Sterk schommelende snelheden Telenet nieuwe modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:51
Ik heb sinds mijn verhuis een F@ST3896LG-TN modem van Telenet. Hoewel ik op zich tevreden ben van snelheid en signaalsterkte (zelfs tot achter in de tuin), laat de consistentie erg te wensen over. Het ene moment haal ik tussen 1-3Mbps op WiFi en het andere tussen de 100-200Mbps. Dit gebeurt op al mijn apparaten (desktop, Pixel 8 Pro telefoon, Google Chromecast with Google TV), en zowel ver af (desktop staat een verdiep hoger) als dichtbij (TV staat in de living, in rechte lijn met de modem - volle zichtbaarheid). Even wachten lost het probleem meestal tijdelijk op, maar een tijdje later is het probleem er dan toch weer. Het is dus echt "op en af". En nee, er staan geen downloads op noch enig P2P-verkeer.

Ik heb de modem reeds opnieuw opgestart (net zoals alle apparaten), en de modem van plaats veranderd, maar zoals gezegd gebeurt het ook met apparaten die er vlakbij in de buurt staan.

Mijn volgende stap zou zijn om te kijken of het met een ander WiFi-kanaal opgelost zou zijn, maar dat lijkt bij de nieuwe modems niet instelbaar te zijn?

Ik heb de klantendienst gecontacteerd maar nog geen antwoord... Alle hulp welkom!

Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kan je met een wifi scanner app eens kijken op welke kanalen je modem nu zit op 2.4GHz en 5GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Dit klinkt erg als een 2.4Ghz/5Ghz probleem

De 2.4Ghz gaat ver maar snelheden dan 10-50mbit is beetje wat je ervan moet verwachten (met genoeg storing als videobabyfoons is 1-3mbit ook wel herkenbaar).

De 5ghz gaat niet zo ver maar de band is veel schoner. Als je op deze band verbonden bent zijn snelheden 100-800mbit te verwachten.

Nu worden de meeste wifi oplosisng geleverd met een gecombineerd 2.4/5ghz signaal. Het is dan aan de client, bv je telefoon of TV, te verbinden met het juiste signaal.

Soms gaat dat mis en blijft een client hangen op de 2.4ghz terwijl er ook 5ghz verbinding mogelijk is.
Soms is er simpelweg geen 5ghz dekking.

Mijn vermoeden is dat het hier mis gaat. Om dat vermoeden te bevestigen zou je in kaart moeten brengen hoe je verbinding is op moment van verstoring. Dit kan vaak op de client of het wifi accesspoint

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:53
En bekabeld? Daar ook problemen, dan zit het probleem bij Telenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:02:
Dit klinkt erg als een 2.4Ghz/5Ghz probleem

De 2.4Ghz gaat ver maar snelheden dan 10-50mbit is beetje wat je ervan moet verwachten (met genoeg storing als videobabyfoons is 1-3mbit ook wel herkenbaar).

De 5ghz gaat niet zo ver maar de band is veel schoner. Als je op deze band verbonden bent zijn snelheden 100-800mbit te verwachten.

Nu worden de meeste wifi oplosisng geleverd met een gecombineerd 2.4/5ghz signaal. Het is dan aan de client, bv je telefoon of TV, te verbinden met het juiste signaal.

Soms gaat dat mis en blijft een client hangen op de 2.4ghz terwijl er ook 5ghz verbinding mogelijk is.
Soms is er simpelweg geen 5ghz dekking.

Mijn vermoeden is dat het hier mis gaat. Om dat vermoeden te bevestigen zou je in kaart moeten brengen hoe je verbinding is op moment van verstoring. Dit kan vaak op de client of het wifi accesspoint
toon volledige bericht
Dat is ook een goed punt en het zou dan best kunnen dat er momenteel op 5GHz een DFS kanaal gebruikt wordt en dat de TS zijn apparaten er soms plots afgegooid worden en dan maar terugvallen op de 2.4GHz band.

