Hybride omvormer toevoegen aan systeem met aggregaat invoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
Hallo! Op dit moment heb ik de volgende configuratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cKRk-AuylblqpoSQsGk_C4WbT4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bxBIvXN7nTOyz9Acjj7VE7rM.jpg?f=user_large

Stroom komt normaliter linksonder binnen vanaf het net (3 Fase), gaat door een hoofdschakelaar, teller, en dan een transfer schakelaar naar de meterkast (Afbeeldingen zijn niet helemaal representatief voor wat ik heb).

Vanaf daar gaat het naar 2 1 fase omvormers en wat groepen. Op het moment dat de stroom afvalt, valt de Transfer schakelaar na 2s over naar de Aggregaat input. Hier zit op dit moment een 1 Fasig aggregaat aan welke Fase 1 voed. Bij een geen stroom situatie waarbij het aggregaat aan staat, werkt dus enkel F1.

Nou zou ik graag 1 van de de twee omvormers vervangen door een Hybride omvormer met batterij, zodat (ook als het aggregaat niet loopt) er toch nog mogelijkheid is tot het licht aan doen op F1. Hoe moet ik dit aansluiten in deze situatie en waar moet ik dan op letten bij de selectie van mijn Omvormer?
Alles wat ik op internet vindt is dat de accu aan de omvormer komt, maar ik begrijp dan niet helemaal hoe de off-grid stand gaat werken. En gaat dit uberhaupt goed met een agregaat er bij op?

Of is het dan veiliger om de hybride Omvormer op F2 te laten en dan wat verbruikers te verschuiven naar die fase? Zoals een https://www.solaredge.com...en/home-back-up-interface ?

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 06-01-2025 09:08 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat in je plaatje 'hoofdschakelaar' is zal de netbeheerder zekering zijn?

Het makkelijkst is een hybride omvormer met generatoringang, dan komt de omvormer noodstroomuitgang op de plek waar nu de aggregaat zit en de aggregaat aan de omvormer.

Afhankelijk van de omvormer kan ook de transfer switch vervallen als die functie ook in de omvormer zit (Deye kan dat dacht ik, ook in 3fase te krijgen).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Proton_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:32:
Wat in je plaatje 'hoofdschakelaar' is zal de netbeheerder zekering zijn?

Het makkelijkst is een hybride omvormer met generatoringang, dan komt de omvormer noodstroomuitgang op de plek waar nu de aggregaat zit en de aggregaat aan de omvormer.

Afhankelijk van de omvormer kan ook de transfer switch vervallen als die functie ook in de omvormer zit (Deye kan dat dacht ik, ook in 3fase te krijgen).
Vervallen zou ook mooi zijn, want dat maakt het systeem een stuk simpeler - heb je en linkje naar zo'n systeem?

P.s. De netbeheerder meter en zekering zitten nog voor mijn hoofdschakelaar.

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 06-01-2025 10:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Op het plaatje van de groepenkast stond ook een hoofdschakelaar en nu lijkt het er op dat de generator achter je hoofdschakelaar zit, wat erg verwarrend kan zijn. Men verwacht dat met de hoofdschakelaar uit alles in de kast verder spanningsloos is :)

Multifunctionele hybride opties:
Het grote Deye inverter (en accu) topic (Alles-in-een oplossing)
Het grote Victron ontwerp topic (Nederlands fabrikaat die ook AC-gekoppelde PV ondersteunt, hergebruik van je bestaande omvormers)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Proton_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:57:
Op het plaatje van de groepenkast stond ook een hoofdschakelaar en nu lijkt het er op dat de generator achter je hoofdschakelaar zit, wat erg verwarrend kan zijn. Men verwacht dat met de hoofdschakelaar uit alles in de kast verder spanningsloos is :)

Multifunctionele hybride opties:
Het grote Deye inverter (en accu) topic (Alles-in-een oplossing)
Het grote Victron ontwerp topic (Nederlands fabrikaat die ook AC-gekoppelde PV ondersteunt, hergebruik van je bestaande omvormers)
Ah, ja de foto van de meterkast is ter illustratie.

Bedankt voor de links, ik denk dat ik hiervoor toch de electricien nodig ga hebben - bijzonder dat er niet meer "alles in een" zoals de Deye inverter zijn. Heeft Victronic ook een product kiezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er zijn er vast meer :) maar ik ben geen expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Proton_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:05:
Er zijn er vast meer :) maar ik ben geen expert.
Nee ik ook niet, vandaar dit topic - ik probeer een shortlist te maken met spullen die ik nodig heb.

