, maar een krat colaflesjes of een krat alcoholvrij is qua overhead gelijk.
Ik heb zelf het idee dat er in de horeca wel degelijk een beetje meegelift wordt op de reguliere bierprijs, waar je voor een normaal alcoholvrij pils eerder zou verwachten in de buurt van een flesje fris zou blijven. En ja, ik weet dat een flesje cola meestal kleiner is, maar 5 euro voor een 0.0 pilsje terwijl cola 2,80 kost...

---------------
En buiten dat: de horeca zou de horeca niet zijn als ze niet prijselasticiteit maximaal benutten
[ Voor 35% gewijzigd door Boudewijn op 07-01-2025 15:07 ]
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Ik denk dat het ook niet meehelpt dat de groep mensen die 'alcoholvrije speciaalbieren' (de V/d Streek Playgrounds, La Trappe Nillis, et cetera) drinken vaak mensen zijn met gemiddeld veel budget. Iemand met een minimum inkomen die in Rotterdam op driehoog-achter in de armoede zit gaat echt geen 2 euro (!) per flesje betalen in de supermarkt voor zo'n alcoholvrije consumptie. En dus ook geen 6 euro in de kroeg. Maar ervaring leert dát er genoeg mensen zijn die ook in de kroeg graag zo'n drankje willen en die absurde kosten dan maar voor lief nemen. Net zoals mensen bereid zijn om 1,50 euro per bitterbal te betalen voor een vegan-specialistisch hapje wat uiteindelijk ook gewoon uit een diepvrieszak de frituur in is gegooid. Of 5 euro voor een decaf-latte-machiatto met amandelmelk. Of überhaupt 1 euro voor een flesje havermelk in de supermarkt (haver + water, meer niet!). Zolang we er markt is gaat niemand die prijs omlaag gooien. En als de boel (economie) instort weten we natuurlijk meteen waar de hardste klappen als eerste gaan vallen.Mistraller schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:32:
[...]
voor de Horeca toch niet. Een 0.0 is echt wel goedkoper in de supermarkt; ook zonder acties. Productietechnisch ook volkomen duidelijk, maar de accijnzen maken wel degelijk het verschil.
En dat een flesje voor de horeca duurder is dan tap snap ik ook, maar een krat colaflesjes of een krat alcoholvrij is qua overhead gelijk.
Ik heb zelf het idee dat er in de horeca wel degelijk een beetje meegelift wordt op de reguliere bierprijs, waar je voor een normaal alcoholvrij pils eerder zou verwachten in de buurt van een flesje fris zou blijven. En ja, ik weet dat een flesje cola meestal kleiner is, maar 5 euro voor een 0.0 pilsje terwijl cola 2,80 kost...
PS: Zelf drink ik vrijwel geen alcohol meer. Als iemand dan vraagt wat ik wil drinken dan voel ik mij ook niet bezwaard om een duur alcoholvrij biertje te kiezen, in de wetenschap dat ik uiteindelijk nog steeds het gemiddelde van een groep omlaag trek door veel minder consumpties op diezelfde avond
[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 07-01-2025 15:35 ]
Als ik snel check (Grolsch en Warsteiner bij AH) liggen de prijzen nagenoeg gelijk in de supermarkt. In de horeca ook.Mistraller schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:32:
[...]
Een 0.0 is echt wel goedkoper in de supermarkt; ook zonder acties.
Dat is mijn ervaring ook. Zelfs bij een merk als Heineken is het verschil tussen 0.0 en normale variant nihil (afgezien van aanbiedingen).Redfloor schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:45:
[...]
Als ik snel check (Grolsch en Warsteiner bij AH) liggen de prijzen nagenoeg gelijk in de supermarkt. In de horeca ook.
- Warsteiner Herb Alkoholfrei - Fris maar redelijk vol van smaak met een mooi bitter
- Jever Fun - Echt een frisse pils ervaring
If it ain't broken, don't fix it
Het proces is gewoon ingewikkelder (en kleinschaliger), dus dan vind ik het wel logisch (je betaalt bij normaal pils ook niet meer voor zwaarder bier...). https://www.bierista.nl/a...-alcoholvrij-bier-gemaaktValorian schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:50:
[...]
Dat is mijn ervaring ook. Zelfs bij een merk als Heineken is het verschil tussen 0.0 en normale variant nihil (afgezien van aanbiedingen).
Ligt aan de brouwer. Als je flessen bier van dezelfde brouwer hebt kom je niet zo heel veel goedkoper uit, maar als je als zaak 30L fusten van een brouwer gaat vergelijken met wanneer je zelf ander bier bij de Sligro gaat halen dan zijn flessen een stuk duurder.Boudewijn schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:07:
Meer glaswerk etc nodig. Sowieso, is tapbier wel goedkoper dan fles? Valt volgens mij tegen hoor.