Een aantal vragen nog voor @BramVroy:
• Als je merkt dat de snelheid laag is, is dit dan zo voor alle apparaten?
• Heb je ergens een apparaat staan dat bekabeld aangesloten is? Zo ja, is de snelheidsverlaging daar dan ook op te merken?
• Kan je eens nakijken welke kanalen gebruikt worden voor je wifi?

Even voor wat context: het klinkt alsof je modem één naam gebruikt voor wifi op twee verschillende banden. Je apparaten kiezen dan zelf met welke ze verbinden op basis van de signaalkwaliteit en eigen mogelijkheden. Op de 5GHz band ga je een hogere snelheid kunnen halen en doorgaans minder storing hebben van andere apparaten omdat er meer kanalen beschikbaar zijn, de signalen minder goed door muren heen kunnen en er minder storing is van apparaten zoals babyfoons. De 2.4GHz band is immers een vrij te gebruiken band en is nogal vervuild door allerlei apparaten.

Het minder goede nieuws is dat veel kanalen op de 5GHz band ook niet helemaal vrij te gebruiken zijn. Veel kanalen zijn zogenoemde DFS kanalen (DFC staat voor Dynamic Frequency Selection). Dit is zo omdat er een aantal applicaties zijn die gebruik kunnen maken van dezelfde kanalen. Denk hierbij aan weerradars bijvoorbeeld. De wet schrijft voor dat het access point moet scannen voor de aanwezigheid van andere gebruikers en verplicht moet overschakelen naar een ander kanaal om zo geen storing voor de radar te veroorzaken.

Normaal mag je daar als gebruiker niet al te veel van merken maar het kan dan wel eens gebeuren dat het access point zich genoodzaakt ziet om van kanaal te wisselen met als gevolg dat je apparaten even niet kunnen verbinden en misschien terug overschakelen naar de 2.4GHz band. Die heeft immers geen DFS verplichtingen. Als de 2.4GHz band dan al erg druk of vervuild is dan zit je met een lage snelheid. Dit kan wel eens komen door een (video)babyfoon of oude draadloze beveiligingscamera's op 2.4GHz bij jou of bij de buren.

Als alle apparaten tegelijk de lage snelheid hebben is de kans groot dat je een 5GHz DFS kanaal gebruikt en je er af geschopt wordt.

Als slechts een enkel apparaat een lage snelheid heeft en al de rest nog gewoon een hoge snelheid dan is de kans groot dat het apparaat voor welke reden dan ook de 2.4GHz band opzoekt. Dat kan zijn omdat je even weinig signaal had bijvoorbeeld.

Wat er ook van is, als het probleem zich niet bekabeld voordoet dan zou ik aanraden om zelf een access point (of meerdere access points) te installeren waar je wél controle hebt over kanalen en of je een aparte naam gebruikt voor 2.4GHz vs 5GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-06 08:37
[...] of je een aparte naam gebruikt voor 2.4GHz vs 5GHz.
Helaas is bovenstaande niet meer mogelijk met de nieuwe telenet modems.

https://www.netweters.be/...-en-5ghz-wifi/td-p/187236
Hey, het is jammer genoeg niet mogelijk om het signaal op te splitsen bij de F@ST3896LG-TN-modem. :ietwat_fronsend_gezicht: Als het toestel al gekend is op jouw netwerk, kan je contact opnemen met de klantendienst zodat we het signaal tijdelijk kunnen sturen naar de 2.4Ghz-frequentie. Mocht dit geen oplossing zijn voor jouw specifieke situatie, raden we je aan om de modem om te laten ruilen naar een model dat een opgesplitst signaal wel ondersteunt. Dit kan je doen bij een Telenet-winkelpunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Mijn vermoeden was eigenlijk exact wat @laurens0619 zegt: dat mijn apparaten de "slechte keuze maken" bij het kiezen van een signaal. Vandaar dat ik de 2.4GHz wilde uitschakelen maar dat gaat via deze nieuwe modems niet meer zoals @C-dude al aangeeft.

