Sterk schommelende snelheden Telenet nieuwe modem

Pagina: 1
Acties:

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03 18:02
Mijn vermoeden was eigenlijk exact wat @laurens0619 zegt: dat mijn apparaten de "slechte keuze maken" bij het kiezen van een signaal. Vandaar dat ik de 2.4GHz wilde uitschakelen maar dat gaat via deze nieuwe modems niet meer zoals @C-dude al aangeeft.

Helaas heb ik geen apparaat met kabel in de buurt staan (PC staat boven, modem beneden). @Admiral Freebee @hcQd Door mijn cable management is het niet eenvoudig mijn desktop naar beneden te halen dus dat doe ik liever niet.

Andere vragen van @Admiral Freebee:

- snelheid laag voor alle apparaten: meestal wel, maar niet altijd. Als ik bijvoorbeeld TV kijk en daar een slechte verbinding meet (met een WiFi analyzer), dan kan dat op mijn telefoon wel nog goed gaan als ik voor de televisie zit.
- kanalen: 2.4GHz = 6, 5GHz = 113 (denk ik)

Hieronder de kanalen gevisualiseerd. Rode pijl = mijn netwerk. Links 2.4 rechts 5GHz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTJtJJ3VLp5GnaNB7YgygZUqGW0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mXPkXosWyERr0zsPW8DoBiEd.png?f=user_large

2.4GHz: in het midden zie je sterke overlap met de twee gele signalen. Dat is de WiFi van mijn buren. Signaal links is de omvormer (zonnepanelen) van mijn buren. Sterke signaal rechts is de omvormer van mijn eigen zonnepanelen. Zwakke signaal rechts is WiFi van andere buren.

5GHz: sterke signaal is van mij, zwakke signaal is van de buren.

Ik weet niet of we hier iets mee kunnen, aangezien dit niet kan worden aangepast zoals C-dude zegt...

Mijn grootste vermoeden is nog steeds dat apparaten in sommige gevallen de foute frequentie kiezen. Ik heb nu het volgende gedaan op mijn PC maar weet niet of dat het beste is: in de "advanced" settings van mijn netwerkkaart in device manager de 802.11 a/b/g/ Wireless Mode op 5 GHz gezet in plaats van dual band. Houdt dat steek? Indien wel, kan ik iets soortgelijks doen op mijn telefoon (Pixel 8 Pro) en Google Chromecast?
Pagina: 1