En buiten dat: de horeca zou de horeca niet zijn als ze niet prijselasticiteit maximaal benutten
Tsja dan zit je keizerskroon te drinkenOon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:27:
[...]
Ligt aan de brouwer. Als je flessen bier van dezelfde brouwer hebt kom je niet zo heel veel goedkoper uit, maar als je als zaak 30L fusten van een brouwer gaat vergelijken met wanneer je zelf ander bier bij de Sligro gaat halen dan zijn flessen een stuk duurder.
Dit is een beetje als melden dat Coca Cola veel te duur is omdat de Lidl River Cola in het assortiment heeft.
Ik ben een tamelijke bierdrinken en voor de IPA en pilsners is er redelijk wat te krijgen. Inderdaad, veel is te banaan-ig.
Mijn go-to-lijst:
- Jever en Heineken voor pils. Ik vind gewoon pils van Heineken niet erg lekker, het smaakt vooral naar weinig. Denk dat ik oprecht de 0.0% lekkerder vind van ze dan het gewone pils. Jever is prima, zeker als hij koud is.
- Jopen Nonnetje, Playground, Brewdog, Riegele Liberis, uiltje superb-owl: allemaal lekker. Texels ook. Brand IPA 0 bevalt ook prima, wel heel specifieke smaak.
- Leffe en dergelijke vind ik net als het gewone Leffe te zoetig, te romig.
- Grolsch/HJ/Moretti 0: Laat maar zitten. Vind ik van gewone Moretti ook.
Eens hoor. Maar het was in mijn geval geen speciaaltje maar gewoon pils.Valorian schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:34:
[...]
Ik denk dat het ook niet meehelpt dat de groep mensen die 'alcoholvrije speciaalbieren' (de V/d Streek Playgrounds, La Trappe Nillis, et cetera) drinken vaak mensen zijn met gemiddeld veel budget.
Qua prijzen, voor speciaalbier heb ik eigenlijk nooit vergeleken maar ik weet alleen dat HJ 0.0 goedkoper is dan de 5.1%
/f/image/cblQDAcXjfbgqXDZjl7CgE6y.png?f=fotoalbum_large)
(jumbo zonder acties)
Enfin, terug naar het bier zelf. Ik ga morgen ff La Trappe Epos halen, want ik ben nu ook wel nieuwsgierig geworden! Ben benieuwd hoe onze Mitra slijter er nu tegenaan kijkt want die eigenaar was altijd wars van "alcoholvrije rommel"
---------------
Verder walg ik van alle radler-varianten. Dat is in mijn optiek te vaak simpelweg een citroenlimonade (inclusief onnodige suikers). Als ik dat wil neem ik wel frisdrank.
EEns. Zowel qua koud als qua radlers. Dat is gewoon geen bier.Valorian schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:49:
@Boudewijn Voor alle "pilsner" 0,0 zoals Heineken en Jever vind ik sowieso dat goed koud een must is, anders wordt het al snel weeïg in mijn optiek. Voor de "speciaalbieren" 0,5's heb ik daar minder moeite mee, die hebben een wat uitgesprokenere smaak van zichzelf (wellicht door de meer hop) en blijven beter overeind. Een uitzondering qua 0,0 met uitgesproken smaak vind ik de La Trappe Nillis.
Verder walg ik van alle radler-varianten. Dat is in mijn optiek te vaak simpelweg een citroenlimonade (inclusief onnodige suikers). Als ik dat wil neem ik wel frisdrank.
Ik heb inmiddels 2 flesjes Peroni en 2 flesjes La Trappe Nillis die op temperatuur liggen te komen. Ik zal mijn bevindingen later posten.
Ik bedenk me nu ineens: bevatten apps als Untappd en Vivino ( zoiets is er vast ook voor whiskey en andere drank) om de optie voor 0,0? Ik gebruik die apps nauwelijks, maar het zou misschien leuk zijn als je in de OP kunt linken naar (de scores van) de hier besproken producten?
Ik heb even op Untappd gekeken en La Trappe Epos staat er in ieder geval op. Ik zal kijken of ik tijd kan vinden om de OP aan te passen.Stalensnuitje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:43:
Leuk topic, ik heb al wel wel een paar interessante ideeën opgedaan.
Ik bedenk me nu ineens: bevatten apps als Untappd en Vivino ( zoiets is er vast ook voor whiskey en andere drank) om de optie voor 0,0? Ik gebruik die apps nauwelijks, maar het zou misschien leuk zijn als je in de OP kunt linken naar (de scores van) de hier besproken producten?
Probeer de Warsteiner 0.0 radler maar eens, die is heerlijk en niet zo zoet.Boudewijn schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:18:
[...]
EEns. Zowel qua koud als qua radlers. Dat is gewoon geen bier.