Helaas heb ik geen apparaat met kabel in de buurt staan (PC staat boven, modem beneden). @Admiral Freebee @hcQd Door mijn cable management is het niet eenvoudig mijn desktop naar beneden te halen dus dat doe ik liever niet.

Andere vragen van @Admiral Freebee:

- snelheid laag voor alle apparaten: meestal wel, maar niet altijd. Als ik bijvoorbeeld TV kijk en daar een slechte verbinding meet (met een WiFi analyzer), dan kan dat op mijn telefoon wel nog goed gaan als ik voor de televisie zit.
- kanalen: 2.4GHz = 6, 5GHz = 113 (denk ik)

Hieronder de kanalen gevisualiseerd. Rode pijl = mijn netwerk. Links 2.4 rechts 5GHz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTJtJJ3VLp5GnaNB7YgygZUqGW0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mXPkXosWyERr0zsPW8DoBiEd.png?f=user_large

2.4GHz: in het midden zie je sterke overlap met de twee gele signalen. Dat is de WiFi van mijn buren. Signaal links is de omvormer (zonnepanelen) van mijn buren. Sterke signaal rechts is de omvormer van mijn eigen zonnepanelen. Zwakke signaal rechts is WiFi van andere buren.

5GHz: sterke signaal is van mij, zwakke signaal is van de buren.

Ik weet niet of we hier iets mee kunnen, aangezien dit niet kan worden aangepast zoals C-dude zegt...

Mijn grootste vermoeden is nog steeds dat apparaten in sommige gevallen de foute frequentie kiezen. Ik heb nu het volgende gedaan op mijn PC maar weet niet of dat het beste is: in de "advanced" settings van mijn netwerkkaart in device manager de 802.11 a/b/g/ Wireless Mode op 5 GHz gezet in plaats van dual band. Houdt dat steek? Indien wel, kan ik iets soortgelijks doen op mijn telefoon (Pixel 8 Pro) en Google Chromecast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou eerst wat verder gaan in de analyse en vaststellen of dit wel het probleem is.

Als er een probleem is:
- Met welke kanaal is de client verbonden?
- Wat is de RSSI/Linkrate?

Als je namelijk genoeg 5ghz dekking in je woning hebt dan gaat dat kiezen voor 5ghz boven 2.4 hier bijna altijd goed.
Wel zie ik dat je op een DFS kanaal zit, die zou je nog naar een non DFS kanaal proberen te verzetten volgende de tip van @Admiral Freebee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
@laurens0619 Op deze nieuwere Telenet-modems kan je zaken zoals het kanaal, frequentieband, en andere geavanceerde zaken helaas niet meer aanpassen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@BramVroy dan ga je de wifi op de Telenet modem moeten uitschakelen en moeten gaan werken met een los access point waar je wél controle hebt over de instellingen. Eventueel een toestel lenen van een kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
BramVroy schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:55:
@laurens0619 Op deze nieuwere Telenet-modems kan je zaken zoals het kanaal, frequentieband, en andere geavanceerde zaken helaas niet meer aanpassen. :(
Misschien is het niet eens nodig :)

Ik zou echt beginnen om eerst te analyseren wat het probleem is.
Miscshien heb je simpelweg te weinig 5ghz dekking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Je moet je desktop bekabeld testen.

Als snelheidsfluctuaties ook via UTP-kabel voorkomen is het vermoedelijk een probleem met het Telenet-coaxkabelnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
@laurens0619 Dat lijkt me sowieso iets dat verbeterd kan worden. Nu haal ik op m'n desktop maar twee streepjes, om het kinderlijk voor te stellen.