Wensen:
- 3 Fase
- Geintegreerde Accu oplossing waarmee off-grid mogelijk is (Hybride omvormer)
- 2x Aansluiting zonnepanelen MPPT Trackers (1x 1500WP en 1x3000WP)
- Aggregaat invoer mogelijk (al zou ook via de bestaande transfer schakelaar kunnen denk ik?)
- Max Vermogen c.a. 16A / 5000WP..

Ik ga de installateur eens even bellen.

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 06-01-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Ik heb ondertussen de Deye gevonden - https://www.mosa-aggregat...inverters-/sun-5k-sg04lp3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Ik had een offerte van 7000 euro van een installateur.. maar deze is nu ineens opgeschroefd naar bijna het dubbele.. dus BCC gaat het waarschijnlijk maar even zelf doen.

De keus is gevallen op 2x een 5kWh Goodwe Lynx en een GW10K-ET 3 fase hybride omvormer.

Heeft iemand een goed idee hoe ik daar het beste mijn WP op kan aansluiten? Zuid heb ik 6x275Wp (oud)
Oost heb ik 5x300Wp en West heb ik 6x300Wp

[ Voor 22% gewijzigd door BCC op 10-03-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:25
Als je de kracht en PV groepen gewoon voor de transfer switch had aangesloten en de aggregaat input op de transfer switch had gebrugd tussen de fases had alles gewoon gewerkt.

Wat bedoel je precies met hoe je daar je WP op kan aansluiten?
Naar mijn weten vervalt de transfer switch en komt hiervoor in de plaats de hybride omvormer. Uiteraard moeten de juiste beveiligingen worden gebruikt naar de hybride omvormer toe en op de kabel die weer terugkomt. Als er zaken zijn die je niet achter de hybride omvormer wilt hebben (zoals misschien je laadpaal) sluit je die (bestaande) beveiligingen op de hoofdschakelaar aan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Jim423 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:48:
Als je de kracht en PV groepen gewoon voor de transfer switch had aangesloten en de aggregaat input op de transfer switch had gebrugd tussen de fases had alles gewoon gewerkt.
Daar had ik nog niet over nagedacht - maar volgens de handleiding werkt niet goed icm de eilandmodes van de GW10KN-ET.
Wat bedoel je precies met hoe je daar je WP op kan aansluiten?
Naar mijn weten vervalt de transfer switch en komt hiervoor in de plaats de hybride omvormer. Uiteraard moeten de juiste beveiligingen worden gebruikt naar de hybride omvormer toe en op de kabel die weer terugkomt. Als er zaken zijn die je niet achter de hybride omvormer wilt hebben (zoals misschien je laadpaal) sluit je die (bestaande) beveiligingen op de hoofdschakelaar aan.
Ik ga een nieuwe tekening maken - gezien het beperkte vermogen dat ik wil verbruiken is het ook nog wel een optie om een enkelfasige inverter te pakken https://www.jenm-zonnepan...odwe-gw5000n-eh-plus.html - dat scheelt een boel 3 fase automaten & schakelaars en dan is het aggregaat ook eenvoudiger.

De GW5000N-EH+ kan max 20A ontladen en 10KW aan batterijen aansturen. Dus daar kunnen prima 2x 16A Backup groepen achter.

Dan kan ik alleen niet meerfasig terugleveren in de toekomst .... keuzes keuzes :)

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 10-03-2025 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Het is inderdaad de GoodWe GW5000N-EH+ geworden - de inverter hangt en de meterkast is aangepast, dus het is nu wachten tot de eerste batterij geleverd wordt. De ophanging en de kabels waren bijna identiek aan de GoodWe die er al hing, dus dat was vrij makkelijk.

De transferswitches zijn handmatig geworden, want dat was ruimte technisch een stuk eenvoudiger. Rechtsonder komt de stroom binnen (Net of Aggregaat) en linksonder gaat het NAAR de inverter.

Linksboven komt de BACKUP terug en rechtsboven zitten 3 10A groepen voor de gebruikers. De Transferswitch aan de bovenkant laat je kiezen tussen Backup of Grid/Aggregaat.

Ik zet denk ik nog een aardlek voor de Backup groepen, want dat is denk ik veiliger.