Ik overweeg al een tijdje om een nieuwe mesh node toe te voegen maar ik weiger die van Telenet zelf te nemen want dat moet via een abonnementsformule en ik ken er niet genoeg van om te weten of andere nodes zomaar compatibel zijn met de Telenet-modem. M.a.w., moet ik een hele nieuwe set kopen, zoals deze, en de huidige modem dus vervangen. Of kan ik datzelfde product gebruiken ter uitbreiding van de huidige modem?

[ Voor 23% gewijzigd door BramVroy op 06-01-2025 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Eigenlijk moet je het niet willen mixen en moet je dus een complete set kopen.

Als je die 2e node bedraad aansluit kan het technisch wel, niet optimaal maar t kan.

Draadloze extenders zou ik icm je huidige router niet aan beginnen.

Als je alle nodes bekabeld kan aansluiten dan zou ik kijken naar
- deco m4 via marktplaats (50 euro voor 3)
- deco x10 nieuw (110 euro oid)

Ga je ze draadloos verbinden dan iets als:
- deco x50
- deco xe75

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 06-01-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Ik keek inderdaad al naar de deco xe75. @laurens0619 Klopt het dat ik dan de wifi op de huidige modem moet uitschakelen, en de nieuwe set (3 mesh pods) moet toevoegen als AP? Eentje ervan dan via ethernet verbinden met de Telenet-modem en de rest zou moeten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@BramVroy
Jup
Wil je ze draadloos verbinden?

Let op dat je de nodes dan wel op locaties zet waar ze de eerste goed kunnen “zien”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramVroy
Inderdaad, draadloos. Dat wordt nog een uitdaging. Misschien in de trappenhal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramVroy
De klantendienst heeft voor mij de frequenties wel opgesplitst in twee aparte netwerken 2.4GHz en 5GHz. Interessant genoeg had iemand van de klantendienst dit al uitgevoerd waarna er nog twee andere helpdeskpersonen antwoordden "dat dit technisch niet mogelijk is". Dat klopt dus overduidelijk niet, aangezien iemand anders van de klantendienst dit wel heeft klaargespeeld. Ik had dus "geluk" dat ik toevallig toch een keer iemand aan de lijn had die wel wist hoe dat moest. Waarschuwing: je verliest hierdoor wel de 360-functionaliteit en de 360-pods zouden ook niet meer werken volgens de klantendienst (maar die heb ik niet).

De kanalen kan je ook nog steeds veranderen, dat kan via MyTelenet en vind je terug onder Modem > Netwerkveiligheid > Signaal.

Het zit dus goed verborgen, maar het gaat tot mijn genoegen dus wel.

Na het opsplitsen van het netwerk en enkel te verbinden met het 5GHz-netwerk, is mijn probleem ook volledig opgelost! Ik ben er dus erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 16:23
Er is nog iets extra dat u kan controleren, ik heb een gelijkaardig probleem gehad in het verleden met telenet (ondertussen op base overgestapt). Dit was primair een band probleem tussen 2.4ghz en 5ghz maar ook storing, of eerder een configuratie.
Hoogst waarschijnlijk is het niets maar kan geen kwaad om eens te controleren. Ik merkte dat de modem extreem warm kwam, de adapter was na enkele dagen bruin met hier en daar witte spekkels ipv zwart. Het plastic was letterlijk verkleurd. Uit zorgen voor brand heb ik dat aangebracht bij telenet, na ook veel telefoontjes is er uiteindelijk een technieker langsgekomen en die merkte dat de uitsturing van het wifi signaal te sterk was, non-conform europese normen. In die extreme mate dat het een oven was geworden. Ik heb zo'n oude wekker radio op het nachtkastje en toen de technieker die dichter of verder plaatste (lees, in de gang, pakweg 6 meter) was er signaal of geen signaal. De technieker heeft mij uitgelegd dat er een configuratie fout gebeurd was bij de fabricage en dat hij na honderden installaties dit de eerste keer was dat hij dit zag. Gelukkig had ik iemand met kennis van zaken en was alles netjes opgelost erna.
Pagina: 1