[ Voor 70% gewijzigd door BCC op 24-03-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iNw_phLDephdrb1_LMrDiZVPqA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM5Og0NQWmMRsaohnxunmil2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8UUQoMXFukU00VO9AL8PGRUPH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6SqALT09TmCxQpju8LLnKEP.jpg?f=fotoalbum_tile

Controle kast en een bakje backup stroom - ik heb groene gekocht, want daar staat dus mogelijk ook prik op als er geen prik is.

[ Voor 51% gewijzigd door BCC op 24-03-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryharry
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-04 21:56
super interesant stuk!

ben zelf eigenlijk met hetzelfde bezig, maar idd het zoeken naar een geschikte 3 fase omvormer met mogelijkheid voor een generator backup is een uitdaging...
twijfel ook nog tussen hoog of laagspanningsbatterijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Tomzn is dat van aliexpress? Ik zou daar niet blij van worden in m'n groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Nee maar het was de enige fatsoenlijke wisselschakelaar op din die ik vinden kon - en hij doet Max 40A en er zitten automaten voor en achter dus er kan weinig mis mee gaan.

Er zit leven in - nu wachten op de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA0bCxeXCBMWUYSwCk8Cj206reg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b06v8N3ZeG4OjoNuMRTlXmO4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door BCC op 26-03-2025 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:49
harryharry schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:17:
super interesant stuk!

ben zelf eigenlijk met hetzelfde bezig, maar idd het zoeken naar een geschikte 3 fase omvormer met mogelijkheid voor een generator backup is een uitdaging...
twijfel ook nog tussen hoog of laagspanningsbatterijen?
Voor een drie fase omvormer heb je ook een drie fase generator nodig, die zijn wat aan de dure kant en mogelijk ook flinke overkill. Meest efficiënte manier (wat geld betreft) is een drie fase omvormer voor 90% van het standaard werk die het on- en off-grid gedeelte doet en dan een tweede enkelfase omvormer die de batterij vanaf een enkelfase generator kan laden.
Met een 15A enkelfase omvormer en 15A generator kan je netto zo'n 70kWh per dag in de accu laden.
De ene omvormer laat je via CAN met de batterij praten, de andere doet het laden gebaseerd op spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
jadjong schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:45:
[...]

Voor een drie fase omvormer heb je ook een drie fase generator nodig, die zijn wat aan de dure kant en mogelijk ook flinke overkill. Meest efficiënte manier (wat geld betreft) is een drie fase omvormer voor 90% van het standaard werk die het on- en off-grid gedeelte doet en dan een tweede enkelfase omvormer die de batterij vanaf een enkelfase generator kan laden.
Met een 15A enkelfase omvormer en 15A generator kan je netto zo'n 70kWh per dag in de accu laden.
De ene omvormer laat je via CAN met de batterij praten, de andere doet het laden gebaseerd op spanning.
Ja dit was ook mijn conclusie - ook op de 4 polige automaten loop je helemaal leeg, die zitten zo op >100 euro waar een enkelfasige automaat 15 euro is.

Alles bij elkaar heb ik besloten een gedeelte van mijn huis achter de backup groepen te zetten zodat ik daar warm/koud/licht/internet heb als er geen net is.

Die GoodWe omvormer praat via UTP tegen de GoodWe Batterij (geen idee wat voor communicatie daar over loopt) en direct tegen de zonnepanelen, dus ik heb erg weinig moeten aanpassen aan mijn installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 26-03-2025 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryharry
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-04 21:56
heb de 3 fase generator al staan, dus das geen direct probleem. max 7 kw

betreffende omvormers twijfel ik dus tussen de 10 en 12 en dan vooral ook de 48 volt of hoogspanning batterijen?
zie link https://solar.gistron.com.../3-fase-hybride-omvormer/

idee bij evt off grid gaan is dan ook dat als de dagen korter worden de gen de batterij in een uurtje of 2-3 weer vollaad, denk dan ook aan een max 18-20 kw batt,das ruim voldoende voor 1 dag.

todat ik echt van het net ga, kan de batterij evt in de nacht bijladen op goedkoop tarief, is instelbaar met deze laders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
De batterij is net binnen dus ik heb weer wat te doen het weekend. Ik kon nog niets vinden daarvoor in de instellingen maar ik had er dan ook nog geen batterij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIQyA9GleOP1y_J5p-kNkhckUeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EALQba1H27U6rGIwG6Pkwte.jpg?f=fotoalbum_large
Uitpakparty

Pagina: 1